Jim Caviezel : Tegen alle waarschijnlijkheid in moet een
mens zich bevrijden en het kwaad overwinnen, zelfs het kwaad in zichzelf. Er is
een mooie scene tussen Edmond en een medegevangene, een priester die gespeeld
wordt door de grote Richard Harris. In de put van zelfmedelijden, in een moment
van echte wanhoop, wanneer de priester op de grond sterft, keert hij zich naar
Edmond en zegt: dit is je laatste les: bega de misdaad niet waar je nu de straf
voor zit. Onthoud dat God zei: Wraak is van Mij. Ik keek naar hem en zei: ik
geloof niet in God. Hij zei tot mij: het maakt niet uit Edmond. Hij gelooft in
jou. En dat doet Hij. God gelooft in elk van ons persoonlijk. Hij is er voor
ons, zelfs in onze donkerste momenten van wanhoop. Na het schieten op Monte
Cristo en een oproep te krijgen van Mel Gibson, was er geen telefoontje van
mijn agent, noch een van mijn manager. Ik kende Mel Gibson niet.
Ik was niet aan het hengelen voor de rol, omdat niemand
wist dat het bezig was. Mel Gibson wilde dat ik Jezus Christus speelde. Hij
wilde de man met de initialen JC die net 33 jaar werd om de rol van Jezus
Christus te spelen. Is dit toeval, ik denk het niet. Is jullie leven een toeval
of is het juist een kans. Sommigen onder jullie kunnen ellendig zijn op dit
moment, verward, onzeker over de toekomst of gekwetst. Dit is niet de tijd om
terug te trekken. Toen ik aan het kruis hing, leerde ik dat in Zijn lijden onze
Verlossing was. Onthoud dat de dienaar niet grote is dan de meester. Elk van
ons moet zijn eigen kruis dragen.
***
Mel Gibson : Ik denk dat kwaad iets is als het op je
afkomt, het niet noodzakelijk komt met een teken van ‘ik ben het kwade’. Het
komt gewoonlijk op een verleidelijke manier.
Interviewer : Je zei op een moment dat een grote duistere
macht niet wilde dat je deze film maakte. Wat was deze macht?
Mel : Het is hetgene dat je niet kunt zien. Ik ben een
gelovige, tussen haakjes, en als je een gelovige bent, dan geloof je dat er
grote rijken zijn van goed en kwaad en dat ze het onder elkaar uitvechten.
Interviewer : Wat wil de kwade zijde?
Mel : Het wil jou. Mensen hebben het vermogen om gruwelen
en wreedheden te doen, maar we hebben ook het vermogen om goede zaken te doen.
We hebben de keuze. Waarvoor kiezen we.
***
Er is iets dat Jim Caviezel en Mel Gibson gemeen hebben: ze
hebben geen valse godsdienstige façade dat je ziet bij sommige religieuze
leiders en sommige mensen die je tegenkomt in de kerk. Ze hebben een echt
geloof. Iets dat voelbaar is, tastbaar als je naar hun films kijkt zoals ‘The
Passion of Christ’. Jim Caviezel heeft het over zijn laatste film ‘Paul, the
apostle of Christ’, waar Jim, Lukas speelt van het evangelie van Lukas en James
Faulkner, Paulus speelt. Het lijkt intrigerend. Je hebt ook een film dat
uitkomt van Mel Gibson, het vervolg op ‘The Passion van Christ’, waar Jim
opnieuw Jezus speelt.
***
Interviewer : Is de wereld vol complotten voor jou?
Mel : Zie je, het woord complot heeft een slechte naam
gekregen. Het is maar logisch om aan te nemen dat er complotten zijn, omdat het
zaken zijn wat mensen doen. Ze maken complotten. Als je de boodschap niet doet
doordringen, pak dan de mens aan. Dat is waar we in verwikkeld zitten, in
karaktermoord.
Interviewer : Er zijn mensen die denken dat Mel Gibson
volledig gek is geworden om zo’n project te doen. Wat doet hij nu? Denk je dat
het religieus gemotiveerd is? Is er religieus fanatisme mee gemoeid? Is er wat
argwaan over wat je gelooft?
Mel : Ik weet het niet.
Interviewer : Is er wat onbehagen met je reactie op dat
geloof, of toelaten om dat geloof vorm te geven?
Mel : Het is een beslissing van slechte zaken doen. Het is
zoals de geboorte van een kind, het floept eruit. Het is iets dat ik moet doen.
We zijn wel wat er van komt.
***
Jim Caviezel : Er is een prijs voor ons geloof, voor onze
vrijheid. Ik ben letterlijk gegeseld, geslagen door de zwepen, gekruisigd, door
bliksem getroffen. Ja zelfs, een open hartoperatie. Het gebeurde na 5,5 maand
van onderkoeling.
***
Het is verbazingwekkend wat er met Jim gebeurde terwijl hij
Jezus speelde. Hij werd getroffen door de bliksem, zijn arm was ontwricht net
zoals Jezus.
***
Jim : Op een dag gedurende de opnames was mijn arm gekneld
onder die zware balk, wanneer iemand de balk lostrok in de andere richting.
Mijn spieren waren verstuikt, mijn schouder was uiteen. Ik viel op de grond,
liet mijn hoofd vallen op het zand. Deze scène is nu opgenomen in de film. In
een later stuk van de film ervaart Jezus een ontwrichting van de schouder. Ik
weet nu hoe dat voelde. Elke dag moest ik dat ding opnemen. Het was als een
boetedoening. Het sneed in mijn schouder, en sneed in mijn vlees. En met elk
uur dat voorbij ging werd het kruis zwaarder. Als dit gefilmd was in een
studio, zou je deze uitvoering nooit gezien hebben. Het lijden maakt mijn
uitvoering. Net zoals het onze levens maakt. Sommigen onder ons omarmen een
vals Christendom, waar het allemaal over geluk gaat.
Ik noem het gelukkige Jezus en glorie. Maar mensen, er was
veel pijn en lijden voor de Verrijzenis. Jullie pad zal niet anders zijn. Omarm
je kruis en zet koers naar je doel. Ik wil dat jullie in deze heidense wereld
stappen. Ik wil dat jullie de moed hebben om in deze heidense wereld te stappen
en zonder schaamte jullie geloof uit te dragen in het openbaar. De wereld heeft
trotse strijders nodig die bezield zijn door hun geloof. Strijders zoals de H.
Paulus en de H. Lucas die hun namen, hun reputatie hebben geriskeerd om hun
geloof en hun liefde voor Jezus naar de wereld brachten. God roept elk van ons,
elk van jullie om grote dingen te doen, maar hoe dikwijls falen we door niet te
reageren, en het afdoen als een mentale nevel. Het is nu tijd voor onze
generatie om die oproep te accepteren. De oproep van God die aandringt dat we
ons allemaal volledig aan Hem geven.
***
Hoe de maatschappij recent is, is het nodig dat zo’n film in
het openbaar wordt getoond om de mensen het leven van Christus te tonen en Hem
als een standaard of model te zien waar we iets van kunnen leren. Want het
lijkt alsof we wegglijden in chaos. Onze maatschappij is bijna onherkenbaar
geworden in het laatste decennium. En men praat nu over zaken die 10 jaar
geleden iedereen zouden geschokt hebben. We hebben nu technologie dat vlugger
evolueert en het wordt zo snel mogelijk uitgevoerd. Sommige van deze technologieën
zijn op het randje van immoraliteit met zaken zoals klonen, het in het oog
houden van mensen, of zelfs het veranderen van de mens door microchips in de
mens te stoppen of menselijke lichaamsdelen in dieren te laten groeien om later
te gebruiken in een mens. Het zijn allemaal vreemde zaken en natuurlijk blijft
deze technologie groeien op vlakken waar we nooit eerder zijn geweest. Is er
iemand die zich afvraagt wat het gevolg zal zijn voor de samenleving? Wat het
zal betekenen voor de mensheid? Daarom denk ik dat films zoals “The Passion”
goede ankers zijn om op terug te kijken en te kijken waar de samenleving zich
bevindt.
Waar
bevindt zich de maatschappij tegenwoordig?
Het ziet ernaar uit dat sommige mensen geen respect hebben
voor wat ervoor zorgde dat het Westen groot werd en ervoor zorgde dat we op het
punt zijn waar we nu staan. Ze verwerpen het fundament van onze samenleving, en
het fundament van het Westen is het Christendom. Nu stellen ze alles in vraag,
zelfs hun geslacht. Ze stellen de gezinsstructuur in vraag. Ze stellen zelfs de
mensheid zelf in vraag met nieuwe technologie die opkomt, met zaken zoals het
klonen om de perfecte mens te maken, of het menselijk lichaam te veranderen en
andere zaken. We hebben dus een samenleving die zijn fundament verwerpt. En
wanneer je je fundament verliest, zal de samenleving afbrokkelen, en dit is het
punt waarop we ons bevinden. Ik denk dat er vele mensen zijn die dit niet zien.
Daarom moeten we ons fundament blijven behouden en de waarheid terugbrengen die
we vinden in de H. Schrift. Zoals de basis van het gezin die tegenwoordig in
gevaar verkeert. Het is schokkend te zien waar we ons bevinden, te zien waar
onze maatschappij is weggevallen.
(Er is te zien op facebook (5/3/2018) waar facebook vraagt
aan de gebruikers: Zouden we mensen moeten toelaten om kinderen te vragen voor
seksuele foto’s?)
Zaken als alternatieve media en conservatieve ideeën worden
aanzien als het kwaad. Onze maatschappij is zijn verstand verloren. Het is
ziek. Het heeft een kanker. Het heeft een kanker die zonde wordt genoemd. En
dit is juist een kenmerk voor mensen zoals ik. Het is zo duidelijk. Het is
walgelijk. Dit is hoe diep we zijn gevallen als maatschappij. Daarom is het
nodig dat we films hebben zoals ‘The Passion of Christ’ of ‘Paul, the apostle
of Christ’. Degene die dit soort van films tegenwerken begrijpen niet op welk punt
de maatschappij is gekomen en hoe diep ze is gevallen. We hebben het Bloed van
Christus nodig om ons terug naar de waarheid te brengen.