Een paar jaar geleden, tijdens de
nacht, voelde ik de aanwezigheid van de Heer en zag ik een beeld. Het leek op
veelkleurige stukken die verschoven en elkaar overlapten. Het beeld leek geen
duidelijke orde te hebben. Het was erg
chaotisch. Deze woorden kwamen bij mij op: "Dingen zullen snel achter
elkaar gebeuren." In het beeld leek het alsof er overal dingen gebeurden
die schijnbaar niet verbonden waren, maar toch waren ze allemaal verbonden in
het grote geheel. Toch kon ik het niet begrijpen. Het was als een levend
lappendeken.
In de droom had ik het gevoel
dat, hoewel de dingen me chaotisch toonden, dat God het zeker goed begreep en
dat Gods plan er altijd zo uitziet. We snappen het gewoon niet. Het goede
nieuws is dat we het niet hoeven te begrijpen. We moeten gewoon doen wat God
ons dagelijks voorlegt en voor alles op Hem vertrouwen.
Een goede inschatting ervan is
dat Jezus alles wegneemt waar we ons aan vastklampen, zodat we ons alleen aan Hem
kunnen hechten, wetend dat als we Hem bezitten we alles bezitten. We realiseren
ons meestal achteraf dat wat er gebeurt is, goed en noodzakelijk was voor onze
spirituele groei. Laten we dan met beide handen aan Jezus vasthouden en erop
vertrouwen dat alles inderdaad goed zal zijn.
Toen het Lam het zevende zegel opende, was er
ongeveer een half uur stilte in de hemel. (Openbaring 8: 1)
Stilte betekent niet inactiviteit
of instemming met het status-quo. Het betekent dieper gaan en een kanaal worden
voor de Goddelijke Stilte, de kracht van God, die alle volheid bevat, en die
elk woord vasthoudt dat je tot Christus richt. We kunnen over het aardse leven
van de H. Maagd Maria zeggen volgens de geschriften van Anna Katarina Emmerick
en Maria van Agreda dat ze altijd bedachtzaam was in gedachten, woorden en
daden. Laten we Haar navolgen. (zie artikel hieronder over bedachtzaamheid)
De wereld heeft grote behoefte
aan leiding van de goddelijke kracht, die alleen kan komen door gebed,
meditatie, het lezen van de H. Schrift, het bijwonen van de Sacramenten en gehoorzaamheid
aan de juiste autoriteit. Denk aan de contemplatieven die, zoals ik al eerder
zei, degenen zijn die ervoor zorgen dat deze planeet niet uit zijn baan komt!
Als deze stilte inderdaad een
teken van de tijd is, kunnen we er troost uit putten dat God een einde wil
maken aan deze slechte tijd. Wat dat ook inhoudt, laten we God onze duidelijke
en standvastige FIAT geven!
Jezus, ik geef mezelf aan U over.
Zorg voor alles. Ik houd van U en ik dank U met Uw eigen Goddelijke Wil. Fiat!
"En daarom, mijn goede
dochter, laat je geest niet verontrust zijn over iets dat mij in deze wereld
zal overkomen. Niets kan komen dan enkel wat God wil. En ik ben er heel zeker
van dat wat dat ook is, hoe slecht het ook mag lijken, het inderdaad het beste
zal zijn. "- H. Thomas More
Ik laat jullie de antifonen lezen
van afgelopen dinsdag uit de getijdengebeden:
Antifoon 1 - Geef je over aan God
en Hij zal alles voor je doen. Alleluia.
Antifoon 2 - Wend je af van het
kwaad en leer Gods wil te doen 'de Heer zal je sterken als je Hem gehoorzaamt.
Alleluia.
Antifoon 3 - Wacht tot de Heer je
leidt en volg dan zijn weg. Alleluia.
Amen. Fiat!
Kardinaal Sarah daagt de wereld uit tot stilte
5/5/2017
Als we deze stilte
niet cultiveren, hoe kunnen we dan God vinden?
Onze tijd is er een van lawaai...
onze tijd is er een van rusteloosheid.
