Mgr.
Luc Van Looy: Wie van ons is hier echt een wereldburger?
Bisschop
van Gent ziet veel villas en mooie huizen met grote hagen rond (Denis Bouwen
Ons Recht vakbond nr. 7 okt 2018)
Bij mensen in armoede staat de deur altijd open, zij delen
altijd. Hier zie je grote hagen rond onze villas en fraaie huizen.
Broederlijkheid en solidariteit zijn vaak ver te zoeken. Wie van ons is hier
echt een wereldburger? Veel Belgen reizen de halve planeet af, maar trekken
zich verder niets van de wereld aan. Dat zegt mgr. Luc van Looy, de bisschop
van Gent, in een exclusief interview met Ons Recht.
Het kan zijn dat in de nabije toekomst de mensen met grote hagen
rond de villas en fraaie huizen de anderen helpen die door natuurgeweld of
andere calamiteiten hun huis getroffen zien worden. Je moet niet iedereen over
dezelfde kam scheren. Rijkdom en solidariteit en broederlijkheid kunnen
samengaan. Het hangt van de ingesteldheid van de rijken af.
Paus Franciscus pleit uitdrukkelijk voor gastvrijheid en
menselijkheid tegenover vluchtelingen en migranten. Hij heeft gelijk als hij
stelt dat we in Europa vreselijk tekort schieten op het vlak van gastvrijheid
en menselijkheid, zegt mgr. Van Looy. In het bisdom Gent doen we
inspanningen. We zoeken mee naar woningen voor vluchtelingen, en we hebben ook
geholpen om Syrische gezinnen naar ons land te evacueren, christenen en
anderen.
Paus Franciscus maakt geen onderscheid tussen goed menende mensen
die getroffen zijn door oorlog, vervolging of onderdrukking en de gelukszoekers
en/of terroristen die het liefst de inwoners van Europa zouden verdrijven (en
in het slechtste geval vermoorden). Wanneer gaan ze nu eens inspanningen doen
voor de mensen die hier wonen en al jarenlang op de lijst staan voor een
sociale woning? Bovendien hebben we in eigen land de vierde wereld: mensen
die van generatie op generatie in de armoedecirkel zitten en er maar niet uit
geraken. Het zou goed zijn eerst die mensen eens te helpen. Ook mensen die door
zieke/handicap of echtscheidingen in financiële problemen geraken moeten
geholpen worden.
Ik rij geregeld rond met de auto, en zie in zowat alle
dorpen heel fraaie huizen. Prima. Maar waarom sputteren sommigen dan zo tegen
als er wordt gepleit voor openheid en menselijkheid tegenover vluchtelingen? We
kunnen het tij alleen keren als we met een juiste pedagogische aanpak de
bevolking trachten bewust te maken. Via kerken, vakbonden, verenigingen. We
moeten mensen opvoeden om er echte wereldburgers van te maken.
De Kerk moet zich bezighouden om van de mensen Gods burgers te
maken. Gods burgers aanbidden God en volgen Zijn Geboden. En in Zijn Geboden
staat uitdrukkelijk naastenliefde. Dan is het probleem opgelost. Het is niet
nodig de mensen op de kop te kloppen met het vluchtelingen-probleem, want
iedereen weet heel goed dat vluchtelingen die de islam aanhangen en iedereen
willen uitroeien die de goddeloze islam niet aanhangt, het probleem zijn. De
vraag is alleen WILLEN ze het inzien of wachten ze tot het te laat is en
islamieten doodleuk verder blijven mensen doodsteken, vrouwen en kinderen
verkrachten, terroristische aanslagen plegen
Ik vind de vluchtelingenkwestie hemeltergend, stelt de
bisschop. We kunnen toch geen mensen of gezinnen, die hier al lang verblijven,
zomaar terugsturen? Wereldwijd zouden we ook genoeg middelen moeten kunnen
vrijmaken om te zorgen voor jobs in de landen van herkomst.
Het zou goed zijn dat men eerst begint in eigen land met geld uittrekken
om jobs te creëren in plaats van altijd te beginnen in het buitenland.
