Vastentijd
: tijd van beschouwing – deel 1
Zo spreekt de Heer – lied in de vastentijd
Zo
spreekt de Heer die ons geschapen heeft: ‘Wat durft dat volk Mij nog te vragen.
Dat volk dat vast, maar toch in tweedracht leeft, wat durft dat volk Mij nog te
vragen. Die in zak en as gezegen, twistend mijn gebod vergeten? Denkt gij dat
Ik om dat vasten geef?
Mijn
volk, wat durft gij Mij te vragen!’
Zo
spreekt de God die alles weet en ziet: ‘Ik durf uw vasten niet te vertrouwen. Als
gij de zwervers niet uw woning biedt, durf Ik uw vasten niet vertrouwen.
Schenk
uw brood aan de geboeiden, schenk uw troost aan de vermoeiden. Anders hoor Ik
naar uw smeken niet en durf uw vasten niet vertrouwen.’
En
Jezus sprak: ‘Bemin uw vijand ook’. Heer God, wij staan voor U verlegen.
‘Vergeef
het kwaad, zo doet mijn Vader ook’. Heer God, wij staan voor U verlegen.
‘Want
gij zijt ook zelf geschonden door een menigte van zonden, en mijn Vader, Hij
vergeeft u ook’. Heer God, wij staan voor U verlegen.
En
Jezus zegt: ‘Mensen, verdraag elkaar’ en Jezus’ woord zal ons bevrijden. ‘Vergeet
uzelf en dien elkander maar’, en Jezus’ woord zal ons bevrijden. ‘Aan elkander
prijs gegeven vindt gij honderdvoudig leven’. Jezus zegt: ‘Mensen, bemin elkaar’.
En Jezus’ woord zal ons bevrijden.

Citaten
St
Markus de asceet : Moeilijkheden herinneren de wijze mens aan God, maar
verpletteren degene die Hem vergeet.
St
Johannes Chrysostomus : Laat niemand rouwen omdat hij steeds opnieuw valt, want
vergeving is verrezen uit het graf.
St
Serafim van Sarov : Verwerf de geest van vrede en duizenden rond je zullen
gered worden.
St
Basilius de Grote : Het is gemakkelijker om de hele zee te meten met een klein
kopje dan de onuitsprekelijke grootheid van God te bevatten met de menselijke
geest.
St
Paisios van de Athos-berg : God heeft in Zijn goedheid de dingen perfect
gearrangeerd, zodat we met onze gaven elkaar kunnen helpen en met onze fouten,
we kunnen vernederd worden door elkaar. Want elke persoon heeft gaven, maar
ieder heeft ook fouten waar strijd moet gevoerd worden om ze te overwinnen.
St
Johannes van Kronstadt : Als je alleen bidt wanneer je er praktisch toe bent
gedwongen, zal je volledig ophouden met bidden; dit is wat het vlees verlangt.
Je zult niet in staat zijn om je redding te bewerken zonder jezelf ertoe te
dwingen.
Vasten
volgens St Johannes Chrysostomos : Ga de Kerk binnen en laat je zonden
wegwassen. Want daar is er een hospitaal en geen gerechtshof. Wees niet
beschaamd om de Kerk binnen te gaan, wees beschaamd wanneer je zondigt, maar
niet wanneer je berouw toont en je bekeert. Vast je? Bewijs dat dan door je
werken. Als je een arme man ziet, toon medelijden. Als je een vriend in de
bloemetjes ziet gezet worden, wees dan niet jaloers. Laat niet alleen je mond
vasten, maar ook het oog, het oor en de voet, de hand en al de ledematen van je
lichaam. Laat de handen vasten, door ze te bevrijden van gierigheid en
hebzucht. Laat de voeten vasten, door te stoppen zonde achterna te lopen. Laat
de ogen vasten, door niet te kijken naar wat zondig is. Laat de oren vasten,
door niet te luisteren naar geroddel. Laat de mond vasten van onrechtvaardige
kritiek en nutteloos gepraat. Want wat goed is het dat we ons van voedsel
ontzeggen, maar onze broeders verscheuren? Moge Hij die naar de wereld kwam om
de zondaars te redden, ons versterken met nederigheid om de vasten vol te
houden, heb medelijden met ons en red ons.
