Allerheiligen
en allerzielen
Op de dag van Allerheiligen worden alle heiligen (hallows,
hallows evening) en martelaren herdacht en op allerzielen alle gelovigen die
zijn overleden. Laten we het zo houden!! Op deze dag onthielden de christenen
zich vroeger van vlees en aten ze op deze dag bepaalde vegetarisch voedsel
zoals appels, aardappelpannekoeken, en soul cakes.
Een soul cake (zielekoek) is een klein rond koekje dat
traditioneel gemaakt wordt voor Halloween of Allerheiligen en Allerzielen om de
doden in de Christelijke traditie te herdenken. De koekjes worden aan degenen
gegeven die van deur tot deur gaan gedurende deze dagen en hymnen en gebeden
zingen voor de zielen van de gevers en hun vrienden. Zij worden soulers genoemd. Deze
praktijk gaat terug tot in de Middeleeuwen in Engeland en Ierland en werd tot
in de jaren 30 gevierd door zowel protestanten als christenen. De praktijk om
zielekoeken te geven wordt in sommige landen nog gedaan, zoals in Portugal,
en in andere landen. Het wordt aanzien als de oorsprong van de trick-or-treat.
In de VS worden in sommige kerken zoetigheden gegeven en bieden ze aan te
bidden voor de zielen van hun vrienden, familieleden en zelfs huisdieren.
Onder de Katholieken laten sommige parochieleden hun
soulcakes zegenen door een priester vooraleer ze worden uitgedeeld op de avond
van allerheiligen (Halloween) en in ruil beloven de kinderen te bidden voor de
zielen van de overleden familieleden van de gever gedurende de maand November,
die een maand is dat in het bijzonder is toegewijd aan het gebed voor de
Heilige Zielen in het Vagevuur.
De koekjes werden gewoonlijk gevuld met piment,
muskaatnoot, kaneel, gember of andere zoete specerijen, rozijnen of krenten, en
vooraleer te bakken werden ze voorzien van het teken van het kruis om aan te
duiden dat dit aalmoezen waren. Ze werden traditioneel samen met wijn opgediend
op Allerheiligen als een offer voor de doden, en op allerheiligen en
allerzielen gingen de kinderen van deur tot deur en vroegen ze om deze koekjes.
Trick-or-treating is
een Halloween gebruik voor kinderen en volwassenen in vele landen. Kinderen
die verkleed zijn gaan van huis tot huis en vragen om snoepgoed of geld met de
zin trick of treat (snoep of je leven). Het verwijst dat de inwoners van een
woning ongeluk zouden krijgen als ze niets gaven. In Noord Amerika werd het
gebruik een halloween traditie sedert de late 20iger jaren.
In Engeland en Ierland gaat de traditie om van huis tot
huis te gaan om voedsel te verzamelen op Halloween terug tot in de 16de
eeuw, en waren de mensen verkleed op Halloween. In de 19de eeuw
waren er vele getuigenissen van mensen die verkleed van huis tot huis gingen en
verzen voordroegen in ruil voor voedsel en soms om te waarschuwen voor ongeluk
als ze niet verwelkomd werden. Het gebruik van trick-or-treat op Halloween komt
waarschijnlijk van het geloof dat bovennatuurlijke wezens of de zielen van de
doden op aarde dwaalden op dit tijdstip en moesten tevreden gehouden worden.
Het kan ook van een Keltisch festival afstammen dat
gehouden werd op 31 oktober- 1 november, om het begin van de winter aan te
kondigen. Het was het feest van
Samhain. Het kwam voor in Ierland, Schotland en het Eiland Man,
Wales, Cornwall en Brittannië. Het
festival zou pre-christelijke wortels hebben. In de 9de eeuw
bekrachtigde de Katholieke Kerk 1 november als Allerheiligen. Onder de
Keltische volkeren, werd het aanzien als een korte tijd dat de geesten of feeën,
en de zielen van de doden in onze wereld kwamen en werden tevreden gestel met
offers van voedsel en drank. Gelijkaardige gebruiken en geloofsovertuigingen
werden ook gevonden in andere delen van Europa. Men denkt dat het
trick-or-treating geëvolueerd is uit een traditie waarbij mensen de geesten
verpersoonlijkten of de zielen van de doden en offers ontvingen in hun naam. S.
V. Peddle denkt dat ze de oude geesten van de winter verpersoonlijken die
beloningen vragen in ruil voor een zachte winter. Het verpersoonlijken van deze
geesten of zielen zou ook bescherming bieden tegen hen.
Het verkleden werd opgetekend in Schotland in de 16de eeuw
en werd later ook opgetekend in andere delen van Brittannië en Ierland. In
delen van zuid Ierland ging een man gekleed als een Láir Bhán (wit
paard) en ging samen met kinderen van huis naar huis om gedichten (heidense
gedichten) voor te dragen in ruil voor voedsel. Als het gezin voedsel gaf kon
het geluk verwachten van de 'Muck Olla', maar ongeluk als ze het weigerden. In
Schotland gingen kinderen van huis tot huis in het wit met maskers,
geschilderde of zwartgemaakte gezichten die verzen opdroegen en dikwijls
dreigden om kattekwaad uit te halen als ze niet werden verwelkomd. In delen van
Wales gingen boeren rond gekleed als wezens die angst inboezemden, de gwrachod
genoemd, en stelden ze zich voor als de cenhadon y meirw (vertegenwoordigers
van de dood). Een 19de eeuwse Engelse schrijver had het over
kinderen die gekleed waren in prachtige kostuums en rondgingen al zingend en
smeekten om koekjes, appels, geld of alles wat de mensen hen gaven. (wikipedia)
Tegenwoordig wordt deze dag vooral gebruikt om de
christelijke traditie te counteren en de aandacht af te leiden van deze
Katholieke feestdag.
Voor de Kerk : Het is een dag dat men zich moet onthouden
van werken en bezigheden die een beletsel zijn voor de eredienst die aan God
gebracht moet worden, voor de vreugde die aan de Dag des Heren eigen is, of
voor de nodige ontspanning van geest en lichaam.
Dag
van de doden (Spaans: Día de Muertos/ Dia de los Muertos) is
a Mexicaanse feestdag die gevierd wordt in heel Mexico. Op deze dag komt
de familie en vrienden samen om te bidden voor de familieleden en vrienden die
zijn gestorven, en om hen te helpen op hun spirituele tocht.
Voor de Spaanse kolonisatie in de 16e eeuw had het feest
plaats in het begin van de zomer, Maar geleidelijk werd het geassocieerd met 31
oktober, 1 november en 2 november om samen te vallen met het Westerse Christelijke
Triduum van Allerheiligen: Vooravond van Allerheiligen, Allerheiligen en
Allerzielen. Tradities die verbonden zijn met de feestdag zijn het bouwen van
prive-altaren (ofrendas), die de overledenen eren met het gebruik van
calaveras, azteekse goudsbloem en het favoriete voedsel en drank van de
overledenen, en het bezoeken van de graven met deze als gaven. Bezoeker laten ook bezittingen van de overledenen
achter bij de graven.
Calavera : menselijke schedel de
term wordt het meest gebruikt om eetbare of decoratieve schedels aan te duiden
die gewoonlijk met de hand gemaakt wordne van ofwel suiker of klei die gebruikt worden op de Dag van de Doden en Allerzielen in de
Katholieke Kerk.
De traditie van schedels uit suiker is om de huisaltaren te
versieren ter ere van de overleden geliefden (ofrendas) met grote en kleine
handgemaakte schedels uit suiker. Kinderen die zijn overleden worden uitgebeeld
door de kleine schedels en worden op 1 november herdacht. De grotere schedels
zijn afbeeldingen van de volwassenen wiens feestdag op 2 november valt. Men
geloofd dat de overledenen dan terugkeren naar huis om te genieten van de
offers op de altaren.
In pre-Columbiaanse tijden werden afbeeldingen van schedels
en geraamten dikwijls op schilderijen, pottenbakkerij enz geschilderd en
vertegenwoordigden de wedergeboorte in het volgende leven. Gedurende de 20ste
eeuw werd een politieke caricaturist Jose Guadalupe Posada bekend omdat hij
Calaveras maakte als ijdele geraamten die gekleed waren in kledij van de
rijken. De meest bekende was Catrina, die een vederen hoed droeg, modeschoenen
en een lang kleed. Catrina wordt aanzien als de personificatie van de Dag van
de Doden. Deze geraamten worden
gemaakt uit vele materialen zoals hout, suikerpasta, noten, chocolade enz. Wanneer
ze gebruikt worden als offers wordt de naam van de overledene op het voorhoofd
geschreven van de schedel.

