HET
BEGIN VAN DE TEKENEN AAN DE HEMEL :
1 De
totale zonsverduistering in Amerika :

Er zal op 21 augustus 2017 een totale zonsverduistering
zijn die in 12 staten in Amerika zal te zien zijn van de westkust naar de
oostkust. Merk op dat er juist 12 staten zijn, net als de 12 stammen zijn in
Israel.

De zonsverduistering van 21 augustus 2017 gaat gepaard met
Rosh Chodesh Elul die het begin is van de 6de maand van het Hebreeuwse jaar. Elul
begint op zonsondergang op 21 augustus. Rosh Chodesh betekent eerste dag van
elke maand in de Hebreeuwse kalender en wordt gekenmerkt door de geboorte van
een Nieuwe Maan. De Nieuwe Maan van Augustus gebeurt op 21 augustus. Het is de
eerste dag van Elul.

De Nieuwe Maan Elul en de zonsverduistering gebeuren op
dezelfde dag.

In de Joodse traditie is de maand Elul een tijd van berouw
in voorbereiding voor de Heilige Dagen van Rosh Hashanah en Yom Kippur.
Elul wordt gezien als een tijd om in zijn hart te kijken en
dichter tot God te naderen als voorbereiding voor de komende Dag van Oordeel
Rosh Hashanah, en de Dag van Verzoening Yom Kippur.
Gedurende de maand Elul zijn er een aantal speciale
rituelen die voorafgaan aan de Hoge Heilige Dagen. Het is dan de gewoonte om elke
morgen de shofar te blazen (behalve op Shabbat) van Rosh Chodesh Elul (de
eerste dag van de maand) tot de dag voor Rosh Hashanah.
shofar of ramshoorn
Het trompetgeschal betekent dat men zijn ziel moet
voorbereiden op de Hoge Heilige Dagen. En Elul is de tijd om vergeving te tonen
en te smeken. Het is ook de gewoonte om psalm 27 elke dag te lezen van Rosh
Chodesh Elul tot Hoshanah Rabbah op Sukkot (in Tishri). Ook wordt de selichot
gebeden (speciale penitentiegebeden).
Zo zal de zonsondergang van 21 augustus (zelfde dag als de
zonsverduistering) de eerste dag van Elul zijn en Elul is een van de Heiligste
maanden met Elul Yom Kippur en Rosh Hashanah al de Heiligste dagen van het
Hebreeuwse jaar.
2 En 33
dagen later is het Grote Teken van Openbaring 12 :

Openbaring 12 : En er verscheen een groot teken aan de
hemel: een vrouw, bekleed met de zon, de maan onder haar voeten en op haar
hoofd een kroon van twaalf sterren. Zij was zwanger en kreet in haar weeën
en barensnood. Toen verscheen aan de hemel een ander teken: een grote,
vuurrode draak. Hij had zeven koppen en tien horens, en op elke kop een
diadeem. En zijn staart vaagde een derde deel van de sterren des hemels weg en
wierp ze op de aarde.
23 september is het Grote Teken van Openbaring 12 en het
gebeurt op het Feest van Trompetten en volgt onmiddellijk na Rosh Hashanah de
Dag van Oordeel.
Het Grote Teken van Openbaring 12 :
De kroon van Maria met 12 sterren : 9 sterren van Leeuw en 3 planeten (Venus, Mars, Mercurius)
Maria zal bekleed zijn met de zon : Maagd zal verduisterd zijn door de zon gedurende de dag
Jupiter (koningsplaneet) komt voor 41 weken Maagd binnen (een normale zwangerschapsduur) - op 23/9/2017 zal Jupiter tussen de benen van Maagd komen : een kind zal meegebracht worden
De maan zal zich onder de voeten van Maagd bevinden

Met een speciale filter van de NASA site is de draak in het
virgo/maagd teken te zien :


