Priester
Vincent Lampert exorcist
Priester Vincent Lampert
Goeienavond, het is een groot teken van geloof wanneer je
klapt voor iemand vooraleer je hem hebt horen spreken. Daarom bedankt daarvoor.
Het doel van deze avond is met jullie een inzicht delen in de wereld van
exorcisme. Hopelijk kan ik jullie iets meegeven en kunnen we ook nog eens
lachen. Want wanneer we spreken over ons geloof zouden we moeten vervuld zijn
van vreugde. Ik wil beginnen met iets waaraan jullie wel eens gedacht hebben.
Het is Zondag morgen en het geluid begint te weerklinken. Het is het geluid van
kerkklokken. Het geluid van klokken die luidden was bedoeld om ons wakker te schudden
dat we geroepen zijn om wakker te worden met de Heer. Maar tegenwoordig zijn
vele mensen geestelijk in slaap. De dingen van God zijn in dovemans oren
gevallen. Er is een heropleving in de praktijk van magie en zaken die te maken
hebben met het occulte. De fascinatie voor magie is geen gevolg van een gebrek
aan educatie, omdat we allen leven in een tijdperk van hogere educatie. Het
gevaar waar we nu mee geconfronteerd worden is dat wanneer een persoon niet
langer gelooft in God, gelooft die in alles.
Daarom is magie en het occulte attractief geworden. Ik
geloof dat we nu leven in een periode in de menselijke geschiedenis dat we een
diepere zin nodig hebben, een bijzondere kracht en zegen van God in ons leven.
Het lijkt dat wij, mensen, geconfronteerd worden met de ene crisis na de andere
en de ultieme oplossing voor elke kwaal, is de heropleving van onze geestelijke
fundament. Dat kan bereikt worden door de oproep te volgen om dichter tot God
te naderen. We moeten onze ultieme identiteit beseffen en die komt door onze
relatie met God. Maar tegenwoordig verwijderen de mensen zich steeds verder van
God. In een studie werd aangetoond dat de meerderheid van de mensen tussen 18
en 29 niet langer aangesloten is bij enige vorm van religie, zelfs al groeiden
ze op in een traditioneel Christelijk gezin. Ze zeggen dat we niet langer in
God geloven of zeggen dat ze zich niet kunnen identificeren met enig geloof. Ik
denk dat dit waar is omdat we een verkeerde visie hebben over vrijheid. H. Paus
Johannes Paulus II merkte op dat vrijheid niet betekent dat we kunnen doen wat
we willen.

Hij zei dat vrijheid in de ware zin van het woord betekent
te gehoorzamen aan God en te doen wat God beveelt. Wanneer we God volgen, zijn
we werkelijk vrij. Het is als we een verkeerde voorstelling hebben van vrijheid
en we denken dat we alles kunnen doen wat we willen, dat we eindigen door
slaven te zijn van onze hartstochten en verlangens. Er zijn eigenlijk drie
regels in het demonische. De eerste regel is dat je kunt doen wat je maar wilt.
Nummer twee is dat niemand het recht heeft om je te bevelen, en nummer drie dat
je de god bent over jezelf. Maar het feit is dat vele mensen niet dichter tot
God naderen, maar er zich nog verder van verwijderen. Religie en geloof in God
worden steeds minder relevant in het leven van vele mensen. En op een moment
waarop vele mensen hun voeling verloren zijn met hun Christelijke erfenis, is
er een groot risico dat ze vallen voor ideeën die aantrekkelijk lijken maar
eigenlijk misleidend zijn en extreem gevaarlijk. De H. Paulus waarschuwt dat
Satan zich omvormt tot een engel van licht en hij bedriegt vele mensen.
Vele mensen lachen tegenwoordig met de gedachte van een gepersonifieerd
kwaad. Dikwijls zeggen mensen dat het kwaad niets meer is dan de onmenselijke
behandeling van elkaar. Dat betekent dat het kwaad iets wordt dat we zelf voortbrengen.
Maar de kerk heeft altijd geleerd dat er een gepersonifieerd kwaad bestaat in
de persoon van de duivel. Zelfs Paus Paulus in 1972 bracht dit feit naar voor.
Het doel van de duivel is te proberen om de menselijke beschaving te
ontmantelen. Een van mijn favoriete definities van de kerk is de volgende : de
kerk is de Bewaarder van de Levensboom omdat het het instrument is dat Christus
ons gaf opdat we op een dag terug in de aanwezigheid van de Vader kunnen
treden. Maar de duivel gelooft dat hij eerst de kerk kan vernietigen, zodat de
mensheid voortdurend in zonde vastzit zoals hij en de gevallen engelen. Waarom
krijgen de duivel en de demonen zoveel aandacht tegenwoordig? Het antwoord is
als mensen zich afkeren van God en ze zich richten tot zaken die te maken
hebben met spiritisme, Satanisme en magische praktijken. Mensen tegenwoordig en
vooral de jongeren, zijn geïntrigeerd door zaken als waarzeggerij, hekserij,
zwarte magie, vervloekingen, het Ouija-bord enz.
De waarheid is dat wanneer mensen zich inlaten met deze
zaken ze niet ten volle beseffen waarmee ze bezig zijn. Ze denken dat dit leuk
is en een spelletje. Maar in werkelijkheid zijn ze bezig met het kwade te
tarten. Om deze krachten te bestrijden gebruikt de kerk de sacramenten van de
biecht, de ziekenzalving en misschien exorcisme. Exorcisme lijkt op een
nucleair wapen. Het maakt deel uit van ons arsenaal, maar het is niet ons
eerste middel van defensie. Vader Gabriel Amorth, de vroegere chef Exorcist in
Rome die stierf vorig jaar, merkte eens op dat de plaats om te starten bij iedereen
die gelooft dat ze te maken hebben met de machten van het kwaad, het afleggen
is van een goede biecht. Hij geloofde dit omdat wanneer we onze zonden belijden
we deze zonden in de handen van God plaatsen. En eens we deze overgeven aan
God, kan deze ze niet langer meer gebruiken tegen ons. De plaats om te beginnen
als we spreken over exorcisme, is te definiëren wat we bedoelen met exorcisme.
Vele mensen hebben enige notie van wat het woord betekent gebaseerd op hun
eigen onderzoek of een definitie dat gevormd is door moderne cultuur.
Gabriel Amorth werd 91 jaar
Wie heeft er bijvoorbeeld de film The Exorcist gezien, of
het Exorcisme van Emily Rose, Paranormal Activity of The Right. Deze zaken
helpen ons om een idee te vormen van wat een exorcisme is. Mensen kijken naar
programmas op tv en kijken op internet. Ik zeg de mensen altijd dat het niet
is omdat ze iets op internet lezen dat het daarom waar is. Als ik zopas iemand
zijn droom aan diggelen heb geslagen
zeg ik het nogmaals. Het is niet omdat je
het op internet hebt gelezen dat het een bijbelse waarheid is. Het meeste dat
je vindt op internet over exorcisme heeft tot doel sensatie te zoeken. Het
geeft informatie om een fascinatie te creëren voor het kwaad in plaats van de
mensen dichter tot God te brengen. Elke exorcist zal je vertellen dat het niet
zijn doel is om zich te richten op de realiteit van het kwaad, maar degenen te
helpen die geconfronteerd worden met het kwaad hun blik van het kwaad te
verschuiven en opnieuw het gezicht van God te zien in hun leven. De term
exorcisme komt van het Griekse woord exorkismós en het is een term dat een
dringend verzoek betekent voor God of tegen demonen gericht. Het kernwoord is
het Griekse woord exousia en dat betekent een eed.
Wanneer het vertaald wordt betekent het aanmanen of smeken.
Letterlijk betekent het binden met een eed. Er is een gedetailleerd exorcisme
dat uitgevoerd werd door de H. Paulus in de Handelingen der Apostelen 16:16-18
: Toen we eens onderweg waren naar het bedehuis, kwam ons een slavin tegemoet,
die een waarzeggende geest had en met haar waarzeggerij haar meesters veel
opbracht. Ze kwam Paulus en ons achterna en riep luidkeels: Deze mensen zijn
dienaren van de allerhoogste God; zij verkondigen u de weg tot redding. Dat
deed ze vele dagen achtereen. Toen dit Paulus begon te vervelen, keerde hij
zich om en zei tot de geest: In de Naam van Jezus Christus gelast ik u uit
haar weg te gaan. Op hetzelfde ogenblik ging hij weg.
In essentie is exorcisme een gebed. Het is een gebed dat
genezing en vrede brengt aan degenen die gekweld zijn door de boze, zodat de
persoon terug verzoend is met God. Het is een bediening van medelijden, naastenliefde.
Het is een bediening dat goed moet gebeuren. Het is geen hobby of een spel.
Wanneer God wordt gevraagd om een demon uit te drijven, noemen we dat een klein
exorcisme of exorcisme onder smeekgebed. Gebeden om bevrijding vallen onder
deze categorie. Wanneer de demon of een kwade geest wordt aangesproken is het
een bevelend exorcisme of wordt het een groot exorcisme genoemd. Het Katholiek
geloof houdt voor dat iedereen een smeekgebed van exorcisme mag bidden, omdat
het een gebed is dat gericht is tot God. God wordt gevraagd om verlichting te
brengen in het leven van de persoon die lijdt en we weten allen dat iedereen
een gebed kan bidden. Een exorcisme van bevel, als een officieel recht van de
Katholieke Kerk is voorbehouden aan de priester die daartoe gemachtigd is door
zijn bisschop.

Elke bisschop is een exorcist door zijn Bisschoppelijke
wijding en de code van de canonieke wet zegt dat de bisschop naar zijn oordeel
deze bovennatuurlijke gave mag verlenen aan een of meer van zijn priesters. Hij
mag een priester aanduiden per geval of op permanente basis om deze bediening
uit te voeren. Ik werd aangeduid om de Exorcist te zijn voor het aartsbisdom
van Indianapolis in 2005. En kort na mijn aanduiding mocht ik naar Rome in het
begin van 2006. Daar mocht ik drie maand deelnemen aan 40 uitdrijvingen dat een
Franciscaanse priester uitvoerde. Ik leerde eerstehands hoe een exorcisme
uitvoeren bij degenen die het moesten opnemen tegen de machten van het kwaad.
De rol van een exorcist is gevallen onderzoeken van beweerde demonische
activiteit en te beslissen of het officiële recht van de kerk moet uitgeoefend
worden. Er moet aan toegevoegd worden dat de exorcist niet de eerste lijn van
defensie is. Exorcisten moeten enkel die mensen zien als niets meer helpt. Vele
mensen die denken dat ze een exorcist nodig hebben, kunnen de meeste van hun
problemen oplossen door naar hun parochiepriester te gaan. Hij zou het eerste
contact moeten zijn om te luisteren naar die persoon en hij zou moeten
beoordelen in welke geestelijke toestand deze persoon is om samen met deze
persoon te bidden, hem te zegenen en hem zijn biecht af te nemen. Als het nodig
is moet deze priester contact opnemen met een exorcist.
Exorcisme moet altijd gezien worden in een breed kader van
pastorale zorg en dit wordt het best gedaan op het niveau van de parochie.
Demonische activiteit kan geclassificeerd worden onder twee hoofdcategorieën. Het
kan gewoon of buitengewoon zijn. Gewone demonische activiteit heeft te maken
met verleiding. Het is iets waar elk van ons dagelijks kan mee worstelen. Maar de
kerk heeft vier buitengewone groepen van demonische activiteit. Ik zal jullie
eerst vertellen wat deze vier groepen zijn en dan zal ik ze kort bespreken. De
eerste groep is demonische teistering. De tweede groep is demonische kwelling.
De derde groep is demonische obsessie en de vierde groep is demonische bezetenheid.
Demonische teistering heeft te maken met de aanwezigheid van het kwaad op een
locatie of geassocieerd met een voorwerp. Mensen horen bijvoorbeeld in een huis
voetstappen of ketenen, misschien mysterieuze stemmen, geroep, gelach of rinkelende
bellen. Ook het verdwijnen van een voorwerp op een locatie en het terugvinden
ervan op een andere locatie. Als het over een voorwerp gaat betekent het dat
het iets is wat iemand in zijn bezit heeft, een voorwerp dat vervloekt is. De
tweede groep is demonische kwelling.

De duivel en de demonen willen de persoon aanvallen of
fysiek kwellen. Mensen die opstaan s nachts en voelen alsof ze werden
aangevallen. Ze hebben snijwonden, schaafwonden, brandwonden of kneuzingen. In sommige
gevallen kunnen ze zelfs gebroken botten hebben. Soms zal de inkerving van
letters tevoorschijn komen op de huid van de persoon en wordt er gebruik
gemaakt van woorden of tekens dat een periode kan duren en dan kan verdwijnen.
Demonische obsessie is een geestelijke aanval door de duivel of de demonen, met
de bedoeling iemand mentaal te treffen door het beïnvloeden van iemands
uiterlijke zintuigen of innerlijke gevoelens. Degenen in deze categorie kunnen
het aanvoelen alsof ze de controle over hun geest verliezen. Ze kunnen
misschien zelfmoordgedachten hebben of moordgedachten om iemand te treffen. De
laatste groep is demonische bezetenheid. Hier nemen de duivel en de demonen de
controle over van iemands lichaam en doen ermee alsof het hun eigen lichaam
was. Ze gebruiken de mond van de persoon om te spreken, de voeten van de
persoon om te stappen, de handen om gebaren te maken of te slaan. Iedere
priester zou in staat moeten zijn om bepaalde gevallen van teistering, kwelling
en obsessie op te lossen door te bidden op de locatie of te bidden met en voor
de persoon die lichamelijk of geestelijk getroffen wordt door het kwaad.
Gevallen die te maken hebben met demonische bezetenheid
moeten voorgelegd worden aan de lokale bisschop of de priester die gemachtigd
is om deze situaties te onderzoeken. Toen ik werd aangeduid in 2005 werd ik een
van de 12 aangeduide exorcisten die zich voortdurend moeten bezighouden met
exorcisme in de VS. Tegenwoordig is dat aantal vermeerderd tot 85. De Kerk
erkent dat als ze dit probleem niet aanpakt, de mensen zich tot de verkeerde
mensen zullen wenden om de hulp te vinden die ze nodig hebben. Dan zullen hun
problemen niet verbeteren, maar slechter. De traditie van de Kerk heeft 4
criteria om de geldigheid van de gevallen van demonische bezetenheid te evalueren.
Deze behelzen het vermogen om talen te spreken en te begrijpen die anders
onbekend zijn voor de persoon. Als ik iemand tegenkom en ze beginnen te spreken
in een taal waarvan ik weet dat ze die taal niet kennen, kan dat het teken zijn
van een demonische aanwezigheid. Het tweede criterium is kracht boven de
normale capaciteit van de persoon. Bovenmenselijke kracht. Het derde criterium
is de verhoogde perceptie. De persoon heeft kennis over zaken dat ze anders niet
zouden weten. Het vierde criterium is waarschijnlijk hetgeen wij allen kennen
als de afkeer van heilige zaken. Zoals het zien van een Bijbel, het gezegend
worden met wijwater, het zien van een kruisbeeld of relikwieën die geplaatst
worden op hun hoofd terwijl een gebed wordt gebeden.