Cempasúchil :
wordt ook de bloem van de doden genoemd in Mexico en wordt gebruikt op de Dia de Muertos feestdag op 2 november. Het woord cempazúchitl komt van de Nahuatl term
voor de bloem cempohualxochitl. Water met de essentiële olie van de
bloem werd gebruikt om lijken te wassen in Honduras, en de bloem wordt nog
geplant op begraafplaatsen.

Ofrendas : huisaltaar voor overledenen
het is een traditie die teruggaat naar de Azteekse periode. De Azteekse
cultuur geloofde dat zielen bleven leven en in verschillende rijken binnenging
wanneer het lichaam stierf. Dit geloof mengde zich met het christelijk geloof
dat de ziel eeuwig is (en in de Hemel, Vagevuur of de Hel verblijft) gedurende
de Spaanse verovering van het Azteekse Rijk toen de twee culturen zich mengden.
Deze ofrenda worden opgericht in de woningen om de zielen van de overleden
familie te herdenken.

Wetenschappers gaan honderden jaren terug tot een feest van
de Azteken die toegewijd was aan de godin Mictecacihuatl.
Deze feestdag van de doden was over de hele wereld verspreid en opgenomen in
andere tradities ter ere van de doden. Het is een nationaal symbool geworden.
Oorspronkelijk werd de Dag van de Doden niet gevierd in het
noorden van Mexico, tot de 20st eeuw door de inheemse bevolking die
verschillende tradities kende. Het volk en de kerk verworpen het als een
feestdag omdat het heidense elementen bevatte. Zij hielden Allerheiligen op
dezelfde manier als de andere christenen in de wereld. Het werd pas nationaal
toen de Mexicaanse regering het uitriep tot een nationale feestdag om de
tradities van de inheemse bevolking te verenigen.
|