De
zaak Asia Bibi
Aasiya Noreen
De Asia Bibi godslasterlijke zaak heeft betrekking op de
Pakistaanse christen Aasiya Noreen, die werd veroordeeld tot de doodstraf door
ophanging wegens godslastering door een Pakistaanse rechtbank in 2010. Maar in
oktober 2018 heeft het Hooggerechtshof van Pakistan haar vrijgelaten wegens
onvoldoende bewijzen.
In juni 2009 werd Noreen beschuldigd van godslastering na
een discussie met medeplukkers van bessen. De discussie begon nadat de andere
vrouwen bezwaar hadden geuit omdat een niet-Moslim een . Er heerst een kaste
systeem in Pakistan en daarom werd ze gearresteerd en gevangen gezet. In
november 2010 veroordeelde een Sheikhupura rechter haar tot de dood. Her
verdict was genomen in een districtsrechtbank en moest in het hooggerechtshof
gehandhaafd worden, maar ondertussen kreeg het wereldwijde aandacht. Verschillende
petities werden rondgestuurd voor haar vrijlating. Ze werden opgesteld door
organisaties die vervolgde Christenen helpen zoals Stem van de Martelaren. Er
was een petitie bij die 400000 handtekeningen had gekregen, en Paus Benedictus
16 en Paus Franciscus riepen op om de beschuldigingen te laten vallen. Ze
ontving echter minder sympathie van haar buren en Islamitische religieuze
leiders in het land. Noreens familie moest zich verbergen nadat ze
doodsbedreigingen hadden ontvangen, en sommige dreigden Noreen te doen als ze
uit de gevangenis zou ontslagen worden. Een Moslim geestelijke Maulana Yousaf
Qureshi kondigde aan een grote geldsom te geven als iemand haar zou doden.
Noreen werd vrijgesproken door het Hooggerechtshof van
Pakistan op 31 oktober 2018. De rechter Asif Saeed Khan Khosa zei dat de twee
vrouwen die de beschuldigingen hadden geuit tegen haar geen aandacht hadden
voor de waarheid en dat de bewering dat ze Mohammed had gelasterd een verzinsel
was dat een eigen leven was gaan leiden. Hij verklaarde ook dat het beledigen
van de religie van de beschuldigde door haar Moslim medewerkers niet minder
godslasterlijk was. Het laatste oordeel vermelde de tegenstrijdigheden en
onsamenhangende verklaringen van de getuigen die een schaduw van twijfel
wierpen op de versie van de feiten van de aanklagers. De beslissing lokte
protest uit door Islamitische partijen in grote steden van het land. Aan de
andere kant werd de beslissing toegejuicht door de mensenrechtenorganisaties en
degenen die bemiddelen namens Christelijke minderheden, zoals International
Christian Concern, Open Doors en Aid to the Church in Need.
De wet tegen godslastering in Pakistan heeft al geleid tot
de dood van meer dan 60 mensen wegens beschuldigingen van die aard, evenals
talloze aanvallen die plaatsvonden tegen religieuze minderheden onder het mom
van godslastering en het wordt gebruikt door individuen als middel om wraak te
nemen tegen andere mensen. Van 1987 tot 2014 werden meer dan 1300 mensen
beschuldigd van godslastering; Moslims maken de meerderheid uit van degenen die
door deze wet werden beschuldigd. Noreen zou de eerste persoon zijn geweest in
Pakistan die zou ter dood gebracht worden wegens godslastering onder de huidige
wet en de eerste vrouw in Pakistan die zou geëxecuteerd worden.

Omstandigheden
Aasiya Noreen werd geboren en opgevoed in Ittan Wali, een
klein landelijk dorpje in het Sheikhupura District van Punjab op ongeveer 45 km van
Lahore. Arme christenen in het district en elders in Pakistan, hebben dikwijls
lagere klasse werkjes zoals vegers en schoonmakers. Noreen, die Rooms-Katholiek
is, werkte als een helpster op een boerderij in Sheikhupura om haar gezin te
onderhouden. Ze is getrouwd met Ashiq Masih, een arbeider in een
baksteenfabriek die drie kinderen had uit een vorig huwelijk, en nog twee
kinderen met hem. Noreen en haar gezin waren de enige Christenen in het dorp.
Voor haar opsluiting was ze herhaaldelijk gevraagd om zich te bekeren tot de
Islam door haar medewerkers.
