|
Orthodoxe theologie
Deze kerk verstaat onder 'geloof'
in de eerste plaats de biddende gerichtheid op het hemelse. De orthodoxe kerk
is daarom in de eerste plaats een liturgische en (aan)biddende kerk zoals
de orthodoxe theoloog George Florovsky het uitdrukte: 'Het
christendom is een liturgische religie. Eerst komt de aanbidding, vervolgens de
doctrine en discipline'.
De orthodoxe theologie baseert
zich op Gods openbaring. Deze openbaring kan men deelachtig worden door
geregenereerde rede en niet door piëtisme of theoretisering of overdreven
rationalisme. De 'wetenschappelijke methode' van de orthodoxe theologie zou door
het volgende vers uit de kerkhymnen kunnen worden uitgedrukt: Moge mijn hart
vrees en nederigheid omvatten, zodat ik niet door hoogmoed van U afval, O Gij
genadevolle.
Volgens de orthodoxe leer is
rijkdom van Gods kennis enkel toegankelijk langs de synergie tussen de genade
van de Heilige Geest en het vrije geweten van de gelovige. Dit betekent echter
niet dat de orthodoxie het menselijk verstand en de filosofie verwerpt. Ze
erkent hun belang, maar stelt dat deze alleen menselijke manifestaties zijn en daarmee
van relatieve waarde zijn.
Volgens de orthodoxen werd het
begrijpen van Gods kennis mogelijk door de leer van de kerkvaders die
voor de orthodoxe gelovigen gezaghebbend is. Maar ook het gebedsleven en de
persoonlijke ascese spelen een grote rol. Ascese, mysticisme en
spirituele beproeving zijn onmisbare elementen van de orthodoxie.
Ascese :
is het streven naar of het beoefenen van een reine levenswandel door de eigen
hartstochten en begeerten te beteugelen en zelftucht toe te passen zoals
vasten en seksuele onthouding. Ascese kan gepaard gaan met meditatie om de
geest stil te maken maar ook met lichamelijke zelfkastijding zoals in het
vroege Christendom die soms extreme vormen van ascese kende zoals het
kluizenaars- en kloosterbestaan, gebaseerd op geloften van armoede, kuisheid en
gehoorzaamheid. De doelen van een ascetische levenshouding kunnen verschillen.
Het kan een vorm van boetedoening zijn, zichzelf offeren aan een godheid, een
middel tot discipline voor het geestelijk leven, het verkrijgen van bovennatuurlijke
krachten of het verwerven van verdienste voor het hiernamaals. Ook kan het
zijn dat men het (eigen) lichaam of dit bestaan zelf slecht of waardeloos acht
en de versterving zoekt.
Orthodoxe theologie is volgens de
orthodoxe kerk het levende antwoord op de manifestatie van de Heilige Geest,
uitgedrukt in liturgie, gebed, heiliging en elk levensaspect. Het is de grond
waarin de gelovigen kunnen groeien om in staat te zijn met alle heiligen te
vatten wat de lengte en de breedte en diepte en hoogte is van Christus die
alle kennis te boven gaat en om de volheid te bereiken die de volheid van God
zelf is. (Efez. 3:18-19).
Kenmerken
1 De orthodoxe kerk definieert
zichzelf als trouw aan het onveranderlijk apostolisch geloof. Haar apostolische
'originaliteit' en katholiciteit garandeert haar verticale volheid van de
'Goddelijke waarheid'. De 'door God bestemde redding van alle volkeren' wil ze
nastreven door horizontale verspreiding van die waarheid over de wereld.
2 De orthodoxe kerk definieert
zichzelf eveneens als trouw aan de kerkelijke hiërarchische structuur. De
dogmatische beslissingen genomen door de eerste 7 oecumenische concilies
drukken volgens de Kerk de eeuwigdurende waarheid van de Heilige Geest uit.
