Eén-wereld
religie nabij: Paus en top imam sluiten historisch religieus verbond Xander
8/2
Document stelt zonder twijfel dat het niet
uitmaakt welke religie je volgt, omdat ze allemaal naar dezelfde God leiden -
Hulp van paus aan 'het beest' om het oorspronkelijke christendom te overwinnen
een al honderden jaren oude protestants-christelijke uitleg van Bijbelse
eindtijdprofetieën
Afgelopen maandag werd er buiten het zicht van de
massamedia een reuzenstap gezet naar de vorming van een één-wereldreligie. In
Abu Dhabi tekenden paus Franciscus en Sheikh Ahmed al-Tayeb, beschouwd als de
belangrijkste imam van de Soennitische islam, een historisch verbond. Dat deden
ze hand in hand, als symbool van hun interreligieuze broederschap. Uit het
document kan zonder twijfel worden opgemaakt dat het feitelijk niet uitmaakt
welke religie je volgt, want dat God aan allemaal zijn goedkeuring geeft en dit
zelfs zo bedacht heeft.
Bij de ceremonie, die feitelijk als het begin van de
officiële samenvoeging van het katholieke christendom met de islam kan worden
gezien, waren tal van religieuze leiders aanwezig, ook Joodse en van andere
geloven.
God is de Vader van allen
In het kader van het religieuze verbond worden op de website
van het Vaticaan (zie document hieronder) gelovigen van alle religieus
aangemoedigd om elkaar de hand te schudden, elkaar te omhelzen, elkaar te
kussen, en met elkaar te bidden, zo wordt Franciscus geciteerd.
Tijdens de ceremonie noemde de paus verwoesting, oorlog en
haat tussen ons de grootste gevaren van deze tijd. Het document is volgens de
katholieke leider geboren uit geloof in God (waar ook Allah mee wordt
bedoeld) die de Vader is van allen, en de Vader van vrede; het
veroordeelt iedere verwoesting en al het terrorisme, vanaf de eerste
terreurdaad door Kaïn.
De wereldleiders worden opgeroepen de cultuur van
tolerantie en vreedzaam samenleven te verspreiden, en zo snel mogelijk in te
grijpen als er ergens oorlog en bloedvergieten dreigt.
Iedereen heeft recht op totale vrijheid van
geloof
Meest opmerkelijke is wellicht dat ieder mens het recht
heeft op totale vrijheid van zowel geloof, denken, expressie en actie. Het
pluralisme en de diversiteit van religies, (huids)kleur, sekse, ras en taal
zijn door God in Zijn wijsheid gewild... Deze goddelijke wijsheid is de bron
van het recht op vrijheid van geloof en de vrijheid om anders te zijn. Daarom
moet het feit dat mensen worden gedwongen een bepaalde religie of cultuur aan
te hangen worden verworpen, net als het opleggen van een culturele manier van
leven die niet door anderen wordt geaccepteerd.
Kortom: het maakt niets uit wat je wel of niet gelooft,
want iedereen volgt dezelfde God(/god). De vele religies op deze wereld zouden
zelfs door God zijn gewild. Nu de twee grootste op aarde zijn begonnen
officieel samen te gaan, is het niet overdreven te stellen dat de vorming van
een al lang in de maak zijnde één-wereld religie een feit is.
Basisgeloof christendom en islam sluiten elkaar
compleet uit
Probleem: deze twee religies sluiten de basis en kern van
elkaars geloof compleet uit. In de islam is het shirk, de grootst mogelijke
godslastering, om te geloven en zeggen dat God een Zoon heeft. Daarmee belandt
je rechtstreeks in de (islamitische) hel. In het christendom wacht juist
iedereen die de Zoon (Jezus Christus) ontkent eeuwige veroordeling, omdat het
hele christelijke geloof draait om het evangelie van het Kruis en de opstanding
als de enige mogelijke verzoening met God.
Voorzegd in de Bijbel: Het beest krijgt hulp
om christenen te overwinnen
Hoe de paus en de top imam deze hemelsbrede,
onoverkomelijke kloof in de toekomst denken op te lossen blijft vooralsnog
onduidelijk. Desondanks zijn zowel de Koran als het Nieuwe Testament het wat de
eindtijd betreft op één punt met elkaar eens, namelijk dat het beest (de
islam / Allah wiens meest heilige getal 666 is) voor korte tijd zal worden
toegestaan om de aan het oorspronkelijke geloof vasthoudende christenen te
overwinnen.
Dat dit beest daar alle hulp en medewerking van de naar
eigen zeggen- hoogste vertegenwoordiger van Jezus Christus op Aarde van zou
krijgen, is overigens een honderden jaren bestaande protestants-christelijke
uitleg van een aantal Bijbelse eindtijdprofetieën die in het boek Openbaring
staan opgetekend. Op 4 februari 2019 lijken die profetieën in Abu Dhabi in
vervulling te zijn gegaan.
Apostolische
reis van Paus Franciscus aan de Verenigde Arabische Emiraten (3-5 febr 2019)
Een document over de menselijke broederlijkheid voor
wereldvrede en samenleving
INTRODUCTIE
Geloof leidt een gelovige om in de andere een broeder of
zuster te zien die gesteund moet worden en geliefd. Door het geloof in God, die
het universum heeft geschapen, zijn alle wezens en alle mensen (gelijkwaardig
wegens zijn barmhartigheid), gelovigen zijn geroepen om deze menselijke
broederlijkheid uit te drukken door de schepping en het hele universum te
bewaren en alle personen te steunen, vooral de armsten en degenen die het meest
behoeftig zijn.
Deze transcendente waarden diende als beginpunt voor verschillende
ontmoetingen die gekarakteriseerd werden door een vriendelijke en broederlijke
atmosfeer waar we de vreugden, de zorgen en problemen van onze hedendaagse
wereld deelden. We deden dit door rekening te houden met de wetenschappelijke
en technische vooruitgang, de therapeutische verwezenlijkingen, het digitale
tijdperk en de massamedia en communicatie. We namen ook de armoede, conflicten
en lijden van zovele broeders en zusters in verschillende delen van de wereld
als gevolg van de wapenwedloop, de sociale onrechtvaardigheid, corruptie,
ongelijkheid, morel verval, terrorisme, discriminatie, extremisme en vele
andere zaken in beschouwing.
Vanuit onze broederlijke en open discussie, en vanuit de ontmoeting
dat de diepe hoop uitdrukten van een stralende toekomst voor alle mensen, kwam
dit document over Menselijke Broederlijkheid tot stand. Het is een tekst dat
oprechte en ernstige overweging heeft gekregen om een gezamenlijke verklaring
van goede aspiraties vanuit het hart te zijn. Het is een document dat alle
personen die in God geloven en geloof hebben in de menselijke broederlijkheid uitnodigdom
zich te verenigen en samen te werken zodat het kan dienen als gids voor
toekomstige generaties om een cultuur van wederzijds respect te bevorderen in
het bewustzijn van de grote goddelijke genade die alle mensen broeders en
zusters van elkaar maakt.
DOCUMENT
In naam van God die alle mensen heeft geschapen, gelijkwaardig
in rechten, plichten en waardigheid, en die hen geroepen heeft om samen te leven
als broeders en zusters, om de aarde te vullen en de waarden van goedheid, liefde
en vrede kenbaar te maken;
In naam van onschuldig menselijk leven dat God heeft
verboden te doden, en bevestigt dat wie een persoon doodt is als degene die de
hele mensheid doodt, en wie een persoon redt als een persoon is die de hele
mensheid redt.
In naam van de armen, de verworpenen, de marginalen en
degenen die het meest behoeftig zijn die God heeft bevolen aan ons om hen te
helpen als een plicht van alle personen, vooral de rijken en die de middelen
hebben;
In naam van de wezen, weduwen, vluchtelingen en degenen die
verbannen zijn uit hun thuis en hun land; in naam van alle slachtoffers van
oorlogen, vervolging en onrecht; in naam van de zwakkeren, degenen die in angst
leven, krijgsgevangenen en degenen die gemarteld worden in elk deel van de
wereld, zonder onderscheid;
In naam van de volkeren die hun veiligheid, vrede en de
mogelijkheid om samen te leven zijn verloren, en slachtoffers zijn geworden van
vernietiging, calamiteiten, en oorlog;
In naam van de menselijke broederlijkheid dat alle mensen
omarmd, hen verenigd en hen gelijkwaardig maakt;
In naam van deze broederlijkheid die verscheurd wordt door
het beleid van extremisme en verdeeldheid, door systemen van ongebreideld
winstbejag of door ideologische tendensen vol haat die de daden en de toekomst
van mannen en vrouwen manipuleren;
In naam van vrijheid, dat God gegeven heeft aan alle mensen
en hen als vrij heeft geschapen en hen onderscheid door deze gave;
In naam van gerechtigheid en barmhartigheid, de fundamenten
van voorspoed en de hoeksteen van geloof;
In naam van alle personen van goede wil die aanwezig zijn
in de wereld;
In naam van God en alles dat tot dusver is aangegeven;
Al-Azhar al-Sharif en de Moslims van het Oosten Westen, tezamen met de
Katholieke Kerk en de Katholieken van Oost en West verklaren de adoptie van een
cultuur van dialoog als de weg; wederzijdse samenwerking als de gedragscode;
wederzijds begrip als de methode en standaard.
Wij, die in God geloven en in de uiteindelijke ontmoeting
met Hem en Zijn oordeel, op basis van onze religieuze en morele verantwoordelijkheid,
en door dit Document, doen een beroep op onszelf, de leiders van de wereld en
evenals de architecten van internationaal beleid en de wereldeconomie, onvermoeibaar te werken om de cultuur van
tolerantie te verspreiden en het samenleven in vrede; om tussen te komen als de
vroegste opportuniteit om onschuldig bloedvergieten te stoppen en een einde te maken
aan oorlogen, conflicten, verval van het milieu en de morele en culturele
achteruitgang dat de wereld op dit ogenblik doormaakt.
We doen een beroep op de intellectuelen, filosofen,
religieuze figuren, artiesten, mensen van de media en mannen en vrouwen van
elke cultuur, om de waarden van vrede, rechtvaardigheid, goedheid, schoonheid,
menselijke broederlijkheid en co-existentie te herontdekken om het belang van
deze waarden te bevestigen als anker van redding voor allen, en om ze overal te
promoten.
Deze Verklaring, komt vanuit een diepe overtuiging van onze
hedendaagse realiteit, zijn successen die we naar waarde schatten en in
solidariteit met zijn leed, rampen en calamiteiten, waarin we vast geloven dat
onder de belangrijkste oorzaken van de crises van de modern wereld een ontbrekende
gevoelsmate van het menselijk geweten zijn, een verwijdering van religieuze
waarden en een heersend individualisme dat vergezeld is door materialistische filosofieën
dat de menselijke persoon vergoddelijken en wereldse en materiele waarden introduceren
in plaats van hogere en transcendente principes.
Terwijl we de positieve stappen erkennen die genomen werden
door onze moderne beschaving op het vlak van wetenschap, technologie,
geneeskunde, industrie en welvaart, vooral in ontwikkelingslanden, wensen we de
nadruk te leggen dat, geassocieerd met zon historische vooruitgang, groot en
naar waarde geschat, er zowel een moreel verval bestaat dat de internationale
actie beϊnvloed en een verzwakking van geestelijke waarden en
verantwoordelijkheid. Dit alles draagt bij tot een algemeen gevoel van
frustratie, isolement en wanhoop dat velen ertoe leidt om in een vortex terecht
te komen, of atheïstisch te worden, of agnostisch, of tot religieus extremisme te komen, of in
blind en fanatiek extremisme, dat uiteindelijk vormen van afhankelijkheid en
individuele of collectieve zelfvernietiging leidt.
De geschiedenis toont ons dat religieus extremisme,
nationaal extremisme en ook onverdraagzaamheid in de wereld, of het nu in het
Oosten of Westen is, een fenomeen heeft voortgebracht, waar naar kan verwezen
worden als tekenen van een derde wereldoorlog dat geleidelijk wordt
uitgevochten. In verschillende delen van de wereld en in vele tragische
omstandigheid zijn deze tekenen beginnen duidelijk worden, zoals in die situaties
waar het precieze aantal van slachtoffers, weduwen en wezen onbekend is. We
zien, bovendien, andere religies die zich voorbereiden om de scene te worden
van nieuwe conflicten, met spanningen en een wapen en munitie opbouw, en dit alles
in een globale context dat overschaduwd wordt door onzekerheid, desillusie, angst
voor de toekomst, en beheerst wordt door enggeestige economische belangen.
We bevestigen eveneens dat grote politieke crises, situaties
van ongerechtigheid en een gebrek aan rechtvaardige verdeling van natuurlijke
hulpbronnen die enkel een rijke minderheid tot voordeel trekt, en tot nadeel
is van de meerderheid van volkeren op aarde een groot aantal van armen, zwakkeren
en doden hebben teweeg gebracht, blijft teweeg brengen. Dit leidt tot
catastrofale crises die verschillende landen heeft getroffen ondanks hun
natuurlijke hulpbronnen en de vindingrijkheid van de jongeren die deze naties
karakteriseren. In aanwezigheid van zon crises die de dood van miljoenen
kinderen tot gevolg hebben die getroffen werden door armoede en honger is er
een onacceptabele stilte op het internationaal niveau.
