H. Louis de Montfort over demonische bezetenheid, zonde en de kracht van de Rozenkrans
H.
Louis de Montfort over demonische bezetenheid, zonde en de kracht van de
Rozenkrans :
Wat de Rozenkrans ons brengt:
1 De Rozenkrans brengt ons een perfecte kennis van Jezus
Christus
2 Het zuivert onze zielen van zonde
3 Het brengt ons de overwinning over al onze vijanden
4 Het maakt de praktijk van deugden gemakkelijk
5 Het zet ons in vuur en vlam met de liefde van Onze Heer
6 Het verrijkt ons met genaden en verdiensten
7 Het voorziet ons van hetgeen dat nodig is om alle
schulden aan God en aan de naasten te delgen
8 Het verkrijgt alle soorten genade van God
De kennis van Jezus Christus is een wetenschap
van Christenen en de wetenschap van redding. De H. Paulus zegt dat het alle
wetenschappen van de mens overtreft in waarde en perfectie:
1 Omwille van de goddelijkheid van zijn onderwerp, die de
God-mens is, in vergelijking met het hele universum die maar een druppel dauw
is of een zandkorrel
2 Omwille van zijn nut voor ons; menselijke wetenschappen
vullen ons met de wind en de leegheid van hoogmoed
3 Omwille van zijn noodzaak; want niemand kan gered worden
zonder de kennis van Jezus Christus. Een persoon die niets kent van een
wetenschap kan toch gered worden zolang hij verlicht is door de kennis van
Jezus Christus.
Bovendien is het een rozenkrans die ons deze wetenschap
geeft en de kennis van Onze Lieve Heer door meditaties over zijn leven, dood,
lijdensweg en verheerlijking. De Koningin van Sheba was verrukt bij de wijsheid
van Salomon en riep uit: Gezegend is je gevolg en je dienaren die altijd in je
aanwezigheid vertoeven en je wijsheid aanhoren. Maar nog gelukkiger zijn de
getrouwen die mediteren over het leven, deugden, lijden en verheerlijking van
onze Redder. Want door deze kunnen ze perfecte kennis vergaren van hem waarin
eeuwig leven is.
De H. Dominicus begon te prediken en het over de rozenkrans
had, werden de verharde zondaren geraakt en weenden bitter over hun zware
zonden. Jonge kinderen deden ongelofelijke boete. Overal waar hij de rozenkrans
predikte werd zon vurigheid opgewekt dat zondaren hun leven bekeerden en ze iedereen
stichtten door hun boetedoening en de verandering van hun leven. Als je geweten
belast is door zonde, neem dan je rozenkrans en bid ten minste 5 mysteries van
het leven, lijdensweg en verheerlijking van Jezus Christus. En je kunt er zeker
van zijn dat terwijl je deze overweegt en vereert dat Hij zijn heilige wonden
aan zijn Vader in de Hemel zal tonen. Hij zal voor je bemiddelen en berouw en
de vergeving voor je zonden verkrijgen.
Op een dag zei Onze Heer tot de H. Alain de la Roche: Al
was er maar 1 van deze getroffen zondaars die dikwijls mijn rozenkrans bad, dan
zou hij delen in de verdiensten van mijn lijden, en zou Ik zijn advocaat zijn
en zou Ik de gerechtigheid van God verzachten. Dit leven is een voortdurende
oorlog in een serie van bekoringen. We moeten niet strijden tegen strijders van
vlees en bloed maar met de krachten van de hel. Wat beter wapen zouden we
mogelijks kunnen gebruiken om tegen hen te strijden dan het gebed dat onze
grote leider ons heeft geleerd en de begroeting van de engelen die de duivels
op de vlucht doet slaan, zonde vernietigt en de wereld vernieuwt. Welk beter
wapen zouden we kunnen gebruiken dan de meditatie over het leven en lijden van
Jezus Christus. Want de H. Petrus zegt ons dat het met deze gedachte is, dat we
ons moeten wapenen om ons te verdedigen tegen dezelfde vijanden die hij heeft
verslagen en die ons elke dag lastig vallen. Sedert de duivel werd verpletterd
door de nederigheid en het lijden van Jezus Christus, zegt Kardinaal Hughes, is
hij praktisch niet in staat om een ziel aan te vallen die gewapend is met de
meditatie over de geheimen van het leven van Onze Heer. En als hij toch zon
ziel lastig valt dan is hij er zeker van dat hij schaamtevol zal verslagen
worden.
Alain de la Roche (ook Alanus
of Alan) (ook van der Clip, a
Rupe of van Rostock of van Zwolle) op, Zwolle, Nederland;
kloosterling & theoloog; 1475.
Feest 8 september.
Hij was afkomstig uit Bretagne, waar hij volgens zeggen
rond 1428 geboren is. Daar duidt de typisch Bretonse naam Alan (of Alain) ook
op. Van zijn afkomst weet men verder zo goed als niets. Gezien zijn achternaam
vermoedt men, dat hij uit het gehucht La Roche kwam in de buurt van het
Bretonse plaatsje Plouer.
Al op jeugdige leeftijd trad hij in bij de Dominicanen te Dinan (Bretagne). Na
zijn priesterwijding werd hij in 1459 naar Spiers in Duitsland gezonden, het
jaar daarop naar Lille, terwijl hij in het volgende jaar naar Parijs werd
gehaald om er les te geven. Zo snel als de omstandigheden het toelieten, keerde
hij terug naar zijn geliefde plekje in Lille; het dominicaner klooster daar was
aangesloten bij de zogeheten Hollandse congregatie. Van daaruit doceerde hij
theologie in Douai.
Intussen vatte hij een intense devotie op voor het bidden
van de rozenkrans ter ere van Maria. Daarmee greep hij terug op zijn stichter
Dominicus; die had een begin gemaakt met deze devotie, maar in de loop van de
voorafgaande eeuwen was ze steeds meer in onbruik geraakt. Alain bevorderde
hierbij het overwegen van de heilige geheimen van het leven van Onze Heer Jezus
Christus en van Maria; juist zoals dat tot op de dag van vandaag bij het bidden
van het rozenhoedje nog steeds geschiedt. Rond 1470 zou hij in Douai de
Broederschap van de Heilige Rozenkrans oprichten.
Deze vroomheid verspreidde hij met groot enthousiasme, overal waar hij kwam: in
Zwolle, Rostock (Saksen), een aantal Duitse vorstendommen, in Parijs, Picardië
(= Noord-West-Frankrijk) en in zijn vaderland Bretagne.
Hij was een vurig predikant. Zelfs al had hij in vreemde streken steeds een
tolk naast zich nodig, toch bleek hij in staat om de harten van de gelovigen te
verwarmen.
Na verloop van tijd werd hij het slachtoffer van roddel en
tegenwerking. Men beschuldigde hem van drijverij en onverzoenlijkheid: zijn
ijver voor zijn idealen zou de mensen nauwelijks nog vrijheid gunnen. Dit
bracht hem in grote crisis. Hij begon zelfs zijn geestelijk leven en zijn
geliefde rozenkransgebed te verwaarlozen. Volgens sommigen zou hij in die tijd
een verschijning hebben ontvangen van de Heilige Maagd, waarin zij hem zou
hebben bemoedigd. Er stond hem nog veel meer te wachten, want de vijandigheid
was zelfs doorgedrongen tot in zijn eigen orde: zo bleek op een kapittel te
Doornik, waar hij bij was uitgenodigd. Maar in een brief aan de plaatselijke
bisschop verweerde hij zich met verve, en gaf te kennen dat hij in het vervolg
meer dan ooit zou doorgaan met het verspreiden van de devotie tot de rozenkrans
ter ere van de H. Maagd en van haar Zoon, onze Heer Jezus Christus.
Hij stierf op 47-jarige leeftijd te Zwolle in grote
eenzaamheid en in geur van heiligheid. Hij werd bijgezet in de kloosterkerk
aldaar. Op de dag van zijn dood werd in Keulen de eerste rozenkransbroederschap
in het Duitse grondgebied opgericht.
Alain de la Roche heeft enkele vrome werkjes op zijn naam
staan, die vooral handelen over de zegeningen van het rozenkransgebed. Curieus
zijn de 'Preken van de heilige Dominicus, aan Alain geopenbaard': waarin hij
zijn preken Dominicus in de mond legt.++
Doe de wapenrusting van God aan om zo in staat te zijn de
aanvallen van de duivel af te weren. Bewapen jezelf met de wapens van God nl.
de rozenkrans en je zult het hoofd van de duivel verpletteren. Je zult stevig
staan met het oog op al zijn bekoringen. Daarom zijn zelfs een paar rozenkralen
zo verschrikkelijk voor de duivel en waarom de Heiligen de rozenkrans hebben
gebruikt om hem te ketenen en hem uit te drijven uit de bezetenen. Dergelijke
gebeurtenissen zijn meer dan eens genoteerd. De Heilige Alain zegt dat hij een
man kende die wanhopig had geprobeerd om zich te bevrijden van een kwade geest
die in hem huisde, maar zonder succes. Uiteindelijk dacht hij eraan zijn
rozenkrans rond zijn nek te dragen die hem gevoelig verlichtte van het kwaad.
Hij ontdekte dat telkens hij de rozenkrans af deed, de duivel hem kwelde. Hij
besloot de rozenkrans dag en nacht te dragen. Dit zorgde ervoor dat de duivel
vluchtte, omdat hij het niet kon uithouden met zon verschrikkelijke ketting. De
Heilige Alain getuigt ook dat hij een groot aantal van degenen bevrijdde van de
duivel door een rozenkrans om hun nek te leggen.
Priester Jean Amat van de Orde van de H. Dominicus was een
reeks van paassermoenen aan het geven in het koninkrijk van Aragon (spanje)
toen er een jong meisje naar hem gebracht werd dat bezeten was door de duivel.
Nadat hij haar verschillende keren had geëxorciseerd zonder succes, legde hij
een rozenkrans rond haar nek. Toen hij dit gedaan had begon het meisje te
schreeuwen en uit te roepen: Neem het van mij weg, want deze rozenkranskralen
steken en kwellen mij. Uiteindelijk voelde de priester medelijden met het
meisje en nam de rozenkrans weg. De volgende nacht kwamen dezelfde duivels die
het meisje hadden bezeten naar Priester Amat. Ze waren woest en probeerden hem
neer te slaan. Maar hij had zijn rozenkrans in zijn handen en ze konden niets
doen. Hij sloeg hen terug. Ze vluchtten en Jean Amat schreeuwde: Heilige
OLVrouw van de Rozenkrans, kom mij te hulp!
De volgende dag, wanneer hij naar de kerk ging, kwam hij
het arme bezeten meisje terug tegen en een van de duivels in haar begon te
lachen en zei: Wel, broeder, als je je Rozenkrans niet bij had, zouden we je
gevat hebben! Toen deed de goede Priester onmiddellijk zijn Rozenkrans om de
nek van het meisje en zei: Door de gezegende naam van Jezus en deze van Maria,
Zijn Heilige Moeder, en door de kracht van de Allerheiligste Rozenkrans, beveel
ik je, duivelse geesten, om het lichaam van dit meisje te verlaten! En ze
waren onmiddellijk gedwongen om te gehoorzamen, en ze werd van hen bevrijd.
Deze verhalen tonen de kracht van de heilige Rozenkrans. De
Rozenkrans overwint alle mogelijke bekoringen dat de duivelse geesten kunnen
brengen en ook alle soorten zonden omdat de gezegende kralen de duivels
verdrijven.
Bisschop Athanasius Schneider van Kazachstan vertelde aan
LifeSiteNews dat de Katholieke ouders hun kinderen moeten opvoeden in het
geloof :
1.Vervolging als een genade van God moeten
zien, om gezuiverd en gesterkt te worden, en niet alleen als iets negatief.
2.Geworteld moeten zijn in het Katholiek
geloof door de studie van de Catechismus.
3.De integriteit van de familie boven alles
moeten beschermen.
4.Hun kinderen onderrichten in de Catechese
als hun eerste plicht moeten zien.
5.Dagelijks met hun kinderen moeten bidden,
zoals litanieën en de Rozenkrans.
6.Hun huis in een huiskerk moeten
veranderen (heiligenbeelden, prentjes, relikwieën, kruisbeelden, in het huis
rondhangen en zorgen voor goede katholieke lectuur). De kinderen zelf moeten
beschermen door ze gewijde medailles en de rozenkrans rond hun nek te hangen.
7.In de afwezigheid van een priester en de
zondagsmis, een spirituele Communie moeten doen.
8.Hun gezin van een parochie die ketterij
verspreidt, moeten terugtrekken, en een getrouwe parochie opzoeken, zelfs als
je daarvoor ver moet reizen.
9.Hun kinderen van school moeten weghalen
als ze immorele gevaarlijke sekseducatie krijgen.
10.Als ze hun kinderen niet van school kunnen
weghalen, een coalitie van ouders moeten vormen om te vechten voor dat recht.
11.Moeten vechten voor de rechten van de
ouders met de bruikbare democratische werktuigen.
12.Voorbereid moeten zijn voor vervolging in
het beschermen van hun kinderen.
Op het einde zal mijn Onbevlekt
Hart triomferen! OLVrouw van Fatima