11
Gebed
Naar Efeziërs 3:14-21
Mijn hemelse Vader, ik wil mijn knieën voor U
buigen.
U bent de Vader van al Uw kinderen, zowel in de hemel als op aarde.
Dank U, dat U mij toestaat, gesterkt te worden uit de rijke schatten van Uw
heerlijkheid, door de machtige kracht van Uw Heilige Geest, die in mijn
innerlijke mens werkzaam is.
Door geloof woont en verblijft Christus voortdurend in mijn hart.
Ik ben diep geworteld en veilig gegrondvest in Uw Agape liefde.
Dank U voor Uw kracht en sterkte, om samen met alle heiligen, te kunnen vatten
en begrijpen, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is - het
beleven van die Zichzelf wegschenkende Liefde van Christus.
Dat ik die Agape Liefde werkelijk mag ervaren, die Goddelijke Liefde van
Christus, die kennis zonder ervaring, ver te boven gaat.
Dank U, dat ik gevuld mag zijn, doorheen heel mijn wezen, met alle volheid
Gods, de rijkste maat van Uw Goddelijke tegenwoordigheid. Mijn lichaam, totaal
gevuld en overstroomt door God Zelf!
Heer, U bent bij machte, als gevolg van de Kracht die in mij werkzaam is, Uw
doel in mij overvloedig uit te voeren, ver boven en boven alles wat ik durf
vragen of denken, oneindig boven mijn hoogste gebeden, verlangens,
verwachtingen en dromen.
U zij de heerlijkheid in de Kerk en in Christus Jezus tot in alle geslachten,
van eeuwigheid tot eeuwigheid! Amen, het zij zo.
Volgens de leer van de H. Thomas
is de aanbidding van God de belangrijkste van de morele deugden. Je bent meer
bezig met God en het leidt ons nader tot Hem dan de andere deugden. De
gemakkelijkste manier om dit te doen en dat we te allen tijde en op alle
plaatsen kunnen doen is gebed. Of we een lofgebed of dankgebed of een
smeekgebed bidden, we aanbidden God, want elk gebed is een nederige erkenning
van de grootheid, goedheid, trouw en barmhartigheid van God. “Offert dank: dan
bewijst gij Mij eer. Wie de weg baant hem doe Ik Gods heil zien.” (Ps 50:23)
Als je eer betuigt aan God dan doe je de functie van een engel nl. God eer
betuigen.
Kwaliteiten van het gesproken bidden
Om te zorgen dat gesproken gebed
Gods glorie en onze redding meebrengt, met het met aandacht en devotie gebeden
worden. Niet enkel het bidden van de woorden, maar ook de devotie van het hart
is vereist voor waar gebed; want in de ogen van God zijn onze gevoelens van
grotere waarde dan de klank van onze stem. Het is gemakkelijk te verstaan
waarom de duivel zo druk bezig is onze gedachten op wereldse zaken te houden
gedurende het gebed. Aan de ene kant, wenst hij ons te beroven van de gunsten
die we verkrijgen van vurig gebed en aan de andere kant wil hij ons schuldig
maken aan onrespectvol gedrag tegenover God. Voordat we de kerk binnengaan
moeten we alle wereldse gedachten verdrijven. Vooraleer je bidt moet je
realiseren dat je God lof gaat prijzen en smeken om Zijn barmhartigheid, zowel
voor jezelf als voor anderen. Onthoud dat de engelen naar je kijken en erbij
staan. De zalige Herman zag hen eens op een dag, met gouden wierookvaten, klaar
om je gebeden en heilige liefdeblijken tot God te zenden. Denk na voor je bidt,
dat je een conversatie met God gaat beginnen en met Hem zult praten over zeer
belangrijke zaken. Dan zal de Heer naar je kijken en luisteren naar je
verzoeken.
Biedt Hem eerst de gebeden aan die
je van plan was te bidden, en smeek Hem je van verstrooiingen te bevrijden.
Wees niet gehaast in het gebed. Als je lang bidt zorg dan geregeld om je
aandacht niet te laten verslappen. De aandacht moet zowel uiterlijk als
innerlijk aanwezig zijn. Uiterlijk mag je met niets anders bezig zijn dan met
het gebed alleen. Innerlijk kun je je aandacht richten op de woorden, tot de
betekenis of tot God. Aandacht is gericht op de woorden als je ze zorgvuldig
uitspreekt; op de betekenis om een gevoel in het hart op te roepen; op God als
je het beeld van God voor ogen houdt. Dat laatste is het beste omdat je Hem zo
rechtstreeks aanbidt, dankt, liefhebt of Hem vraagt om genaden.
Verstrooiing
Zolang je streeft om je aandacht bij het gebed te houden,
moet je niet bang zijn voor verstrooiingen die in je gedachten komen, maar je
mag er niet aan toegeven. De Heer heeft medelijden met onze zwakheid.
Dergelijke gedachten kunnen het gebed niet storen.
De H. Augustinus zegt: “Velen roepen de Heer aan, maar niet
met hun stem; ze roepen de Heer aan niet met de stem van de ziel, maar met de
stem van het lichaam. Aanroep de Heer met je gedachten, aanroep de Heer met je
hart, en dat zal de Heer zeker naar je luisteren.”
Schietgebeden
De gemakkelijkste methode van gesproken gebed bestaat in
het bidden van vurige schietgebeden. De Heiligen hechtten meer waarde aan deze kleine gebeden
dan aan lange devoties omdat de schietgebeden ons in de aanwezigheid van God
houden. De H. Johannes Chrysotomus zegt dat degene die dikwijls schietgebeden
bidt de deur sluit voor satan en zorgt dat zijn vervelende verstrooiingen van
goddeloze gedachten worden verdreven. Kleine schietgebeden samen met de
aanroeping van de heilige namen van Jezus en Maria geven het grootste plezier
aan God. Iemand die liefheeft, denkt voortdurend aan zijn geliefde. Een ziel die
God liefheeft zal daarom altijd aan Hem denken en gelegenheden zoeken van
vurige schietgebeden, om zijn liefde uit te drukken.
Voorbeelden: O mijn God, ik verlang enkel naar u en niets
anders./Ik geef mij volledig aan U, ik doe wat U wil./Jezus Christus, voor mij
aan het kruis gestorven, ontferm U over mij./Maria, zonder zonde ontvangen, bid
voor ons die onze toevlucht tot U nemen./Mijn God, ik houd van U./Mijn God,
mijn al./Jezus, Maria, Jozef, ik bemin U, red de zielen.
Je mag ook zonder een woord te spreken, je blik naar de
Hemel verheffen of een blik werpen op het tabernakel of de crucifix. De stille
daden zijn vooral aanbevolen omdat ze geen inspanning vergen, ze kunnen
dikwijls worden gedaan, en worden dikwijls met meer vurigheid gedaan dan andere
schietgebeden. De beste daden van liefde zijn natuurlijk degenen die opwellen
uit de diepte van het hart onder impuls van de H. Geest.
De perfectie van goddelijke liefde bestaat in de vereniging
van onze wil met de Wil van God. We mogen daarom niets anders wensen dan wat
God verlangt. Als we Zijn heilige Wil doen zullen we zeker tot heiligheid
komen. Het is goed om iedere dag teksten uit de H. Schrift te lezen en ze
dikwijls te herhalen om een vereniging van onze wil met de Goddelijke Wil te
bekomen. Voorbeelden zijn: “Heer, wat wil U dat ik doe?” (Hand 9:6) en “Mijn
God en mijn Vader, laat Uw wil geschieden.” (Matt 11:26) “Uw Wil geschiede op
aarde als in de Hemel.”
De
heilige namen
Onder alle schietgebeden en gebeden is de aanroeping van de
heilige namen van Jezus, Maria en Jozef de voornaamste. Al wat we liefhebben,
verlangen en hopen te bezitten zijn opgesomd in deze mooie namen. De heilige
naam van Jezus vervult ons met troost, want wanneer we Hem aanroepen vinden we
troost in al onze moeilijkheden. De H. Petrus vertelt ons “dat er geen andere
Naam onder de hemel is aan de mensen gegeven waarin wij gered moeten worden.”
(Hand 4:12) Jezus heeft ons niet 1 keer gered, maar Hij redt ons voortdurend
door Zijn verdiensten, wanneer we in overeenstemming met Zijn belofte, Hij ons
bevrijd van de gevaren van zonde zo dikwijls als we Zijn heilige naam
aanroepen. “En wat gij ook zult vragen in mijn Naam, Ik zal het doen, opdat de
Vader moge verheerlijkt worden in de Zoon.” (Joh 14:13)
Met de heilige naam van Jezus moeten we de mooie naam van
Maria verenigen. De naam van Maria, is zoals dat van Jezus, het is een naam van
de Hemel, en het is zo machtig dat de Hel beeft wanneer het wordt uitgesproken.
Het is een naam van uitzonderlijke zoetheid omdat de verheven Koningin die de
Moeder van God is en onze moeder, een moeder van barmhartigheid is, een moeder
van mooie liefde. Degenen die de machtige naam van Maria uitspreken in het
uur van hun door zullen niets te vrezen hebben van de aanvallen van de Hel.
Het is ook de praktijk van vrome Christenen om met de namen
van Onze Heer en Zijn heilige Moeder de mooie naam van de H. Jozef te
verenigen. Als de Koning van Hemel en aarde aan hem werd toevertrouwd als voedstervader
van Zijn Geliefde Zoon en de beschermer van de heilige en Onbevlekte Moeder,
moeten wij hem ook eren en zijn machtige voorspraak inroepen.
Innerlijk
gebed of meditatie
Onze Goddelijke Verlosser had het niet nodig om zich terug
te trekken op een eenzame plaats om te bidden; want Zijn heilige ziel was
constant in de aanwezigheid van Zijn hemelse Vader, in alle plaatsen en in alle
omstandigheden. Hij dacht aan Zijn Vader en bemiddelde voortdurend voor ons.
Toch ging Hij op eenzame plaatsen bidden om ons de noodzaak van innerlijk gebed
te leren. De eeuwige waarheden zijn geestelijke zaken; ze kunnen niet gezien
worden met de ogen van het lichaam, maar enkel met de ogen van de ziel, en dat
is door overweging. In het innerlijk gebed spreekt de Heer tot ons en verlicht
ons.
Wanneer we aan het mediteren zijn staan we als voor een
spiegel van de ziel. Dan herkennen we onze zonden en het gevaar waar we in
zijn, en daarom moeten we dan onze fouten verbeteren en ontsnappen aan het
gevaar waar we ons in bevinden. Zonder meditatie of innerlijk gebed ontbreken
we aan kracht om de aanvallen van de vijand van onze ziel te weerstaan en de
Christelijk deugden te beoefenen. Onder invloed van genade die we ontvangen in
meditatie wordt het hart spoedig volgzaam en het zicht van Gods goedheid en
barmhartigheid en de wonderbaarlijke bewijzen van Zijn liefde dienen om onze
harten te ontsteken en we luisteren met vreugde naar de stem van onze Heer en
Meester.
Noodzaak
van innerlijk gebed
Zonder innerlijk gebed zullen we nooit het smeekgebed
kunnen bidden zoals het zou moeten en dit smeekgebed is nodig voor eeuwige
redding. “Bid zonder ophouden,” zegt de H. Paulus (1 Tess 5:17). In onze
geestelijke armoede is onze enige toevlucht God te smeken door gebed om de
genaden die we broodnodig hebben. De H. Johannes Chrysotomus zegt: “Zonder
gebed is het absoluut onmogelijk om een deugdelijk leven te leiden.”
De
methode van de H. Alfonsus
De H. Alfonsus verdeelt de meditatie in drie delen: de
voorbereiding, de overweging en het besluit. Bij de voorbereiding moet men alle
afleidende gedachten verdrijven. Bid een akte van geloof.
Akte van geloof: Mijn Heer en mijn God, ik geloof vast al wat Gij
geopenbaard hebt en door de heilige Kerk mij voorhoudt te geloven, omdat Gij de
opperste en onfeilbare waarheid zijt. In dit geloof wil ik leven en sterven.
Grote God, wij loven U
Heer, o sterkste aller sterken!
Heel de wereld buigt voor U,
En bewondert Uwe werken.
Die Gij waart ten allen tijd,
Blijft Gij ook in eeuwigheid
Alles wat u prijzen kan,
U, de eeuwige, Ongeziene,
Looft Uw liefde en zingt er van!
Alle Engelen, die U dienen,
Roepen U nooit lovensmoe:
"Heilig, heilig, heilig" toe!
Heer, ontferm U over ons,
Open Uw Vaderarmen,
Stort Uw zegen over ons,
Neem ons op in Uw erbarmen!
Eeuwig blijft Uw trouw bestaan
Laat ons niet verloren gaan!
Vraag nederig vergeving voor je
beledigingen, en smeek om licht en genade om het een goede meditatie te maken.
Wijd jezelf toe aan de H. Maagd Maria, de H. Jozef, je engelbewaarder en je
patroonsheilige. Dit moet kort zijn omdat je dan met de meditatie kunt starten.
Gebruik de H. Schrift om te beginnen en zo hou je de aandacht erbij. Lees korte
stukjes en mediteer erover. Als je de H. Schrift niet gebruikt, moet je
meditatie vergezeld worden door liefdevolle blijken, verzoeken en voornemens.
De liefdevolle blijken zullen bestaan uit korte en vurige gebeden van nederigheid,
vertrouwen en dankbaarheid; veelvuldig herhaalde verlangens van liefde en
berouw, want deze vormen de gouden ketting dat de ziel met God verenigt. Een
akte van perfecte liefde is voldoende om de vergeving van al onze zonden te
verkrijgen.
Akte van liefde: Mijn Heer en mijn God, ik bemin U bovenal, uit
geheel mijn hart, uit geheel mijn ziel en uit al mijn krachten, omdat Gij
oneindig volmaakt en alle liefde waardig zijt. En ik bemin ook mijn naaste
gelijk mijzelf, uit liefde tot U. In deze liefde wil ik leven en sterven.
Akte van berouw: Mijn Heer en mijn God, het is mij leed dat ik
tegen uw opperste majesteit misdaan heb. Ik verfoei al mijn zonden, niet alleen
omdat ik uw straffen heb verdiend, maar vooral omdat ze U mishagen, die
oneindig volmaakt en alle liefde waardig zijt. Ik maak het vast voornemen, mijn
leven te beteren en de gelegenheden tot zonde te vluchten. In dit berouw wil ik
leven en sterven.
Gebed van eerherstel: Mijn God, ik geloof in U, ik hoop op U, ik bemin U, ik aanbid U.
Voor al diegenen die niet in U geloven, niet op U hopen, U niet beminnen, U
niet aanbidden bied ik U mijn eerherstel aan.
Misschien is het meest belangrijke deel van de meditatie de
smeekgebeden die je tot God richt. Wees nooit bang om Hem om licht en genade te
vragen, want Hij wil dat je wil en Zijn wil overeenstemmen en dat je blijft
volhouden het goede te doen. Vraag Hem vooral om je Zijn heilige liefde te
geven. “Met liefde,” zegt de H. Franciscus van Sales, “ontvangen we alle andere
genaden.” Vraag in Jezus’ naam om alle genaden die je nodig hebt, want God
heeft beloofd om al je gebeden te beantwoorden. (Joh. 16:23) Op het einde van
de meditatie is het zeer nuttig om een bijzonder voornemen te doen of ijverig
te zijn in de praktijk van een bijzondere deugd. Het besluit van de meditatie
bestaat in de volgende gebeden: dank eerst God voor de verlichting die je
ontvangen hebt, druk dan de vastbeslotenheid uit om je voornemens die je hebt
gemaakt uit te voeren, en vraag als laatste de hemelse Vader om de liefde van
Jezus en Maria om je de genade te verlenen om je voornemen goed uit te voeren.
Bovendien is het een goede gewoonte op het einde van de meditatie de zielen van
het Vagevuur en alle arme zondaars aan God aan te bevelen.
God de Vader, Gij Die de Almachtige Grootheid bezit, wij smeken U,
redt de meest verlaten zielen, die nog zover van U verwijderd zijn. Help hen
door onze gebeden om hen dichter te brengen naar het geluk, dat Eeuwige Glorie
heet. In al hun verplichtingen, waarin zij op aarde zijn tekort geschoten, willen
wij door onze gebeden en offers hen helpen een plaats te bekomen in Uw
Koninkrijk.
Hiermede vragen wij U, Schepper en Koning van het heelal, om de gunst te
verkrijgen, dat Gij ons Uw Lieve Moeder als Medeverlosseres wilt laten
optreden.
Zij is de Smekende Almacht en de Koningin van de Vrede. Maria, Lieve Moeder,
mogen wij in alle nederigheid U als Tussenpersoon, als Hulp der Christenen
blijven aanroepen. Geef Lieve Moeder door onze gebeden een reikende Hand aan de
meest verlatenen. Wij zullen U hier op aarde blijven loven en danken en het
uitdragen aan alle mensen, tot wij bij U mogen zijn in de Hemel.
Heilige Moeder, Deur des Hemels, bid voor ons.
Uit: www.turrisdavidica.nl
Als je verveeld bent door de voortdurende verstrooiingen
van gedachten gedurende het innerlijk gebed, herinner dan de woorden van de H. Francicus
van Sales: “Als je bezig bent de bekoringen en verstrooiingen te verdrijven in
de meditatie dan zal je een goede meditatie gehad hebben. De Heer kijkt naar de
goede intentie die we hebben en de inspanning die we leveren, en dat beloont
Hij.”
|