Inhoud blog
  • Ik verhuis naar een andere blogsite!!!
  • De mystiek achter de tweede komst van Jezus
  • Luz de Maria 24/4
  • Zalig de armen van geest
  • Aanbidden in geest en waarheid
  • 3.33 uur 's ochtends
  • De kracht van 1 Weesgegroet
  • Ze komen eraan
  • Vreemde en grote donkere wezens zullen spoedig overal binnendringen
  • Een volgende lockdown
  • Boodschap aan Anna Shelley 24/4
  • De devotie van de 7 smarten van OLVrouw
  • Toewijdingsgebeden aan God de Vader, het H. Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria
  • Gebeden van toewijding van ziekte, lijden en levenslasten
  • De betekenis van Pinksteren - 4
  • Om een baby uit een miskraam en geaborteerde baby's te dopen
  • Exorcismegebed over je woning en grond en toewijdingsgebed
  • Gebeden van zegening en bescherming
  • Het is eindelijk aangebroken
  • Wat God me toonde over aanstootgevende kledij...
  • Wat God me toonde over feminisme
  • De betekenis van Pinksteren - 3
  • Einde van Satans invloed in zicht
  • Red de planeet, ga CO2 uitstoten
  • Over de verliezen aan Westerse kant wordt gezwegen
  • Boodschappen aan Eduardo Ferreira
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Boodschappen van OLVrouw di Zaro 8/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Boodschappen aan Valeria Copponi (tot 19/4)
  • Instorting van economie, en munteenheden
  • De uitval
  • Over Poetin
  • Zal dit het einde veroorzaken?
  • Een miraculeuze foto van de Gekruisigde Jezus
  • Boodschap aan Anna Shelley 20/4
  • Luz de Maria 20/4
  • Rusland wordt verder uitgedaagd
  • De 3 daagse duisternis
  • De 9 cirkels van de Hel
  • In de Hel wegens echtscheiding
  • Meteoor op California
  • 23 april
  • De komst van de asteroide
  • Massale afname van bevolking in Europa komt eraan
  • Repost: Genezingsgebed van God de Vader
  • Opwarming van het klimaat? Niet dus.
  • Let op voor cosmetica en dergelijke producten
  • De uitleg van het merkteken van het beest door de Heer
  • De volgende pandemie
  • Over Obama: hij kan de Antichrist worden, door bezetenheid
  • Luz de Maria 16/4
  • Boodschap aan Anna Shelley 19/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Een zombievirus
  • Nano chip
  • VK zal getroffen worden
  • Dit zal gebeuren door Hem
  • Het is reeds begonnen
  • Hoe de Antichrist zal werken door AI en Biotechnologie
  • Ze komen voor onze kinderen
  • Vernietiging van 3 landen
  • Bloedmanen als waarschuwend teken
  • 5 tekenen dat je een Uitverkorene bent
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • OLVrouw van Smarten
  • Adviezen om de duivel te bevechten
  • Het sociaal kredietsysteem
  • NEEM GEEN VACCINS!!! GEEN ENKELE!!!
  • BID TEGEN ABORTUS!!!
  • De betekenis van Pinksteren - 2
  • De betekenis van Pinksteren - 1
  • Goede raad: wees niet afhankelijk van de staat
  • De plannen van de wereldelites
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Bijhorende afbeelding bij de boodschap van Lorena
  • Nog eens nieuws van de Antichrist/Maitreya
  • Boodschap aan Pedro Regis 11/4
  • Luz de Maria 12/4
  • Boodschap aan Lorena 8/4
  • Chaga
  • Dit is de waarheid
  • Boodschap aan Anna Shelley 14/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 9
  • Janet Klasson - 9/2 Licht van de wereld in de Goddelijke Wil
  • Geheim van gedrevenheid
  • Kom, H. Geest, kom!
  • 3 middelen die Satan gebruikt om je ziek te maken
  • Gezegend zij
  • Gods Barmhartigheid is grenzeloos
  • Boodschap aan Anna Shelley 13/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 7 en 8
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • De Emmaüsgangers
  • Mummie
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 6
  • Op weg naar de microchip
  • Nog steeds kunnen we het tij keren - Niburu
  • Boodschap aan John Mariani
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 5
  • Boodschappen aan Jennifer
  • 28/3 Plaats dit in je huis en land (The Unsealed Message)
  • Maria Simma openbaart 7 geheimen
  • Het Gezicht van Jezus
  • Opruimen van de wereldbevolking was altijd het doel - Niburu
  • 11 april
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 4
  • Boodschappen aan John Leary - rest van maart
  • Boodschap aan Mary of Divine Mercy
  • Grote schudding 8/4
  • Luz de Maria: Paaszondag 9/4
  • Afbraak van immuunsysteem door vaccins
  • Luz de Maria: Stille Zaterdag 8/4
  • Luz de Maria: Goede Vrijdag 7/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 2 en 3
  • Boodschap aan Anna Shelley 6/4
  • Zalig Pasen!!!
  • Boodschap aan Anna Shelley 8/4 DRINGEND!!!
  • Gebed op vrijdag voor de Arme Zielen
  • Boodschap aan Eduardo Ferreira 24/3
  • Droom van J. Frances 3/4
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (25/3)
  • Het echte gevaar van het einde van de dollar
  • Schildklier en jodium
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (21/3)
  • Boodschappen aan Valentina Papagna
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 1
  • Boodschap aan Marco Ferrari 26/3
  • Boodschap aan Gisella Cardia 3/4
  • De Kruisweg
  • 15 doodzonden in het Katholieke Geloof
  • Luz de Maria: Witte Donderdag 6/4
  • Het bankroet van Europa
  • Boodschap aan Anna Marie - Houston 11/2
  • Plaats terug brood op je huisaltaar
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Palmzondag-rede van Vigano
  • Luz de Maria: Heilige Woensdag 5/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Het Communisme zal opgelegd worden door de elite
  • Boodschap aan Ned Dougherty 26/3
  • Boodschap aan Anna Shelley (3/4)
  • Het verraad van Judas Iscariot (2)
  • Het verraad van Judas Iscariot (1)
  • Luz de Maria: Heilige Dinsdag 4/4
  • Luz de Maria: Palmzondag 2/4
  • Luz de Maria: Heilige Maandag 3/4
  • Interview met Luz Maria de Bonilla
  • Grafeenoxide in vaccins
  • Boodschap aan Lorena 14/3
    Zoeken in blog

