DE NASLEEP
Nadat de drie dagen van de kastijding (drie daagse duisternis) over zijn,
zullen er geen goddelozen meer overblijven, de goddelozen zullen weggeveegd
worden. Iedereen die op aarde overblijft zal in God geloven met heel hun hart.
De verwoesting zal verbazend groot zijn, maar de aarde zal gezuiverd zijn. De
spirituele vurigheid van de eerste Christenen zal terugkeren, maar er zullen zo
weinig mensen over zijn op aarde. Wanneer alles verloren lijkt, dan zal in een
ogenblik alles gered zijn, de zon zal opnieuw schijnen en het zal zoals in de
lente zijn, alles helder en mooi. De Heilige Engelen zullen neerdalen uit de
Hemel en de geest van vrede over de aarde verspreiden, en de rechtvaardigen
zullen in staat zijn om een nieuw leven op te bouwen.
WE MOETEN NU IN STAAT VAN GENADE ZIJN EN BLIJVEN
Want we weten nooit de dag noch het uur wanneer God ons kan
roepen. We mogen geen van deze tekenen ons doen afkeren van onze Heilige Moeder
de Kerk, maar we moeten vasthouden aan ons Heilige Geloof en vertrouwen op Gos
Barmhartigheid. Hij heeft beloofd ons te beschermen om de rechtvaardigen te
beschermen. Beledig Hem niet door een gebrek aan vertrouwen.
'Degenen die mijn woorden geloven en deze boodschap
verspreiden zullen niets te vrezen hebben. Degenen die hebben gevochten voor
mijn zaak zullen Genade krijgen van Mijn Goddelijk Hart.
Er zijn er altijd die zeggen dat ze lieven deze dingen niet
horen omdat ze bang zijndeze mensen zijn zoals een persoon die niet wil horen
dat hun huis aan het afbranden is! Zeker, het is beter om moeite te doen om
jullie te heiligen en gered te worden, dan jullie eeuwig geluk te laten gaan.
God heeft Zijn Zoon gezonden om te lijden en te sterven voor onze redding. Hij
wil dat we allen Zijn Heilig Gezicht zien voor eeuwig.
We moeten ware Christenen zijn, vurig en ijverig voor zielen. Respecteer en
gehoorzaam priesters. Steun onze Heilige Katholieke Kerk, en niet alleen met
aalmoezen en occasionele bezoeken, maar met de dagelijkse Mis en ontvangen van
de Heilige Communie, en ook met het uitvoeren van devoties: rozenkrans,
novenen, aanbidding van het Allerheiligste Sacrament, heilig uur en bijzondere
devoties. We zouden in het bijzonder Onze Heer gezelschap moeten houden
gedurende dagen of nachten van de uitstalling van het H. Sacrament, en gebeden
bidden voor het H. Sacrament want het is het meest kostbare van alles en het
gunstigst voor ons.
We zouden vanuit het hart en voortdurend moeten bidden voor onze Paus, voor
priesters, broeders, nonnen, seminaristen, postulanten en al de goede mensen
die werken voor onze Heilige Godsdienstom ze moed en kracht te geven om verder
te doen in deze moeilijke tijd.
Houd van armoede, verafschuw bezittingen, lenig de armen. Jezus gaf ons allen
twee geboden: Houd van God en houd van elkaar. We moeten deze geboden naleven
in ons dagelijks leven. Niemand kan haat, verbittering, onvergevendheid, slecht
gevoel, roddel, wrok of enig kwaad meedragen naar de Hemel. Hoe meer we
werkelijk God liefhebben en onze Naaste liefhebben, hoe meer we zullen
beschermd worden en bijzondere gaven ontvangen.
Onze Heer smeekt om genereuze zielen om zich te offeren als offerzielen voor de
redding van velen. Deze opoffering kan op talloze gewone wegen gebeuren: kleine
verstervingen, offers en boetede tong in toom houden, een hoofdpijn lijden of
een andere pijn zonder erover te spreken, nooit klagen over iets, zwijgen als
je rechtmatig om onrechtmatig beschuldigd wordt, je verlangens ontzeggen, enz.
We worden opgeroepen om meer reparatie en eerherstel aan te bieden omdat Vele
zielen verloren gaan omdat er niemand is dat voor hen bidt of offers biedt. De
gebeden en reparatie van gelovige zielen zullen mirakels bewerken!
Ontmoediging is het beste middel van de duivel, zijn wig om een opening te
maken. Geef er niet aan toe. Volhard in gebed, zorg dat je tegenstander niet
over je heerst. Onthoud dat niemand naar de Hel gaat zonder zijn eigen
toestemming. Denk eraan! Je kunt naar de Hel gesleept worden, maar je zult er
eerder toestemming voor gegeven hebben door in zonde te volharden. Je hebt de
zonde GEWILD!!! Daarom, wees moedig en keer je af van zonde, zodat je naar de
Hemel kunt gaan waar God je wil.
We moeten een zeer grote devotie hebben voor Mariavooral tot haar Onbevlekte
Ontvangenis en tot haar Onbevlekt Hart. Zowel Onze Heer als OLVrouw smeken om
veel meer rozenkransen. Bid de rozenkrans, maar bid ze goed, met overweging
van de mysteries en met ware godsvrucht. Onze Heer zei: Zeg de mensen dat er
te weinig zijn die dagelijks de rozenkrans bidden. Ze moeten de rozenkrans
bidden voor de bekering van Rusland. Onthoud wat de Heilige Maagd Maria zei te
Fatima: Op het einde zal Rusland bekeerd worden en zal er een tijdperk van
vrede zijn. Onderschat de kracht
van de rozenkrans niet. Kom tezamen en bid samen, in Christelijke naastenliefde.
De gezinsrozenkrans, de blok-rozenkrans, vooral de rozenkrans in de Kerk voor
het Heilig Sacrament. De Heilige Paus Pius XII zei dat naast de H. Mis, de
devoties van Fatima het belangrijkst zijn.'
DE BLOK ROZENKRANS
De Blok rozenkrans is een devotie waar een afbeelding of beeld van
de Heilige Maagd Maria het huis van elk gezin bezoekt voor een week. Het
moedigt het gezin aan om elke dag de rozenkrans te bidden en niet alleen voor
hun eigen intenties maar ook voor de intenties van de hele gemeenschap.
Leden van de Blok rozenkrans komen bij elkaar op de plaats waar de
afbeelding of beeld van Maria een week verblijft. De deelnemers van de Blok
rozenkrans zijn gewoonlijk de meest vurige toegewijden van OLVrouw. De Blok
rozenkrans werd opgericht in verschillende parochies om in de buurt het
rozenkrans gebed te bevorderen.
De buurtbewoners leren elkaar beter kennen door de Blok rozenkrans.
De Blok rozenkrans moedigt niet alleen gemeenschapsgebed aan maar ook
vriendschap en goodwill.
Paus Gregorius XIII schreef over de Rozenkrans:
We moeten geloven dat het publiek gebed
en processes van leden van het broederschap van de heilige rozenkrans
grotendeels verantwoordelijk waren voor de grote overwinning over de Turkse
Vloot te Lepanto, waar de Almachtige God de Christenen de overwinning bezorgde
op de eerste zondag van oktober 1519.
Er gebeuren vele mirakels tot op vandaag door de Blok rozenkrans.
De Blok rozenkrans is bewezen een levend apostolaat te zijn voor de
terugkeer van de dwalenden-een gezin die onze Lieve Vrouw heeft geaccepteerd in
hun huis keert uiteindelijk terug tot het Katholieke geloof na het bezoek van
OLVrouw. Een dame begon de Blok rozenkrans wanneer haar gezin verhuisde naar
een nieuwe woonplaats omdat mijn gezin zo gewoon was van aan het bezoek van
Mama Maria in onze vroegere buurt.
Bovendien heeft de Blok rozenkrans het leven verrijkt van allen die
er oprecht deel aan nemen-ze vragen het bezoek van OLVrouw om hun huis te
bezoeken gedurende huwelijksverjaardagen, verjaardagen, wanneer een gezinslid
ziek is, of een begrafenisherdenking van een familielid. Gebedsverzoeken zijn
er veel: zoals het slagen voor een examen, vinden van werk, gezond worden, een
goed lief
Het bewijs van mirakels door verhoorde gebeden gebeuren steeds opnieuw
in de verschillende huizen waar OLVrouw een bezoek bracht. Verzoeken om OLVrouw
langer te laten blijven komen veel voor.
Door de Blok rozenkrans, hopen we het geloof in het gezin uit te
bouwen en te versterken. Het is de kleine Kerk dat het Evangelie van vreugde,
droefheid, licht en glorie doet herleven. Het gezin is de hoop van de Kerk en
de Blok rozenkrans is een van de grote gezinstradities van de Katholieke Kerk
die we kunnen doorgeven aan onze kinderen als een erfenis.
Als je kunt woon dan meer dan een Mis bij of laat een Mis
opdragen ter ere van de Heilige Geest en de Heilige Engelen en het
Onbevlekt Hart van Maria.
We
worden opgeroepen om veel aandacht aan de Heilige Eucharistie te schenken, om
dagelijks of frequent de Heilige Communie te ontvangen (op de tong en geknield)
met grote devotie en dankzegging. We moeten onze tong puur en rein houden om
Onze Heer te ontvangen op een manier dat Hem welbehagen schenkt (niet bevuild
door roddel of enig kwaad.) De H. Terese van Avila zei: 'dat we zeer
voorzichtig moeten zijn met onze tong omdat het het meest gepriviligeerde deel
van ons lichaam is, de tafel waarop we het Ware Lichaam en Bloed van Onze
Gekruisigde Heer ontvangen. Elke inspanning zou moeten gedaan worden om
dagelijks de communie te ontvangen omdat elke communie dat we ontvangen in
staat van genade ons niet alleen versterkt, maar ook het Mystieke Lichaam van
Christus versterkt. Daarom, wees
genereus in deze inspanning, omdat we gemakkelijk kunnen begrijpen wat het
nalaten van de Communie teweeg brengt.
Het
is goed om een lid van een broederschap te worden en zo de grootste geestelijke
gunsten te verkrijgen. Je kunt ook een lid worden van een Derde Orde, die een
religieuze orde is van de Kerk. Er zijn een aantal orden die een orde van leken
hebben: Franciscanen, Dominicanen, Benedictijnen, Karmelieten, Trinitariërs, en
andere. Iedereen kan toetreden, man of vrouw, gehuwd of alleenstaand. Een lid
van een Broederschap op Derde Orde leeft in de wereld, maar probeert een
heiliger leven te leiden.
Laat niemand zeggen dat ze te slecht zijn of te gewoon om
een Heilige te worden, want dit is Gods barmhartig plan ontkennen. De Heilige
Schrift zegt ons: Dit is de wil van God: jullie heiliging. Het is aan elk van
ons, Zijn schepselen die Hij geschapen heeft uit de liefde van Zijn Hart, om te
zoeken om Hem te gehoorzamen. Onthoud de mooie woorden in de H. Schrift: Wat
vraagt God van je, dan Zijn voorbeeld te volgen en Zijn Heilige Wil te doen.
Zorg
dat je huis gezegend en toegewijd is aan de Heilige Harten van Jezus en Maria.
Houd altijd bij de hand: wijwater, gezegende wassen kaarsen, gezegende olie,
gezegend kruisbeeld, afbeeldingen van Jezus, Maria en Jozef.
De Heilige Moederkerk geeft ons een keuze van vele devoties en een grote schat
aan aflaten. Ze zegt ons dat we aflaten naar waarde moeten schatten en we
zouden er zoveel mogelijk moeten verkrijgen voor onszelf en voor anderen.
Aflaat (wikipedia): Een aflaat of
indulgentie is de kwijtschelding voor God van tijdelijke straffen (penitentie) voor
zonden die, wat de schuld betreft, reeds vergeven werden. Volgens de Katholieke
leer moet elke zondaar namelijk een straf ondergaan voor zijn zonden, om de
ziel te zuiveren en de morele orde en de eer van God te herstellen. Door het
geloof in de verbondenheid van de gelovigen in Jezus, wordt het door de kerk
ook mogelijk geacht dat een ander deze straf voldoet. De aflaat houdt in dat de
kerk de goede daden van Jezus en de heiligen deze straf laat opheffen.
Het is een praktijk in de Katholieke Kerk die nauw verbonden is met
het sacrament van de biecht. De zonde moet namelijk eerst zijn opgebiecht, er
moet dus berouw zijn voor de zonde en een vast voornemen deze niet meer te
begaan. Een gelovige kan deze kwijtschelding onder bepaalde welomschreven voorwaarden
verwerven door toedoen van de Kerk.
De aflaat is gedeeltelijk of vol, naargelang hij
iemand geheel of gedeeltelijk verlost van de tijdelijke straffen die voor de
zonde verschuldigd zijn. Gelovigen kunnen ook aflaten bekomen voor
afgestorvenen om hen te helpen bij het uitboeten van hun tijdelijke
zondestraffen in het vagevuur. De paragrafen 1471 tot en met 1479 van de
Catechismus van de Katholieke Kerk behandelen de leer en de praktijk van de
aflaten.
Huidige regeling
1. Vereiste voorwaarden
a) Om aflaten te kunnen verdienen moet men in staat van genade zijn
en
b) de intentie hebben om de aflaat te verdienen.
c) Algemeen beginsel is: men kan slechts eenmaal per dag een volle
aflaat verdienen, met uitzondering alleen van stervensgevaar (zie §2, nr.6).
Het is vereist dat alle gehechtheid aan zonde, zelfs kleine
dagelijkse zonde, afwezig is. Indien aan de laatste voorwaarde minder perfect
wordt voldaan of wanneer de drie voorgeschreven voorwaarden (d) niet vervuld
zijn, zal de aflaat slechts een gedeeltelijke zijn
d) De drie gewone voorwaarden om een volle aflaat te verdienen
zijn: biecht, communie en mondgebed (mondeling gebed, niet inwendig alleen) tot
intentie van de paus.
Voor het gebed tot intentie van de paus volstaat men met een Onze
Vader en een Weesgegroet, of een gebed van gelijke duur.
Is voor het verdienen van een aflaat bovendien het bezoek van een
kerk of kapel voorgeschreven, dan moet men bij dat bezoek bidden een Onze Vader
en de Geloofsbelijdenis. Hierdoor vervalt echter niet het gebed tot intentie
van de paus.
Over de drie gewone voorwaarden (biecht, communie en gebed tot
intentie van de paus): de biecht kan meerdere dagen vóór of na het
voorgeschreven werk voldaan worden; maar de communie en het gebed tot intentie
van de paus horen op dezelfde dag te geschieden als het voorgeschreven werk.
Voor de biecht is tot acht dagen voor of na een gebruikelijke termijn. Het
kerkbezoek met de vereiste gebeden kan vanaf 's middags 12 uur daags vóór de
aflaatdag plaats hebben. Eén enkele sacramentele biecht volstaat om
verschillende volle aflaten te verdienen; maar de communie moet ontvangen
worden en het gebed voor de intentie van de paus moet herhaald worden telkens
wanneer men een volle aflaat wil verkrijgen.
Gedeeltelijke en volle aflaten kunnen altijd worden toegepast op de
overledenen door een smeekgebed.
Om een aflaat verbonden aan een gebed te verdienen, volstaat het
dat gebed op te zeggen al of niet afwisselend met een andere persoon, of het
mentaal te volgen terwijl het door een ander wordt opgezegd. Het gebed moet dus
door iemand opgezegd worden, uitsluitend stil mentaal bidden volstaat niet,
tenzij het tegendeel uitdrukkelijk is vermeld.
Een aflaat gehecht aan het gebruik van een godsvruchtig voorwerp
verdwijnt enkel, wanneer dat de sacramentalie volledig vernield of verkocht is.
2. Lijst van de belangrijkste volle aflaten
Een volle aflaat is te verdienen voor de volgende gebeden of
oefeningen:
1.
Gebedje "En ego" (Gebed tot de gekruisigde Jezus) na de
communie, maar alleen op de vrijdagen van vasten- en passietijd.
EN EGO, o bone et dulcissime Iesu, ante conspectum tuum genibus me
provolvo, ac maximo animi ardore te oro atque obtestor, ut meum in cor
vividos fidei, spei et caritatis sensus, atque veram peccatorum meorum
paenitentiam, eaque emendandi firmissimam voluntatem velis imprimere; dum
magno animi affectu et dolore tua quinque vulnera mecum ipse considero ac
mente contemplor, illud prae oculis habens, quod iam in ore ponebat tuo David
propheta de te, o bone Iesu: Foderunt manus meas et pedes meos:
dinumeraverunt omnia ossa mea. Amen.
|
Goede en liefdevolle Jezus, ik kniel voor u neer en bid U met
grote vurigheid dat Gij in mijn hart
levendige gevoelens wilt wekken van geloof, hoop en liefde, oprecht berouw
over mijn zonden
en een vast voornemen mijn leven te beteren, nu ik met groot medeleven
uw vijf wonden in de geest aanschouw en overweeg,
en denk aan hetgeen reeds de profeet David U, o goede Jezus,
in de mond legde: Zij hebben mijn handen en voeten doorboord, zij hebben al
mijn beenderen geteld (Ps 22 (21),17).
|
2.
Een geestelijke oefening van ten minste drie dagen.
3.
Oefening van eerherstel op het feest van het Heilig Hart, publiek
gebeden.
4.
Gebed van toewijding op het feest van Christus Koning.
5.
Bezoek en aanbidding van het Heilig Sacrament gedurende een half
uur.
6.
De pauselijke zegen, verleend door de paus, bijvoorbeeld tijdens
het Urbi et Orbi, door een bisschop, of in het stervensuur door een priester.
Bij afwezigheid van een priester verleent de Kerk automatisch deze volle
aflaat.
7.
Bij eerste mis, eerste communie: de betreffende persoon en alle
aanwezige gelovigen.
8.
Rozenhoedje: gebeden in kerk, kapel, familieverband of religieuze
communiteit.
9.
Lezing van de Heilige Schrift gedurende een half uur.
10.
Het publiek bidden van het "Te Deum" op de laatste dag
van het jaar.
Te Deum laudamus; te
Dominum confitemur.
Te æternum Patrem omnis terra veneratur.
Tibi
omnes angeli, tibi cæli: et universæ Potestates,
Tibi Cherubim et Seraphim incessabili voce proclamant:
Sanctus, Sanctus, Sanctus Dominus Deus Sabaoth.
Pleni sunt cæli et terra majestatis gloriæ tuæ.
Te gloriosus Apostolorum chorus,
Te Prophetarum laudabilis numerus,
Te Martyrum candidatus laudat exercitus.
Te per orbem terrarum sancta confitetur Ecclesia:
Patrem immensæ majestatis;
Venerandum tuum, verum, et unicum Filium;
Sanctum quoque Paraclitum Spiritum.
Tu Rex gloriæ, Christe,
Tu Patris sempiternus es Filius.
Tu ad liberandum suscepturus hominem,
non horruisti Virginis uterum.
Tu devicto mortis aculeo,
aperuisti credentibus regna cælorum.
Tu ad dexteram Dei sedes, in gloria Patris.
Judex crederis, esse venturus.
(Hic genuflectitur)
Te ergo quæsumus, tuis famulis subveni,
quos pretioso sanguine redemisti;
Aeterna fac cum Sanctis tuis in gloria numerari.
Salvum fac populum tuum Domine, et benedic hereditati tuæ.
Et rege eos, et extolle illos, usque in æternum.
Per singulos dies, benedicimus te,
et laudamus nomen tuum in sæculum et in sæculum sæculi.
Dignare Domine die isto sine peccato nos custodire.
Miserere nostri Domine, miserere nostri.
Fiat misericordia tua Domine super nos,
quem admodum speravimus in te.
In te Domine speravi;
non confundar in æternum.
|
Wij prijzen U, o God. U, Heer, loven wij.
U, eeuwige Vader, eert heel de aarde.
Tot U roepen alle engelen, tot U de hemelen en alle machten.
Tot U roepen Cherubijnen en Serafijnen die zonder ophouden zingen:
Heilig, heilig, heilig de Heer, de God der hemelse machten.
Vol zijn hemel en aarde van uw heerlijkheid.
U looft het roemvol koor der apostelen,
U het lofwaardig getal der profeten,
U looft de blanke stoet der martelaren.
U prijst de heilige Kerk over heel de aarde:
U, Vader, onmetelijk in majesteit;
U, eniggeboren Zoon, waarachtig en hoog verheven;
U, Heilige Geest, de Vertrooster.
Gij, Christus, Koning der glorie,
Gij zijt de enige Zoon van de Vader.
Gij, die om de mens verlossing te brengen geen vrees hebt gehad voor de
schoot van de Maagd.
Gij die de prikkel van de dood hebt overwonnen en voor de gelovigen het
hemels rijk hebt geopend.
Gij zit aan Gods rechterhand in de glorie van de Vader.
Gij zult als rechter komen, zoals wij geloven.
(Hier knielt men in sommige geloofsgemeenschappen)
U dan smeken wij: kom uw dienaars te hulp,
die Gij door uw Kostbaar Bloed hebt gered;
Laat ons geteld worden onder uw heiligen in de eeuwige heerlijkheid.
Red, Heer, red uw volk en zegen uw erfdeel,
hoed hen, en draag hen voor immer.
U willen wij prijzen iedere dag,
uw naam verheerlijken voor altijd.
Wees genadig, Heer, spaar ons deze dag voor de zonde.
Ontferm U over ons, Heer, ontferm U over ons.
Laat uw barmhartigheid neerdalen over ons,
zoals ons vertrouwen uitgaat naar U.
Op U, Heer, is onze hoop gevestigd;
beschaam ons niet in eeuwigheid.
|
11.
Veni Creator Spiritus op l januari en op Pinksteren, mits publiek
gebeden.
Veni,
creator Spiritus
mentes
tuorum visita,
imple
superna gratia,
quae
tu creasti pectora.
Qui
diceris Paraclitus,
altissimi
donum Dei,
fons
vivus, ignis, caritas
et
spiritalis unctio
Tu
septiformis munere,
digitus
paternae dexterae
tu
rite promissum Patris
sermone
ditans guttura.
Accende
lumen sensibus,
infunde
amorem cordibus,
infirma
nostri corporis,
virtute
firmans perpeti.
Hostem
repellas longius
pacemque
dones protinus,
ductore
sic te praevio,
vitemus
omne noxium.
Per te sciamus da Patrem,
noscamus
atque Filium,
te
utriusque Spiritum
credamus
omni tempore.
Deo
Patri sit gloria,
et
Filio qui a mortuis
Surrexit,
ac Paraclito,
in
saeculorum saecula.
Amen.
De Nederlandse vertaling door J.W.Schulte Nordholt in het
Compendium van de Catechismus van de Katholieke Kerk, die zingbaar en berijmd
is, luidt:
Kom Schepper, Geest, daal tot ons neer,
houd Gij bij ons uw intocht, Heer;
vervul het hart dat U verbeidt,
met hemelse barmhartigheid.
