OVER
DEZE DEVOTIE
Jezus vertelde aan de jonge Barnabas dat dit de grootste
devotie is dat Hij ooit aan de Kerk gegeven heeft en de laatste die Hij zal
geven in dit tijdperk. Dit is de ark dat de H. Katholieke Kerk, de restkerk en
al degenen waar je van houdt en voor bidt veilig door de bittere beproevingen
van de komende kastijding zal helpen in het beloofde Tijdperk van Vrede.
Dagelijkse devotie :
·
Een
mysterie van de rozenkrans
·
Kroontje
van het Kostbaarste Bloed
·
Litanie
van het Kostbaarste Bloed
·
Toewijding
aan het Kostbaarste Bloed
Andere gebeden kunnen
eraan toegevoegd worden van de volledige devotie.
Bid tot de H. Geest voor leiding om een goede balans te
vinden in werk, gebed en gezin voor je situatie in het leven. Begin met
wereldse activiteiten af te bouwen en vervang ze door stilte en gebed. Het
advies van een geestelijke leidsman is een grote zegen voor ieder die wenst een
hogere staat van perfectie na te streven en is zeer aanbevolen.
De uren van Gethsemane : elke donderdagnacht van 23 u
tot vrijdag ochtend om 3 u
Er zijn beloften van genade voor
degenen die deze Gethsemane uren bidden. Bovendien zegt Jezus dat degenen die
trouw deze uren bidden niets te vrezen hebben van de Antichrist.
Dit zijn de werkelijke uren die Onze Heer heeft geleden in
de Tuin van Gethsemane. Het is het best om deze uren te bidden in aanwezigheid
van Onze Heer in uitstalling van het H. Sacrament of voor het tabernakel. Je
kunt ook zelf een heilige plaats of altaar opstellen met een kruisbeeld,
afbeelding van Christus, doornenkroon, kaars enz. Het is het best om in groepen
van twee of meer te bidden maar niet noodzakelijk. Als er maar 1 uur mogelijk
is voor jou, vraagt Onze Heer het tussen middernacht en 3 u op vrijdag ochtend.
Onze Heer heeft de gebeden gegeven voor de volle 4 uur overweging.
·
Alle vier de mysteries van de rozenkrans
·
Kroontje van Kostbaarste Bloed
·
Litanie van het Kostbaarste Bloed
·
Toewijding aan het Kostbaarste Bloed
·
Gebeden van troost
·
Gebeden van aanbidding
·
Oproepen van kwelling en doodsangst
·
Mystieke gebeden
·
Votiefmis van het Kostbaarste Bloed en
uitstalling van het H. Sacrament, waar mogelijk
Het is aanbevolen dat je wat slaapt vooraleer eraan te
beginnen zodat je niet in slaap valt gedurende deze krachtige uren van gebed
zoals de Apostelen, maar wees waakzaam om Onze Heer te troosten en Zijn
Kostbaarste Bloed te aanbidden.
De grote maand juli
Elke juli (ook elke 3de
vrijdag van elke maand) vereert de kerk het Kostbaarste Bloed van Onze Heer.
Gedurende de grote maand juli, heeft Onze Heer ons drie belangrijke perioden
van gebed gegeven:
1-9 juli :
noveen van het Kostbaarste Bloed ter ere van de 9 Engelenkoren
13-15 juli :
drie dagen van gebed ter ere van de Allerheiligste Drie-eenheid
20-31 juli : 12 dagen van gebed voor het nieuwe Israël
Je moet dan de volgende gebeden bidden, gedurende elke
aangegeven periode, in plaats van het gewone dagelijks gebed:
·
De rozenkrans (alle 4 de mysteries, minstens 1)
·
Kroontje van het Kostbaarste Bloed
·
Litanie
van het Kostbaarste Bloed
·
Toewijding
aan het Kostbaarste Bloed
·
Gebeden
van troost
·
Gebeden
van lofprijzing
·
Oproepen
van kwelling en doodsangst
·
Mystieke
gebeden
Alle drie de periodes van gebed zijn vereist te bidden door
al degenen die toegewijd zijn aan het Kostbaarste Bloed en al degenen die zich
voorbereiden op hun toewijding. Gedurende de maand juli, op de dagen tussen de
perioden van gebed, kun je ofwel terugkeren tot het dagelijks gebed of de
noveengebeden verderzetten als een bijkomend offer aan Onze Heer.
Gedurende de grote maand juli, blijven de Gethsemane uren
elke donderdagnacht verder gebeden worden. In het begin mag een toegewijde
sommige of alle gebeden van de Gethsemane uren gebruiken als de donderdag of
vrijdag devotie of juli noveen. Bijvoorbeeld: je kunt het minimum dagelijks
gebed bidden met enkel 1 rozenkrans op donderdag, dan de rest van de gebeden
verder zetten gedurende je Gethsemane uren die nacht, en dit allemaal aanbieden
als je donderdag dagelijkse devotie of donderdag juli noveen.
Je mag ook ofwel het minimum dagelijks gebed bidden of de juli noveen op
donderdag gedurende de dag, en dan alle Gethsemane Uren gebeden die nacht, en
de Gethsemane Uren gebeden aanbieden als je vrijdag dagelijkse devotie of
vrijdag juli noveen.
De gebeden mogen worden gebeden in gelijk welke volgorde,
behalve het Kroontje dat onmiddellijk moet volgen op de rozenkrans. Je moet ook
niet alle gebeden achter elkaar bidden. Je mag ze over de hele dag spreiden.
Als je rijper bent in dit gebedsleven en als je tijdschema
het toelaat, kun je de Gethsemane uren gebeden bidden bovenop je dagelijkse
gebeden van donderdag en vrijdag. Zoals broeder Evaristus Eshiowu eens
beweerde: Hij die hongerig is, eet meer.
Eerherstel op elke derde vrijdag van de maand
Onze Heer vertelde Barnabas dat een groot deel van de
kastijding kon vermeden worden als genoeg mensen zouden tezamen komen in kerken
en deze dag van gebed als eerherstel aanbieden voor de zonden gepleegd tegen de
Eucharistie en Zijn Kostbaarste Bloed in de hele wereld.
Opsomming van de hele dag. Onze
Heer zei dat dit gebed het Hart van Onze Vader zal troosten en de komende
kastijdingen grotendeels kan verminderen als het aangeboden wordt als
eerherstel voor de gepleegde zonden tegen de Eucharistie en Zijn Kostbaarste
Bloed in de wereld. U kunt dit programma korter maken indien nodig. Elke meditatie
is 12 minuten.
Maak een goede Biecht, indien mogelijk of begin
met een akte van berouw:
Mijn Heer en mijn God, het is mij
leed dat ik tegen uw opperste majesteit misdaan heb. Ik verfoei al mijn zonden,
niet alleen omdat ik uw straffen heb verdiend; maar vooral omdat ze U mishagen,
die oneindig volmaakt en alle liefde waardig zijt. Ik maak het vast voornemen,
mijn leven te beteren en de gelegenheden tot zonde te vluchten. In dit berouw
wil ik leven en sterven. Amen.
Overweging: de besnijdenis van Onze Heer. Onze Vader - Weesgegroet
Gen 17: 9-14 Verder
zei God nog tot Abraham: `Gij van uw kant moet mijn verbond onderhouden, gij en
uw nakomelingen, geslacht na geslacht. Dit is mijn verbond, dat gij moet
onderhouden, mijn verbond met u en uw nakomelingen: Alle mannelijke personen
moeten besneden worden. Uw voorhuid moet gij besnijden: dat zal het teken
zijn van mijn verbond met u. Al uw mannelijke kinderen moeten, als ze acht
dagen oud zijn, besneden worden, geslacht na geslacht. Dit geldt ook voor degenen
die niet van uw geslacht zijn, maar die in uw huis zijn geboren, of van
vreemden gekocht zijn. Ieder die dus in uw huis is geboren of door u
gekocht is moet besneden worden. Zo zal mijn verbond, in uw lichaam getekend,
een blijvend verbond zijn. Iedere onbesnedene, iedere mannelijke persoon
die zijn voorhuid niet heeft laten besnijden, moet uit zijn stam verwijderd
worden; hij heeft mijn verbond gebroken.'
Leviticus 12:3 Op de achtste dag
moet men de voorhuid van het kind besnijden.
Lucas 2:21 Nadat de acht dagen
voorbij waren en men Hem moest besnijden, ontving Hij de naam Jezus, zoals Hij
door de engel was genoemd voordat Hij in de moederschoot werd ontvangen.
Boodschappen 23/7/2003 en
6/1/1997
Rozenkrans voor de bekering van zondaars en de
vernieuwing van het aanschijn van de aarde
Overweging: Jezus' bloedzweet in de Tuin van
Gethsemane. Onze Vader - Weesgegroet
Lucas 22:39-44 Hij ging nu naar
buiten en begaf zich volgens zijn gewoonte naar de Olijfberg. Ook de leerlingen
gingen met Hem mee. Ter plaatse aangekomen sprak Hij tot hen: Bidt, dat gij
niet op de bekoring ingaat. Hij verwijderde zich van hen, ging ongeveer
een steenworp verder, wierp zich op de knieën en bad: 'Vader, als Gij
wilt, laat dan deze beker Mij voorbijgaan. Maar toch: niet mijn wil, maar uw
wil geschiede.' Nu verscheen Hem een engel uit de hemel om Hem te
sterken. Aan doodsangst ten prooi bad Hij met nog meer aandrang. Zijn
zweet werd tot dikke druppels bloed, die op de grond neervielen.
Boodschappen 2/3/2000 en
10/3/2003
Kroontje van het Kostbaarste Bloed voor de
vergeving van zonde en de genade van zuiverheid in de wereld
Overweging: De geseling aan de pilaar. Onze Vader - Weesgegroet
Mattheus 27:24-26 Toen Pilatus
zag dat hij niets verder kwam, maar dat er veeleer tumult ontstond, liet hij
water brengen en waste ten overstaan van het volk zijn handen, terwijl hij
verklaarde: Ik ben onschuldig aan het bloed van deze rechtschapen man; gij
moet het zelf maar verantwoorden. Heel het volk riep terug: Zijn bloed kome
over ons en onze kinderen! Daarop liet hij omwille van hen Barabbas vrij,
maar Jezus liet hij geselen en gaf Hem over om gekruisigd te worden.
Marcus 15:8-15 Het volk kwam
opzetten en begon te vragen, dat hij voor hen zou doen zoals
altijd. Pilatus antwoordde daarop met de vraag: Wilt ge dat ik de koning
der Joden zal vrijlaten? Hij zag wel in dat de hogepriesters Hem uit nijd
overgeleverd hadden. Maar de hogepriesters hitsten het volk op te vragen,
dat hij toch maar liever Barabbas moest vrijlaten. Nu nam Pilatus weer het
woord en vroeg hun: Wat moet ik dan doen met Hem, die gij de koning der Joden
noemt? Nu schreeuwden ze opnieuw: Kruisig Hem! Daarop vroeg
Pilatus hun: Wat voor kwaad heeft Hij dan gedaan? Maar zij schreeuwden nog
harder: Kruisig Hem! Omdat Pilatus het volk zijn zin wilde geven, liet
hij Barabbas vrij, maar Jezus liet hij geselen en gaf Hem over om gekruisigd te
worden.
Johannes 18:29-40 Daarom kwam
Pilatus naar buiten en vroeg hun: Welke beschuldiging brengt gij tegen deze
man in? Zij gaven hem ten antwoord: Als dit geen misdadiger was, zouden
wij Hem niet aan u hebben overgeleverd. Daarop zei Pilatus: Neemt Hem dan
zelf en vonnis Hem volgens uw Wet! De Joden antwoordden hem: Wij missen het
recht om iemand ter dood te brengen. Zo zou Jezus woord in vervulling
gaan, waarmee Hij had aangeduid welke dood Hij zou sterven. Nu ging
Pilatus het pretorium weer binnen, riep Jezus bij zich en zei tot Hem: Zijt
Gij de koning der Joden? Jezus antwoordde hem: Zegt gij dit uit uzelf, of
hebben anderen u over Mij gesproken? Pilatus gaf ten antwoord: Ben ik
soms een Jood? Uw eigen volk en de hogepriesters hebben U aan mij overgeleverd.
Wat hebt Gij gedaan? Jezus antwoordde: Mijn koningschap is niet van deze
wereld. Zou mijn koningschap van deze wereld zijn, dan zouden mijn dienaars er
wel voor gestreden hebben, dat Ik niet aan de Joden werd uitgeleverd. Mijn
koningschap is evenwel niet van hier. Pilatus hernam: Gij zijt dus toch
koning? Jezus antwoordde: Ja, koning ben Ik. Hiertoe ben Ik geboren en
hiertoe ben Ik in de wereld gekomen om getuigenis af te leggen van de waarheid.
Al wie uit de waarheid is, luistert naar mijn stem. Pilatus zei tot Hem:
Wat is waarheid? Na die woorden ging hij weer naar buiten tot de Joden en
zei: Ik vind hoegenaamd geen schuld in Hem. Maar er bestaat onder u de
gewoonte dat ik met Pasen iemand vrijlaat. Wilt gij dus dat ik u de koning der
Joden vrijlaat? Toen begonnen ze opnieuw te schreeuwen: Neen. Die niet,
maar Barabbas! Barabbas was een rover.
Johannes 19:1 Toen liet Pilatus
Jezus geselen.
Boodschappen 8/7/1990 en 28/7/1999
De Rozen van de Glorierijke Heerschappij: dat
het rijk van vrede spoedig zou komen.
Overweging: De doornenkroning. Onze Vader Weesgegroet
Johannes 19: 2-6 De soldaten
vlochten een kroon van doorntakken, zetten Hem die op het hoofd en wierpen Hem
een purperen mantel om. Ze traden op Hem toe en zeiden: Gegroet, koning
der Joden! En zij sloegen Hem in het gezicht. Pilatus ging weer naar buiten en
zei tot hen: Ziehier, ik breng Hem naar buiten om u te doen weten, dat ik
volstrekt geen schuld in Hem vind. Jezus kwam dus naar buiten, terwijl
Hij nog de doornenkroon en de purperen mantel droeg. Pilatus zei tot hen:
Ziehier de mens. Maar toen de hogepriesters en hun dienaars Hem zagen,
schreeuwden ze: Kruisigen, kruisigen! Pilatus zei hun: Neemt gij Hem dan en
kruisigt Hem, want ik vind geen schuld in Hem.
Marcus 15:16-20 Nu brachten de
soldaten Hem het paleis binnen, dat wil zeggen het pretorium, en riepen de hele
afdeling bij elkaar. Zij hingen Hem een purperen kleed om, vlochten een
doornenkroon en zetten Hem die op. Vervolgens gingen zij Hem het saluut
brengen: Gegroet, koning der Joden. Zij sloegen Hem met een rietstok op het
hoofd, bespuwden Hem en brachten Hem hulde door op de knieën te vallen. Nadat
zij hun spel met Hem gedreven hadden, ontdeden zij Hem van het purperen kleed,
trokken Hem zijn eigen kleren weer aan en voerden Hem weg om Hem te kruisigen.
Mattheus 27:27-31 Toen namen de
soldaten van de landvoogd Jezus mee in het pretorium en verzamelden de hele
afdeling rondom Hem. Zij trokken Hem zijn kleren uit en hingen Hem een rode
mantel om. Ook vlochten ze een kroon van doorntakken, zetten die op zijn
hoofd en gaven Hem een rietstok in de rechterhand. Dan vielen ze voor Hem op de
knieën en bespotten Hem met de woorden: Gegroet, koning der Joden! Ze
bespuwden Hem, pakten de rietstok en sloegen Hem op het hoofd. Nadat zij
hun spel met Hem gedreven hadden, ontdeden ze Hem van de mantel, trokken Hem
zijn eigen kleren weer aan en voerden Hem weg ter kruisiging.
Boodschappen 9/7/1998 en 31/12/1999
De Oproepen van de gekwelde Jezus voor de
bevrijding van zielen in het Vagevuur en de bekering van de verharde zondaars
Overweging: Het dragen van het Kruis. Onze Vader - Weesgegroet
Lucas 23:26-32 Toen zij Hem
wegvoerden, hielden zij een zekere Simon aan, een man uit Cyrene, die van het
veld kwam: hem belaadden ze met het kruis om achter Jezus aan te
dragen. Een grote volksmenigte volgde Hem, ook vrouwen die zich op de
borst sloegen en over Hem weeklaagden. Jezus keerde zich tot hen en sprak:
'Dochters van Jeruzalem, weent niet over Mij, maar weent over uzelf en over uw
kinderen. Weet dat er een tijd zal komen waarop men zeggen zal: Gelukkig
de onvruchtbaren, wier schoot niet heeft gebaard en wier borst geen kind heeft
gevoed. Dan zal men tot de bergen zeggen: Valt op ons, en tot de heuvels:
Bedekt ons. Want als men zo doet met het groene hout, wat zal er dan met
het dorre gebeuren?' Er werden nog twee anderen weggevoerd, twee
misdadigers, om samen met Hem ter dood te worden gebracht.
Johannes 19:13-17 Toen Pilatus
hen dat hoorde roepen, liet hij Jezus naar buiten brengen en ging op de
rechterstoel zitten op de plaats die Litóstrotos heet, in het Hebreeuws
Gabbata. Het was de voorbereidingsdag voor Pasen, ongeveer het zesde uur.
Hij zei tot de Joden: Hier is uw koning. Maar zij schreeuwden: Weg, weg
met Hem! Kruisig Hem! Pilatus vroeg: Zal ik dan uw koning kruisigen? De
hogepriesters antwoordden: Wij hebben geen andere koning dan de keizer! Toen
leverde hij Hem aan hen uit om de kruisdood te ondergaan, en zij namen Hem
over. Zelf zijn kruis dragend trok Jezus de stad uit naar wat de Schedelplaats
heet, in het Hebreeuws Golgota.
Marcus 15:21-23 Zij vorderden een
voorbijganger die van het veld kwam, Simon van Cyrene, de vader van Alexander
en Rufus, tot het dragen van het kruis. Zo brachten ze Hem naar de plaats
Golgota, wat vertaald wordt met Schedelplaats. Daar boden ze Hem met mirre
gekruide wijn aan, maar Hij weigerde.
Boodschappen 22/11/1999 en 11/1/2002
Kruisweg voor de Paus en de noden van de kerk
in haar dagen van de Calvarie en voor bijzondere noden
1 Jezus wordt ter dood
veroordeeld
Gij hebt de rechtvaardige gevonnist
en vermoord (Jakobus 5, 6)
Hij die de zondaar vrijspreekt en
hij die de rechtvaardige veroordeelt : beiden zijn ze Jahweh een gruwel
(Spreuken 17, 15)
De Heer Jezus
staat voor Pilatus,
voor de redeloze vrees van de
rechter
voor de macht van de massa.
Pilatus zegt : Zie de Mens !
Dat betekent : Hier is hij, zo is
hij,
zo hebt gij hem gemaakt,
zo lever ik hem aan u over.
Pilatus zegt : Zie, ik was mijn
handen
in water wit.
Ongewassen handen voeren Jezus weg.
De Heer van het Leven wordt verwezen
tot de Dood.
De daad bij het woord.
Heer Jezus,
wat blijft over van alle namen
waarmee wij U hebben genoemd :
Rabbi en Leraar,
Meester en Magister,
Gezalfde en Gezegende,
Verlosser en Heiland,
Eerstgeborene en Bruidegom,
Zoon van David, Zoon van God.
Alleen nog maar :
Lam, dat onze zonden wegdraagt.
2 Jezus neemt zijn kruis op
Ik blijf u dragen en torsen, ik zal
u redden. (Jesaja 46, 4)
Als iemand zijn kruis niet draagt en
mij volgt, kan hij mijn leerling niet zijn (Lukas 14, 27)
De Heer Jezus
neemt het kruis op zijn schouders,
van Gabbata tot Golgotha,
van het Rechtsplein tot de
Schedelplaats.
Hij torst het teken van schande en
verlossing,
van vernietiging en voortbestaan,
van bestraffing en heil.
Hij gaat de kruisweg, de weg van de
keuze.
Hij predikt met zijn leven, met zijn
dood.
Want Hij kwam niet om te verklaren,
maar om te vervullen.
Heer Jezus, aan het teken van het
kruis, -
het éérste dat wij leerden vragen
en het laatste dat ons wordt
meegegeven, -
zal men zien dat wij uw leerlingen
zijn,
dat wij van U zijn.
Leer ons aanvaarden wat ons overkomt
want het komt uit Uw handen.
3 Jezus valt onder het kruis
Als door boeven geveld, zo bent u
gevallen; (2 Samuel 3, 34)
Mocht hij vallen, geveld is hij
nooit, want de Heer heeft zijn hand
reeds gegrepen. (Psalmen 37, 24)
De Heer Jezus
geeft ons een voorbeeld van de
hoogste moed :
die van de zichtbare vernedering.
Een mens onder de mensen.
Hij ligt en zwijgt
met alle wonden;
Het hout is hard, de straatkeien
en de plotselinge belangstelling van
de menigte
die niets méér is dan
nieuwsgierigheid.
Tussen gewoel en geweld
van kijkers en knechten
staat Hij op, staat Hij recht.
Heer Jezus,
geef ons inzicht én uitzicht.
Laat ons niet overmand worden door
last of leed,
niet toegeven aan de bekoring
om het op te geven of te versagen.
Verleen ons de durf om van U te
zijn,
genoemd met Uw naam,
gered door Uw bloed.
Uw getuigen voor U
niet enkel op een feestelijk moment
met velen samen,
maar altijd in het gewone leven van
alledag
en soms alléén.
4 Jezus ontmoet zijn moeder
Zij ontmoeten elkander, genade en
waarheid, gerechtigheid en vrede ; (Psalmen 85, 11)
Want dit zegt Jahweh : Zoals een
moeder haar zoon troost, zo troost Ik u. (Jesaja 66, 13)
De Heer Jezus
ziet zijn moeder,
de eerste en laatste getuige,
de eerste en laatste toevlucht.
Zij bleef op de achtergrond
in de dagen van glorie,
maar is Hem nabij op de weg van zijn
lijden,
op de weg naar zijn dood.
Zij wéét wat verdriet is en leed.
Daarom zegt zij weinig.
Of véél ; met haar oogopslag en haar
groet,
met haar onmachtige handen.
Heer Jezus,
zoon van Maria,
Gij zijt van haar weggegaan
uit gehoorzaamheid aan de Vader.
Gij hebt gekozen.
Niet voor een vreedzaam en veilig
bestaan,
beneden in het land van de mensen,
maar voor de berg van het offer.
Eén kort ogenblik lang
wordt Gij weer het kind en de knaap
van Nazareth.
Daarna, en voorgoed,
De Man-van-smarten naast de
Moeder-van-smarten.
Een teken van tederheid in het
tumult rondom.
5 Jezus ontmoet Simon van Cyrene
Nu is wat mij dreigde genaderd, er
is geen mens die mij helpt. (Psalmen 22, 12)
Ik geef u kracht, ik kom u zeker te
hulp. (Jesaja 41, 10)
De Heer Jezus
ziet, tussen de massa die hard is en
zonder hart,
één enkele man naar hem toekomen.
Er is moed nodig om uit de
anonimiteit te treden,
om bij name genoemd te worden,
om te doen wat anderen niet durven.
Simon van Cyrene,
wij hebben zijn daad van liefde
bewogen bewonderd.
Simon van Cyrene draagt het kruis
van een vreemde,
de andere Simon, de Steenrots, laat
verstek gaan.
Ik ken hem niet, zegt de eerste,
maar hij is een mens
die hulp behoeft.
Ik ken Hem niet, zegt de tweede, ik
heb Hem nooit gezien.
Heer Jezus,
Iemand van ons heeft geholpen
terwijl de menigte nieuwsgierig
dichterbij drong,
terwijl de leerlingen angstig van op
afstand toekeken,
terwijl de schepping onbeweeglijk
wachtte.
Gij hebt mensen nodig
om mensen te verlossen.
Wij hebben anderen nodig
die ons naar U verwijzen.
Altijd zal er iemand zijn
die de eerste stap zet
en in wiens spoor wij zullen volgen.
6 Jezus ontmoet Veronica
Zie mij aan in uw mateloos erbarmen,
wend uw aanschijn niet af. (Psalmen 69, 17-18)
Hij zal zijn aanschijn niet van u
afwenden. (2 Kronieken 30, 9)
De Heer Jezus
laat zich de attentie van Veronica
welgevallen.
Een vrouw op de lijdensweg,
wie is zij ? vanwaar komt zij ?
Zij is er,
zij komt.
Zij baant zich een weg
tegen de stroom in,
menselijk zonder menselijk opzicht,
bewogen door geen andere macht
dan de liefde die medelijden is.
Rijker dan ooit tevoren gaat zij
heen,
met Zijn beeld op het witte lijnwaad
waarmee zij zweet en bloed wilde
betten.
Heer Jezus,
er zijn wellicht geen woorden
gesproken
van U tot Veronica,
van Veronica tot U.
Haar daad was immers duidelijk
genoeg.
|