De Nashvilleverklaring (Engels: Nashville Statement) is een
document over het christelijk geloof, huwelijk en seksualiteit dat
oorspronkelijk in 2017 in de Amerikaanse stad Nashville is opgesteld. Met deze verklaring
wilden de ondertekenaars, meest afkomstig uit orthodox en conservatief
protestantse of evanglicale kringen, een eenduidig conservatief christelijk
geluid laten horen rond themas als homoseksualteit, genderneutraliteit en
transgenderisme. De ondertekenaars spreken zich uit tegen lgbt-seksualiteit, transseksualtiteit,
het homohuwelijk, polygamie, polyamorie, overspel en seksuele onreinheid. De
verklaring wil hier normen en waarden ontleend aan de Bijbel ten aanzien van
seksualiteit en het belang van huwelijkstrouw tegenover stellen.
De eerste ondertekenaars van de
Amerikaanse versie waren 150 voornamelijk conservatieve leiders vanuit het
evangelisch christendom. De verklaring werd vervolgens vertaald in het Duits,
Spaans en Chinees. In december 2018 werd de Nederlandstalige versie ter
ondertekening voorgelegd aan een selecte groep Nederlandse predikanten. Een
maand later werd de ondertekende verklaring openbaar gemaakt.
Zowel in de VS als in Nederland
kreeg de verklaring vooral bijval uit conservatief christelijke hoek. Er was
echter in deze kringen bij personen die de strekking van het document in
principe konden onderschrijven, wel kritiek op het gebrek aan pastorale toon.
Ook werd de vrees uitgesproken dat de verklaring de kloof tussen de
lgbt-gemeenschap en de kerken zou vergroten. Vanuit de bredere samenleving en
vanuit andere kerkgemeenschappen werd de verklaring bekritiseerd als transfoob
en homofoob. Wat zou Jezus over dit document denken?
Voorwoord
Bijbelgetrouwe christenen ervaren dat zij leven in een
historische overgangssituatie. Terwijl de westerse cultuur in toenemende mate
postchristelijk is geworden, is zij bezig om op ingrijpende wijze een nieuwe
invulling te geven aan wat het betekent mens te zijn. Over het geheel genomen
ziet de geest van onze eeuw niet langer de schoonheid van Gods bedoeling met
het mensenleven en verblijdt zij zich daar ook niet meer in. Menigeen ontkent
dat God mensen heeft geschapen tot Zijn eer en dat Zijn goede doeleinden voor
ons ook betrekking hebben op ons persoonlijke en lichamelijke ontwerp als
mannelijk en vrouwelijk. Het is inmiddels gemeengoed ervan uit te gaan dat het
menselijke zelfverstaan als mannelijk en vrouwelijk geen deel vormt van Gods
mooie plan, maar dat deze veeleer een uiting is van iemands eigen autonome
voorkeur. Op deze wijze wordt de weg tot volle en blijvende vreugde middels
Gods goede ontwerp voor Zijn schepselen vervangen door het pad van kortzichtige
alternatieven die vroeg of laat het menselijk leven ruïneren en God onteren.
Deze seculiere geest van onze eeuw brengt een grote
uitdaging mee voor de christelijke kerk. Zal de kerk van de Heere Jezus
Christus haar Bijbelse overtuiging, duidelijkheid en moed verliezen en opgaan
in de tijdgeest? Of zal zij vasthouden aan het Woord van het leven, moed putten
bij Jezus vandaan en zonder schaamte Zijn weg verkondigen als de weg des
levens? Zal ze, dwars tegen de cultuur in, haar heldere getuigenis bewaren en
dit getuigenis doen horen aan een wereld die langs een hellend vlak op weg
lijkt naar de ondergang?
Wij zijn ervan overtuigd dat getrouw-zijn in onze generatie
inhoudt dat we opnieuw getuigenis geven aan het ware verhaal van de wereld en
onze plaats daarin in het bijzonder als het gaat over man-zijn en vrouw-zijn.
Gods Woord leert ons dat er maar één God is, de enige Schepper en Heere van
allen. Hem alleen is ieder mens oprechte dankbaarheid, hartelijke lofprijzing
en volkomen toewijding verschuldigd. Dit is de weg waarin niet alleen God wordt
verheerlijkt maar waarin we ook het rechte zicht op onszelf zullen hebben.
Wanneer we onze Schepper vergeten, vergeten we ook wie we zelf zijn, want Hij
heeft ons voor Zichzelf gemaakt. En we kunnen onszelf niet waarlijk kennen
zonder dat we Hem waarlijk kennen, Hem Die ons gemaakt heeft. Wij hebben
onszelf niet gemaakt. We zijn niet van onszelf. Ons ware zelfverstaan als
mannelijke en vrouwelijke personen is ons door God geschonken. Het is niet
alleen dwaas maar ook hopeloos als we proberen onszelf te maken tot iets
waarvoor God ons niet heeft geschapen.
Wij geloven dat Gods bedoeling voor Zijn schepping, alsook
de weg der zaligheid die Hij heeft uitgedacht, ertoe dienstbaar zijn om Hem de
grootste eer te geven en ons het grootste goed. Gods heilzame plan zorgt ervoor
dat wij de grootste vrijheid ontvangen. Jezus heeft gezegd dat Hij is gekomen
opdat wij het leven mogen hebben en dat in overvloedige mate. Hij is op ons
behoud gericht en niet op ons verderf. Het is om die reden dat wij de volgende
betuigingen en ontkenningen aanbieden, in de hoop dat wij hiermee de kerk van
Christus dienen en hiermee openlijk getuigenis afleggen van de goede doeleinden
die God heeft met de menselijke seksualiteit en die Hij in Zijn Woord
heeft geopenbaard.
Artikel 1
WIJ BEVESTIGEN dat God het huwelijk heeft bedoeld als een
levenslange verbondsrelatie tussen één man en één vrouw, waarbinnen
seksualiteit een plaats heeft en waaruit kinderen kunnen voortkomen. Het doel
van het huwelijk is de verbondsliefde tussen Christus en Zijn bruid, de Kerk,
zichtbaar te maken.
WIJ ONTKENNEN dat God het huwelijk heeft bedoeld als een
homoseksuele, polygame of polyamoreuze relatie. Wij ontkennen ook dat het
huwelijk een louter menselijk contract is in plaats van een verbond gesloten
voor God.
Artikel 2
WIJ BEVESTIGEN dat Gods geopenbaarde wil voor alle mensen
betekent: reinheid buiten het huwelijk en reinheid en trouw binnen het
huwelijk.
WIJ ONTKENNEN dat gevoelens, verlangens of beloften van
toewijding (in welke vorm dan ook) seksuele gemeenschap voor of buiten het
huwelijk ooit kunnen rechtvaardigen, evenmin als enige vorm van seksuele
onreinheid.
Artikel 3
WIJ BEVESTIGEN dat God Adam en Eva, de eerste mensen, naar
Zijn beeld heeft gemaakt, voor God als personen gelijkwaardig, als man en vrouw
verschillend.
WIJ ONTKENNEN dat de door God bepaalde verschillen tussen
man en vrouw hen ongelijk maken in waardigheid of waarde.
Artikel 4
WIJ BEVESTIGEN dat de door God bepaalde verschillen tussen
man en vrouw Gods oorspronkelijke bedoeling met Zijn schepping weerspiegelen,
en gericht zijn op het welzijn en de bloei van de mens.
WIJ ONTKENNEN dat deze verschillen het gevolg zijn van de
zondeval, of dat zij behoren tot de menselijke tragiek die moet worden
overwonnen.
Artikel 5
WIJ BEVESTIGEN dat de verschillen tussen mannelijke en
vrouwelijke geslachtskenmerken integraal onderdeel zijn van Gods doel voor ons
zelfverstaan als mannelijk of vrouwelijk.
WIJ ONTKENNEN dat fysieke afwijkingen of psychische
gesteldheden de door God ingestelde band tussen het biologische geslacht en het
zelfverstaan als mannelijk en vrouwelijk tenietdoen.
Artikel 6
WIJ BEVESTIGEN dat mensen die geboren zijn met een
lichamelijke aandoening in de geslachtsontwikkeling evenzeer geschapen zijn
naar Gods beeld en evenveel waarde en waardigheid bezitten als alle anderen.
Onze Heere Jezus Christus Zelf erkent hen als zodanig, als Hij spreekt over
ontmanden die uit de moederschoot zo geboren zijn. Samen met alle anderen
zijn zij welkom om Jezus Christus trouw te volgen en dienen zij hun biologisch
geslacht te aanvaarden in zoverre dat kenbaar is.
WIJ ONTKENNEN dat onduidelijkheden met betrekking tot het
biologisch geslacht het iemand onmogelijk maken om een vruchtbaar leven te
leiden in vreugdevolle gehoorzaamheid aan Christus.
Artikel 7
WIJ BEVESTIGEN dat ons zelfverstaan als mannelijk of
vrouwelijk bepaald moet worden door Gods heilige bedoelingen in schepping en
verlossing, zoals Hij die openbaart in de Bijbel.
WIJ ONTKENNEN dat het in overeenstemming met deze heilige
bedoelingen is wanneer mensen zichzelf bewust willen zien en positioneren als
personen met een homoseksuele of transgenderidentiteit.
Artikel 8
WIJ BEVESTIGEN dat mensen die seksuele aantrekkingskracht
ervaren tot mensen van hetzelfde geslacht een rijk en vruchtbaar leven kunnen
leiden dat door het geloof in Jezus Christus aangenaam is voor God, wanneer zij
een rein leven leiden zoals dat voor alle christenen geldt.
WIJ ONTKENNEN dat seksuele aantrekkingskracht voor
hetzelfde geslacht onderdeel is van de goedheid van Gods oorspronkelijke
schepping, of dat het iemand buiten de hoop van het Evangelie zou plaatsen.
Artikel 9
WIJ BEVESTIGEN dat de zonde zorgt voor misvorming van
seksuele verlangens, door ze niet op het huwelijksverbond, maar op seksuele
onreinheid te richten. Deze misvorming omvat zowel heteroseksuele als
homoseksuele onreinheid.
WIJ ONTKENNEN dat een langdurig patroon van verlangen naar
seksuele onreinheid seksueel onrein gedrag rechtvaardigt.
Artikel 10
WIJ BEVESTIGEN dat het zondig is om homoseksuele onreinheid
of transgenderisme goed te keuren. Wie deze wel goedkeurt wijkt fundamenteel af
van de standvastigheid die van christenen verwacht mag worden en van het
getuigenis waartoe zij geroepen zijn
WIJ ONTKENNEN dat de goedkeuring van homoseksuele
onreinheid of transgenderisme een moreel neutrale zaak is, waarover getrouwe
christenen onderling van mening mogen verschillen.
Artikel 11
WIJ BEVESTIGEN onze plicht om altijd de waarheid in liefde
te spreken, ook wanneer wij tot of over elkaar spreken als mannelijk of
vrouwelijk.
WIJ ONTKENNEN elke verplichting om in ons spreken God te
onteren door in te gaan tegen Zijn bedoeling die Hij heeft gehad met het
scheppen van mensen als Zijn beelddragers als mannelijk en vrouwelijk.
Artikel 12
WIJ BEVESTIGEN dat de genade van God in Christus zowel
vergeving als levensveranderende kracht geeft, en dat deze vergeving en kracht
een volgeling van Jezus in staat stellen om zondige verlangens te doden en te
leven op een wijze die de Heere waardig is.
WIJ ONTKENNEN dat de genade van God in Christus onvoldoende
is om alle seksuele zonden te vergeven, of onvoldoende kracht geeft aan
gelovigen die zich tot seksuele zonden aangetrokken voelen, om een leven in
heiliging te leven.
Artikel 13
WIJ BEVESTIGEN dat de genade van God in Christus zondaren
in staat stelt om tegen een transgender-zelfverstaan te strijden en dit
verkeerde zelfverstaan te verloochenen en, door Zijn geduld, de door God
ingestelde verbinding tussen het biologische geslacht en het zelfverstaan als
mannelijk of vrouwelijk te aanvaarden.
WIJ ONTKENNEN dat de genade van God in Christus een
zelfverstaan rechtvaardigt dat niet in overeenstemming is met Gods geopenbaarde
wil.
Artikel 14
WIJ BEVESTIGEN dat Christus Jezus naar deze wereld is
gekomen om zondaren zalig te maken en dat, door Zijn dood en opstanding,
vergeving van zonden en eeuwig leven te verkrijgen zijn voor een ieder die zich
bekeert van de zonde en vertrouwt op Christus alleen als Verlosser, Heere en
allerhoogste Schat.
WIJ ONTKENNEN dat de arm van de Heere te kort is om te
redden, of dat ook maar één zondaar buiten Zijn bereik is.
Schriftgedeelten
De volgende Schriftgedeelten in de Bijbel kunt u erop na
lezen:
Gen. 1:26-28; 2:15-25; 3:1-24; Ex. 20:14; 20:17; Lev.
18:22; 20:13; Deut. 5:18, 21; 22:5; Richt. 19:22; 2 Sam. 11:1-12:15; Job 31:1; Ps. 51:1-19; Spr.
5:1-23; 6:20-35; 7:1-27; Jes. 59:1; Mal. 2:14; Matt. 5:2730; 19:4-6, 8-9, 12;
Hand. 15:20, 29; Rom. 1:2627; 1:32; 1 Kor. 6:911, 18-20; 7:1-7; 2 Kor. 5:17;
Gal. 5:24; Ef. 4:15, 2024; 5:3132; Kol. 3:5; 1 Thess. 4:3-8;
1 Tim. 1:910, 15; 2 Tim. 2:22; Titus 2:11-12; Heb. 13:4; Jak. 1:1415; 1 Pet.
2:11; Judas 7.
Deze Schriftgedeelten maken geen deel uit van het originele
document, maar zijn later als referentie toegevoegd.
Naschrift
Met de Nederlandse versie van de Nashvilleverklaring willen
wij onverkort belijden wat Gods Woord ons verklaart en onverkort ontkennen wat
tegen Gods Woord in gaat. Tegelijk voelen wij ons gedrongen de verklaring van
een naschrift te voorzien, gericht op de pastorale praktijk.
Juist in het licht van deze principiële stellingname past
ons belijdenis van schuld. Als christenen in Nederland hebben wij in dezen niet
altijd duidelijk en publiek, en zeker niet met één mond gesproken, en zijn
daarom mede-oorzaak van de verwarring in de samenleving. Ook hebben wij onze
principes niet altijd met het voorbeeld van ons leven versierd. Christelijke
huwelijken toonden vaak niet het beeld van de manier waarop Christus omgaat met
Zijn bruid. Kerkelijk leidinggevenden zijn soms helaas mede-verantwoordelijk
geweest voor de praktijk of het toedekken van (seksueel) misbruik. Principiële
stellingnames hebben niet zelden geresulteerd in machtsmisbruik jegens hen die
een homoseksuelegerichtheid kennen. De pastorale zorg naar deze gemeenteleden
in nood is te vaak onder de maat geweest.
Dit geeft ons een des te grotere verantwoordelijkheid voor
pastorale nabijheid en zorg. Wij hebben de mond van een profeet nodig, maar ook
het hart van een herder. Zij die bij zichzelf een homoseksuele gerichtheid
herkennen of worstelen met hun geslachtelijkheid, mogen weten in de
christelijke gemeente een volwaardige plaats te hebben. Niemand kan zich immers
laten voorstaan op iets goeds van zichzelf, maar allen moeten leven van genade.
Ieders hart kent van nature een zondige gerichtheid en ieder mens kent zondige
verlangens, die zich ook op seksueel gebied uiten. Strijden tegen de zonde
betekent daarom altijd zelfverloochening. Dat is een gave van Gods genade. Ten
diepste is ze slechts mogelijk vanuit Christus en door de Heilige Geest. Jezus
Christus is gekomen niet om rechtvaardigen maar om zondaren te roepen tot
bekering en hen zalig te maken.
Dat bepaalt het christenleven. Hierin wordt beleefd, dat
onze identiteit niet ligt in onze seksualiteit, maar in onze verhouding tot
Christus. Dit in de wetenschap dat hier op aarde het leven naar Gods Woord en
in gemeenschap met Hem de grootste vreugde geeft, maar ook dat dit altijd ten
dele zal zijn. De volle overwinning over onze zondige oude natuur is weggelegd
voor straks, als alle ware gelovigen eeuwig met Christus zullen zijn. Dan zijn
zij met lichaam en ziel geheel aan Hem gewijd en zal Hij zijn alles en in
allen.
|