In juni 2009 oogstte Norteen falsa bessen met een groep
andere vrouwen die pluksters waren op een veld in Sheikhupura. Ze werd op een
gegeven moment gevraagd water te halen uit een nabij gelegen bron, ze ging er
heen maar stopte om te drinken uit een oude metalen tas die ze had gevonden en
die naast de bron lag. Een buurvrouw van Noreen, Musarat, die voorheen was
betrokken in een vete met Noreens familie over schade aan eigendom, zag haar en
zei haar woedend dat het verboden was voor een christen om water te drinken uit
dezelfde beker waarvan Moslims drinken, en dat sommige van de andere werksters
haar beschouwden als onrein omdat ze christen was. Noreen herinnerde dat Musarat
haar vertelde: Je bent maar een vuile Christen! Je hebt ons water besmet en nu
durf je spreken voor de Profeet! Domme trees, jouw Jezus had niet eens een
echte vader, hij was een bastaard, weet je dat dan niet? Noreen herinnert zich
dat wanneer ze minachtende beweringen deden over het christendom en haar
vroegen dat ze zich zou bekeren tot de Islam, ze antwoordde : Ik geloof in
mijn godsdienst en in Jezus Christus, die stierf op het Kruis voor de zonden
van de mensheid. Wat heeft jullie Profeet Mohammed ooit gedaan om de mensheid
te redden? En waarom zou ik mij moeten bekeren, in plaats van jullie? De
gevolgen bleven niet uit.
Volgens Noreen bracht Musarat vijf dagen na het incident
een menigte van mensen bijeen op het veld waar ze fruit plukte en ze
beschuldigden haar van de Profeet Mohammed te lasteren. Daar werd ze
meegesleurd en kreeg ze slagen. De lokale imam beweerde dat ze haarzelf kon
verlossen door zich te bekeren tot de Islam of anders de dood onder ogen te
zien. Maar Noreen antwoordde dat ze haar Christelijk geloof niet wilde
verwerpen, maar dat ze barmhartigheid moesten betonen omdat ze onschuldig was
aan de beschuldigingen de Musarat tegen haar inbracht. Waar ze haar van
beschuldigden te hebben gezegd, werd opgenomen in het latere verdict van de
rechtbank en verschilt van haar versie. Een menigte volk kwam naar haar huis en
sloegen haar en de leden van haar familie vooraleer ze werd weggevoerd door de
politie. De politie begon een onderzoek over haar beweringen en dat resulteerde
in haar arrestatie volgens godslastering van de Pakistaanse strafwet.
In een interview met CNN beweerde de lokale politieofficier
Mohammed Ilyas dat Noreen zei dat de Koran vals is en dat jullie profeet een
maand in bed bleef voor zijn dood omdat hij wormen had in zijn oren en mond.
Hij huwde met Khadija enkel voor het geld en nadat hij het had gestolen hij
haar uit het huis had gezet. De imam van het dorp Qari Mohammed Salim, tot wie
Noreens medewerksters de beschuldiging hadden geuit, beweerde dat Noreen het
opbiechtte aan hem en zich verontschuldigde. Aan de andere kant, publiceerde de
Aziatische Mensenrechten-commissie een brief waarin stond:
Vijf dagen na het incident, sprong de lokale Moslim leider,
Qari Salim op de zaak en zette sommige mensen in het gebied onder druk om te
beweren dat ze godslastering had gepleegd. Wanneer ze geen vooruitgang boekten
om Mevr Bibi te doen bekennen, gebruikte Salem de luidsprekers van de moskee,
zoals andere Moslimleiders gewoonlijk doen in gevallen van zogenaamde
godslasterlijke daden, om het nieuws van de godslastering te verspreiden en de
lokale mensen op te hitsen om de zogenaamde godslasteraar te straffen. De
lokale bevolking bracht haar zware slagen toe in aanwezigheid van haar
kinderen.
Ze werd als gevolg daarvan opgesloten voor meer dan een
jaar vooraleer ze formeel in beschuldiging werd gesteld.

Noreen ontkende dat ze godslastering had gepleegd en zei
dat ze door haar buurvrouw werd beschuldigd om een oude zaak recht te zetten.
In november 2010 veroordeelde Mohammed Naveed Iqbal, een rechter van de
rechtbank in Sheikhupura, haar tot de dood door ophanging. Bovendien werd er
een geldsom geëist. Met het verdict werd ze de eerste vrouw die werd ter dood
veroordeeld in Pakistan wegens godslastering. Noreen beschreef de dag van haar
veroordeling als volgt:
Ik weende alleen, hield mijn hoofd in mijn handen. Ik kan
niet langer het zicht van mensen vol haat verdragen, die de dood van een arme
plukster toejuichen. Ik zie hen niet langer, maar ik kan hen nog altijd horen.
Het publiek gaf de rechter een staande ovatie, en zei: Dood haar, dood haar!
Allahu Akbar! Het hof was overvallen door een euforische horde die de deuren
binnenbrak en zong: Wraak voor de heilige profeet. Allah is groot! Ik werd
dan zoals een oude zak in een busje geworpen
ik had alle menselijkheid
verloren in hun ogen.
Noreens man, Ashiq, 51 in die tijd, kondigde aan dat hij
van plan was beroep aan te tekenen tegen het verdict, wat door het
Hooggerechtshof in Lahore normaal moest gevolgd worden. Een maand later
verklaarde de gouverneur van Punjab, Salmaan Taseer, die de zaak onderzocht
voor de President Asif Ali Zardari, dat Noreen naar alle waarschijnlijkheid zou
worden in ere hersteld als het Hooggerechtshof de straf niet opschortte.
Zardari stond op het punt om gratie te verlenen, maar het Hooggerechtshof van
Lahore bekrachtigde een schorsingsbevel tegen het verlenen van een potentiële
Presidentiële gratie en het is nog steeds van kracht. Er zijn talrijke
tegenstrijdigheden vastgesteld in het bewijs dat aangevoerd werd en
journalisten durven Bibis getuigenis niet herhalen omdat ze bang zijn ook
beschuldigd te worden van godslastering.
Noreen werd in isolement geplaatst in een cel van 2,4m op
3m zonder ramen in de gevangenis van Lahore. Voordat hij doodgeschoten werd,
bezocht Taseer haar verschillende keren in de gevangenis samen met zijn vrouw,
Aamna, en dochter, Sherhrbano, hoewel het Pakistaanse gerechtshof later
besliste dat ze enkel bezoek mocht ontvangen van haar man en advocaat. Khalid
Sheikh, de gevangenisdirecteur zei dat hoewel hij wilde dat ze behandeld werd
zoals elke andere gevangene, ze moest beschermd worden tegen andere gevangenen
omwille van haar welzijn. Andere gevangenen die werden beschuldigd van
godslastering werden reeds gedood in de gevangenis. Uit voorzorg dat ze niet
zou vergiftigd worden gaven de cipiers haar ongekookt voedsel zodat ze haar
eigen maaltijden kon koken. De Masihi Foundation, een mensenrechtengroep omschreef
haar fysieke conditie als zeer zwak, en haar gezondheid ging achteruit wegens
de armzalige leefomstandigheden in de gevangenis. Ze werd ook bedreigd door
andere gevangenen en onderging fysiek geweld door cipiers.
Volgens de mensenrechtengroepering is Noreens situatie niet
ongewoon. Hoewel er nog niemand werd ter dood gebracht wegens godslastering in
Pakistan, blijven de beschuldigden dikwijls gevangen voor lange tijd terwijl de
zaak hangende is. In mei 2014 werd Noreens verzoek om gehoord te worden
uitgesteld voor de vijfde keer.
De veroordeling van Noreen leidde tot verdeeldheid onder de
meningen over de wetten van godslastering en kreeg sterke openbare reacties. De
Pakistaanse onderzoeker van de mensenrechtenorganisatie, Ali Dayan Hasan zei: De
wet creëert deze wettelijke infrastructuur die gebruikt wordt in verschillende
informele wegen om te intimideren, als drukkingsmiddel en als vervolging. Hij
beschreef de wet als discriminerend en misbruikend. De gouverneur Salmaan
Taseer en de Pakistaanse Minister van Binnenlandse zaken van minderheden,
Shahbaz Bhatti steunden Noreen publiekelijk, en de minister zei uitdrukkelijk :
Ik zal op elke deur kloppen om gerechtigheid te verkrijgen voor haar en ik zal
alle stappen ondernemen om haar te beschermen. Ze ontving ook steun van de
Pakistaanse politieke wetenschapper Rasul Baksh en locale priester Samson
Dilawar. Het gevangenschap van Noreen zorgde ervoor dat de christenen en andere
minderheden in Pakistan zich kwetsbaar voelden, en liberale Moslims waren ook ontmoedigd
om haar gevangenschap.
