2/3 Lessen
Lukas 15:11-32 Een
man had twee zoons. Nu zei de jongste van hen tot zijn vader: Vader, geef
mij het deel van het bezit waarop ik recht heb. En hij verdeelde zijn vermogen
onder hen. Niet lang daarna pakte de jongste zoon alles bij elkaar en
vertrok naar een ver land. Daar verkwistte hij zijn bezit in een losbandig
leven. Toen hij alles opgemaakt had, kwam er een verschrikkelijke
hongersnood over dat land en hij begon gebrek te lijden. Nu ging hij in
dienst bij een der inwoners van dat land, die hem het veld in stuurde om
varkens te hoeden. En al had hij graag zijn buik willen vullen met de
schillen die de varkens aten, niemand gaf ze hem. Toen kwam hij tot
zichzelf en zei: Hoeveel dagloners van mijn vader hebben eten in overvloed, en
ik verga hier van de honger. Ik ga weer naar mijn vader en ik zal hem
zeggen: Vader, ik heb misdaan tegen de hemel en tegen u; ik ben niet meer waard
uw zoon te heten, maar neem mij aan als een van uw dagloners. Hij ging dus
op weg naar zijn vader. Zijn vader zag hem al in de verte aankomen, en hij werd
door medelijden bewogen; hij snelde op hem toe, viel hem om de hals en kuste
hem hartelijk.
Maar de zoon zei tot hem: Vader,
ik heb misdaan tegen de hemel en tegen u; ik ben niet meer waard uw zoon te
heten. Maar de vader gelastte zijn knechts: Haalt vlug het mooiste kleed
en trekt het hem aan, steekt hem een ring aan zijn vinger en trekt hem sandalen
aan. Haalt het gemeste kalf en slacht het; laten we eten en
feestvieren, want deze zoon van mij was dood en is weer levend geworden,
hij was verloren en is teruggevonden. Ze begonnen dus feest te vieren. Intussen
was zijn oudste zoon op het land. Toen hij echter terugkeerde en het huis
naderde, hoorde hij muziek en dans. Hij riep een van de knechts en vroeg wat
dat te betekenen had. Deze antwoordde: Uw broer is thuisgekomen en uw
vader heeft het gemeste kalf laten slachten, omdat hij hem gezond en wel heeft
teruggekregen.
Maar hij werd kwaad en wilde niet
naar binnen. Toen zijn vader naar buiten kwam en bij hem aandrong, gaf hij
zijn vader ten antwoord: Al zoveel jaren dien ik u en nooit heb ik uw geboden
overtreden, toch hebt gij mij nooit een bokje gegeven om eens met mijn vrienden
feest te vieren. En nu die zoon van u is gekomen die uw vermogen heeft
verbrast met slechte vrouwen, hebt ge voor hem het gemeste kalf laten slachten.
Toen antwoordde de vader: Jongen, jij bent altijd bij me en alles wat van mij
is, is ook van jou. Maar er moet feest en vrolijkheid zijn, omdat die
broer van je dood was en levend is geworden, verloren was en is teruggevonden.'
Net als de verloren zoon, hebben we allemaal lessen te
leren, en ze kunnen inderdaad net zo hard voor ons zijn als voor de verloren
zoon! Gewoonlijk is er in een mate sprake van trots. De laatste tijd heb ik
gevoeld dat de Heer mij een paar van mijn karaktergebreken heeft onthuld,
waarvan ik sommige als sterke punten heb geteld! O wee! Het betekende een reeks
beproevingen, groot en klein, waarin ik mijn eigen motieven en handelingen grondig
moest onderzoeken, totdat uiteindelijk er een licht ging branden.
Vrome mensen, zoals jullie en ik proberen te zijn, zijn
vaak het meest blind voor hun eigen fouten. Ik veronderstel dat dat de reden is
waarom de H. Franciscus zo graag degenen wilde bedanken die hem hebben
gecorrigeerd, beledigd of zelfs fysiek hebben misbruikt. Hij wist dat alles wat
de boze zou gebruiken als middel om hem te schaden, in feite een kracht was om
te groeien in deugd en hem dieper leidde in het hart van God. Zoals Paulus in
Romeinen 8:28 zegt: "Intussen weten wij, dat God in alles het heil
bevordert van die Hem liefhebben, van hen die volgens zijn raadsbesluit
geroepen zijn. In alles.
De H. Bernadette van Lourdes kende ook de waarde van het
danken van alles, vooral het lijden en de vernederingen, zoals ze ons laat zien
in haar dankbaar testament. In haar woorden:
* Voor de armoede waarin mijn moeder en vader leefden, voor
het falen van de molen, alle moeilijke tijden, voor het afschuwelijke schaap,
voor voortdurende vermoeidheid, dank u, mijn God!
* Voor lippen, die ik te veel voedde, voor de vuile neuzen
van de kinderen, voor de bewaakte schapen, ik dank u!
* Dank u, mijn God, voor de officier van justitie en de
politiecommissaris, voor de politieagenten en voor de harde woorden van pater
Peyramale!
* Voor de dagen waarin u kwam, Maria, voor de dagen waarin u
niet bent gekomen, zal ik je nooit kunnen bedanken... alleen in het Paradijs.
* Voor de klap in het gezicht, voor de spot, de
beledigingen en voor diegenen die me verdachten omdat ik er iets van (de
verschijningen) wilde verkrijgen, dank u, OLVrouw.
* Voor mijn spelling, dat ik nooit heb geleerd, voor de
herinnering die ik nooit heb gehad, voor mijn onwetendheid en voor mijn
domheid, dank u.
* Voor het feit dat mijn moeder zo ver weg stierf, vanwege
de pijn die ik voelde toen mijn vader in plaats van zijn kleine Bernadette te
knuffelen, me 'zuster Marie-Bernard' noemde, ik dank u, Jezus.
* Ik dank u voor het hart dat u me gaf, zo delicaat en
gevoelig, dat u vulde met bitterheid.
* Voor het feit dat Moeder Josephine verklaarde dat ik voor
niets deugde, dank je. Voor het sarcasme van moeder-overste: haar harde stem,
haar onrecht, haar ironie en voor het brood van vernedering, bedankt.
* Dank u dat ik de bevoorrechte persoon was die werd
berispt, zodat mijn zussen zeiden: "Wat een geluk het is om Bernadette
niet te zijn."
* Dank u voor het feit dat ik het was, Bernadette die met
opsluiting werd bedreigd omdat ze u had gezien, Heilige Maagd; door de mensen
als een zeldzaam dier beschouwd; de Bernadette die zich zo ellendig voelde, dat
toen ze Haar zag, er werd gezegd: "Is dat het?"
* Voor dit ellendige lichaam dat u me hebt gegeven, voor
deze brandende en verstikkende ziekte, voor mijn rottende weefsel, voor mijn
verkalkte botten, voor mijn zweet, voor mijn koorts, voor mijn zwakte en voor
mijn acute pijnen, bedankt, mijn God.
* En voor deze ziel die u mij hebt gegeven, voor de
woestijn van innerlijke dorheid, voor uw nacht en de bliksem, voor uw stiltes
en uw donderslagen, voor alles.
* Voor u - toen u aanwezig was en wanneer u dat niet was -
dank u, Jezus.
(Saint Bernadette
Soubirous, Abbe Francois Trochu)
Behalve dat we onze lessen leren, worden deze beproevingen
ook naar ons gestuurd als hemelse juwelen die we kunnen gebruiken om zielen af te kopen, of voor een ander goddelijk doel. Ik
hou van dit citaat van Pr. J.P. de Caussade uit Overgave aan de Goddelijke
Voorzienigheid:
"Al deze monsters komen alleen in de wereld om de moed
van de kinderen van God te testen, en als deze goed getraind zijn, geeft God
hen het genoegen de monsters te verslaan en stuurt nieuwe atleten de arena in.
"En dit leven is een schouwspel voor de Engelen, dat
voortdurend vreugde in de hemel veroorzaakt, werk voor de Heiligen op aarde, en
verwarring voor de duivels in de hel. Alles wat tegengesteld is aan Gods orde
maakt het leven alleen maar des te meer aanbeden. Alle bewerkers van
ongerechtigheid zijn slaven van gerechtigheid, en de goddelijke actie bouwt het
Hemelse Jeruzalem op de ruïnes van Babylon."
God is oneindig geduldig en zal ons zoveel beproevingen
sturen als nodig is om de lessen te leren die Hij ons wil leren, of om te
groeien in de deugden die we helaas missen. We doen onszelf een groot plezier
door goede studenten te zijn en snel onze lessen te leren! Jezus en Maria, gun
ons alsjeblieft de genade goede studenten te zijn!
Als de beproevingen echter doorgaan, kunnen we er veel
vertrouwen in hebben dat geen enkele van deze Hemelse juwelen op de grond zal
vallen. Door genade en in Christus wordt elk juweel in onze naam in de Hemelse
schatkist gestort, waar geen enkele macht het kan vernietigen. Daar kunnen we
het terug lenen wanneer dat nodig is om Gods werk te volbrengen. Bovendien is elk
heerlijk stuk van de Hemelse schatkamer voor ons en stelt ons in staat om veel
meer te kopen dan mogelijk zou zijn door ons eigen lijden alleen.
Gods vrijgevigheid is een groot en glorierijk mysterie.
Moge Zijn naam in alle dingen worden geprezen! Jezus, we vertrouwen op u.
28/12/2014 Diamanten uit koolstof
Zo is dus wie in Christus is, een nieuwe
schepping: het oude is voorbij, het nieuwe is al gekomen. (2 Korintiërs
5:17)
Ik had als kind geleerd dat diamanten uit koolstof kwam dat
gedurende vele duizenden jaren aan enorme druk was blootgesteld. Ik vond altijd
het idee dat diamanten, de meest gewilde, waardevolle en moeilijkste substantie
ter wereld, kwam van iets dat gebruikelijk en goedkoop was. Daarin zit een
prachtige spirituele metafoor. Wat hebben we God te bieden dat niet gewoon is
en goedkoop? Onze gebrekkige gebeden, onze halfslachtige offers, tijd die we
met tegenzin besteden aan geestelijke zaken - waarom zou God er niet voor
kiezen om onze armenoffers te negeren?
De bovenstaande passage in de Schrift laat ons zien dat de
manier om God te behagen met ons aanbod, is om ze in Christus en door Christus
aan te bieden. Hij is de katalysator die alle dingen nieuw maakt. Het is de
druk van het Kruis dat we om zijnentwil dragen en de aanhoudende kruisweg op de
heuvel van Calvarie die zijn aantrekking op ons aanbod uitoefent. Door ons
lijden te verbinden met dat van Christus, hopen we dat wat we aanbieden
vruchten zal afwerpen voor het Koninkrijk.
Dit is geweldig nieuws voor boetelingen. We voelen ons
geroepen tot meer gebed en vasten, om onszelf aan Christus over te geven en
alles te aanvaarden wat Hij verkiest om op onze weg te sturen, om al onze
vreugde en verdriet aan God door Christus aan te bieden. Helaas voldoet de
realiteit van ons aanbod vaak niet aan onze ambities. Maar in Christus hopen en
geloven we dat ons onzuivere aanbod zal worden omgezet in spirituele diamanten.
Aangesloten bij het lijden van Christus, vertrouwen we erop dat onze offers
zielen winnen voor het Koninkrijk en de Komst van Jezus in heerlijkheid
bespoedigen. Is er een aardse troost of schat die vergelijkbaar is met
dergelijke spirituele diamanten?
U bent waarschijnlijk bekend met de film Schindler's List
die enkele jaren geleden verscheen. Het is een verhaal over een man, Oskar
Schindler, die tijdens de Tweede Wereldoorlog een contract had met de nazi's om
wapens voor hen te produceren in Polen. Hij begon als een geharde kapitalist
die probeerde rijk te worden door Joden als slavenarbeid in zijn fabriek te
gebruiken. Hij besefte al snel de gruwel dat de nazis de Joden aandeden en
trachtte zoveel mogelijk van hen te redden door omkoping, bedrog en alle andere
middelen die hij kon bedenken.
De film bevat talloze hartverscheurende scènes, maar degene
die me het meest heeft getroffen, vond plaats aan het einde van de film.