De
Oudere Thaddeus : De H. Johannes Chrysostomos leert ons dat alle kwaad eerst
uit onszelf komt en dan pas van het kwaad. Als we onze geest waakzaam houden en
ons hart standvastig in geloof, heeft de duivel geen toegang tot ons. De duivel
handelt alleen door onze eigen slechte gedachten en begeerten. Wanneer we boos
zijn of jaloers, of wanneer we wrok koesteren tegen iemand, openen we het raam
van ons hart voor demonen. Dan voeden we onze zonden en kunnen we er niet
gemakkelijk vanaf geraken. Soms wentelen we ons in een bepaalde zonde voor een
zodanig lange periode dat het onze tweede natuur wordt. In dit geval kan enkel
God ons redden, zowel van onszelf als van de greep van de demonen.
St
Isaac de Syriër : Vrees God niet omwille van de grootheid van Zijn majesteit,
maar vrees Hem omwille van de grootheid van Zijn Liefde.
Archimandriet
Gavriil : Waar geloof wordt gevonden in iemands hart, niet in zijn geest.
Mensen die hun geest geloven zullen de antichrist volgen. Maar degenen die
geloof in hun hart hebben zullen hem herkennen.
St
Serafiem van Sarov :Stilte is het kruis waarop we ons ego moeten kruisigen.
Ignatius
Brianchaninov : Wat je ook doet, oordeel over niemand, oordeel zelfs niet of
een persoon goed is of slecht, maar houd je ogen op de ene boosaardig persoon
voor wie je rekenschap moet afleggen voor God: jezelf.
Abbah
Isaiah : Maak je tong gewoon te zeggen “Vergeef mij” en de nederigheid zal tot
jou komen.
St
Nikon van Optina : Er was nooit, en zal nooit een plaats zijn op aarde die vrij
is van verdriet. De enige plaats die zonder verdriet kan zijn, is het hart, als
de Heer er aanwezig is.
St
Benedictus van Nursia : Wees voorzichtig met beminnelijk te zijn, zodat je bij
het wegnemen van de roest, niet het hele instrument breekt.
St
Gemma Galgani : Als je echt Jezus wil liefhebben, leer dan eerst te lijden
omdat door te lijden je leert liefhebben.
H.
Paus Kyrillos VI : Als je in bekoring valt, laat dan de zondeschuld geen
hindernis zijn voor gebed. Als je ophoudt te bidden tot je berouw hebt, zal je nooit
tot berouw komen, want gebed is de poort naar echt berouw.
Egyptische
Woestijnvaders : Je hebt een geestelijke pelgrimstocht nodig. Begin met te
zwijgen.
St
Teresa van Avila : Mentaal gebed is niets anders dan in een vriendschappelijke
relatie zijn met God, en veel praten met Hem in je binnenste.
St
Antonius de Grote : Degenen die werkelijk zijn gezegend zijn niet degenen die
mirakels kunnen bewerken of engelen zien. Degenen die werkelijk gezegend zijn,
zijn degenen die hun eigen zonden kunnen zien.
Kallistos
Ware : Het is niet de taak van de Christenheid om een gemakkelijk antwoord te
bieden op elke vraag, maar om ons steeds beter bewust te maken van een
mysterie. God is niet zozeer het object van onze kennis maar de oorzaak van ons
ontzag.
St
Isaac de Syriër : Woorden zijn instrumenten van deze wereld, maar stilte is een
mysterie van het komende tijdperk.
St
Pater Pio : Alle geestelijke afbeeldingen van je leven die zich richten op
voorbije zonden zijn leugens en komen van de duivel. Jezus houdt van jou en
heeft je jouw zonden vergeven en daarom is er geen ruimte om een ontmoedigde
geest te hebben. Wat je anders doet denken, is werkelijk tijdverspilling. Het
is ook iets dat het hart van onze tedere Minnaar beledigt. Aan de andere kant,
als de geestelijke afbeelding van je leven bestaat in wat je kan of zou kunnen
zijn, dan komt het van God.
St
Isaac de Syriër : Koester geen haat tegen de zondaar, want we zijn allen
schuldig… Haat zijn zonden, en bid voor hem, zodat je op Jezus lijkt, die geen afkeer
had van zondaars, maar voor hen bad.
Eerbiedwaardige
Fulton Sheen : De meest perfecte gave die we aan God kunnen geven, is de gave
van onze wil.
Arsenie
Boca : Gods liefde voor de grootste zondaar is groter dan de liefde voor de
heiligste man voor God.
Sts.
Barsanuphius en Johannes : Heeft de duivel je doen lijden? Neem dan het Kruis
op, plaats je handen stevig op het kruis, en sterf. Je zal niet langer lijden.
Een dode persoon hinkt niet.
St
Augustinus van Hippo : Slechte tijden, harde tijden – dit is wat mensen blijven
zeggen; maar laat ons goed leven en de tijden zullen goed zijn. Wij zijn de
tijd. Zoals we zijn, zo is de tijd.
Alexander
Schmemann : We zeggen “Hij heeft de dood verpletterd door de dood.” We zeggen
niet dat Hij de dood verpletterd heeft door de Verrijzenis, maar door de dood.
Een Christen ziet de dood als een ontbinding van het lichaam, als een einde;
maar in Christus, in de Kerk is de dood door Pasen, door Pinksteren, niet
langer het einde, maar het is ook het begin. Het is niet iets betekenisloos dat
op die manier iets betekenisloos geeft aan het leven. De dood betekent
binnengaan in het Pasen van de Heer.
St
Ambrosius van Optina : Er zijn geen jaren nodig voor waar berouw, en geen
dagen, maar enkel een ogenblik.
St
Paisios van de Athos-berg : Vertrouw God volledig, laat alles in Zijn handen,
en geloof dat Zijn liefde zal handelen voor jouw voordeel. Dan zal God zorgen
voor alles, omdat er niets is wat Hij niet kan doen; alles is gemakkelijk voor
Hem. Het moeilijke voor de mens is te beslissen om zich te vernederen en alles
aan Gods voorzienigheid en liefde over te laten.
St
Theofanus de Kluizenaar : Hij die weigert om toe te geven aan zijn
hartstochten, doet hetzelfde als degene die weigert te knielen voor afgoden en
weigert ze te aanbidden.
St
Johannes Climacus : Nederigheid is het enige dat de duivel niet kan imiteren.
De
Oudere Philotheos Zervakos : Ik geef je de raad: heb geduld en laat het gebed
niet in de steek. Laat niet toe dat God uit je leven verdwijnt. Jozef was in
Egypte, op een plaats van zonde, en hij zondigde niet omdat hij aan God dacht,
hij had Hem bij zich. Adam was in het paradijs, waar zonde niet bestond, maar
omdat hij God vergat, gehoorzaamde hij Hem niet en luisterde naar de duivel en
verloor hij het paradijs. Het is daarom niet de plaats maar de ingesteldheid
die de mens redt.
St
Pater Pio : Laat het triestige spektakel van de menselijke ongerechtigheid je
ziel niet verstoren.
St
Johannes van Kronstadt : Onthoud dat de Heer in elke Christen is. Wanneer je
naaste naar jou komt, betoon altijd groot respect voor hem, omdat de Heer in
hem is, en dikwijls Zijn wil door hem kenbaar maakt.
St
Augustinus van Hippo : Want genade werd gegeven, niet omdat we goede werken
hebben gedaan, maar zodat we in staat zouden zijn ze te doen.
St
Franciscus de Sales : Ongerustheid is een bekoring op zichzelf en ook de bron
vanwaar andere bekoringen komen. Daarom moeten we boven alles kalm blijven en onze
geest in de hand houden en rustig ons doel voortzetten in alle sereniteit.
St
Paisios van de Athos-berg : Wat ik rond mij zie, zou mij krankzinnig maken, als
ik niet wist dat ongeacht wat er gebeurt, God het laatste woord zal hebben.

St
Alfonsus Liguori : Als je alle dingen in dit leven omarmt als komend uit de
handen van God, en zelfs de dood omarmt om Zijn heilige wil te vervullen, dan
zal je zeker sterven als een heilige.
St
Augustinus van Hippo : Houd van je vijanden op zo’n manier dat je zou wensen om
ze tot je broeders te maken.
St
Gregorius Palamas : Het is nutteloos dat iemand zegt dat hij geloof heeft in
God, als hij niet de werken doet die dat geloof ondersteunen.
St
Isaac de Syriër : Versla slechte mensen door je goedheid, en laat ijverige
mensen met verbazing je goedheid zien, laat degenen die rechtvaardigheid
beminnen beschaamd achter door je mededogen. Houd van alle mensen, maar houd je
op afstand van alle mensen.
St
Johannes van de Ladder : Wees niet verrast dat je elke dag (in zonde) valt,
geef niet op, maar blijf moedig standhouden. Wees er zeker van dat de engel die
je bewaart je geduld zal eren.