Deze laatste wordt beschouwd als de 'Gever van de onfeilbaarheid' aan de 'Kerk
van Christus', terwijl het verenigde orthodoxe episcopaat als het kanaal voor
het doorgeven van deze onfeilbaarheid geldt. Nochtans wordt geen enkele
individuele bisschop noch het episcopaat in zijn geheel automatisch als
onfeilbaar beschouwd. In overeenstemming met de orthodoxe theologie is het
hoofd van de orthodoxe kerk haar eigen stichter Jezus Christus. De hoogste
autoriteit in de zichtbare kerk komt aan geen enkele patriarch of bisschop toe,
maar alleen aan het oecumenisch concilie van alle bisschoppen. De beslissingen
van een oecumenisch concilie zijn bindend voor de gehele kerk. De lokale kerken
kunnen dogmass, morele regels, liturgie of heilige canons die
door een oecumenisch concilie werden opgelegd niet veranderen.
De orthodoxe kerk ziet de
zichtbare eenheid als een wonder van vrijwillige eenstemmigheid van alle
gelovigen in de geest van vrijheid. De verificatie van getrouwheid gaat door
een proces van aanvaarding; dit is door vrije aanvaarding (of verwerping) van
ieder lid van de kerk, ongeacht zijn hiërarchische status. Volgens de kerk is
het alleen de getuigenis van de Heilige Geest in iedere bisschop, priester of
leek die de innerlijke overtuiging schenkt dat een bepaald concilie waarlijk
door God is bezield en daarmee oecumenisch waardig en aanvaardbaar is.
3 Het derde kenmerk van de
orthodoxe kerk is haar gedecentraliseerde structuur. Zij heeft geen geografisch
of administratief centrum in deze wereld, maar beschouwt als centrum het
Hemelse Jeruzalem en in het bijzonder de Heilige Drie-eenheid.
Wat is orthodoxie ? (www.scholieren.com)
Wat is orthodoxie?
Orthodoxie is een afsplitsing van het Christelijk geloof. Ze splitsten zich af
rond 1054 na Chr. nadat het tussen de Paus en een plaatselijk hoofd van de
geloofsgemeenschap tot een machtsstrijd kwam.
Het Griekse woord Orthodox betekent 'op de juiste wijze eer brengend'.
Orthodoxen beschouwen hun Kerk als niets minder dan de Kerk van Christus op
aarde
Grootste concentratie van orthodoxen?
De Orthodoxe Kerk breidt zich uit in noordelijke richting. Het
verspreidingsgebied strekt zich tegenwoordig uit van Rusland tot Ethiopië en
van Tsjechië tot Japan. Er is daarnaast een grote Orthodoxe diaspora in
West-Europa, Noord- en Zuid-Amerika en Australië. Het aantal Orthodoxen wordt
geschat op 300 miljoen.
Je kan de grootste concentratie orthodoxen terug vinden in Rusland, Griekenland,
en in het algemeen Oost-Europa.
Orthodoxen in België?
In België zijn ook enkele orthodoxe gemeenschappen, bevinden zich vooral in
de steden. De orthodoxe gemeenschap bestaat vaak uit Russische inwijkelingen
die geïntegreerd zijn.
Wat zijn de pijlers van de orthodoxie?
De centrale waarden zijn over het algemeen zowat hetzelfde als bij het
katholicisme, bijvoorbeeld: vergevingsgezindheid, solidariteit, enz. Ook hun
beeld van hemel en hel verschilt vrijwel niet van het onze.
Verschil tussen orthodoxen en gewone christenen?
De Oosters-orthodoxe Kerk en de Rooms-katholieke Kerk hebben ongeveer
dezelfde geloofsleer.
1 De universele macht en onfeilbaarheid van de paus wordt door de orthodoxen
niet erkend.
2 De kwestie over de voorkomst van de Heilige Geest; de Rooms-katholieke Kerk
zegt dat de Heilige Geest niet alleen uit de Vader, maar ook uit de Zoon
voortkomt.
3 Kenmerkend is het gebruik van
de vele iconen, naast frescos en mozaïeken, in de Oosters-orthodoxe
Kerk.
4 De mensen staan in plaats van te zitten. Tussen altaar en gelovigen bevindt
zich een iconenwand of iconostasis. Deze vormt de scheiding tussen de
altaarruimte en het midden van de kerk.
5 De orthodoxe spiritualiteit is sterk beïnvloed door het monnikendom. Het
gebed is zeer kort en word door de monniken, maar ook door veel leken,
voortdurend herhaald.
6 Priesters kunnen gehuwd zijn. Enkel de bisschoppen niet, zij worden altijd
uit monniken gekozen en zijn niet getrouwd.
7 De orthodoxe gelovigen slaan het kruis andersom. Bij katholieken begint men
het slaan van het kruis van boven naar beneden en vervolgens van links naar
rechts, terwijl de orthodoxen van boven naar beneden en vervolgens van rechts
naar links hun kruis slaan.
Verschil tussen leiders van de Kerk
Orthodoxen en Christenen hebben ongeveer dezelfde geloofsleer. Ze maken wel een
duidelijk verschil tussen hun Kerkelijke leiders.
Orthodoxen volgen de paus niet, ze vinden de "rechtstreekse"
uitgeoefende rechtsmacht van de paus over het geheel van de gelovigen
onaanvaardbaar.
Bij de Orthodoxen staat de patriarch aan het hoofd van de Kerk, maar die kan
niet alleen beslissingen nemen. Hij is, in tegenstelling tot de paus, niet
onfeilbaar. Hij is dus net als iedereen een zondig mens.
Sacramenten
Het aantal officiële sacramenten: is 7 maar vele gaan niet akkoord met de
monnikenwijding en de ziekenzalving (dood) als een sacrament binnen de
orthodoxe kerk.
1. Mysterie van de Eucharistie
2. Mysterie van het Doopsel of de onderdompeling
3. Mysterie van de Myronzalving, (vormsel)
4. Mysterie van de Vergeving van zonden (Biecht)
5. Mysterie van het Huwelijk
6. Wijding van geestelijkheid
7. Ziekenzalving
Doopsel/Vormsel:
Het doopsel bij de orthodoxe kerk houdt eigenlijk 2 sacramenten in. Het is
de doop zelf maar ook het Mysterie der Heilige Myronzalving wordt reeds
gegeven. Orthodoxe kinderen mogen dus al van jongs af aan te communie
gaan.
Bij de Katholieken wordt dit gedaan tijdens hun vormsel. De orthodoxen doen dus
geen eerste en plechtige communie.
Het kind wordt altijd gedoopt met Heilig water, dat wordt voorgesteld als water
uit de Jordaan.
Bij hun doopsel krijgen de Orthodoxe gelovigen een kruisje van hun priester dat
ze altijd moeten dragen. Wanneer ze het verliezen moeten ze door hun priester
een nieuw laten zegenen.
Huwelijk:
Het huwelijk wordt als een heilige verbintenis tussen man en vrouw gezien.
Er moet steeds een verlovingsplechtigheid aan vooraf gaan en de ring wordt
steeds gezegd door de priester.
Ze gaan nogal hard op in hun tradities en zijn vrij streng op hun regels.
De Orthodoxie beschouwt het huwelijk als enig en eeuwig. Zonder het expliciet
te verbieden zijn ze dus tegen weduwentrouw. Uit medelijden, aanvaardt zij wel
echtscheidingen en zegent (met boetegebeden) het huwelijk in van
gescheidenen.
Een orthodoxe gelovige moet altijd trouwen met een orthodoxe gelovige, wanneer
dit niet zo is, zal de ander zich moeten bekeren tot de orthodoxie om aanvaard
te worden.
Hoe staan ze tegenover de dood?
Oosters-Orthodoxe Christenen geloven dat de dood een noodzakelijke consequentie
is van het menselijk leven dat veroorzaakt is door de oorspronkelijke zonde. De
dood is noodzakelijk om het eeuwige leven te verkrijgen.
De Oosters-Orthodoxe kerk houdt een speciale wake voor de doden, de parastais
of pankhida, als een moment van contemplatie van de dood. De uitvaartdienst
bevat hymnen, gezangen en lezen uit de Bijbel. Hoewel de voorkeur wordt gegeven
aan begraven, laat de Orthodoxe kerk crematie toe als de wetgeving van het land
dit verlangt.
Er zijn speciale gebeden voor de overleden waarin God wordt gevraagd om genade
te tonen voor de zielen.
Handelingen tijdens de misdienst?
Ze zijn tijdens hun misvieringen veel meer in beweging dan de meeste mensen
zouden denken: ze buigen vaak, maken dikwijls een kruisteken, knielen soms of
buigen zich naar de grond. Dit brengt ook met zich mee dat de meeste mensen
voortdurend rechtstaan. Veel plaats om te zitten is er dan vaak ook niet
voorzien. De diensten duren langer dan de doorsnee lengte van een katholieke
viering maar er wordt veel minder in gesproken. Het overgrote deel van de
dienst wordt dan ook gezongen.
Iconen
Een icoon is een afbeelding van Jezus Christus, Maria, een heilige of van
een bijbelse gebeurtenis. Iconen zijn traditioneel op hout geschilderd.
Orthodoxen vereren de Iconen. Het vereren van een Icoon wordt bij de orthodoxe
kerk gezien als bidden. Hoe vaak je bid is niet bepaald. Ze doen wel vaak een
klein gebedje.
De verering gaat over de heilige persoon die op de icoon staat. Vereren is
eerbied betuigen en hulde brengen aan de afgebeelde heilige. Je dan dit doen
door een gebed te formuleren of op een andere manier tot de heilige te richten
vb. Zang, kussen van de Icoon.
Muziek?
Hun muziek is meerstemming en bestaat vrijwel uitsluitend uit mannen. Er
wordt zeer vaak op zeer lage tonen gezongen. Ze gebruiken daarbij geen orgel
(zoals bij katholicisme) omdat ze dat als heidens beschouwen.
Kaarsen?
Kaarsen zijn een symbool van het licht van Jezus Christus en een teken van
vurig gebed. Ze worden bij een Icoon gezet waarbij gebeden wordt.
Hebben de orthodoxen ook een hostie?
De Orthodoxen zien te communie gaan ook als een van de sacramenten en het
geconsacreerd brood is dus ook een belangrijk element in hun misviering.
Kleding priester?
In het Priesterkleed is veel goud verwerkt, net zoals de kerk is het zeer
druk versierd.
Symboliek van kleuren: ( vaak aanwezig bij het gewaad)
Zwart : dood
Groen : lente en zomer tussenperiodes
Rood : bloed - Pinksterfeest
Wit : Zuiverheid - Kerstmis+Pasen
Paars : Boetedoening en rouw - Advent en vastentijd
Zelfde feestdagen?
Over het algemeen hebben ze dezelfde feestdagen als de Katholieken maar ze
hebben er nog veel meer en vieren die uitgebreider.
Het belangrijkste feest van de Orthodoxen is het Pascha, dat overeen komt met het
katholieke Pasen. Men komt dan samen in de kerk en verlicht de kerk met
kaarsen.
Hoe zit het orthodoxe Kruisbeeld er uit?
Het Russisch-orthodox ziet er net iets anders uit dan het meest bekende
Christelijk kruisbeeld. De verticale balk staat voor de stamboom van de
mensheid vanaf Adam tot aan het einde der tijden. Het symboliseert ook dat de
mens vrij is om gered te worden: iemand kan ten Hemel opstijgen of kan afdalen
naar de hel. De kleine horizontale balk symboliseert de onzichtbare wereld, de
wereld der engelen. De grote balk verbeeldt de zichtbare wereld, de Aarde, en
daarmee ook de mensheid. De onderste balk is Jezus voetensteun, maar verwijst
ook naar de twee rovers die naast Hem gekruisigd waren. De ene rover lasterde
Christus, de ander vroeg Christus hem te gedenken in Zijn Koninkrijk en mocht
toch naar de hemel, daarom staat die balk scheef.

Orthodoxe Kruisteken.
Wanneer een orthodox gelovige het kruisteken maakt, brengt hij duim,
middelvinger en wijsvinger samen. Dit wijst op de heilige Drie-eenheid. God
(schepper), Christus (mens) en de heilige Geest zijn eigenlijk één geheel.
De gelovigen tikken eerst het hoofd, dan de hartstreek, vervolgens naar rechts
en dan pas naar links (andersom dan de katholieken). Men gaat eerst naar rechts,
omdat rechts het goede symboliseert. Het goede gaat boven het slechte.
Andere soorten kerken?
De orthodoxe kerken zijn in de plusvorm (+) gebouwd.
Ze zijn zeer druk en met vaak met goud overladen. In de kerk zelf zijn weinig
of geen stoelen aanwezig.
Er bestaan 2 verschillende soorten kerken Russische en Griekse. De Griekse
kerken zijn langs de buitenkant minder uitbundig versierd dan de
Russische.
Hoe zien ze god?
God is voor de orthodoxe christenen, Het Ongenaakbare.
Volgens hen kan de Oneindige God niet herleid worden tot een eigen,
verstandelijke constructie, tot een beeld dat wij ons van Hem zouden maken met
ons menselijk verstand. Wat wij ook als 'groot', 'machtig' en 'schoon' van
Hem zouden kunnen zeggen.
Toch blijft het steeds een louter menselijk begrip. Het beperkt zich tot een
menselijke voorstelling van God, tot een beeld dat door het menselijk
intellect werd gecreëerd.
God wordt voorgesteld als een 3-eenheid.
-Hij is de Vader de Schepper van de wereld, die hij uit het niet geschapen
heeft. Zijn schepping duurt voort in de natuur en bij de geboorte van ieder
nieuw mens.
- De Zoon is de persoon van de Drie-eenheid die onze menselijke natuur
aangenomen heeft en die ons herschapen heeft.
-De Heilige Geest is de Onzichtbare God die ons steeds vervult en versterkt.
Voortdurend straalt Hij naar ons uit en geeft Hij ons de kracht wanneer wij in
onze zwakmenselijkheid dreigen verloren te gaan.
Maar ze leggen er wel sterk de nadruk op dat het steeds om dezelfde God gaat.
Heilig schrift?
Het boek waarop de orthodoxe Kerk steunt is net als bij de katholieke Kerk de
Bijbel. Zowel Oud als Nieuw Testament worden aanvaard als heilige geschriften.
De orthodoxe Kerk neemt wel een eigen houding aan tegenover het Oude Testament.
Men gaat niet zoals moderne theologen proberen om wat de geschriften ons
vertellen te reconstrueren en de mogelijkheid en de geloofwaardigheid van de
verhalen in vraag stellen. Orthodoxen zoeken vooral op welke wijze de verhalen
betrekking hebben op Christus. Ze houden zich niet echt bezig met de waarheid
van de verhalen, maar vooral de diepere inhoud is van groot belang.
Aflaten?
Dat is in ieder geval niet meer van onze tijd. En zelfs toen kwamen de aflaten
er minder voor dan bij de Katholieken.
Kloosters?
Net zoals bij de Katholieken hebben de Orthodoxen ook Kloosters.
Hun doel is om diep geluk te vinden in alle vrijheid.
Bedevaart?
Er bestaan ook bedevaartsplaatsen voor de Orthodoxen, maar die zijn voor ons
minder bekend.
Biechten?
De Orthodoxen gaan ook te biecht maar zij doen dit niet in Biechtkotjes zoals
de gewoonte is bij de katholieken.
Zelfde tijdlijn?
De orthodoxen maken gebruik van de Christelijke tijdlijn, ze beginnen dus ook
te tellen van af de geboorte van Jezus.
Verschil tussen man en vrouw?
Er is geen verschil tussen man en vrouw, ze zijn gelijkwaardig.
Mogen Priesters trouwen?
Orthodoxe priesters en diakens mogen weliswaar trouwen, maar alleen vóór ze
gewijd zijn. De bisschoppen worden meestal gekozen uit de groep van monniken,
die het celibaat beleven. De orthodoxe geestelijkheid is onderverdeeld in twee
groepen : de witte geestelijkheid, die gehuwd is, en de zwarte
geestelijkheid of de monniken. De wijdelingen moeten hun weg kiezen voor de
wijding, want na de wijding kan men niet meer huwen. Men moet dus huwen voor de
wijding. Zij die voor het celibaat kiezen worden eerst tot monnik gewijd voor
dat zij priester worden gewijd. Indien een priester weduwnaar wordt, kan hij
niet hertrouwen.
Huwelijk: in principe kan een orthodox enkel trouwen met een orthodox maar omwille
van de Diaspora is het toegestaan om met een niet-orthodox te trouwen mits deze
christelijk gedoopt is en beiden ernstig zullen samenwerken om een volmaakte
éénheid te vormen. Hostie: géééén hostie in de orthodoxe kerk: er wordt gebruik
gemaakt van brood, men communiceert altijd onder de gedaante van 'brood én
wijn'. Begrafenis: crematie is verboden!!! en dit omwille van de grote eerbied
tegenover het lichaam dat eens zal verrijzen.
Enkele verschilpunten tussen de
Rooms-Katholieke en de oosters-orthodoxe kerk (meer in detail)
De oosters-orthodoxe kerk en de
Rooms-Katholieke Kerk hebben overwegend dezelfde geloofsleer. Als
verschilpunten kunnen zonder in details te treden − vermeld worden:
- De universele jurisdictie en onfeilbaarheid van
de paus wordt door de orthodoxen niet erkend. De pauselijke suprematie wordt
niet aanvaard, omdat deze tegen de conciliaire structuur van de kerk is.
- Bisschoppen zijn enkel opvolgers van de
apostelen en niet van Christus. Vandaar dat de laat-middeleeuwse bewering
van de paus van Rome dat hij de plaatsvervanger van Christus zou zijn voor
de orthodoxen onaanvaardbaar is. Tijdens het eerste millenium van
de onverdeelde kerk werd hij canoniek enkel als de opvolger van de
apostel Petrus erkend, zijnde de eerste onder de gelijken.
Voornoemde bewering verdeelt de Hemelse en de aardse kerk in twee
entiteiten. Christus staat voor de orthodoxen aan het hoofd van beide.
- Een historisch strijdpunt met de westerse
kerken is de theologische kwestie over het ontstaan van de Heilige
Geest; in het Westen heeft men in de achtste eeuw aan de geloofsbelijdenis
van Nicea-Constantinopel het zogenaamde Filioque toegevoegd:
vanaf dat moment leerde de Rooms-Katholieke Kerk dat de Heilige Geest niet
alleen uit de Vader, maar ook uit de Zoon voortkomt.
- De Orthodoxe Kerk verwerpt de leer van
het Vagevuur, de doop met enkel besprenkeling (dus alleen
volledige onderdompeling), het niet toestaan van een scheiding tussen
man en vrouw (in de Orthodoxe Kerk tot twee keer toe toegestaan) en het gebruik
van ongezuurd brood bij de liturgie. De Onbevlekte Ontvangenis van Maria en
de Hemelvaart van Maria zijn geen dogma's in de orthodoxe kerk.
- Kenmerkend is het gebruik van de vele iconen,
naast frescos en mozaïeken, in de oosters-orthodoxe kerk. In de kerk
van het Westen hebben afbeeldingen van Christus, Maria en heiligen een
functie in het religieuze onderricht en in het devotieleven, als
hulpmiddel om de meditatie en het gebed geconcentreerder en intenser te
maken. In de kerken van het Oosten vervullen ze samen met de overige
kunstwerken, zoals voornoemde mozaïeken en fresco's, ook in de liturgie
een functie die gelijkwaardig is aan het luisteren naar de H. Schrift. "Zoals
de waarheid van het geloof zich aan de oren openbaart, zo openbaart zij
zich aan de ogen via de icoon" (Heilige Basilius,
kerkvader uit de 4de eeuw).
- De liturgie is anders en wordt als
onveranderlijk beschouwd. De mensen staan in plaats van te zitten. Tussen
altaar en gelovigen bevindt zich een iconostasis (wand). Deze vormt de
scheiding tussen de altaarruimte en het schip van de kerk.
- In westerse kerken, met hun duidelijke
lengteas, worden de gebeurtenissen afgebeeld in hun chronologische
volgorde, van west naar oost. Zij vormen als het ware 'een boek aan de
wand'. In de grote Byzantijnse kerken zijn de afbeeldingen vanwege de
liturgische functie gerangschikt in een cirkel in de koepel.
- De twaalf grote kerkelijke feestdagen,
afgebeeld in de koepel, staan voor een zich steeds herhalende cyclus in de
kosmos. De feestdagen komen in het Oosten deels overeen met die in het
Westen, maar er zijn ook verschillen in belangrijkheid. Opvallend is de
belangrijke rol van de gedachtenis aan Maria in het verlossingswerk van
haar zoon en het ontbreken van Witte Donderdag en Goede Vrijdag in
de rij van die oosterse twaalf belangrijkste hoogfeesten.
- De oosterse spiritualiteit is sterk beïnvloed
door het monnikendom. Het Jezusgebed is een kort gebed dat door
de monniken, maar ook door veel leken, voortdurend herhaald wordt bij alle
bezigheden.
Jezusgebed : Het
bestaat uit het voortdurend innerlijk of hardop bidden van de naam Jezus. Het
ontwikkelde zich bij de woestijnvaders in de vierde eeuw, en heeft in de loop
van de geschiedenis verschillende perioden van opleving gekend.
Het Jezusgebed kan bestaan uit alleen de naam zelf, zoals
gepropageerd door de geestelijke schrijver Lev Gillet, maar meer
gebruikelijk zijn de formules "Heer Jezus, Zoon van God, ontferm U over
mij, zondaar" en "Heer Jezus, ontferm U over mij."
- Priesters (en de lagere clerus) kunnen en mogen
gehuwd zijn. Hun priesterwijding bevestigt hun gehuwde of celibataire
levensstaat (vergelijkbaar met de diakens in de katholieke kerk).
Bisschoppen worden altijd uit monniken gekozen en zijn altijd ongehuwd.
- De orthodoxe gelovigen slaan het kruis andersom.
Bij katholieken begint men het slaan van het kruis van boven naar beneden
en vervolgens van links naar rechts, terwijl de orthodoxen van boven naar
beneden en vervolgens van rechts naar links hun kruis slaan. Ook is het
verschil in het slaan van een kruis dat de orthodoxen daarbij hun duim,
wijs- en middelvinger tegen elkaar aandrukken.
- Een aantal kerken gebruikt de Juliaanse
kalender.
- De Rooms-Katholieke Kerk en de protestantse
kerken hebben een meer naar buiten gekeerd karakter dan de orthodoxe kerk,
die het accent meer legt op mystiek, spiritualiteit en inkeer. Uit deze
omstandigheid is de traditionele opvatting voortgekomen dat het
rooms-katholicisme en het protestantisme "dynamischer" zouden
zijn en de oosterse orthodoxie "statischer".
Iconografie en Eredienst
Het Oosters Orthodoxe begrip van de eredienst begint met
het bijbelse gegeven dat er andere hemelse of geestelijke wezens zijn: engelen
en aartsengelen, cherubijnen en serafijnen. De bijbel zegt (vgl Hebreeënbrief,
het boek Openbaring) dat in de eredienst gelovigen omgeven zijn door deze
hemelse legerscharen en samen met hen God loven. Zoals het Intredegebed het
verwoordt:"O Souvereine Heer, onze God, die in de hemel de orden en
heirscharen van engelen en aartsengelen aanwees voor de dienst aan uw glorie,
geef dat de heilige engelen zich bij ons voegen om samen met ons U te dienen en
uw goedheid te prijzen." Of, zoals het gebed gedurende de Dankzegging het
in dankbaarheid verwoordt, "voor deze liturgie die U goedgunstig uit onze
handen aanneemt, hoewel voor uw troon duizenden aartsengelen, cherubijnen en
serafijnen, zes-vleugelig, met vele ogen, zich hoog verheffen op hun vleugelen,
u prijzen, en het lied van de overwinning aanheffen."
|