Geest
Ziel Lichaam
artikel overgenomen en aangepast uit: appie.abspoel.nl
God is een Drie-eenheid: Vader, Zoon en Geest. De Zoon is
het lichaam van de Drie-eenheid, de Vader de ziel. En de Geest van de
Drie-eenheid is de Heilige Geest. De Bijbel laat zien dat de mens óók een
drie-eenheid is en de Bijbel zegt dan ook Gen 1:27: En God schiep de mens als
zijn beeld; als het beeld van God schiep Hij hem.
GEEST
Joh 6:63: Het is de geest die levend maakt, het vlees is
van geen nut.
Gen 2:7 laat ons zien dat God de levensgeest geeft door
Zijn adem. Toen boetseerde Jahwe God
de mens uit stof, van de aarde genomen, en Hij blies hem de levensadem in de
neus: zo werd de mens een levend wezen. En in Gen 7:22 lezen we over de
zondvloed: Alles wat levensadem in
zijn neus had, alles wat op het droge leefde, vond de dood.
Vier geesten
De eerste Geest:
natuurlijk kennen wij als kinderen van God de Geest van God, de Heilige Geest.
Rom 8:9 De tweede en derde geest: Prediker 3:21 zegt: Wie bemerkt, dat de adem der mensenkinderen
opstijgt naar boven en dat de adem der dieren neerdaalt naar beneden in de
aarde? We zien hier dat elke mens de geest der mensen heeft en elk dier
de geest der dieren. De vierde geest is de geest van de duivel de
onreine geest, de geest van de antichrist. 1 Joh 4:3: Maar iedere geest, die
Jezus neerhaalt (niet belijdt), is niet van God, en dat is de eigenlijke
antichrist'.
De zeven Gaven van de Heilige Geest
1. wijsheid
2. verstand
3. raad
4. sterkte
5. wetenschap of kennis
6. godsvrucht
7.
vreze des Heren
Wat is de geest van de mens
De geest is dat deel waarmee we omgang hebben met God en
alleen hierdoor kunnen we Hem begrijpen en aanbidden. Het is het verticale
oogpunt naar God toe. Hier verenigt de mens zich met God en communiceert hij
met Hem. De geest kan het lichaam onderwerpen met de ziel als tussenpersoon,
zodat het lichaam God zal gehoorzamen; gelijkerwijs kan het lichaam door de
ziel de geest verleiden de wereld lief te hebben en God ongehoorzaam te zijn.
De gemeenschap met de Heilige Geest
In de Schrift wordt gezegd dat alleen gelovigen, die mensen
waar de Heilige Geest in huist, geestelijk in leven zijn (1 Kor 2:11; Hebr
4:12; Jak 2:26). Ongelovigen zijn geestelijk dood (Ef 2:1-5; Kol 2:13). In de
brieven van Paulus was de geest een spil voor het geestelijke leven van de
gelovige. De geestelijke dood is ingetreden met de zondeval.
Waaruit bestaat de geest der mensen
De menselijke geest is samengesteld uit drie delen: geweten, intuïtie en Godsverlangen.
- Het
geweten stelt ons in staat
om te onderscheiden tussen goed en kwaad. Het is het zogenaamde stemmetje
van binnen, dat dingen veroordeelt, die wij vaak met redeneren en
argumenteren willen rechtvaardigen.
- Echt
innerlijk weten en kennen, aanvoelen vindt plaats door onze intuïtie, ons verstand helpt ons
alleen daarbij om het te begrijpen.
- De
functie van het Godsverlangen
in de menselijke geest: Maar er
zal een uur komen, ja het is er al, dat de ware aanbidders de Vader zullen
aanbidden in geest en waarheid. De Vader toch zoekt mensen die Hem zo
aanbidden. God is geest, en wie Hem aanbidden, moeten Hem in geest en
waarheid aanbidden. Joh 4:23-24
De geest verduisterd
Ef 2:1-2: En gij
die dood waart door uw afdwalingen en uw zonden,2waarin gij eertijds hebt geleefd volgens de god van deze wereld,
de heerser over het machtsgebied van de lucht, de geest die nog altijd aan het
werk is onder de weerspannigen.... Vóórdat de gelovige wordt
wedergeboren is de geest ondergeschikt aan de ziel, want waar het verstand, het
gevoel en de eigen wil toenemen, worden het geweten, de intuïtie en het
Godsverlangen zó verduisterd, dat men die grotendeels het zwijgen heeft
opgelegd. Het gevolg: egoïsme, geldingsdrang, jezelf bewijzen door status, geld
en macht.
Door
de Heilige Geest kunnen wij wedergeboren worden
1 Kor 12:13: Wij allen, Joden en heidenen, slaven en
vrijen, zijn immers in de kracht van een en dezelfde Geest door de doop een
enkel lichaam geworden en allen werden wij gedrenkt met een Geest.
Praktisch gezien zijn wij (door de geest der mensen) dood,
maar de Heilige Geest laat door onze bekering onze geest opnieuw geboren worden!
Onze geest gaat opnieuw leven. Gal 2:20: Ikzelf leef niet meer, Christus is het
die leeft in mij. Voor zover ik nu leef in het vlees, leef ik in het geloof in
de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zichzelf heeft overgeleverd voor
mij.
ZIEL
De
ziel slaat niet alleen op het immateriële deel van de mens, maar ook het
materiële deel. In tegenstelling tot het hebben van een geest, is de mens een
ziel. Het woord ziel betekent in de meest voorkomende betekenis leven. Zodra
een menselijk lichaam in wording de geest van de mens ontvangt, ontstaat er een
ziel, een persoon. De ziel is het ik van de mens, zijn persoonlijkheid, het
zelfbewustzijn en de ziel omvat: karakter, gevoelens, emoties, verstand,
gedachten, idealen, keuzen, inzicht, beslissingen, liefde enz. Dit is het
horizontale oogpunt naar de wereld. De drie belangrijkste vermogens van de
mens, die samen zijn persoonlijkheid, zijn eigen ik vormen, zijn de wil, het
verstand en het gevoel.
Met de wil maken wij onze plannen, voornemens, beslissingen
en keuzen. Met de ziel gaf de Eeuwige ons een vrije wil om onze eigen keuzen te
maken: of we iets doen of weigeren dat te doen. Zonder deze eigen wil zou de
mens net een robot zijn, een machine. Iets wat geen eigen wil heeft, zoals een
apparaat, wordt dan ook niet voor niets zielloos? genoemd.
Het verstand geeft ons het vermogen tot zelfstandig denken.
Het verstand is de bron van wijsheid en kennis.
Zonder het gevoel zouden we hard als steen of koud als ijs
zijn. Al dit laat ons zien, dat de ziel ons eigen ik of ego is.
Wie hebben een ziel?
Heeft de Here God Zelf een ziel? Laten we de Bijbel aan het
woord laten: Jes 1:14: Uw nieuwe maan
en uw feesten haat Ik met heel mijn ziel
God heeft dus inderdaad een
ziel. Hebben dieren ook een ziel? Vaak gaan mensen ervan uit dat het verschil
tussen mens en dier zou zijn, dat het dier geen ziel heeft. De Bijbel spreekt
echter anders, hoewel in nieuwere vertalingen het woord nefesh, wat vertaald
dient te worden met ziel als het om dieren gaat vaak werd vertaald met
wezens. Maar we lezen in de Statenvertaling in Gen 1:20-21: En God zeide: Dat de wateren
overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen
En God schiep de
grote walvissen, en alle levende wemelende ziel en in vers 24 En God zeide: De aarde brenge levende
zielen voort In Lev 17:10-44 lezen we dat het bloed van dieren niet
gegeten mag worden, omdat de ziel in het bloed is.
Gehoorzaam of ongehoorzaam
Als de ziel van de mens God wil gehoorzamen, zal hij de
geest toestaan om over de mens te heersen. Je doet dan niet meer iets in de
eerste plaats vanwege je verstand of door een emotie, maar door de geest die
het je ingeeft. Dit kan alleen bij een nederig mens, een mens met een nederige
ziel. Als- en zolang- de ziel rebelleert kan de geest niets doen. De ziel kan
namelijk ook bewust de geest onderdrukken (wij zeggen dan bijvoorbeeld je
geweten het zwijgen opleggen). Dit is de vrije wil, die elk mens gekregen heeft.
Hij bezit een eigen wil en kan ervoor kiezen Gods wil te volgen, òf Hem te
weerstaan en in plaats daarvan satans wil te volgen.
Kenmerken
van een ziel
Matt
10:28: Weest niet bevreesd voor hen die wel het lichaam kunnen doden maar niet
de ziel; vreest veeleer Hem die en ziel en lichaam in het verderf kan storten
in de hel. Hier komt de onsterfelijkheid van de ziel aan bod en de ziel kan
pijn lijden in de Hel.
Door
de zondeval is de mens geneigd tot zonde. De mens is kwaadaardig van aard en
zijn ziel is als gevolg daarvan verdorven.
Hart
In de
Bijbel wordt ook nog gesproken over het hart. Dit deel maakt ook onderdeel uit
van het innerlijke van een mens, net zoals de geest en de ziel. Hier volgt een
summiere bijdrage van Maarten te Hennepe uit zijn website www.herschepping.nl onder 2 De Schepping en dan "menselijk wezen". Daar kunt u
gedetailleerd bekijken wat de mens kenmerkt: geest-hart-ziel-lichaam. De moeite
waard om te lezen!!!
De Bijbel
gebruikt de termen 'hart' en 'geest' soms in dezelfde betekenissen; bij 'geest'
ligt de nadruk op de relatie met de geestelijke wereld buiten ons; bij 'hart'
ligt de nadruk meer op de kern van de menselijke persoonlijkheid en het
raakvlak met de menselijke ziel.
In de
ziel onderscheiden we vier belangrijke functies: het verstand en het
gevoel, waarmee we indrukken van buitenaf innerlijk kunnen verwerken en de wil en het gedrag, waarmee we beslissingen nemen en uitvoeren.
In het
hart onderscheiden we ook vier belangrijke functies: geweten, gemoed, loyaliteit en levensstijl die elk in het verlengde
liggen van de vier genoemde functies van de ziel. Ze liggen dieper in onze
persoonlijkheid en we zijn ons veel minder bewust van wat daar gebeurt. Wel
motiveren en ondersteunen ze de functies van de ziel.
LICHAAM
Het lichaam is wat de mens voor zijn omgeving zichtbaar
maakt. Het lichaam is de verbinding met wat om ons heen gebeurd.
De beenderen
Volgens Joodse opvattingen zijn de beenderen het
belangrijkste deel van het lichaam, het skelet. In het oude Israël werd de dode
eerst in een grafkamer gelegd tot het vlees verteerd was en pas daarna werden
de beenderen in een kist gedaan en tijdens een plechtigheid in het definitieve
graf ter aarde besteld. Mijn gebeente
was voor U niet verholen, toen ik in het verborgene gemaakt werd Ps
139:15.
De
Joden kennen 3 toestanden van de ziel uit: www.trouw.nl
Elisa Klaphech : Nefesj is verbonden met de natuur. Alle
dieren hebben een nefesj, planten ook, en natuurlijk de mensen. In nefesj zit
ons karakter, door God gegeven. Het tweede stadium is roeach, de geest. Die
staat dus niet tegenover de ziel, maar is onderdeel van de ziel. Roeach sluit
ook de intellectuele geest in. Het is verbonden met het paradijs, waar Adam en
Eva aten van de boom der kennis van goed en kwaad. Alleen mensen hebben dit
stadium van de ziel, dieren en planten niet. Het derde en hoogste stadium is
wat we nesjama noemen, de ziel in haar goddelijke aspect. Elke dag gaat de ziel
door die stadia heen. En ook als we sterven, gaat onze ziel door die drie
stadia - maar deze keer op een volledige manier: van nefesj naar het paradijs,
door het stadium van de roeach.
|