Het is duidelijk in deze context hoe het gezin als
fundamentele kern van de maatschappij en de mensheid, essentieel is om kinderen
ter wereld te brengen, hen op te voeden, hen onderwijs te geven, en hen te
voorzien van een stevige morele vorming en huiselijke geborgenheid. De aanval
op het gezin, de minachting ervan of de twijfel aan zijn belangrijke rol, is een
van de dreigendste kwaadwilligheden in ons tijdperk.
We bevestigen ook het belang van het ontwaken van een
religieus bewustzijn en de nood om dit bewustzijn nieuw leven in te blazen in
de harten van nieuwe generaties door gezonde educatie en een gehechtheid aan
morele waarden en een op het hogere gerichte religieuze leer. Op deze manier
kunnen we de tendensen het hoofd bieden die individualistisch en egoïstisch
zijn, conflicten met zich meebrengen, radicalisme en blind extremisme in al
zijn vormen en uitdrukkingen.
Het eerste en belangrijkste doel van religies is om in God
te geloven, om Hem te eren en alle mannen en vrouwen uit te nodigen te geloven
dat dit universum afhangt van een God die het regeert. Hij is de Schepper die
ons heeft gevorm met Zijn Goddelijke Wijsheid en ons de gave van het leven
heeft verleend om het te beschermen. Het is een gave waarbij niemand het recht
heeft het af te nemen, te bedreigen of te manipuleren om in zijn kraam te doen
passen. Inderdaad, iedereen moet deze gave bewaren van het begin tot zijn
natuurlijk einde. We veroordelen daarom al die praktijken die een dreiging zijn
voor het leven zoals genocide, daden van terrorisme, gedwongen verplaatsing,
mensenhandel, abortus en euthanasie. We veroordelen eveneens het beleid dat
deze praktijken promoten.
Bovendien verklaren we resoluut dat religies nooit tot oorlog
mogen oproepen, tot hatelijk gedrag, vijandigheid en extremisme, noch mogen ze
oproepen tot geweld of bloedvergieten. Deze tragische realtiteit is het gevolg van een
afwijking van religieuze leerstellingen. Ze zijn het gevolg van een
politieke manipulatie van religies en van interpretaties die gebeuren door
religieuze groepen die, in de loop van de geschiedenis, geprofiteerd hebben van
de macht van religieus sentiment in het hart van mannen en vrouwen om hen te
doen handelen op een manier die niets te maken heeft met de waarheid van
religie. Dit werd gedaan met als doel objectieven te bereiken die politiek,
economisch, werelds en kortzichtig waren. Vandaar roepen we al degenen op die het
aanbelangt, religies te gebruiken om tot daden van haat, geweld, extremisme en
blind fanatisme aan te zetten en zich te weerhouden om Gods naam te gebruiken
om moord, verbanning, terrorisme en verdrukking te rechtvaardigen. We vragen
dit op basis van ons gemeenschappelijk geloof in God die geen mannen en vrouwen
heeft geschapen om gedood te worden of tegen elkaar te vechten, noch om
gemarteld, of vernederd te worden in hun leven en omstandigheden. God, de
Almachtige, heeft het niet nodig om door iemand verdedigd te worden en wil niet
dat Zijn naam gebruikt wordt om mensen te terroriseren.
Dit Document is, in overeenstemming met vorige internationale
documenten die de nadruk hebben gelegd op het belang van de rol van religies in
de totstandkoming van wereldvrede, en verklaart het volgende:
- De vaste overtuiging dat authentieke leerstellingen van
religies ons uitnodigen om geworteld te blijven in de waarden van vrede, de
waarden van wederzijds begrip, menselijke broederlijkheid en de harmonieuze co-existentie,
om wijsheid, rechtvaardigheid en liefde terug te vestigen, en om het religieuze
bewustzijn onder jongeren opnieuw te doen ontwaken zodat toekomstige generaties
beschermd mogen zijn tegen het materialistische denkpatroon en van gevaarlijke
beleidslijnen van ongebreidelde hebzucht en onverschilligheid die gebaseerd
zijn op de wet van macht en niet op de macht van de wet;
|