    ALLES GAAT VOORBIJ, BEHALVE GOD !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mijn favorieten
  • Mijn bibliotheek
  • Nieuwe blogsite
  • Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 11--0001
    Levend geloof 9

    09-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De liturgie in het vroege Christendom - deel 11

    De Byzantijnse Synthese

    Naast de culturele en theologische veranderingen van de 4e en 5de  eeuw had nog een belangrijke gebeurtenis invloed op de ontwikkeling van de Goddelijke Liturgie, namelijk dat het Christelijk geloof ingeburgerd was geraakt in het Oostelijk Romeinse Rijk, dat nu het Byzantijnse Rijk werd. Nadat hij keizer werd vestigde Constantijn in 330 A.D. een nieuwe hoofdstad voor zijn rijk in Byzantium. Deze oude vissersplaats aan de Bosporus die nu Istanbul heet in het huidige Turkije, werd het centrum van het Byzantijnse Rijk en ontwikkelde zich tot een van de toonaangevende centra van kunst en cultuur in de volgende 1000 jaar.

    Constantijn concipieerde een theocratie waarin de keizer in naam van God regeerde, de beschermer van het geloof was en zorgde voor het welzijn van de gelovigen. Zijn theocratie deed de Kerk bloeien en leverde de basis voor de vorm van regering die het Byzantijnse Rijk zou worden. Omdat het Byzantijnse Rijk de smeltkroes was waarin de Oosters Orthodoxe Kerk vorm kreeg is het belangrijk om de historische invloeden onder ogen te zien.

    Splitsing van het Romeinse Rijk

    Het verenigde rijk van keizer Constantijn was geen lang leven beschoren. Het functioneerde als twee helften van een geïntegreerd geheel, die oorspronkelijk hetzelfde wereldbeeld deelden. Voor het einde van de 4e eeuw kwamen nieuwe (barbaarse) volken in de Grote Volksverhuizing naar het Westen en veroverden dat gaandeweg. De meeste nieuwe bewoners werden uiteindelijk gekerstend maar hun veroveringen vertraagden en beperkten liturgische verandering in het Westen. De volgende 400 jaar zag deze strijd plaats maken voor de opkomst van het rijk van Karel de Grote. Het Ostrogothische Koninkrijk werd in 493 in Italië gevestigd, en wat nu Europa heet werd beheerst door 'barbaarse' stammen. Dit was het begin van de periode die wel de Donkere Middeleeuwen genoemd worden in het Westen. In het Oosten ontbrak het niet aan moeilijkheden en oorlogen maar het rijk bleef cultureel intact en functioneerde als een geheel.

    Kerk en Staat

    In het Westen werd de Kerk vaak ingeschakeld om vroegere taken van de burgerlijke overheid uit te oefenen en om stabiliteit te bevorderen. Deze situatie gaf de Kerk een plaats in de politiek en richtte haar op wereldlijke zaken, in het Westen werd zij een grote speler in deze arena. Het theocratische concept van Constantijn hield stand in het Oosten en bereikte een hoogtepunt in de regering van Justinianus in de 7de eeuw. Zijn politiek-religieuze concept was "symfonie," een symbiotische relatie waarin Kerk en Staat niet door wet of macht verbonden waren maar door het Christelijk geloof. De keizer en zijn rijk waren gebonden door hun geloofsbelijdenis om het geloof in zijn geheel te behouden.

    "In het Oostelijke concept, omarmde de Kerk de hele wereld en was er de essentie van, norm en bron van de gave van de Geest die erin verkeerd, maar de Kerk was niet het gezag in wereldlijke politieke zaken, noch de bron van gezag. Dat gezag was gegeven aan keizers en heersers, zij hoorden geleid te worden door de waarheid van de Kerk, maar zij ontvingen geen gezag van de kerk." Het resultaat was dat de Kerk in de Staat was en er deel van uitmaakte, maar er in feite aan onderworpen was. In het Westen, was de Kerk binnen de Staat vaak in conflict ermee en leek er buiten te staan, maar streefde de Kerk ook naar macht over de Staat. Zelfs met Justinianus' concept van symfonie was er altijd de vraag van het arbitraire gezag van de Staat (omdat de keizer alle macht had) en of de Kerk dat altijd accepteerde — vaak ten koste van zichzelf en ten koste van de waarheid van het Koninkrijk van God.

    "Zowel Oost als West weken af van het oorspronkelijke Nieuw Testamentische idee van de rol van de Kerk met de Staat. Maar de unieke positie van de Kerk in het Byzantijnse Rijk, gepaard aan de historische omstandigheden van de volgende 1000 jaar, vormden een klimaat dat de cultuur bevorderde, kunsten en wetenschappen bloeiden, maar veranderden niet fundamenteel."

    Alexander Schmemann stelt dat de theocratie in Byzantium niet afgeschreven kan worden als de onderwerping van de Kerk aan de Staat. En het was zeker niet de onderwerping van de Staat aan de Kerk, zoals vaak het geval was in het Westen. De relatie van Kerk en Staat was veel complexer. Tijdens de hele Byzantijnse periode was er interne strijd waar de Kerk op reageerde: juiste morele waarden (de Trullische Concilies); de herontdekking van geestelijke werkelijkheden (monasticisme - moniksgeest); het vastleggen van de leer van het geloof (de latere Oecumenische Concilies en het werk van veel grote theologen); de ervaring van de volheid van de Christelijke eredienst (de Goddelijke Liturgie van Johannes Chrisostomos).

    De Invloed van Byzantium in het Westen

    De ontwikkeling van de Christelijke rite moet gezien worden in deze situatie van relatieve stabiliteit en acculturatie. De invloed van Byzantium verspreidde zich over het hele Romeinse Rijk en groeide en taande afhankelijke van de politieke situatie. Zo zien we koepelkerken in Italië, het gebruik van Grieks in de Roomse Mis tot in de 10de eeuw en Byzantijnse kloosters in Zuid Italië, tot op de dag van vandaag.

    Deze cultuur met zijn gevoel voor schoonheid deed geloofsuitdrukking en eredienst bloeien. En deze religieuze ontwikkelingen waren niet beperkt tot vormen van eredienst. De Theologie bleef zich ontwikkelen in de Oostelijke Kerk. En bovenal ontwikkelden het monasticisme en de spiritualiteit zich tot grote hoogten in deze periode. "We hoeven slechts de monastische literatuur van deze tijd op te slaan om een wereld aan spiritualiteit te vinden -- zo'n verbazingwekkende verfijning van de menselijke geest, zo'n inzicht en heiligheid, zo'n allesomvattend, prachtig concept van de uiteindelijke betekenis van het leven."

    De Goddelijke Liturgie van Johannes Christosomos

    De Oostelijke liturgische vorm die nu aangeduid wordt als de Goddelijke Liturgie van Johannes Chrisostomos was een laat 6de eeuwse vervolmaking die in Constantinopel plaats vond. Er was continuïteit met de liturgische tradities van de vroege Kerk. Voor hij Bisschop van Constantinopel werd was Johannes Bisschop van Antiochië geweest en zijn liturgische bijdragen aan de Oosters Orthodoxe eredienst omvatten de liturgische tradities die hij van Antiochië naar Constantinopel bracht en ook de verfijningen die hij wellicht heeft aangebracht als Patriarch van Constantinopel. De Liturgie van Johannes bereikte waarschijnlijk zijn eindvorm in de zesde eeuw en wordt toegeschreven aan de Patriarch die duidelijk bijdroeg aan de eindvorm en inhoud.

    In de 7de eeuw was de Goddelijke Liturgie in feite compleet. De meeste veranderingen die daarna aangebracht werden waren geen essentiële veranderingen maar eerder kleine veranderingen in vorm en stijl. Kleine stilistische veranderingen vonden plaats tot in de 9de eeuw, maar daarna enkel kleine veranderingen in de bewoordingen van de gebeden van de Liturgie.

    In de 7de eeuw was het bisdom Constantinopel gerezen tot de het belangrijkste in de hele Oosters Orthodoxe Kerk en de liturgische vormen die tot stand waren gekomen in de hoofdstad begonnen andere tradities te beïnvloeden. Deze invloed vond plaats zowel vanwege de hoog ontwikkelde vorm die de rite van Constantinopel had bereikt als vanwege het feit dat deze rite werd voorgeschreven in het keizerrijk. Binnen honderd jaar werd de vorm die in de hoofdstad gebruikt werd de enige vorm die in de hele Oosters Orthodoxe kerk gebruikt werd, behalve op speciale dagen. Veel van de "standaardisatie" van de rite van de Oosters Orthodoxe Kerk in de Liturgie van Johannes Chrisostomos werd veroorzaakt door de keizer die de liturgische vorm wilde standaardiseren als een manier om de onenigheid van de ketterijen binnen zijn rijk tegen te gaan. Deze dynamiek van externe politieke druk om de liturgie te "standaardiseren" kwam ook voor in de Westerse Kerk onder de regering van Karel de Grote.

    Schmemann wijst erop dat "Byzantium, van zijn kant, steeds meer het Westen de rug toekeerde en zijn centrum van aandacht naar het Oosten richtte." Vanaf de 5de eeuw, "zien we duidelijk de voortschrijdende oriëntalistiek van het keizerrijk en zijn cultuur, psychologie, kunst en hofritueel." Hoewel het Oosten vanaf het begin organisch verbonden was met het Westen als deel van het éne Romeinse Rijk, hadden de barbaarse invasies het Westen dieper in de chaos van de Donkere Middeleeuwen gedompeld en deelde het niet in de ontwikkeling van Byzantium.

