asterisk
met diskos
Gedurende de Liturgie van de Voorbereiding, nadat de
priester het brood en de wijn heeft voorbereid, zal hij de asterisk bewieroken
door het over het open wierookvat te houden. Dan plaatst hij het op de diskos
en zegt hij de woorden En een ster kwam en bleef over de plaats staan waar het
jonge kind zich bevond. (Matheus 2:9)
Gedurende een Hiërarchische Liturgie (dit is
een waarbij een bisschop voorgaat) zal net voor de Grote Intrede, het aër (en
onderste doeken) en de asterisk worden verwijderd en de bisschop zal de
nagedachtenissen doen voor de levenden en de doden, waarna hij de asterisk en
de aër terug zal plaatsen.
Na het Sursum Corda, zal de diaken de asterisk
optillen van de diskos en daarmee het kruisteken maken aan de vier zijden,
terwijl de priester zijn handen omhoog heft en zegt : het triomflied zingend,
roepend, luid jubelend en zeggend : waarbij het koor het sanctus zingt. De
diaken kust de asterisk, vouwt het samen en legt het opzij op de antimension,
terwijl de priester het gebed van de anafora begint.
Na de communie van de gelovigen worden het aër en
onderliggende doeken, de speer, de lepel en de asterisk op de diskos geplaatst.
De priester overhandigt hen aan de diaken, die ze terugbrengt naar de prothesis.
Dan houdt hij de kleinere doeken over het wierookvat
en plaatst hij ze op de diskos en de kelk, en zegt hij respectievelijk de
gebeden voor elk van hen. Het grootste doek, de Aër, wordt rond het wierookvat
gewikkeld en wordt dat over de kelk en de diskos samen geplaatst. Als laatste
neemt hij het wierookvat van de diaken en bewierookt hij de bedekte Gaven. Hij
zegt dan het slotgebed van Offering.
Nadien, bewierookt de diaken de volledige prothesis,
de heilige tafel, het heiligdom, de hele kerk en het volk terwijl hij het
volgende hymne en Psalm 50 bidt:
In de Tombe met het lichaam, en in Hades met de
ziel, in het Paradijs met de dief, en op de Troon met de Vader en de Geest, was
U, O Christus, die overal aanwezig bent en alle dingen vervult.
De Goddelijke Liturgie bestaat uit drie delen:
·
de voorbereidende gebeden;
·
de liturgie van
de catechumenen, zo genoemd omdat in de eerste eeuwen van het christendom
catechumenen alleen dit deel mochten bijwonen; dit deel wordt ook de liturgie
van het Woord genoemd;
·
de liturgie van de
gelovigen, zo genoemd omdat in de eerste eeuwen alleen diegenen die gedoopt
waren, werden toegelaten.
BEGIN
VAN DE GODDELIJKE LITURGIE
D.
Zegen Meester
P.
maakt met het Evangelieboek een kruis over het antimension en zingt :
«Gezegend
zij het Koninkrijk van de Vader, en van de Zoon, en van de Heilige Geest; nu en
altijd, en in de eeuwen der eeuwen.
antimension
Antimension : behoort tot de belangrijkste
bekleding van het altaar in de Orthodoxe liturgie. Het is een rechthoekig doek,
gemaakt uit linnen of zijde, met de afbeelding van de neerlegging van Christus
in de tombe, de vier evangelisten, en bijbelteksten die verwijzen naar de
Eucharistie. Een klein relikwie van een martelaar is erin genaaid. De
Eucharistie kan niet gevierd worden zonder een antimension. Het doek wordt
geplaatst in het midden van het altaar en open gevouwen gedurende de Goddelijke
Liturgie, voor de Anafora.
Op het einde van de liturgie wordt de
antimension in drie gevouwen en dan opnieuw in drie zodat de vouwen een kruis
vormen. Wanneer het gevouwen is, zit de antimension in het midden van een
groter kleed, het eiliton wat dan errond gevouwen wordt op dezelfde manier (3 x
3), en het volledig omhult. Er wordt ook een dunne natuurlijke spons in de
antimension bewaard die gebruikt wordt om kruimels te verzamelen die op de
Heilige Tafel vallen. Wanneer de antimension en eiliton worden gevouwen, wordt het
Evangelieboek erbovenop gelegd.
