Het Lijden van Christus is inderdaad de schat van de Kerk,
die niet uitgeput kan raken, maar van oneindige kracht en waarde is. Want
hierdoor wordt elke schuld betaald: elke zonde wordt vergeven; en aan de
boeteling wordt het Koninkrijk der Hemelen beloofd en gegeven: dat gedurende
vele duizenden jaren gesloten werd gehouden. O zoete verzoening om het aangezicht
van God te sussen, o waardig offer voor het herstel van verloren genade, o
grootste voldoening om elke smet van zonde van de zonen van Adam weg te wassen.
De val van Adam die zorgde voor de erfzonde.
Sinds de zondeval vond Christus geen mens vrij van zonde
daarom kwam Hij om allen te bevrijden door liefde. Hij bracht voldoening voor allen.
Door Zijn mededogen wilde Hij het, door Zijn goddelijkheid kon Hij het, door Zijn
mensheid volbracht Hij het werk van verlossing. Vandaar dat de Heilige Paulus
zei: “God was in Christus en verzoende de wereld met Zichzelf.” Want door Christus,
smeken we u, wees met God verzoend. U weet en heeft gehoord voor wie Christus heeft
geleden en om welke reden Hij zich heeft vernederd om deze dood te ondergaan,
namelijk voor alle mensen van elke leeftijd en geslacht, geboren uit de stam
van Adam.
5
Hoelang heeft Christus geleden
We overwegen nu hoelang Christus de pijn heeft verdragen.
Dit maakt deel uit van het geduld waarmee Hij Zijn lijden heeft verdragen. Dit
zorgt voor een grote bemoediging voor de zwakkeren en bedroefden. Let op en
lees aandachtig alle boeken van het Heilige Evangelie en u zult duidelijk zien
dat het hele leven van Christus vanaf het begin van Zijn geboorte tot het
opgeven van de geest werd geleefd in grote armoede, vervolging en verleiding, in
zwoegen en vermoeidheid, in minachting en beledigingen van de goddeloze mens en
uiteindelijk voltrokken werd in de dood aan het Kruis en er dus geen periode
voorbij ging zonder verdrukking zolang Hij in de wereld leefde. Maar gelet op
de specifieke dag en het uur van zijn lijden, begon de droefheid van de
doodsangst en de komende dood vanaf de avond van het allerheiligste avondmaal,
toen Hij Zijn discipelen voorzegde dat Hij diezelfde nacht zou verraden worden
door één van hen, en in de handen van zondaars zou overgeleverd worden.
Zijn lijden ging door tot na het uur van zijn begrafenis,
ja, zelfs tot de derde dag waarop Hij opstond uit de dood. Vanaf toen verscheen
Hij aan zijn discipelen, levend, vrolijk en glorieus. Zwaar was de zonde van de
mens dat nauwelijks kon uitgeboet worden door zo’n lang lijden en zo’n grote
pijnen. Het was noodzakelijk dat de Zoon van God zou worden gekruisigd en sterven.
De menselijke zwakheid is buitengewoon groot en vatbaar voor kwaad vanaf zijn
jeugd. Bovendien gebeurt het ook dat mensen zondigen door vele gelegenheden en
verleidingen in diverse seizoenen en tijden, zowel overdag als 's nachts, vaak
bewust, vaak in onwetendheid, zodat een dag of uur schaars is die voorbij gaat zonder
zonde en belediging tegen God. Daarom moeten minder mensen wanhopen in het
verkrijgen van vergeving omwille van de veelvuldigheid van zijn misdaden.
Onze Heiland, Jezus Christus, heeft voor ons de zwaarste
kwellingen geleden voor verschillende uren. Een hele nacht en dag droeg Hij het
lijden voor de zonden van de mensenzonen: en zeer dikwijls vloeide Zijn
kostbaarste Bloed. Hij hield zich ook aan de zeven canonieke Uren om Zijn Vader
te prijzen: niet door een hymne te zingen maar door te lijden en te bidden voor
ons. Alle religieuzen werden door het voorbeeld van Christus aangeleerd om
dagelijks deze zeven uren aan te bieden aan God, omdat Christus zich aanbood als
brandoffer aan God in de geur van zoetheid op het altaar van het Kruis en als
een uitverkoren ram, gevangen in de doornstruiken van zonde, werd geofferd voor
Isaak, dat betekent voor al de uitverkorenen.
De Heilige Petrus schrijft aan de gelovigen van Christus en
roept hen op tot dankbaarheid, zeggende: “Want gij zijt niet verlost met
vergankelijke dingen, zoals goud en zilver, gij zijt verlost uit het zinloze
bestaan dat gij van uw vaderen had geërfd. Gij zijt verlost door het
kostbaar bloed van Christus, het lam zonder vlek of gebrek.” Onze Verlosser, de
Heer Jezus Christus, wilde daarom al heel lang in Zijn Allerheiligste lichaam
zoveel pijn verdragen. Hij wilde het handschrift van onze veroordeling wegnemen
om ons op te wekken voor vurigheid van zware boetedoening en om ons alle dagen
van ons leven een voorbeeld van groot geduld te geven. En geduld is voor ons
hoogst noodzakelijk, zolang we dit ellendige leven leiden, vol van
beproevingen; want niemand is veilig, zelfs niet één dag of uur, van de valstrikken
van de duivel en de ondergang van de zonde, in welke plaats, orde of ambt hij
zich bevindt.
Tenzij hij van boven elk uur in de gaten wordt gehouden en
bewaakt door de genade van God. Te midden van deze kwalen en gevaren moeten we
vooral onze toevlucht nemen tot het Lijden van de Heer, en rusten onder de boom
van het Kruis, als onder de schaduw van de Goddelijke bescherming en diep en
vaak mediteren over het geduld van Christus. Zijn geduld in het lijden heeft de
meeste kracht om al de bitterheid van ons lijden te verzachten en om lasten te
verlichten, door welke man of geest dan ook men kan verontrust zijn. Bestudeer
daarom, naar het voorbeeld van Christus en Zijn Heiligen om alle tegenkantingen
van dit leven te dragen met een gelijkmatige geest, en vast te houden aan
geduld als uw wapenrusting. Klaag niet over de duur, noch over de bitterheid of
de kwelling; maar bedenk dat Christus langer afschuwelijker zaken heeft geleden
voor u en daarom zou u dezelfde weg moeten volgen. Want in het lijden voor Christus
zult u veel verdiensten verkrijgen en u zult daardoor vele goede zaken oogsten.
Ten eerste eert u God meer dan ooit als u elke tegenwerping
uit Zijn hand met goede wil neemt. U maakt de Engelen blij, die in de hemel zich
verheugen over uw uithoudingsvermogen. U bent een voorbeeld voor de naaste,
indien u ongerechtigheid verdraagt. U zult de duivel in verwarring brengen
indien u dankbaar bent, wanneer u onrecht wordt aangedaan en u veracht wordt. U
zult uw kroon verdubbelen want u zult grotere genade ontvangen hier op aarde en
daarna grotere heerlijkheid ontvangen in het hiernamaals. Elke huidige
inspanning is klein en dit leven is kort, maar de beloning in de toekomst is
groot en de rust is oneindig. In feite zult u zo dikwijls een martelaar van God
worden: als u bereidwillig pijn lijdt voor God. Denk daarom niet dat God tegen
u is, als u in deze wereld vertrapt wordt. Verheug u liever dat u hier
vernederd wordt, zodat u hierna met Christus verheerlijkt kunt worden voor
altijd.
Want dikwijls is voorspoed schadelijker dan tegenspoed en
vleierij bedriegt sneller dan bittere schuld. Verzwak daarom niet in uw kwellingen
om de naam en liefde van Christus, maar wees voortdurend een geduldige ziel,
zoals Christus en alle Heiligen. Zij ondergingen pijn en overwonnen de vijand.
Want
door tegenspoed te lijden, wordt een mens heiliger; helderder dan goud,
transparanter dan glas: vrijer van ondeugd, perfecter in deugd; meer acceptabel
voor Christus, meer zoals de Heiligen. Hij wordt sterker tegen zijn vijanden,
beminnelijker voor zijn vrienden. Elke mens wordt ook waakzamer in
zelfbeheersing, meer bereid om medelevend te zijn, nederiger, voorzichtiger en
discreet. Hij wordt vuriger in het gebed, meer voorbereid op de Hemel en meer
beveiligd tegen de Hel. Dit zijn de goede vruchten van heilig geduld en die zijn
vooral duidelijk in het bitterste Lijden van Christus.
Dit wordt voorgesteld als een voorbeeld voor ons allemaal.
Want dit allerheiligste Lijden was het bitterste van al het lijden die de Heiligen
hebben doorgemaakt; in nederigheid, de meest diepzinnige; in naastenliefde, de
meest voortreffelijke; in gehoorzaamheid, de meest volmaakte; in geduld, de
sterkste; in zuiverheid, de meest onberispelijke; in winst, de meest heilzame;
in verdiensten, de meest waardige; in remedies, de meest doeltreffende; in
voldoening voor allen, het meest aanvaardbare; in opoffering, de meest
dankbare; in verlossing, de meest vruchtbare; in mysteries, de meest
voorkomende; in zoetheid van alle deugden, de meest geurige, verkieslijk voor
alle wetenschappen, kunsten en medicijnen.
Zo groot, zo hoog, zo lang, zo diep, zo lief, zo vroom, zo
onstuimig, zo liefdevol, zo vurig, zo geruststellend, zo hartig, zo deugdzaam
is het Lijden van onze Verlosser dat het door geen enkel menselijk woord volledig
kan worden geprezen; door geen tongen van Engelen kan het waardig worden
ontvouwd, maar het is altijd nieuw en fris, altijd stimuleert het en versterkt
het, instrueert en ontsteekt het harten. Vooral voor degenen die, alle dingen
verachtend, hun troost zoeken in de wonden van Jezus Christus.
6 Al
de plaatsen waar Christus beledigingen en pijn heeft geleden
Op de Olijfberg heeft Jezus driemaal gebeden; daar heeft
Hij uit droefheid en angst bloed gezweet en in het gebed heeft Hij zich perfect
overgegeven aan de Wil van Zijn Vader. In de tuin van Gethsemane werd Hij
gezocht en opgepakt door de Joden. Hij vluchtte niet, maar ging naar hen toe om
ze te ontmoeten. Hij werd door Judas verraden, en gekust door een valserik. Hij
werd door gewapende dienaars vastgegrepen en gebonden, door een gemene groep
als een goddeloze dief. Hij werd met geweld voortgesleept en naar de stad
gebracht in de duistere nacht met toortsen en lantaarns. Hij werd streng
bewaakt omdat ze bang waren dat Hij zou ontsnappen of door iemand zou bevrijd
worden. In het huis van Annas werd Hij het eerst ondervraagd over Zijn leer en
Zijn discipelen; en wanneer Hij er een goed antwoord had op gegeven kreeg hij
een zware klap op het gezicht door een van de bewakers.
In het huis van Kajafas, de hogepriester, waren er vele
tezamen gekomen om te getuigen tegen Hem. Hij werd onderworpen aan tal van
misstanden en spotternij. Zijn aangezicht werd besmeurd met spuug, geslagen; en
Hij werd veroordeeld de dood waardig te zijn. En toen het licht werd, werd Hij
publiekelijk met de handen vastgebonden, door de straten geleid naar de zaal
van Pilatus waar een oordeel werd uitgesproken. Hij werd zwaar veroordeeld als
een overtreder van de Wet en een verleider van het volk. Vandaar dat Hij werd
overgebracht naar het hof van Herodes. Daar werd Hij bespot en bekleed met een
wit kleed. Hij werd als een dwaas behandeld en teruggezonden naar Pilatus; aan
alle kanten bespot, van alle kanten beschuldigd. Hij was nergens veilig,
nergens gerust gelaten. Hij werd door allen gehaat en hatelijk gemaakt voor
iedereen.
Hij is als verdoofd: zonder dat Hij de scheldwoorden hoort,
lijdt Hij binnenin verdriet. Na wrede slagen en vele wonden te hebben
ontvangen, alsof Hij dit leven onwaardig is, werd Hij met het schandelijke kruis
de stad uit geleid en naakt opgehangen tussen dieven op de plaats van Golgotha.
En toen alle dingen in vervulling waren gegaan die over Hem geschreven waren,
in de schoot van de aarde, namelijk in een nieuw gebeeldhouwd graf, wordt Hij
eerbiedig begraven door de rechtvaardige mannen, Jozef en Nicodemus, en weenden
de heilige vrouwen met veel zuchten en tranen. Zie hoeveel plaatsen Christus
bezocht heeft in Zijn lijden, hoe vaak Hij daar Zijn kostbare Bloed vergoot,
hoeveel beledigingen Hij met slagen onderging. Hij heiligde Zijn volk en reinigde
de gemene plaatsen waar mensen vaak zondigen en God beledigen.
Wie zou al het kwaad dat nog steeds openbaar en privé wordt
gedaan op vele plaatsen kunnen tellen? Het wordt gepleegd zowel in huizen als
op pleinen, in tuinen, in steden, in bergen en valleien, in velden en bossen,
in zalen en aardse paleizen. Christus is er niet aanwezig. Er wordt geen geween
gehoord over het Lijden van de Redder maar enkel ijdelheid van ijdelheden, geroddel
en gelach op de banketten van Herodes, met zijn keurvorsten. Wee hen die zich op
deze wijze hebben afgescheiden van Hem, Die hen heeft verlost. Zij die hun blik
richten op de wereld en God de rug toekeren. De meelevende Heer houdt echter niet
op voor hen te huilen en Zijn dwalende schapen tot berouw op te roepen. Want
Hij liet de mensen een grote hoop na op Zijn genade in zo'n geduldig verdragen
van al het onrecht en verdriet in Zijn bitterste Lijden en vooral op die
plaatsen, waar Hij heen werd gesleept en verwond.
Hij roeide de boosheid van de mensen uit en reinigde onreine
plaatsen, hoewel Hij door velen vreselijk getroffen werd in Zijn allerheiligste
Lichaam. Hij, die vanouds een vloek op de wereld legde vanwege de zonden van
mensen, beloofde nu door het vergieten van Zijn heilig Bloed alle boetelingen
een zegen en vergeving van zonden. Bovendien bracht Hij door het woord van Zijn
verkondiging de afgoeden van de heidenen en de tempels van de demonen ten val
en vernietigde Hij de altaren en de namen van valse goden. En in plaats van de
heiligschennende ritus van de heidenen en de kalveren van de Joden, stelde Hij het
ware en nieuwe offer van Zijn kostbare Lichaam in om op veel plaatsen te worden
gevierd. Daarom heeft Hij in vele streken vele tempels en altaren ingewijd ter
ere van Zijn Naam en de Heiligen zodat het geloof van Christenen standvastig
kan blijven en de goddelijke eredienst kan bloeien met de lofprijzingen van
hymnes.
Ja, ook om de Woning van Zijn heerlijkheid te versieren, en
om het Huis van gebed met de heiligste relikwieën luisterrijk te maken. Hij
plaatste daar de vrome en kostbare symbolen van Zijn lijden als een eeuwig
gedenkteken en richtte het heilig Kruis op als een zegevierend teken van de
overwonnen dood. Het heilig Kruis is een teken van verbond en vrede tussen God
en de mens en is als een teken van onbevreesdheid en zege over de duivel. Het
is daarom passend dat nu op verschillende plaatsen door alle gelovigen van
Christus, door groot en klein, door arm en rijk, door wijzen en ongeschoolden,
door zwakkeren en sterken, door prelaten en onderdanen, over de hele wereld, het
lijden van Christus wordt verkondigd, geprezen en verheerlijkt en hoger
verheven dan elke naam in de Hemel en op aarde, voor alle beledigingen en
pijnen die Hij ontvangen heeft.
U moet dan ook omwille van de devotie, op deze heilige
Goede Vrijdag, in gedachten alle plaatsen van Het Lijden van de Heer
aanschouwen en Jeruzalem doorkruisen in geest. U moet uw ogen richten op het
beeld van de Gekruisigde met diep medelijden. U moet de heilige wonden van Jezus
Christus overwegen. Hoe groot en talrijk ze waren. Verlang dan naar vergeving,
dat Hij u genadig vergiffenis schenkt voor de keren die U Hem hebt beledigd en
Zijn Wet hebt overtreden. U kunt ook de altaren van uw Kerk bezoeken, en knielen
op de grond. Het altaar drie of vijf keer kussen ter nagedachtenis aan het Bloed
van Christus dat uitgestort werd op aarde. U moet ook, omwille van de liefde en
eer van Christus, altijd alle plaatsen van heilige Kerk toegewijd aan God
eerbiedig houden en ook alle kloosters en hospices, waar het religieuze leven
wordt beoefend en waar God wordt gediend.
Verheugt u in hun goede daden, dat u daardoor een
deelhebber kunt worden van al het goede dat daar dag en nacht gedaan wordt
tot lof van God. Wie echt treurt om zijn zonden en een vast doel stelt om zijn
leven in de toekomst te verbeteren, zal snel vergeving van God verkrijgen. Hij
zal ook veel vertrouwen krijgen in de goddelijke genade, die in elke zaak en smeekbede
het lijden van Christus als zijn hulp neemt en meer vertrouwt op de verdiensten
van Christus en de gebeden van de Heiligen dan op zijn eigen werken en deugden.
Onze werken worden streng onderzocht en worden zelden helemaal zuiver bevonden.
En daarom is het nodig om zijn toevlucht te nemen tot nederigheid en de remedie
van de biecht. Altijd om de genade van God te zoeken en om onze hoop op redding
in Christus te plaatsen. Hij die alleen volmaakt is in alle dingen. Hij alleen kan
onze onvolkomenheden snel en volledig helen en meer genade schenken aan de nederigen
en berouwvollen van hart.
7 In
welke leden heeft Christus geleden
U zou moeten overwegen welke immense pijnen Christus heeft
geleden in elk deel van Zijn lichaam en in de vijf zintuigen van het lichaam. O
wat wrede slagen heeft Hij ontvangen in de geseling, hoeveel duizenden wonden werden
op Hem uitgewerkt. Hoe dikwijls werd Hij getroffen op dezelfde plaatsen. Hoe
pijnlijk voelde dit alles aan en toch behield Hij Zijn vrede. Hij strekte zijn
hand niet uit en bewoog geen voet of ander lid van de slagen; maar gaf
vrijwillig Zijn hele lichaam aan de beulen over opdat Hij ten volle zou voldoen
aan de zonden van alle mensen. Want zoals het in een visioen aan een bepaalde
geestelijke werd getoond, zo vaak als Christus een slag van een beul ontving
bood Hij het meteen aan, aan de Vader uit liefde voor ons.
Hij smeekte ook dat de Vader onze misdaden zou vergeven.
Want de zo geliefde Zoon klaagde niet één keer tegen de Vader, omdat Hij Hem
aan een dergelijk lijden blootstelde. Hij heeft degenen die hem wreed hebben
gemarteld niet bedreigd. Hij was niet boos op hen die schandalig op Hem
spuwden, noch vervloekte Hij hen die Hem vals beschuldigden. Hij was bedroefd
en heeft het lijden doorstaan. Hij heeft voor zijn beulen gebeden, opdat zij
vergeving zouden ontvangen, zeggende: "Vader, vergeef hen, want zij weten
niet wat zij doen." Maar wat was de oorzaak van zo'n lijden en grenzeloos
verdriet? Het is zeker de vele zonden van mensen, die in hun vele leden het
vaakst zondigen met hun vijf zintuigen en God echt beledigen. Door de leden van
hun lichaam zouden zij God kunnen dienen en veel goeds doen, maar helaas is hun
vrees voor God uitgedoofd en geven ze zich met moedige durf over aan
verschillende ijdelheden en slechte genoegens.
Ze zondigen en worden slaven van ondeugd, en leden en vaten
van de demonen. Daarom had Christus, de Zoon van God, medelijden met de mensen
en had Hij de wens om zondaars te genezen en te verlossen van de valstrikken
van de duivel. Hij heeft ernstige en aanhoudende martelingen in Zijn heiligste
lichaam ontvangen en verdragen, zodat Hij door lichamelijk lijden in Zijn vijf
zintuigen medicijnen in onze ziel kon brengen. Hij leerde bovendien dat alle
geneugten van het vlees, die oorlog voeren tegen de geest, vermeden en verstorven
moeten worden. God, die gehecht was aan Zijn schepselen, wilde de mens niet
voor altijd straffen voor zijn zonden en het verzaken van het hoogste goed, en
daarom onderging de liefhebbende Heer Jezus deze tijdelijke straf in eigen
persoon en onderging Hij de dood van het vlees voor onze zonden zonder enige
schuld van Zijn eigen om de toorn van de Vader te kalmeren en ons te verlossen
van de eeuwige pijn.
Maar richt nu het oog van het hart op de verschillende
ledematen die werden doorboord met wonden en stort tranen uit medelijden. Begin
vanaf de voetzool en ga tot de kruin van het hoofd, want het gehele lichaam van
Jezus was vol van de bitterste kwelling. Want als u nu in zo’n pijn verkeerde,
of in bed lag door ziekte, zou degene die met u sympathiseerde, u niet
aangenaam zijn en degene die u achteloos voorbij ging, u niet mishagen? Kijk
dan naar de Heer Jezus, die geleden heeft voor u en die gewond en gedood werd
voor u. Overweeg dit en verzucht tenminste als u geen traan kunt vergieten.
Want toen de Heilige Stefanus werd gestenigd, rouwden de gelovige mensen om hem.
En zie hier een grotere Heilige dan Stefanus, die boven alle Heiligen is
verheven.
|