De
zaak Asia Bibi
De hoorzitting werd hervastgelegd op 13 oktober 2016, maar
die morgen toen het de beurt was van Asia Bibi versus de staat, weigerde een
van de drie rechters in de zaak te zetelen, en dat leidde ertoe dat er een
uitstel was voor een onbepaalde tijd. De rechter diende later zijn ontslag in,
door een handgeschreven brief aan Mamnoon Hussain, de President van Pakistan,
zonder een specifieke reden aan te geven voor zijn ontslag. Op 26 april 2017
wees het Hoofd van Justitie in Pakistan een verzoek af voor de hoorzitting van
de zaak van Asia Bibi in de eerste week van juni, ingediend door haar advocaat
Saiful Malook.
Op 8 oktober 2018 hadden de drie rechters hun oordeel klaar
op de laatste wettelijk beroep. Op 31 oktober 2018 besliste het Hooggerechtshof
in een 56 paginas tellend oordeel door CJP Mian Saqib Nisar, en een
afzonderlijke opinie van rechter Asif Saeed Khosa dat Asia vrijgesproken was
van de beschuldigingen van godslastering nadat haar beroep van 2015 tegen haar
straf werd ingewilligd. Het hof oordeelde dat ze vrij mocht gelaten worden.
In zijn verdict schreef Rechter Khosa het volgende:
De verklaringen die door Mohammed Idrees en Mohammed Amin
Buhari gedaan zijn voor de rechtszaak onthulden dat de zogenaamde godslastering
werd gepleegd door de christelijke beschuldigde nadat haar Moslim medewerksters
de religie van de beschuldigde hadden beledigd en haar religieuze gevoelens had
gekwetst enkel omdat ze geloofde in Jezus Christus en een volgeling was.
Volgens de Heilige Koran is het geloof van een Moslim niet volledig tot hij in
alle Heilige Profeten en Boodschapper van de Almachtige Allah gelooft met
inbegrip van Jezus Christus (Isa zoon van Maryam) (Vrede zij met Hem) en al de
geopenbaarde Heilige Boeken van de Almachtige Allah met inbegrip van de Heilige
Bijbel. Vanuit dat perspectief was het beledigen van de religie van de
beschuldigde door haar Moslim medewerksters niet minder godslasterlijk.
In het laatste oordeel werd gezegd dat een van Noreens
beschuldigers de Ashtiname van Mohammed had overtreden, een verbond dat
gemaakt werd door Mohammed met de Christenen in de zevende eeuw maar
tegenwoordig nog altijd geldig. Rechter Khosa verklaarde ook dat de twee
vrouwen die de beschuldigingen hadden geuit tegen Noreen geen aandacht hadden
voor de waarheid en dat de bewering dat ze Mohammed publiekelijk had gelasterd
een verzinsel was dat een eigen leven was gaan leiden. Het Hooggerechtshof
van Pakistan oordeelde ook dat de tegenstellingen en onsamenhangende
verklaringen van de getuigen een schaduw van twijfel wierpen op de versie van
de feiten.
Asia Noreen was de Bijbel aan het lezen toen ze het nieuws
hoorde, waarop ze uitriep Ik kan niet geloven wat ik hoor, word ik nu
vrijgelaten? Laten ze mij echt vrij?... Ik weet niet wat gezegd, ik ben heel
gelukkig. Ik kan het niet geloven. Noreens dochter Eisham Ashiq zei dat het
nieuws van de vrijlaten het mooiste moment was in mijn leven
Ik wil mijn
moeder omhelzen en dan vieren met mijn familie. Ik ben God dankbaar dat hij
geluisterd heeft naar onze gebeden.
Als antwoord op het verdict, protesteerden Islamitische
groepen in de straten van Pakistan en blokkeerden wegen en richten schade aan.
Er waren protesten in Lahore, Islamabad, Karachi, Peshawar en Multan. Een
leider van een Islamitische partij, Fazal-ur-Rehman riep op voor vreedzame
protesten en verklaarde dat Bibis vrijlating niet aanvaardbaar was. Protesteerders
van een andere Islamitische partij Tehreek-i-Labbaik Pakistan zeiden dat het
verkeer zou geblokkeerd blijven tot Asia Bibi werd opgehangen. De snelweg van
Islamabad werd door ongeveer duizend protesteerders geblokkeerd. De leider van
de partij, Afzal Qadri riep ook op voor de dood van de drie rechters die waren
betrokken bij het proces van beroep. Hij verklaarde: De Rechters verdienen het
om gedood te worden
Hun veiligheidsagenten, hun chauffeurs of hun chefs zouden
hen moeten vermoorden. De Rode Zone van Islamabad werd afgeschermd door
militairen om het publiek op afstand te houden. De premier Imran Khan deed een
strenge waarschuwing tegenover de groepen die oproer veroorzaakten tegen de
beslissing. Hij beëindigde zijn oproep met breng de staat niet tot op het punt
dat er geen andere optie meer is dan actie te ondernemen. Op 1 november
adviseerde de Verkeerspolitie pendelaars om geen snelwegen te nemen wegens de
ordesituatie in het land. Christelijke scholen in Lahore sloten voor een
onbepaalde periode omwille van veiligheidsredenen. De regering van Pakistan
legde ook het mobiele telefoonnetwerk plat op 2 november. Voor de aankondiging
van de vrijlating op 31 oktober vastten en baden de christenen in Pakistan.
Saif-ul-Mulook, de advocaat die Asia Noreen verdedigde, verklaart dat zijn
leven niet meer hetzelfde is sedertdien; hij komt nauwelijks buiten, leef in
een voortdurende staat van extreme waakzaamheid en werd overspoeld met
bedreigingen. Christian Today en de South China Morning Post schreven dat hij
nu een gemakkelijke prooi is voor extremisten. Kardinaal Joseph Coutts van de
Rooms-Katholiek Kerk bad dat er geen gewelddadige reactie van de extremisten
zou komen.
De beslissing werd geprezen door mensenrechtengroeperingen
en organisatie die het opnemen voor vervolgde christenen, zoals International
Christian Concern, Open Doors en Aid to the Church in Need. De voorzitter van
Open Doors, David Curry zei: We slaken een zucht van opluchting vandaag
want
de beschuldigingen aan haar adres omwille van haar christelijke identiteit en
valse beschuldigingen tegen haar zijn tegengehouden. We hopen dat Pakistan nu
bijkomende stappen zal ondernemen om religieuze vrijheid aan te bieden en
fundamentele mensenrechten in het land. Omar Waraich, Amnesty Internationals
directeur van Zuid-Azië omschreef de uitspraak als een mijlpaal. Neville
Kyrke-Smith van Aid tot he Church in Need verkondigde : Vandaag is de dageraad
van nieuwe hoop voor verdrukte minderheden. De Commissie van Mensenrechten in
Pakistan bracht een verklaring uit op 1 november en verwelkomde de vrijspraak,
en verklaarde dat Van een perspectief van mensenrechten, heeft het
Hooggerechtshof verschillende van de meest problematische aspecten van het
toepassen van de wetten van godslastering onderlijnt. Het vermoeden van
onschuld wordt te gemakkelijk bedolven door morele verontwaardiging, die
steevast de zwakkeren en ondergepriviligeerden tegen de meerderheid opzet.
De Franse journaliste Anne-Isabelle Tollet schreef samen
met Noreen een bibliografie getiteld Blasphemy : A Memoir: Sentenced to Death
over a Cup of Water (2013). Noreen is ongeletterd en Tollet kon haar niet in
levende lijve ontmoeten wegens gevangenisreglementen, maar ze was toch in staat
om door interviews met Noreens man het boek samen te stellen. Noreens man gaf
de vragen en antwoorden tussen hen door. Tollet kwam ook in contact met de
andere leden van Noreens gezin: haar kinderen en zuster, en kende Shahbaz
Bhatti voor zijn moord. In 2015 maakte Poolse filmmakers een film over Asia
Bibi.
Ashtiname van Mohammed
De Ashtiname of
Mohammed, ook gekend als het Verbond of Testament van Mohammed is een
document dat een charter is dat zogezegd geratificeerd is door de Islamitische
profeet Mohammed. Hij verleent bescherming en ander privileges aan de
volgelingen van Jezus de Nazarener, en werd gegeven aan de Christelijke
monniken van het St Catharina Klooster. Het is vergezeld met een
afdruk die de hand van Mohammed vertegenwoordigt.
Āshtīnāmeh is een Perzisch woord dat Boek van Vrede
betekent, een Perzische term voor verbond.
Vertaling van de Ashtiname door
Anton F. Haddad
Dit is een brief dat uitgegeven werd door Mohammed, Ibn
Abdullah, de Boodschapper, de Profeet, de Getrouwe, die gezonden werd aan alle
mensen als zorg vanwege God aan al Zijn schepselen, dat ze geen uitvlucht tegen
God zouden hebben hierna. Waarlijk God is Almachtig, de Wijze. Deze brief is
gericht tot degenen die de Islam omarmen, als een verbond gegeven aan de volgelingen
van Jezus de Nazarener in het Oosten en Westen, het verre en het dichtbije, de
Arabieren en de vreemdelingen, de bekenden en onbekenden.
Deze brief bevat de eed aan hen gegeven, en hij die dit
ongehoorzaam is wat erin is opgenomen zal beschouwd worden als een ongelovige
en een overtreder van waartoe hij bevolen wordt. Hij zal aanzien worden als
degenen die de eed van God heeft aangetast, geen geloof heeft gehecht aan Zijn
Testament, Zijn Autoriteit heeft verworpen, Zijn Religie heeft geminacht, en
Zijn vloek over zich heeft geroepen, of hij nu een Sultan is of enige andere
gelovige van de Islam. Wanneer Christelijke monniken, toegewijden en pelgrims
verzamelen, of het op een berg of in een vallei is, of schuilplaats, of
veelbezochte plaats, of plein, of kerk, of in huizen van aanbidding, staan we
waarlijk achter hen en zullen we hen beschermen, en ook hun bezittingen en hun
zeden, door Mij, door Mijn Vrienden en Mijn Assistenten, want ze zijn Mijn
onderdanen en vallen onder Mijn Bescherming.
Ik zal hen vrijstellen van wat hen kan verstoren; van de
lasten die betaald worden door anderen als een eed van trouw. Ze moeten niets
van hun inkomen geven behalve hetgeen wat ze graag willen-ze moeten niet
beledigd zijn, of verontrust, of gedwongen. Hun rechters zouden niet veranderd
mogen worden of verhinderd worden om hun religieuze orde uit te oefenen, noch
zouden de monniken mogen gestoord worden in het uitoefenen van hun religieuze
orde, of zouden de kluizenaars gestopt mogen worden om in hun cellen te leven.
Niemand is toegelaten om deze Christenen te beroven, of
enige kerk, huis van aanbidding te plunderen, of iets van de zaken die in deze
huizen staan te stelen en het naar de huizen van de Islam te brengen. En hij die iets steelt zal degene zijn die de eed van
God heeft aangetast, en in waarheid Zijn Boodschapper ongehoorzaam is geweest.
De Jizya (Historische jaarlijkse belasting geheven op niet-Moslim
onderdanen, dhimmi genoemd, die permanent verbleven in Moslim landen die onder
de Islamitische Wet stonden.) zou niet toegepast mogen worden op hun rechters,
monniken en degenen wiens bezigheid het aanbidden van God is, noch mag er iets
anders van hen worden afgenomen, of het nu een boete, een taks of enig ander
onrechtvaardig recht is. Waarlijk, ik zal hun verbond houden, waar ze ook mogen
zijn, op zee of op het land, in het Oosten of Westen, in het Noorden of Zuiden,
want ze vallen onder Mijn Bescherming en het testament van Mijn Veiligheid,
tegen alle dingen die zij verafschuwen.
Geen taksen of tienden zouden mogen ontvangen worden van
degenen die zich toegewijd hebben aan het vereren van God in de bergen, of van
degenen die de Heilige Landen cultiveren. Niemand heeft het recht om zich te
bemoeien met hun zaken, of enige actie tegen hen te ondernemen. Waarlijk, dit geldt
voor wie dan ook en niet voor hen; men zou in de oogstseizoenen eerder een
Kadah moeten geven voor elke Ardab van tarwe (ongeveer 5 schoven en en half)
als provisie voor hen, en niemand heeft het recht om tegen hen te zeggen dit
is teveel, of hen een taks te laten betalen.
Voor degenen die eigendommen bezitten, de rijken en de
handelaars, zou de verkiezingstaks niet meer mogen zijn dan 12 drachmas per
hoofd, per jaar. (ongev 200 dollar
tegenwoordig)
Ze mogen niet door
iemand opgelegd worden om een tocht te ondernemen, of naar de oorlog worden
gestuurd of wapens te dragen; want de Moslims moeten vechten voor hen. Twist
of discussieer niet met hen, maar handel volgens de vers dat in de Koran staat
die zegt: Twist of discussieer niet met het Volk van het Boek maar in hetgeen
wat het best is [29:46] Zo zullen ze begunstigd leven en beschermd tegen alles
wat hen beledigd door de Opgeroepenen van de religie (Islam), waar ze ook mogen
zijn en waar ze ook mogen verblijven.
Zou er een Christelijke vrouw getrouwd zijn met een Moslim,
mag zon huwelijk niet plaatsvinden behalve na haar toestemming, en ze mag niet
verhinderd worden om naar haar kerk te gaan voor gebed. Hun kerken moeten geëerd
worden en ze mogen niet weerhouden worden om kerken te bouwen of klooster te
herstellen.
Ze mogen niet gedwongen worden om wapens of stenen te
dragen; maar de Moslims moeten hen beschermen en hen verdedigen tegen anderen. Het
is de plicht van iedere volgeling van de Islam deze eed niet tegen te werken of
ongehoorzaam te zijn tot de Dag van de Verrijzenis en het einde van de wereld.
Asia
Bibis echtgenoot vraagt om asiel voor zijn gezin in de UK na de vrijspraak van
godslastering
De Pakistaanse regering wordt
beschuldigd om het doodsvonnis te tekenen door het blokkeren van het vertrek
van een Christelijke vrouw uit het land Memphis Barker in Islamabad en
Harriet Sherwood 3/11/2018
De echtgenoot van de Pakistaanse christelijke vrouw die
vrijgesproken werd van beschuldigingen van godslastering smeekte Theresa May
zijn vrouw en zijn familie asiel te verlenen in de UK.
