Inhoud blog
  • Ik verhuis naar een andere blogsite!!!
  • De mystiek achter de tweede komst van Jezus
  • Luz de Maria 24/4
  • Zalig de armen van geest
  • Aanbidden in geest en waarheid
  • 3.33 uur 's ochtends
  • De kracht van 1 Weesgegroet
  • Ze komen eraan
  • Vreemde en grote donkere wezens zullen spoedig overal binnendringen
  • Een volgende lockdown
  • Boodschap aan Anna Shelley 24/4
  • De devotie van de 7 smarten van OLVrouw
  • Toewijdingsgebeden aan God de Vader, het H. Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria
  • Gebeden van toewijding van ziekte, lijden en levenslasten
  • De betekenis van Pinksteren - 4
  • Om een baby uit een miskraam en geaborteerde baby's te dopen
  • Exorcismegebed over je woning en grond en toewijdingsgebed
  • Gebeden van zegening en bescherming
  • Het is eindelijk aangebroken
  • Wat God me toonde over aanstootgevende kledij...
  • Wat God me toonde over feminisme
  • De betekenis van Pinksteren - 3
  • Einde van Satans invloed in zicht
  • Red de planeet, ga CO2 uitstoten
  • Over de verliezen aan Westerse kant wordt gezwegen
  • Boodschappen aan Eduardo Ferreira
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Boodschappen van OLVrouw di Zaro 8/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Boodschappen aan Valeria Copponi (tot 19/4)
  • Instorting van economie, en munteenheden
  • De uitval
  • Over Poetin
  • Zal dit het einde veroorzaken?
  • Een miraculeuze foto van de Gekruisigde Jezus
  • Boodschap aan Anna Shelley 20/4
  • Luz de Maria 20/4
  • Rusland wordt verder uitgedaagd
  • De 3 daagse duisternis
  • De 9 cirkels van de Hel
  • In de Hel wegens echtscheiding
  • Meteoor op California
  • 23 april
  • De komst van de asteroide
  • Massale afname van bevolking in Europa komt eraan
  • Repost: Genezingsgebed van God de Vader
  • Opwarming van het klimaat? Niet dus.
  • Let op voor cosmetica en dergelijke producten
  • De uitleg van het merkteken van het beest door de Heer
  • De volgende pandemie
  • Over Obama: hij kan de Antichrist worden, door bezetenheid
  • Luz de Maria 16/4
  • Boodschap aan Anna Shelley 19/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Een zombievirus
  • Nano chip
  • VK zal getroffen worden
  • Dit zal gebeuren door Hem
  • Het is reeds begonnen
  • Hoe de Antichrist zal werken door AI en Biotechnologie
  • Ze komen voor onze kinderen
  • Vernietiging van 3 landen
  • Bloedmanen als waarschuwend teken
  • 5 tekenen dat je een Uitverkorene bent
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • OLVrouw van Smarten
  • Adviezen om de duivel te bevechten
  • Het sociaal kredietsysteem
  • NEEM GEEN VACCINS!!! GEEN ENKELE!!!
  • BID TEGEN ABORTUS!!!
  • De betekenis van Pinksteren - 2
  • De betekenis van Pinksteren - 1
  • Goede raad: wees niet afhankelijk van de staat
  • De plannen van de wereldelites
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Bijhorende afbeelding bij de boodschap van Lorena
  • Nog eens nieuws van de Antichrist/Maitreya
  • Boodschap aan Pedro Regis 11/4
  • Luz de Maria 12/4
  • Boodschap aan Lorena 8/4
  • Chaga
  • Dit is de waarheid
  • Boodschap aan Anna Shelley 14/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 9
  • Janet Klasson - 9/2 Licht van de wereld in de Goddelijke Wil
  • Geheim van gedrevenheid
  • Kom, H. Geest, kom!
  • 3 middelen die Satan gebruikt om je ziek te maken
  • Gezegend zij
  • Gods Barmhartigheid is grenzeloos
  • Boodschap aan Anna Shelley 13/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 7 en 8
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • De Emmaüsgangers
  • Mummie
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 6
  • Op weg naar de microchip
  • Nog steeds kunnen we het tij keren - Niburu
  • Boodschap aan John Mariani
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 5
  • Boodschappen aan Jennifer
  • 28/3 Plaats dit in je huis en land (The Unsealed Message)
  • Maria Simma openbaart 7 geheimen
  • Het Gezicht van Jezus
  • Opruimen van de wereldbevolking was altijd het doel - Niburu
  • 11 april
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 4
  • Boodschappen aan John Leary - rest van maart
  • Boodschap aan Mary of Divine Mercy
  • Grote schudding 8/4
  • Luz de Maria: Paaszondag 9/4
  • Afbraak van immuunsysteem door vaccins
  • Luz de Maria: Stille Zaterdag 8/4
  • Luz de Maria: Goede Vrijdag 7/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 2 en 3
  • Boodschap aan Anna Shelley 6/4
  • Zalig Pasen!!!
  • Boodschap aan Anna Shelley 8/4 DRINGEND!!!
  • Gebed op vrijdag voor de Arme Zielen
  • Boodschap aan Eduardo Ferreira 24/3
  • Droom van J. Frances 3/4
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (25/3)
  • Het echte gevaar van het einde van de dollar
  • Schildklier en jodium
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (21/3)
  • Boodschappen aan Valentina Papagna
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 1
  • Boodschap aan Marco Ferrari 26/3
  • Boodschap aan Gisella Cardia 3/4
  • De Kruisweg
  • 15 doodzonden in het Katholieke Geloof
  • Luz de Maria: Witte Donderdag 6/4
  • Het bankroet van Europa
  • Boodschap aan Anna Marie - Houston 11/2
  • Plaats terug brood op je huisaltaar
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Palmzondag-rede van Vigano
  • Luz de Maria: Heilige Woensdag 5/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Het Communisme zal opgelegd worden door de elite
  • Boodschap aan Ned Dougherty 26/3
  • Boodschap aan Anna Shelley (3/4)
  • Het verraad van Judas Iscariot (2)
  • Het verraad van Judas Iscariot (1)
  • Luz de Maria: Heilige Dinsdag 4/4
  • Luz de Maria: Palmzondag 2/4
  • Luz de Maria: Heilige Maandag 3/4
  • Interview met Luz Maria de Bonilla
  • Grafeenoxide in vaccins
  • Boodschap aan Lorena 14/3
    Zoeken in blog

    ALLES GAAT VOORBIJ, BEHALVE GOD !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mijn favorieten
  • Mijn bibliotheek
  • Nieuwe blogsite
  • Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 11--0001
    Levend geloof 9

    18-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De liturgie in het vroege christendom - deel 19
    • Zesde Uur komt overeen met de middag (12u)
    • Negende Uur komt overeen met de namiddag (15u)

    Deze diensten zijn, tezamen met de andere diensten van de Dagelijkse Cyclus, gewoonlijk opgenomen in een gebonden verzameling en wordt het Boek van de Heilige Uren genoemd, of Horologion (Grieks).

    Bij de Koninklijke Uren zijn al de Uren: 1ste, 3de, 6de, en 9de, evenals de Typische Psalmen, gezongen als 1 dienst. De dienst wordt gelezen op de vooravond van Kerstmis en Drie-koningen, evenals op Goede Vrijdag. Het wordt gekarakteriseerd door bijzondere psalmen en hymnen, evenals speciale Lezingen uit het Oude Testament, de Brieven en het Evangelie, die verwijzen naar het respectievelijke feest of gebeurtenissen van de dag. In de tijd van de Byzantijnse Keizer was het de gewoonte dat hij aanwezig was bij de hele dienst, vandaar de titel Koninklijke Uren.

    Overzicht Westerse Katholieke Eredienst

    De liturgische praktijk en muziek van de Westers Romeinse Kerk ontspringt uit vroeg Christelijke ontwikkelingen en volgt de plaatselijke ontwikkeling van de orde van de Kerk van Rome. Een aantal markante punten zullen de revue passeren: De Oud Romeinse rite, de overeenkomsten en verschillen tussen het Oosterse en Westerse Christendom, de ontwikkeling van het Gregoriaans, de hervormingen van Karel de grote en het gebruik van het Latijn tegenover het Grieks. De liturgiegeschiedenis van de Kerk van Rome werd voor een groot deel vorm gegeven door de invloed van de barbaarse invasies, een ervaring die het Westerse Christendom in een veel indringender mate doormaakte dan de broeders en zusters in het Oosten.

    De vroege Kerk in Jeruzalem

    De vroege Christelijke Kerk in Jeruzalem onder leiding van de eerste bisschop, Jacobus, de broeder (verwant) van de Heer. Een liturgische orde die zijn naam draagt is een van de vroegste die bewaard is. Dankzij het zendingswerk van de apostel Paulus waren binnen weinige jaren er overal kerken te vinden op de weg van Jeruzalem naar Rome, de hoofdstad van het Romeinse Rijk. De liturgische orde van de kerk van Jeruzalem werd de fundering van de eredienst vorm en praktijk van deze nieuwe kerken van Antiochië tot Rome, en verder. Op deze fundering ontwikkelden zich de vorm, praktijk en muziek die later herkend werden als de Westerse rite.

    Het is opmerkelijk dat het Grieks de voertaal was in het Romeinse Rijk en toch het Latijn de officiële liturgische taal van de Rooms katholieke Kerk werd tot het Tweede Vaticaans Concilie in 1962. Het Romeinse Rijk ontwikkelde zich op de grondvesten van de oudere Griekse staat en cultuur die verspreid was over het hele Middellandse Zee gebied, en het Grieks bleef de voertaal van het hele gebied. Zelfs aan het hoogtepunt van zijn macht en uitbreiding sprak het grootste deel van het Romeinse Rijk Grieks, met het Latijn voorbehouden als officiële staatstaal, en als taal in dagelijks gebruik alleen in Rome en delen van Italië.

    Jacobus/Jakobus wordt in het Nieuwe Testament de "broer van de Heer" (van Jezus) genoemd. Dat is niet letterlijk te nemen, het is bedoeld als “neef” of “verwant”. Hij wordt ook wel Jakobus de RechtvaardigeJakobus de Mindere of Jakobus de jongere genoemd, ter onderscheiding van Jakobus de Meerdere, een van "de twaalf". Hoewel Jakobus de Mindere niet wordt genoemd als een van "de twaalf", werd hij wel als apostel aangeduid. Traditioneel wordt aan deze Jakobus het Bijbelboek de Brief van Jacobus toegeschreven.

    Uit de Handelingen kan worden opgemaakt dat Jakobus een vooraanstaande rol speelde binnen de christengemeente van Jeruzalem, zoals bij het Concilie van Jeruzalem. Om deze reden wordt hij als de eerste bisschop van Jeruzalem beschouwd. Jakobus stierf volgens Flavius Josephus in het jaar 62 door steniging op aandrang van de hogepriester Ananus.

    De traditionele lijst van "de twaalf apostelen"

    Na de toetreding van Mattias waren de apostelen (in alfabetische volgorde):

    1.   Andreas – visser : broer van Simon Petrus - Grieks: "de mannelijke, de moedige" was een discipel van Johannes de Doper en werd na diens executie een van de 12 apostelen. Hij wordt beschouwd als de stichter en eerste bisschop van de Kerk van Byzantium en wordt daarom als beschermheilige beschouwd van het Oecumenisch patriarchaat van Constantinopel.

    2.   Bartolomeüs

    3.   Filippus

    4.   Jakobus, zoon van Alfeüs

    5.   Jakobus de Meerdere - visser, zoon van Zebedeüs, met zijn broer bijgenaamd Boanerges, "zonen van de donder"

    6.   Johannes – visser : , zoon van Zebedeüs, met zijn broer bijgenaamd Boanerges, "zonen van de donder") Johannes was de ‘discipel die Jezus liefhad’. Samen met Petrus werden Johannes en Jakobus de meest vertrouwelijke leerlingen van Jezus. Zo waren zij bijvoorbeeld aanwezig bij de gedaanteverandering van Jezus op de berg Tabor. Ook was hij volgens het evangelie, de enige apostel die aan de voet van het kruis Maria, de moeder van Jezus, bijstond.

    7.   Juda Taddeüs – visser :  ook wel Judas Lebbeüs genoemd, broer van Jakobus de Mindere

    8.   Matteüs – tollenaar : zoon van Alfeüs, ook wel Levi genoemd. Hebreeuws : "geschenk van JHWH" Hij was schrijver van het Evangelie volgens Matteüs.

    9.   Mattias : Hebreeuws : “geschenk van JHWH”. Hij nam na de Hemelvaart van Jezus de plaats in van Judas Iskariot, die na zijn verraad, zelfmoord pleegde. Hij werd door loting aangewezen.

    10.               Simon Petrus – visser : Petrus is een vertaling van zijn bijnaam Kefas – Grieks : “Rots” Hij geldt voor katholieken als de eerste paus (het ambt van paus wordt ook wel Petrusambt genoemd) en voor orthodoxen als de patriarch.

    11.               Simon de Zeloot of de IJveraar

    12.               Thomas : “tweeling”, ook Judas Thomas Didymus genoemd

    Plaatselijke variaties in het Westen

    De liturgische vormen van het Westers Romeinse Christendom omvatten veel riten die in de eerste paar eeuwen na de apostolische periode ontwikkeld werden. Terwijl al deze riten teruggingen op de liturgische praktijk van de "moederkerk" in Jeruzalem, ontwikkelden zich geleidelijk plaatselijke variaties in structuur door het toevoegen van gebeden en andere bijpassende elementen aan Eucharistie. Deze structurele verschillen resulteerden in de verschillende bekende riten: Ambrosiaanse, Gallicaanse, Mozarabische, enz. Elke plaatselijke kerk ontwikkelde zijn eigen muzikale vorm, voortbouwend op de oude traditie. Ondanks al deze variatie was de liturgische vorm en muzikale praktijk in de vroege Kerk opmerkelijk gelijk gedurende de eerste 8 eeuwen. De Westerse Kerk was minder gecentraliseerd dan de Oostelijke Kerk in de 4de tot de 6de eeuw, en liet niet alleen verschillende liturgische gebruiken toe, maar moedigde die zelfs aan, zo lang ze maar niet ketters waren.

    De term die algemeen gebruikt wordt voor de liturgische rite van de Roomse Kerk voor de vroeg 9de eeuw is de Oud Romeinse rite of Liturgie. De Oud Romeinse rite en de bijbehorende zang ontwikkelden zich uit de gemeenschappelijke liturgische praktijk van de Roomse kerk en werd vastgelegd in de herziening van de rite door Paus Gregorius de Grote in 595. Deze rite wordt representatief geacht voor de consistentie van de liturgische vorm en muziek in de vroege Kerk. Deze ontwikkelde zich verder in de 8ste en 9de eeuw, toen Karel de Grote zowel de liturgie als de liturgische muziek hervormde van de Westers Romeinse Kerk. Met de liturgische rite van Gregorius de Grote en de zang van de Kerk van Rome als basis, wilde Karel de grote één liturgische en muzikale norm vestigen voor heel zijn pas gevormde Heilige Roomse Rijk. Het resultaat van deze hervorming was een uniforme liturgische rite voor de Rooms Katholieke Kerk, en een nieuwe vorm van liturgische muziek die we nu Gregoriaans noemen die vele eeuwen lang de norm zou zijn.

    Wat geschiedenis :

    Het Romeinse Rijk

    Het was lastig om het uitgestrekte Romeinse Rijk op een efficiënte manier te besturen. De keizers hadden weinig grip op de provincies, er braken voortdurend opstanden uit en het leger was niet effectief. En het hielp niet dat veel van de keizers er niets van bakten.

    Keizer Diocletianus ging het probleem te lijf door compagnons aan te wijzen. In 285 n.Chr. gaf hij het westen in beheer aan Maximianus, en zeven jaar later benoemden beiden een medekeizer en opvolger. Deze zogeheten tetrarchie moest het rijk beter bestuurbaar maken.

    Maar toen Diocletianus met pensioen ging, kregen zijn opvolgers het met elkaar aan de stok. Het rijk werd eerst herenigd, brak toen in tweeën en kwam vervolgens weer bij elkaar, tot keizer Theodosius I in 408 stierf. Zijn twee zoons erfden ieder een deel, en zo werd de deling permanent. Het West-Romeinse Rijk was geen lang leven beschoren, terwijl het Oost-Romeinse of Byzantijnse Rijk tot 1453 bestond.

    Heilig Roomse Rijk :

    1ste foto : in de tijd van de stichting van het keizerrijk in 962 (met de huidige landsgrenzen)

    2de foto : rond 1200 op het hoogtepunt

    3de foto : in de tijd van de ontbinding van het keizerrijk in 1806

    Het Heilige Roomse Rijk was een rijk in Centraal-Europa en omringende gebieden. 'Rooms' betekent in dit verband zowel 'romeins' (het zou een voortzetting zijn van het West-Romeinse Rijk). Het adjectief Heilig werd daar in de 12de eeuw aan toegevoegd om aan te geven dat de keizerlijke waardigheid direct van God aan de keizer zou zijn overgedragen. De Paus was in deze de bemiddelaar en kroonde en zalfde de koning 'als keizer'. Het Rijk werd op gezag van keizer Napoleon in 1806 opgeheven. Het was geen staat in de moderne betekenis van het woord, maar een politiek verband van wereldlijke en kerkelijke gebieden die direct of indirect onderworpen waren aan de soevereiniteit van de Rooms-Duitse keizer of koning.

    De keizerstitel werd in het westen van Europa opnieuw ingevoerd met de keizerskroning van Karel de Grote in 800. In 962 liet Otto I de Grote, de koning van het Oost-Frankische/Duitse koninkrijk, zich door de paus tot keizer kronen. De verbinding tussen het Oost-Frankische/Duitse koningschap en de keizerstitel vormde sindsdien de basis van het Heilige Roomse Rijk. De keizer werd in het middeleeuws christelijk denken als wereldlijke tegenhanger van de paus gezien, met een universeel gezag.

    Het Duitse koningschap was niet erfelijk; de koning werd gekozen door de keurvorsten (hoogste vorsten in rang in dit Rijk), die de feodale bovenlaag van het Rijk vormden. In de middeleeuwen kon de koning zich pas keizer noemen nadat hij door Rome was erkend. Dat vereiste de pauselijke goedkeuring en kroning, die vaak pas na diplomatieke onderhandelingen gegeven werd. Sinds de 16de eeuw nam de koning de keizerstitel aan als erfelijke titel direct en zonder tussenkomst van Rome.

    Het Roomse Rijk

    Onder de eerste keizers had het keizerrijk geen eigen naam. Het keizerschap was persoonlijk en niet verbonden met een bepaald gebied. Het werd pas later het keizerrijk Roomse of Romeinse Rijk genoemd. Door het Rijk "Romeins/Rooms" te noemen, presenteerden de keizers het Rijk nadrukkelijk als voortzetting van het Romeinse Rijk. De rechtvaardiging hiervoor was dat het (West-)Romeinse Rijk niet ten onder was gegaan maar werd voortgezet door de latere keizers. In het middeleeuws christelijk denken was dat zeer belangrijk, omdat volgens profetieën uit het Bijbelboek Daniël de eindtijd zou aanbreken na de ondergang van het IJzeren Rijk, wel aangeduid als het Romeinse Rijk. Als opvolgers van de Romeinse keizers maakten de Duitse keizers ook aanspraak op de beschermheerschappij over de hele christelijke wereld en op een voorrangspositie ten opzichte van andere heersers. Zoals de Paus een universeel geestelijk gezag had, had de keizer dat op wereldlijk gebeid. 

    Heilige Rijk

    In de 11e en 12e eeuw kwamen de keizers steeds vaker in conflict met de paus. Via de keizerskroning, die na de keuze door de Duitse vorsten door de Paus werd uitgevoerd, konden de Pausen aanspraken maken op de heerschappij over het Rijk. Keizer Frederik I Barbarossa begon daarom vanaf 1157 de naam Sacrum Imperium (Heilige Rijk) te gebruiken. Hiermee weersprak de keizer het recht van de Paus boven het keizerschap en stelde hij dat het direct van God afkomstig was, en juist onafhankelijk van de paus. De keizerskroning door de Paus zou dan alleen nog een ceremoniële functie hebben.

    De namen Romanum imperium (Roomse Rijk) en sacrum imperium (Heilig Rijk) werden vanaf dit moment afwisselend gebruikt. In 1254 werden de twee benamingen voor het eerst gecombineerd tot Sacrum Romanum Imperium (Heilig Roomse Rijk). De gecombineerde naam werd echter pas vanaf het midden de 14e eeuw regelmatig gebruikt.

    De laatste grote verandering van de naam was de toevoeging van Nationis Germaniae (van de Duitse Natie) aan de Rijkstitel in de late 15de eeuw. Hiermee werd het Rijk gepresenteerd als een uitsluitend Duitse aangelegenheid. Slechts enkele ten dele Duitstalige, namelijk Tsjechische, Boergondische, Lotharingse en Sloveense gebieden behoorden er nog toe. De toevoeging "van de Duitse Natie" werd pas laat en nooit consequent gebruikt; 'Heilige Roomse Rijk' bleef de meest gebruikelijke naam. Vanaf het midden van de 16de eeuw verdween ook het woord "Heilig" geleidelijk uit de naam. In de laatste verdragen die de keizer sloot werd het Rijk kortweg Duitse Rijk genoemd.

    Stichting

    Het Heilige Roomse Rijk werd gesticht in 962 door Otto I. Sommigen vinden echter dat het rijk gesticht werd toen Karel de Grote tot eerste (westerse) keizer werd gekroond in 800 sinds het afdanken van Romulus Augustulus in 476. Karel noemde zichzelf echter meestal de koning van de Franken. Dit Frankische Rijk omvatte zowel het hedendaagse Frankrijk als Duitsland en Noord-Italië. Karel werd opgevolgd door zijn enig overgebleven zoon, die ook de keizerstitel overnam, Lodewijk de Vrome zodat het rijk nog verenigd bleef. Toen deze stierf had hij echter drie zonen die allen naar Frankisch erfrecht aanspraak maakten op een gedeelte van het rijk in het Verdrag van Verdun in 843. In eerste instantie werd het rijk in drie stukken verdeeld: een Westelijk, een Midden- en een Oostelijk Rijk.

    Het Middenrijk werd later na 855 verder opgedeeld en werden de versnipperde gebieden verdeeld tussen het sterkere Oost-Frankische en West-Frankische Rijk.

    Het Heilige Roomse Rijk was groter dan het Duitse Rijk. Waar het laatste bestond uit het koninkrijk van de Duitsers — waaronder toen ook de Nederlanden en Bohemen, en het huidige Oostenrijk, Zwitserland en Slovenië — bestond het Heilige Roomse Rijk ook nog uit de bovengenoemde andere koninkrijken en deelde het met de paus de heerschappij over Rome.

    Duits koning/keizer

    De kroningen van de keizers van het Heilige Roomse Rijk waren geënt op de kroning van Karel de Grote in 800. Een toekomstig keizer moest eerst en vooral koning van de Duitsers worden. Duitse koningen werden al eeuwen verkozen, in de 9de eeuw door de leiders van de vijf belangrijkste stammen (de Franken, de Saksen, de Beieren, de Zwaben en de Thüringers), later werden deze koningen verkozen door drie bisschoppen, de paltsgraaf en de drie voornaamste hertogen. Nog later werd een college van keurvorsten ingesteld.

    De keizers van het Heilige Roomse Rijk werden eerst tot Rooms-koning gekroond in Aken en later in Frankfurt.

    De daarvoor benodigde regalia (uiterlijke tekenen van de soevereine macht van een koning of keizer):

    ·         Kroon

    ·         Scepter

    ·         Rijksappel : (een bol met daarboven op een kruisje). De rijksappel stelt de wereld voor. De persoon die het object in zijn hand heeft, de wereld dus bezit, stelt een vorst voor.

    rijksappel van het Heilig Roomse Rijk

    ·         Kroningskledij

    ·         Psalter (gebedsboek)

    Van Grieks naar Latijn

    De taal van de vroege Romeinse rite voor Gregorius de Grote was Grieks. Latijn werd echter meer en meer gebruikt, hoewel het Grieks voor speciale delen zoals het Kyrie en het Trisagion gebruikt bleef.

    Gewone Romeinen – en de meesten waren analfabeet – spraken een taal met een veel eenvoudiger grammatica. Vanaf de 2e eeuw n.Chr. wordt het zogeheten vulgair Latijn ook geschreven. Dit was de omgangstaal in het hele West-Romeinse Rijk, waar de Romeinen de plaatselijke talen verdrongen hadden. De kerk begon toen ook Latijn te gebruiken in de eredienst, naarmate het geloof zich verspreidde onder de Latijn-sprekende bevolking.

    Klassiek Latijn uit het Romeinse Rijk was een stijlideaal.

    Romeinse soldaten die zich in de provincie vestigden en lokale burgers die in het Romeinse leger dienden, droegen bij aan de verspreiding van de taal. In het oostelijke deel van het rijk bleef het Grieks de omgangstaal.

    Terwijl het vulgair Latijn zich tot Italiaans, Frans en de andere moderne Romaanse talen ontwikkelde, leefde het klassiek Latijn voort als een soort taalkundig stijlideaal. Tot in de 18e eeuw was Latijn de officiële taal van wetenschap en diplomatie.

    In de 5de eeuw bracht de vestiging van de barbaren een verscheidenheid aan Germaanse dialecten naar de verschillende westelijke provincies, en een scheidslijn tussen de nieuwe meesters en de oude bevolking. Zelfs onder de oude bevolking bracht het snelle verval van de beschaving de onmogelijkheid om de oude cultuur en taal in stand te houden.

    Inval van de barbaren in de 5de eeuw



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs