|
Genade op genade 8/1
Titus 2:11-14 Want de genade van God, bron van heil voor alle
mensen, is op aarde verschenen. Zij leert ons goddeloosheid en wereldse
begeerten te verzaken en bezonnen, rechtvaardig en vroom te leven in deze
tijd, terwijl wij uitzien naar de zalige vervulling van onze hoop, de
openbaring van de heerlijkheid van onze grote God en Heiland Christus Jezus. Hij
heeft zichzelf voor ons gegeven om ons van alle ongerechtigheid te verlossen en
ons te maken tot zijn eigen volk, gereinigd van zonde, vol ijver voor alle
goeds.
Genade. Gods gratis gave aan de
mensheid. Altijd onverdiend, dikwijls ongevraagd, soms ongewaardeerd, maar
altijd de moeite om te overwegen. De catechismus vertelt ons : nrs 1996 tot en
met 1999
|
|
Onze rechtvaardiging komt voort uit Gods genade. De genade is een gunst , een belangeloze hulp die God ons biedt om zijn oproep te
beantwoorden: kinderen van God te worden, aangenomen
zonen, deelhebbers aan de goddelijke natuur en aan het eeuwig leven.
|
|
|
De genade is een deelname aan het
leven van God en leidt ons binnen in de innigheid van het trinitair
leven: door het doopsel heeft de christen deel aan de genade van Christus,
hoofd van zijn lichaam. Als aangenomen zoon kan hij God voortaan Vader
noemen in de eenheid met de enige Zoon. Hij ontvangt het leven van de Geest
die hem de liefde ingeeft en de kerk opbouwt.
|
|
|
Deze roeping tot het eeuwig leven is bovennatuurlijk. Ze hangt helemaal af van het vrij geschonken
initiatief van God, want alleen Hij kan zich openbaren en zichzelf schenken.
De roeping tot het eeuwig leven gaat de vermogens van het verstand en de
krachten van de wil van een mens te boven evenals die van elk schepsel.
|
|
|
De genade van Christus is de vrije gave die God ons van zijn eigen
leven geeft. Door de heilige Geest stort Hij deze gave in onze ziel uit om
haar van de zonde te genezen en haar te heiligen: dat is de heiligmakende of vergoddelijkende genade , ontvangen in het doopsel.
|
Ik schrijf deze overweging op het feest van Maria, Moeder
van God, die de engel Gabriel groette als Vol van Genade. We weten dat elk
woord dat gesproken wordt door een engel direct van God komt, en elk woord
heeft waarde op zijn eigen. Vol van Genade. Deze drie eenvoudige woorden,
zijn van toepassing op deze eenvoudige dienstmaagd, en bevatten de hele hemel.
Neem het kleine woordje van, gedefinieerd als uitdrukking
van de relatie tussen een schaal of mate en een waarde. Wat was de mate? Vol. Wat was de waarde? Genade.
Hoe vol is vol? Wanneer
iets vol is, is er geen ruimte voor iets anders. Maria had haarzelf geledigd
van alles wat niet van God was, en maakte zo ruimte in haar nederig hart voor
alles wat God haar wilde geven, en wat alles was, met inbegrip van zijn eigen
geliefde Zoon. Hoe leeg moet ze geweest zijn om ruimte te maken voor de
oneindige God om in haar te vertoeven. Wat een nederigheid! Geen beetje ruimte
over waar haar eigen wil heerste, maar haar FIAT! was onvoorwaardelijke en
onbegrensd. Daarom was de genade die ze ontving ook onvoorwaardelijk en
onbegrensd. Lege ruimte om te vullen, volle waarde ontvangen. Wat kunnen we
hiervan leren als boetelingen in de wereld?
Net als de heilsgeschiedenis niet kon plaatsvinden zonder
de medewerking van een nederige ziel, Maria, zo worden ook wij geroepen in onze
tijd om mee te werken met de genade voor de redding van de zielen. Als we dit
ernstig nemen en dat moeten we moet onze eigen wil gebonden zijn, zoals de
hare, aan de voet van het kruis. Onze FIAT moet zoals de hare onvoorwaardelijk
zijn en onbegrensd. Voor ons is dit onmogelijk, maar voor God zijn alle dingen
mogelijk.
Als leden van de Broeders en Zusters van Boetedoening, is
de regel die we volgen een grote genade die ons helpt om te sterven aan
onszelf, een verlangen per keer. Hoe langer we leven volgens de regel, hoe meer
we ons ledigen, en hoe meer we ernaar verlangen. Ook dit is genade. Onze Heer zou
ons niet roepen om onszelf te ledigen als de wereld niet in zon grote nood was
aan de genade die hij wenst op ons te storten, of we dit nu inzien of niet.
Natuurlijk is het principe van genade, zoals de H. Paulus
verteld in de bovenstaande bijbeltekst Onze Heer, Jezus Christus, zelf, die Zichzelf gaf voor ons zodat Hij ons
kon verlossen van alle ongerechtigheid en ons zuiveren voor Zichzelf als Zijn
volk, die ijverig goede daden willen stellen.
Januari is de tijd van een nieuw begin. De wereld noemt ze
voornemens, maar ik houd van de manier waarop de H. Franciscus het zegt. De H.
Bonaventuur vertelt ons dat tegen het einde van zijn leven de H. Franciscus de
andere broeders vertelde: Laat ons opnieuw beginnen, broeders, want tot nu
toe, hebben we weinig of niets gedaan.
Laat ons ook opnieuw beginnen om onszelf te ledigen, zodat
we vaten zijn van zoveel genade zoals God verlangt om in de wereld te brengen
door ons.
Gezegend Nieuw Jaar aan jullie en in Onze Heer, Jezus
Christus en Zijn Onbevlekte Moeder. H.
Franciscus en H. Clara, bid voor ons!
|