In een videoboodschap riep Asia Bibis man, Ashiq Masih, de
Britse eerste minister op om hen te helpen vertrekken uit Pakistan waar
duizenden mensen hebben geprotesteerd tegen het verdict van het hooggerechtshof
en vroegen om haar te straffen.
De smeekbede kwam een dag nadat Imram Khans regering
aankondigde te proberen voorkomen dat Bibi het land zou verlaten, wat haar
supporters zagen als het tekenen van haar doodsvonnis. Zaterdag zei haar
advocaat, Saif-ul-Malook, dat hij het land was ontvlucht omdat hij vreesde voor
zijn leven.
In de boodschap die
werd opgenomen op zaterdag, riep Masih (55) May op, evenals de premier van
Canada, Justin Trudeau en VS president Donald Trump om zijn famile en bewaker,
Joseph Nadeem, veilig naar het westen te brengen.
Ik vraag de premier van Groot-Brittannië om ons Pakistan
te helpen verlaten en ons asiel te geven als ze kan, zei hij, vanuit een witte
kamer in een schuilplaats in Pakistan. We zijn zo onder bedreiging dat we
opgesloten zijn in dit huis, zei hij later op WhatsApp, en vroeg dat de media
de video niet zouden verspreiden om zijn schuilplaats verborgen te houden.
Wilson Chowdhry, van de Britse Pakistaanse Christelijke
Organisatie zei dat Masih reeds asiel had gevraagd aan een westerse ambassade
maar dat ze het verzoek niet had doorgegeven. Chowdhry zei dat de familie
dringend asiel nodig had en voegde eraan toe dat het ongelooflijk was dat
er geen enkele regering tot nog toe stappen had ondernomen. Het zou erg zijn
als ze zou sterven verstrikt in de bureaucratie. De organisatie lanceerde een
petitie die de Britse secretaris voor vreemdelingenzaken, Jeremy Hunt oproept
om Bibis familie asiel te verlenen.
Op donderdag was er een petitie ingediend die het
hooggerechtshof opriep om haar verdict te herzien. De voornaamste Islamitische
partij Tehreek-e-Insaf stemde in de petitie niet tegen te werken in een pact
met de protest leiders op vrijdag nacht, maar er stond ook in dat ze zou
proberen Bibi (47) op de Lijst te plaatsen van personen die niet naar het
Buitenland mogen vertrekken, zodat alle vluchten zouden geschrapt worden. Daarop
beëindigde de partij zijn protest. Er bleven wrakken van uitgebrande autos op
de snelwegen liggen die ze hadden geblokkeerd.
Op zaterdag sprak de vroegere aartsbisschop van Canterbury,
Rowan Williams van een tragedie dat de Pakistaanse autoriteiten Bibi het land
niet lieten verlaten.
De Pakistaanse regering moet beslissen of ze de regels van
de wet respecteert of niet. Asia Bibi is uiteindelijk vrijgesproken in het hof
van een ineengestoken beschuldiging. Het uitstel om gerechtigheid voor haar te
voorzien heeft het respect voor Pakistan reeds weredwijd aangetast, zei hij
aan The Observer.
Deze laatste
ontwikkeling is nog een tragedie, niet alleen voor Asia Bibi maar voor een
natie wiens fundamentele principes de godsdienstvrijheid in ere hielden.
Een parlementslid drong
bij de Vreemdelingenzaken aan om Bibis zaak te behartigen bij de Pakistaanse
regering. Tom Tugendhat, de voorzitter van het comite van
vreemdelingenzaken zei dat hij een dringende evaluatie van de situatie ging
vragen en de verzekering van de Pakistaanse regering dat Asia Bibi, die
onschuldig werd bevonden niet zal overgelaten worden aan een met haat gevulde menigte.
Het is duidelijk de Bibi, en andere religieuze
minderheden, in ernstig gevaar verkeren en de premier Imran Khan moet beslissen
of hij gelooft in regels van de wet of in de regels van het gepeupel.
In Pakistan zijn er 3 miljoen christenen die nu de gevolgen
dragen van de uitspraak van het hof. De regering droeg hen op de graven van de
familieleden op Allerzielen niet te gaan bezoeken, en zei dat grote vergaderingen
konden een doelwit zijn voor aanvallen.
Een lid van de christelijke gemeenschap vertelde aan the
Observer dat hij tijdelijk het kruis uit van zijn achteruitkijkspiegel in zijn
wagen had gehaald. Het is zeer moeilijk om nu in dit land te blijven zei een
christelijke vrouw. Ik ben bang.
|