Een arm dienstmeisje in Frankrijk hoorde eens een preek
over de Heilige Zielen dat indruk maakt op haar. Ze was diep ontroerd bij de
gedachte van het intense en onophoudelijke lijden dat de zielen te verduren
hebben. Ze was ontzet bij de gedachte dat ze genegeerd waren en vergeten door
hun vrienden op aarde. De priester benadrukte ook dat er vele zielen waren die
in werkelijkheid bijna bij hun bevrijding zijn gekomen en dat er 1 Mis
voldoende is om hen te bevrijden. Ze blijven dikwijls lang in gevangenschap en
het kan jaren duren voor ze bevrijd worden, hoewel soms maar de laatste
smeekbede nodig is die vergeten wordt of nagelaten. Maar haar eenvoudig geloof besliste
Jean Marie dat ze kost wat kost een Mis elke maand zou laten opdragen vooral voor
degenen die het dicht bij de Hemel zijn gekomen. Ze verdiende weinig en het was
soms moeilijk om haar belofte te houden, maar ze faalde nooit. Op een
gelegenheid ging ze naar Parijs met haar meesteres en daar werd ze ziek.
Ze was gedwongen om haar een ziekenhuis te gaan. Helaas was
haar ziekte van lange duur en haar meesteres moest naar huis terugkeren, hopend
dat haar meid spoedig haar zou vergezellen. Wanneer ze eindelijk het ziekenhuis
kon verlaten had ze maar 1 frank over van haar loon. Wat moest ze nu doen.
Plotseling dacht ze eraan dat ze haar gewone maandelijkse Mis nog niet had
laten opdragen. Maar ze had maar 1 frank. Dat was amper genoeg om haar eten te
betalen. Maar ze had het volste vertrouwen dat de Heilige Zielen haar niet in
de steek zouden laten. Ze ging een kerk binnen en vroeg de priester om een Mis
te laten opdragen voor de Heilige Zielen. Maar hij wist niet dat het haar
laatste geld was. Na de Mis verliet de meid de kerk. Ze was door droefheid
overmand. Een jonge man zag dat ze zo triest was en vroeg haar of alles OK was.
Ze vertelde hem kort haar verhaal en hoezeer ze wilde werk vinden.
De jonge man kende een vrouw die een meid zocht en ze
gingen samen naar de vrouw. De vrouw deed open en was verbaasd haar verhaal te
horen. Ze wist niet hoe ze kon weten dat ze een meid zocht. Haar vorige meid
was pas vertrokken en er was niemand anders op de hoogte dat ze een meid zocht.
Maar de meid wees naar een foto aan de muur: Dat was de jongeman die haar had
verteld dat ze een meid zocht. Het was de overleden zoon van de vrouw. Hij was reeds
meer dan een jaar geleden gestorven. De vrouw luisterde naar het verhaal van de
Heilige Zielen en ze ontving de meid met open armen. Ze wilde haar zelfs niet
als meid maar als haar dochter. Haar zoon was naar de Hemel gegaan en het was
zonder twijfel hij die haar gestuurd had.
Petrus Damiani verloor zowel zijn vader als zijn moeder
kort na zijn geboorte. Hij werd opgevoed door een familielid maar werd onheus
behandeld. Weinig voedsel, hard werk. Op een dag vond hij een zilverstuk dat
voor hem als een klein fortuin was. Een vriend van hem zei dat hij het best
iets voor zichzelf kon doen. Peter kon niet beslissen wat hij eerst nodig had.
Hij had zoveel nodig. Maar hij vond het verstandig om eerst een Mis te laten
opdragen voor zijn lieve ouders en de Heilige Zielen in het Vagevuur. De zielen
gaven zijn offer overdadig terug. Er kwam een complete ommekeer in zijn leven.
Een ander familielid was op de hoogte gebracht van de toestand van Peter en
haalde hem weg bij degene die hem zo slecht behandelde. Hij werd behandeld als
kind ten huize en Peter mocht studeren. Hij werd priester. Later bisschop en
zelfs Kardinaal. Hij bewerkte vele mirakels en na zijn dood werd hij
kerkleraar.
De H. Petrus Damiani kreeg vele genaden die allemaal het
gevolg waren van zijn ene Mis. Ik zal jullie vertellen over een avonturier in
de Apennijnen. Een groep priesters werd opgeroepen naar Rome om een zaak op te
lossen. Ze hadden belangrijke documenten en een grote som geld bij zich dat
bedoeld was voor de Paus. Maar ze moesten de bergen over en ze wisten dat het
er vol bandieten zat. Ze besloten elk uur een de profundis gebed te zeggen voor
de Heilige Zielen als bescherming op hun tocht.
De profundis gebed is psalm 130 uit de Bijbel : Uit de
diepten roep ik tot U, O Heer. Heer, hoor naar mijn stem. Laat uw oor mijn
geroep om genade begrijpen. Als U de ongerechtigheden had onthouden, wie zou
dan standhouden in Uw oordeel? Maar er is vergeving bij U, want zo wilt U
gevreesd zijn. Ik wacht op U, O Heer. Ik hoop op zijn belofte: stil
verwacht ik de Heer, meer dan wachters de morgen. Meer dan Israël, hoop ik
op de Heer; want bij de Heer is een niet aflatende genade en verlossing. Hij
is het dat Israël verlost van al zijn ongerechtigheden.
De koetsier die de priesters vervoerde sloeg alarm. Hij spoorde
de paarden aan in galop. Er waren woeste bandieten aan elke kant van de weg met
pistolen. De priesters waren compleet overgelaten aan de genade van de
bandieten. Maar er werden geen schoten gelost. Na een half uur rijden hield de
koetsier halt. Er was geen spoor meer te bekennen van de bandieten. De koetsier
was ervan overtuigd dat de bandieten zouden geschoten hebben en de
achtervolging hadden ingezet. De priesters bevestigden dat het te danken was
aan de Heilige Zielen dat ze ontsnapt waren.
Nadat hun zaak geregeld was, moest een priester van de
groep in Rome blijven. Hij werd aangeduid als aalmoezenier van een gevangenis.
Niet lang erna werd een beruchte bandiet gevangen gezet en ter dood veroordeeld
voor een lange reeks van moorden. De aalmoezenier vertelde aan de bandiet dat
hij zelf wat avonturen had meegemaakt en van zijn recente ontsnapping in de Apennijnen.
De bandiet toonde grote interesse in dat verhaal. Daarna verklaarde hij dat hij
de leider was van die groep bandieten. Hij dacht dat de priesters geld hadden
en wilde hen beroven en doden. Een onzichtbare macht had hen echter tegen
gehouden om te vuren. De aalmoezenier vertelde hem over de bescherming van de
Heilige Zielen. De beruchte bandiet was onder de indruk en als hij stierf was
hij bekeerd en vol berouw over zijn daden.
Paus Pius IX wees een heilige bisschop aan in het diocees,
maar de priester smeekte om deze opdracht niet te moeten vervullen. Hij wilde
deze verantwoordelijkheid liever niet. De Paus wilde er echter niet van horen
omdat hij geloofde in de verdiensten van de priester. De priester vroeg om een audiëntie
bij de Paus en werd liefdevol ontvangen. Hier pleitte hij opnieuw om deze
functie niet te moeten aanvaarde. Ten laatste wendde priester Tommaso zich opnieuw
tot de Paus en vertelde dat hij een slecht geheugen had. Maar de Paus zei lachend
dat het diocees klein was in vergelijking met de universele Kerk die hij op
zijn schouders moest dragen. Ook hij had een slecht geheugen maar hij had
beloofd om dagelijks een vurig gebed te richten tot de Heilige zielen. In ruil
had de Paus een excellent geheugen gekregen. De Paus raadde de priester aan
hetzelfde te doen.
Een zakenman in Boston werd lid van het broederschap van de
Heilige Zielen en hij gaf jaarlijks een grote som geld zodat gebeden en Missen
werden opgedragen voor dat doel. De voorzitter van het broederschap was verrast
door de vrijgevigheid van de zakenman, want hij wist dat de zakenman niet
steenrijk was. Hij vroeg de zakenman waarom hij zo vrijgevig was en of het zijn
geld was, of giften dat hij van anderen had verzameld. De zakenman zei: “Beste
man, het is mijn eigen geld dat ik offer. Je weet dat ik niet rijk ben, en je
denkt dat ik meer geld uitgeef dan ik heb. Maar de Heilige Zielen zorgen ervoor
dat ik altijd meer geld verdien dan ik uitgeef. Zij zijn degenen die vrijgevig
zijn.”
Boekdrukker William F. vertelt hoe zijn vrouw en kind
werden genezen door de Heilige zielen. William moest een klein werkje drukken
over het Vagevuur. Hij moest het proefschrift corrigeren en zijn aandacht werd
getrokken door feiten die werden verteld in het boek. Hij las welke wonderen de
Heilige zielen kunnen bewerken voor hun vrienden. In die tijd was zijn zoon
juist ernstig ziek en spoedig werd de zaak hopeloos. William had gelezen wat de
Heilige Zielen konden doen en hij beloofde op eigen kosten 100 kopieën van het
boek te drukken. Om de belofte plechtig te maken ging hij naar de Kerk om zijn
belofte te doen. Zijn ziel werd gevuld met een gevoel van rust en vertrouwen.
Toen hij naar huis terugkeerde, vroeg zijn zoon, die eerst niet in staat was om
een druppel water in te slikken om eten. De volgende dag was hij buiten gevaar
en spoedig was hij helemaal genezen.
Hij besloot het boek te drukken omdat hij vond dat het de
beste manier was om de lijdende zielen te helpen. Zo kon hij 100 mensen warm
maken voor de devotie. Als de mensen weten hoeveel de zielen moeten lijden,
kunnen ze niet weigeren om voor hen te bidden. De tijd ging voorbij en de
drukker had een nieuwe zorg te verwerken. Deze keer werd zijn vrouw getroffen
door een ziekte en ondanks alle zorgen werd ze met de dag slechter. Ze geraakte
bijna helemaal verlamd, en de dokter had alle hoop opgegeven. De drukker dacht
terug aan de Heilige Zielen en ging naar de kerk en beloofde 200 boeken te
drukken over het Vagevuur. Zijn vrouw werd nadien terug beter, zodanig dat ze
na een tijd helemaal hersteld was.
Een genezing van kanker : Johanna M. vertelt over haar
genezing. Ze had een kankergezwel in haar been. Ze wist hoezeer de Heilige
zielen konden helpen en stelde haar vertrouwen op hen. Ze liet 9 Missen
opdragen voor hen en beloofde haar genezing te publiceren als het werd
verleend. Geleidelijk aan verminderde de zwelling van de kanker en de tumor
verdween.
Priester Louis Menosti, een ijverige missionaris had een
grote devotie voor de zielen in het Vagevuur. Op een dag moest hij op een
gevaarlijke tocht. Hij vroeg de Heilige zielen om hulp en bijstand. Hij moest
door een woestijn en hij wist dat er rovers waren. Hij had de rozenkrans
gebeden voor de Heilige zielen en tot zijn verbazing werd hij omringd door
gezegende geesten. Hij zag waarom: hij was in een hinderlaag gelopen van rovers
die het op zijn leven hadden gemunt. De geesten verdreven de rovers en bleven
bij de priester tot hij buiten gevaar was.
De overste van St Fontaine gaf ons het volgende verhaal.
Een jongen uit de parochie werd ziek van een buiktyfus. Zijn ouders waren zeer
bedroefd en vroegen gebeden voor hem aan het broederschap van Heilige zielen
uit het Vagevuur. Het was zaterdag en de jongen was stervende. De dokters
hadden alles geprobeerd, maar tevergeefs. Ik alleen was degene die nog hoop
had, omdat ik de macht kende van de Heilige zielen. De zondag smeekte ik de
leden van het broederschap om vurig te bidden tot de Heilige zielen voor de
zieke jongen. Op maandag verkeerde de jongen buiten levensgevaar. Hij herstelde
na een tijdje.
Iedereen die verlangt om een gelukzalige dood te sterven
moet zeker dit boekje lezen om het verschrikkelijk vuur van het Vagevuur te
vermijden. De meeste zielen gaan na hun dood naar het Vagevuur omdat ze nooit
hoorden hoe gemakkelijk het is om het verschrikkelijk vuur te vermijden. Of
toch tenminste de periode te verkorten. Hoe je het Vagevuur moet vermijden
maakt het zeer duidelijk. We gaan met dit boekje verder. Het werd ook
geschreven door priester Paul O’Sullivan.
Onze Heer kwam speciaal naar de aarde om ons een perfecte
verlossing te geven. Hij gaf ons een wet van liefde, een religie op maat
gemaakt om bij onze menselijke harten te passen. Het heeft als doel om ons
heilig te maken en gelukkig. Zijn geboden, raadgevingen en beloften ademen
allen vrede, vreugde, barmhartigheid en liefde uit. Het idee dat we bijna allen
een periode zullen moeten doorbrengen in het verschrikkelijk vuur van het
Vagevuur na de dood lijkt in tegenspraak in het barmhartige en liefdevolle plan
van Onze Heer. Het is waar dat we zwak zijn en dat we vele keren vallen. Gods
gerechtigheid is streng, maar Gods barmhartigheid en liefde staan boven al zijn
werken. Bovendien geeft Onze Heer ons overvloedige genade en kracht om ons te
redden van zonde en de meest effectieve middelen om eerherstel te bieden voor
de zonden die we hebben gepleegd.
Dit laatste feit lijkt bijna volledig over het hoofd te
worden gezien of wordt door de meerderheid van Katholieken verkeerd begrepen.
Degenen die natuurlijk moedwillig blijven zondigen en die geen inspanning doen
om hun zonden te verbeteren, en weigeren om de vele prachtige middelen te
gebruiken die God ons ter beschikking heeft gesteld als eerherstel veroordelen
zichzelf tot het Vagevuur. Het doel van dit boekje is te tonen hoe we het
Vagevuur kunnen vermijden door de middelen te gebruiken die God ons zo
vrijgevig heeft aangeboden. Bovendien is het gebruik van deze middelen binnen
het bereik van elke gewone Christen. Het lezen van deze bladzijden zal een bron
zijn van veel troost zijn voor allen. De auteur biedt het aan het liefdevolle
Hart van Jezus aan en vraagt Hem de mensen te zegenen.
Kunnen we het Vagevuur vermijden? Ja. Velen denken dat het
praktisch onmogelijk is voor de gewone Christen om het Vagevuur te vermijden.
Ze zeggen dat wij allemaal langs daar moeten passeren. Daardoor maken er weinig
ernstige inspanningen om het Vagevuur te vermijden, of zelfs de periode te
verkorten. God zij dank hebben niet allen zo’n pessimistisch vooruitzicht. We
zullen tonen hoe allen hun periode van uitboeting kunnen verkorten en zelfs
helemaal vermijden. Het feit is dat vele zielen naar het Vagevuur gaan en daar lange
jaren blijven, gewoonweg omdat niemand hen heeft verteld hoe ze het konden
vermijden. De middelen die we aanraden zijn gemakkelijk, praktisch en binnen de
mogelijkheden van iedereen. Het zal ertoe dienen dat onze levens op aarde
heiliger en gelukkiger worden. Ze zullen ook de overdreven angst voor de dood
wegnemen, die velen zo bang maakt.
De reden waarom we langs het Vagevuur moeten na de dood is
omdat we zonden hebben begaan en geen eerherstel of verzoening ervoor hebben
geboden. Elke afzonderlijke zonde moet uitgeboet worden in dit leven of in het
volgende. Zelfs niet de minste schaduw van zonde of kwaad kan in de
allerheiligste aanwezigheid van God binnenkomen. Hoe ernstiger de zonden, hoe
meer de zonden werden gepleegd, hoe langer de periode van uitboeting zal zijn
en hoe intenser de pijn. Het is niet Gods fout of Zijn wens dat we naar het
Vagevuur gaan. Het is onze eigen fout. We hebben gezondigd en geen voldoening
geboden. Zelfs na onze zonde heeft God in Zijn oneindige Goedheid vele
gemakkelijke en efficiënte middelen ter onze beschikking gesteld om onze tijd
van uitboeting aanzienlijk te verminderen of zelfs helemaal op te zeggen.
De meeste Christenen met onbegrijpelijke ondoordachtheid
negeren deze middelen en moeten dus hun schulden uitboeten in de
verschrikkelijke gevangenis van het Vagevuur. We zullen in het kort sommige van
de hoofdmiddelen opsommen waardoor we het Vagevuur kunnen vermijden of
tenminste zijn strengheid en duur verminderen.
1 Duidelijk de oorzaak verwijderen, dat zonde is. Het is
misschien niet eenvoudig om alle zonden te vermijden, zelfs niet de kleinere
zonden, maar elke gewone Christen kan door het veelvuldig gebruik van de
sacramenten (biecht en H. Mis) gemakkelijk doodzonden vermijden.
2 We kunnen allen moedwillige en zware dagelijkse zonden
vermijden. Het is een verschrikkelijke zaak om de goede God moedwillig te
beledigen. Bewust en moedwillig zonden plegen versterkt enorm de
kwaadwilligheid van zonde en beledigt God veel meer dan zonden van zwakheid of zonden
gepleegd wanneer we er niet op hebben gelet.
3 We moeten ons best doen om met slechte gewoonten te
breken. Gewoonten ondersteunen moedwilligheid en versterken de kwaadaardigheid
van zonde. Een moedwillige leugen is veel erger dan een leugentje om bestwil.
En een leugen dat het resultaat is van de verstokte gewoonte van liegen is veel
erger dan een occasionele leugen.
Een jonge vrouw vertelde eens dat wanneer ze jonger was ze
de gewoonte had van voortdurend kwaad te spreken van haar naasten. Ze hoorde
een preek daarover en ze nam het besluit nooit meer te roddelen en ze deed het
niet meer. Het vast voornemen zorgde ervoor dat haar hele leven veranderde. Het
redde haar van zoveel meer zonden en zeker en vast van een lang en pijnlijk
Vagevuur. Wie kan er geen voornemen maken en zich eraan houden?
Wanneer een Christen deze drie klassen van zonde kan
vermijden: doodzonden, moedwillige en ernstige dagelijkse zonden en zondige
gewoonten is het relatief gemakkelijk om eerherstel te brengen voor zonden uit
zwakheid. Dit zijn methodes van eerherstel :
1 We moeten speciale nadruk leggen en vurigheid tentoon
spreiden elke keer we het Onze Vader bidden : vergeef ons onze zonden zoals ook
wij vergeven aan onze schuldenaren. Dit zijn de eigen woorden van God. Dit
herhaaldelijk en met vurigheid bidden zal zeker vergeving voor onze zonden met
zich meebrengen.
2 Het tweede middel om eerherstel te brengen voor onze
zonden in dit leven is door boete te doen. Doe boete of anders zullen jullie
allemaal vergaan. Doe boete of anders zullen jullie lange jaren branden in het
Vagevuur. Dit is een vaststaand feit, omdat je er niet kunt weg geraken. Mensen
hebben angst om boete te doen. Het is een ongegronde vrees.
|