Gij zijt de gave Gods, Gij zijt
de grote Trooster in de tijd,
de bron waaruit het leven springt,
het liefdevuur dat ons doordringt.
Gij schenkt uw gaven zevenvoud,
O hand die God ten zegen houdt,
O taal waarin wij God verstaan,
wij heffen onze lofzang aan.
Verlicht ons duistere verstand,
geef dat ons hart van liefde brandt,
en dat ons zwakke lichaam leeft
vanuit de kracht die Gij het geeft.
Verlos ons als de vijand woedt,
geef ons de vrede weer voorgoed,
Leid Gij ons voort, opdat geen kwaad,
geen ongeval ons leven schaadt.
Doe ons de Vader en de Zoon
aanschouwen in de hoge troon,
O Geest van beiden uitgegaan,
wij bidden U gelovig aan.
[Aan God de Vader zij de eer
en aan de opgestane Heer
en aan de Geest die troost en leidt
van eeuwigheid tot eeuwigheid.]
Amen
12.
Op 2 augustus (Portiuncula-aflaat) bij bezoek aan een kerk, en
volgens eigen Directorium van het Bisdom.
Portiuncula-aflaat
(wikipedia): De aflaat van Portiuncula verwerven of pe(r)sjoenkelen is de naam
voor een volks gebruik in de Katholieke Kerk dat gepaard gaat met de kerk in-
en uitgaan. De volle aflaat van Portiuncula kan nog altijd op 2 augustus
verdiend worden door een franciscaans godshuis te bezoeken en er de
voorgeschreven gebeden te bidden.
Geschiedenis
Sint-Franciscus van Assisi zou, volgens een legende, zich zware
zorgen hebben gemaakt over het lot van overleden zondaars en gebeden hebben
opdat een bijzondere aflaat zou worden ingesteld, waarbij berouwvolle gelovigen
uit het vagevuur konden gered worden. Christus, vergezeld door Maria en een
schare engelen, verscheen aan Franciscus en deelde hem mee dat zijn gebed werd
verhoord, op voorwaarde dat de zetelende paus, Honorius III, hem de aflaat
verleende. De paus besloot dat de Portiuncula-kapel in Assisi op 2 augustus
1216 plechtig moest worden ingewijd en dat iedereen die voortaan op de
verjaardag de kapel bezocht een volle aflaat zou kunnen verdienen, waarmee
zielen uit het vagevuur werden verlost. Als bijkomende voorwaarden werd gesteld
dat de verkrijger had gebiecht, de communie had ontvangen en het Onze Vader,
het Weesgegroet en het Credo had gebeden.
Credo in unum Deum.
Patrem omnipotentem, factorem caeli et terrae,
visibilium omnium et invisibilium.
Et in unum Dominum Jesum Christum, Filium Dei
unigenitum.
Et ex Patre natum ante omnia saecula.
Deum de Deo, Lumen de Lumine, Deum verum de Deo
vero.
Genitum
non factum, consubstantialem Patri: per quem omnia facta sunt.
Qui
propter nos homines et propter nostram salutem descendit de caelis.
Et
incarnatus est de Spiritu Sancto ex Maria Virgine: et homo factus est.
Crucifixus
etiam pro nobis: sub Pontio Pilato, passus et sepultus est.
Et
resurrexit tertia die, secundum Scripturas.
Et
ascendit in caelum: sedet ad dexteram Patris.
Et
iterum venturus est cum gloria iudicare vivos et mortuos: cuius regni non erit
finis.
Et
in Spiritum Sanctum, Dominum et vivificantem, qui ex Patre Filioque procedit.
Qui
cum Patre et Filio simul adoratur et conglorificatur: qui locutus est per
prophetas.
Et
unam sanctam catholicam et apostolicam Ecclesiam.
Confiteor
unum baptisma in remissionem peccatorum.
Et
exspecto resurrectionem mortuorum.
Et
vitam venturi saeculi. Amen.
Ik geloof in één God de almachtige Vader
Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar
is.
En in één Heer, Jezus Christus,
eniggeboren Zoon van God,
vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader,
en door wie alles geschapen is.
Hij is voor ons, mensen, en omwille van ons heil uit de hemel
neergedaald.
Hij heeft het vlees aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd
Maria
en is mens geworden.
Hij werd voor ons gekruisigd,
Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus en is begraven
Hij is verrezen op de derde dag, volgens de Schriften.
Hij is opgevaren ten hemel: zit aan de rechterhand van de Vader.
Hij zal wederkomen in heerlijkheid om te oordelen levenden en doden
en aan zijn rijk komt geen einde.
Ik geloof in de Heilige Geest die Heer is en het leven geeft
die voortkomt uit de Vader en de Zoon
die met de Vader en de Zoon tezamen wordt aanbeden en verheerlijkt;
die gesproken heeft door de profeten.
Ik geloof in de ene, heilige, katholieke en apostolische kerk.
Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.
Ik verwacht de opstanding van de doden
en het leven van het komend rijk.
Amen.
Historiciteit
De betrouwbaarheid van het verhaal over de verschijning van
Christus aan Franciscus, dateert uit de 14de eeuw en behoort tot de onbewezen
miraculeuze verschijningen.
Ook het relaas waarbij Honorius III aan Franciscus voor elke 2
augustus een volle aflaat verleende, roept vraagtekens op, hoewel hier meer
zekerheid bestaat dat de paus zich door het pleidooi van Franciscus liet
overtuigen. Feit is alvast dat uit deze overlevering een werkelijke praktijk
groeide die door het kerkelijk leergezag werd bevestigd.
Oorspronkelijk was de aflaat te verdienen vanaf het middaguur op 1
augustus tot 2 augustus middernacht. Uiteindelijk bevestigde paus Paulus VI in
1966 dat de aflaat enkel in franciscaanse kerken verdiend kon worden en
reduceerde het bekomen van de aflaat tot eenmaal per dag, uitsluitend op 2
augustus.
Men had een gelijkaardige aflaat die op Allerzielen werd verleend
voor de zielen van de overledenen. Indien men in het kerkgebouw vijf Onze
Vaders, vijf Weesgegroetjes en vijf Eer
aan de Vaders bad ter intentie van de paus, verkreeg men de aflaat. Iedere
(volledige) aflaat kon een ziel redden uit het vagevuur, dat wil zeggen dat die
zielen geen tijdelijke straffen meer moesten uitboeten maar direct naar de
hemel gingen.
De geldigheid van de Portiuncula-aflaat, in elke franciscaanse
kerk, maar ook in elke parochiekerk, werd in 1966 herbevestigd door paus Paulus
VI in de apostolische constitutie Indulgentiarum Doctrina, met die
restrictie dat de aflaat slechts eenmaal kan verdiend worden.
Het volkse woord persjoenkelen komt van het Latijnse woord portiuncula,
wat een verkleinwoord is van portio en betekent klein deel, kleine
portie. Portiuncula heeft betrekking op de kleine kapel in Assisi,
toegewijd aan Onze-Lieve-Vrouw van de Engelen, die door de heilige Franciscus
werd herbouwd, en waar de wieg stond van zijn kloosterorde. Later werd de kapel
overbouwd door de grote Santa Maria degli Angeli.
13.
Kruiswegoefening. Voor wie echter de oefeningen niet kunnen
verrichten volstaat een lezing of meditatie over het lijden van Christus
gedurende een half uur.
14.
Bezoek van kerk of kapel op Allerzielen; alsook bezoek van het
kerkhof elke dag van het octaaf (1 tot 8 november).
15.
Godvruchtig bezoek van de parochiekerk, op een patroonsfeest of op
2 augustus (Portiuncula-aflaat). De ordinarius kan de dag veranderen. Bij het
bezoek is vereist één Onze Vader en de geloofsbelijdenis te bidden.
16.
Hernieuwing van de doopbeloften op de Vigilie van Pasen en op de
verjaardag van het doopsel.
|