|

Sint Patrick (eind 4e eeuw 17 maart 461) (De enige naam die
Patrick voor zichzelf gebruikt in zijn eigen geschriften is Patricius ,
het Oud Ierse Pátraic en Modern Ierse Pádraig,
Engels Patrick , Welsh Padrig Cornish Petroc)
is de beroemdste missionaris van Ierland en is heilig verklaard.
Hij is werkzaam geweest in de 5de eeuw. Van het begin van zijn
activiteiten, noch van zijn geboorte is een precieze datum bekend. Er zijn twee
boeken van zijn hand, de Belijdenis en
de Brief aan de soldaten van
Coroticus. In de Belijdenis wordt een deel van zijn leven duidelijk.
Leven
Sint Patrick werd geboren in
het Romeinse Groot-Brittannië. Calpurnius, zijn vader, was een decurio
(politieke ambtsdrager van het keizerlijke Rome) en diaken, zijn
grootvader Potitus een katholieke priester, van Banna Venta Berniae, een
anders onbekende locatie, hoewel het in één traditie geïdentificeerd werd als
Glannoventa (Ravenglass) in Engeland. Patrick was echter geen actieve
gelovige. Volgens de Belijdenis van St Patrick werd hij op
zestienjarige leeftijd gevangen genomen door een groep Ierse piraten. Ze
brachten hem naar Ierland, waar hij zes jaar lang tot slaaf werd gemaakt en
gevangen werd gehouden. Patrick schrijft in de Belijdenis dat de
tijd die hij doorbracht in gevangenschap belangrijk was voor zijn spirituele
ontwikkeling. Hij legt uit dat de Heer genade heeft gehad met zijn jeugd
en onwetendheid, en hem de gelegenheid heeft gegeven om vergeven te worden van
zijn zonden en bekeerd te worden tot het christendom. Terwijl hij in
gevangenschap leefde, werkte Saint Patrick als een herder en versterkte hij
zijn relatie met God door gebed. Wat uiteindelijk ertoe leidde dat hij zich
bekeerde tot het christendom.
Na zes jaar gevangenschap hoorde
hij een stem die hem vertelde dat hij snel naar huis zou terugkeren en dat zijn
schip klaar was. Op de vlucht voor zijn meester reisde hij naar een haven,
250 km verderop, waar hij een schip vond en de kapitein kon overhalen hem
mee te nemen. Na drie dagen zeilen, belandde de groep vermoedelijk in
Groot-Brittannië. Ze verlieten allemaal het schip en liepen gedurende 28 dagen
in een wildernis, waar ze flauw werden van de honger. Nadat Patrick had
gebeden om voedsel, ontmoetten ze een kudde wilde zwijnen. Dit versterkte zijn
prestige in de groep. Na verschillende avonturen keerde hij terug naar
zijn familie. Hij was nu ongeveer 20 jaar. Na zijn thuiskomst in
Groot-Brittannië, bleef Sint Patrick het christendom bestuderen.
Patrick vertelt dat hij een paar
jaar na zijn terugkeer een visioen had:
Ik zag een man als het ware uit
Ierland komen. Zijn naam was Victoricus en hij droeg veel brieven en hij
gaf me er een van. Ik las de titel: "De stem van de Ieren". Toen
ik de brief begon te lezen, stelde ik me op dat moment voor dat ik de stem
hoorde van diezelfde mensen die vlak bij het bos van Foclut waren, dat
zich naast de westelijke zee bevindt - en ze schreeuwden het uit, als met één
stem: "Wij doen een beroep op je, heilige dienaar, kom bij ons wonen.
Sint Patrick studeerde
voornamelijk in Auxerre in Europa, maar wordt verondersteld de Abdij
van Marmoutier in Tours te hebben bezocht en de tonsuur te
hebben ontvangen in de abdij van Lérins. De H. Germanus van
Auxerre (Saint Germain), bisschop van de katholieke Kerk, wijdde hem tot
priester.
