Priester Joseph Iannuzzi over het leven in de
goddelijke wil deel 5
Op aarde kunnen we God niet op die manier liefhebben in een
geestelijk huwelijk. Het is gelijkaardig, maar niet ononderbroken zoals in de
Hemel. In de Hemel houdt iedereen van Hem en de zielen hun zorg is Hem lief te
hebben en zo zouden we Hem moeten liefhebben op aarde, maar we kunnen het niet
met dezelfde perfectie en continuϊteit. Theresa van Avila is een mystieke
kerklerares en zij verkreeg het geestelijk huwelijk. De hoogte die beschikbaar
was voor haar toen ze leefde. De H. Johannes van het Kruis bevestigt deze
ervaring van Theresa (in Levende Liefdesvlam) Zelfs al bereikt een ziel een
hoogstaande staat van perfectie in dit sterfelijk leven als in een geestelijk
huwelijk, kan de ziel de perfecte staat van glorie niet bereiken zoals in het
volgende leven. Het is duidelijk dat het geestelijk huwelijk in de woorden van
Theresa en Johannes niet dezelfde staat is als de heiligen in de Hemel ervaren.
In een ander werk van Johannes heeft hij het er nogmaals over (in Geestelijke
Hooglied) In de transformatie dat de ziel bezit in dit leven in het geestelijk
huwelijk wordt de levengevende adem van God aan de ziel gegeven en van de ziel
aan God, hoewel niet in de mate die eigen is aan het volgende leven. Het
geestelijk huwelijk is niet identiek aan de ervaring van de heiligen in de Hemel,
het liefhebben in het geestelijk huwelijk op aarde gebeurt niet met dezelfde
continuϊteit of perfectie. Jezus openbaart aan Luisa dat de gave van leven in
de goddelijke wil in ons werd geactualiseerd in de ziel en dat het schepsel niet
kon deelnemen aan de staat die de heiligen hebben in de Hemel.
Jezus zegt haar: Ik wil niet dat de zielen die zichzelf
compleet gegeven hebben aan Mij en dat Ik liefheb in Mijn wil, wachten tot ze de
verheven staat van de Hemel binnengaan. Ik wil dat het begint op aarde. Ik wil
deze zielen niet alleen vullen met hemelse gelukzaligheid maar ook met een
gulheid van lijden en de deugd dat mijn mensheid bezit op aarde. Dat is waarom
Ik ze niet alleen van materiële verlangens wilde ontdoen maar ook van de
geestelijke om hen te vullen met Mijn complete gulheid van het ware begin van zaligheid.
Mijn dochter, de heiligen in de Hemel geven me veel glorie omwille van de
perfecte eenheid met Mijn wil, omdat hun leven het product is van Mijn wil in
de Hemel. Er is zoveel harmonie tussen ons dat hun adem, bewegingen, vreugde en
al wat hun zaligheid vormt, het effect is van Mijn wil. Maar Ik zeg je echter
dat voor de ziel die nog op aarde is en in Mijn wil leeft, op een zodanige
manier dat ze nooit ervan afwijkt, het leven hemels is en Ik ontvang van de
ziel dezelfde glorie dat Ik ontvang van de heiligen in de Hemel. Ik vindt het
zelfs aangenamer in deze pelgrimerende ziel op aarde die in Mijn wil leeft, dan
van de heiligen in de Hemel omdat wat de heiligen doen, doen ze zonder offer,
terwijl wat de pelgrimerende ziel doet, ze het doet met offer en lijden. Waar
er offer is, vind Ik het aangenamer en ben Ik er meer op gesteld. Ik plaats
de zielen die compleet leven in Mijn wil op aarde in dezelfde toestand als de
heiligen in de Hemel.
De H. Johannes van het Kruis en de H. Theresa van Avila
vertegenwoordigen het hoogtepunt van heiligheid vooraleer deze gave werd
gegeven. En daarom zijn ze mystieke kerkleraars van de Kerk. Luisa en Annibale
ontvingen ook deze gave, en zij vertegenwoordigen het hoogtepunt van heiligheid
zoals de H. Johannes van het Kruis en de H. Theresa van Avila maar met deze
gave. Het is dezelfde innerlijke staat als de heiligen in de Hemel. Wat
betekent dat? Ik vermelde eerder de gebeden van Daniel, David en Luisa. Zij
waren beperkt in tijd en Luisa niet. Ze transcendeerde over tijd en ruimte.
Veronderstel dat ik naar een begraafplaats ga en er zijn 16000 graven en ik wil
voor elk bidden. Hoe moet ik dat doen? Ik zou naar een graf moeten en de naam
lezen, bidden voor deze specifieke persoon, naar het volgende graf moeten gaan
en de naam lezen en bidden voor deze persoon. Zo zou ik altijd moeten stoppen
om de naam van de personen te lezen. Zo baden de heiligen vooraleer ze deze
gave kregen. Beperkt in tijd. Nadat deze gave gegeven werd in onze ziel doen we
nog steeds opeenvolgende handelingen, maar in plaats van van het ene graf naar
het andere te gaan, kijk ik met de ogen van een vogel op een kaart en zie ik
alle namen ineens. Zo ziet God alle mensen, generaties, en zo zag Jezus ons
allemaal in de tuin van Gethsemane. Zo zag Maria ons. Van heden af prijst elk
geslacht Mij zalig, zegt Ze. God gaf haar dit zicht.
En hoewel we misschien dit zicht niet bezitten, bezitten we
het vermogen om een impact te hebben op alle schepselen ineens, alsof we van
een blik uit de lucht bidden voor alle generaties, van de eerste tot de
laatste. En niet alleen alle mensen, alle generaties. Jezus zegt aan Luisa dat
we deelnemen aan de scheppingsdaad, dat God het universum schiep. Hoe is dit
mogelijk? Hoe kan ik impact hebben op een persoon die reeds is geoordeeld in
het verleden, en stierf 3000 jaar geleden. Als God alles kan zien met het zicht
van een vogel en alle generaties ineens kan zien. Wat kan Hem stoppen om de gebeden
te nemen van iemand die in de goddelijke wil leeft vandaag naar iemand die
verwekt werd 3000 jaar geleden. Hij kan alle gebeden gebruiken van iemand die
er al was voor wij geboren waren. Bij God is er geen tijd. Hij kan vandaag alle
gebeden gebruiken voor iemand die nog niet verwekt is. Hij kan gebeden van
iemand die nog niet verwekt is gebruiken voor ons op dit moment.
Dit is Gods eeuwigheid. En dat is het verschil in het bidden
in tijd en ruimte en erbuiten. Het is een geweldig verschil, je kunt het niet
vergelijken. Daarom zegt Jezus aan Luisa dat 1 handeling van Adam in de
goddelijke wil, vóór de zonde, groter was dan alle handelingen, gebed en offers
van alle heiligen tezamen. Hij zegt dat Maria groter is dan alle engelen en
heiligen samen. Maria is de hoogste van allen, hoger dan alle schepselen, hoger
dan Jozef, hoger dan Adam en hoger dan Luisa. Zij is de Moeder en Jezus zegt
dat niemand kan Marias heiligheid bereiken of overtreffen. Niemand. Een ander
voorbeeld is: Ik wil bijvoorbeeld het Evangelie prediken aan alle naties zoals
de H. Paulus. Wat moet ik doen? Ik heb een boot, maar geen luidspreker, geen
internet. Ik moet van de ene plaats naar de andere varen en daar vragen dat de
mensen in een grote arena samenkomen om de boodschap uit te dragen. Stel dat ik
de technologie had om te communiceren met een intergalactisch internet-communicatiesystemen
en ik alle schepselen kon bereiken in de kosmos en ik zeg 1 woord en allen
kunnen het horen. Dat is als ik het doe in de goddelijke wil. Wij doen dit
niet. Het is God in ons die het doet. Wanneer we God vragen ons te laten
overstromen met Zijn goddelijke wil, dan doet Hij alles.
Als God ons deze gave niet geeft dan kunnen zoveel bidden,
dan krijgen we deze gave niet. Het is dus geen deugd. Een deugd betekent hoe
meer je iets doet, hoe dichter je bent om het te bereiken en het uiteindelijk
bereikt. Net zoals een atleet. De gave om in de goddelijke wil te leven is een geschenk.
We hebben het niet verdient. We zijn gekozen voor deze tijd. En er zal ook een
vervolging komen daaromtrent. Maar met God hebben we niets te vrezen. Alle
liefde verdrijft angst.
Er was een artiest die naar paus Leo XIII kwam en hij
presenteerde een portret van de paus. Hij leek er niet op. De artist vroeg aan
de paus het te signeren en hij schreef erop: Vrees niet, ik ben het. We moeten
niets vrezen, ondanks hetgeen ons te wachten staat. Want met God in ons wordt
de angst verdreven. Vrees is een gave van de Heilige Geest. Maar het is niet de
soort angst die je bang doet worden. Het is goddelijk respect. Leven in de
goddelijke wil is een gave van God in ons. Het is in vier fasen. De eerste fase
is verlangen. In verlangen is er een onuitgesproken kennis, het wordt niet
uitgelegd. Het is ingeprent, het is een natuurwet. Wanneer je 7 jaar bent,
waarom ga je dan geen bank opblazen? Je weet dat het verkeerd is. We doden onze
ouders niet, omdat het tegen de intrinsieke wet is, die God in ons heeft
gelegd. Als we die wet overtreden, dan zondigen we. Zelfs al worden we niet
verteld het niet te doen. Het blijft een zonde omdat we de stem van ons geweten
overtreden. Mensen die doden in de naam van God, overtreden hun geweten ook.
Zelfs al is die persoon erover verkeerd geϊnformeerd of
heeft hij het niet geleerd, betekent het niet dat het OK is. Paus Benedictus
XVI had het erover voordat hij ontslag nam. Onwetendheid is geen zegen. Zelfs
al begaat een vrouw abortus of iemand begaat een misdaad en ze wisten niet dat
het tegen de wet van de Kerk was, zondigen ze nog altijd tegen hun geweten voor
God. De mate van zonde is afhankelijk van de mate van onwetendheid maar het wordt
niet volledig weggenomen. Ze kunnen misschien tot in de Hemel geraken, maar ze
moeten nog altijd in het Vagevuur. Of ze wisten het dat ze niet in de Hemel
zouden geraken omdat ze het niet gebiecht hebben. Maar er blijft schuld over
want God gaf ons dit beeld van verlichting in ons. Natuurlijk kunnen we de stem
van God negeren, zoals degenen die doden of iemand dwingen tot prostitutie en
het hun niets doet. Hun geweten is dood. Betekent dit dat hun daden goedgekeurd
worden? Natuurlijk niet, ze overtreden het geweten. Verlangen geeft ons een
impliciete kennis dat God ons geeft. We moeten dus geen boeken bestuderen, het
is er. Het is genoeg dat je Gods wil verlangt en God zal het je geven.
De tweede fase is kennis. Hoe meer we de geschriften van
Luisa lezen of andere mystieken die spreken over de goddelijke wil, hoe meer we
erin groeien. Luisas geschriften zijn de meest formidabele om te lezen om deze
gave te ontvangen. Je moet het niet alleen ontvangen, maar er in groeien. Jezus
gaf Luisa een visioen van objecten op de zee. Er waren er die op het oppervlak
dreven, anderen die aan het zinken waren en nog anderen die zich op de bodem
van de zee bevonden. Jezus vroeg: zie je deze objecten? En zij zei: ja. Het
zijn allemaal zielen die in Mijn wil leven. Sommigen perfect, anderen nog meer
perfect en andere die volledig in Mij ondergedompeld zijn. Zij zitten in het
centrum van Mijn wil. Met verlangen kunnen we in de goddelijke wil binnengaan
en op de oppervlakte drijven. Dan kunnen we perfect in gods wil blijven. Maar
met de kennis van Luisas geschriften dringen we dieper door als we vooruitgang
boeken. Luisa ontving deze gave als ze 24 jaar was, maar was nog niet
binnengedrongen tot in de kern. Ze bevond zich pas in het centrum toen ze 35
jaar was. Binnentreden is het belangrijkste. Vooruitgang boeken is nog beter.
Jezus zegt tot Luisa: Toon me 1 graad van vooruitgang en het is onbegrijpelijk
voor ons. Het doet de hele Hemel en de schepping verheugen in eeuwigheid. Voor
1 graad vooruitgang. In de goddelijke wil zijn is belangrijk. Het verdubbelt de
schepping van alle schepselen.
|