Inhoud blog
  • Ik verhuis naar een andere blogsite!!!
  • De mystiek achter de tweede komst van Jezus
  • Luz de Maria 24/4
  • Zalig de armen van geest
  • Aanbidden in geest en waarheid
  • 3.33 uur 's ochtends
  • De kracht van 1 Weesgegroet
  • Ze komen eraan
  • Vreemde en grote donkere wezens zullen spoedig overal binnendringen
  • Een volgende lockdown
  • Boodschap aan Anna Shelley 24/4
  • De devotie van de 7 smarten van OLVrouw
  • Toewijdingsgebeden aan God de Vader, het H. Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria
  • Gebeden van toewijding van ziekte, lijden en levenslasten
  • De betekenis van Pinksteren - 4
  • Om een baby uit een miskraam en geaborteerde baby's te dopen
  • Exorcismegebed over je woning en grond en toewijdingsgebed
  • Gebeden van zegening en bescherming
  • Het is eindelijk aangebroken
  • Wat God me toonde over aanstootgevende kledij...
  • Wat God me toonde over feminisme
  • De betekenis van Pinksteren - 3
  • Einde van Satans invloed in zicht
  • Red de planeet, ga CO2 uitstoten
  • Over de verliezen aan Westerse kant wordt gezwegen
  • Boodschappen aan Eduardo Ferreira
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Boodschappen van OLVrouw di Zaro 8/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Boodschappen aan Valeria Copponi (tot 19/4)
  • Instorting van economie, en munteenheden
  • De uitval
  • Over Poetin
  • Zal dit het einde veroorzaken?
  • Een miraculeuze foto van de Gekruisigde Jezus
  • Boodschap aan Anna Shelley 20/4
  • Luz de Maria 20/4
  • Rusland wordt verder uitgedaagd
  • De 3 daagse duisternis
  • De 9 cirkels van de Hel
  • In de Hel wegens echtscheiding
  • Meteoor op California
  • 23 april
  • De komst van de asteroide
  • Massale afname van bevolking in Europa komt eraan
  • Repost: Genezingsgebed van God de Vader
  • Opwarming van het klimaat? Niet dus.
  • Let op voor cosmetica en dergelijke producten
  • De uitleg van het merkteken van het beest door de Heer
  • De volgende pandemie
  • Over Obama: hij kan de Antichrist worden, door bezetenheid
  • Luz de Maria 16/4
  • Boodschap aan Anna Shelley 19/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Een zombievirus
  • Nano chip
  • VK zal getroffen worden
  • Dit zal gebeuren door Hem
  • Het is reeds begonnen
  • Hoe de Antichrist zal werken door AI en Biotechnologie
  • Ze komen voor onze kinderen
  • Vernietiging van 3 landen
  • Bloedmanen als waarschuwend teken
  • 5 tekenen dat je een Uitverkorene bent
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • OLVrouw van Smarten
  • Adviezen om de duivel te bevechten
  • Het sociaal kredietsysteem
  • NEEM GEEN VACCINS!!! GEEN ENKELE!!!
  • BID TEGEN ABORTUS!!!
  • De betekenis van Pinksteren - 2
  • De betekenis van Pinksteren - 1
  • Goede raad: wees niet afhankelijk van de staat
  • De plannen van de wereldelites
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Bijhorende afbeelding bij de boodschap van Lorena
  • Nog eens nieuws van de Antichrist/Maitreya
  • Boodschap aan Pedro Regis 11/4
  • Luz de Maria 12/4
  • Boodschap aan Lorena 8/4
  • Chaga
  • Dit is de waarheid
  • Boodschap aan Anna Shelley 14/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 9
  • Janet Klasson - 9/2 Licht van de wereld in de Goddelijke Wil
  • Geheim van gedrevenheid
  • Kom, H. Geest, kom!
  • 3 middelen die Satan gebruikt om je ziek te maken
  • Gezegend zij
  • Gods Barmhartigheid is grenzeloos
  • Boodschap aan Anna Shelley 13/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 7 en 8
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • De Emmaüsgangers
  • Mummie
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 6
  • Op weg naar de microchip
  • Nog steeds kunnen we het tij keren - Niburu
  • Boodschap aan John Mariani
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 5
  • Boodschappen aan Jennifer
  • 28/3 Plaats dit in je huis en land (The Unsealed Message)
  • Maria Simma openbaart 7 geheimen
  • Het Gezicht van Jezus
  • Opruimen van de wereldbevolking was altijd het doel - Niburu
  • 11 april
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 4
  • Boodschappen aan John Leary - rest van maart
  • Boodschap aan Mary of Divine Mercy
  • Grote schudding 8/4
  • Luz de Maria: Paaszondag 9/4
  • Afbraak van immuunsysteem door vaccins
  • Luz de Maria: Stille Zaterdag 8/4
  • Luz de Maria: Goede Vrijdag 7/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 2 en 3
  • Boodschap aan Anna Shelley 6/4
  • Zalig Pasen!!!
  • Boodschap aan Anna Shelley 8/4 DRINGEND!!!
  • Gebed op vrijdag voor de Arme Zielen
  • Boodschap aan Eduardo Ferreira 24/3
  • Droom van J. Frances 3/4
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (25/3)
  • Het echte gevaar van het einde van de dollar
  • Schildklier en jodium
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (21/3)
  • Boodschappen aan Valentina Papagna
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 1
  • Boodschap aan Marco Ferrari 26/3
  • Boodschap aan Gisella Cardia 3/4
  • De Kruisweg
  • 15 doodzonden in het Katholieke Geloof
  • Luz de Maria: Witte Donderdag 6/4
  • Het bankroet van Europa
  • Boodschap aan Anna Marie - Houston 11/2
  • Plaats terug brood op je huisaltaar
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Palmzondag-rede van Vigano
  • Luz de Maria: Heilige Woensdag 5/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Het Communisme zal opgelegd worden door de elite
  • Boodschap aan Ned Dougherty 26/3
  • Boodschap aan Anna Shelley (3/4)
  • Het verraad van Judas Iscariot (2)
  • Het verraad van Judas Iscariot (1)
  • Luz de Maria: Heilige Dinsdag 4/4
  • Luz de Maria: Palmzondag 2/4
  • Luz de Maria: Heilige Maandag 3/4
  • Interview met Luz Maria de Bonilla
  • Grafeenoxide in vaccins
  • Boodschap aan Lorena 14/3
    Zoeken in blog

    ALLES GAAT VOORBIJ, BEHALVE GOD !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mijn favorieten
  • Mijn bibliotheek
  • Nieuwe blogsite
  • Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 11--0001
    Levend geloof 9

    09-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De liturgie in het vroege christendom - deel 26

    Gallicaanse en Allegorische kenmerken

    Deze nieuwe vorm van liturgie had een ander karakter dan de traditionele Roomse eenvoud en nuchterheid. De liturgie vertoonde Gallicaanse kenmerken: de hang naar dramatisch, kleurrijk ritueel, en het groeien van de gebeden in aantal en lengte. De toon van deze teksten is vaak subjectief en emotioneel, speciaal in de stille gebeden van de voorgangers. Een voorbeeld van dit gallicanisme is te zien in het ritueel voor het bevestigen van priesters. In de Roomse rite is de handoplegging duidelijk de primaire symbolische handeling. In de nieuwe liturgie wordt extra dramatisch karakter aan de ceremonie gegeven door het inkleden, zalven van de handen, en de presentatie van de liturgische boeken, maar daardoor lijkt de handoplegging slechts één van de vele rituele handelingen.

    Nog een factor in de ontwikkeling van de nieuwe liturgische boeken en de interpretatie ervan is te zien in commentaren, die bekend staan als expositio Missae. Deze werken interpreteerden de liturgie op kleurrijke, allegorische wijze zodat een diepere betekenis gezien werd achter elk liturgisch detail. De intredezang werd bijvoorbeeld gezien als de stem van de profeten die de komst van Christus voorzegden, het Gloria als de zang van de engelen die de geboorte van Christus aankondigden en de lezing van het Epistel als Johannes de Doper's verkondiging van Christus als de Messias. Zulke fantasierijke interpretaties leidden tot veranderingen in de liturgische praktijk, zoals het zacht reciteren van de canon omdat hij gezien werd in de rol van de Hogepriester die het Heilige der Heiligen van de Tempel alleen binnenging. Twee van Karel de Grote's adviseurs, Alcuin en Amalarius van Metz waren voorstanders van deze allegorische interpretatie.

    Net als de mis werden andere sacramentele riten gezien als een soort liturgisch drama waarin scenes uit de heilsgeschiedenis uitgespeeld werden. De rite voor het bannen van boetelingen uit de kerk was gebaseerd op teksten uit Genesis waar de berouwvolle maar zondige Adam en Eva werden verbannen uit het Eden, zo werden de boetelingen verbannen uit het Eden van de kerk.

    Monastieke invloeden

    Toen de hervormingen van Karel de Grote zich verspreiden over Europe brachten andere invloeden ook verandering tot stand in de Westerse praktijk, veranderingen die door de hele middeleeuwse periode te zien zijn. Ierse en Schotse monniken brachten hun gebruiken naar het vasteland van Europa, zoals hun vorm van het sacrament van de boete. Terwijl de canonieke boete in zijn traditionele Roomse vorm nog in gebruik was, werd de individuele viering van het sacrament van de boete steeds gebruikelijker. In plaats van alleen in gebruik voor zware zonden die publiek schandaal opriepen, kon nu iedere persoon die zijn zondige natuur herkende dit sacrament telkens weer ontvangen. Degene die deze monastieke Keltische vorm van het sacrament bediende was de biechtvader (= priester) en niet de bisschop.

    Nog een trend in de individualisatie kan men zien in de Mis in de volgende eeuwen. Oorspronkelijk werd de Eucharistie alleen in de context van de samengekomen Christelijke gemeente gevierd. Gedeeltelijk vanwege monastieke invloeden, werd de H. Mis steeds meer gecelebreerd door de priester met een enkele assistent, of zelfs door de priester alleen. Dit leidde tot de ontwikkeling van het Plenair Missaal (complete Missaal), een liturgisch boek dat de teksten van het sacramentarium bevatte, Schriftlezingen, zang en rubrieken zodat de celebrant alleen al de nodige rollen op zich kon nemen.

    De viering van de Getijden kreeg ook steeds meer een monastieke vorm. In plaats van het repeterend gebruik van psalmen van de kathedrale getijden werd de monastieke praktijk van het reciteren van het hele Psalter in een week standaardgebruik. De recitatie van de langere diensten in monastieke stijl werd verplicht voor alle geestelijken, die zichzelf zagen als bidders in plaats van de leken. Daarom werden de getijden steeds meer een zaak van de geestelijken waaraan leken zelden deelnamen.

    De toevoeging van het Credo

    Hoewel de Gallicaanse toevoegingen en interpretaties vele details van de liturgie veranderden en de manier waarop de liturgie gezien werd, bleef de structuur van de Mis toch ongeveer hetzelfde als die geweest was in de tijd van Gregorius de Grote. Een toevoeging van Karel de Grote was het Credo, of de Geloofsbelijdenis van Nicea, in de Frankische gebieden aan het einde van de 8ste eeuw.

    Credo : Latijnse benaming van de geloofsbelijdenis van de Katholieke Kerk die tijdens de H. Mis, hoogfeest of vieringen van plechtige aard in het Latijn of de eigen landstaal wordt gezongen of in dialoog tussen de priester en de aanwezige gelovigen wordt gereciteerd.

    De tekst van het Credo is binnen het christendom onderwerp van veel discussie geweest en een van de oorzaken geweest van het schisma tussen de Roomse Kerk en de Oosters-orthodoxe kerken in 1054..

    De melodie waarop het Credo tijdens de mis traditioneel wordt gezongen is eenstemmig en kende verschillende uitvoeringen: de Mozarabische, Gallicaanse en Gregoriaanse. De eerste twee dateren uit 589 op basis van de tekst van de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel, maar worden in de rooms-katholieke kerken niet meer gebruikt. Daarbinnen gelden de gregoriaanse melodieën, die in verschillende toonsoorten in 1071 werden ingevoerd, tot op de dag van vandaag als officieel. Een groot aantal componisten heeft zich sedert de Middeleeuwen gewijd aan het componeren van dit soort muzikale missen.

    Nadat op het 2de Vaticaans Concilie door het document Sacrosanctum Concilium: Constitutie over de heilige Liturgie (4/12/1963) was besloten toestemming te geven in de H. Mis naast het Latijn ook de volkstaal te vieren, zijn er vele geloofsbelijdenissen gecomponeerd. Meestal echter wordt de Apostolische geloofsbelijdenis gebruikt en wordt deze gewoon luidop gebeden.

    Het Credo in het Latijn en Nederlands

    Credo in unum Deum,                                                    Ik geloof in 1 God,

    Patrem omnipotentem, factorem caeli et terrae,      de almachtige Vader, Schepper van Hemel en aarde,

    visibilium omnium et invisibilium.                                  van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.

     

    Et in unum Dominum Iesum Christum,                         En in 1 Heer, Jezus Christus,

    Filium Dei unigenitum,                                                    eniggeboren Zoon van God,

    et ex Patre natum ante omnia saecula.                      vóór alle tijden geboren uit de Vader.

    Deum de Deo, Lumen de Lumine, Deum verum de    God uit God, Licht uit Licht,

    Deo vero,                                                                         ware God uit de ware God.

    genitum non factum, consubstantialem Patri;              Geboren, niet geschapen,één in wezen met de Vader,

    per quem omnia facta sunt.                                             en dóór Wie alles geschapen is.

    Qui propter nos homines et propter nostrum                 Hij is voor ons, mensen, en omwille van ons heil

    salutem descendit de caelis.                                           uit de hemel neergedaald.

    Et incarnatus est de Spiritu Sancto ex                           Hij heeft het vlees aangenomen door de heilige Geest

    Maria Virgine, et homo factus est.                                   uit de Maagd Maria, en is mens geworden.

    Crucifixus etiam pro nobis sub Pontio Pilato,               Hij werd voor ons gekruisigd, Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus en is begraven.

    passus et sepultus est,

    et resurrexit tertia die, secundum Scripturas,                Hij is verrezen op de derde dag, volgens de Schriften.

    et ascendit in caelum, sedet ad dexteram Patris.         Hij is opgevaren ten hemel zit aan de rechterhand van de Vader.

    Et iterum venturus est cum gloria, iudicare vivos         Hij zal wederkomen in heerlijkheid om te oordelen levenden en doden.

    et mortuos, cuius regni non erit finis.                             En aan zijn Rijk komt geen einde.

    Et in Spiritum Sanctum, Dominum et vivificantem,      Ik geloof in de heilige Geest, die Heer is en het leven geeft;

    qui ex Patre Filioque procedit.                                         die voortkomt uit de Vader en de Zoon;

    Qui cum Patre et Filio simul adoratur et                          die met de Vader en de Zoon tezamen wordt aanbeden en verheerlijkt;

    conglorificatur:

    qui locutus est per prophetas.                                         die gesproken heeft door de profeten.

    Et (in) unam, sanctam, catholicam et apostolicam       Ik geloof in de éne, heilige, katholieke en apostolische Kerk.

    Ecclesiam.                                                              

    Confiteor unum baptisma in remissionem                    Ik belijd 1 doopsel tot vergeving van de zonden.

    peccatorum.

    Et expecto resurrectionem mortuorum,                          Ik verwacht de opstanding van de doden,

    et vitam venturi saeculi. Amen.                                        en het leven van het komend Rijk. Amen.

    Sinds het eind van de 6de eeuw werd het Credo gebruikt in de Spaanse liturgie samen met een aangroeisel dat bekend is als de "filioque" frase. Als antwoord op twisten van ketterse groepen betreffende de aard van de Drie-eenheid, werd de frase over het voortkomen van de Heilige Geest veranderd, zodat het nu werd, "En ik geloof in de Heilige Geest ... die voortkomt uit de Vader en de Zoon." Het Credo met deze toevoeging verspreidde zich snel naar de Frankische kerken. Paus Leo III schreef aan Karel de Grote in 808 met de wens dat de filioque frase niet zou worden toegevoegd, en liet een zilveren wandbord met de originele tekst graveren en hing die op in de St. Pieter. Het Credo werd niet gebruikt als deel van de Mis in de stad Rome tot ver in de 11de eeuw, toen Paus Benedictus VIII toegaf aan politieke druk en het invoegde in zondagse missen en belangrijke feesten.

    Andere Westerse Riten

    Met de verspreiding van de hervorming van Karel de Grote werd de Gallicaanse rite compleet onderdrukt in West Europa, hoewel de invloed ervan sterk bleef in detail en 'smaak' van de nieuwe liturgie. De hervormingen hadden geen invloed op Spanje dat zijn eigen Mozarabische liturgie tot de 11de eeuw behield. Het is niet duidelijk uit middeleeuwse bronnen of Karel de Grote een poging deed de Ambrosiaanse rite te onderdrukken, of dat hij die enkel beperkte tot het gebied rond Milaan. Hoe het ook zij, het is de enige Westerse liturgie die uiteindelijk niet vervangen werd door de Rooms-Frankische rite en wordt nog steeds gebruikt. 

    De hervormingen van het Concilie van Trente 

    Middeleeuwse Liturgie

    Hoewel de hervormingen van Karel de Grote succesvol waren en resulteerde in één gemeenschappelijke liturgische praktijk in het grootste deel van Europa, was er nooit een poging geweest om de natuurlijke evolutie van secundaire liturgische elementen te beperken. Omdat de liturgische teksten verspreid werden in met de hand gekopieerde teksten, was er altijd de mogelijkheid om plaatselijke aanpassingen toe te voegen als er weer een manuscript werd overgeschreven. Elke diocees had zijn eigen liturgische feestkalender en vaak zijn eigen kenmerkende manier om liturgisch detail uit te voeren.

    In de eeuwen tussen de tijd van Karel de Grote en de 16e eeuw was liturgische verandering op veel gebieden opgetreden zoals bijvoorbeeld de toevoeging van de sequens aan de Mis. De sequens, een uitgebreid niet-bijbels lied dat na het Alleluia toegevoegd werd, kende een veelheid aan tekstuele en muzikale vormen. De populariteit van de sequens is af te lezen uit de veelheid aan verzamelingen ervan die de ronde deden in de middeleeuwen, en uit het feit dat in sommige gebieden er een tijdeigen sequens gezongen werd op elke zondag en op elk belangrijk feest.

    Sequens of sequentie: (Latijns : vervolg) is een misgezang met syllabische melodie die op bepaalde hoogdagen na het alleluia of de tractus wordt gezongen. (Tractus : misgezang dat ter vervanging van het Alleluia wordt gezongen (na het graduale) en dat vanaf zondag septuagesima tot Pasen wordt gezongen.)

    Van de duizenden overgeleverde sequentiae is in het Romeins Missaal van 1570 slechts een viertal opgenomen:

    Victimae paschali laudes (Pasen)

    Veni Sancte Spiritus (Pinksteren)

     

    Lauda Sion (Sacramentsdag)

     

    Dies ireae (Requiemmis)




    Stabat Mater (7 smarten van Maria) sedert 1727:

    %%%FOTO8%%% %%%FOTO9%%%



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs