Inhoud blog
  • Ik verhuis naar een andere blogsite!!!
  • De mystiek achter de tweede komst van Jezus
  • Luz de Maria 24/4
  • Zalig de armen van geest
  • Aanbidden in geest en waarheid
  • 3.33 uur 's ochtends
  • De kracht van 1 Weesgegroet
  • Ze komen eraan
  • Vreemde en grote donkere wezens zullen spoedig overal binnendringen
  • Een volgende lockdown
  • Boodschap aan Anna Shelley 24/4
  • De devotie van de 7 smarten van OLVrouw
  • Toewijdingsgebeden aan God de Vader, het H. Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria
  • Gebeden van toewijding van ziekte, lijden en levenslasten
  • De betekenis van Pinksteren - 4
  • Om een baby uit een miskraam en geaborteerde baby's te dopen
  • Exorcismegebed over je woning en grond en toewijdingsgebed
  • Gebeden van zegening en bescherming
  • Het is eindelijk aangebroken
  • Wat God me toonde over aanstootgevende kledij...
  • Wat God me toonde over feminisme
  • De betekenis van Pinksteren - 3
  • Einde van Satans invloed in zicht
  • Red de planeet, ga CO2 uitstoten
  • Over de verliezen aan Westerse kant wordt gezwegen
  • Boodschappen aan Eduardo Ferreira
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Boodschappen van OLVrouw di Zaro 8/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Boodschappen aan Valeria Copponi (tot 19/4)
  • Instorting van economie, en munteenheden
  • De uitval
  • Over Poetin
  • Zal dit het einde veroorzaken?
  • Een miraculeuze foto van de Gekruisigde Jezus
  • Boodschap aan Anna Shelley 20/4
  • Luz de Maria 20/4
  • Rusland wordt verder uitgedaagd
  • De 3 daagse duisternis
  • De 9 cirkels van de Hel
  • In de Hel wegens echtscheiding
  • Meteoor op California
  • 23 april
  • De komst van de asteroide
  • Massale afname van bevolking in Europa komt eraan
  • Repost: Genezingsgebed van God de Vader
  • Opwarming van het klimaat? Niet dus.
  • Let op voor cosmetica en dergelijke producten
  • De uitleg van het merkteken van het beest door de Heer
  • De volgende pandemie
  • Over Obama: hij kan de Antichrist worden, door bezetenheid
  • Luz de Maria 16/4
  • Boodschap aan Anna Shelley 19/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Een zombievirus
  • Nano chip
  • VK zal getroffen worden
  • Dit zal gebeuren door Hem
  • Het is reeds begonnen
  • Hoe de Antichrist zal werken door AI en Biotechnologie
  • Ze komen voor onze kinderen
  • Vernietiging van 3 landen
  • Bloedmanen als waarschuwend teken
  • 5 tekenen dat je een Uitverkorene bent
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • OLVrouw van Smarten
  • Adviezen om de duivel te bevechten
  • Het sociaal kredietsysteem
  • NEEM GEEN VACCINS!!! GEEN ENKELE!!!
  • BID TEGEN ABORTUS!!!
  • De betekenis van Pinksteren - 2
  • De betekenis van Pinksteren - 1
  • Goede raad: wees niet afhankelijk van de staat
  • De plannen van de wereldelites
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Bijhorende afbeelding bij de boodschap van Lorena
  • Nog eens nieuws van de Antichrist/Maitreya
  • Boodschap aan Pedro Regis 11/4
  • Luz de Maria 12/4
  • Boodschap aan Lorena 8/4
  • Chaga
  • Dit is de waarheid
  • Boodschap aan Anna Shelley 14/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 9
  • Janet Klasson - 9/2 Licht van de wereld in de Goddelijke Wil
  • Geheim van gedrevenheid
  • Kom, H. Geest, kom!
  • 3 middelen die Satan gebruikt om je ziek te maken
  • Gezegend zij
  • Gods Barmhartigheid is grenzeloos
  • Boodschap aan Anna Shelley 13/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 7 en 8
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • De Emmaüsgangers
  • Mummie
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 6
  • Op weg naar de microchip
  • Nog steeds kunnen we het tij keren - Niburu
  • Boodschap aan John Mariani
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 5
  • Boodschappen aan Jennifer
  • 28/3 Plaats dit in je huis en land (The Unsealed Message)
  • Maria Simma openbaart 7 geheimen
  • Het Gezicht van Jezus
  • Opruimen van de wereldbevolking was altijd het doel - Niburu
  • 11 april
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 4
  • Boodschappen aan John Leary - rest van maart
  • Boodschap aan Mary of Divine Mercy
  • Grote schudding 8/4
  • Luz de Maria: Paaszondag 9/4
  • Afbraak van immuunsysteem door vaccins
  • Luz de Maria: Stille Zaterdag 8/4
  • Luz de Maria: Goede Vrijdag 7/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 2 en 3
  • Boodschap aan Anna Shelley 6/4
  • Zalig Pasen!!!
  • Boodschap aan Anna Shelley 8/4 DRINGEND!!!
  • Gebed op vrijdag voor de Arme Zielen
  • Boodschap aan Eduardo Ferreira 24/3
  • Droom van J. Frances 3/4
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (25/3)
  • Het echte gevaar van het einde van de dollar
  • Schildklier en jodium
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (21/3)
  • Boodschappen aan Valentina Papagna
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 1
  • Boodschap aan Marco Ferrari 26/3
  • Boodschap aan Gisella Cardia 3/4
  • De Kruisweg
  • 15 doodzonden in het Katholieke Geloof
  • Luz de Maria: Witte Donderdag 6/4
  • Het bankroet van Europa
  • Boodschap aan Anna Marie - Houston 11/2
  • Plaats terug brood op je huisaltaar
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Palmzondag-rede van Vigano
  • Luz de Maria: Heilige Woensdag 5/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Het Communisme zal opgelegd worden door de elite
  • Boodschap aan Ned Dougherty 26/3
  • Boodschap aan Anna Shelley (3/4)
  • Het verraad van Judas Iscariot (2)
  • Het verraad van Judas Iscariot (1)
  • Luz de Maria: Heilige Dinsdag 4/4
  • Luz de Maria: Palmzondag 2/4
  • Luz de Maria: Heilige Maandag 3/4
  • Interview met Luz Maria de Bonilla
  • Grafeenoxide in vaccins
  • Boodschap aan Lorena 14/3
    Zoeken in blog

    ALLES GAAT VOORBIJ, BEHALVE GOD !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mijn favorieten
  • Mijn bibliotheek
  • Nieuwe blogsite
  • Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 11--0001
    Levend geloof 9

    27-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De liturgie in het vroege christendom - deel 23

    Het eerste liturgische boek dat ontwikkeld wordt is het sacramentarium. Hoewel zulke boeken genoemd worden aan het eind van de 5de eeuw, is het oudste nog bestaande exemplaar het Verona Sacramentarium, soms ook het Leonine Sacramentarium genoemd omdat men voorheen dacht dat het was samengesteld door Paus Leo I. Het is blijkbaar een verzameling libelli, boekjes die het formulier voor één enkele dienst bevatten. Er is wel aangevoerd dat het Verona Sacramentarium geen echt sacrramentarium is, geen boek dat gebruikt werd bij het vieren van de liturgie, maar een privé collectie libelli gebruikt als naslagwerk.

    sacramentarium : is een boek met gebeden die de priester of bisschop oplas tijdens de mis.

    Het was het boek voor de priester die de mis opdroeg en bevatte alle gebeden die hij moest zeggen, maar geen andere teksten. In de tijd dat deze boeken werden geschreven was het nog niet de gewoonte dat de priester bij het altaar de woorden herhaalde die het koor of de misdienaren zongen, zoals regel werd in de Tridentijnse Mis. Daarom bevatten sacramentaria alleen de collecten, prefaties en de canon, maar geen lezingen uit de Bijbel en ook geen introϊtussen, graduales of offertoria.

    Collecta : Openingsgebed van de eucharistie. Het is de bedoeling de stille gebeden van de mensen in de collecta samenvattend te verwoorden. Daarom is er een korte (gebeds)stilte voor het bidden van de collecta.Aan de andere kant voorziet het sacramentarium in gebruik buiten de mis. Omdat de boeken doen alsof de celebrerende priester gewoonlijk een bisschop is, voorzien ze hem de gebeden die hij nodig had bij ordinaties, kerk- en altaarwijdingen en bij uitdrijvingen, zegeningen en wijdingen die later in het Pontificaal en het Rituaal terechtkwamen.

    De benaming sacramentarium is gelijkwaardig aan andere vergelijkbare vormen, zoals Liber Sacramentorum (bijvoorbeeld in het Gelasiaanse sacramentarium). De vorming van het woord is vergelijkbaar met het woord hymnarium, een boek met hymnes. Gennadius van Marseille (5e eeuw) zegt over Paulinus van Nola: "Fecit et sacramentarium et hymnarium (= hij heeft zowel een sacramentarium als een hymnarium gemaakt)" (De viris illustribus, xlviii).

    Het woord sacramentum of sacramenta betekent in dit geval de mis. Sacramenta celebrare of facere is een gebruikelijke Latijnse term voor het opdragen van de mis.

    Andere boeken die bij de viering van de mis werden gebruikt waren:

    het graduale (vooral psalmteksten, met toegevoegde muzieknoten),

    het evangeliarium of evangelieboek

    en het epistolarium, dat de andere teksten van het Nieuwe Testament bevatte, met de nadruk op de brieven van Paulus.

    In de latere middeleeuwen begon men deze boeken te combineren, zodat de priester de mis kon opdragen zonder hulp van koor of andere helpers. Dit leidde tot de verschijning van het Missale plenum ("vol of geheel missaal") dat alle teksten van de mis bevat (echter zonder de muziek voor het koor).

    Een aantal sacramentaria, hoofdzakelijk uit de Romeinse ritus, bestaat nog steeds, geheel dan wel deels. De drie belangrijkste hiervan zijn het Leonische, het Gelasiaanse en het Gregoriaanse. Hun ouderdom, schrijver, plaats van herkomst en oorspronkelijke doel is onderwerp van heftig debat. De meeste van de hierna genoemde exemplaren zijn voorzien van illuminaties. Illuminatie (boekverluchting) is de kunst of het ambacht die zich bezighield met de illustratie en de versiering van middeleeuwse handschriften en andere documenten. Soms wordt dit ook ‘illuminatie’ genoemd, van het Latijn illuminare wat verlichten betekent, hoewel illuminatie strikt genomen slaat op het ‘verlichten’ van handschriften met bladgoud of zilver. In het Vroegmiddelnederlands betekent verlichten trouwens: met goud of kleuren afzetten; inzicht brengen; verlichten. In het moderne Nederlands is dit verluchten geworden.

    5e/6e eeuw

    • Leonisch sacramentarium van paus Leo de Grote (440-461) - in het Latijn "Leonianum" of "Veronense"
    • Gelasiaans sacramentarium van paus Gelasius (492-496) - sommigen dateren het echter in de vroege 8e eeuw

    illuminatie van het Gelasiaanse sacramentarium

    7e eeuw

    • Sacramentarium van paus Gregorius de Grote (590-604) - "Gregorianum"
    • Sacramentarium van bisschop Marinianus van Ravenna (595-606?)
    • Gallicaans sacramentarium - "Gallicanum"

    Het formulier voor elke Mis (zoals de Roomse viering van de Eucharistie kwam te heten vanwege de woorden aan het eind: missa, wegzending) bevat gewoonlijk een openingsgebed dat gezegd wordt voor de lezingen, een offertorium gebed dat bij de gaven gezegd wordt voor het eucharistisch gebed begint, een gebed na de communie en soms een zegeningsgebed dat over het volk wordt uitgesproken aan het eind van de viering. Nota bene dat met uitzondering van de laatste, deze gebeden aan het eind van een liturgische handeling gebruikt worden: de intocht processie, het naar voren brengen van de gaven van brood en wijn, en de processie van mensen naar het altaar om de communie te ontvangen. Naast deze korte samenvattende gebeden (collecta) bevatten sommige formulieren Inleidingen voor het Eucharistisch gebed.

    Offertorium : is het gedeelte van de H. Mis waarin de priester de gaven van brood en de wijn aan God aanbiedt.

    Eucharistisch gebed : of grote lofprijzing genoemd, is een centraal onderdeel van de H. Mis dat door de priester wordt uitgesproken. Het gebed heeft een tweeledige functie. Enerzijds is het een dankzegging aan God, anderzijds is het bedoeld als een bede om de consecratie van brood en wijn.

    Epiklese : Deel van het Eucharistisch gebed tijdens de consecratie waarbij de priester de H. Geest aanroept. Dit is essentieel omdat de transsubstantiatie (Brood en wijn die in het werkelijke Lichaam en Bloed van Jezus veranderen) niet zonder de krachten van de H. Geest kan geschieden. In de huidige liturgie :

    Wij smeken U, o God,

    zend over dit brood en deze wijn,

    de kracht van Uw Heilige Geest;

    opdat het voor ons worde het

    † Lichaam en Bloed van Jezus Chris­tus

    Uw Zoon onze Heer.

    Quam oblationem tu, Deus, in omnibus, quasumus, + bendictam, + adscriptam, + ratam, rationabilem, acceptabilemque facere digneris: ut nobis + Corpus, et + Sanguis fiat dilectissimi Filii tui Domini nostri Jesu Christi.

    De smeekbede wordt gebeden kort na het sanctus en voor de opheffing van Brood en Wijn. Hierbij strekt de priester zijn handen boven de gaven met het volgende gebed. Tijdens de eerste zin wordt er gebeld met een altaarschel.

    Collecta : Openingsgebed van de eucharistie. Het is de bedoeling de stille gebeden van de mensen in de collecta samenvattend te verwoorden. Daarom is er een korte (gebeds)stilte voor het bidden van de collecta.

    De Verona formulieren zijn voor gebruik in de Roomse priesterlijke liturgieën, hoewel de gebeden gebaseerd zijn op pauselijke modellen, de meeste gemaakt gedurende de 5de en 6de eeuw. Het boek is incompleet, de formulieren voor missen van Januari tot en met april (inclusief Pasen) ontbreken.

    De tweede en meer invloedrijke van de vroege Roomse sacramentaria is bekend als de Gelasianum Vetus, of Oud Gelasiaans Sacramentarium. Het werd in de buurt van Parijs samengesteld rond 750 en bevat een mengsel van Gallicaanse en Roomse elementen daterend van ca. 650. Het lijkt op de Verona, maar bevat formulieren voor het hele jaar, en ook de tekst van de Roomse Canon, de vaste tekst van het Roomse Eucharistiegebed. Sommige formulieren in dit sacramentarium bevatten twee collecta gebeden, ogenschijnlijk met dezelfde liturgische functie, misschien om de celebrant keuze te geven. Hoewel het enige overgebleven exemplaar van het Oude Gelasiaanse Sacramentarium zo'n 50 jaar na het leiderschap van Gregorius I werd geschreven, weerspiegelt de inhoud een praktijk van voor zijn hervormingen. Het Oud Gelasiaans Sacramentarium is onderverdeeld in drie delen volgens het kerkelijk jaar.

    Hervormingen van Gregorius de Grote en zijn opvolgers

    Sacramentara waren rechtstreeks beïnvloed door Gregoriaanse hervormingen, worden Sacramentaria Gregoriana genoemd. Ze worden onderscheiden van de vroegere sacramentaria door verschillende arrangementen of formulieren zonder de driedelige verdeling. De Gelasiaanse sacramentaria uit de 8ste eeuw zijn gebaseerd op het Oud Gelasiaans Sacramentarium, maar bevatten ook uitvoerige Gregoriaanse elementen evenals Galliciaanse invloed.

    Met het verschijnen van deze vroegste sacramentaria, begint de Westerse liturgie een kenmerk te vertonen dat zich onderscheidt van de Oostelijke liturgische tradities. Oostelijke liturgieën bestaan gewoonlijk, afgezien van de Schriftlezingen en gezangen, uit vaste teksten. In tegenstelling daarmee hebben de Roomse en andere Westerse liturgieën een serie gebeden die veranderen afhankelijk van het feest en het liturgisch seizoen; naast de variabele Prefaties heeft de Roomse Canon variabel frasen die veranderen om de specifieke beelden weer te geven die passen bij het feest dat gevierd wordt. Deze kenmerken weerspiegelen een Westerse smaak voor meer variatie en de wens om de liturgie het feest waarbij het gevierd wordt te laten weerspiegelen, vergeleken met de Oostelijke tendens om voorkeur te geven aan een vaste tekst; deze verschillen kunnen gezien worden als verschillen in liturgische stijl en zijn geen fundamentele verschillen in structuur.

    Onderdelen van het eucharistisch gebed :

    1.   Het eucharistisch gebed begint met een inleiding (prefatie) die begint met de oproep van de priester: "Sursum corda" (Verheft het (uw) hart), waarop de gelovigen antwoorden: "Habemus ad Dominum" (Wij zijn met ons hart bij de Heer) en rechtstaan. De prefatie is veranderlijk in eucharistisch gebed II en III, vast in IV. Dit is een dankzegging en lofprijzing. Op het eind verenigt de Kerk zich op aarde met de Kerk in de hemel met het Sanctus.

    2.   Het Sanctus, waarna de gelovigen knielen.

    3.   Na het Sanctus is er - tenminste in de na het Tweede Vaticaanse Concilie nieuw geconstrueerde eucharistische gebeden - een overgang van lofprijzing naar smeekbede in de consecratie-epiklese. Dit is een smeekbede gericht tot de Vader om door de werking van de Heilige Geest brood en wijn te maken tot Lichaam en Bloed van Christus. Deze overgang is zeer beknopt in II, kort in III en uitvoerig in IV. In de oude Romeinse canon (I) heeft nooit een dergelijke expliciete epiklese gestaan.

    4.   Het instellingsverhaal met de consecratie waarbij het lichaam en bloed van Christus onder de gedaanten van brood en wijn sacramenteel tegenwoordig gesteld worden.

    5.   De anamnese waarin het lijden en sterven van Christus en zijn glorievolle wederkomst in herinnering worden gebracht.

    6.   Oblatio (de Kerk voegt zich bij het offer van het altaar).

    7.   Communie-epiklese (smeekbede aan de Vader om door de Heilige Geest zijn Kerk te maken tot Lichaam van Christus) – Gebed om de nederdaling van de H. Geest. Er zijn in de eucharistie 2 vormen: de epiklese over de gaven van brood en wijn (de consecratorische epiklese) en die over de gemeenschap (de communie-epiklese). Gods Geest wordt afgeroepen over de gaven, opdat ze teken worden van de totale zelfgave van de Heer. Gods Geest wordt afgeroepn over de gemeenschap opdat de gezindheid van Jezus over haar mag komen. (Kerknet)

    8.   Commemorisatie van de heiligen en intercessies,(III) ofwel intercessies en commemorisatie van de heiligen (II en IV). In de intercessies wordt steeds gebeden voor de herders van de Kerk: de paus en de plaatselijke bisschop, alsook voor de overledenen.

    9.   Slotdoxologie, uitgesproken door de priester: Per ipsum, et cum ipso, et in ipso, est tibi Deo Patri omnipotenti, in unitate Spiritus Sancti, omnis honor et gloria per omnia saecula saeculorum (Door Hem, en met Hem en in Hem zal uw Naam geprezen zijn, Heer onze God, almachtige Vader, in de eenheid van de Heilige Geest, hier en nu en tot in eeuwigheid), waarop de gelovigen antwoorden met de acclamatie "Amen".

    Versies van het eucharistisch gebed

    In de Tridentijnse ritus gebruikt men de Romeinse canon (Te igitur clementissime Pater) als eucharistisch gebed. In licht gewijzigde vorm wordt de Romeinse canon als eucharistisch gebed I gebruikt in de Novus Ordo Missae gebruikt. Zij is niet meer de enige mogelijkheid: in de Nederlandse kerkprovincie zijn er bijvoorbeeld 13 mogelijke eucharistische gebeden. De eucharistische gebeden II tot IV zijn duidelijk geïnspireerd op de Romeinse canon. Sommige van deze gebeden bestaan in verschillende Nederlandse vertalingen, hoewel ze alle gebaseerd zijn op dezelfde Latijnse tekst.

    De wereldkerk kent verder nog twee eucharistische gebeden voor vieringen voor verzoening: deze worden in Nederland de eucharistische gebeden VII en VIII, in België VI en VII genoemd. Drie gebeden zijn gericht op vieringen met kinderen: in Nederland de nummers IX, X en XI, in België VIII, IX en X. Tot slot is er nog één eucharistisch gebed dat in vier versies bestaat: in Nederland is dit nummer XII, in België nummer XI. Al deze eucharistische gebeden gaan terug op een Latijns origineel, en bestaan ook in andere landen.

    Specifiek voor België en Nederland zijn er nog andere goedgekeurde eucharistische gebeden, die niet op een Latijns origineel zijn gebaseerd, maar oorspronkelijk Nederlands zijn. Zowel voor België als Nederland is er het eucharistisch gebed V. Daarnaast zijn er, uitsluitend voor Nederland, nog twee eucharistische gebeden: eucharistisch gebed VI en eucharistisch gebed XIII. Dat laatste is alleen voor het huwelijk bedoeld.

    Zoals Vicesimus Quintus Annus (13) in 1988 en Redemptionis Sacramentum (51) in 2004 verduidelijkten, mogen priesters zich het recht niet toe-eigenen zelf eucharistische gebeden samen te stellen of te veranderen. Het eucharistisch gebed dient ook door de priester alleen in zijn geheel te worden uitgesproken (met uitzondering van de acclamatie na de consecratie). Dit geldt ook voor de slotdoxologie (Per ipsum, et cum ipso, et in ipso, ..., Door Hem, en met Hem en in Hem ... ). Het “Amen” op het einde wordt uiteraard wel door de gelovigen gesproken.

    Eucharistische gebeden I-IV

    Het eucharistisch gebed I is de Romeinse canon, en gaat terug tot het vroegste christendom. Het is in feite het hart van de aloude liturgie van het Westen. De tekst gaat terug tot de derde eeuw, en is nauwelijks meer gewijzigd sinds 604. De Romeinse canon kan altijd gebruikt worden, maar de Heilige Stoel beveelt dit eucharistisch gebed met name aan voor zondagen en dagen waaraan een eigen Communicantes of Hanc igitur is toebedeeld, en in vieringen van de apostelen en heiligen die vermeld worden in het eucharistisch gebed. In de praktijk wordt het echter alleen nog in zeer traditionele kerken gebruikt.

    Het eucharistisch gebed II is losjes gebaseerd op een tekst die voorkomt in de zogenaamde Apostolische traditie. Dit werk uit de vierde eeuw werd voorheen toegeschreven aan de heilige tegenpaus Hippolytus van Rome. Deze toeschrijving wordt tegenwoordig door liturgiewetenschappers als uiterst twijfelachtig beschouwd. Daarbij gaat het waarschijnlijk om een tekst die nooit daadwerkelijk is gebruikt in de liturgie. Eucharistisch gebed II wordt alleen aanbevolen voor weekdagen, maar wordt in de praktijk verreweg het meeste gebruikt omdat het erg kort is.

    Het eucharistisch gebed III wordt aanbevolen voor zon- en feestdagen.

    Het eucharistisch gebed IV wordt aanbevolen als de Mis geen eigen prefatie heeft, en ook voor de zondagen door het jaar.

    Andere universele eucharistische gebeden

    De twee eucharistische gebeden voor verzoening worden opgenomen als bijlage bij het Missaal, net als het eucharistisch gebed voor bijzondere gelegenheden.

    De twee eucharistische gebeden voor verzoening kunnen worden gebruikt bij Missen die specifiek gericht zijn op boetedoening, zoals in de vasten.

    Het eucharistisch gebed voor bijzondere gelegenheden bestaat in vier varianten, die onderling licht verschillen. Het gebed wordt alleen gebruikt bij Missen voor bijzondere gelegenheden, zoals bijvoorbeeld een Mis voor roepingen, een Mis voor de eenheid van de christenen, enzovoort.

    Tot slot zijn er nog drie eucharistische gebeden voor kinderen. Deze staan niet meer in het Missaal, maar mogen nog wel gebruikt worden, zij het alleen indien de meerderheid van de misgangers kinderen zijn.

    Eucharistische gebeden eigen aan het Nederlandse taalgebied

    In België en Nederland wordt er, naast deze universele eucharistische gebeden, nog één ander eucharistisch gebed gebruikt: eucharistisch gebed V. Dit is een authentiek Nederlandstalig eucharistisch gebed.

    Daarnaast zijn er, specifiek voor Nederland, nog twee eucharistische gebeden goedgekeurd: eucharistische gebed VI en eucharistisch gebed XIII. Dit laatste wordt alleen gebruikt bij huwelijksmissen.

    Canon : de reeks onveranderlijke en voornaamste gebeden van het Eucharistisch gebed.

    De Roomse Canon bereikte zijn rijpe vorm in deze vroege sacramentaria, hoewel zij een veel oudere mondelinge traditie van dit gebed lijken te weerspiegelen. De versie die aangehaald wordt door Ambrosius in 390 is substantieel hetzelfde als het gebed dat vastgelegd is in het Gelasiaanse Sacramentarium. Het lijkt erop dat de Roomse Canon oorspronkelijk gemaakt is in het Latijn en niet een vertaling is van een ouder Grieks Eucharistisch gebed.

    Tegen het einde van het gebed wordt een dergelijke zegen afgesmeekt over het volk dat de gaven als communie zal ontvangen. In de Roomse Canon, wordt de Eucharistie afgebeeld als Gods gave aan de Kerk door Christus, en de gave van de gemeente aan de Vader in Christus. In tegenstelling tot de nadruk van het Oosterse Eucharistische gebed op de lofprijzing benadrukt het Roomse gebed de viering van de plaatselijke gemeente en de gaven die aangeboden worden.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs