De H.
Familie in het Noorden van Egypte deel 3
De volgende halte was in Xois (ook Sais), en de H. Familie
nam zijn toevlucht in de schaduwen van de noordelijke bomen en velden in
Egypte. Tegenwoordig noemt Sakha van de provincie Kafr el-Sheikh, die eens een
eiland was omgeven door de Sebennytische en Phatinitische zijstromen van de
oude Nijlrivier.
We vroegen aan boeren in de stad Sakha naar de weg naar de
oude Kerk van de Maagd Maria, maar niemand wist zeker waar het gelegen was, tot
een vrouw van in de 50 die een kruisje droeg in detail de weg naar de kerk
beschreef.
Een paar minuten later, zagen we de muren van de oude kerk. Zoals de meeste
kerken, werd het bewaakt door de politie. We werden vriendelijk ontvangen door priester Mathew
Morris.
Sakha is niet zoals al de steden die Jezus heeft bezocht met zijn Moeder,
vertelde Morris. Hij verklaarde dat de naam is afgeleid van een
Koptische zin die betekent de hiel van Christus.
Men gelooft dat Christus bronnen liet ontstaan in de steden en dorpen dat hij
heeft bezocht. Sommige bronnen droogden op, terwijl anderen blijven stromen tot
op vandaag en er zijn plaatsen om deze zegeningen te ontvangen. Hier in Sakha
plaatste het kind Jezus zijn voetafdruk op een rots vanwaar een bron ontsprong,
en zijn voetafdruk is nog te zien volgens de Koptische traditie.
priester Morris bij de rots met de voetafdruk van Christus
De rots is 60 cm lang en 15 cm breed. De priester nam het in zijn hand en wees
naar de kleine voetafdruk. De rots had een zandkleur, waar de voetafdruk bruin
was.
Priester Morris vertelde dat de kerk was gebouwd op de plaats van een oudere
abdij, die gekend was als de Doopsel abdij, en waar tot het einde van de 13de
eeuw monniken verbleven. Toen de abdij werd vernietigd, vertrokken ook de
monniken en toch schreven ze nog de woorden God is één op de rots vooraleer
ze vertrokken om het gemakkelijk te herkennen van andere rotsen. De rots was
verborgen voor vele jaren omdat men bang was dat ze zou gestolen worden. Maar
in 1984 werd ze opnieuw ontdekt, wanneer Anba Beshoy zijn authenticiteit
bevestigde.
De
Koptische Kerk gelooft dat Christus zijn voetafdruk heeft nagelaten op deze
rots in de kerk van Sakha

Bovendien bevat de kerk ook een monumentale icoon dat werd
geschilderd door de schilder Anstas de Romein, een man wiens naarm steeds
opnieuw werd vermeld in de geschiedenis van de Koptische kerk. Hij was een
Romeinse schilder die uit Jeruzalem kwam om iconen te schilderen, en hij liet
talrijke schilderingen na die dateren uit de 5de eeuw.
God is één gekerfd in het Arabisch op de andere kant van
de rots waarop Christus zijn voetafdruk heeft nagelaten in de kerk van Sakha
Elk jaar viert de Koptische Kerk op de eerste juni de komst van de H. Familie
naar Egypte. De kerk van Sakha viert deze dag door een grote geestelijke
moulid te organiseren dat wordt bijgewoond door een groot aantal Christenen
en Moslims. In de viering worden mooie hymnen gezongen en wordt de afdruk van
Christus aangeraakt om zegeningen te ontvangen. Het is gekend dat een van de
praktijken van de Koptische Kerk het bewaren van de relikwieën is in speciale
ruimten met kaarsen waar de mensen ze kunnen aanraken om zegeningen te
ontvangen.
De kerken van Musturud, Semannud of Sakha liggen ver uiteen, zodat ze niet
kunnen bezocht worden op een dag, en ze zijn in drukken landelijke streken
gelegen, omringd door velden.
Hoewel deze steden geen grote toeristische attracties hebben zoals de piramiden
maken ze deel uit van het oorspronkelijke beeld van de landelijke streken van
Egypte in verband met landbouwgewoonten, traditionele klederdracht, en de
enorme belang van de Nijlrivier voor de boeren, en ze geven de kans om in
contact te treden met de vriendelijke lokale bevolking. Het is een mooie
ervaring om de historische kerken te bezoeken tijdens een van de moulids. Een
moulid is een grote gebeurtenis dat een Christelijke of Moslim persoon herdenkt
en het wordt bijgewoond door de volgelingen van de beide religies.
De volgende halte van de Heilige Familie was in Wadi
el-Natrun, waar zich een complex van mooie kloosters met een levendig monastiek
leven bevinden.
Locatie van Wadi El-Natrun
Wadi
El-Natrun gebied
Wadi El-Natrun is een stad die ongeveer 80 km ten zuiden van Alexandrië is
gelegen. De naam van de stad betekent Natronvallei. De stad kreeg
zijn naam vanwege de aanwezigheid van acht zoutmeren met natron in de
omgeving. In het Oude Egypte had de stad een belangrijke betekenis
omdat natron werd gebruikt voor het maken van mummies. Ook speelde de stad
een belangrijke rol in de geschiedenis van het vroege Christendom, omdat
daar een 100-tal kloosters waren.
In het Koptisch staat
de vallei bekend als Shee-Hyt, wat het evenwicht van de harten of
de maat van de harten betekent. In het Grieks (in de
regio woonden vroeger veel Grieken) staat het bekend als Sketes of
de Scetische woestijn, wat de "asceten" betekent en waarvan het
woord scete (kluizenaarsorde) is afgeleid. In de vroegchristelijke
literatuur staat de regio ook bekend als Nitrië of de Nitrische
Woestijn. Na de verovering van Egypte door het Arabisch-Islamitische
rijk kreeg de stad haar Arabische naam Wadi El-Natrun.
De streek bevindt zich op
de rand van de Sahara en is woestijngebied. Ten oosten van het gebied
bevindt zich de vruchtbare Nijldelta.
De regio rondom Wadi El-Natrun
was een belangrijk gebied in de geschiedenis van het christendom. Het was (en
is) een plek waar monniken zich terugtrekken van de bewoonde wereld om met god
te leven. De heilige Antonius van Egypte, bijgenaamd de Vader van
alle monniken, was de eerste die naar Wadi El-Natrun ging en er zich
vestigde als monnik. Hij kreeg vele navolgers die er als heremieten
en asceten leefden. Na het Edict van Milaan uit 313, waarin het
christendom in het Romeinse Rijk gelegaliseerd werd, werden er ook
veel kloosters gebouwd. Tussen de 3de en de 7de
eeuw stonden er honderden kloosters in het gebied.
Rond 818 werd de
'heilige woestijn' door rovers en plunderende bendes verwoest.
De belangrijkste
christelijke heiligen uit deze periode staan bekend als de woestijnvaders.
Tot de woestijnvaders behoren onder andere Antonius van Egypte, Sint Amun, Sint
Arsenius, Sint Johannes de Dwerg en Sint Mozes de Zwarte.
Van de vele kloosters zijn
er nu nog vier over. Alle vier dateren uit de 4de. De kloosters zijn:
- Het Paromeos of Baramos klooster
- Het klooster van Sint Macarius de Grote
- Het klooster van Sint Pishoy
- Het Syrische klooster
H. Familie in een boot
Op hun weg uit de Nijldelta nam de H. Familie een boot om
de Nijl over te steken naar het westen, en dan naar het zuiden, naar een vallei
dat rijk is aan zout: Wadi El-Natrun in de Beheira provincie op de linkerkant
van de woestijnweg van Cairo-Alexandrië. Het is ongeveer 114 km van Cairo
gelegen.
We bezochten eerst het Paromeos klooster. Het is het
meest noordelijke klooster onder de vier huidige kloosters van Scetes, en is
ongeveer op 9 km ten noordoosten van het klooster van St Pishoy gelegen. Het klooster is toegewijd aan de Maagd Maria.
Daar is de Maagd Maria kerk gelegen. Op weg zagen we reeds
in de verte de lichttoren en de grote kruisen. We namen een aangelegde weg en
gingen naar de kleine oude poort van het klooster. Mannen, vrouwen en kinderen
gingen naar binnen en buiten door de poort, en ze kwamen uit verschillende
delta provincies op zoek naar zegeningen.
Paromeos
klooster
Paromeos klooster
ingang
ommuurd
Het Paromeos klooster is waarschijnlijk de oudste onder de
vier bestaande kloosters van Scetes. Het werd gesticht omstreeks 335 n. Chr. door
St Macarius de Grote. Het woord Paromeos betekent dat wat tot de Romeinen
behoort. De naam gaat terug naar de broeders Maximus en Domatius, kinderen van
de Romeinse Keizer Valentinius I, die monniken werden in het klooster en daar
hun cel hadden. Het was de tijd
van St Macarius de Grote. Ze bereikten een hoge spiritualiteit en
stierven op jonge leeftijd. Het klooster werd gebouwd en maakte deel uit van
een monastieke beweging die begon in de 4de eeuw en werd geleid door
St Antonius de Grote, de eerste monnik in de geschiedenis. Na hun dood wijdde
St Macarius hun cel door er een kapel te bouwen en vertelde de monniken om die
plaats de cel van de Romeinen te noemen.
Maximus
kapel
Naast St Macarius de Grote en St Arsenius, verbleven ook
andere, zoals St Isidoor en St Mozes de Zwarte die martelaar werd bij de aanval
van 407 n. Chr. Als gevolg van de aanvallen door de Berbers en de Bedoeïenen bouwde
Paus Shenouda I van Alexandrië (859-880) muren rond de kloosters van de
Nitrische Woestijn. De muren variëren in hoogte tussen 10 tot 11 meter en hun
breedte bedraagt ongeveer 2 meter. Ze werden ook bedekt met een dikke laag
pleister. Tegenwoordig leven in
het klooster nog een 50-tal monniken.
interieur
van de kerk
Tegenwoordig bewaart het klooster nog veel van zijn oude
karakter. Het bestaat uit 5 kerken. De oudste kerk is toegewijd aan de Maagd
Maria en bevat de relieken van St Mozes de Zwarte. Het wordt aanzien als de
oudste kerk in Scetes dat nog bestaat. De tweede kerk is toegewijd aan St
Theodoor van Amasea, de derde aan St Joris, de vierde aan St Johannes de Doper
en de vijfde aan de Aartsengel Michael. De muren zijn nog steeds bewaard. Het
klooster bevat ook nog een slottoren, een toren, twee eetzalen en een gasthuis.
Ongeveer 2,5 km ten noordwesten van dit klooster is er ook
een grot in kalksteen van Paus Cyrillus VI met iconen van deze Paus. Er zijn 12
houten kruisen, en het is gekend als de Rots van Sarabamun. Het is een bekend
pelgrimsoord. In de woestijn zijn er ook verscheidene grotten die nog altijd
door heremieten worden bewoond.
St
Macarius
St Macarius (ong 300-391)
werd geboren in Opper-Egypte omstreeks het jaar 300. Vóór hij zijn toevlucht
zocht tot de ascese, voorzag hij in zijn levensonderhoud door het smokkelen van
salpeter in de omgeving van Nitrië, een bezigheid die hem leerde hoe men moet
reizen en overleven in de woestijn.
Zijn ouders dwongen hem op een bepaald moment om te
trouwen, wat zeer tegen de wil van Macarius was. Hij veinsde een ziekte en
verzocht zijn ouders of hij zich in de woestijn mocht terug trekken om weer op
krachten te komen. Bij zijn terugkomst ontdekte Macarius dat zijn echtgenote
overleden was, en kort daarop overleden ook zijn ouders. Macarius besliste toen
om aan het wereldse leven te verzaken en verdeelde vervolgens al zijn geld en
goederen onder de armen en behoeftigen. Bij het zien van zoveel deugdzaamheid
bracht de bevolking Macarius bij de bisschop van Ashmoun die hem tot priester
wijdde.
Enige tijd later beweerde een zwangere vrouw dat Macarius haar had onteerd.
Macarius ondernam geen enkele poging om zichzelf te verdedigen en aanvaardde
deze laster in stilzwijgen. Toen de bevalling nakende was, zorgden de weeën van
de vrouw echter voor ondraaglijke pijnen en slaagde zij er pas in om te
bevallen nadat zij Macarius' onschuld had toegegeven. De ouders van de vrouw
kwamen de heilige man om vergiffenis smeken maar Macarius had zich toen al
teruggetrokken in de woestijn van Nitria.
Nadat hij drie jaar lang in de woestijn rondgezworven had,
zocht Macarius St Antonius de Grote op en werd zijn discipel. Macarius
spendeerde vele jaren in het gezelschap van de heilige Antonius en het was
op zijn advies dat hij zich in 360 naar de Sketische woestijn begaf en er een
klooster - Abu Makar - stichtte.
De heilige Macarius de Oudere was de geestelijke vader van
méér dan 4000 monniken van verschillende nationaliteiten. Vanaf zijn stichting
in de 4de eeuw tot op heden, werd het klooster ononderbroken bewoond door
monniken. Verscheidene heiligen en Woestijnvaders waren monnik in het klooster
van de heilige Macarius, zoals o.a. ook St Macarius van Alexandrië.
Vanwege zijn wijsheid en grote graad van onthechting, kreeg
Macarius de bijnaam 'het Licht van de Woestijn'. Hij overleed in
391 in Abu Makar, in de Sketische woestijn.
St
Mozes de Zwarte
St Mozes de Zwarte (Ethiopië
ong 330 405) : Mozes was een zwarte bediende van een overheidsfunctionaris in
Egypte die hem uit zijn dienst ontsloeg wegens onder meer diefstal. Hij werd
vervolgens de leider van een groep bandieten die in de Nijldelta plunderde.
Toen een hond hem tegenhield om een overval te plegen, zwoer Mozes wraak op de
eigenaar van de hond. Tot de tanden toe bewapend ging hij naar diens huis, maar
trof het huis vervolgens leeg aan. Hij stal daarop een schaap en sloeg op de
vlucht voor de autoriteiten. Mozes zocht zijn toevlucht in het klooster
van Wadi El-Natrun. Het leven van vrede in het klooster maakte een
dusdanige indruk op de bandiet dat hij gedoopt werd en toetrad tot het
klooster.
Toen Mozes in zijn woestijncel werd aangevallen door
bandieten, vocht hij tegen hen en wist hij hen te verslaan. Vervolgens nam hij
de verslagen bandieten naar de kapel mee en vroeg hij aan zijn broeders wat er
met de bandieten moest gebeuren. Zij traden vervolgens in bij het klooster.
Naarmate de jaren vorderden, groeide Mozes uit tot een spirituele leider van
de heremieten in de woestijn en werd ook tot priester gewijd.
In het jaar 405 werd er het gerucht verspreid dat een groep
Berbers op het punt stond om het klooster van Mozes aan te vallen. De
broeders wilden daarop zich bewapenen en tegen de aanvallers vechten, maar
Mozes verbood hen dat en zei hen dat ze zich moesten terugtrekken. Hij bleef
zelf samen met zeven monniken achter en ze werden door de aanvallers gedood.
De Hieromonnik (priestermonnik) Cyril el-Parameosi was aan
het wachten op ons in zijn eenvoudige zwarte monastieke gewaad, korte baard en
vriendelijke lach. Hij verwelkomde ons en schudde ons de hand en hield zijn
kruis vast om ons ermee te zegenen.
Titels
in de Orthodoxe Kerk : archimandriet of hegoemen (abt),
aartspriester, hiëromonnik (priestermonnik), priester, diaken)
Pater Cyril el-Parameosi bij een van de deuren van het Parameos klooster
Het monastieke leven vond zijn oorsprong in Egypte en
verspreidde zich over de hele wereld. In het begin waren er twee monastieke
gebieden: een in het oosten, tussen de bergen van de Rode Zee (het klooster van
St Antonius en het klooster van St Paulus van Thebe) en een in het westen (het
Paromeos klooster, het klooster van St Pishoy, het klooster van St Macarius en
het klooster van el-Suryan).
St
Paulus van Thebe, links in een kleed van palmblaren en St Antonius
|