Waarom
zijn jullie bezorgd? Mark Mallett 5/4/2018
NA het publiceren van The Shaking
of the Church op Heilige Donderdag, was het pas uren later dat een spirituele
aardbeving, gecentreerd in Rome, het hele christendom schudde. Krantenkoppen
over de hele wereld verschenen met Paus Franciscus die naar verluidt had
gezegd: "De Hel bestaat niet."
Wat ik aanvankelijk
veronderstelde als "nepnieuws", of misschien een aprilgrap, bleek
waar te zijn. Paus Franciscus had opnieuw een interview gegeven met Eugene
Scalfari, een 93-jarige atheïst die nooit aantekeningen maakt en de woorden van
zijn onderdanen niet vastlegt. Integendeel, zoals hij een keer aan de buitenlandse
pers uitlegde: "Ik probeer de persoon te begrijpen die ik interview, en
daarna schrijf ik zijn antwoorden met mijn eigen woorden." Scalfari gaf
toen de mogelijkheid toe dat "sommige woorden van de Paus dat ik heb
gerapporteerd, niet gedeeld werden door Paus Franciscus" in zijn interview
in 2013 met de Paus.
Het is moeilijk om te weten wat het
meest verrassend is: de erkenning van onethische journalistiek, of het feit dat
de Paus deze man opnieuw een interview heeft toevertrouwd (dit is blijkbaar het
vijfde).
De reactie die over de hele
wereld werd gehoord, varieerde van het juichen van "liberalen" tot
verklaringen van "conservatieven" dat de Paus een agent van de Antichrist
is. Misschien wordt de stem van rede op het tumult gerepresenteerd door de
theoloog en filosoof, Dr. Peter Kreeft. Hij zei: "Ik betwijfel of hij dat
zei, omdat het ketterij is." Het bestaan van de Hel is inderdaad een
kernleer van het Christendom, onderwezen door Onze Heer, en bevestigd voor 2000
jaar in de heilige traditie. Bovendien heeft Paus Franciscus eerder al het
bestaan van de Hel onderwezen en vaak gesproken over de realiteit van Satan
als een echte gevallen engel. Zoals oud Vaticaan-correspondent John L. Allen Jr.
opmerkte:
Ten eerste is het feitelijk niet
mogelijk wat Franciscus over de Hel zei volgens wat Scalfari citeerde, omdat
Franciscus een duidelijk openbaar verslag heeft gemaakt over dit onderwerp -
hij praat eigenlijk vaker over de Hel dan een vorige Paus, en hij heeft nooit
enige twijfel laten bestaan dat hij het als een reële mogelijkheid voor
iemands eeuwige bestemming beschouwt.- 30 april 2018, cruxnow.com
Woordvoerder van het Vaticaan,
Greg Burke, gaf een verklaring af over het recente interview met Scalfari (dat
verscheen in La Repubblica en werd vertaald door Rorate Caeli):
Wat de auteur in het artikel van
vandaag rapporteert, is het resultaat van zijn reconstructie, waarin de
letterlijke woorden uitgesproken niet door de Paus worden geciteerd. Geen
citaat van het voornoemde artikel moet daarom worden beschouwd als een getrouwe
transcriptie van de woorden van de Heilige Vader. -Catholic News Agency, 29
maart 2018
Helaas werd niets gezegd om de
katholieke doctrine te bevestigen. En tot nu toe is de Paus stil gebleven.
Dus de "schade", zo
lijkt het, is geschied. Of de Paus het zei of niet, kan niets ter zake doen.
Miljarden mensen hebben nu gehoord, zogezegd uit de mond van de belangrijkste
vertegenwoordiger van het Christendom, dat de Hel niet bestaat. Sommigen hebben
het nieuws toegejuicht dat de kerk "eindelijk" zo'n
"onbarmhartige" doctrine laat vallen. Evangelische Christenen en
schismatieken zijn in een hoge versnelling gegaan en bevestigen hun vermoedens
dat Franciscus een "antipaus" of "valse profeet" is. Trouwe
katholieken, uitgeput door de ene pauselijke controverse na de andere, hebben
publiekelijk hun ontsteltenis geuit op sociale media, sommigen hebben
Franciscus zelfs een "verrader" en een "Judas" genoemd. Een
lezer zei tegen mij: "Ik bid voor de Paus. Maar ik vertrouw hem niet
langer. 'Kardinaal Raymond Burke, die zijn ergernis uitdrukte, reageerde op
deze laatste blunder:
Het was een bron van groot
schandaal, niet alleen voor veel katholieken, maar ook voor veel mensen in de
seculiere wereld die respect hebben voor de Katholieke Kerk en haar leringen,
zelfs als ze die niet delen... Dit spelen met geloof en doctrine, op het
hoogste niveau van de Kerk, is terecht schandalig voor predikanten en gelovigen.
-La Nuova Bussola Quotidiana, 5 april 2018
De Kerk beeft inderdaad
maar is niet vernietigd.
JEZUS IS VERREZEN,
NIET?
De verrezen Heer komt de kamer binnen waar de apostelen
zijn verzameld en vraagt hen:
Waarom zijn jullie bezorgd? En waarom rijzen er vragen in jullie
hart?
De laatste keer dat Jezus hen deze vraag stelde was toen ze
zich te midden van een grote storm bevonden. Ze wekten Hem en schreeuwden:
"Heer, red ons! Wij vergaan!" Hij zei tegen hen: "Waarom
zijn jullie bang, o kleingelovigen?" (Matt 8: 25-26)
Wat Jezus aan de Apostelen vroeg voor en na Zijn opstanding
was totaal vertrouwen in Hem. Ja, Jezus zou Zijn Kerk bouwen op Petrus,
"de rots", maar hun geloof moest alleen in God zijn - in Zijn
beloften - niet in menselijke vermogens.
De Heer verkondigde het in het openbaar: Petrus, Ik heb voor
je gebeden dat je geloof niet zou bezwijken; als je eenmaal
tot inkeer bent gekomen, sterk dan op jouw beurt je broeders'. Daarom heeft het
Geloof van de Apostolische Stoel nooit gefaald, zelfs niet in turbulente
tijden, maar is intact en ongedeerd gebleven, zodat het voorrecht van Petrus
onwrikbaar blijft bestaan.
Stuk uit Can a
Pope be a heretic? Pr. Joseph Iannuzzi 20/10/2014
De hierboven genoemde sedeϊstische-opvattingen in de
richting van het leergezag van de Paus, zelfs wanneer hij niet ex cathedra
spreekt, is gebrekkig en zelfs geestelijk schadelijk, omdat het het gevaar met
zich meebrengt de Paus te beoordelen volgens zijn eigen normen en niet te
voldoen aan de gevraagde gehoorzaamheid van hen door Christus.
Zulke mensen die deze bewering ondersteunen, weerspiegelen
een fundamentalistische benadering van de Schrift en het Katholicisme door de
teksten en uitdrukkingen van het geloof te interpreteren die gescheiden zijn
van hun historische context en zichzelf als de hoogste rechter beschouwen van
wat katholiek is en wat niet. Deze benadering spreekt de hoogmoed aan en, zoals
de geschiedenis keer op keer heeft bewezen, leidt dit subtiel tot een verderfelijke
fout; zaken die in feite heel klein zijn, worden vergroot tot grote zaken, en
verdeeldheid volgt binnen de kerk.
De katholieke benadering van de Paus die ik in dit artikel
heb geïllustreerd is er een van trouwe aanhankelijkheid, niet alleen aan een
louter menselijke leraar, maar aan de geïnspireerde Plaatsvervanger van
Christus op aarde die door Christus is begiftigd met een speciaal charisma van
leergezag dat zal blijven duren in alle eeuwen. Ik herinner u hier aan de
woorden van Christus aan Petrus die de enige was onder de Apostelen die directe
kennis van boven ontving: "Gezegend zijt u, Simon, zoon van Jona. Want
vlees en bloed hebben dit u niet geopenbaard, maar mijn Hemelse Vader. En ik
zeg u, u bent Petrus, en op deze rots zal ik Mijn kerk bouwen, en de poorten
der onderwereld zullen haar niet overweldigen "(Mt 16.17-18). In deze
woorden zegt Christus niet aan Petrus dat hij Zijn Kerk moet bouwen, maar dat Hij
Zijn eigen Kerk zal bouwen, waarbij Christus impliceert dat Hij door middel van
Petrus (die alle toekomstige Pausen vertegenwoordigt) Zijn goddelijke Wil in Zijn
Kerk volbrengt door de kracht van de Heilige Geest, die Hij beloofde naar Zijn Apostelen
te sturen om "hen naar alle waarheid te leiden" (Joh. 16:13). Het is
juist deze beloofde Heilige Geest die elke Romeinse Paus blijft inspireren om
de Kerk in elke generatie te leiden. De katholieke catechismus relateert
evenzeer met betrekking tot de Pauselijke onfeilbaarheid, die de Pauselijke
definities leidt: "Daarom worden zijn definities, van zichzelf, en niet
van de toestemming van de Kerk terecht voor onweerlegbaar gehouden, want ze
worden uitgesproken met de hulp van de Heilige Geest, als hulp beloofd aan hem
in de persoon van de Heilige Petrus zelf ".
Het 5de Lateraans Concilie (1512-1517) vat het als volgt
samen:
"De Eeuwige Vader, die Zijn kudde nooit zal verlaten
tot het einde van het tijdperk, hield zo van gehoorzaamheid ... dat ... toen Hij
[Zijn geliefde Zoon] op het punt stond te vertrekken van deze wereld naar de
Vader, Hij Petrus en zijn opvolgers als Zijn eigen vertegenwoordigers aanstelde
met de stevigheid van een rots. Het is noodzakelijk om hen te gehoorzamen, het
boek der koningen getuigt, zodat wie niet gehoorzaamt, zich de dood op de hals
haalt. "
Het 1ste Vaticaans Concilie (1869-1870) vat het als volgt
samen:
"Dat wat Onze Heer... gevestigd heeft in de H. Apostel
Petrus, voor de voortdurende redding en ten gunste van de Kerk, moet
noodzakelijkerwijs voor altijd blijven, door het gezag van Christus. Hij heeft
de Kerk gesticht zoals op een rots die standvastig zal blijven tot het einde
der tijden...
De H. Petrus heeft de sleutels van het koninkrijk van Onze
Heer Jezus Christus ontvangen. Tot op de dag van vandaag en voor altijd leeft Christus
en is Hij voorzitter van de Kerk en oefent Hij het oordeel uit in de opvolgers
van de H. Petrus. Wie op de Heilige Stoel van Petrus plaats neemt verkrijgt het
primaatschap van Petrus over de hele Kerk. Zodat wat de waarheid heeft
verordend, standvastig blijft, en de H. Petrus volhardt in de rotsachtige
kracht die hem werd verleend, en niet de leiding van de Kerk verlaat die hij
ooit heeft ontvangen...
Voor de Paus, in de H. Petrus, heeft Onze Heer Jezus
Christus volledige macht gekregen om de universele Kerk te bewaren, te regeren
en te besturen... Maar geestelijken en gelovigen, ongeacht rituelen en
waardigheid, zowel afzonderlijk als collectief, zijn gebonden om zich aan deze
macht te onderwerpen door de plicht van hiërarchische ondergeschiktheid en ware
gehoorzaamheid, en dit niet alleen in zaken betreffende geloof en moraal, maar
ook in diegenen die de discipline en regering van de Kerk over de hele wereld in
handen hebben... Hij is de hoogste rechter van de gelovigen...
De Paus bezit de allerhoogste macht om te onderwijzen... volgens
de uitspraak van Onze Heer Jezus Christus: 'Jij bent Petrus, en op deze rots
zal ik mijn kerk bouwen', kan niet falen in zijn effect... De katholieke
religie is altijd ongeschonden bewaard gebleven..."
Het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) bevestigt nog
eens:
"De bisschoppen moeten, wanneer zij in gemeenschap met
de Paus onderwijzen, door allen worden gerespecteerd als getuigen van de
goddelijke en katholieke waarheid ... De religieuze instemming van de wil en
het intellect moet op een speciale manier worden gegeven aan het authentieke
leergezag van de Paus, zelfs wanneer hij niet ex cathedra spreekt.
In zijn leergezag, wat "soeverein, volledige en
onmiddellijk van toepassing is", oefent de Paus een gezaghebbend ambt uit
zoals geen ander in de Kerk. Inderdaad, toen Christus voor eens en voor altijd
Zijn goddelijk geopenbaarde waarheden in zijn ene en onveranderde Openbaring (depositum
fidei) vormde, deed Hij dat opdat Petrus, en degenen die zijn apostolisch ambt
innemen, deze openbaring zouden overbrengen onder leiding van de Heilige Geest
door het college van bisschoppen in eendracht met hem, zelfs wanneer hij niet
ex cathedra spreekt. Zo blijven de Paus en de bisschoppen in de loop van de eeuwen
Christus' ene Openbaring openbaar maken.
In één woord, alle leden van de Katholieke Kerk genieten de
zekere garantie van de niet-aflatende leiding van Petrus, de rots en zijn
opvolgers aan wie Jezus Christus de belofte van overwinning over de leugens van
de Hel voor altijd heeft gegeven.
"Maar", zou je je kunnen afvragen, "heeft de
Apostolische Stoel niet gefaald door deze schijnbare ontkenning van de
hel?" Het antwoord is nee - de leer van de kerk is niet teniet gedaan,
zelfs niet in Amoris Laetitia (hoewel ze als ketters werden geϊnterpreteerd).
De Paus kan fouten maken zoals iedereen, behalve wanneer hij ex cathedra-uitspraken
doet, dat wil zeggen, onfeilbare verklaringen die de leer bevestigen. Dat is de
leer van de kerk en de ervaring van 2000 jaar.
... als u last heeft van sommige verklaringen die paus
Franciscus in zijn recente interviews heeft gedaan, is het niet door ontrouw om
het niet eens te zijn met de details van sommige van de interviews die voor de
vuist weg werden gegeven. Natuurlijk, als we het niet eens zijn met de Heilige
Vader, doen we dat met het diepste respect en nederigheid, we zijn ons ervan
bewust dat we misschien gecorrigeerd moeten worden. Pauselijke interviews
vereisen echter niet de instemming van het geloof zoals dat wordt
gegeven aan ex cathedra-uitspraken of niet de innerlijke onderwerping van geest
en wil dat gegeven wordt aan verklaringen die deel uitmaken van zijn niet-onfeilbare
maar authentieke magisterium.- Tim Finigan, "Assent and Papal
Magisterium", 6 oktober 2013
De beloften van Christus aan Petrus zijn nog steeds waar,
ook al slaan grote golven tegen de Kerk aan... ook al varen vijandelijke
schepen tegen haar romp en lijkt Petrus zelf de boot naar rotsachtige klippen
te sturen. Maar we moeten de volgende
bedenkingen maken : Wie is de wind in haar zeilen? Is het niet de Heilige
Geest? Wie is de admiraal van dit schip? Is het niet Christus? En wie is de
Heer van de zeeën? Is het niet de vader?
Waarom zijn jullie bezorgd? En waarom rijzen er vragen in jullie
hart?
Jezus is verrezen. Hij is niet
dood. Hij is nog steeds de Leider en Meesterbouwer van Zijn Kerk. Ik zeg dit
niet om de controverses te verwerpen of de paus te verontschuldigen, noch om de
ernstige beproevingen die we tegenkomen te bagatelliseren. Maar ik denk dat
degenen die overboord springen, moeten luisteren naar wat Christus zegt -
vooral degenen die de paus belasteren of een duidelijk gebrek aan vertrouwen in
Jezus verraden. Eerlijk gezegd worden ook zij een "struikelblok" voor
anderen en een bron van verdeeldheid. Het is de moeite waard te herhalen wat de
Katechismus leert over wat we zouden moeten doen als iemand, zelfs de Paus,
schijnbaar faalt:
|