Voor vluchtelingen zonder papieren moeten wee ijveren voor
een systeem van regularisaties dat door de bevolking wordt aanvaard. Racisme
dient uitgebannen. We moeten streven naar solidariteit en broederlijkheid. De
bevoegde overheid moet ook haar verantwoordelijkheid nemen. Maar dat moet ze
doen op een manier die een klimaat van solidariteit en broederlijkheid mogelijk
maakt. Al te vaak zien we precies het tegendeel gebeuren.
Tegenover de islam solidariteit en broederlijkheid promoten is
tevergeefs. Islamieten zijn zelf niet solidair en broederlijk, alleen voor de
andere islamgezinden.
De berichtgeving in de media is soms problematisch. Zo
wordt een pessimistische visie in de hand gewerkt, en dat is niet goed. We
hebben een ploeg van professionelen nodig die de bevolking goed voorlicht zodat
er meer ruimte kan komen in de harten van velen.
De mensen moeten niet voorgelicht worden, ze zien het zelf ook wel.
Alleen ze moeten willen reageren.
Gesloten centra zijn voor de bisschop niet de juiste weg. Dat
doet denken aan criminelen, maar de meeste mensen zonder papieren zijn niet
crimineel. Zij hebben niets misdaan. Ze zijn alleen gaan lopen voor oorlogen of
voor een gebrek aan perspectieven in hun eigen land.
Gesloten centra zijn een must zolang je niet weet of het echte
vluchtelingen zijn voor oorlogsgeweld en dergelijke, of verdoken terroristen,
die je terug naar eigen land MOET sturen. Bovendien moeten de grenzen
definitief gesloten worden voor alle soorten gespuis.
Salesianen
Luc Vqn Looy behoort tot de salesianen van Don Bosco die
zich inzetten voor kwetsbare jongen en ook scholen runnen. Typische salesianen
praten dikwijls over Don Bosco, die een grote invloed had op hun werk. De
mensen zeggen dat ik als bisschop zelden of nooit over Don Bosco spreek. Maar
ze merken wel dat ik een salesiaan ben, zoiets kan je niet wegsteken.
Dienstbare
Kerk
Ons
Recht : Paus Franciscus pleit voor een Kerk die niet alleen met zichzelf bezig
is maar dienstbaar in de samenleving staat?
Mgr. Van Looy : In de afgelopen 30 jaar kwam de Kerk veel
meer tot het besef dat ze zich dienstbaar moet maken voor armen. Al voor de
komst van Franciscus was er een sterk besef dat we eenzaamheid en armoede
moesten bestrijden. Ook ecologische waarden verdienen te worden verdedigd. In
de Kerk draait alles rond liturgie, verkondiging en diaconie of dienstbaarheid.
Die dienstbaarheid was lange tijd ondergeschikt maar nu is ze de hartenklop
van de Kerk. We zijn dit op de eerste plaats aan het zetten, ook een kwestie
van geloofwaardigheid. Dat spreekt heel wat jongeren aan.
Toen ik twaalf jaar gelden op scholen ging spreken, werden
mijn woorden meer dan eens weggelachen. Nu merk ik veel nieuwsgierigheid.
Leerlingen weten veel minder dan vroeger over de Kerk, zijn curieus en stellen
vragen. Er is ook een kleine maar groeiende groep van jongeren die niet per se
naar de mis gaan maar zich wel engageren. En een behoorlijk aantal jongeren
trekt naar plaatsen als Lourdes, Rome en Assisi.
De Kerk houdt zich tegenwoordig alleen bezig met sociale kwesties,
maar geloof komt veel minder aan bod. Dit artikel is al aan de helft en er is
nog altijd geen woord gesproken over Jezus Christus of over het belang van Gods
wetten te volgen om gered te zijn. Eenzaamheid en armoede zijn ook belangrijk,
maar wat als de mensen bovenop dat ze eenzaam en arm zijn nog eens in de Hel
komen voor eeuwig en altijd? Het is eerst en vooral belangrijk dat de ziel van
de mensen gered is en dan komt de rest aan bod. En laat de klimaatverandering
nu maar achterwege. Het is te laat, de natuur zal zich toch tegen de mens
keren wegens de wandaden tegen de natuur en de dieren (en vooral tegen het ontkennen
dat God de Schepper is). De mensen armer maken door groene energie op te
dringen , is gewoon misdadig.
