Wij
beleven de laatste reis van de Titanic
Wij zijn nu in de tijd van de Titanic. Iedereen kent wel de
film met Kate Winslet en Leonardo di Caprio, dat een romantisch verhaal is
geworden. Maar dat neemt het dramatische van de situatie niet weg. Het schip is
gezonken. En heeft zowat 1500 van de ongeveer 2230 mensen naar de diepte
gesleurd. En dit verhaal is niet verzonnen. HET IS ECHT GEBEURD!!!
Titanic

Titanic
bij vertrek in Southampton
grootte
route
Nog
eens in t kort: De RMS Titanic was een Brits passagiersschip dat vertrok voor
zijn eerste tocht op 10 april 1912 en op 14 april om 23.40u tegen een ijsberg
botste en 2u40 later zonk. Het schip was uitgevaren van Southampton, met twee
tussenstops te Cherbourg en Queenstown, naar New York. De laatste reis begon op 11
april van Queenstown om 13.30u. De kapitein Edward Smith ging onder met het
schip. De Titanic had een serie waarschuwingen ontvangen van andere schepen
over pakijs rond de Grand Banks of Newfoundland. Maar toch bleef het schip op
volle snelheid. Men geloofde toen dat ijs maar weinig impact had op grote
schepen. De kapitein had zelfs in 1907 verklaard dat hij zich geen
omstandigheid kon inbeelden die een schip zou doen zinken. De moderne
scheepsbouw had dit probleem opgelost, meende hij.
kapitein
Op de
tocht bevonden zich enige van de rijkste mensen in de wereld, evenals honderden
emigranten uit Groot-Brittannië, Ierland en Scandinavië en andere gebieden om
zich definitief in Amerika te vestigen. Op de hoogste niveaus was er voor de
reizigers van eerste klasse een overvloed aan luxe en comfort. Hoewel de
Titanic waterdichte compartimenten had en waterdichte deuren, had ze maar reddingssloepen
voorzien voor 1180 mensen wegens verouderde maritieme veiligheidsregels. Bijna
twee uur nadat de Titanic was gezonken kon de RMS Carpathia een 700-tal mensen
oppikken.
En dit is op dit ogenblik de situatie van de wereld. Wij
beleven de Titanic. Iedereen is nog aan het dansen, feestvieren, eten, drinken,
met elkaar in gesprek, aan het wandelen op het hoogste dek en andere bezigheden
aan het doen. De keuken draait nog op volle gang, de machines worden
aangedreven, de garçons dienen eten en drank op. Kortom : de 5 compartimenten
van de 16 staan onder water en de mensen zien niets, horen niets en doen verder
alsof er niets is gebeurd. De crew die iets zou MOETEN ZEGGEN OVER DE DREIGENDE
RAMP zwijgt als vermoord. Natuurlijk omdat ze zelf NIET geloven dat de Titanic
of de wereld kan zinken. Men zegt steeds dat er niet genoeg crewleden zijn,
maar er zijn nog genoeg priesters en bisschoppen die DE TOESTAND ZOUDEN KUNNEN
AANKAARTEN. Ze zouden kunnen beginnen met vertellen dat iedereen EEN
REDDINGSVEST ZOU KUNNEN AANTREKKEN door gebed, door de sacramenten van de Kerk
bij te wonen. Ze zouden er ook kunnen op wijzen dat de mensen NIET ENKEL AAN
ZICHZELF MOETEN DENKEN, ze moeten de anderen die in nood verkeren helpen. In de
tijd van de Titanic was het aangewezen dat je kinderen en vrouwen in de weinige
reddingssloepen kreeg.

het
roer : 24 m hoog, 5 m breed, 100 ton (zie de man onderaan)
Afmetingen van de Titanic waren : 269 m lengte 28 m
breedte 53 m hoogte. Er waren verschillende dekken : het bootdek (hoogste
dek) waar de reddingsboten zich bevonden, 7 dekken (A-G) voor crew en
passagiers, en onder de waterlijn het Orlop Dek en Tank Top. Het Orlop dek was
voor cargo en daar bevonden zich ook de stookkamers, stoommotoren, turbines en
elektrische generatoren. De kruissnelheid was 39 km/u. De stookovens moesten manueel
met schoppen gevuld worden, en dat was meer dan 600 ton kolen dagelijks door
176 man die rond de klok werkten. Er was op de reis reeds brand geweest in een
van de steenkool opslagplaatsen wegens spontane zelfontbranding, maar het vuur
was reeds geblust in het begin van de reis. Er waren 4 grote schoorstenen op
het schip waarvan de laatste een esthetisch doel had en als keukenventilatie
diende. Het schip kon ook drinkwater uit zeewater distilleren, maar dit was
omslachtig omdat door zoutafzetting de machine vlug verstopt raakte.
bootdek
propellers
Het schip kon maximaal 833 personen in 1ste klasse,
614 personen in 2de klasse en 1006 personen in 3de klasse
herbergen. (totaal 2453 passagiers en 900 crewleden) De passagiers uit de 3de
klasse werden gecontroleerd op ziektes omdat ze anders werden geweigerd
in de VS.
Degene die de situatie kent en weet dat het schip ECHT ZAL
ZINKEN en al weet wie er zal gered worden en wie niet, bevindt zich in een
helikopter boven het schip. Inderdaad kon niet in 1912. Maar Jezus is niet van
1912. Hij is van alle tijden. Hij geeft voortdurend boodschappen over wat er
zal gebeuren, welke koers de mens neemt en dat ze moeten een andere koers
nemen. Maar dit heeft de mens dus
niet gedaan. We zijn recht op de ijsberg van het kwaad gevaren.
Zo ziet de ramp eruit en zinkt het schip. Het breekt onder
de waterlijn in tweeën en landt uiteindelijk op 3780 m diepte met de voor- en
achtersteven 600 m van elkaar verwijderd.

wrak
voorsteven

de
grote trap in volle glorie die van het bootdek tot het E dek liep

de
grote traphal

deel
van de grote trap met kroonluchter

luxe
van de 1e klasse

vuurplaats
met een klok van een 1e klasse kabine

een engeltje
dat de grote trap versierde

een
pop
|