Heeft Jezus eigenlijk gezegd dat een zware crimineel niet
moet aangepakt worden? Jezus heeft in elk geval de bekeerde moordenaar niet
gezegd dat hij onterecht werd gestraft.
Dismas (of Dimas) is een heilige en staat bekend als de
goede dief, moordenaar of rover. Hij is een van de twee misdadigers die ieder
aan een kant van Jezus Christus aan het kruis hingen. Volgens het
Evangelie van Lucas had hij zich bekeerd aan het kruis en Jezus zou
hem weer zien in het paradijs.
Lucas noemt zijn naam niet. In de verschillende
christelijke tradities heeft de dief verschillende namen gekregen:
- In
het Arabische Kindheidsevangelie van Thomas heet hij Titus, en
de onrechtvaardige dief Dumachus.
- In
het evangelie van Nicodemus en in de katholieke en orthodoxe traditie
wordt de naam Dismas gegeven aan de dief. Hij is nooit heilig verklaard
door de Katholieke Kerk, maar wordt vereerd als een heilige door lokale
tradities als Sint Dismas (soms gespeld "Dysmas" of in het Spaans "Dimas").
De naam Dismas voor deze dief kan dateren uit de 4e eeuw.
- In Koptische-orthodoxe traditie
heeft hij de naam Demas.
- In
de Codex Colbertinus is hij als Zoatham vernoemd.
- In
de Russisch-orthodoxe traditie en iconografie is hij als Rach (Russisch:
Рах) bekend.

Dismas werd vroeger gebruikt om zondigen te bekeren. Hij
wordt in de iconografie afgebeeld naast Jezus en de andere misdadiger, maar
soms wordt hij ook alleen afgebeeld. Hij hangt rechts van Jezus. Hij is enkel
gekleed in een lendendoek en met touw aan het kruis gebonden. Soms hangt boven
zijn hoofd een bordje met daarop Dismas Latro. Dit betekent Dismas
Boef. Onder het kruis zit een slang (de duivel). Ook heeft hij een
spreukband met daarop: Hodie mecum eris in paradiso (Vandaag
zult gij met mij in het paradijs zijn). Dismas is de patroonheilige voor
begrafenisondernemers, dieven en terdoodveroordeelden. De andere misdadiger,
die geen berouw toonde, heet Gestas (eveneens een apocriefe naam) en
hangt aan Jezus' linkerzijde.
Het is een spijtige zaak dat zware criminelen, degenen die
een moord hebben gepleegd met voorbedachten rade eigenlijk niet worden
bestraft. Het enige wat ze krijgen is een straf door opsluiting en dan nog
krijgen ze na een voorbeeldig gedrag de kans om vroeger vrij te komen.
Wat is het verschil met een chronische zieke of een
gehandicapte die thuisgebonden moet leven? Inderdaad: GEEN!!! Vroeger had men
een gezegde: Wie niet horen wil, moet voelen. Het gaat vooral om dat voelen.
Hoe kan iemand door eenvoudigweg op te sluiten tot een gewetensonderzoek komen?
Daar zijn andere middelen voor nodig die aangepast moeten zijn aan de misdaad.
Ik ben tegen de doodstraf, maar ik ben absoluut voor een ander soort van straf.
Het gedwongen afstaan van nieren.
Als iemand een ander van het leven berooft en daar zijn
energie heeft ingestoken, ben ik van mening dat hij dan zijn nieren niet meer
nodig heeft. Deze organen kunnen geschonken worden aan mensen die dringend een
niertransplantatie nodig hebben. Deze mensen verdienen een gezond leven. Het is
dan zelfs niet meer nodig de moordenaars op te sluiten, want door hun
nierdialyse zullen ze niet meer in staat zijn om nog aan ander kwaad te denken.
Deze straf zou zeker ingevoerd moeten worden voor terroristen.
|