De algemene bevolking had echter niet zoveel medelijden met
Noreen. Verschillende groepen werden opgericht in Sheikhupura en andere landelijke
gebieden om de wetten tegen godslastering te steunen, waaronder een groep die
opriep om Noreen te onthoofden. Mohammed Saleem, een lid van de Jamiat
Ulema-e-Pakistan partij organiseerde een demonstratie in Rawalpindi en daarbij
werden leuzen geroepen Hang haar op, hang haar op. In december 2010, een
maand na de veroordeling van Noreen, was er een Moslim geestelijke van de
Mohabaat Khan Moskee in Peshawar, Maulana Yousaf Qureshi, die een som van
500.000 Pakistaanse roepie uitreikte aan degene die haar zou doden. Een onderzoek
rapporteerde dat ongeveer 10 miljoen Pakistanen hadden gezegd dat ze haar
persoonlijk wilden vermoorden ofwel om religieuze redenen of wel voor de
beloning. De imam van de moskee in het dorp Ittan Wali, Qari Mohammed Salim
dreigde ermee dat degenen die de wet in hun eigen handen zouden nemen, moesten
vrijgelaten worden en gratie krijgen.
Noreens familie had doodsbedreigingen ontvangen en was
ondergedoken. Ashiq, haar man, verklaarde dat hij bang was om haar kinderen
naar buiten te laten gaan. Hij drukte ook zijn zorgen uit over hoe Noreen
beschermd kon worden als ze zou vrijgelaten worden. Hij zei: Niemand zal haar
laten leven. De mullahs zeggen dat ze haar zullen doden als ze vrijgelaten
wordt. Haar familie weigerde om het land te verlaten als ze in de gevangenis
zat, maar Italie, Frankrijk en Spanje boden haar en haar gezin asiel aan als ze
zou vrijgelaten worden.
Salmaan Taseer
Op 4 januari 2011 werd de gouverneur van Punjab Salmaan
Taseer doodgeschoten op de Kohsar Markt van Islamabad door Malik Mumtaz Hussein
Qadri, een 26 jarig lid van zijn veiligheidsteam, omwille van zijn verdediging
van Noreen en in oppositie tegen de godslastering. Mumtaz Qadri werd ter dood
veroordeeld voor de schietpartij en werd opgehangen op 29 februari 2016. Taseer
was radicaal in zijn kritiek van de wet en het verdict in Noreens zaak. De
volgende dag kwamen duizenden op straat voor de begrafenis in Lahore ondanks de
waarschuwingen van de Taliban en sommige geestelijken, terwijl er een deel van
de Pakistaanse bevolking ook Qadri prees als een held. Duizenden Soeni Moslims
verenigden zich om de wetten van godslastering te steunen in Pakistan na de
moord, en 500 Barelvi geestelijken verboden hun volgelingen om hun
steunbetuigingen uit te drukken aan de familie van Taseer. Dit zorgde voor
bekommernissen dat het volk tolerant werd voor extremisten.
In de gevangenis weende Noreen ontroostbaar toen ze hoorde
van Taseers moord en zei hierover: Die man kwam heir en hij offerde zijn leven
voor mij. Priester Andrew Nisari, een Katholiek woordvoerder in Lahore
omschreef de situatie als uiterste chaos. Zeven maanden later werd Taseers
28 jarige zoon Shahbaz gekidnapt. Shahbaz werd later vrijgelaten in maart 2016
en hij keerde terug naar Lahore op 9 maard na vijf jaar in gevangenschap.
De Minister Shahbaz Bhatti werd de eerste keer bedreigd met
de dood in juni 2010 wanneer hij zou onthoofd worden als hij probeerde de wetten
van godslastering te veranderen. In
antwoord vertelde hij de journalisten dat hij het principe van
rechtvaardigheid voor de Pakistaanse inwoners beoogde en bereid was te sterven
voor de vrijlating van Noreen. Op 2 maart 2011 werd Bhatti doodgeschoten door
schutters die in een hinderlaag lagen bij zijn woning in Islamabad,
waarschijnlijk omwille van zijn positie tegenover de wetten van godslastering.
Hij was de enige christen van het Pakistaanse kabinet.
De doodstraf van Noreen lokte internationale verontwaardiging
uit en sterke afkeuring van niet-gouvernementele organisaties die vervolgde
christenen verdedigen, evenals mensenrechtenorganisaties zoals Amnesty International.