    Tanende Politieke Macht

    Aan het begin van de 8ste eeuw was het Byzantijnse Rijk niet langer een wereldrijk Het was een "betrekkelijk kleine staat geworden waarin alles onderworpen was aan de noodzaak om druk te weerstaan, druk van de Islam, druk uit het Oosten, van de Slavische volken in het Noorden, en al gauw van de Noormannen uit het Westen." Vanaf de regering van Justinianus tot in deze periode, was de Kerk steeds meer een onderdeel van de Staat geworden. Zo werd de kerk gevormd en bepaald door de historische en politieke werkelijkheid die het lot van het keizerrijk bepaalde.

    Zowel de Kerk als de Staat begonnen een houding van afgezonderd conservatisme bevorderen. Dat wil niet zeggen dat religieuze activiteit ophield: maar vanaf de tiende eeuw was de nadruk op het behoud en de overdracht van de traditie en de cultuur, ten koste van de creativiteit. Er werd van uitgegaan dat de Katholieke waarheid van de Kerk eens en voor altijd geformuleerd en vastgelegd was door de kerkvaders en de Oecumenische Concilies. Deze "terugblikkende" tendens gepaard aan het defensieve culturele en politieke wereldbeeld resulteerde in de ontwikkeling van een religieuze houding die als enige orthodoxie beschouwde wat overgeleverd was.

    De onveranderlijkheid van de Orthodoxe Eredienst

    Terwijl het vroege Byzantijnse Rijk een milieu leverde waarin de Kerk zich natuurlijk kon ontwikkelen, werd het latere keizerrijk gekenmerkt door conservatisme en de afwezigheid van verandering. Terwijl dit sterk contrasteerde met de culturele ontwikkelingen die zich afspeelden in het westen in de zelfde tijd, werd het toch een bepalend element in de Oosters Orthodoxe Kerk. Dit gebrek aan verandering gedurende meer dan 800 jaar heeft de Oosterse Rite de faam van onveranderlijkheid gegeven. De Kerk streefde ernaar zich te houden aan wat Paulus aan Timotheüs schreef "Timotheüs, waak over hetgeen je is toevertrouwd en mijd het goddeloze gepraat en de tegenstrijdigheden van wat ten onrechte kennis wordt genoemd " (1 Tim. 6:20). Zo poogde men wat in de vroege Kerk gerealiseerd werd vast te houden.

    Voor de vroege Kerk kwam de theologie voort uit de ervaring. De ervaring van Jezus Christus en van de Heilige Geest leidden tot de ontwikkeling van de leer van de Drieëenheid. De ervaring van de Joodse eredienst en van de Eucharistie leidde tot nieuwe vormen van eredienst. Ten tijde van het laatste Oecumenische Concilie was al deze ervaring vastgelegd. De Gouden Eeuw van de Christelijke Theologie was voorbij; het werk was compleet. Deze instelling samen met de omstandigheden en het wereldbeeld van Byzantium resulteerden in het gebrek aan veranderingen in de Oostelijke Kerk.

    Ondanks dit alles was er toch "een erg hoog niveau van kerkelijke cultuur, van geestelijke en intellectuele interesse, en constant streven naar verlichting, scholen en boeken. Het middeleeuwse Byzantium was het culturele centrum van de wereld." En ondanks deze schijnbare tegenstelling (of misschien wel dankzij deze), was het hier dat de top van de Oostelijke spiritualiteit bereikt werd in de personen van Simeon de Nieuwe Theoloog en Gregorius Palamas. Het probleem was dat de nadruk was op onderhoud en versiering. In tegenstelling tot het Westen ondervond Byzantium in de eerste paar honderd jaar een gestage en constante periode van ontwikkeling en daarna in feite 1000 jaar zonder verandering. Het resultaat was een vrijwel onveranderd reservoir aan eredienst praktijken die dicht bij de oorsprong van het Christelijk geloof staan.