In het kader van dit visioen
keerde Patrick terug naar Ierland als christen-zendeling. Zijn aanlegplaats was
Wicklow, aan de monding van de rivier Inver-dea, die nu de Vartry wordt
genoemd. Volgens de overlevering werd Sint Patrick door de plaatselijke
bevolking verjaagd en moest hij verder naar het noorden trekken. Hij
rustte enkele dagen op de eilanden voor de kust van Skerries, waarvan er één
nog steeds de naam Inis-Patrick draagt. Het eerste heiligdom, opgedragen
door Sint Patrick, was in Saul. Kort daarna trad Benin (of Benignus),
zoon van de stamhoofd Secsnen, toe tot de groep van Patrick.
Een groot deel van de Belijdenis gaat
over aanklachten tegen Sint Patrick door zijn medechristenen tijdens een
rechtszaak. Wat deze aanklachten waren, zegt hij niet expliciet, maar hij
schrijft dat hij de geschenken teruggaf die rijke vrouwen hem gaven, geen
betaling accepteerde voor het dopen, noch voor het wijden van priesters, en
inderdaad veel geschenken aan koningen en rechters betaalde en betaalde voor de
zonen van stamhoofden om hem te vergezellen. Er wordt daarom besloten dat
hij werd beschuldigd van het verkrijgen van zijn bisdom in Ierland met
persoonlijke gewin in het achterhoofd.
Sint Patrick schrijft ook over
zijn missie. Hij schrijft dat hij "duizenden mensen" heeft
gedoopt. Hij wijdde priesters om de nieuwe christelijke gemeenschappen te
leiden. Hij bekeerde rijke vrouwen, van wie sommigen nonnen werden. Hij
bekeerde ook zonen van koningen. In de Belijdenis zijn er verschillende
vermeldingen van reizen rond het eiland, en van soms moeilijke interacties met
de elite. Hij beweert van de Ieren:
Nooit eerder kenden ze God,
behalve om afgoden en onreine dingen te dienen. Maar nu zijn zij het volk
van de Heer geworden en worden zij kinderen van God genoemd. De zonen en
dochters van de leiders van de Ieren worden gezien als monniken en maagden van
Christus!
De positie van Sint Patrick als
buitenlander in Ierland was niet gemakkelijk. Juridisch was hij zonder
bescherming, en hij zegt dat hij bij één gelegenheid werd geslagen, van alles werd
beroofd en in boeien geslagen. Patrick zegt dat hij ook "vele jaren
later" een gevangene was gedurende 60 dagen, zonder details te
geven.
Halverwege de 5e eeuw vestigde
hij zijn bisschopszetel in Armagh. Hij zou honderden kerken hebben
gesticht. Hij overleed in of na 461, mogelijk in Armagh of Saul (bij Downpatrick).
Waar hij is begraven is onbekend.

In later tijden (7e
eeuw) werd vooral in het bisdom Armagh zorgvuldig een cultus rond zijn
persoon opgebouwd. Vandaag geldt hij als dé Ierse heilige bij uitstek.
De feestdag van Sint Patrick, 17
maart, St Patricks Day of Lá Fhéile Pádraig, is de nationale
feestdag van Ierland.
Sint Patrick is de patroon
van kuipers, mijnwerkers, smeden en het vee en hij beschermt tegen ongedierte,
veeziekten en het kwaad.
Legenden
Het gebruik van de klaver
St Patrick onderwees de doctrine
van de Heilige Drie-eenheid aan de mensen door de klaver, een driebladige
plant, te laten zien, die hij gebruikte om de christelijke leer van drie
personen in één God te illustreren. Dit verhaal verschijnt voor het eerst
op schrift in 1726, hoewel het misschien ouder is. De klaver is sindsdien
een centraal symbool geworden voor Saint Patrick's Day.
Alle slangen uit Ierland verbannen
De afwezigheid van slangen in
Ierland leidde tot de legende dat ze allemaal waren verbannen door Sint Patrick die
hen de zee in joeg nadat ze hem hadden aangevallen tijdens een 40-dagen
vastentocht die hij op de top van een heuvel ondernam. Dit hagiografische thema
is gebaseerd op het Bijbelse verslag van de staf van de profeet Mozes. In Exodus
7:8-12 gebruikten Mozes en Aäron hun staf in hun strijd met de tovenaars
van Farao : Jahwe richtte het woord tot Mozes en Aäron en sprak: `Als
Farao u uitdaagt: Laat eerst maar eens een wonder zien, dan moet ge tot Aäron
zeggen: Neem uw staf en laat hem voor Farao op de grond vallen. Het zal een
slang worden!' Mozes en Aäron gingen naar Farao en deden wat Jahwe hun had
opgedragen. Aäron liet voor de ogen van Farao en van al zijn hovelingen zijn
staf vallen en het werd een slang. Maar Farao riep op zijn beurt de wijzen
en tovenaars erbij, en ook zij, de magiërs van Egypte, deden met hun
toverkunsten hetzelfde. Zij lieten allen hun staf vallen en het werden
slangen. Maar de staf van Aäron verslond die van hen.
Patrick's staf groeit uit tot een levende boom
Tijdens zijn evangeliserende reis
terug naar Ierland vanuit het huis van zijn ouders in (misschien) Birdoswald,
wordt aangenomen dat hij een staf van es bij zich heeft
gedragen. Hij stak deze stok in de grond waar hij evangeliseerde en op de
plaats die nu bekend staat als Aspatria (as van Patrick), duurde de
evangelisering zo lang bij die mensen dat de stok wortel had geschoten tegen de
tijd dat hij was klaar om verder te gaan.
ST. PATRICK'S BORSTPLAAT
St. Patrick's borstplaat is een populair gebed
toegeschreven aan een van de meest geliefde beschermheiligen van
Ierland. Volgens de traditie schreef St. Patrick het in 433 na Christus
voor goddelijke bescherming voordat hij de Ierse koning Leoghaire en zijn
onderdanen met succes bekeerde van het heidendom tot het christendom. (De
term borstplaat verwijst naar een wapenuitrusting die tijdens de strijd wordt
gedragen.)
Ik sta vandaag op
door een sterke kracht, de aanroeping van de Drie-eenheid,
door geloof in de Drieheid,
door belijdenis van de Eenheid
van de Schepper van de schepping.
Ik sta op vandaag
door de kracht van Christus geboorte met Zijn doopsel,
door de kracht van Zijn kruisiging met Zijn begrafenis,
door de kracht van Zijn opstanding met Zijn hemelvaart,
door de kracht van Zijn neerdaling voor het oordeel van de ondergang.
Ik sta op vandaag
door de kracht van de liefde van de cherubijnen,
in de gehoorzaamheid van de engelen,
in dienst van aartsengelen,
in de hoop van de opstanding om de beloning te ontmoeten,
in de gebeden van de aartsvaders,
in de voorspellingen van de profeten,
in de prediking van de apostelen,
in het geloof van de biechtvaders,
in de onschuld van de heilige maagden,
in de daden van de rechtvaardige mensen.
Ik sta vandaag op, door
de kracht van de Hemel,
het licht van de zon,
de uitstraling van de maan,
de pracht van het vuur,
de snelheid van de bliksem,
de snelheid van de wind,
de diepte van de zee,
de stabiliteit van de aarde,
de stevigheid van rotsgesteente.
Ik sta vandaag op, door
Gods kracht om mij te besturen,
Gods macht om mij te verdedigen,
Gods wijsheid om mij te leiden,
Gods oog om voor mij te kijken,
Gods oor om voor mij te horen,
Gods woord om voor mij te spreken,
Gods hand om mij te bewaken,
Gods schild om mij te beschermen,
Gods engel om mij te redden
van de valstrikken van duivels,
van de verleiding van ondeugden,
van iedereen die mij ziek wenst,
ver weg en dichtbij.
Ik roep vandaag op
al deze krachten tussen mij en dat kwaad,
tegen elke wrede en meedogenloze kracht
dat tegen mijn lichaam en ziel kan optreden,
tegen bezweringen van valse profeten,
tegen zwarte kunsten van het heidendom,
tegen valse wetten van ketters,
tegen doortraptheid van afgoderij,
tegen toverspreuken van heksen en tovenaars,
tegen elke kennis die het lichaam en de ziel van de mens bederft;
Christus beschermt mij vandaag
tegen gif, tegen brand,
tegen verdrinking, tegen verwonding,
zodat er een overvloed van beloning bij mij kan komen.
Christus met mij,
Christus voor mij,
Christus achter mij,
Christus in mij,
Christus onder mij,
Christus boven mij,
Christus aan mijn rechterkant,
Christus aan mijn linkerkant,
Christus als ik ga liggen,
Christus als ik ga zitten,
Christus als ik opsta,
Christus in het hart van elke man die aan mij denkt,
Christus in de mond van iedereen die over mij spreekt,
Christus in elk oog dat mij ziet,
Christus in elk oor dat mij hoort.
Ik sta vandaag op
door een sterke kracht, de aanroeping van de Drie-eenheid,
door geloof in de Drieheid,
door belijdenis van de Eenheid
van de Schepper van de schepping.

De borstplaat van St Patrick van Ierland (in
tegenwoordig taalgebruik)
Ik bind vandaag de borstplaat aan
mij vast van de sterke Naam van de Drie-eenheid, door de aanroeping van
dezelfde Drie in de Ene en de Ene in Drie.
Ik bind vandaag de borstplaat voor
eeuwig aan mij vast door de kracht van het geloof, Christus menswording; Zijn
doopsel in de Jordaan, Zijn dood op het Kruis voor mijn redding, Zijn
losbarsting uit zijn gebalsemd graf, Zijn verrijzenis naar de Hemel, Zijn komst
op de oordeelsdag. Daarmee bind ik mijzelf vandaag.
Ik bind vandaag de borstplaat aan
mij vast van de kracht van de grote liefde van de cherubijnen; het zoete goed
gedaan in het uur van oordeel, de dienst van de serafijnen, het geloof van de
biechtvaders, het woord van de Apostelen, de gebeden van de Aartsvaders, de geschriften
van de Profeten, alle goede daden die voor de Heer worden gedaan, en de
zuiverheid van de maagdelijke zielen.
Ik bind vandaag de borstplaat aan
mij vast van de werking van de door sterren verlichte hemel, de glorievolle
leven gevende stralen van de zon, de maan die schijnt bij nacht, de val van de
bliksemschicht, de wervelende wind en zijn stormachtige schokken, de
onwankelbare aarde, de diepe zoute zeeën, rond de oude eeuwige rotsen.
Ik bind vandaag de borstplaat aan
mij vast van de kracht van God om te leiden, Zijn oog om te zien en te waken,
Zijn macht om stand te houden en te blijven, Zijn oor om te luisteren naar mijn
noden. De wijsheid van mijn God om te leren, Zijn hand om te leiden, Zijn
schild om te beschermen. Het woord van God om mij de spraak te geven. Zijn
hemelse Engelen om mijn beschermers te zijn.
Tegen de valstrikken van zonde
door demonen, de ondeugden die bekoren, de hartstochten die in mij tekeer gaan,
de vijandige mensen die op mijn pad komen, een enkeling of velen, ver of
dichtbij, op alle plaatsen en op alle uren, tegen hun opvliegende vijandigheid.
Daarom bind ik mij vast aan deze heilige krachten.
Tegen al Satans betoveringen en
listen, tegen valse woorden van ketters, tegen de kennis dat bederf meebrengt,
tegen de afgoderij van het hart, tegen de boze kunsten van de tovenaars, tegen
dodelijke wonden en brand, tegen verdrinking en vergiftiging, bescherm mij,
Christus, tot U weerkomt.
Christus kom bij mij, Christus
kom in mij, Christus kom achter mij, Christus kom voor mij, Christus kom naast
mij, Christus bescherm mij, Christus troost en herstel mij, Christus kom onder
mij, Christus kom boven mij, Christus kom in stilte, Christus kom in gevaar,
Christus kom in de harten van allen die mij liefhebben, Christus kom in de mond
van vriend en vreemdeling.
Ik bind vandaag de borstplaat aan mij vast van de
Naam, de sterke Naam van de Drie-eenheid door de aanroeping van dezelfde Drie
in de Ene, en de Ene in Drie door Wie de hele natuur is geschapen, de Eeuwige
Vader, Geest, Woord: Geprezen zij de Heer van mijn redding, redding komt van
Christus de Heer. Amen.
|