Zij zagen de wetten van godslastering als een vorm van religieuze vervolging en
riepen op om ze af te schaffen. Paus Benedictus 16 riep publiekelijk op voor
clementie voor Noreen. In zijn verklaring beschreef hij zijn geestelijke
nabijheid met Noreen en drong aan dat de menselijke waardigheid en
fundamentele rechten van iedereen in gelijkaardige situaties zouden
gerespecteerd worden.
Haar zaak kreeg ook uitvoerige mediabelangstelling en de
Amerikaanse journalist John L. Allen Jr schreef dat ze bijna zeker de meest
bekende ongeletterde Punjaabse boerin was en moeder van vijf op de hele planeet.
Volgens Allen is ze een beroemdheid geworden onder de christelijke activisten,
een ongewoonlijk feit wanneer gevallen van discriminatie tegen christelijke
minderheden gewoonlijk op weinig aandacht kunnen rekenen in de pers. Een aantal
campagnes werden georganiseerd om te protesteren tegen haar gevangenschap door
online petities, en concerten. Ooberfuse, een christelijke popgroep uit de UK
werkte samen met de Britse Pakistaanse Christelijke Organisatie en bracht een
liedje uit Free Asia Bibi met een muziekvideo dat een verontrustend portret
schetste van de gevangenisomstandigheden waar Bibi werd vastgehouden. Ze was
ook het onderwerp van boeken en documentaires.
Een petitie van de Stem der Martelaren, een organisatie die
vervolgde christenen helpt ontving meer dan 400000 handtekeningen van mensen
van meer dan 100 landen. Een andere petitie die door het American Center for La
wand Justice werd georganiseerd kreeg 200000 handtekeningen bijeen en riep op om
financiële hulp van Amerika voor Pakistan om de vervolging van minderheden te
stoppen in dat land.
Umar Al-Qadri, een Islamitische geestelijke in Ierland riep
op voor de vrijlating van Noreen en verklaarde dat hij organisaties zou steunen
die hetzelfde wensten: Asia Bibi is een geval waarin de vrouw ontkent dat ze
godslastering heeft gepleegd, en daarop gebaseerd zou het voldoende moeten zijn
voor het hof om haar vrij te laten. Spijtig genoeg vertegenwoordigt die wet in
het bijzonder niet de ware Islamitische leer.
Op 16 oktober 2014 verworp het Lahore Hooggerechtshof
Noreens verzoek en hield haar doodstraf staande. Op 20 november 2014 deed haar
man een oproep tot de President van Pakistan om clementie. Op 24 november 2014 ging
haar advocaat in beroep bij het Hooggerechtshof. Op 22 juli 2015 schortte het
Hooggerechtshof van Pakistan de doodstraf op voor de duur van het beroep. In
november 2015 kondigde haar advocaat, Naeem Shakir, aan dat na twee keer een
uitstel te hebben gekregen, het Lahore Hooggerechtshof haar beroep zou
behandelen op 26 maart 2016.
Noreen met haar man
Van citizengo :
Tussen de achthonderdduizend en één
miljoen mensen hebben de afgelopen jaren petities ter ondersteuning van
Asia Bibi ondertekend bij CitizenGO en onze Spaanse zusterorganisaties MasLibres
en HazteOir.
Dit is een ongelooflijk aantal. En deze
publieke druk zal zeker hebben bijgedragen aan de uiteindelijke uitkomst
van deze zaak.
Ook hebben we de familie van Asia Bibi
naar Europa gehaald om bewustzijn op te wekken. Zelf heb ik, misschien
weet je het nog, gesproken voor het Europees Parlement, om de politici
daar op te roepen tot het uitoefenen van diplomatieke druk.
We zijn enorm dankbaar dat deze inzet
zo'n mooie beloning heeft mogen ontvangen en dat Asia Bibi uiteindelijk
niet ter dood zal worden gebracht. Het Hooggerechtshof heeft terecht een
streep gezet door haar eerdere veroordeling.
Wel zal ze onze steun nog altijd hard
nodig hebben. In eigen land is Asia Bibi niet veilig, omdat na een
beschuldiging van blasfemie tegen Mohammed (ook al is deze niet bewezen)
moslimextremisten haar zeer waarschijnlijk zullen proberen te vermoorden.
Ze moet dus zo snel mogelijk het land
uit. CitizenGO zet zich in om haar, als zij dit wil, naar Spanje te
krijgen. Of naar een ander land waar ze hopelijk veilig zal kunnen leven.
|
|
|
|