Leer
van de Antichrist
Hoofdstuk
8 : Islam, de Koran en Hadiths : deel 7
We lezen dat soera 53:19-23 probeert het heidense Arabische geloof
te weerleggen dat Allah dochters had genaamd al-Oezza, al-Laat en Manaat. (Zie
ook soera 16:57 en 6:100).
De bijbelverhalen zijn rijk aan historische details, vele door de
archeologie bevestigd. Zij beslaan meer dan duizend jaren, en openbaren een
lang proces van technologische en culturele ontwikkeling. In tegenstelling tot
de heilige geschiedenis van de koran die zonder archeologische steun is. Haar
gefragmenteerde en losgekoppelde verhalen bieden geen authentieke
weerspiegeling van historische culturen. Geen plaatsnamen van het oude Israël
worden genoemd, zelfs Jeruzalem niet. Veel van de veronderstelde historische
gebeurtenissen die in de koran weergegeven zijn hebben geen onafhankelijke bron
ter bevestiging. Bijvoorbeeld, er wordt verteld dat Abraham en Ismaël de Kaäba
in Mekka bouwden (Soera 1:127), maar dit is geheel zonder bewijs. Het bijbelse
verslag, ouder dan 1000 jaar, plaatst Abraham niet ergens in Arabië.
De koran is geen
betrouwbare bron voor de bijbelse geschiedenis
De koran, geschreven in de zevende eeuw, kan niet worden beschouwd
als het hebben van enige autoriteit om ons wat dan ook over Jezus van Nazaret
te informeren. Het biedt geen enkel bewijs voor haar beweringen over de
bijbelse geschiedenis. Haar talrijke historische fouten weerspiegelen een
onvolledige kennis van de bijbel.
De islam eigent de
geschiedenis van joden- en christendom toe
Toen Mohammed de naam van Allah verbond aan de religieuze
geschiedenissen van joden- en christendom, was dat een weg om deze voor de
islam op te eisen. In het licht van latere gebeurtenissen, kan de bewering dat
de islam de oorspronkelijke religie was, en dat alle voorgaande profeten
moslims waren, worden bezien als een poging om de geschiedenissen van de andere
religies tot de islam toe te eigenen. Met als gevolg om het christen- en het
jodendom van hun eigen geschiedenissen te beroven.
Bedenk eens dat veel bijbelse plaatsen, zoals de graftombes van de
Hebreeuwse Aartsvaders en de Tempelberg, door de islam als moslimplaatsen
worden opgeëist, en niet als joodse of christelijke. Bovendien dat de koran ons
vertelt dat Abraham een moslim was. Onder islamitisch heerschappij dienen
alle joden en christenen van die plaatsen verbannen te worden.
De plaats van joodse
geschriften in het christelijke geloof is totaal verschillend van de plaats van
de bijbel in de islam
Er is een fundamenteel verschil tussen christelijke opvattingen
over de joodse geschriften en islamitische opvattingen over de bijbel.
Christenen aanvaarden de Hebreeuwse geschriften. Zij waren de geschriften van
Jezus en de apostelen. Zij waren de geschriften van de eerste kerk. Het gehele
christelijke geloof en de christelijke praktijk steunen op hen. Christelijke
kernbegrippen als Messias (Grieks Christos), Geest van God, Koninkrijk
van God en redding zijn diep geworteld in de Hebreeuwse bijbeltradities.
Wij willen ook opmerken dat christelijke seminaries aanzienlijke
tijd besteden aan het bestuderen van de Hebreeuwse geschriften. Dit vormt een
integraal onderdeel van de training in de christelijke bediening. De Hebreeuwse
geschriften worden in vele kerken wereldwijd iedere zondag (vertaald) gelezen.
Daarentegen is de islamitische behandeling van de bijbel één van
totale ontkenning. Hoewel die beweert alle voorgaande profetische openbaringen
te bevestigen, is de koran vergeetachtig ten opzichte van de ware inhoud van de
bijbel. De bewering dat christenen en joden weloverwogen hun geschriften
vervalsten wordt gedaan zonder bewijs, en dit dient alleen om de historische
onvolkomenheden van de koran toe te dekken. Moslimgeleerden hebben nauwelijks
weet van de bijbel of bijbelse theologie en blijven daarom onwetend over deze
feiten.
Enkele hedendaagse
moslimgeluiden over Jezus
Yasser Arafat, die een persconferentie gaf aan de Verenigde Naties
in 1983 noemde Jezus de eerste Palestijnse fedayeen die zijn zwaard voerde
(dat wil zeggen: hij was een vrijheidsvechter voor de islam).
Sjeik Ibrahiem Madhi, medewerker van de Palestijnse Autoriteit,
live uitgezonden in April 2002 op de Palestijnse televisie: De joden wachten
op de valse joodse Messias, terwijl wij, met Allahs hulp wachten op Jezus,
vrede zij met hem. Jezus pure handen zullen de valse joodse Messias
vermoorden. Waar? In de stad van Lod, in Palestina.
Auteur Shamin A. Siddiqi of Flushing, New York maakte de klassieke
positie van islam tegenover christendom duidelijk in een recente brief aan
Daniël Pipes, columnist van de New York Post:
Abraham, Mozes, Jezus, en Mohammed waren allen profeten van de
islam. Islam is de gemeenschappelijke erfenis van de joodse-christen-moslim gemeenschap
van Amerika, en de vestiging van het Koninkrijk van God is de gezamenlijke
verantwoordelijkheid van al de drie Abrahamitische geloven. Islam was de dien
(geloof, manier van leven) voor zowel joden als christenen, die het later
verloren vanwege menselijke vernieuwingen. Nu willen de moslims de joden en
christenen herinneren aan hun oorspronkelijke din [religie]. Dit zijn de feiten
van de geschiedenis.