Het is ook mogelijk dat een kwade geest aanwezig is wanneer
symptomen van het demonische kunnen bemerkt worden. Dit zijn allemaal
voorbeelden van wat ik gezien heb in de voorbije 12 jaar: lichamelijk
verwrongen posities, een verandering van stem van de persoon, een verandering
in fysieke verschijning zoals schuim op de mond, ogen die rollen naar de
achterkant van het hoofd, nare geuren, een verandering van temperatuur in de
kamer, ongecontroleerd gelach, hysterie, sissen, het nadoen van een slang en
zelfs levitatie. Dit alles kunnen indicaties zijn van een demonische
aanwezigheid, maar vooraleer verder te gaan met de Ritus van exorcisme moet ik
eerst de 7 stappen van het protocol vermelden dat van toepassing is in de VS en
dat moet gevolgd worden. De exorcist wordt op vele manieren getraind om een scepticus
te zijn. Ik moet elke andere mogelijke uitleg onderzoeken voor wat er gaande is
in het leven van de persoon, vooraleer ik kan zeggen dat deze persoon bezeten
is. Ik geloof dat het de Kerk grotere schade zou berokkenen als men op de
persoon een etiket van bezetenheid zou kleven en de persoon zou beletten om
echte hulp te krijgen dat ze nodig hebben. Het kan zijn door iemand uit de
medische sector of iemand in de mentale zorgsector.
Er moet dus eerst een diepgaande psychologische evaluatie
gebeuren. De tweede stap is een compleet fysiek onderzoek. De Kerk vraagt
experten op dit vlak om de conditie van de persoon te peilen. Maar de Kerk
vraagt niet aan de psychiater of de dokter als een persoon bezeten is. Het is
de Kerk zelf dat deze vaststelling doet. De Kerk doet enkel een beroep op deze
experten om duidelijkheid te geven over de zaak. De derde stap van het protocol
is de persoon ontmoeten en een levensgeschiedenis op te stellen om uit te maken
wanneer het kwaad is binnen gedrongen in het leven van die persoon. Er is zelfs
een serie vragen die uit de cursus van het Vaticaan komen over exorcisme. In
2012 keerde ik terug naar Rome voor de cursus over exorcisme en werd in 2014
lid van de Internationale Vereniging van Exorcisten. Het is een organisatie van
250 priesters wereldwijd die om de twee jaar samenkomen in Rome voor training
en workshops, zodat we ons blijven bijscholen in deze tak. Een vraag zou kunnen
zijn: Hebt u enige ervaring of een verleden in het occulte? Hebt u een diagnose
gekregen van een mentale ziekte? Neemt u op dit moment enige medicatie? De
laatste vraag van 16 vragen is de belangrijkste: Wilt u echt bevrijd worden van
de kwaadaardige invloed dat u nu gelooft dat u treft?

Het feit dat iemand zich tot de Kerk wendt, betekent niet
noodzakelijk dat ze willen bevrijd worden. Exorcisten zullen je vertellen dat
de duivel soms mensen naar ons stuurt gewoon om onze tijd in beslag te nemen,
zodat we geen tijd hebben om mensen te helpen die echt de hulp van de Kerk
nodig hebben. De vierde stap is het geestelijk en sacramentele leven van de
persoon normaliseren. Het is niet voldoende dat een persoon wil dat het kwaad
verdwijnt. De persoon moet God uitnodigen in zijn leven. We kunnen denken aan
Lukas 11 waar hij schrijft dat eens de demon is uitgedreven, het dwaalt door de
dorre woestenij en dan terugkeert en het huis gereinigd vindt (= het kwade is verdreven
is, maar God is niet uitgenodigd) en de demon nog zeven andere demonen vindt
die nog slechter zijn, deze in het leven van de persoon zullen komen.
Lukas 11:24-26 Wanneer
de onreine geest een mens verlaat, gaat hij rondzwerven in dorre streken op
zoek naar rust. Vindt hij die niet, dan zegt hij: Ik keer terug naar mijn huis,
dat ik verlaten heb. Bij zijn komst vind hij het schoongemaakt en op orde.
Dan gaat hij zeven andere geesten erbij halen, nog slechter dan hijzelf; ze
trekken erin en gaan daar wonen. Het laatste is voor die mens nog erger dan het
eerste.'
De persoon moet dus niet alleen wensen van de demonen
bevrijd te worden, maar moet ook een diepere relatie aangaan met Christus of
voor de eerste keer de relatie met Christus opbouwen. De vijfde stap van het
protocol is te kijken of de vier tekens van demonische aanwezigheid er zijn. De
zesde stap heeft te maken omdat we in de VS leven.
|