    Het Grote Schisma van 1054

    De meeste Christenen zijn zich bewust van de historische gebeurtenis die de Oostelijke en de Westelijke Kerk scheidde, het Grote Schisma van 1054. De scheiding gebeurde echter niet spontaan. Het was het gevolg van eeuwen uiteengroeien en de ontwikkeling van verschillende wereldbeelden. Het schisma was het resultaat van theologische, culturele en politieke twisten, gecompliceerd door de extreme verschillen tussen de twee helften van de Christelijke wereld.

    Het lot van Byzantium, en van de Oostelijke Kerk, had weinig van doen met het schisma van 1054. De twee waren begonnen als twee helften van een geïntegreerd geheel: '"Het lot van Byzantium werd uiteindelijk beslist in het Oosten en de opkomst van de Islam markeert de grens die het vroege (Oostelijke) rijk scheidde van het latere Byzantium. De eenheid van de Romeinse wereld werd niet vernietigd door een interne scheiding tussen Oost en West, maar door een externe ramp..." Deze externe ramp werd in de eerste plaats gevormd door de barbaarse invasies en veroveringen in het Westen, die de communicatie met het Oosten verbraken. Dit werd verergerd door het historische en culturele proces dat resulteerde in de het Latijn als voertaal van het Westen en het Grieks als voertaal van het Oosten. De opkomst van de Islam kwam daar nog bovenop toen de Patriarchaten van Jerusalem, Alexandrië en Antiochië onder het juk van de Islam kwamen.

    Het Grote schisma van 1054 (wikipedia) : Het was het verbreken van eenheid tussen wat nu de Katholieke Kerk is en de Oosters Orthodoxe Kerken, die tot de 11de eeuw had geduurd. Het Schisma was het hoogtepunt van de theologische en politieke verschillen tussen het Christelijke Oosten en Westen die zich had ontwikkeld over de voorgaande eeuwen.

    Een opeenvolging van kerkelijke verschillen en theologische disputen tussen het Griekse Oosten en Latijnse Westen gingen de formele breuk vooraf, die gebeurde in 1054.

    Gebieden van de Rooms-katholieke kerk en de Oosters-orthodoxe kerken ten tijde van het Oosters Schisma (1054)

    Verschillen tussen westers en oosters christendom

    • De Kerk van het Westen beschouwde de patriarch van Rome (de paus) als de hoogste van de vijf patriarchen. De Kerk van het Oosten beschouwde de vijf als gelijkwaardig en zag Constantinopel als het "nieuwe Rome".
    • Vanaf een bepaalde periode claimde de paus autoriteit over de vier oosterse patriarchen terwijl de patriarch van Constantinopel stelde dat hij als de spirituele leider van het "nieuwe Rome" het hoofd was van de christelijke Kerk. Het aanwijzen van de patriarch van Constantinopel als oecumenisch patriarch werd door Rome verkeerd begrepen als aanwijzing tot universeel patriarch en derhalve bestreden.
    • De "filioque"-doctrine werd een strijdpunt. Volgens de Latijnse Kerk ging de H. Geest uit van God de Vader en Jezus Christus, Gods Zoon, volgens de oosterse Kerken slechts van de Vader, via de Zoon. De oosterse Kerken konden de aanvulling "en de Zoon" bij de tekst over de oorsprong van de Heilige Geest in de Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel (325 en 381) niet accepteren omdat deze toevoeging niet was goedgekeurd door een oecumenisch concilie.
    • De Latijnse Kerk bestreed priesterhuwelijken. De oosterse Kerk stond deze evenwel toe en kende het celibaat alleen voor bisschoppen.
    • Er was onenigheid betreffende de zeggenschap over de kerken in bepaalde delen van de Balkan.
    • Het gebruik van gegist of ongegist brood in de Eucharistie


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs