Leer
van de Antichrist
Hoofdstuk
8 : Islam, de Koran en Hadiths : deel 2
Twaalf
redenen waarom Moslims de Koran moeten volgen en niets anders dan de Koran door A. Muhammad
1- De Koran bevat
duidelijke instructies aan alle Moslims om alleen de Koran te volgen en alle
hadith te verwerpen. Het Arabische woord hadith betekent alle citaten,
verhalen, gesprekken enz. In enge zin, verwijst het woord hadith naar de
citaten die toegeschreven zijn aan de Profeet Mohammed. De hadith wordt aanzien
door de meerderheid van de traditionele Moslim geleerden om de tweede bron van
wet te zijn na de Koran, ondanks de duidelijke orders die gegeven worden in de
Koran, om enkel de Koran te volgen en alle hadith te verwerpen. De volgende
verzen uit de Koran maken de zaak duidelijk:
6. Dit zijn de tekenen van Allah, die wij naar waarheid aan
u voordragen. In welk woord buiten Allah en Zijn tekenen zullen zij dan
geloven? 45:6
Of hebben ze niet gekeken in het rijk van de hemelen en de
aarde en alles wat Allah heeft geschapen en misschien gedacht dat hun
toegewezen tijd nabij is? Welke
hadith na deze (Koran) geloven ze in? 7:185
Allah heeft de beste hadith laten neerdalen: een Boek
(Koran) dat rechtlijnig is in zijn frequente herhalingen. 39:23
In welke hadith naast dit (Koran) geloven ze
in? 77:50
Of heb je een ander boek waarin je leert? 68:37
Al de bovenstaande verzen bevatten dezelfde duidelijke orders; volg geen andere
bron van religieuze begeleiding en wet dan de Koran.
De Koran heeft al de details die we nodig
hebben:
Zal ik dan een andere Rechter dan Allah zoeken,
terwijl Hij het is Die het Boek (de Koran) tot hen heeft neergezonden als
een uiteenzetting? 6:114
6:114 bevat de duidelijke bevestiging dat:
- Allah de enige wetgever is.
- De Koran al de details heeft.
Verdere bevestiging dat de Koran alle details bezit dat we
nodig hebben wordt gegeven in de volgende verzen:
Voorzeker, in hun verhalen bevindt zich een lering voor de
bezitters van verstand. Het (de Koran) is geen verzonnen Woord, maar een
bevestiging van dat wat daarvóór (aan Boeken) is (geopenbaard) en een gedetailleerde
uiteenzetting van alle zaken en een leiding en genade voor een volk dat
gelooft. 12:111
Er is geen schepsel (dat zich voortbeweegt) op aarde of vogel die met zijn
beide vleugels vliegt, of zij vormen gemeenschappen evenals jullie. Wij
hebben niets achterwege gelaten in het Boek. Vervolgens zullen zij bij hun
Heer verzameld worden. 6:38
En (gedenk) de dag waarop Wij uit iedere gemeenschap een
getuige uit hun midden zullen aanstellen (die) tegen hen (zal getuigen). En Wij
(dan) met jou (o Mohammed) als getuige komen tegen deze (gemeenschap). En
Wij hebben aan jou het Boek (de Koran) neergezonden, als verduidelijking voor
alle zaken en als leiding, genade en verheugende nieuws voor de moslims. 16:89
We lezen ook:
(Dit is het) Boek dat aan jou (o
Mohammed) is neergezonden, dus laat jouw borst daar niet
vernauwd door raken. (Dit Boek is neergezonden) om ermee te waarschuwen. En
(het is) een Herinnering voor de gelovigen. (Zeg o Mohammed:) Volg dat wat
door jullie Heer aan jullie is neergezonden, en volg naast Hem geen
(andere) helpers. Jullie laten je
weinig vermanen. 7:2-3
Opnieuw lezen we in de verzen 7:2-3 duidelijk instructies
om de Koran te volgen en niets anders.
En onder de mensen zijn er (sommigen) die ongegrond
gepraat kopen om (anderen daarmee) te doen afdwalen van de Weg van Allah,
zonder kennis. En zij nemen het (de Verzen uit de Koran) als mikpunt van
spotternij. Zij zijn degenen voor wie er een vernederende Bestraffing is. 31:6
En wanneer Onze Verzen aan hem worden voorgedragen, dan
wendt hij zich hoogmoedig af, alsof hij het niet hoort. Het is alsof er
doofheid in zijn oren is (geplaatst). Kondig hem daarom een pijnlijke
Bestraffing aan. 31:7
De woorden in 31:6-7 waarschuwen tegen ongegronde hadith.
Of hebben jullie een boek waarin jullie studeren? 68:37
In 68:37 is Allah aan het spotten met degenen die andere
boeken hebben dat de Koran die ze volgen.
In welke andere boodschap na deze (Koran) zullen zij dan
nog geloven? 77:50
In 77:50 zien we nog een duidelijke spot die bedoeld is
voor allen die andere teksten volgen dan de Koran.
2- Bovendien werden de
Moslims van tegenwoordig aangemoedigd om te geloven dat ze om de Profeet te
volgen, zijn soenna moeten volgen. Het woord soenna dat gebruikt wordt in de
Koran, betekent de manier van dingen te doen of methodologie. De Koran spreekt
van enkel 1 soenna, die geen vervanging heeft, dat is de Soenna van Allah. Nergens
in de Koran is er enige vermelding van een soenna voor Mohammed!
Soenna (wikipedia) : De soenna in
de islam is de manier van Mohammed zoals die gekend is via
overleveringen over diens leven, de Hadith. Uit al wat Mohammed zei en
deed tijdens zijn leven wordt de soenna afgeleid. De soenna is een van de
vier bronnen van het islamitische recht (Koran, Soenna, Qijas, Idjma).
Mohammed wordt in de islam beschouwd als een gewoon mens,
zonder goddelijke of bovennatuurlijke eigenschappen zoals
toegeschreven aan Jezus in het christendom. Hij wordt echter
door moslims gezien als de perfecte mens, en zijn leven en daden als
een leven dat perfect is in de ogen van Allah. Soennitische
moslims hechten dan ook grote waarde aan het handelen van Mohammed zoals
in de soenna beschreven en trachten hun leven op een even perfecte manier te
leven.
Eerst mondeling overgeleverd en vanaf circa honderd jaar
na het overlijden van Mohammed systematisch verzameld en opgeschreven. Omdat
een wildgroei aan 'overleveringen' dreigde te ontstaan, hebben diverse
verzamelaars in de negende eeuw strenge selectiecriteria ontwikkeld om de authenticiteit van
de overleveringen mee te beoordelen. Bij het formuleren van de sharia (wet
van islam, wet van Allah) werd voornamelijk gebruikgemaakt van zes als
betrouwbaar te boek staande verzamelingen.
De soenna is gebaseerd op zes verzamelingen van Hadith over de
levenswandel van Mohammed en zijn metgezellen, waarvan aan de
Hadithverzamelingen van Al-Boekhari en in mindere mate die
van Moslim Ibn al-Hajjaj de meeste autoriteit wordt toegekend. Minder
aanzien genieten de verzamelingen van Ibn Majah, Tirmidhi,
de Muwatta van Malik en de Soenan van Aboe Dawoed. Pas twee
tot drie eeuwen na de dood van Mohammed heeft de soenna zijn definitieve vorm
gekregen.
Over de sharia : Het brede toepassingsgebied van de sharia vindt zijn oorsprong
in de overtuiging dat de wet in alles moet voorzien wat noodzakelijk is voor
iemands geestelijke en lichamelijke gezondheid. De islam maakt daarbij geen
onderscheid tussen het religieuze en het seculiere leven. Voor moslims zijn
alle handelingen verdeeld in vijf categorieën:
1.
Verplicht (fard, of wadjib) - het doen wordt beloond, het
nalaten bestraft.
2.
Aanbevolen, verdienstelijk (mandoeb, moestahabb
of soenna) - het doen wordt beloond, het nalaten niet bestraft.
3.
Toegestaan (moebah, halal) - doen en laten worden beloond noch
bestraft.
4.
Laakbaar, afkeurenswaardig (makroeh) - het doen wordt niet
bestraft, het nalaten beloond.
5.
Verboden (haram) - het doen wordt bestraft, het nalaten beloond.
Als de handelwijze van Allah met de voorafgaanden. En jij
zult in de handelwijze van Allah nooit een verandering aantreffen. 33:62
Inderdaad bevat de Koran het bevel om de Profeet te volgen.
Om dit te doen, moeten de gelovigen volgen wat de Profeet volgde. De Koran
vertelt ons dat de Profeet Mohammed werd bevolen om niets anders te volgen
dan de Koran dat aan hem werd geopenbaard. Daarom, betekent het volgen van de
Profeet, het volgen van de Koran en niets anders:
Zeg (o Mohammed): Ik ben niet de eerste onder de
Boodschappers, en ik weet niet wat er met mij en met jullie zal gebeuren. Ik
volg slechts datgene wat aan mij is geopenbaard (de Koran) en ik ben
slechts een duidelijke waarschuwer. 46:9 (ook in 10:15).
En Wij hebben het Boek (de Koran) met de Waarheid aan jou
neergezonden, ter bevestiging van het Boek dat daarvóór was (geopenbaard) en om
daarover (over de oude Boeken) te waken. Dus oordeel tussen hen met dat wat
Allah heeft neergezonden, en volg niet hun begeerten in plaats van de
Waarheid die tot jou is gekomen. Voor eenieder onder jullie hebben Wij een
wetgeving en een werkwijze voorgeschreven. En als Allah het had gewild, dan had
Hij jullie tot één gemeenschap gemaakt, maar Hij wil jullie beproeven met dat
wat Hij jullie heeft gegeven. Wedijver dus in (het verrichten van) het goede.
Tot Allah is de terugkeer van jullie allen, dan zal Hij jullie berichten over
datgene waarover jullie (van mening) verschilden. 5:48
De Koran maakt de zaak duidelijk dat de boodschapper volgen
betekent, volgen wat was geopenbaard aan hem. De ware gelovigen volgen wat was
geopenbaard aan de boodschapper:
Degenen die de Boodschapper volgen, de ongeletterde Profeet
die bij hen beschreven staat in de Torah en in het Evangelie. Hij gebiedt hun
het goede en verbiedt hun het slechte. Hij staat hen de goede dingen toe en hij
verbiedt hun de slechte dingen. Hij ontdoet hen van hun zware lasten en van de
ketenen waaraan zij zijn gebonden. En degenen die in hem geloven, hem eren,
hem helpen en het Licht volgen dat met hem is neergezonden, zij zijn
degenen die succesvol zijn. 7:157
In 7:157 wordt het duidelijk dat de Profeet volgen
betekent, het licht volgen dat aan hem was geopenbaard van Allah en dat is de
Koran.
3- De Koran bevestigt dat
de enige plicht van Mohammed (of van een boodschapper) is om Allahs boodschap
te brengen. Boodschappers worden niet gezonden om hun eigen persoonlijke
leerstellingen te verdedigen. Ze worden geroepen om boodschapper van God te
zijn omdat ze een boodschap van God brengen.
Op de Boodschapper rust slechts (de plicht tot) de
verkondiging. En Allah weet wat jullie openlijk doen en wat jullie verborgen
houden. 5:99
Dezelfde boodschap wordt gevonden in 5:92, 16:35, 16:82,
24:54, 29:18, 42:48 en 64:12.
4- Allah beveelt de
gelovigen om God te gehoorzamen en de boodschapper te gehoorzamen, maar Allah
zorgt e rook voor dat de gehoorzaamheid aan de boodschapper verbonden is met
het gehoorzamen van de boodschap dat hij brengt en niets anders. De
boodschapper gehoorzamen betekent niet dat de boodschapper bijkomende
leerstellingen uitbracht buiten de Koran.
De bevestiging dat het gehoorzamen van de boodschapper
verbonden is met het gehoorzamen aan de boodschap die hij bracht (de Koran)
wordt gegeven in het volgende vers:
En gehoorzaam Allah, en gehoorzaam de Boodschapper.
Als jullie je dan afwenden, dan rust op Onze Boodschapper slechts (de plicht
tot) de duidelijke verkondiging (van de boodschap van Allah). 64:12
De gehoorzaamheid aan de boodschapper en de Koran zijn
verbonden in hetzelfde vers.
5- We lezen nooit ergens in
de Koran woorden zoals Gehoorzaam Allah en gehoorzaam Mohammed of gehoorzaam
Jezus, of Mozes. De woorden zeggen altijd de boodschapper. Dit is om de
nadruk te leggen op het feit dat de boodschap van de boodschapper moeten
gehoorzaamd worden en niet zijn persoonlijke woorden.
6- De Koran bevestigd ook
dat Mohammed werd bevolen om geen andere leerstellingen te verkondigen; anders
zou hij zich een ernstige straf van Allah op de hals halen:
(Deze Koran is) een Neerzending van de
Heer van de werelden. En als hij (Mohammed) een aantal (valse) uitspraken over
Ons had gedaan. Dan hadden Wij hem zeker bij zijn rechterhand gegrepen. Vervolgens
hadden Wij zeker zijn aorta doorgesneden. En
niemand van jullie zou dit voor hem kunnen tegenhouden. 69:43-47
7- In
één van de zeer belangrijke verzen van de Koran, lezen we over een getuigenis
waarin God de Profeet Mohammed beval om de volgende boodschap te brengen:
Zeg (o Mohammed): Welke zaak is het grootst in
getuigenis? Zeg: Allah dient als Getuige tussen mij en jullie, en deze Koran
is aan mij geopenbaard, opdat ik jullie en wie het moge bereiken daarmee kan
waarschuwen. Voorwaar, getuigen jullie daadwerkelijk dat er naast Allah andere
goden zijn? Zeg: Ik getuig daar niet van. Zeg: Hij is slechts één God. En
waarlijk, ik distantieer mij van dat wat jullie (Allah) aan deelgenoten
toekennen. 6:19
Allah (Wikipedia) : Een moslim zal vaak Allah laten
volgen door ta'ala, wat de Verhevene betekent, of,
nog uitgebreider soebhanoehoe wataala, veelal afgekort tot: (swt).
Dit kan bijvoorbeeld vertaald worden als geprezen en verheven is Hij.
Het woord 'Allah' wordt in het Arabisch ook vaak gevolgd door 'Akbar', wat
'groter' betekent. Het geheel wordt dan uitgesproken als Allahoe
akbar, hetgeen in dit specifieke geval vertaald wordt als 'Allah/God is de
grootste'.
De bovenstaande woorden vertellen ons dat de Profeet
Mohammed gebruikt werd om de Koran te ontvangen van Allah. In deze getuigenis,
die Allah de grootste getuigenis noemt, vinden we geen vermelding van andere
geschriften dan de Koran.
De lezer van de Koran wordt geacht om zich af te vragen:
Als de hadith van de Profeet een openbaring was die van Allah ontvangen werd,
zoals de verdedigers van de hadith beweren, waarom was deze openbaring niet opgenomen
in de bovenstaande getuigenis?
Deze getuigenis was bedoelt om verkondigd te worden door
Mohammed aan alle mensen. Allah wilde niet dat Mohammed maar een deel van de
getuigenis kreeg, anders zou hij wel gezegd hebben dat er ook andere
geschriften belangrijk waren. Nee, hij kreeg de hele boodschap. Wat met de
referentie naar de Hadith Qudsi (waarvan beweerd wordt dat Allah deze woorden
direct tot Mohammed sprak buiten de Koran)? Zou Allah ons niet vertellen dat
Hij direct tot Mohammed sprak en hem gaf, wat wordt aangenomen een deel te zijn
van de openbaring?
Een openbaring die aan een boodschapper van Allah gegeven
wordt mag niet verward worden met verschillende stukken informatie van een
persoonlijke natuur die Allah heeft geïnspireerd aan Mohammed. We hebben een
voorbeeld in 66:3 : En (gedenk) toen de Profeet in het geheim aan één van zijn
vrouwen (aan Hafsah) een verhaal bekendmaakte, en toen zij (Aϊsja) hierover
berichtte en Allah dit zichtbaar maakte voor hem. Hij (de Profeet) maakte een
deel daarvan kenbaar en hield een deel achter. En toen hij haar (Hafsah)
hierover berichtte, zei zij: Wie heeft jou hierover bericht? Hij zei: De
Alwetende, de Kenner (van het verborgene) heeft mij hierover bericht. Hier
inspireerde Allah aan Mohammed informatie over zijn vrouwen. Deze inspiratie is
verschillend van de openbaring van een schrift. Deze soort inspiratie dat van
een persoonlijke natuur is, was niet in het voordeel van Mohammed alleen en
maakt geen deel uit van de openbaring dat aan de mensen werd gegeven. De
gelovigen moeten de details van dergelijke inspiratie niet kennen om hun
religie te volgen.
Allah inspireert inderdaad alle mensen, en niet enkel Zijn
boodschappers, met verschillende zaken van een persoonlijke natuur. We hebben
het voorbeeld van de moeder van Mozes, toen God haar inspireerde haar baby
(Mozes) in de rivier te werpen en niets te vrezen.
In de Koran, kunnen we geen bewijs zien, 6:19 of iets
anders, van een openbaring die Mohammed gekregen heeft buiten de Koran.
8- De
Profeet Mohammed zelf beval zijn volk om zijn hadith niet te schrijven, dit
wordt gedocumenteerd in de verzameling van Moslim en andere boeken:
"Schrijf niets neer van mij behalve de Koran. Wie er
iets anders schrijft dan dat moet het verwijderen (Ahmed Ibn Hanbal, Vol.
1, blz 171 evenals Sahih Moslim, Boek 42, Numner 7147)
Het is een feit dat de grote meerderheid van Moslims niet weten dat de Profeet
verbood om zijn hadith te schrijven, noch dat de hadith die nu aanwezig is, die
de sahih (authentiek) genoemd worden, geschreven werden meer dan 200 jaar na
Hidjra!
De hidjra (wikipedia) : was
de emigratie van de islamitische profeet Mohammed en zijn
volgelingen van Mekka, waar hij veel met verzet te maken had, naar Jathrib
(Medina) in 622.
De hidjra wordt binnen de Islam zo belangrijk geacht dat ze het
begin van de islamitische jaartelling is en dat aan het begin van
ieder hoofdstuk in de Koran staat aangegeven of het voor of na de hidjra werd
geopenbaard. Het jaar waarin de hidjra plaatsvond werd in 638 (17 AH)
door kalief Omar ibn al-Chattab uitgeroepen tot het eerste jaar van
de islamitische jaartelling. De hidjra wordt meestal herdacht op 8 rabil,
de dag dat Mohammed aankwam in Quba, een plaats nabij Medina (20
september 622).
Mohammeds openbaringen vonden in Mekka niet veel waardering. Zijn
stam, de Qoeraisj, beheerde de Kaaba, een bedevaartsplaats voor
de diverse Arabische polytheïsten. De Qoeraisj waren bang die positie, die voor
hen een belangrijke bron van inkomsten betekende, te moeten opgeven, en kon de
nieuwe religie ook om andere redenen niet waarderen.
In 620 en 621 ontving Mohammed delegaties uit Medina, waarvan de
leden tot de islam overgingen en die de moslims uit Mekka hulp en bescherming
aanboden. Dit stelde de moslims in de gelegenheid om successievelijk naar
Jathrib uit te wijken. Op 26 safar AH 1 (9 september 622), nadat
Mohammeds vijanden hadden besloten om hem gezamenlijk te vermoorden, vertrok
hij uit Mekka. Samen met Aboe Bakr wist Mohammed aan zijn belagers te
ontkomen en vertrok hij 's nachts in zuidelijke richting, om zijn achtervolgers
op een dwaalspoor te zetten. Op 22 rabi' I (1 oktober) vestigde hij zich met
zijn volgelingen in Jathrib, een stad 320 km noordelijker. Jathrib werd
korte tijd later omgedoopt tot Madinat un-Nabi (de stad van de
profeet), waarvan de Nederlandse naam Medina is afgeleid.
9- In de eerste 150 tot 200
jaar na de dood van de Profeet, en volgens zijn orders, was het schrijven van
zijn hadith verboden. Uit de collectie van 6 hadiths die we vandaag hebben, die
aanzien worden als sahih (authentiek), is de eerste die geschreven werd de
collectie van Al-Boekhari. Al-Boekhari werd geboren in het jaar 194 na Hidjra.
Wat betekent dat de eerste van wat aanzien wordt als authentieke hadith (sahih)
werd samengesteld, geschreven werd meer
dan twee eeuwen na de dood van de Profeet!
Zelfs als we de hadith zouden moeten volgen (iets wat
duidelijk verboden is in de Koran), zouden we nog altijd geconfronteerd worden
met de vraag hoe accuraat kan een collectie van uitspraken gedocumenteerd
worden twee eeuwen na de dood van de Profeet?
10- God bevel de Profeet in
de Koran te zeggen dat hij onfeilbaar is in de openbaring die hij heeft
gebracht, maar dat hij dwalingen kan plegen als hij persoonlijke uitspraken doet
en hadith:
Zeg (o Mohammed): Als ik zou afdwalen, dan dwaal ik
slechts ten nadele van mijzelf af. En als ik geleid wordt, dan is het dankzij
datgene wat mijn Heer aan mij openbaart. Waarlijk, Hij is Alhorend, Nabij. 34:50
Ondanks de bovenstaande bevestiging van de feilbaarheid van
Profeet Mohammed, tezamen met zes incidenten in de Koran waar de Profeet door
Allah op zijn plaats werd gezet voor dwalingen die hij had gepleegd, wordt door
traditionele Moslimgeleerden beweert dat Profeet Mohammed onfeilbaar was! De
zes incidenten worden gevonden in 8:67-68, 9:43, 9:113-114, 33:37, 66:1 en
80:1-11.
11- De Koran bevestigt dat
elke Profeet menselijke vijanden en djinn duivels die fantasierijke uitspraken
ineen steken (hadith) en hen toeschrijven aan de Profeet om de mensen te
bedriegen:
Een djinn (wikipedia) :is een
bovennatuurlijk onzichtbaar wezen, dat volgens sommige islamitische geleerden
bezit kan nemen van mensen en ze van hun vrije wil kan ontdoen. Samen met
mensen en engelen zijn djinns volgens de Koran de drie levensvormen
met een bewustzijn gemaakt door Allah.
De djinn komt ook buiten de Koran veelvuldig voor in verhalen, maar
dan als magisch wezen dat wensen vervult. In deze context wordt de naam 'djinn'
vaak vertaald als 'geest'.
In de Koran heeft de 72ste soera als titel: Al-Djinn,
maar uitspraken over deze wezens komen door de gehele Koran voor. Niet alle
djinns worden tot de boze machten gerekend; er zijn ook djinns die bij de goede
machten horen, hetgeen een bredere betekenis van het verwante begrip demon,
of daimon behelst, dan in het westen tegenwoordig gebruikelijk is.
De Engelen zijn geschapen uit licht, daarentegen zijn djinns
geschapen uit een rookloze vlam van vuur. In de Koran zijn er zowel goede als
slechte djinns. Er zijn zelfs smeekbeden die tegen een eventuele aanwezigheid
van een djinn gebruikt kunnen worden. Ze zijn vaak aanwezig op onreine plekken
zoals vuilnisbelten en sterk verontreinigd water. Niet in de djinn geloven is
voor een moslim bijna niet mogelijk, omdat de Koran er in vele verzen heel
duidelijk over spreekt.
Folklore
In de oosterse traditie worden djinns soms voorgesteld als onder de
engelen gesteld en ze zouden daarom niet zoveel macht hebben als zij. Djinns
hebben dan dezelfde vergelijkbare status als in het westen kobolds, trollen,
elfen, feeën, natuurgeesten en ander saterachtige wezens.
Djinns zouden een nieuwsgierige geaardheid hebben; zij vallen
daarom vaak als een soort van kaartenhuis uiteen wanneer zij worden verjaagd
van het "hemelse licht" dat hen ook aantrekt. Allah geeft engelen
hiervoor de opdracht. De slechte djinn (met een slechte intentie) geeft het
opgevangen woord, wat elke keer -in essentie- ergens in de link verbroken
wordt, als roddel door. Een waarzegger kan dit opvangen en proberen te
interpreteren (medium).
Het boven beschrevene zou dan (eventueel) als het fenomeen
"vallende ster" door de mens kunnen worden gezien. Een mens kan niet
trouwen met een djinn. Dit vanwege de geaardheid; onder meer doordat zij zijn
geschapen uit rookloos vuur, terwijl een mens is geschapen uit klei en een
klonter bloed. Djinns vertrouwen elkaar niet; er zijn enkele djinns die groter
zijn of sterker dan andere, bijvoorbeeld de "ifriet". Deze
onderscheidt zich in kracht - in de slechtste betekenis. Djinns kunnen
transformeren en vliegen. Een slang is altijd een djinn, zoals beschreven staat
in de Soenna.
De satan (iblies, sjaitan, de duivel of lucifer) is ook
een djinn; hij is degene die verantwoordelijk is voor de "val" van
Adam en Eva. Zijn intentie is altijd slecht. De satan fluistert in via het
hart, dit in tegenstelling tot de ziel die in handen is van Allah. Er zijn er
onder de djinn die, net als de mens, zich onderwerpen aan de islam en dienaar
zijn van Allah en zijn wetten.
En zo hebben Wij voor iedere Profeet vijanden aangesteld:
satans van onder de mensen en de djinns. Zij werpen elkaar sierlijke woorden
toe om (elkaar) te misleiden. En als jouw Heer het had gewild, dan hadden zij
dit niet gedaan. Dus laat hen en datgene wat zij verzinnen. 6:112
Zodat de harten van degenen die niet in het Hiernamaals
geloven, ernaar (naar de misleiding) neigen en er tevreden over zijn, en zodat
zij (blijven) verrichten wat zij verrichten. 6:113
12- Tenslotte: de Koran
bevat alles dat de ware gelovige nodig heeft, om de volgende redenen:
a- De Koran is compleet en
heeft geen aanvullende bronnen nodig:
En het Woord van jouw Heer is naar Waarheid en
Rechtvaardigheid tot voltooiing gebracht. Niemand kan Zijn Woorden
veranderen. En Hij is de Alhorende, de Alwetende. 6:115
b- De Koran heeft geen
aanvullende uitleg nodig omdat het helder en duidelijk is, gemakkelijk te
begrijpen en het is niet dubbelzinnig:
Alif Laam Ra : Dit zijn de tekenen van het duidelijk
Boek. 12:1
En Wij hebben het (de Koran) slechts middels jouw tong (o
Mohammed) vergemakkelijkt, opdat zij er lering uit zullen trekken. 44:58
c- De Koran heeft geen
verbeterende handleiding nodig en is perfect en herbergt geen tegenstellingen:
Alif Laam Ra : Een Boek waarvan de verzen geperfectioneerd
zijn. 11:1
d- De Koran heeft geen
aanvullende details nodig omdat het reeds volledig gedetailleerd is:
(Zeg o Mohammed:) Zal ik een andere beoordelaar dan Allah
zoeken, terwijl Hij Degene is Die het Boek aan jullie heeft neergezonden en
(het gedetailleerd) uiteen heeft gezet? En degenen aan wie Wij het Boek
hebben gegeven, weten dat het (de Koran) naar Waarheid is neergezonden door
jullie Heer. Dus behoor niet tot de twijfelaars. 6:114
Voor alle bovenstaande redenen, zouden alle Moslims de
Koran moeten volgen, de hele Koran en niets anders dan de Koran.
|