Schindler had vele honderden Joden gered. Toen hij eenmaal veilig was, had hij
tijd om na te denken. In dit aangrijpende tafereel, net nadat hij de grens was
overgestoken, klaagde hij bitter dat hij niet meer van hen had gered. Hij had
deze snuisterij of die snuisterij kunnen verkopen - elk stuk telt als een leven
dat hij zou kunnen hebben en had moeten redden. Die scène heeft me vooral in
tranen geroerd. Ik besefte dat ik niet tot het einde van mijn leven wenste te
treuren dat ik zoveel meer voor zielen had kunnen doen.
Het slechte nieuws is dat alles wat ik te bieden heb voor
zielen goedkope koolstof is. Het goede nieuws is dat God koolstof kan en zal
veranderen in diamanten.
Diamanten
(Wikipedia)

Diamanten worden onder hoge druk gevormd op een diepte
tussen 140 en 190 kilometer in de aardmantel door samenpersing van
koolstof. Ze worden aan het aardoppervlak gebracht door snel transport door
middel van explosieve vulkanen. Het vulkanisch gesteente heeft een
kenmerkende blauwe kleur en wordt Kimberliet genoemd naar de
plaats Kimberley in Zuid Afrika. In de jaren negentig van de 20e eeuw
was er een diamond rush in Noord-Canada na de ontdekking
van een kimberlietpijp met economisch winbare diamant in Lac de Gras in
1991.
Naast voorkomens in kimberlietpijpen en hun directe
omgeving komen diamanten ook voor in alluviale afzettingen. In India was
de delta van de Krishna rivier van oudsher de vindplaats van
alluviale diamanten. Alluviale diamant wordt ook gevonden in het Sperrgebiet ten
zuiden van Lüderitz aan de kust van Namibië en in het
aansluitende kustgebied van Zuid-Afrika. In die gebieden komt diamant voor
in een zandlaag enige meters onder de oppervlakte. Deze gebieden zijn gesloten
voor iedereen die er niets te zoeken heeft. Een deel van de diamant spoelt ook
wel de Atlantische Oceaan in en wordt daar door diamantvissers gewonnen.
Hogedruk subductiezones kunnen mogelijk als
alternatief moedergesteente voor diamant fungeren. In het Beni Bouseramassief
in Noord-Marokko zijn microdiamantassociaties gevonden die in die richting
wijzen.
Het Russische bedrijf Alrosa, actief in de
deelrepubliek Jakoetië, is de grootste producent van diamant ter wereld
met 28% van de wereldproductie. De Beers, had lange tijd vrijwel een
wereldmonopolie op diamant, is de tweede speler met 20% van de productie. Op
nummer drie staat Rio Tinto met een aandeel van 17%. In
Australië is Rio Tinto de grootste producent van gekleurde diamanten in
de Argylemijn in het gebied Kimberley. In Angola is Catoca nog
een belangrijke producent, Alrosa heeft in dit bedrijf een aandelenbelang van
32,8%.
Een diamantvoorkomen is economisch winbaar als er ten minste
1 karaat diamant van edelsteenkwaliteit per ton gesteente aanwezig is.
Naast edelsteenkwaliteit levert een voorkomen in de
praktijk een veelvoud van lage kwaliteit diamant. Deze diamant vindt zijn weg
als industriële diamant, gebruikt voor boren en zagen. Jaarlijks wordt zo'n 130
miljoen karaat diamant gewonnen, waarvan zo'n 80% industriële diamant is.
Daarnaast wordt er jaarlijks 570 miljoen karaat (110
ton) synthetisch diamant geproduceerd voor industrieel gebruik. Ongeveer
90% van alle diamantslijppoeder is tegenwoordig synthetisch. Van de
synthetische diamanten wordt het overgrote deel nog onder hoge druk
vervaardigd. Een groeiend aandeel wordt vervaardigd door middel van opdamping
bij lage druk. De kleine kristallen die deze techniek oplevert, vinden hun toepassing
als ultraharde coating bij de fabricage van voorgevormd gereedschap.
De belangrijkste centra voor verhandeling van diamant
zijn Londen, waar De Beers gevestigd is, en Antwerpen. 80% van alle
ruwe diamanten en 50% van alle geslepen diamanten gaat langs Antwerpen. In
Antwerpen zijn er vier diamantbeurzen, de oudste dateert van 1886. In
2011 werden in Antwerpen diamanten verhandeld met een totale waarde van 44,6
miljard euro. Ook de Amsterdamse Vereniging Beurs voor den
Diamanthandel is belangrijk. In de wereld zijn er 30 diamantbeurzen.
Slijpvormen
De diamant kan in verschillende geslepen vormen voorkomen.
De meest gebruikte slijpvorm is de ronde of briljant met 58 facetten,
die Antwerpenaar Marcel Tolkowsky in 1919 bedacht na wiskundige
berekeningen van de lichtbreking en totale interne reflectie.

Andere veel voorkomende slijpvormen zijn:
- Ovaal,
56 facetten
- Princess,
76 facetten, rechthoekige vorm
- Marquise,
of Navette, 56 facetten, lensvormig. Deze moeilijke slijpvorm wordt
toegeschreven aan Lodewijk XIV
- Peer,
58 facetten, in vorm van een waterdruppel
- Emerald,
48 tot 50 facetten, opgebouwd uit rechthoekige facetten aan elke kant en
aan de hoeken
- Hart
- Asscher
- Radiant

Bewerking
Ruwe diamanten worden bewerkt om het licht schitterend te
breken. Na de bewerking blijft er een steen over met een schittering en
kleurenspel die op verschillende criteria wordt beoordeeld om tot een prijs te
komen. De criteria zijn de 4 C's en houden in:
Cut
Hieronder wordt verstaan het maaksel van de steen. De vorm
waarin de steen geslepen wordt is een onderdeel hiervan. Het maaksel heeft
betrekking op de kwaliteit van het slijpen en de verhoudingen van de slijpvorm.
De essentie ligt in de juiste "verhoudingen" en de
"verfijning" van de geslepen steen. Onder de verhoudingen wordt
verstaan de hoogte van de kroon, de kroonhoek, de diepte van de paviljoenzijde,
de tafelspiegeling en de verhouding van de rondist ten opzichte van de totale
diepte van de steen.
Onder de verfijning wordt verstaan de precieze afwerking
van het totale maaksel. Hoe regelmatig is de rondist, is de kollet zwaar of
licht, zijn er symmetrieverschillen tussen kroon en paviljoenzijde, sluiten de
facetten recht op elkaar aan, ligt de kollet exact in het midden of ligt de
tafel decentraal?
Al deze zaken zijn direct van invloed op het spel van het
licht in de steen. Het maaksel is mensenwerk, in tegenstelling tot de
zuiverheid, kleur en ten dele het gewicht. Het is dan ook een grote
prijsbepalende factor in de vier Cs: een steen met een mooi rond gewicht,
loepzuiver en de hoogste kleur in een briljante slijpvorm kan een topsteen
lijken, maar als de steen te diep geslepen is (spijker) of te ondiep (visoog)
dan is het lichtspel in de steen dood en heeft de steen een geringere waarde.
Kortom, het maaksel is van groot belang omdat het
uiteindelijk het belangrijkste in de steen tot uiting laat komen: de
schittering en het kleurenspel in volle glorie.
Carat
Het gewicht van edelstenen wordt uitgedrukt in karaat (1
karaat = 0,2 gram). Het karaat wordt onderverdeeld in 100 punten en wordt
altijd in twee decimalen uitgedrukt, bijvoorbeeld 0,24 karaat of 24 punt. De
karaat heeft zijn oorsprong in een in de oudheid gebruikt standaardgewicht: dat
van een zaadje van de johannesbroodboom (Ceratonia siliqua).
Clarity
De zuiverheid van geslepen diamant. De steen kan zowel in-
als uitwendig kenmerken vertonen. De inwendige bestaan veelal uit gletsen
(inwendige scheuren), resten koolstof die niet geheel uitgekristalliseerd zijn
of insluitingen van stikstof. Ze komen in allerlei vormen voor maar ook in
diverse gradaties van intensiteit. Het zijn groeilijnen die de opbouw van de
ruwe steen laten zien. Ook zijn er uitwendige kenmerken zoals
"baard", die overblijft wanneer de steen te hard gesneden is, en
"nijf" die achterblijft wanneer de steen zuinig gesneden is. Beide
kenmerken zijn op de rondist te zien. Al deze kenmerken bepalen de zuiverheid
van de steen die in verschillende categorieën wordt ingedeeld: LC, VVS1, VVS2,
VS1, VS2, SI1, SI2, P1, P2, P3. De beoordeling hiervan gebeurt altijd visueel
met een loep en onder een lamp die een licht uitstraalt gelijkwaardig
aan daglicht.
De loep heeft een vergroting van 10 en is een achromaat,
vrij van sferische en chromatische aberraties. Dit wil zeggen
dat de diamant volledig scherp en zonder kleurafwijkingen kan waargenomen
worden door de lens van de loep.
Tabel voor de zuiverheid ten opzichte van de zichtbaarheid
van de inwendige kenmerken:
Zuiverheid
|
Benaming
|
Zichtbaarheid
|
LC
|
Loupe-clean
|
Geen enkel kenmerk is zichtbaar met de loep
|
VVS1 en VVS2
|
Very very small
internal characteristics
|
De kenmerken zijn erg moeilijk tot moeilijk te vinden met
de loep
|
VS1 en VS2
|
Very small internal characteristics
|
De kenmerken zijn vrij gemakkelijk te vinden met de loep
|
SI1 en SI2
|
Small internal characteristics
|
De kenmerken zijn gemakkelijk tot erg gemakkelijk te
vinden met de loep
|
P1
|
Pique 1
|
De kenmerken zijn moeilijk te vinden met het blote oog
door de bovenkant van de diamant
|
P2
|
Pique 2
|
De kenmerken zijn makkelijk te vinden met het blote oog
en hebben weinig invloed op de schittering van de diamant
|
P3
|
Pique 3
|
De kenmerken zijn erg gemakkelijk te vinden met het blote
oog en hebben invloed op de schittering van de diamant
|
Colour
Hoe een kleurdiamant beoordeeld wordt, is
tamelijk subjectief. Een zuivere diamant is kleurloos. Meestal geldt dan ook;
hoe minder kleur, hoe zuiverder, dus hoe waardevoller. Bepaalde relatief veel voorkomende
verkleuringen, zoals geel, laten de waarde van de diamant dalen. Uiteraard
blijven deze stenen waardevol; in 2011 werd een gele diamant geveild voor circa
8 miljoen euro. Minder voorkomende kleuren zoals roze en blauw zorgen
daarentegen voor een waardestijging; in 2010 bracht een roze diamant het
recordbedrag van 34 miljoen euro op. Ook zwarte diamant, die mogelijk
van buitenaardse oorsprong is, is zeldzaam. De kleur wordt bepaald aan de
hand van een set zogenaamde ijkstenen (de zogenaamde masterstones).
Dit is een door verschillende vooraanstaande diamantairs beoordeelde
verzameling stenen met verschillende kleuren in de hoogste graden, die als
standaarden worden beschouwd. De beoordeling gebeurt meestal visueel (met het
oog). Tegenwoordig zijn er ook elektronische beoordelingen mogelijk,
bijvoorbeeld door een fotospectometer.
Het IDC (International Diamond Council) gebruikt het
volgende kleurenschema:
Kleur
|
Nederlandse benaming
|
Oude benaming
|
D
|
Fijnste wit+
|
Jager
|
E
|
Fijnste wit
|
River
|
F
|
Fijn wit+
|
River
|
G
|
Fijn wit
|
Top Wesselton
|
H
|
Wit
|
Wesselton
|
I
|
Licht getint wit+
|
Top Crystal
|
J
|
Licht getint wit
|
Crystal
|
K
|
Getint wit+
|
Top Cape
|
L
|
Getint wit
|
Top Cape
|
M
|
Getinte kleur
|
Cape
|
N
|
Getinte kleur
|
Low Cape
|
O
|
Getinte kleur
|
Very Light Yellow
|
P-Z
|
Getinte kleur
|
Light Yellow
|
|