Respect voor de reputatie van
personen verbiedt elke houding en elk woord dat hen onrecht kan toebrengen. Men
wordt schuldig:
- aan een onbezonnen oordeel als men
zelfs stilzwijgend, dat als waar aanneemt, zonder dat het voldoende gefundeerd
is;
- aan het kleineren van iemand als
je, zonder objectieve, geldige reden, de fouten en tekortkomingen van een ander
openbaart aan personen die ze niet kenden;
- aan laster als je door
opmerkingen die in strijd zijn met de waarheid, de reputatie van anderen
schaadt en aanleiding geeft tot valse oordelen over hen.
Om een ondoordacht en onbesuisd oordeel
te vermijden, moet iedereen voorzichtig zijn om de gedachten, woorden en daden
van zijn medemens op een gunstige manier te interpreteren: elke goede christen
zou eerder bereid moeten zijn om een positieve verklaring te geven aan de
verklaring van een ander dan deze te veroordelen. Maar als hij dit niet kan,
laat hem dan vragen hoe de ander het begrijpt. En als de ander het slecht
begrijpt, laat de goede christen hem corrigeren met liefde. Als dat niet
voldoende is, laat de christen dan alle geschikte manieren proberen om de ander
tot een juist begrip te brengen, zodat hij gered kan worden.- KKK n. 2476-2478
CHRISTUS LIEGT NIET
Ook dit is een feit: Paus Franciscus houdt de sleutels van
het Koninkrijk vast, ook al kan hij ze losjes vasthouden ... misschien te
losjes. Geen enkele kardinaal, inclusief Burke, heeft de geldigheid van dit Pausdom
betwist. Franciscus is de Plaatsvervanger van Christus en dus zullen de Petrijnse
beloften van Jezus de overhand hebben. Degenen die volharden in de overtuiging
dat er een 'paleis coup' was en dat Benedictus nog steeds de wettige paus is, moeten
luisteren naar wat Benedictus XVI daar zelf over te zeggen heeft:
Het probleem hiermee is
dat paus Benedictus zelf herhaaldelijk degenen heeft aangeklaagd die deze
theorie hebben uitgesproken:
Er is absoluut geen twijfel over
de geldigheid van mijn ontslag bij het Petrijnse ministerie. De enige
voorwaarde voor de geldigheid van mijn ontslag is de volledige vrijheid van
mijn beslissing. Speculaties met betrekking tot de geldigheid ervan zijn
eenvoudigweg absurd ... [Mijn] laatste en laatste taak [is] om het pontificaat
van [Paus Franciscus] te ondersteunen met gebed. –Paus Emerentius Benedictus
XVI, Vaticaanstad, 26 februari 2014
En opnieuw, in de recente autobiografie van Benedictus,
vraagt pauselijke interviewer Peter Seewald expliciet of de gepensioneerde
bisschop van Rome het slachtoffer was van 'chantage en samenzwering'.
Dat is allemaal complete onzin. Nee, het is eigenlijk een
eenvoudige zaak ... niemand heeft geprobeerd me te chanteren. Als dat was
geprobeerd, zou ik niet zijn weggegaan omdat je niet mag vertrekken omdat je
onder druk staat. Het is ook niet zo dat ik zou hebben geruild of wat dan ook.
Integendeel, het moment was - Godzijdank - een gevoel om de moeilijkheden en
een gemoedsstemming van vrede te overwinnen. Een gemoedstoestand waarin je de
teugels echt met vertrouwen kunt doorgeven aan de volgende persoon. -Benedict
XVI, Laatste Testament in zijn eigen woorden, met Peter Seewald; p. 24
Ik herinner aan de synode van de familie hoe paus
Franciscus toestond dat een veelheid aan meningen op tafel kwam - sommige van
hen mooi, andere ketters. Aan het einde stond hij op en gaf vijf correcties aan
zowel 'liberalen' als 'conservatieven'.
Hij verklaarde:
De Paus is in deze context niet de allerhoogste heer, maar
eerder de allerhoogste dienaar - de 'dienaar van de dienaren van God'; de borg
van de gehoorzaamheid en de conformiteit van de Kerk met de Wil van God, met
het Evangelie van Christus en met de Traditie van de Kerk, waarbij elke
persoonlijke gril wordt opzij geschoven, ondanks (dat ik) de “soevereine
Priester en Leraar (ben) van al de gelovigen” door de wil van Christus zelf en
ondanks (dat ik) de “soevereine, volledige en onmiddellijke, en universele
macht in de Kerk (geniet)”.–Paus Franciscus, slotopmerkingen over de synode; 18
oktober 2014
Plots hoorde ik de Paus niet meer spreken, maar Jezus. De
woorden weergalmden in mijn ziel als een donderslag, waarbij ik letterlijk tot
in het diepste geraakt was. Zie je, het is Christus die heeft gebeden dat het
geloof van Petrus niet mag falen. Dat is een betrouwbaar gebed. En we zijn gaan
begrijpen dat dit niet betekent dat de Paus niet persoonlijk kan zondigen of zelfs
tekortschieten in zijn plichten; veeleer, dat de Geest van Waarheid het
"voedsel" zal beschermen dat Christus ons in de Heilige Traditie
heeft gegeven. Inderdaad, het interview van de Paus met Scalfari betekent in
dat licht weinig. Het ware geloof is
al overgedragen en kan niet veranderen.
Op de een of andere manier zullen we deze garantie vervuld
zien worden. Echt waar, we zien het al, want het Pausschap is niet 1 Paus.
ZELFS JUDAS
Zelfs Judas was belast met macht en autoriteit. Ja, hij was
ook in die vergadering van discipelen toen Jezus verklaarde:
Wie naar je luistert, luistert naar Mij. Wie je afwijst,
wijst Mij af. En wie Mij afwijst, verwerpt Degene die Mij gezonden heeft.
(Lucas 10:16)
Dat wil zeggen, wie niet naar Judas luisterde, verachtte de
Heer zelf. Dat was het geval voor die drie jaar dat de toekomstige verrader bij
de Heer was. Daar moeten we eens over nadenken.
En zelfs Petrus werd, na Pinksteren, door Paulus
gecorrigeerd omdat hij afdwaalde van het ware Evangelie. Hieruit is ook iets
belangrijks te leren. Betekent onfeilbaarheid dat de Paus nooit kan mislopen,
of liever dat zijn stappen altijd weer recht worden gemaakt?
Zoals ik niet lang geleden zei, is onze persoonlijke plicht
om te luisteren naar de stem van Jezus die spreekt door Paus Franciscus en de
bisschoppen in gemeenschap met hem. Alleen de meest cynische harten zullen
falen om de vaak mooie, bemoedigende en ware woorden te horen die deze mannen
spreken, ondanks hun fouten.
Toen ik vorig jaar bezig was met het voorbereiden van een
adventsmissie in de parochie waar ik sprak, zag ik een grote poster op de muur
van de predikant. Het detailleerde de geschiedenis van de Kerk via een
tijdlijn. Eén beschrijving trok met name mijn aandacht:
Het is een ongelukkig feit dat de geestelijke toestand van
de Kerk soms niet beter is dan de geestelijke toestand van de samenleving als
geheel. Dit was waar in de 10e eeuw. In de eerste 60 jaar werd het ambt van de
Paus gecontroleerd door Romeinse aristocraten die hun hoge functie onwaardig waren.
De ergste van hen, Paus Johannes XII, was zo corrupt dat God de Kerk van hem
verloste via een seculiere heerser, Otto I (de Grote), de eerste Heilige
Romeinse Keizer van het Duitse Rijk. Otto en zijn opvolgers gebruikten de Kerk
als instrument om de orde in het Rijk te helpen herstellen. De bediening door
leken, de verkiezing van bisschoppen, en zelfs Pausen door keizers, was een van
de belangrijkste manieren om de Kerk te besturen. Door Gods genade waren de
door de Duitse keizers genomineerde Pausen gedurende deze periode van hoge
kwaliteit, vooral Paus Silvester II. Als
gevolg hiervan begon de Westerse kerk te herleven, vooral door de vernieuwing
van het kloosterleven.
God laat het kwaad en de verwarring toe om een groter goed
te bereiken. Hij zal dit opnieuw doen.
Waarom zijn jullie bezorgd? En waarom rijzen er vragen in jullie
hart?
Wat we
moeten doen is geloof tonen in de Katholieke Leer en de eventuele fouten van Paus
Franciscus nemen voor wat ze zijn: dwalingen. Zolang we maar de ware Katholieke
Leer aanhangen en deze die de vorige Pausen allemaal hebben onderwezen,
vergelijken met deze van deze Paus en de correcte Katholieke Leer aanhangen is
er niets verkeerds gebeurd. God scherpt de waakzaamheid van de Katholieken
aan!!! De Kerk is niet Paus Franciscus alleen, maar alle Pausen die we al
hebben gekend!!!
|