|
K.
Alleluia, alleluia, alleluia.
P.
+ God red Uw volk en zegen Uw erfdeel.
(K.
op normale zondagen, wanneer geen andere tekst is voorzien)
Wij
hebben het ware Licht aanschouwd. Wij hebben de Hemelse Geest ontvangen. Wij
hebben het ware geloof gevonden. Wij aanbidden de ondeelbare drie-eenheid, want
t is zij die ons heeft gered.
P.
(doet de gedachtenissen van de Disk in de Kelk en dekt deze af, terwijl hij
bidt : )
Heer,
wis door Uw kostbaar Bloed de zonden uit van hen die wij op deze Disc hebben
herdacht.
(hij
dekt ook de Disk af, en bidt : )
P.
Wij danken U, menslievende Meester, weldoener van onze zielen, dat Gij ons ook
heden hebt laten deelnemen aan Uw hemelse, onsterfelijke Mysteriën. Maak onze
weg recht; bevestig ons in Uw vreze. Bewaak ons leven; maak onze wegen veilig.
Door
de gebeden van de roemrijke Moeder Gods en altijd Maagd Maria, en van alle
Heiligen.
D.
Verhef, Vader
P.
(wierookt kelk 3x)
Verhef
U boven de hemelen, God; over de gehele aarde zij Uw heerlijkheid.
(geeft
disk aan de diaken, die deze voor Altaar naar Proskomedie brengt; en zegt stil
: )
P.
Gezegend zij onze God, immer nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen.
(terwijl
hij de kelk naar het volk toont)
P
(brengt de Kelk naar de Proskomedie, voorafgegaan door de wierokende diaken. P.
wierookt de kelk; reinigt en vouwt antimension.)
K.
Amen. Moge Heer onze mond, zich nu vervullen met U lof, opdat wuw glorie
zouden bezingen, want Gij liet ons thans deelnemen, aan Uw heilige, goddelijke,
onsterfelijke en levendmakende Mysteries. Behoud ons in Uwe heiligheid, opdat
wij de ganse dag, uw gerechtigheid zouden beleven.
Alleluia,
alleluia, alleluia.
D.
(orarion los; naar gewone plaats voor : )
SLOTLITANIE
D.
Staat op. Nu wij deelgenomen hebben aan de goddelijke, heilige, vlekkeloze
Mysterieën van Christus, laat ons de Heer op waardige wijze danken.
(koor
zingt zacht door : )
K.
Kyrie eleison. Kyrie eleison. Aan U o Heer. Aan U o Heer. Amen. Amen.
D.
Help en red ons, wees barmhartig en bescherm ons, God, door Uw genade.
Smekend
dat heel deze dag heilig, vredig en zonder zonde moge zijn, bevelen wij aan
Christus God onszelf, elkaar en geheel ons leven aan.
P.
Wij danken U menslievende meester, Weldoener van onze zielen, dat Gij ons ook
heden hebt laten deelnemen aan Uw hemelse, onsterfelijke Mysteriën. Maak onze
weg recht, bevestig ons in Uw vreze. Bewaak ons leven, maak onze wegen veilig.
Want
Gij zijt onze heiliging, en tot U zenden wij onze lof : Vader, Zoon en Heilige
Geest; nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen.
P.
Laat ons in vrede heengaan. (naar Ambon)
K.
In de Naam des Heren.
D.
Laat ons de Heer bidden.
K.
Kyrie eleison
Ambon (ook Ambo of Amvon) : een verhoogd platform in
het midden van het kerkschip, van waar de H. Schrift werd gelezen gedurende de
Goddelijke Liturgie en waar de bisschop zich eerst aankleed voor de Goddelijke
Liturgie. Het is ook de plaats waar hij blijft tot de Kleine Intrede met het
Evangelie. Het laatste openbaar gebed van de Goddelijke Liturgie is het Gebed
voor het Ambo. Oorspronkelijk was he teen gebed van dankzegging dat gezegd
werd als de geestelijken van het ambo kwamen bij het einde van de dienst.
