Global Compact for Migration
Het Global Compact
for Safe, Orderly and Regular Migration (GCM), of de Internationale
Overeenkomst voor Veilige, Ordelijke en Reguliere Migratie, in het kort Global
Compact for Migration, is een voorgesteld verdrag, onderhandeld onder
toezicht van de Verenigde Naties, dat alle aspecten van internationale
migratie beoogt te omvatten op een holistische en alomvattende
manier.
In september 2016 gaf de
Algemene Vergadering van de Verenigde Naties met de New York
Declaration for Refugees and Migrants de aanzet tot de onderhandelingen,
die in april 2017 werden aangevat, en op 13 juli 2018 resulteerden in een
finaal ontwerp, dat op 10-11 december 2018 ter ondertekening wordt voorgelegd
op een intergouvernementele conferentie in Marrakesh (vandaar de benaming
Marrakesh-akkoord).
Het Global Compact
for Migration is de allereerste mondiale VN-overeenkomst voor een
gemeenschappelijke aanpak van internationale migratie in al zijn dimensies. Het
is echter niet juridisch bindend (en daarom ook een compact genoemd). De
basisprincipes zijn de staatssoevereiniteit, de internationaal gedeelde
verantwoordelijkheid, non-discriminatie en mensenrechten. Het erkent dat
internationale samenwerking nodig is om de intrinsieke voordelen van migratie te
optimaliseren, met oog voor de risico's en uitdagingen voor individuen en
gemeenschappen in landen van oorsprong, doorvoer en bestemming van deze
migratie.
Onderhandelingen
De finale tekst is het
resultaat van maandenlange onderhandelingen tussen de VN-lidstaten onder
leiding van Mexico en Zwitserland. Het wordt een evenwichtig akkoord genoemd,
mede omdat de finale tekst behoorlijk afgezwakt werd ten opzichte van eerdere
ontwerpen. Zo werden belangrijke principes als non-refoulement, het recht
om niet teruggestuurd te worden naar gevaarlijke landen, in de tekst geschrapt.
Non-refoulement is
een basisbeginsel van internationaal recht dat een verbod oplegt aan een land
dat asielzoekers of vluchtelingen ontvangt, om deze personen terug te sturen
naar een land waar zij vervolging te vrezen hebben vanwege ras, godsdienst of
politieke overtuiging, of omdat zij tot een bepaalde sociale groep behoren of
een bepaalde nationaliteit hebben. Het principe is neergelegd in artikel 33 van
het Vluchtelingenverdrag, en waar het mogelijke foltering betreft, in
artikel 3 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens..
Inhoud
Het ontwerpverdrag opent
met een verwijzing naar de Universele Verklaring van de Rechten van de
Mens en een hele reeks andere toepasselijke of verwante verdragen en
afspraken, veelal binnen het kader van de Verenigde Naties.
De afspraken binnen
dit Compact steunen op de New York Declaration for Refugees
and Migrants uit
2016. Concreet worden dan 23 doelstellingen geformuleerd, gaande van het
verzamelen en uitwisselen van objectieve gegevens als steun voor een
evidence-based beleid, over een humanitaire aanpak en bescherming van rechten,
het bestrijden van mensensmokkel, een veilig en gecoördineerd
grenzenbeleid tot een menselijk terugkeerbeleid.
Voorts wordt een kennis-
en ervaringsplatform opgericht, meer bepaald binnen de Internationale
Organisatie voor Migratie, en wordt de secretaris-generaal verzocht tweejaarlijks
verslag uit te brengen aan de Algemene Vergadering van de VN.
Ondertekening
Verschillende landen
hebben echter reeds laten weten de ontwerptekst niet te zullen ondertekenen.
De Oostenrijkse kanselier Sebastian Kurz wees het ontwerp af,
vooral omdat het de nationale souvereiniteit zou ondermijnen. Maar ook
Australie, Estland, Israel, Kroatie, Hongarije, Polen en ook Tsjechie staan
afwijzend tegenover het akkoord. De Verenigde Staten trokken zich eerder al
terug uit het overleg.
Ook in België en
Nederland, waar de ondertekening aanvankelijk vanzelfsprekend leek, waren
sedert begin november kritische geluiden te horen.
Van doorbraak.be
Om te beginnen, geeft de tekst een totaal nieuwe en bredere
dimensie aan migratie. Merkels beruchte Wir Schaffen Das-uitspraak betekende
de aanleiding om migratiestromen (twee derde was migrant en geen vluchteling)
ruimer te omschrijven. Hoewel de tekst niet bindend is, gaan de
ondertekenende landen uitdrukkelijk akkoord om alles in het werk te stellen om
de inhoud ervan te respecteren en zo mogelijk in wetteksten te
gieten. Nadien zou de VN om de twee jaar voor elk land een rapport opmaken
om na te gaan in hoeverre het verdrag al in de praktijk werd omgezet. Pittig
detail: de EU heeft hierover niet als politieke unie kunnen onderhandelen omdat
er binnen de EU geen akkoord kon gevonden worden. Elk land moet vervolgens zelf
uitmaken of het dit pact zal ondertekenen of niet. Al minstens vijf
Europese lidstaten weigeren.
Hoewel
de tekst juridisch niet bindend is, staat het document bol van de termen als
adopt (13 keer), agree (24 keer), guarantee (11 keer)
Landen die de tekst die niet meer kan aangepast worden ondertekenen,
verklaren zich akkoord met de inhoud van het verdrag en engageren zich om zich
ernaar te gedragen. Binnen de kortste
keren zal het pact door slimme advocaten misbruikt worden om onze bestaande
wetgeving, die nu al zeer genereus is, verder uit te hollen.
Wat
staat er in :
Gezinshereniging
versoepelen (art 21 i)
Zelfde arbeidsvoorwaarden voor migranten als voor andere
werknemers (die al gans hun leven bijdragen hebben betaald) (art 22 i)
Meer
rechten voor illegale migranten (art 23 h en i)
(Illegale migranten krijgen meer rechten en komen zelfs in
aanmerking om gelegaliseerd te worden. Er moet hen duidelijk gemaakt worden
waar ze allemaal recht op hebben en op welke wijze ze tegen hun behandeling
kunnen procederen.)
Illegaal
België bereiken is niet langer strafbaar (art 27 f)
Illegale
migranten hebben recht op basisvoorzieningen (art 31 b)
(Wat verstaat men onder basisvoorzieningen? Ook de privacy
van de illegale migrant moet volgens dit artikel gerespecteerd worden, geen
uitlezen van GSMs dus.)
Media
mogen migratie uitsluitend positief belichten (art 33 c)
(Geen kritiek dus, en de media kan zelfs vervolgd en
bestraft worden indien ze zich hier niet aan houdt.)
Wat is
het probleem (door Claudia) :
Het is allemaal met goede bedoelingen. Het is zelfs ideaal
als het om vluchtelingen gaat. Maar in de praktijk gaat het in de meeste
gevallen om geen vluchtelingen, maar gewoon over migranten die komen omdat ze
hier gemakkelijk aan sociale voorzieningen kunnen geraken en omdat ze
aangemoedigd worden door hun geloof om hier de boel over te nemen en iedereen
te bekeren tot hun godsdienst. Het zou moeten mogelijk zijn om een contingent
van migratie in te stellen om zo de migranten (geen vluchtelingen dus) van een
bepaalde streek niet meer binnen te laten. Het moet mogelijk zijn om een
evenwichtige korf van mensen te creëren waar er geen overmacht is van 1
bevolkingsgroep tegenover een andere. Het beste zou zijn een contingent per
werelddeel.
Bovendien moet er heel hard opgetreden worden tegen de
terroristen, die blijk geven dat ze met niet vreedzaam kunnen samenleven.
Bovendien moet een beleid gevoerd worden dat er integratie is van de
migranten in de samenleving van het land van woonst. Het kan niet zijn dat je
je eigen landje van herkomst bouwt, afgezonderd van de samenleving van het land
van woonst.
Hoe kun je nu migranten helpen als ze een gelegenheid
zoeken om je keel over te snijden, of een mes in je rug te steken? Jezus wil
inderdaad dat we onze vijanden graag zien, maar Hij wil ook dat er vrede is
boven alles en dat we Zijn liefde uitdragen en Zijn waarheid. Uiteindelijk
zullen degenen die niet in Jezus geloven en Hem verwerpen moeten plooien als ze
in Zijn Koninkrijk willen geraken.
|