De mgr. geeft het dan toch zelf toe: leerlingen weten veel minder
dan vroeger over de Kerk. Hoe zou dat toch komen? De Kerk moet dringend hier
aan werken. De jongeren weten meer over de andere religies dan over het
katholicisme. Ze zijn allemaal al wel in een moskee geweest of in een joodse
tempel, maar niet in de kerk.
Stem
in het debat
Ons
Recht : Laat de Kerk in het maatschappelijk debat wel genoeg van zich horen?
Mgr. Van Looy : We werken goed samen met artsen,
professoren, psychiaters, sociaal werkers, opvoeders. Zij laten de christelijke
stem in het maatschappelijke debat klinken. Voor bisschoppen of priesters is
het niet zo makkelijk om in de krant aan het woord te komen. Soms vragen ze me
wel voor Van Gils & Gasten of Terzake, maar ik ga daar bewust nooit met het
vingertje zwaaien, dat is niet meer van deze tijd. In debatten over abortus,
euthanasie, de zondagsmis op tv trachten wij leken te mobiliseren. Hoe dan ook
is het belangrijk om de stem van het evangelie te laten klinken op het publieke
forum.
De Kerk zou beter wat meer de standpunten van Jezus verdedigen. We
hebben in dit land wetten om abortus, euthanasie, homohuwelijken en zo toe te
laten. Als dit niet spoedig zal veranderen zal Gods oordeel over onze natie
niet mals zijn. Laat dit duidelijk zijn. De Kerk moet er niet naar streven
om populair te zijn bij de bevolking maar Gods Wetten duidelijk te maken. Jezus
heeft niet gezegd dat iedereen zal gered worden en in Gods Koninkrijk zal
komen!!!
Of wij te braaf zijn? Misschien nuanceren we te veel. Maar
het is geen goeie strategie om je vast te bijten in felle uitspraken van deze
of gene politicus. Voor ik in het openbaar iets zeg, toets ik eerst af bij
iemand die de media kent. Zo zijn we tot ons standpunt over abortus gekomen,
maar mogelijk was dat te genuanceerd. Met scherp schieten is niet onze stijl.
Als het over armoede gaat, staat onze deur wijd open. We
moeten armen valoriseren en vooral daden stellen. Als het moet ook woorden
spreken. Bij mij staan er dagelijks armen aan de deur, en niet om 5 euro te
vragen. Telkens zoeken we dan naar oplossingen in samenspraak met verenigingen
en in onze netwerken. Ons bisdom vangt ook 4 of 5 vluchtelingengezinnen op; ik
ken die mensen, en dat doet deugd.
Staken
bij Ryanair
Ons
Recht: Bij de lagekostenmaatschappij Ryanair staken we voor correcte loon- en
arbeidsvoorwaarden en een fatsoenlijk personeelsbeleid. Hoe denkt u daarover?
Mgr. Van Looy: In het geval van Ryanair en gelijkaardige
maatschappijen heb ik me wel vaker afgevraagd of ze tegen die lage tarieven
zouden kunnen blijven werken. Ook zulke bedrijven moeten de nationale en
Europese regels naleven. Zij ontnemen bepaalde rechten aan hun werknemers, en
dat kan niet.
Persoonlijk ben ik een voorstander van het stakingsrecht.
Maar we moeten er ook blijven over nadenken. Is het bijvoorbeeld in orde dat een
kleine vakbond bij het spoor soms het hele land kan lamleggen? Hoort dat bij
het doel van het stakingsrecht? Ik stel me daar vragen over.
De Kerk heeft een sociale leer, maar die heeft lang onder
het stof gelegen. Wij willen daar verandering in brengen. Een speciale
werkgroep is aan het bekijken hoe we die sociale leer een betere plaats kunnen
geven binnen de Kerk. Er zijn plannen voor een studiedag. Die zal bijvoorbeeld
gaan over werknemersrechten, jobs voor jongeren, armen die hun rechten opeisen.
Op dit vlak hebben we heel wat contacten met Caritas en Broederlijk Delen.
Als de Kerk het heeft over sociale leer zou ze de werkgevers moeten
onder druk zetten om hun winsten opnieuw te investeren in de mensen en meer
werkgelegenheid te creëren voor zowel jongeren, laaggeschoolden, langdurig
werklozen enz.
Misbruikschandalen
Ons
Recht : De schandalen rond kindermisbruik hebben de Kerk zwaar beschadigd. Zelf
werd u aangevallen in verband met een oude priester die feiten had gepleegd en
naar Rwanda wilde gaan?
Mgr. Van Looy : Die priester is meteen geschorst. We
hebben ook de Rwandese ambassade aangesproken om ervoor te zorgen dat hij een
formeel inreisverbod kreeg. En we hebben het dossier, zoals het hoort,
overgemaakt aan Rome.
Toen het thema kindermisbruik in de Kerk hier erg actueel
werd in 2010, hebben we met de bisschoppen constant vergaderd. We overlegden
ook met experts uit het strafrecht, tot we uiteindelijk twee leken vonden die
ons konden helpen. Samen met hen bepaalden we ons standpunt en verwoordden we
dit in twee documenten. Die documenten inspireren nu zelfs sport- en
jeugdbewegingen in de manier waarop zij met het probleem omgaan.
Als ik een klacht ontvang, neem ik meteen contact op met
het gerecht. Een medewerker gaat in mijn naam het gesprek met het slachtoffer
aan. Als het mogelijk is, doe ik dat ook zelf. Een speciale commissie zoekt
naar de juiste aanpak van iedere situatie. En die methode werkt. Vanuit
wereldwijd perspectief vind ik het een zegen voor de Kerk dat deze etterbuil is
opengebarsten. We moeten elke doofpotstrategie trachten te vermijden. We houden
contact met slachtoffers en daders, want we mogen niemand uitsluiten.
In de Kerk moet er eens goede opkuis gehouden worden met de
homoseksuele priesters, de priesters die geheime relaties hebben en priesters
die kindermisbruik hebben gepleegd. Het is beter met minder priesters te zijn
die tot op het bot zuiver zijn dan met meer priesters die een bedenkelijk leven
leiden. Dat is de waarheid. Bovendien zijn er priesters die eigenlijk geen
priester moeten zijn omdat ze eenvoudigweg niet vurig in Jezus Christus geloven
en het priesterschap niet met bezieling uitvoeren.
Gehuwde
priesters
Ons
Recht : Wat moet er gebeuren met het priestercelibaat?
Mgr. Van Looy : Ik link het celibaat niet aan de
pedofiliedossiers. Ik heb er altijd voor geijverd om gehuwde mannen priester te
kunnen laten worden. Een aantal gewezen Anglicaanse priesters en ex-dominees,
die getrouwd zijn, werkt nu als katholieke priester. Ik zie de Kerk groeien
naar een situatie waarin gehuwde mannen gewoon priester kunnen worden. Ze
moeten dan wel op zeker moment kiezen voor een leven als celibatair of een
leven als gehuwde geestelijke. Voor zover ik kan inschatten, denken alle
bisschoppen in België in dezelfde zin.
Persoonlijk zie ik een celibatair leven voor de priesters nog
altijd als essentieel. Ik geloof dat een drukbezette priester die met vurigheid
zijn priesterschap uitvoert met de noodzakelijke sacramenten, bidt, zieken en
eenzamen bezoekt, zich inzet in liefdadigheidsorganisaties, lessen in
godsdienst geeft aan de jeugd, gebedsgroepen leidt niet kan combineren met een
gehuwd leven.
|