Tegenwoordig maakt het verhoogde platform dat zich
onmiddellijk voor de Heilige Deuren bevindt deel uit van de bema en vormt een
platform vanwaar de diaken de litanieën bidt, vanwaar het Evangelie gelezen wordt
en de preek en de wegzending wordt gegeven door de priester gedurende de
Goddelijke Diensten.
De ambon kan een of meer gebogen trappen hebben
tot de vloer van het kerkschip. De hele bema voor de Iconostasis wordt de solea
genoemd. Enkel de geestelijken en dienaren lopen op het ambo behalve wanner de
gelovigen de Heilige Mysteries ontvangen. Als de ambo in het midden van de kerk
niet nodig is, wordt een icoon daar op een standaard geplaatst voor verering.
Bema : een verhoogd platform in Orthodoxe kerken waar
het altaar met de altaartafel is gesitueerd. Bema is het Grieks voor platform, trap,
tribunaal of troon van het oordeel.
Over het algemeen loopt het platform tot het kerkschip vanuit het heiligdom en
is het gescheiden door een iconostasis. De plaats in het kerkschip wordt de
solea genoemd met de ambon. De Bema werd ook gebruikt als verwijzing naar het
verhoogde platform in de synagogen, waarop de Ark rustte met de Boekrollen van
de Tora, en is een prototype voor Christelijke Kerken waar het platform dient
om het altaar op te plaatsen en waarop het Heilig Evangelie zich bevind.

GEBED
ACHTER DE AMBON
Heer,
Die zegent wie U zegenen, en heiligt wie op U vertrouwen; red Uw volk en zegen
Uw erfdeel. Behoed de volheid van Uw Kerk. Heilig hen die de luister van Uw
huis liefhebben, en verheerlijk hen door Uw goddelijke kracht. Verlaat ons niet
die op U hopen. Schenk vrede aan Uw wereld, aan Uw Kerken, aan Uw priesters,
aan onze regeerders, en aan geheel Uw volk.
Want
elke goede gave, en iedere volmaakte gift komt van boven, en daalt tot ons neer
van U, Vader van het licht. Daarom zenden wij eer, dankzegging en aanbidding op
tot U : Vader, Zoon en Heilige Geest; nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen.
K.
Amen. De Naam des heren weze gezegend van nu af tot in de eeuwigheid. De Naam
des Heren weze geprezen van nu af tot in de eeuwigheid. De Naam des Heren weze
geprezen van nu af tot in de eeuwigheid.
P/D
DANKGEBED (Diaken
nuttigt eerbiedig de kelk)
Christus
onze God, Gij zijt de vervulling van de Wet en de Profeten. Gij hebt heel de
heilseconomie van de Vader volbracht. Vervul nu ook onze harten met vreugde en
geluk; immer, nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen .
K.
Amen.
P.
(zegent het volk : )
+
De zegen des Heren en Zijn barmhartigheid kome over U, door Zijn goddelijke
genade en menslievende; immer nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen.
K.
Amen
P.
(wendt zich weer naar het Altaar en zegt : )
Ere
zij U, Christus God, onze Hoop, ere zij U.
K.
Eer aan de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, nu en altijd en in de eeuwen
der eeuwen. Amen !
Kyrie
eleison, Kyrie eleison, Kyrie eleison.
VADER
ZEGEN ONS
SLOTZEGEN
P.
+ Dat Christus, onze ware God (die opgestaan is uit de doden) door de kracht
van het kostbare en levendmakend Kruis; door de gebeden van Zijn al- onbevlekte
Moeder; door de bijstand van de roemrijke, hemelse krachten der Engelen; door
de smeekbeden van de eerbiedwaardige, roemrijke Profeet, Voorloper en Doper
Johannes; van de heilige, roemrijke, alom geëerde Apostelen, van de heilige,
roemrijke overwinningdragende Martelaren; van de eerbiedwaardige,
Christusdragende Vaderen; van onze vader onder de Heiligen Johannes Chrysostomos,
wiens Liturgie wij gevierd hebben, van de heilige Andreas, patroon van deze
parochie en van de Heiligen Georgios en Serafim van Sarov en van alle heiligen,
zich over ons mogen ontfermen en redden, want Hij is goed en menslievend.
K.
Amen
P.
Door de gebeden van onze Heilige Vaderen, Heer Jezus Christus, ontferm U over
ons.
NOG
VELE JAREN
Schenk,
o Heer, aan Uw dienaar N. een welvarend en vredig leven, gezondheid,, heil en
voorspoed in al wat hij (zij) onderneemt, en schenk hem (haar) nog vele
jaren.
K.
Nog vele jaren, nog vele jaren, nog vele jaren.
De Goddelijke Liturgie van Basilius
De Liturgie van Basilius volgt dezelfde structurele vorm
als die van Johannes Chrysostomos en de andere West Syrische liturgische riten.
Alleen de gebeden van de priester verschillen en kenmerkend is een uitgebreider
gebruik van bijbelse beelden.
Veel van de liturgische veranderingen van de vierde en de 5de
eeuw werden in het Oosten ingevoerd en werden later in het Westen aangenomen.
De strijd tegen de belangrijkste ketterijen werd vooral in het Oosten
gestreden, daarom wekt het geen verbazing dat resultaten ervan opduiken in
Oostelijke riten. Het is echter opvallend dat zo veel ervan (de Monogenes hymne,
de trinitarische structuur van de gebeden, etc.) niet in gebruik kwamen in het
Westen.
"We zulllen niet ontkennen dat de West Syrische
eucharistie als ideaal gezien kan worden, ten minste in zoverre dat nergens
anders de hele traditionele inhoud van de Christelijke Eucharistie zo volledig
en in zo'n bevredigend raamwerk uitgedrukt is
Er valt niet te twijfelen aan de
wettigheid of zelfs de uitmuntendheid van de theologie van de Griekse Vaders
van de 4de eeuw."
De Continuïteit van het Eucharistisch
Gebed
De meeste liturgische ontwikkeling in de 4de en
5de eeuw valt in twee hoofdcategorieën: rond het begin van de dienst
(dat is de meerderheid van de toevoegingen zowel in het Oosten als in het
Westen), en rond de afsluiting van de dienst. De meeste verandering kwam tot
stand als antwoord op de veranderde omstandigheden en behoeften van de Kerk en
leidde tot een nieuw en dieper begrip va de eredienst. De Eucharistische kern
bleef onveranderd:
"...Het is belangrijk te benadrukken dat wat werd
veranderd niet de eredienst zelf was in zijn objectieve inhoud en volgorde,
maar de receptie, de ervaring, het begrip van de eredienst. Zo kan de
historicus eenvoudig de continuïteit vaststellen in de ontwikkeling van
Eucharistische gebeden en de identiteit van de structuur. De samenkomst van de
gemeente, het lezen van de Schriften, de prediking, het aanbieden van de gaven,
het dankgebed (Anafora) en de Communie deze structuur van de Eucharistie
blijft dezelfde."
Byzantijnse liturgie (volgens wikipedia)
In de oosters-orthodoxe
kerken en een aantal oosters-katholieke kerken is Goddelijke
Liturgie de term die gebruikt wordt voor de heilige eucharistiedienst
volgens het oosters gebruik.
De byzantijnse
kerkdiensten zijn gebaseerd op het geloof in de realiteit van de
liturgische symboliek. Hierin wordt een geestelijke realiteit tot
een zichtbare vorm gebracht, zodat het hemelse en het aardse,
het geestelijke en het stoffelijke daarin zijn verenigd. De heilige Liturgie is
het grootste mysterie. En zoals de mysteriën altijd in het verborgene
voltrokken werden, zo is ook het altaar in de Oosterse kerk verborgen en voor
de ogen van niet-ingewijden door de iconostasis afgescheiden van het overige deel van de kerk. Alleen op
bijzondere momenten gaan de deuren van de altaarruimte open en wordt het
visioen van de hemelse heerlijkheid zichtbaar. Voor het overige blijft het
altaar en ook de priester voor het grootste deel nagenoeg onzichtbaar. Men komt
niet in de kerk om te kijken, maar om te aanschouwen, om in
zichzelf te keren, en in de geest samen met de kerk te bidden.
Daarom kent men in de Oosterse kerk het individuele gebed
niet. De kerkdienst is volkomen gemeenschappelijk. Alles wordt gelezen en
gezongen op een bijzonder kerkelijke manier, als een waterstroom die de ziel
doorvloeit. Wie in de kerk komt, moet zijn bewuste gedachteleven uitschakelen
en zich aan de stroom overgeven: die stroom zal zijn ziel opnemen en voeren
naar een ander soort oever die niet van deze wereld, maar hemels is. De
kerkdienst is daarom een dienst van het innerlijk zwijgen, in
het zwijgen openbaart zich de adem van de eeuwigheid. Waar het zwijgen begint,
daar wordt de stem van de Geest hoorbaar. Het wezen van de kerkdienst ligt in
de innerlijke belevenis van de verborgen openbaring van God,
die door de mysteriën aan de mensen gegeven is.
Oorsprong
De geschiedenis van de
Goddelijke Liturgie gaat terug tot het Laatste Avondmaal. De Byzantijnse
Liturgieën in de huidige vorm kan men terugvinden tot in de 9e
eeuw, d.w.z. zoals we ze nú kennen: met de proskomedie vooraf en met
de Liturgie van de Catechumenen. De grondvorm, de Liturgie van de
Gelovigen stamt al uit de 4e eeuw.
Johannes Chrysostomus,
Basilius de Grote en Gregorius de Grote zijn niet de tekstschrijvers van de
verschillende Liturgieën zijn. Zij beschreven wat zij in de Kerk als praktijk
tegenkwamen.
Soorten
Er zijn vier soorten
Goddelijke Liturgie in gebruik:
- De goddelijke Liturgie van de H. Johannes
Chrysostomus, gebruikt op de meeste zon- en feestdagen en op de zaterdagen
van de grote vasten.
- De goddelijke Liturgie van de H. Basilius de Grote,
deze liturgie wordt 10 maal per jaar gevierd. Op 1 januari, de feestdag
van de H. Basilius, op de vooravond van Kerstmis en van
Theofanie: 24 december en 5 januari, op de 5 zondagen van de grote vasten,
op Witte Donderdag en zaterdag voor Pasen.
- De Liturgie van de "voorafgewijde gaven" van
Gregorius de Grote. Deze communiedienst vindt plaats op de woensdagen en
vrijdagen van de grote vasten. In de 5e week ook op donderdag en in de
Goede Week op de eerste drie dagen van deze week.
- De goddelijke liturgie van de H. Jakobus de
Mindere, één keer per jaar gevierd op 23 oktober en dan vooral in
Jeruzalem.
De goddelijke Liturgie van
de H. Johannes Chrysostomos is korter dan die van de H. Basilius de Grote. De
Liturgie van de voorafgewijde gaven is een vesperofficie (avonddienst) met
een communiedienst eraan toegevoegd. Het brood en de wijn werden geconsacreerd
in de dienst van de voorafgaande zondag.
Overzicht van de Goddelijke Liturgie (in het kort)
Eerste deel
Slavische traditie: Deuren en gordijn dicht - Griekse
traditie: Deuren en gordijn open
I. De voorbereiding op de
Liturgie
(Is in feite vóór de
liturgie, in de kerken van de Griekse traditie vindt hier de viering van
de Metten plaats. In de kerken van de Slavische traditie leest men
het 3e en 6e uur.)
a. Voorbereiding
van priester en diaken
Voorbereidingsgebeden van
priester en diaken voor de iconostasis - Gebed bij het binnentreden in het
altaar - Gebeden bij het aankleden - Handwassing.
b. Voorbereiding van
de offergaven (Proskomedie): ("Offerande 1e deel")
Vóór de dienst maakt de
priester op een snijtafel de gaven klaar van brood en wijn. Uit een gedesemd
broodje (prosfora) snijdt de priester een vierkant stuk, het Lam. Uit andere
prosfora's snijdt hij kleinere stukjes die hij groepeert rond het Lam, ter
gedachtenis van de Theotokos, de heiligen, de levenden en de overledenen: de
gehele kerk rond Christus verzameld. Hij bewierookt de gaven met
sluiers (velums) en bewierookt ze.
Voorbereiding van brood -
Voorbereiding van de wijn - Gedachtenissen van de Moeder Gods, de
heiligen, de levenden en overledenen bij de bereiding van de
"gedachtenisstukjes". De offergaven worden bedekt en bewierookt met
gebed. - Offerandegebed van de Proskomedie over de Offergaven - Bewieroking en
afdekken van de H. Gaven - Slotgebed van de proskomedie
Tweede deel
II. Begin van de Liturgie
a. Liturgie van
de catechumenen of woorddienst. (zo genoemd omdat in de eerste eeuwen van het christendom catechumenen
alleen dit deel mochten bijwonen; dit deel wordt ook de liturgie van het Woord
genoemd)
Voorbereidingsriten:
Slavische traditie: Gordijn open
1. Aanhef - 1e Grote
bewieroking van het altaar, de iconen, de kerk en alle aanwezige gelovigen -
gebeden voor het altaar - zegening van de diaken.
2. Gebeden voor het
altaar.
Deuren open
Begin van de Goddelijke
Liturgie (Enarxis):
A Meerdere litanieën
1. Openingsgebeden.
2. Plechtige Openingslofzang.
(Inleiding - Doxologie)- Beginzegen.
Deuren dicht
3. Grote Vredeslitanie:
Laat ons in vrede bidden tot de Heer en stil gebed.
4. Gebed van de
eerste Antifonen (Ps. 102 of Ps. 91 op weekdagen) (psalmverzen met
refrein of hele psalmen, met daartussenin telkens een kleine litanie).
5. Eerste kleine litanie
(facultatief) en stil gebed.
6. Gebed van de tweede
antifoon en Christus-hymne (Ps. 116 of 145 met Hymne Eniggeboren Zoon
van God, of Ps. 92 op weekdagen).
7. Tweede kleine litanie
(facultatief) en stil gebed
8. Gebed van de derde
antifoon; de Zaligsprekingen (Math. 5:3-12 Makarismen (zaligheden) uit de Bergrede of Ps. 94 op
weekdagen).
Liturgie van het Woord.
B. gebeden en psalmen door
het koor, afgewisseld met diaken- en priestergebeden, waarbij het koor telkens
antwoordt: Heer, ontferm U.
Deuren open
Kleine intocht (Isodos)
Processie met het Evangelieboek
2. Intochtslied
(Isodikon).
3. Hymnen van de dag.
4. Gebeden en gezangen.
- 1. Troparion
- 2. Kondakion
Hymnen (herdenkingen van heiligen of gebeurtenissen uit de
bijbel aangepast aan de liturgische kalender).
- 3. Gebed van het Trisagion.
- 4. Zegening van de troon.
Trisagion hymne (driemaal heilig).
Op Kerstmis, Theophanie, zaterdag voor Palmzondag,
Paaszaterdag, Pasen, de Paasweek, Pinksteren, het feest van Kruisverheffing en
de derde zondag van de Grote vasten wordt in plaats van het Trisagion een ander
gezang gezongen.
5.
Psalmlezingen Lezingen uit de H. Schrift De
lezingen apostel en evangelie; vóór elke lezing is er een korte wisselzang van
lector en koor.
1.
Prokimen (psalmverzen).
2.
Lezing uit de Apostel
3.
2e Grote bewieroking van het altaar en de gelovigen, diaken ontvangt de zegen
van de priester.
4. Alleluia.
5.
Gebed voor het Evangelie.
6.
Lezing uit het Evangelie.
6. Acclamatie-
verkondiging.
Homilie (preek
en mededelingen, in de Grieks-orthodoxe Kerk) (In de Russisch-Orthodoxe
Kerk aan het einde van de dienst).
Deuren dicht
7.
Gebeden voor de gehele kerk
- 1. Gebed van de "Dringende" of vurige
smeekbede Grote Litanie voor alle gelovigen. - gebed.
(In de Grieks-Orthodoxe Kerk stopt men voor het gebed van
de "dringende smeekbede" en gaat verder in de Tweede litanie voor de
gelovigen bij het Tweede gebed voor de gelovigen).
- 2. Litanie voor de overledenen. (facultatief)
* Deuren open
- 3. Gebed voor de overledenen. (facultatief)
- 4. Gebed voor Rusland. (facultatief) * Deuren
dicht
- 5. Litanie van de catechumenen (doopleerlingen)
- 6. Gebed voor de catechumenen.
- 7. Wegzending van de catechumenen.
Derde deel
b. Voorbereiding op
de Offerande - Dienst van de Tafel-Liturgie van de gaven en van de gelovigen (de liturgie van de gelovigen, zo genoemd omdat in
de eerste eeuwen alleen diegenen die gedoopt waren, werden toegelaten) - de
voorbeden: voor alle mogelijke noden in de kerk en de wereld, voor de
overledenen, voor de doopleerlingen, voor de gelovigen in de kerk.
- 1. Gebed voor de gelovigen.
- 2. Eerste litanie voor de gelovigen. - gebed -
- 3. Tweede (Vredes)litanie voor de gelovigen en de
wereld. - gebed - (Hier gaat men verder na de Dringende litanie in de
Grieks-Orthodoxe Kerk).
- 4. Tweede gebed voor de gelovigen.
- 3. Overbrenging van de offergaven - met het eerste
deel van het Cherubijnenlied - voorbereidingsgebed - 3e Grote bewieroking
van altaar, iconostase, kerk en gelovigen.
Deuren open
Grote
intocht met de gaven en de Gedachtenissen: processie van brood en wijn naar het
altaar en gedachtenissen, tweede gedeelte van het Cherubijnenlied; een
offerande-processie met de reeds klaargemaakte gaven van brood en wijn.
3e
Grote bewieroking (van de offergaven) - gedachtenis van priester en diaken.
a.Rite van de offerande:
- 5. Kleine vragende litanie van de offerande. -
offerandegebed -
- 6. Vredeskus (als er meerdere celebranten zijn).
- 7. Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel)
- Collecte.
b. Het eucharistisch
offergebed. (Anafora of Canon) Na
de zang van het driemaal Heilig door het koor, zingt de priester aansluitend
luid de woorden van de consecratie: Aanroeping van de Heilige Geest over het
brood en de wijn.
- 1. Inleidingsdialoog op de Anafora.
- 2. Dankzegging (Eucharistisch Hooggebed) ("Het
is waardig en recht")
- 3. Anafora. (praefatie)
Oproep
om met Godsvrucht het Vredesoffer te vieren.
Sursum
corda.
- 4. Lofzang van de engelen (Sanctus/Benedictus, Hymne
van het driemaal heilig.)
- 5. Anamnese (Avondmaalsbericht met
instellingswoorden.) Verdere gedachtenis van Christus' verlossingswerk.
- 6. Aanbieding van de Offergaven aan God (Offergebed)
- 1e opheffing van de Offergaven.
- 7. Aanroeping van de H. Geest (Consecratie en
Epiklese, gebed om nederdaling van de H. Geest op de gaven van brood en
wijn).
- 8. Gedachtenissen (Voorbeden/diptieken) van de
overledenen. - Gedachtenissen - Doxologie - Herdenking/Lofprijzing van
de Theotokos (Moeder Gods) en gelijktijdige bewieroking van het
altaar, herdenking van de heiligen. Levenden en de gehele kerk (Memento):
- Voor bisschoppen, priesters..., de gehele kerk..., koning(in), regering
en (het leger)..., de patriarch, aartsbisschop..., bewoners van
dorp/stad..., noodlijdenden, zieken..., weldoeners van deze
kerk/klooster...voor allen en alles.
- 9. Afsluiting van de Anafora. - Slot van de canon en
slotzegen -
c. Deelname van de
gelovigen aan de liturgie en de communie Na het hooggebed volgt een communie-litaniegebed,
besloten met het Onze Vader, en een gebed.
- 1. Voorbereidingslitanie: zegenspreuk - litanie -
gebed -
- 2. Onze Vader
Doxologie
op God.
- 3. Zegen en Gebed van de hoofdbuiging.
Voorbereidingshandelingen:
- 4. Inleidingsgebed en 2e opheffing van het Lam.
("Het Heilige voor de Heiligen!")
- 5. Het breken van het H. Brood, en de vermenging van
het H. Bloed met het hete water (Zeon, dit verbeeldt de H. Geest).
Men aanroept de Heilige Geest
over brood en wijn in de epiklese. Opdat de Heilige Geest de gaven vult met de
tegenwoordigheid van Christus. De komst van de heilige Geest wordt ook
afgeroepen als de priester tijdens de geloofsbelijdenis met het velum over de
gaven wappert , en door het toevoegen van heet water aan de kelk met
wijn.
- 5. Communie van priester en diaken -
gebeden.
Doping
brood in de kelk : Men ontvangt de communie met grote eerbied
terwijl de priester het gewijde brood in de kelk indoopt en in de mond van de
gelovige legt. Intussen wordt gezongen: ontvangt het lichaam van Christus,
drinkt uit de bron der onsterfelijkheid.
- 6. De communie van de gelovigen met communielied (Kinonikon).
- gebeden
Gezang
na de communie.
- 7. Sacramentale zegen - gebeden.
Bewieroking
van de Offergaven, teruggebracht naar de Prothesis, nogmaals bewierookt
- 8. Overbrenging van de kelk en nogmaals bewieroking
van de H. Spijzen.
- 9. Dankzegging: litanie - gebed.
d. Slot van de liturgie -
Slotgebeden - Dankzegging, een
kort homilie, mededelingen (in de Russisch-Orthodoxe Kerk), slotgebed, zegen en
wegzending
- 1. Zegengebed "gebed achter de ambon" -
Homilie.
- 2. Zegen en wegzending.
- 3. Kruisverering en Uitdeling van het Antidoron
(Niet-geconsacreerde stukjes brood).
Na de slotzegen kussen de
gelovigen het zegenkruis dat de priester hen voorhoudt en wordt brood
uitgedeeld dat niet het eucharistische brood zelf is, maar dat wel gezegend is
( het antidoron ).
- 4. Consumptie (nacommunie) van de H. spijzen door de
diaken (priester) aan de prothesis (ablutie).
e. Dankzegging (Valt eigenlijk buiten de liturgie)
- 1. Stille dankzegging van de priester bij het
uitkleden van zijn gewaden.
- 2. Communiedankgebeden door de lector.
In de praktijk is de
viering van de liturgie dikwijls zonder diaken. Alles wat de diaken zingt en
doet, neemt de priester dan over en een aantal gebeden worden dan weggelaten.
|