Deze historische ontkenning - door het joden- en christendom te
lijken te bevestigen, maar in feite deze te verwerpen en te verdringen - is een
lynchpin van moslimapologeten. Wat wordt bevestigd is in feite noch christendom
noch jodendom, maar Jezus als een profeet van de islam, Mozes als een moslim
etc. Dit is bedoeld voor de terugkeer van christenen en joden naar de islam,
waarnaar Siddiqi verwijst als hij spreekt over de gezamenlijke
verantwoordelijkheid van joden en christenen om het Koninkrijk van God te
vestigen. Hiermee bedoelt hij dat Amerikaanse christenen en joden moeten werken
aan het introduceren van de sharia en de heerschappij van de islam in de
Verenigde Staten.
Conclusie
Isa (Jezus) van de koran is een product van fabel, fantasie en
onwetendheid. Wanneer moslims deze Isa vereren, hebben zij iemand anders in
gedachten dan de Yeshua of Jezus van de bijbel en de geschiedenis. De Isa van
de koran is gebaseerd op geen enkel erkende vorm van historisch bewijs, maar op
fabels die circuleerden in het Arabië van de zevende eeuw.
Voor veel getrouwe moslims is Isa de enige Jezus die zij kennen.
Maar als men deze moslim-Jezus aanvaart, dan aanvaart men ook de koran: men
aanvaart de islam. Geloof in deze Isa gaat ten kosten van de bewering dat
joden en christenen hun schriften hebben vervalst, een beschuldiging zonder
enig historisch bewijs. Geloof in deze Isa betekent dat veel christelijke en
joodse geschiedenis in feite islamitische geschiedenis is.
De Jezus van de evangeliën is de basis waarop het christelijke
geloof is ontstaan. Door hem te islamiseren, en hem een moslim-profeet te maken
die de koran verkondigt, vernietigt de islam het christelijke geloof en neemt
hij al zijn geschiedenis over. Hetzelfde doet de islam met het jodendom.
In de eindtijd zoals beschreven door Mohammed wordt Isa een
strijder die zal terugkeren met zwaard en lans. Hij zal de christelijke religie
vernietigen en de islam als de enige religie in de wereld maken. Uiteindelijk
zal hij in het laatste oordeel de christenen veroordelen tot de hel vanwege het
geloof in de kruisiging en de menswording.
De laatste handeling van de moslim-Isa weerspiegelt de
islamitische apologetische strategie in relatie tot het christendom. Dat is: de
Yeshua van de geschiedenis ontkennen, en hem te vervangen met een kopie van
Mohammed, zodat niets overblijft dan de islam.
De moslimse plaatsvervangingsgedachte beweert dat de hele bijbelse
geschiedenis van Israël en het christendom islamitische geschiedenis is. Dat
alle profeten, koningen van Israël en Judea, en Jezus, moslims waren. Dat de
mensen van het Boek deze stelling durven uit te dagen is voor een islamitische
theoloog intolerante arrogantie. Joden en christenen zijn dus onteigend van hun
Heilige Geschriften en hun verzoeningsleer.
(Bat Yeor in Islam and Dhimmitude: where
civilizations collide, p.370.)
Niet-christelijke
bronnen
Tacitus (55-120), een beroemd historicus van het oude Rome, schreef
in de tweede helft van de eerste eeuw Christus... kreeg de doodstraf van
Pontius Pilatus, de procurator van Judea in het regentschap van Tiberius; maar
het kwaadaardige bijgeloof, onderdrukt voor een tijdje, brak opnieuw uit, niet
alleen in Judea waar het onheil vandaan kwam, maar ook in Rome. (De Annalen
15: 44)
Suetonius schrijvend rond het jaar 120 vertelt over de onregelmatigheden van de
joden op instigatie van Chrestus tijdens de tijd van keizer Claudius. Dit kan
verwijzen naar Jezus, en lijkt te relateren aan de gebeurtenissen in
Handelingen 18:2, die plaatsvonden in het jaar 49.
Thallus, een seculiere historicus waarschijnlijk schrijvend rond het jaar 52
verwijzend naar de dood van Jezus in een discussie over de duisternis van het
land na zijn dood. Het origineel is verloren gegaan, maar Thallus argumenten
uitleggende wat als een zonsverduisternis leek - worden door Julius Africanus
aangehaald in het begin van de derde eeuw.
Mara Bar-Serapion, een Syriër schrijvend na de vernietiging van de Tempel in
het jaar 70, noemt de eerdere executie van Jezus, die hij een Koning noemt.
De Babylonische Talmud verwijst naar de kruisiging (door het een ophanging te
noemen) van Jezus de Nazirener op de vooravond van het Pascha. In de Talmud
wordt Jezus ook de niet gelegitimeerde zoon van Maria genoemd.
De joodse historicus Josephus beschrijft Jezus kruisiging onder Pilatus in
zijn Antiquiteiten, geschreven rond het jaar 93/ 94. Josephus verwijst ook naar
Jacobus de broer van Jezus en zijn executie tijdens de periode van Ananus (of
Annas) de hogepriester.
Paulus brieven
Paulus brieven werden geschreven in het tijdsbestek van 20 tot 30
jaar na Jezus dood. Zij zijn waardevolle historische documenten, niet in de
laatste plaats omdat ze geloofsuitingen bevatten die ongetwijfeld dateren uit
de eerste decades jaren van de christengemeenschap.
Paulus werd een gelovige in Jezus binnen enkele jaren na Jezus
kruisiging. Hij schrijft in zijn eerste brief aan de Corinthiërs: Want vóór
alle dingen heb ik u overgegeven, wat ik zelf ontvangen heb: Christus is
gestorven voor onze zonden, naar de Schriften, en Hij is begraven en op de
derde dag opgewekt, naar de Schriften, en Hij is verschenen aan Céfas, daarna
aan de twaalf. Dit maakt duidelijk dat het geloof in de dood van Jezus er was
vanaf het begin van het christendom.
De vier evangeliën
De vier evangeliën werden geschreven in de periode 20-60 na Jezus
dood, binnen levende herinneringen aan de gebeurtenissen die zij beschrijven.
De gebeurtenissen die de evangeliën beschrijven vonden voor het
grootste deel in het volle licht van publiek toezicht plaats. Jezus onderwijs
werd gevolgd door grote scharen mensen. Er waren erg veel getuigen van de
gebeurtenissen van zijn leven. Zijn dood was een publieke executie.
Handgeschreven
bewijs voor de bijbel en zijn overlevering
Het handgeschreven bewijs voor de Griekse geschriften is
overweldigend, veel groter dan voor alle andere oudheidkundige teksten. Meer
dan 20.000 manuscripten getuigen van hen. Hoewel er kopieerfouten zijn, die
verwacht kunnen worden van de handen van de overschrijvers, zijn deze allemaal
relatief klein en de basis integriteit van het overschrijfproces wordt
rijkelijk ondersteund.
Verder, toen de Westerse christenen de Hebreeuwse geschriften
bestudeerden tijdens de Renaissance, vonden zij dat zij opvallend dicht
aansloten bij hun Griekse en Latijnse vertalingen die over een periode van
duizend jaar keer op keer vertaald waren. Er waren overschrijffouten, en enkele
kleine veranderingen, maar geen significante domme verzinselen die het verhaal
van Jezuss dood doen verzinnen.
Evenzo, toen de Dode Zee Rollen werden ontdekt, bevatten zij
Hebreeuwse bijbelse boekrollen daterend van voor de tijd van Jezus. Deze komen
ook erg overeen met de oudste Hebreeuwse Masoretische manuscripten van meer dan
duizend jaar later. Opnieuw, geen verzinselen, maar bewijs van het opvallend
getrouw kopiëren.
Conclusie: Jezus van
Nazaret is een historisch figuur
Natuurlijk zijn er gebeurtenissen opgeschreven in verband met
Jezus leven die niet-christenen niet willen aanvaarden, zoals de wonderen, de
maagdelijke geboorte, en de opstanding. Echter, wat zonder twijfel is, is dat
de Yeshua (Jezus) van Nazaret een historisch figuur was. Die leefde, een
menigte volgelingen aan zich bond, en door de Romeinse autoriteiten door
kruisiging geëxecuteerd werd, waarna zijn volgelingen zich zeer snel
verspreiden. Zowel seculiere als christelijke bronnen van die tijd zijn het
hierover eens.
De primaire bronnen voor de geschiedenis van Jezus publieke leven
zijn de evangeliën. Deze werden relatief kort na zijn dood geschreven. Binnen
levende herinnering . En we hebben de indicatie dat deze bronnen als betrouwbaar
in de eerste christelijke gemeenschap aanvaard werden, tijdens een periode
waarin getuigenissen van Jezus leven uit eerste en tweede hand nog beschikbaar
waren.
We concluderen dat elke verklaring over Isa (Jezus) in de koran,
zes eeuwen na Jezus dood gemaakt, tegenover het historische bewijs van deze
bronnen uit de eerste eeuw beoordeeld moet worden, en niet andersom.
De auteur van dit artikel is een Anglicaanse dominee van ST.
Hilarys Anglicaanse kerk Kew. Hij is ook een senior medewerker van de Faculteit
Taalkunde en Toegepaste taalkunde aan de Universiteit van Melbourne, met de
titel professor, en was vroeger het hoofd van die faculteit. Hij heeft enkele
boeken over de taal en de cultuur van de Atjehnesen, een islamitische stam in
Indonesië, geschreven, en werd gekozen in de Australische Academie van
Menswetenschappen in 1992 voor zijn onderzoekswerk. Hij diende als een lid van
het bestuur van deze Academie voor één periode in de jaren negentig.
Nog informatie over de Ramadan en
de feesten in de islam :
Ramadan (wikipedia) : is de negende maand van de islamitische
maankalender. Het is de maand van inkeer, waarop tussen fajr, de dageraad ruim
vóór zonsopkomst, en maghrib, bij zonsondergang, gevast wordt. Een van de
bijzonderste nachten in deze maand is Laylat al-Qadr.
Betekenis
Naar het voorbeeld van de profeet Mohammed
vasten moslims in deze maand gedurende de dag. Dit vasten is een van de vijf
zuilen van de islam. Zieken, zwangere vrouwen, militairen in oorlogstijd, jonge
kinderen, reizigers en alle anderen voor wie het vasten een bedreiging vormt
voor de gezondheid (denk bijvoorbeeld aan mensen met suikerziekte)
of vertragend werkt op herstel van een ziekte zijn echter niet overal verplicht
om te vasten. Naast het vasten kunnen vrijwillig extra gebeden gedurende de
nacht worden verricht. Moslims bidden gedurende deze maand meer om de
geloofsovertuiging te doen toenemen. Naast een maand van bezinning, is ramadan
een maand waarin extra aandacht geschonken wordt aan verdraagzaamheid,
vrijgevigheid, liefdadigheid en saamhorigheid.
Volgens de islam leert vasten de mens
aan zichzelf te bedwingen en kan het eigenschappen aanleren als discipline,
uithoudingsvermogen en vooral zelfbeheersing, en leert het de mens aan de baas
te zijn over begeerten en lusten. Verder zou vasten het inlevingsvermogen in de
armen versterken en het respect in de medemens en God vergroten. Elke dag dat
men vast, wordt als een overwinning gezien.
Na de maand ramadan volgt het
suikerfeest (`id-oel-fitr), dat gevierd wordt met familie en vrienden.
Het vasten
Het vasten wordt sawm (saum) of siyam
genoemd. Dit houdt in dat veel moslims op deze tijden niet eten, drinken, roken
en dat ze zich onthouden van geslachtsgemeenschap. Daarnaast zijn ook liegen,
schelden, kwaadspreken en vloeken tijdens de ramadan extra kwalijk. Een
mogelijke uitleg van het vasten kan als volgt worden gegeven:
Oog: men kijkt niet naar wat
ongeoorloofd is.
Oor: men luistert niet naar verkeerde
praatjes en luistert niet af.
Mond: men roddelt niet en bezigt geen
verkeerd taalgebruik.
Hand: men pleegt geen verkeerde dingen.
Voet: men bezoekt geen verboden
plaatsen.
Voor zieken, zwangere vrouwen, vrouwen
tijdens de menstruatie, soldaten in oorlogstijd, jonge kinderen, reizigers en
alle anderen voor wie het vasten een bedreiging vormt voor de gezondheid of
vertragend werkt op herstel van een ziekte, wordt een uitzondering gemaakt. Zij
hoeven niet te vasten, hoewel het inhalen ervan (indien dat mogelijk is) wel
wordt aangemoedigd.
Zowel 's ochtends vroeg als 's avonds
laat na zonsondergang wordt er door sommigen zeer uitgebreid gegeten. Er zijn
mensen die hier kritiek op hebben, omdat zij vinden dat de ramadan een periode
van vasten, onthouding en bezinning dient te zijn. De ochtendmaaltijd wordt shor
of sohor genoemd, de maaltijd na het vasten iftar.
Veel moslims begroeten elkaar voor en
tijdens de ramadan met ramadan moebarak, ramadan karim of ramadan
mabroek, wat gezegende ramadan betekent. De ramadan keert ieder jaar
terug, en het vasten wordt door volwassenen aangehouden. Het vasten maakt de
periode soms vrij ingrijpend voor het leven van alledag.
Tijdens ramadan wordt doorgaans
geprobeerd de gehele Koran te lezen. Daartoe is de Koran in 30 delen (elk voor
een dag) verdeeld, Djuz genaamd.
Redenen voor het vasten tijdens ramadan
Het vasten ziet men als een vorm van
zuivering van de ziel en gehoorzaamheid aan God.
Het vasten is een van de vijf zuilen van
de islam en is dus verplicht.
Het is mogelijk door het vasten
zelfdiscipline te ontwikkelen en aan zwakheden in het karakter te werken.
Het vasten laat voelen hoe het is om honger
te hebben en helpt daarmee empathie voor minderbedeelden te ontwikkelen.
Instelling van het vasten tijdens de maand ramadan
Volgens de islam is het vasten niet een
innovatie die is ontstaan met de Koran, maar behoort in het beginsel tot de
praktijk van de monotheïsten. De Koran bevestigt slechts dat het zo is. Zoals
met vele andere zaken portretteert de Koran zichzelf als een voortzetting van
het terugkeren naar de oorspronkelijke zuiverheid en het oorspronkelijke doel.
Na de Slag bij Badr werd aan moslims de
plicht gegeven te vasten in de maand ramadan. Het vasten is in de Koran terug
te vinden in soera De Koe 183-185:
O, gij gelovigen, het vasten is u
voorgeschreven, zoals het degenen die vóór u waren was voorgeschreven, opdat
gij vroom zult zijn. Voor een zeker aantal dagen zult gij vasten, maar zij die
onder u ziek zijn, of op reis, vast een aantal andere dagen, er is een losprijs
voor degenen, die niet kunnen vasten, het voeden van een arme. Maar hij, die
vrijwillig goed doet, het zal beter voor hem zijn. Het vasten is goed voor u,
indien gij het beseft. De maand ramadan is die, waarin de Koran als een richtsnoer
voor de mensen werd nedergezonden en als duidelijke bewijzen van leiding en
onderscheid. Wie onder u daarom deze maand beleeft, laat hem daarin vasten.
Maar wie onder u ziek of op reis is, een aantal andere dagen. God wenst gemak
voor u en geen ongemak, en opdat gij het aantal zult voltooien en opdat gij
Gods grootheid zult prijzen, omdat Hij u terecht heeft geleid en opdat gij
dankbaar zult zijn.
Behalve de Slag bij Badr (17 ramadan 2
AH) zijn ook de inname van Mekka (10 ramadan 8 AH) en de verovering van Andalusië
(28 ramadan 92 AH) belangrijke gebeurtenissen die plaatsvonden tijdens de maand
ramadan.
Openbaringen
In de jahiliyya, de pre-islamitische
tijd, trok Mohammed zich, zoals ook anderen van de stam Qoeraisj dat deden, een
keer per jaar terug om in contemplatie te vasten. Deze periode van devotie werd
tahannuth genoemd. Volgens de islam ontving Mohammed tijdens zo'n
periode van bezinning in een grot op de berg Hira zijn eerste openbaring: soera
De Bloedklomp.
Vaststelling van de tijden van ramadan
Het begin van de maand ramadan wordt waargenomen door het zien van de maan
op de vooravond van de eerste dag van de maand. Hierdoor begint ramadan in
verschillende landen vaak op verschillende dagen, omdat de belangrijkste regel
voor het begin van de maand ramadan nog altijd gebaseerd is op het visueel
waarnemen van de maan. Tegenwoordig wordt meestal universeel uitgegaan van Saoedi-Arabië,
vanwege de ligging van Mekka in dit land. Met name de inwoners van de Maghreb
houden vast aan de eigen waarneming, die meestal een dag later is. Daardoor
beginnen en eindigen de bewoners uit dit gebied een dag later. Mensen van
oorsprong afkomstig uit deze gebieden, maar woonachtig in bijvoorbeeld Europese
landen volgen doorgaans de vaststelling vanuit Mekka.
Bij bewolking of mist kan ook een ander
criterium worden gebruikt, namelijk wanneer de maan niet zichtbaar is op dag
29, dan telt men er nog 1 dag bij en komt zo op een ramadan van 30 dagen. Dit
is het maximum, want er zijn geen 31 dagen in de islamitische (maan)maanden.
Met moderne middelen kan ook berekend
worden wat de maanstand op ieder moment in de toekomst is. Als dit als basis
wordt genomen, kan men ruim van tevoren bepalen wanneer ramadan begint. Onder
meer Turkije gebruikt deze methode om begin en einde van de vastenmaand vast te
stellen. Turkse moslims weten daardoor ruim van tevoren wanneer de maand
ramadan begint en eindigt. Andere moslims, waaronder de Marokkaanse, gebruiken
deze methode echter niet.
De dagindeling bij sommige moslims is
dan weer gebaseerd op de zonnestand. De vastendag begint ruim voor zonsopgang
met het uitspreken van de intentie (niyya). Daarna wordt het eerste gebed
van de dag (al-fajr) verricht. De vastendag eindigt bij zonsondergang. Het
vasten wordt verbroken, totdat de volgende dageraad aanbreekt.
Volgens de voorschriften begint het
vasten wanneer men 's ochtends een witte draad van een zwarte kan onderscheiden
(in het licht van de zon). Deze witte draad slaat volgens sommigen op de schemering
(of het eerste licht) dat aan de horizon begint te verschijnen en dus niet
letterlijk het onderscheid tussen een witte en zwarte draad. In Nederland en
België wordt meestal uitgegaan van 12 graden onder de horizon met betrekking
tot de opkomst van de zon, omdat gedurende de zomermaanden de nacht niet donker
genoeg wordt.
Vasten in de poolgebieden
Hoe dichter men bij de polen komt, hoe
lastiger het opvolgen van de letterlijke interpretatie van de Koranverzen over
het onderscheid 's ochtends tussen een witte draad en een zwarte draad wordt.
In de praktijk is dit echter geen probleem, omdat een moslim kan uitgaan van de
situatie van de dichtstbijzijnde plaats, waar dit onderscheid wel duidelijk te
maken is. Het is ook mogelijk zich te richten op de situatie in het moederland,
bijvoorbeeld in de Maghreb, of de situatie in Mekka. Een moslim die zich aan
het begin van de ramadan in bijvoorbeeld Lapland bevindt, zal dan altijd
precies de begintijd van de ramadan kunnen opzoeken. Ook kan de moslim die in
zo'n gebied woonachtig of op vakantie is ervoor kiezen om het etmaal (24 uur)
in vijven te delen (5 gebeden per dag) en te vasten tussen fajr en maghrib.
Ramadan ten opzichte van de westerse kalender
De
islamitische kalender is een maankalender en de eerste dag van een nieuwe maand
is de dag dat de nieuwe maan zichtbaar wordt. Daar een maanjaar 11 tot 12 dagen
korter is dan een zonnejaar, verplaatst ramadan zich net als de andere maanden
in de islamitische kalender door de seizoenen. Hieronder staan de geschatte
data voor ramadan, gebaseerd op de Saoedische Umm al-Qura kalender. Doordat
veel moslims vasthouden aan waarneming van de maan in met name Mekka kunnen de
data in praktijk iets afwijken.
De belangrijkste islamitische feestdagen : uit:
www.beleven.org
Officieel beginnen feest- en gedenkdagen
de voorgaande avond bij zonsondergang, wanneer volgens de Islamitische
maankalender een nieuwe dag begint. De hier gegeven datum is van de 'volle
dag'.
Muharram (Islamitisch Nieuwjaar)
1 Muharram. (september) Op de eerste dag van de
islamitische maand Muharram begint het Islamitisch Nieuwjaar en herdenken
moslims dat de profeet Mohammed en zijn volgelingen in het jaar 622 n. Chr. de
stad Mekka verlieten en naar Medina verhuisden. Het is voornamelijk een
feestdag die gevierd wordt in de moskee. Met Asjoera wordt pas echt nieuwjaar
gevierd. Asjoera (De tiende
dag) begint officieel de voorgaande avond bij zonsondergang.
Asjoera
10 Muharram. (september) Asjoera
is de tiende dag van de eerste maand van het islamitisch jaar: 10 Muharram.
Nadat op 1 Muharram in de moskee het kerkelijke jaar is begonnen, wordt op deze
dag pas echt nieuwjaar gevierd.
Asjoera is een dag van tegenstellingen, er heerst blijdschap om de dingen die
moeten komen en verdriet om de dingen die voorbij zijn gegaan. Het wordt
volgens de islam aanbevolen om een dag te vasten. Het is toch ook een gezellige
dag, want veel mensen zoeken elkaars gezelschap op. Niet alleen in huis, maar
ook op straat.
Op de ochtend van Asjoera kun je beter niet op straat vertonen. Je riskeert
namelijk een nat pak doordat iemand een emmer koud water over je heen kiept, of
je met een waterspuit probeert te raken. Want op Asjoera moet iedereen een bad
nemen. Uit alle kranen van de hele wereld stroomt dan water uit de heilige bron
de Zamzam bij Mekka. Overdag vast je, pas na zonsondergang mag je eten. Het
vasten is een herdenking van de bevrijding van de profeet Moesa - oftewel Mozes
- en zijn volk van de farao. De maaltijd wordt bij sommige stromingen van de
islam gezien als herdenking van de laatste keer dat Noach at aan boord van de
Ark.
Op Asjoera maken islamitische ondernemers de balans op van het afgelopen jaar.
Daarna staan ze 2,5% van hun totale bezit af aan minderbedeelden. Hun gift kan
bestaan uit een som geld, maar kan ook de vorm hebben van geschenken of
levensmiddelen zoals bloem, suiker of olie. Er zijn mensen die op Asjoera een
complete feestmaaltijd aanrichten voor de kinderen uit de buurt. Het afstaan
van bezit, dat Zakaat (religieuze belasting) wordt genoemd, is een van de vijf
pijlers van de islam.
Mawlid an-Nabi (Geboortedag Mohammed)
12 Rabie I (al-awwal)
(november). Geboorte van de profeet. Op deze dag
vieren moslims de geboortedag van de profeet Mohammed: Mevlid Kandili (Turks),
Moeloed an-nabi (Marokkaans) of Milaad en-nabi (Surinaamse en Molukse moslims).
Mohammed werd geboren in ± 570 van onze jaarrekening. Die gebeurtenis wordt
door alle moslims uitbundig gevierd. Er wordt speciaal (zoet) eten bereid en
gezongen en de gelovigen gaan 's avonds naar de moskee. Daar wordt dan
gesproken over de profeet, over het islamitische geloof en er wordt uit de
Koran gelezen.
Regaib Kandili (Nacht van de Wonderen)
Regaib Kandili (Turks) (maart). De
eerste nacht van donderdag op vrijdag van de 7e maand Radjab. Turken herdenken
de ontvangenis van de profeet Mohammed. Ze vasten en staan er in de moskee
uitvoerig bij stil dat de moeder van Mohammed in deze nacht zwanger werd van de
profeet.
Lailat-ul-Meraj
(Hemelvaart Mohammed)
27 Radjab. (april) Hemelreis van de profeet
Mohammed. De 27ste van de islamitische maand Radjab is de nacht van de reis van
de profeet Mohammed van Mekka naar Jeruzalem, en zijn daaropvolgende reis naar
de hemel. Deze miraculeuze gebeurtenis wordt 's avonds in de moskee, in de
'gezegende nacht' herdacht. Al Isra' wal Miraj.
De aartsengel Djibriel (Gabriël) nam Mohammed in Mekka bij de arm, toen deze
lag te slapen voor de moskee. Voor de poort van de moskee stond een wit
rijdier. Het dier, Buraak, had vleugels aan zijn hoeven, waarmee het zich
voortbewoog. Buraak vloog samen met Mohammed en Jibrail naar Jeruzalem. Op de
berg van de tempel stopte Jibrail.
Op het plein boven op de heuvel zaten Mozes, Jesaja, Jezus en nog vele andere
profeten. Na met hen gebeden te hebben klom Mohammed met behulp van een ladder,
een mi'raadj, naar de zeven hemelen. In de zevende, hoogste hemel zag
hij Allah, de allerhoogste. Daarna keerde hij terug naar Mekka, waar niemand
zijn verhaal geloofde.
Deze overlevering heeft ervoor gezorgd dat voor moslims Jeruzalem, na Mekka, de
heiligste stad is.
Moslims vieren deze gebeurtenis door te bidden. In sommige moslimlanden worden
de huizen, de straten en zeker de moskeeën versierd met kleurrijke wimpels en
vlaggen, 's Nachts worden ze feestelijk verlicht met kandelaren en zelfs
olielampen. 's Avonds vinden er in de moskeeën erediensten plaats en komen
sprekers de diepgang van deze heilige avond toelichten. Na de plechtigheid
worden er zoetigheden uitgedeeld. Het grootste deel van de nacht wordt in gebed
doorgebracht en van de gegoede moslims wordt verwacht dat zij wat van hun rijkdom
afstaan ten gunste van hulpbehoevenden.
Het doel van de spirituele hemelvaart van Mohammed was om de status van de
profeet te bevestigen. Moslims geloven dat geen enkel ander menselijk wezen
ooit tot zoiets in staat is. Er wordt verhaald dat zelfs Gabriël, die de
profeet op zijn reis vergezelde, op een bepaald moment moest afhaken en het
volgende opmerkte: "Ik ben genoodzaakt hier te stoppen. Ik kan niet verder
gaan, maar gij, heerser van de wereld en brenger van vrede, voltooi uw
glorieuze opmars."
Soera Al-Israa 17:1 : "Geprezen zij
Hij die Zijn dienaar een reis liet maken van de heilige moskee naar de verste
moskee waarvan Wij de omgeving gezegend hebben om hem iets van Onze tekenen te
tonen. Hij is de Horende, de Doorziende."
Lailat-ul-Baraat (Nacht van de
Lotsbezegeling)
De 14e nacht van de islamitische
maand Sja'baan (mei) wordt
Lailat-ul-Baraat genoemd. Allah stelt in deze nacht vast wie er in het komend
jaar zullen sterven en wie er geboren zullen worden.
Het is een nacht van gebed en meditatie, vergeving van zonden en bepaling van
het lot. Deze gebeurtenis wordt ook wel 'nacht van de vergeving' genoemd, er
wordt aan Allah gevraagd de gestorven hun zonden te vergeven. In de moskee
wordt ook druk gebeden ter voorbereiding van de Ramadan die twee weken later
begint.
Ramadan
1-29/30 Ramadan (mei-juni). Vastenmaand. De Ramadan is de negende
maand in de islamitische kalender. Het is een speciale maand waarin tussen
schemer voor zonsopkomst en zonsondergang gevast wordt. Ramadan wordt daarom
ook wel de vastenmaand van de moslims genoemd. Het exacte begin van de Ramadan
is afhankelijk van het verschijnen van de sikkel van de nieuwe maan.
Het vasten wordt gezien als vorm van zuivering van de ziel en bedanking van
Allah voor alles wat hij gegeven heeft. De Ramadan leert mensen zelfdiscipline.
De moslims voelen en tonen verbondenheid met arme en hongerige mensen elders op
de wereld.
Moslims gedenken dat in deze maand de profeet Mohammed de eerste van de
openbaringen ontving die samen de koran vormden.
Lailat-ul-Qadr (Nacht van de Beslissing)
27 Ramadan (juni). Laylat al-Qadr / Shab-e-Qadr. Dit is
de 27ste en allerheiligste nacht van de islamitische vastenmaand Ramadan.
Openbaring van de koran aan de profeet Mohammed. Ook wel genoemd 'de
waardevolle nacht' of 'nacht van de goddelijke beschikking', soms ook vertaald
als 'nacht van goddelijke maat der dingen'.
Suikerfeest (Eid al-Fitr)
1 Sjawwaal (juni). Op de 1ste dag van de tiende maand,
viert men het Suikerfeest, Eid al-Fitr, het 'feest van het breken van de
vasten'. Het einde van de Ramadan. Het exacte begin is afhankelijk van het
verschijnen van de sikkel van de nieuwe maan. De hier gegeven datum is de datum
van de volle dag. Het Suikerfeest begint op de dag ervoor bij zonsondergang.
Het Suikerfeest, ook wel het kleine feest, (Turks: Şeker Bayramı) is de
uitbundigste gebeurtenis in het islamitisch jaar. Na dertig dagen overdag niet
gegeten, gedronken, gerookt of gevreeën te hebben wordt de traditionele Ramadan
(Vastenmaand) afgesloten.
Op de laatste dag
van de vastenmaand Ramadan gaat vrijwel iedere moslim op de wereld naar een
moskee voor het uitspreken van het feestgebed. Na het gebed omhelst men elkaar
en kan het feest beginnen. Kinderen kussen de hand van hun ouders en brengen
die naar hun voorhoofd. Het feest duurt vaak meerdere dagen, want er wordt aan
veel mensen gedacht c.q. een bezoek gebracht; buren, familie, vrienden, arme
mensen en ook de dode mensen worden niet vergeten. Er wordt wel gezegd dat het
motto van dit feest 'zoet eten, zoet praten' is. Deze dag is dan ook de
gelegenheid om ruzie of conflicten van de afgelopen tijd uit of goed te praten.
Er mag weer overdag gegeten worden en dat wordt dan ook overvloedig gedaan: het
lekkerste. en zoetste eten (Baklava!) wordt op tafel gezet.
Op de ochtend van de eerste dag van de tiende maand, Sjawwal, staan moslims
vroeg op: zij baden zich, trekken schone, eventueel nieuwe kleren aan, en
zorgen ervoor dat ze lekker ruiken. Zo getuigen ze er feestelijk van dat ze een
maand gevast hebben. Na zonsopgang wordt iets gegeten, bijvoorbeeld dadels of
andere zoetigheid, ten teken dat de vasten echt voorbij is. Ook de arme mensen
doen mee met deze gebruiken. Veelal krijgen ze voedsel en soms kleding van de
rijkeren, voor wie het een plicht is voor de armen te zorgen.
Daarna gaan de mensen naar de ontmoetingsplaats, een moskee of een zaal, en in
warme landen een stuk open terrein, om daar naar de preek van de imam te
luisteren; waarmee de Ramadan echt afgesloten wordt. Ook de vrouwen en kinderen
zijn daarbij meestal aanwezig, zoals de profeet heeft aanbevolen. Dan omhelzen
de mensen elkaar, en vergeven zij elkaar eventuele fouten uit het afgelopen
jaar. Ze wensen elkaar een gezegend feest.
De rest van de dag wordt besteed aan familiebezoek en - als dat mogelijk is -
het bezoeken van de graven van ouders en/of kinderen. De profeet heeft gezegd
dat degenen die zon graf bezoeken, gezegend worden bij iedere stap die zij
zetten. Bij de familiebezoeken wordt veel zoetigheid gegeten (niet voor niets
wordt het feest ook Suikerfeest genoemd), en worden er cadeautjes uitgewisseld.
De kinderen delen volop in de feestvreugde, al hebben ze meestal maar enkele
dagen gevast om met de volwassenen mee te doen.
In sommige islamitische landen is er op deze dag vaak kermis, en staan er
snoepkramen op straat. Iedereen probeert aardig te zijn voor andere mensen, en
met een schoon geweten en goede voornemens verder te gaan. Vaak is ook de
tweede dag van de maand Sjawwal nog een feestdag.
Bedevaart naar Mekka (Hadj)
8-12 Dhu 'l-Hijja (augustus). De Hadj is de jaarlijkse bedevaart
naar Mekka die iedere volwassen moslim die daartoe de middelen heeft ten minste
eens in zijn leven moet verrichten. De Hadj vindt altijd plaats in het begin
van de twaalfde maand van de moslimkalender.
De Hadj brengt hem naar de plaats waar Mohammed de islam heeft gepredikt.
Mohammeds 'afscheidsbedevaart' in zijn sterfjaar werd het voorbeeld voor het
huidige hadj-ritueel. De relatie met de persoon van Mohammed is voor de moslim
een belangrijk aspect van de Hadj. Dit blijkt onder meer uit het bezoek dat
veel pelgrims na afloop brengen aan Mohammeds graf in Medina.
Het hadj-ritueel
begint met het aannemen van de ihraam, de gewijde staat van de pelgrim. Dit is
verplicht zodra men het heilige gebied rond Mekka betreedt. De pelgrims, die
tegenwoordig meestal per vliegtuig arriveren, plegen de ihraam bij aankomst
vanaf de vliegtuigtrap aan te nemen. Voor de mannen houdt dat in dat zij
gekleed gaan in twee witte ongenaaide doeken, waarvan de ene om de linkerschouder
wordt geslagen en de andere om de lendenen. Voor de vrouw geldt slechts dat
haar handen en haar gezicht onbedekt moeten blijven.
Tijdens de ihraam moet de moehrim (of moehrima: hij of zij die in gewijde staat
verkeert) zich van seksueel verkeer onthouden. Verder is het scheren en knippen
van haar en nagels en ook het kammen niet toegestaan.
Onmiddellijk na aankomst in Mekka wordt een bezoek aan de Ka'bah gebracht,
waaromheen het plein van de grote moskee ligt. Beginnend bij de zwarte steen
die in de oosthoek van de Ka'bah is ingemetseld en die de pelgrim zo mogelijk
kust of aanraakt gaat hij rechtsom en maakt vervolgens tegen de wijzers van de
klok in een zevenvoudige omgang rond de Ka'bah.
Daarna verricht hij de loop tussen de met de grote moskee verbonden heilige
plaatsen Safa en Marwa eveneens zevenmaal. Dit gebeurt ter herinnering aan
Hagar, die hier radeloos rondliep met haar zoontje Ismaël op zoek naar water en
dit uiteindelijk vond in de bron Zam zam.
Dag van Arafa
9 Dhu 'l-Hijja (augustus). Op de negende dag van de maand Dhu
'l-Hijja (de bedevaartsmaand van de islamitische kalender) is de 'Dag van
Arafa', een grote en belangrijke dag voor de moslims op Hadj (Bedevaart naar
Mekka).
Op de tweede dag, nadat de pelgrims een
preek van de Qadi of rechter van Mekka hebben bijgewoond, begeven zij zich naar
de 20 kilometer ten zuidoosten van Mekka gelegen Vlakte van Arafat, de berg
waar aan Mohammed de Koran werd geopenbaard. De gelovigen die gekleed zijn in
witte Ihraam-kleding verblijven van 's middags tot na zonsondergang op de
Vlakte van Arafat. Daar brengen zij in tenten de nacht door. Dit is een moment
van bezinning en wordt beschouwd als het hoogtepunt van de Hadj. Het verblijven
op de berg Arafat behoort tot de pilaren van de Hadj en dient dus verricht te
worden (het is zelfs de belangrijkste pilaar van de Hadj).
Na deze bezinning wordt een bezoek gebracht aan een steengroeve, waar iedere
bedevaartganger 49 steentjes verzamelt. Deze steentjes worden gebruikt in de
jamrah; de rituele steniging van de duivel, die naar verluidt Abraham zou
hebben verleid geen gehoor te geven aan Gods bevel om zijn zoon te offeren. De
plekken waar de duivel ooit aan Abraham verscheen worden gesymboliseerd door
drie zuilen, waar het dan ook miljoenen steentjes regent.
Offerfeest (Eid al-Adha)
10-12 Dhu 'l-Hijja (augustus). Het Offerfeest (Eid al-Adha,
'Slachtfeest', 'Feest van Ibrahiem' of 'Schapenfeest') is het belangrijkste
feest van de islam. Het duurt drie dagen en wordt gevierd vanaf de 10e dag van
de twaalfde maand van de islamitische kalender. Het wordt niet alleen in de
Hadj gevierd maar tegelijkertijd ook in de rest van de islamitische wereld.
|