Het
antimension moet geconsacreerd zijn en gezegend door een bisschop. Het antimension en het chrisma zijn de middelen waardoor een bisschop
zijn toelating geeft aan de priesters die onder zijn gebied vallen om de
Goddelijke Liturgie te vieren en de Heilige Mysteries in zijn afwezigheid en om
goddelijke diensten te leiden.
H. Gregorius de Verlichte van Armenie met het Omoforion
Aartsbisschop Sviatoslav Shevchuk met het Omoforion waar onderaan
rechthoeken zijn op genaaid om zijn hiërarchische functie te tonen
Omoforion : Dit is het gewaad da teen bisschop
onderscheidt en het is het symbool van zijn geestelijke en kerkelijke
autoriteit. Oorspronkelijk uit wol, is het een band van brokaat, dat versierd
is met vier kruisen en een achtpuntige ster en wordt het rond de nek en schouders
gedragen. Het symboliseert het verloren schaap dat gevonden werd en gedragen
wordt op de schouders van de Goede Herder. Het verwijst naar de pastorale rol
van de bisschop als icoon of toonbeeld van Christus. (In RK-Kerk : pallium)
Het antimension is een vervanging voor de
altaartafel. Een priester mag de Eucharistie op de antimension celebreren zelfs
als de altaartafel niet gepast geconsacreerd werd. In noodgevallen, wanneer er
geen altaartafel beschikbaar is, dient de antimension als pastoraal middel om
om goddelijke diensten buiten de kerk of kapel te houden wanneer geen
geconsacreerde tafels voorhanden zijn. De priester gebruikt altijd het
antimension, zelfs op een geconsacreerd altaar dat relieken bevat.
Bij de Goddelijke liturgie, gedurende de litanieën
(Ektenias) die de Grote Intrede voorafgaan wordt het eiliton volledig
opengevouwen en wordt het antimension drie-vierde opengevouwen en bovenaan
gevouwen. Gedurende de Litanie van de Catechumenen (liturgie van de
woorddienst), wanneer de diaken zegt Dat Hij (God) tot hen (de catechumenen)
het Evangelie van gerechtigheid moge openbaren, vouwt de priester het laatste
deel van de antimension open, en openbaart het mysterie van Christus dood en
verrijzenis. Na de Intrede of
Intocht worden de kelk en diskos op de antimension geplaatst en worden de Gaven
(brood en wijn) geconsacreerd. De antimension blijft
ongevouwen tot allen de Heilige Communie hebben ontvangen en de kelk en diskos
terug naar de Prothesis (= offertafel) worden gebracht. De diaken (of priester
als er geen diaken is) moet zorgvuldig de antimension inspecteren om zeker te
zijn dat er geen kruimels op de antimension achterblijven. Dan wordt het
gevouwen, gevolgd door het vouwen van het eiliton. Daarna wordt het
Evangelieboek erbovenop geplaatst.
K.
Amen.
VREDESLITANIE
D.
Laat ons de Heer in vrede bidden.
K.
Kyrie eleison
D.
Om de hemelse vrede en de redding van onze zielen, bidden wij de Heer.
K
Kyrie eleison (na elk vers)
D.
Om vrede voor de gehele wereld, het welzijn van de heilige Kerken Gods, en om
de EENHEID van allen; bidden wij de Heer.
Voor
dit heilige Godshuis, en voor hen die er met geloof, eerbied en vreze Gods
binnentreden; bidden wij de Heer.
Voor
onze Patriarch N., voor Metropoliet N., voor onze Aartsbisschop N., voor de
eerbiedwaardige priesters, het diaconaat in Christus, voor geheel de
geestelijkheid, en voor gans het volk; bidden wij de Heer.
Voor
onze Koning N., voor onze Koningin N., en voor de Regering van dit land; bidden
wij de Heer.
Voor
deze stad, en voor alle steden en dorpen van ons gehele land, en voor alle
gelovigen die er wonen; bidden wij de Heer.
Voor
goed weer en overvloed van de vruchten der aarde, en om vredige tijden; bidden
wij de Heer.
Voor
de reizigers op zee, te land en in de lucht; voor de zieken en lijdenden; voor
de gevangenen en hun redding; bidden wij de Heer.
Om
bevrijding uit alle verdrukking, toorn, gevaar en nood; bidden wij de Heer.
Help
en red ons, wees barmhartig en bescherm ons, o God, door Uw genade.
Onze
alheilige, ongeschonden, hooggezegende, roemrijke Koningin, Gods Moeder en
altijd Maagd Maria, met alle Heiligen gedenkend, bevelen wij aan Christus God
onszelf, elkaar en geheel ons leven aan.
K.
Aan U o Heer
P.
Bidt intussen zacht :
Heer
onze God, Wiens macht niet te vergelijken is, en Wiens heerlijkheid
onbegrijpelijk is; Wiens barmhartigheid geen grenzen kent, en Wiens liefde tot
de mensen onuitsprekelijk is. Gij, Heer, zie goedertierend neer op ons en dit
heilig Huis. Schenk ons, en hen die met ons meebidden, Uw rijke barmhartigheid en
medelijden.
en
hij roept : Want U komt toe alle heerlijkheid, eer en aanbidding : Vader,
Zoon en heilige Geest; nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen.
K.
Amen.
D.
Gaat onder het zingen bij de Christusicoon staan.
Antifoon : Een antifoon of beurtzang is
een vers dat gezongen wordt als inleiding op en ter afsluiting van een psalm
tijdens de mis en het getijdengebed. Het
woord antifoon is samengesteld uit de Griekse woorden anti,
tegen, en phōnē, stem.
Als de helften van een psalmvers of gehele
verzen om en om worden uitgesproken of gezongen, noemt men dit antifonaal.
In het Gregoriaans zingt een voorzanger de eerste woorden van de
antifoon, waarna de andere zangers inzetten.
EERSTE
ANTIFOON
K.
Mijn ziel love de Heer, geloofd zijt Gij o Heer.
Mijn
ziel, love de Heer en dat-alles-wat-in-mij-is, love Zijn heilige Naam.
Mijn
ziel, zegen de Heer, vergeet-toch-al-zijn weldaden niet.
De
Heer, vergeeft en geneest, vol-ontferming-en-barmhartig is de Heer.
Mijn
ziel, love de Heer en dat alles-wat-in-mij-is, love Zijn heilige Naam, geloofd
zijt Gij, o Heer.
(Op
grote feesten zijn er eigen Antifonen, zoals voorgeschreven)
L.
Zingt de verzen.
K.
DOOR DE GEBEDEN VAN DE HEILIGE MOEDER GODS, HEILAND, O RED ONS.
1e KLEINE
LITANIE
D.
Nogmaals en nogmaals, laat ons de Heer in vrede bidden.
K.
Kyrie eleison
D.
Help en red ons, wees barmhartig en bescherm ons, o God door Uw genade.
K.
Kyrie eleison
D.
Onze alheilige, ongeschonden, hooggezegende, roemrijke Koningin, Godsmoeder en
altijd-maagd Maria met alle heiligen gedenkend, bevelen wij aan Christus God
onszelf, elkaar en geheel ons leven aan.
K.
Aan U o Heer.
P.
Heer onze God, red uw volk en zegen uw erfdeel. Bewaar de volheid van Uw Kerk.
Heilige hen die de schoonheid van Uw Huis liefhebben. Verheerlijk hen daarvoor
met Uw goddelijke kracht, en verlaat ons niet die op U hopen.
Want
van U is de macht en aan U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid :
Vader, Zoon en Heilige Geest, nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen.
AMEN.
2e ANTIFOON
K.
Eer aan de Vader, en aan de Zoon, en aan de Heilige Geest.
Mijn
ziel, zegen de Heer, ik wil de Heer loven in heel mijn leven, de psalm zingen
voor God, zolang ik besta. Stel uw vertrouwen niet op vorsten, op mensenzonen
bij wie geen heil is. Zijn geest zal hem verlaten : hij keert terug tot de
aarde waaruit hij genomen was; en op diezelfde dag gaan al zijn plannen ten
gronde. Zalig hij, wiens Helper de God is van Jacob, die zijn vertrouwen stelt
op de Heer zijn God. Die hemel, aarde en zee heeft gemaakt, met al wat zich
daarin bevindt. Hij behoedt de waarheid in eeuwigheid. Hij verschaft recht aan
wie onrecht lijden. Aan hongeren geeft Hij voedsel, de Heer verlost de
geboeiden. De Heer schenkt het gezicht aan de blinden : de Heer richt de gebrokenen
op. De Heer bemint de rechtvaardigen, de Heer behoedt de vreemden. Hij is de
steun van wees en weduwe, maar Hij vernietigt de weg van de zondaar. De Heer
zal heersen in eeuwigheid : uw God, Sion, van geslacht tot geslacht.
(Hier
ook is er eigen Antifoon op grote feesten, zoals voorgeschreven)
L.
Zingt de verzen.
K.
VERLOS ONS ZOON VAN GOD
..WIJ DIE U BEZINGEN ALLELUIA
K.
Nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen. Amen.
*
ENIGGEBOREN Zoon en Woord van God, die onsterfelijk zijt, en het op U genomen hebt
voor onze verlossing vlees te worden uit de Heilige Moeder van God en altijd
maagd Maria. En zonder te veranderen mens geworden zijt : die gekruisigd zijt,
Christus God, en de dood door Uw dood hebt overwonnen. Gij die als één van de
Heilige drie-eenheid samen verheerlijkt wordt met de Vader en de Heilige Geest
VERLOS ONS
2e KLEINE
LITANIE
D.
Nogmaals en nogmaals, laat ons de Heer in vrede bidden.
K.
Kyrie eleison
D.
Help en red ons, wees barmhartig en bescherm ons, o God, door Uw genade.
K.
Kyrie eleison
D.
Onze alheilige, ongeschonden, hooggezegende, roemrijke Koningin, Gods Moeder en
altijd maagd Maria met alle heiligen gedenkend, bevelen wij aan Christus God
onszelf, elkaar en heel de wereld aan.
K.
Aan U o Heer
P.
Gij hebt ons deze gemeenschappelijke, eenstemmige smeekbeden geschonken, en
beloofd om de gebeden te verhoren van twee of drie, die eenstemmig bidden in Uw
Naam. Verhoor nu ook het smeken van Uw dienaren zoals het hun nuttig is. Schenk
ons in deze voorbijgaande tijd de kennis der waarheid, en in de toekomstige het
eeuwig leven.
Want
Gij zijt een goede en menslievende God, en tot U zenden wij onze lof : Vader,
Zoon en Heilige Geest; nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen.
K.
Amen.
3e ANTIFOON
ZALIGSPREKINGEN
In
Uw Koninkrijk * denk toch aan ons o Heer.
Zalig
zij die arm zijn van geest * want hun behoort het Rijk der hemelen.
Zalig
zij die treuren * want zij zullen getroost worden.
Zalig
zij die zachtmoedig zijn * want zij zullen de aarde bezitten.
Zalig
zij die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid * want zij zullen verzadigd
worden.
Zalig
zij die barmhartig zijn * want hun zal geschieden barmhartigheid.
Zalig
zij die zuiver zijn van hart * want zij zullen God zien.
Zalig
zij die vrede stichten * want zij zullen kinderen Gods worden genoemd.
Zalig
zij die vervolgd worden om de gerechtigheid * want het Rijk der hemelen behoort
hun toe.
Zalig
zijt gij, wanneer ge zult gesmaad en vervolgd worden en wanneer men valselijk
allerlei kwaad van U zal zeggen om mijnentwil.
Verheugt
en verblijdt U, want groot is uw beloning in de Hemel.
(Onder
de Zaligsprekingen gebeurt de : )
KLEINE
INTOCHT of INTREDE
P/D.
maken drie buigingen voor het altaar. P. geeft Evangelie aan D. Zij gaan om het
Altaar heen door de noorderdeur naar buiten, voorafgegaan door het licht. Voor
de H. Deuren blijven zij staan en buigen het hoofd. Zij bidden stil :
D.
Bidden wij de Heer.
P.
Meester, Heer onze God, die in de hemelen legioenen hebt opgesteld van Engelen
en Aartsengelen voor de Liturgie van Uw heerlijkheid; geef dat met onze intocht
ook de Intocht der heilige Engelen geschiede, die samen met ons dienen en Uw
goedheid verheerlijken. Want alle lof, eer en aanbidding komt toe aan U :
Vader, Zoon en Heilige Geest; nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen.
