Hun idee is dat boetedoening iets vreselijks is. Ze denken
misschien aan de strenge boetedoening van de Heiligen en zijn bang iets in die
richting te proberen. God vraagt ons niet als regel om iets heldhaftigs te
doen. Wanneer Hij dat doen geeft Hij ons alle noodzakelijke kracht als in het
geval van de Heiligen. Hij vraagt aan ieder een beetje te doen. Als we bang
zijn, en het is maar normaal dat
sommigen bang zijn veel te doen. Laten we dan een beetje doen. Niemand dan een
lafaard alleen is bang om een beetje te doen, vooral als hij veel in ruil
krijgt. De gemakkelijke weg naar de Hemel van de kleine St Theresia van Lisieux
is vele kleine dingen te doen. God was oneindig tevreden met het penningske van
de weduwe.
Hij zal even gelukkig zijn met onze kleine boetedoeningen.
Als gevolg van kleine verstervingen kunnen we ons bevrijden van het vreselijke
vuur van het Vagevuur en grote verdiensten vergaren voor de Hemel. Er is niet
veel moeilijkheid in verband met versterving of boete, behalve de absurde vrees
dat mensen ervoor hebben. Boete is niet alleen gemakkelijk, het is nuttig en
noodzakelijk. Het zal ons veel geluk brengen. Geen boete doen is de grootste
boete van alles. Iedere mens versterft op een natuurlijke wijze spontaan. Het
eerste principe is bijvoorbeeld beleefdheid en een goede opvoeding om onze
verlangens op te offeren voor anderen. De vrijgevige mens is de idool van
allen. Bovendien kan een goede gezondheid verzekert worden door minder te eten.
Het geheim van succes is regelmatig en zorgvuldig werk, vrijgevigheid,
onbaatzuchtigheid enz. Bovendien is het leiden van een eigenzuchtig leven vol
van moeilijkheden, elke plicht een last, elke goede daad een inspanning. Scouts
worden eraan gehouden elke dag een vriendelijke daad te stellen, zelfs al kost
het hen een grote inspanning. Christenen zouden zeker meer moeten doen.
Dagelijks daden van soberheid, geduld met anderen, goedheid voor anderen, het
vervullen van zijn plicht zijn voortreffelijke boetedoeningen en een grote hulp
tot geluk. Als we bang zijn om veel te doen, laten we dan veel kleine dingen
doen.
3 Het derde middel om het Vagevuur te vermijden is heel
gemakkelijk. Het bestaat erin een deugd van noodzaak te maken door geduldig hetgeen
te dragen wat we niet kunnen vermijden. Lijden dat geduldig wordt gedragen
wordt gemakkelijk en licht. Lijden wordt als het aanvaard wordt met kalmte en
voor God, niet zo pijnlijk. Als het aanvaard wordt met tegenwerking en met
afkeer dan wordt het lijden honderd keer erger en wordt het bijna
onverdraaglijk. Iedereen in dit aards tranendal wordt geconfronteerd met smarten
en tegenslagen, die ontelbaar en oneindig zijn in variëteit. Er zijn lichte kruisen
en zware kruisen. Het is het lot van ons allen. Het lijkt vreemd maar deze
smarten en tegenslagen die de meesten onder ons met plezier zouden van ontheven
worden zijn eigenlijk Gods grootste genaden. Ze zijn het kleine deel van Zijn
lijden dat Hij ons aanbiedt om met Hem te delen en dat Hij vraagt om te
verdragen uit liefde tot Hem en als boete voor onze zonden.
Gedragen in deze geest zullen ze onze tijd in het Vagevuur aanzienlijk
verlichten en verkorten en waarschijnlijk ons ervan ontheffen, met dit verschil
dat de jaren in het Vagevuur op geen enkel wijze onze verdiensten in de Hemel
zullen vermeerderen, terwijl elke pijn, smart en tegenslag in dit leven ons
lijden in het Vagevuur zal verlichten en ons ook meer geluk en glorie in de
Hemel. Het is droevig dat zovele Christenen hun lijden 1000 keer erger maken
dan het is en de immense verdiensten verliezen die ze zo gemakkelijk konden
verdienen. Laat ons berusten in het lijden uit liefde voor God. Zo zullen we
ons redden uit het Vagevuur.
4 Het vierde middel om de tijd in het Vagevuur te
verminderen of te vermijden is door het bijwonen van de Biecht, de H. Communie
en dagelijks naar de H. Mis gaan. De Biecht maakt gebruik van het Kostbaarste
Bloed van Christus om onze zonden weg te wissen, het geeft ons licht om de
kwaadwilligheid van onze zonden te zien, vervult ons met afschuw voor zonde en
boven alles geeft het ons de kracht om de zonde te vermijden. In de H. Communie
ontvangen we de God van oneindige barmhartigheid en liefde, de God van alle
heiligheid die gekomen is om onze zonden te vergeven en ons te helpen niet meer
te zondigen. Hij bezocht eens het huis van Zacheus en in dat ene bezoek ontving
Zacheus volledige vergeving van al zijn zonden. Hoe is het mogelijk dat
dezelfde God van goedheid niet in onze huizen komt maar in onze harten in
Heilige Communie en ons dezelfde of zelfs grotere genaden geeft? Hij bezoekt
ons elke dag als we Hem toelaten.
Velen maken helaas nooit gebruik van de immense vreugde en
troost van de Heilige Communie. De H. Mis is identiek met het offer op Calvarie
in de kern, in zijn waarde en in de genaden dat het schenkt. Het offer van
Calvarie redde heel de wereld. Miljoenen en miljoenen zielen en was voldoende
om talloze andere zondige werelden te redden als ze zouden bestaan. Door de H.
Mis bij te wonen kunnen we gebruik maken van deze oceanen van genaden voor onze
eigen zielen, niet 1 keer, maar elke dag. Laten we elke dag naar de H. Mis en
H. Communie gaan. We kunnen niets beters doen dan dat. Er is niets beters dan
een dag met de H. Mis en de H. Communie is honderd dagen waard zonder hen.
5 De vijfde manier om de tijd in het Vagevuur te
verminderen of vermijden is een eenvoudig geheim. We kunnen het gebruiken tot
ons voordeel. God belooft ons op de meest plechtige en doelbewuste manier en
hij doet altijd wat Hij belooft, dat Hij ons alles zal geven als we het vragen
in gebed en als het voor ons goed is. Twee voorwaarden maken het gebed
onfeilbaar nl. standvastigheid en geloof. God kan zo’n gebed niet weigeren. De
wijze Katholieken bidden elke dag in hun leven dat God hen zal bevrijden van het
Vagevuur.
In elk gebed dat ze bidden, in elke Mis dat ze horen, in
elke goede daad dat ze doen hebben ze de intentie om God eerst en vooral en met
heel hun hart te vragen om hen te bevrijden uit het Vagevuur. Hoe dat moet
gebeuren is aan God om te beslissen. Het is niet gemakkelijk om te zien hoe God
zo’n voortdurend gebed kan weigeren. Het feit dat ze het dagelijks bidden en
vele keren tijdens de dag, jarenlang, toont dat ze er niet aan twijfelen en het
met standvastigheid doen. Wij roepen onze lezers op deze methode toe te passen.
Hoe meer de mensen het Vagevuur kennen, hoe vuriger ze dit gebed zullen bidden.
Elke keer we het Weesgegroet bidden, laten we met de vurigheid van onze harten
bidden: bid voor ons zondaars, nu en in het uur van onze dood. Amen.
6 Sommige Heiligen geven ons een zesde methode om het
Vagevuur te vermijden. Wanneer een zieke persoon zich bewust wordt dat hij zal
sterven en zijn dood offert aan God met perfecte berusting is het zeer goed
mogelijk dat hij recht naar de Hemel gaat. De dood is de verschrikkelijke straf
van zonde en wanneer we het aanvaarden met onderwerping en gelatenheid is onze
daad zo aangenaam aan God dat het een perfecte verzoening is voor al onze
zonden. Het idee van Paus Pius X was hetzelfde toen hij een volle aflaat
verleende op het uur van de dood aan degenen die tenminste na een Heilige
Communie het volgende gebed bidden:
Eeuwig
Vader, van deze dag af aanvaard ik met een vreugdevol en berustend hart de dood
dat U mij wil zenden met al zijn pijn en lijden.
Het is beter om dit gebed te zeggen na elke H. Communie die
we ontvangen. Het is voor ons goed dat we Gods Wil aanvaarden in alles wat met
ons gebeurt in het leven en in de dood. Niets kan gemakkelijker zijn wanneer we
herinneren dat God altijd wil wat het best is voor ons. Als we doen wat God
niet wil, zullen we zeker moeten lijden. Laat ons met bijzondere vurigheid elk
Onze Vader bidden met de woorden: Uw Wil geschiede. In al onze problemen – groot
of klein - laat ons dan hetzelfde doen,
dan is alles een verdienste. Door deze eenvoudige daad veranderen we smart in
vreugde, de zorgen van het leven in goud voor de Hemel.
7 Het zevende middel om het Vagevuur te verminderen of
vermijden. God heeft ons een sacrament gegeven. Het zou ons direct naar de
Hemel moeten brengen. Dit sacrament is het H. Oliesel. Volgens de H. Thomas en
de H. Albert werd dit sacrament ingesteld om voor ons de genade te verkrijgen
van een heilige en gelukkige dood en ons voor te bereiden op onmiddellijke
ingang in de Hemel. De meeste Katholieke begrijpen deze troostende leerstelling
niet. En omdat ze het niet begrijpen, bereiden ze zich onvoldoende voor op dit
sacrament en verliezen zo vele van zijn grote genaden. Elk sacrament dat op de
juiste manier werd ontvangen brengt vruchten voort. Het doopsel bevrijdt ons
van erfzonde en de andere zonden die misschien werden gepleegd door volwassenen
vooraleer het sacrament werd ontvangen. Het sacrament van het priesterschap
geeft een priester al zijn enorme krachten. Het huwelijk maakt de man en vrouw
tot echtgenoten. Het H. Oliesel bereidt de stervende Christen voor op onmiddellijke
ingang in de Hemel, en bevrijdt hem van het Vagevuur.
Het is dus aan te raden dit sacrament zeker te willen
ontvangen tot het te laat is, wanneer de stervende persoon te uitgeput is om
het te ontvangen met volle kennis van wat hij doet en met vurigheid en devotie.
Het moment van de dood is het belangrijkste moment in ons leven. Het is het
moment dat ons lot beslist voor de hele eeuwigheid. Laat ons elk middel
gebruiken om een gelukkige en heilige dood te verzekeren vooral door zeer
devoot en zo spoedig mogelijk het H. Oliesel te ontvangen.
Aflaten en Vagevuur : God in Zijn oneindige barmhartigheid
en medelijden biedt ons een prachtig en gemakkelijk middel om ons Vagevuur te
verminderen of vermijden. Volledig bewust van onze zwakheid en wetend hoe bang
velen zijn van boetedoening opent Hij de schatkamer van Zijn goedheid en biedt
ons overvloedige aflaten in ruil voor een kleine daad van devotie. Voor het
bidden van korte schietgebeden verleent Hij ons 100, 300 of meer dagen van
aflaat, en we kunnen ze honderden keren op een dag bidden. Degenen die
bijvoorbeeld zeggen: Heilig Hart van Jezus, ik vertrouw op U, 100 keren op een
dag, krijgen 30000 dagen aflaat.
Degenen die het 1000 keer zoals velen doen verkrijgen
300000 dagen aflaat elke dag. Niets is gemakkelijker dan de gewoonte toe-eigenen
om dit kleine gebed de hele dag te bidden, talloze keren op een dag. Voor elk
Weesgegroet van de Rozenkrans, krijgt men meer dan 2000 dagen aflaat. Naast een
immens aantal gedeeltelijke aflaten zijn er vele volledige aflaten die kunnen verkregen
worden gedurende het leven en in het uur van de dood. Deze werden in het
bijzonder gegeven door de kerk om ons in staat te stellen het Vagevuur te
vermijden. Deze aflaten kunnen gebruikt worden voor onze eigen zielen en we
bieden onmiddellijk eerherstel voor onze zonden of we kunnen ze gebruiken voor
de zielen in het Vagevuur, die erop toezien dat we door onze vrijgevigheid niet
teveel afgeven. Laat ons ernaar streven alle mogelijke aflaten te verkrijgen.
|