St
Ambrosius van Optina : Als je goed doet, moet je het alleen doen voor God.
Omwille hiervan moet je niet letten op de ondankbaarheid van de mensen.
Verwacht geen beloning hier, maar van de Heer in de Hemel. Als je het hier
verwacht zal het tevergeefs zijn en je zult ontbering lijden.
St
Johannes Chrysostomus : We zijn zo bezorgd om het onderwijs van onze kinderen.
Als we maar even ijverig waren in het onderricht van de Heer! En dan zijn we
verbaasd waarom we zo’n bittere vruchten oogsten: ongemanierd, losbandig, goddeloos
en vulgair. Moge dit nooit gebeuren! Voed hen op in discipline en onderricht
van de Heer!
St
Porphyrios : Je wordt niet heilig door tegen het kwaad te vechten. Laat het
kwaad voor wat het is. Kijk naar Christus en dat zal je redden. Wat een persoon
heilig maakt is liefde.
De
Oudere Jozef de Hesychast : Hoe zielen zouden kunnen gered worden is mijn
verlangen, het vuur van mijn hart, de goddelijke liefde binnenin, dat
voortdurend mij verteert.
St
Isaac de Syriër : Zoals zout nodig is voor alle soorten voedsel, zo is
nederigheid nodig voor alle soorten deugden.
Zalige
Serafim van Platina : Alles in dit leven gaat voorbij – enkel God blijft. Enkel
Hij is het waard om voor te strijden. We hebben een keuze: de weg van deze
wereld volgen, van de maatschappij die ons omringt, en daarom ons buiten God plaatsen;
of de weg van het leven kiezen, God kiezen die ons roept en waar ons hart naar
op zoek is.
St
Paisios van de Athosberg : Verlangen en inspanning moeten van jou komen. God
zal zorgen voor kracht en het resultaat.
De
Oudere Efraim van Arizona : Verdriet zal volgen op vreugde, en vreugde op
verdriet, net zoals de nacht op de dag. Dit is hoe de Vader van het Licht het
pad van degene die gered zijn zal leiden. Je moet enkel geduld en hoop hebben:
grif deze in de diepten van je hart – met deze zal je alle tegenslagen kunnen
weerstaan.
St
Paisios van de Athosberg : Je krijgt alle dagen testen, en op een dag wanneer
de dag voorbij is, zullen de papieren worden opgehaald en zullen ze worden
onderzocht door de leraar.
St
Paisios van de Athosberg : God wil ons, Zijn kinderen, niet kwellen. Hij geeft
ons bekoringen en ontberingen om perfect te worden. Bekoringen zullen stoppen
in ons leven, wanneer we het niveau van perfectie bereiken.
St
Philaret van Moskou : Elke Christen zou voor zichzelf de plicht en gedrevenheid
moeten hebben om heilig te worden. Als je leeft zonder strijd en zonder hoop om
heilig te worden, dan ben je enkel Christen in naam en niet in essentie.
St
Theophanus de Kluizenaar : Zoals het niet mogelijk is om zonder voeten te
lopen, of te vliegen zonder vleugels, zo is het ook niet mogelijk om het
Koninkrijk van de Hemel te bereiken zonder het vervullen van de geboden.
St
Maximus de Belijder : Laten we tonen dat we eten om te leven, en niet schuldig
te zijn aan het leven om te eten.
St
Antonius de Grote : Er komt een tijd wanneer de mensen zullen krankzinnig
worden, en wanneer ze iemand zien die niet krankzinnig is, zullen ze hem
aanvallen en zeggen: ‘Jij bent krankzinnig; je bent niet zoals wij.”
St
Isaac de Syriër : Je moet geestelijk werken niet alleen tot je de vruchten ziet
in je ziel, maar tot het einde van je leven. Want zelfs rijp fruit wordt
dikwijls vernietigd door hagel.
St
Paisios van de Athosberg : Als iemand de mysteries van het geestelijk leven en
de mysterievolle weg waarin God werkt begrijpt, dan maakt hij zich geen zorgen
meer over wat met hem gebeurt, omdat hij vreugdevol de bittere medicijnen aanvaart
dat God hem geeft voor de gezondheid van zijn ziel. Een dergelijke mens
beschouwt alles als resultaat van zijn gebed, omdat hij God voortdurend vraagt
om zijn ziel te zuiveren.
|