Dit is het landschap: het rauwe
mediacircus dat de grens tussen machtspolitiek en kijkplezier vervaagt; de
wemelende internetjungle van tweets over gejammer en gejammer over tweets; en
een digitale aanwezigheid die zich exponentieel vermeerdert, zonder einde. We
maken het ons zelfs eigen totdat we niet alleen lawaai maken, maar lawaai zijn verbonden
met het rumoer van de wereld en niet in staat zijn om eruit te raken.
Is er iets anders?
In dit milieu komt de Kracht van
de Stilte op tegen de dictatuur van Lawaai, een krachtig nieuw boek met een
revolutionaire boodschap: dat wat onze wereld het meest nodig heeft, rust en
stilte.
Kardinaal Robert Sarah van Guinea
sprak over het onderwerp in zijn eerste interview met Nicolas Diat, waarin hij
concludeerde dat voor velen van ons het "verontrustende" geluid van
stilte gewoon geen optie is. "We moeten onophoudelijk het lawaai van de
wereld horen: vandaag is ziekelijke praatzucht en soort must en stilte wordt
als een mislukking beschouwd." De Kracht van Stilte, pakt de filosofische
en spirituele dimensies van stilte uit, inclusief onze terughoudendheid om er
zelfs mee aan de slag te gaan.
Het interview ontvouwt zich met
een reeks van filosofische fragmenten, net als Pensées van de filosoof Blaise
Pascal (die door Sarah wordt geciteerd). "Wat zal er van onze wereld
worden als het geen intervallen van stilte zoekt?" vraagt Sarah zich af.
"Rust en harmonie in het innerlijke kunnen alleen uit de stilte voortvloeien.
Zonder dat bestaat het leven niet. De grootste mysteries van de wereld worden
geboren en ontvouwen zich in stilte. "In stilte, waar zovelen van ons een
verontrustende afwezigheid zien, daagt Sarah zijn lezers uit om in plaats
daarvan de aanwezigheid te ontdekken van het grootste mysterie dat er is, één
die, net als de blik van een minnaar, de groei van een plant, of de beweging
van de sterren, communiceert door Zijn eigen stilte. "Niets zal ons God
beter laten ontdekken dan Zijn stilte gegrift in de kern van ons wezen,"
schrijft Sarah. "Als we deze stilte niet cultiveren, hoe kunnen we dan God
vinden?"
De postmoderne wereld snijdt
zichzelf af van God precies in de mate waarin het zichzelf afsnijdt van stilte
en eenzaamheid. "Zonder stilte", schrijft hij, "verdwijnt God in
het lawaai." Maar Sarah maakt ook duidelijk dat het cultiveren van stilte
niet alleen een kwestie is van het stil maken van spraak en geluiden; het
betekent ook dat we onze oordelen, hartstochten en gedachten tot rust brengen.
In feite kan het pad van uitwendige stilte op pijnlijke wijze de diepten van
innerlijk geluid onthullen waarin we zijn ondergedompeld. En dat is precies waarom
we de neiging hebben om de stilte te vermijden. "Met zijn feestelijke
uitstraling is lawaai een wervelwind die een confrontatie met zichzelf vermijdt",
schrijft hij. "Onrust wordt een kalmeringsmiddel, een morfinepomp, een
onsamenhangende droomwereld. Maar dit geluid is een gevaarlijk, bedrieglijk
medicijn, een duivelse leugen die de mens helpt zichzelf te vermijden in een
confrontatie met zijn innerlijke leegte. Het ontwaken zal noodzakelijk en
brutaal zijn.
Sarah roept verschillende
prachtige beelden op - een tempel, een melodie, een licht en een vlam - om de
glorie van stilte vast te leggen, maar roept ook verontrustende beelden op om
de kracht ervan vast te leggen - een brandend offer, een schaduw, een golf, een
gewelddadige aanval . De noodzakelijke zwijgzaamheid betekent een ontmoeting
met God, en de ontmoeting kan ons naar 'angstaanjagende kusten' brengen. Maar
Sarah moedigt ons aan om verder te gaan en dezelfde grote vrede en
standvastigheid te ontdekken die zoveel Heilige mannen en vrouwen in hun stilte
hebben gevonden .
Het zou gemakkelijk zijn geweest
als Sarah overging in een aanklacht tegen politieke, economische en sociale
macht - en hoewel Sarah zeker niet zwijgt over hun schuld, richt zijn aandacht
zich meer op het openbaren en uitnodigen van de grote bronnen van stilte in de
wereld. In de Katholieke traditie. Hij keert keer op keer terug naar het Oude
Testament, maar vindt de grootste Bijbelse lofprijzing om te zwijgen in het
leven van de Heilige Familie. Jozef spreekt geen enkel woord in het Evangelie
en Maria's woorden zijn zeldzaam. Haar hele leven is verzwolgen in trouwe
gehoorzaamheid en gebedsvolle aandacht. Maar het is in het leven van Haar Zoon
dat stilte een geheel nieuwe betekenis krijgt. "Het hele leven van Jezus
is omhult in stilte en mysterie", schrijft Sarah. "Als de mens
Christus wil navolgen, is het genoeg voor hem om zijn stiltes te observeren. De
stilte van de wieg, de stilte van Nazareth, de stilte van het Kruis en de
stilte van het afgesloten graf zijn er enige. De stiltes van Jezus zijn stiltes
van armoede, nederigheid, zelfopoffering en vernedering; het is de bodemloze
afgrond van zijn kenosis, zijn zelflediging of zelfverloochening.
Voor Sarah, die ook prefect is
van de Congregatie voor Goddelijke Aanbidding, moet de Kerk deze stilte
beschermen en koesteren in haar gebeden, in haar sacramenten en in haar
liturgie. De kardinaal haalde vorig jaar de krantenkoppen toen hij opriep tot een
terugkeer naar "ad orientem" viering van de mis (waarin de priester
dezelfde kant opkijkt als de congregatie). En in De Kracht van de stilte
aarzelt hij niet om opnieuw op te roepen voor een "hervorming van de
hervorming" van de liturgie, eraan toevoegend dat "de toekomst van de
Kerk op het spel staat." Het is duidelijk dat hij niet gedreven wordt door
enige ideologische verbintenis, maar door een brandende liefde voor de Kerk en de
heilige stilte, "een kleine anticipatie op de eeuwigheid" die op
unieke wijze een hart voor God kan openen.
Na een indringende discussie over
Gods ogenschijnlijke stilte tegenover het kwaad hamert Sarah met verschillende
voorbeelden op de horror die zich in verschillende delen van de wereld afspeelt.
Hij sluit het boek waar het zich opende: in het kartuizerklooster van La Grande
Chartreuse in Frankrijk, die herdacht werd in de documentaire Into Great
Silence. De kartuizers worden niet afgebeeld als een universele standaard van
stilte, maar als voorbeelden van het vitale belang ervan - en Sarah roept zijn
lezers niet noodzakelijk op om spraak en actie te elimineren, maar door ze integendeel
meer diepgang te geven door ze te aarden in die stilte.
De Kracht van Stilte is een bij
uitstek wijs en passend boek over iemand die de geest ontmoet zowel in een
rustige nachtelijke meditatie als in een opwindende oproep tot revolutie.
Sarah's stem heeft de frisheid en levendigheid van een lentetijd van het geloof
en weerspiegelt de aanhoudende bloei van het katholicisme in Afrika. Het is een
stem die het Westen hard nodig heeft om te horen. Het daagt ons uit om terug te
keren naar de essentie van het christelijke leven, waar ons leven niet ligt in de
kunstmatigheid, het egoïsme en het eindeloos geklets van de wereld, maar de
woordeloosheid, nederigheid en eeuwige stilte is van God.
Daar vinden we ons geluk, omdat
we daar onze grootste schat vinden.
14/7/2017 Over bedachtzaamheid
Johannes 15:4-5 Blijft in Mij, zoals Ik in u.
Zoals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf, maar alleen als zij blijft
aan de wijnstok, zo gij evenmin, als gij niet blijft in Mij. Ik ben de
wijnstok, gij de ranken. Wie in Mij blijft, zoals Ik in hem, die draagt veel
vrucht, want los van Mij kunt gij niets.
Eén woord blijft de laatste tijd
voor me opduiken. Het woord is "doelbewust" in de context van meer bedachtzaamheid
in mijn handelingen. Zo vaak doen we onze handelingen gedurende de dag
automatisch. We zijn niet geestelijk aanwezig bij onze acties, en dwalen onze gedachten
af naar andere dingen. We doen dingen impulsief of onbezonnen, we denken er
niet bij na. En daarom verliezen we de vreugde en genade die uniek zijn voor
elk moment.
Het is een vergissing te denken
dat de gewone handelingen van ons dagelijks leven slechts gewoon zijn. Omdat we in Christus verblijven en
Hij in ons verblijft, heeft elke handeling die we stellen buiten de zonde, het
potentieel om een daad te zijn die overvloedig vruchten draagt. We kunnen
geestloos eten, of we kunnen bidden voor de maaltijd, een zegen uitspreken over
het voedsel en degenen die het hebben bereid, genietend van elke hap met diepe
dankbaarheid aan onze liefhebbende Vader, die weet hoe Hij goede dingen aan Zijn
kinderen kan geven. Terwijl we met mensen omgaan, is het gemakkelijk om ons
antwoord van tevoren te formuleren zonder echt te luisteren. We kunnen
daarentegen aandachtig zijn voor degenen bij wie we zijn en Christus in hen
zien, ongeacht wie ze zijn. We kunnen mopperen over de eentonigheid van onze
dagelijkse plicht of we kunnen meerdere keren per dag zeggen: "Heer, als u
wilt dat ik dit doe, laten we het dan samen doen." Of "Dank U Heer
dat ik goede benen en armen heb om een wasmand op deze drie trappen te dragen."
Of "Heer, dit is een zeer onaangename taak. Ik verenig deze taak aan Uw Heilig
Kruis en vraag U om het te gebruiken voor de redding van een ziel die het op
dit moment broodnodig heeft. Of Heer, ik neem dit moment van pure vreugde en
leg het in Uw Heilig Hart."
Door de Regel van de Derde Orde
der Franciscanen te beleven, disciplineren we ons lichaam door te vasten en
door gebed. De logische volgende stap is om onze geest te disciplineren door bewust
te zijn van onze daden, door erin aanwezig te zijn en door elke dag in heilige
vreugde te leven. Hoe vaak is een uur voorbij en weten we niet hoe het voorbij
is gegaan. Zoveel dagelijkse vreugden gaan onopgemerkt voorbij. Hoeveel
verspilde minuten waarover we verantwoording zullen moeten afleggen in ons
oordeel?
Het woord, doelbewust wordt soms
gebruikt als het gaat in een rechtszaak of een daad opzettelijk is gebeurd of onopzettelijk. Dit
is een andere aanwijzing over wat het betekent om doelbewust te zijn in onze
acties. We piekeren over dingen, en dat vertraagt ons en maakt ons bewust dat
zelfs kleine daden gevolgen hebben. Maar als we soms niet helemaal zeker zijn van
wat Gods wil voor ons op dat moment is, kunnen we handelen naar de woorden van
Teddy Roosevelt: "Doe wat je kunt, waar je ook bent, met wat je
hebt."
Onze H. Moeder Maria is ons
perfecte voorbeeld voor een bedachtzaam leven. Zij handelde doelbewust en
bedachtzaam. Jezus was vóór haar geboorte op een unieke, fysieke manier bij Haar.
Toch was dit slechts een voorbespeling van Haar verlangen en belofte dat Hij
altijd bij Haar zou blijven. Ik ben momenteel een boekje aan het lezen met de
titel: "De Maagd Maria in het Koninkrijk van de Goddelijke Wil" (van
Luisa Piccarreta). Hierin staan enkele prachtige inzichten van de Onbevlekte
Ontvangenis van OLVrouw en Haar leven die ze totaal leefde in de Goddelijke
Wil.
Ik begin te begrijpen dat bedachtzaam
zijn een weg is naar het leven in de Goddelijke Wil. Door de plicht of de vrije
tijd, het verdriet of de vreugde van elk moment te aanvaarden en God daarin aan
te moedigen, leren we om Jezus in ons te laten VERBLIJVEN - elk moment in ons
te blijven. We ontvangen Hem zo vaak als we kunnen in de Heilige Eucharistie.
Onze harten zijn dan als glinsterende koetsen die de opdracht hebben gekregen
om een grote Koning te vervoeren. Laten we niet uit schaamte voor onze eigen
armoede de gordijnen dicht trekken, zodat Hij niet kan deelnemen aan ons
dagelijks leven. Laten we de gordijnen wijd openzetten en samen genieten van de
dagelijkse avonturen die een bedachtzaam leven met zich meebrengen. Laten we
ons altijd bewust zijn van wie er in onze koets rijdt, gericht op de Koning,
niet op de koets, op de glorieuze Goddelijke Wil, niet op onze eigen wil. Laten
we onze Hemelse Mama navolgen, die nooit een moment de Goddelijke Wil heeft verlaten,
die op elk moment van Haar leven Haar eigen wil kruisigde als een volmaakt
offer aan God. Fiat!
4/4 Gemeenschappelijke goederen
Handelingen 4:32 De menigte die het geloof had
aangenomen, was een van hart en een van ziel en er was niemand die iets van
zijn bezittingen zijn eigendom noemde; integendeel zij bezaten alles
gemeenschappelijk.
Gezegende Pasen voor iedereen!
De Schrift is als een roos die
zich eeuwig ontvouwt. Toen ik een Schriftgedeelte als startpunt voor dit
artikel koos, voelde ik dat deze tekst betrekking had op de geestelijke
goederen van de leden van het Mystieke Lichaam van Christus en hoe, in
Christus, ze gemeenschappelijk worden gehouden voor allen om te gebruiken voor
hun bestwil, het welzijn van anderen en de glorie van God.
De Katechismus legt in de
paragrafen 1474-1477 uit:
De christen die zich van zijn
zonde wil zuiveren en zich met de hulp van Gods genade wil heiligen, staat niet
alleen. Het leven van elk van de kinderen Gods is in en door Christus op
wondere wijze verbonden met het leven van alle andere christenbroeders in de
bovennatuurlijke eenheid van het mystieke lichaam van Christus, als in één
mystieke persoon.
In de gemeenschap van de heiligen
bestaat er tussen de gelovigen, die ofwel het hemels vaderhuis bereikt hebben,
ofwel tot het vagevuur toegelaten werden om boete te doen, ofwel op aarde nog
onderweg zijn, inderdaad een bestendige liefdesband en een overvloedige
uitwisseling van allerlei goederen. In deze wonderlijke uitwisseling komt dus
de heiligheid van de één ten goede aan de anderen, ver boven de schade die de
zonde van de één heeft kunnen berokkenen aan anderen. Zo kan de rouwmoedige
zondaar, door beroep te doen op de gemeenschap van de heiligen, eerder en doeltreffender
van zondestraffen gezuiverd worden.
Deze geestelijke goederen van de
gemeenschap van de heiligen worden ook de genadeschat van de kerk
genoemd. Dit is niet een geheel van goederen, die zich als materiële
rijkdommen in de loop der eeuwen opgestapeld hebben. Ze bestaat veeleer in de
oneindige en onuitputtelijke waarde die de uitboeting en de verdiensten van
Christus onze Heer, opgedragen om heel de mensheid van de zonde te verlossen en
haar te brengen tot gemeenschap met de Vader, voor God vertegenwoordigen. De
schat van de kerk is Christus zelf, onze Verlosser, in wie de genoegdoening en
de verdiensten van zijn verlossingswerk voortduren en waarde hebben.
Bovendien behoort tot deze schat
ook de werkelijk onmetelijke, onuitputtelijke en steeds nieuwe waarde die de
gebeden en goede werken van de H. Maagd Maria en van alle heiligen voor God
vertegenwoordigen. Door de genade van de Heer zelf zijn zij zijn voetspoor
gevolgd, hebben zij zich geheiligd en het werk volbracht dat door de Vader
aanvaard werd. Door aan hun eigen heil te werken, hebben zij ook bijgedragen
tot het heil van hun broeders in de eenheid van het mystieke lichaam.
Dit zou ons natuurlijk grote hoop
en vreugde moeten geven als boetelingen en als zielen die verlangen naar de
komst van het Koninkrijk van de Goddelijke Wil.
Ik wordt sterk aangetrokken door
de diepe spiritualiteit van de leringen van de Goddelijke Wil (zoals jullie
ongetwijfeld weten). En ik vroeg me af of ik de derde orde van de Franciscanen
moest verlaten en me moest concentreren op de sublieme waarheden zoals Jezus
die aan Luisa Piccarreta openbaarde.
Ik had eerder met mijn
geestelijke leider gesproken over de reden dat ik tot de BSP werd aangetrokken.
In 1997 had ik een diepgaande ervaring van de Heer in de Eucharistie, waarna ik
een diepe roep voelde tot meer gebed en vasten. Ik probeerde dit alleen te doen
en miste de goede begeleiding. Toen pakte ik op een dag een boek dat al 15 jaar
geduldig op mijn boekenplank zat te wachten en las het. Het werd "God's
Fool" genoemd door Julien Green, een biografie van St. Franciscus van
Assisi. Ik was zo aangetrokken tot de eenvoudige heiligheid van de Heilige dat
ik onmiddellijk op internet op zoek ging naar de Franciscaanse Derde Ordes. Toen
ik de regel las, barstte ik in tranen uit. Het was precies waar ik me toe geroepen
voelde.
Een paar jaar later, terwijl ik
met mijn spirituele leider besprak hoe de leringen van de Goddelijke Wil mij
aantrokken, raadde hij me wijselijk aan om mijn formatie bij de Derde Orde van
de Franciscanen te voltooien.
Deze week, toen ik de tekst in de
Schrift las, begon ik op een nieuwe manier de verbondenheid te zien van het
leven van boetedoening en alle heilige manieren van leven, hoe zij hun
oorsprong hebben in Jezus Christus, en hoe ieder van ons een plicht heeft en
een verplichting om bij te dragen aan de geestelijke goederen van het Lichaam.
En hoewel de leringen van de Goddelijke Wil misschien verhevener zijn dan zelfs
de Regel van Franciscus, is het leven van boetedoening meer dan waarschijnlijk één
van de instrumenten die God gedurende de millennia heeft gebruikt om het
mogelijk te maken dat de leringen van de Goddelijke Wil wortel schieten en
vrucht dragen. De gebeden, boetedoeningen en heilige daden hebben het onkruid uitgetrokken,
de rotsen verwijderd, de compost verspreid en de grond bewerkt, totdat het
eindelijk klaar was om het zaad te laten zaaien door de nederige dienares van
God, Luisa Piccarreta.
We doen allemaal ons deel voor
het welzijn van iedereen. Luisa's geschriften brengen het 'goede van alles'
naar een heel nieuw niveau - van Adam tot de laatste man! Jezus vertelde Luisa
dat vóór de gave van de Goddelijke Wil de goede daden van een persoon alleen
effectief waren op een bepaalde tijd en plaats. Maar in de Goddelijke Wil zijn
tijd en plaats niet relevant, zodat deze gave ervoor zorgt dat alle acties die
erin worden gedaan - zelfs gewone handelingen - voorgoed in alle tijden en
plaatsen werken. Waarachtig: "Waar de zonde overvloedig is, is de genade
des te overvloediger!" (Rom 5,20)
Onze God is onpeilbaar,
ongelooflijk, geweldig! Moge Zijn Koninkrijk komen en Zijn Wil geschieden op
aarde zoals in de hemel! Fiat!
|