D.
Amen. Zegen, Vader, de heilige intocht.
P.
+ Gezegend zij de intocht van Uw heiligen; immer, nu en altijd en in de eeuwen
der eeuwen.
(D.
laat P. het Evangelie kussen; gaat na de zaligsprekingen voor de P.in de Poort
staan, heft het H. Evangelie omhoog en roept : )
D.
WIJSHEID STAAT OP.
P/D.
(buigen en gaan het altaar in. D. legt het H. Evangelie op het altaar-op
normale zondagen zingt het koor : ).
K.
Kom laten wij Christus aanbidden en buigen voor Hem. Red ons o Zoon van God,
Gij die uit de doden verrezen zijt, wij die u bezingen. Alleluia.
K.
Troparion en kondakion (variabel).
K.
Troparion van de H. Apostel Andreas (of een andere patroonheilige van de Kerk)
Gij
zijt de eerstgeroepene der Apostelen en de broeder van Petrus. Bid daarom
Heilige Andreas tot de meester van het heelal, om aan de wereld vrede te
schenken en aan onze zielen de grote genade.
D.
Bidden wij de Heer.
K.
Kyrie eleison
Troparion (troparia in het meervoud) : een type van hymne
in de Byzantijnse muziek. Het is een kort hymne van een strofe, of een paar
strofen; dit kan zorgen voor extra diepgang in de viering tussen de
psalmverzen. De term verwijst ook dikwijls naar de apolytikion of hymne van
wegzending, het hymne dat de Vespers afsluit.
Troparia worden ook onder de vorm van strofen
van canons gebruikt. Dergelijke troparia zijn gebaseerd op de irmoi of de ode.
Troparia worden ook soms gebruikt als refreinen
voor gezongen psalmverzen, hoewel stichera (enkelvoud sticheron : bepaalde
hymnen in de Vespers of in de Metten) meer gebruikt worden.
Bekende voorbeelden :
Troparion van het Heilig Kruis :
O Heer, red uw volk en zegen uw erfgenamen!
Verleen de overwinning aan de Orthodoxe
Christenen
over hun tegenstanders, en
bewaar door de verdienste van uw kruis
uw woonplaats (onder hen).
Troparion
van Heilige zaterdag (de Nobele Jozef van Arimatea) :
De nobele Jozef,
heeft wanneer hij Uw allerzuiverste lichaam van de Kruisboom heeft afgenomen
het in fijn linnen gewikkeld en het gezalfd met kruiden en het in een nieuw
graf gelegd.
"Axion Estin",
een theotokion :
Het is werkelijk gepast om U te zegenen, O
Theotokos, eeuwig gezegend en allerzuiverst, en de Moeder van onze God:
eerbaarder dan de cherubijnen, en zonder vergelijk glorierijker dan de
serafijnen. Zonder aantasting hebt
U God, het Woord gebaard. Ware Theotokos, we verheerlijken U.
Troparion van
Kassiani (gezongen gedurende de Heilige week en op de Grote en Heilige
Woensdag) :
Uw goddelijkheid voelend, O Heer, heeft een
vrouw van vele zonden het op haar genomen om een mirrebrengster te worden en in
diepe rouw brengt ze Uw geurende olie in afwachting van Uw begrafenis, en weent
: Wee mij! Welke nacht valt op mij, welke donkere en maanloze krankzinnigheid
van wilde verlangens, deze lust naar zonde. Neem mijn bron van tranen, U die water
uit de wolken haalt, buig U naar mij, naar het zuchten van mijn hart, U die uit
de Hemelen bent neergedaald in Uw geheime Menswording. Ik zal Uw onbevlekte
voeten wassen met kussen en ze droogvegen met mijn haarlokken; de voeten die
Eva hoorde stappen in het schemering in het Paradijs en haar deden verbergen in
verschrikking. Wie zal de massa van mijn zonden tellen of de diepte van Uw
oordeel, O Redder van mijn ziel? Negeer uw dienstmaagd niet, O Degene wiens
barmhartigheid eindeloos is.
|