Rosh
Hashanah is het Joodse Nieuwjaar dat op 20 september
start en eindigt op de nacht van 22 september en de 7de maand van de
Joodse kalender Tishri inluidt. Rosh Hashanah is ook de Dag van Oordeel.
rosh hashanah
Volgens de Joodse overlevering bestaat er in de hemel een
symbolisch boek, waarin alle daden van de mens staan geschreven. Aan de ene
kant staan zijn goede daden en aan de andere kant zijn slechte. Joodse mensen
geloven dat God op Rosh Hashanah in dit Symbolische boek kijkt en het gedrag
van iedereen afzonderlijk in het afgelopen jaar bestudeert. Is hij een goed
mens geweest? Heeft hij geprobeerd behulpzaam te zijn? Heeft hij iemand
gekwetst, zonder dat hij het wist? God bestudeert alle daden van de mens. De
volle tien Hoogheilige Dagen blijft het hemelse boek geopend. Als de zon
ondergaat op Yom Kippur tekent God het op of Hij schrijft in wat ieders lot in
het komende jaar zal zijn.
Omdat het lot van de mens met bezegeld is vooraleer Yom Kippur ten einde loopt,
proberen Joodse mensen vanaf Rosh Hashanah betere mensen te worden. Zij
proberen tot inkeer te komen, dat wil zeggen, zij trachten zich alles te
herinneren wat zij in hun leven verkeerd hebben gedaan, om dan hun leven te
kunnen beteren. Door hun berouw hopen zij ingeschreven te worden voor een beter
leven.
Het is een heel ernstige en een heel heilige tijd. Omdat Rosh Hashanah zo'n
heilige tijd is, brengen Joodse mensen vele uren biddend in de synagoge door.
Veel Joden dragen eenvoudige witte kleren om zichzelf te herinneren aan de
heiligheid en de zuiverheid van de tijd. De gebeden die zij zeggen uit een
speciaal Rosh Hashanah gebedenboek, zijn oud en mooi en als gedichten
geschreven. Soms worden ze als liederen gezongen. Dezelfde sjofar die in de
maand Elul iedere morgen éénmaal werd geblazen, klinkt meer dan honderd keer op
de dagen van Rosh Hashanah. Scherp en trillend klinken de lange en de korte
stoten. Zij versterken de heilige gevoelens van die tijd.
Op Rosh Hashanah lezen Joodse mensen dat deel van de Bijbel
dat over het offer van Isaäc gaat. Het vertelt hoe God aan Abraham het bevel
gaf zijn zoon Isaäc te nemen, zijn enige zoon die hij zo diep liefhad, om hem
aan God te offeren. Abraham had een groot geloof in God en trof voorbereidingen
om te voldoen aan Zijn bevel. Hij nam de jongen en bracht hem naar een
verafgelegen plaats en hij bouwde het altaar zoals God bevolen had. Toen hij
het mes ophief, hoorde Abraham Gods stem die hem zei zijn zoon geen kwaad te
doen. Hij moest in zijn plaats een dier offeren.
Toen Abraham om zich heen keek, bemerkte hij een ram die met zijn horens
vastzat in het struikgewas. Deze ram zou Abrahams offer zijn aan God. Tot op de
dag van vandaag herinneren Joodse mensen zich Abrahams grote geloof in Gods
eigen wegen als zij de shofar, de ramshoorn, horen.
Op Rosh Hashanah zijn er allerlei interessante gebruiken. Het speciale
feestbrood, de challa, dat gewoonlijk de vorm van een vlecht heeft, wordt ter
ere van deze feestdag rond gebakken, zoals het huisje van een slak. Dat
herinnert de mensen eraan dat het jaar een kringloop is.
Een ander gebruik is het eten van zoetigheid, zoals stukjes appel of challa
gedoopt in honing. Dat is het symbool van een zacht jaar. Een ander gebruik is
het eten van vers fruit van het seizoen na er een gebed over uitgesproken te
hebben. In de namiddag van de eerste dag van Rosh Hashanah wandelen sommige
Joden bij voorkeur langs een stromend water en zeggen dan een speciaal gebed,
Tasjlich geheten. Als zij hun gebed beëindigd hebben, werpen zij broodkruimels
in het water, opdat hun slechte daden net als de kruimels zullen wegdrijven.
En dan valt op 30 september de heiligste dag van het jaar
op de Hebreeuwse kalender, Yom Kippur, of de Dag van Verzoening. Deze dag valt
exact 7 dagen na het Grote Teken van Openbaring 12.
DUS : 33 dagen na de grote Amerikaanse zonsverduistering,
die start op het begin van Elul, gebeurt het Grote Teken van Openbaring 12 die
begint op de 7de maand direct na Rosh Hashanah (Dag van Oordeel) en
7 dagen na het Grote Teken van Openbaring 12 is de heiligste dag, Yom Kippur
(Dag van Verzoening).
Yom
Kippur (Dag van Verzoening) is de heiligste dag van het jaar en
is het hoogtepunt van de 10 dagen van Godsvreze, een periode van inkeer en
berouw dat volgt op Rosh Hashanah, het Joodse Nieuwjaar.
Yom Kippur
Yom Kippur is de heiligste dag van het joodse jaar en
daarmee de belangrijkste joodse feestdag. Op deze dag beslist God over het lot
van de mensen in het komende jaar. Men belijdt zijn eigen en gemeenschappelijke
zonden.
Op Yom Kippur is het verboden om te eten en te drinken, zich te wassen en
seksuele omgang te hebben. Ook mag de orthodoxe jood geen leren schoenen
dragen. Zo laat hij zien dat hij de heiligheid van de aarde respecteert.
De viering van Yom Kippur is plechtig maar niet sober, want het nieuwe jaar
geeft kansen om alles beter te doen. Er wordt gedurende meer dan een etmaal
gevast, zowel wat eten als wat drinken betreft. Het is gebruikelijk op deze dag
naar de synagoge te gaan.
Yom Kippur of Grote Verzoendag wordt als de belangrijkste feestdag beschouwd in
het jodendom. Het was de ene dag in het jaar, dat de hogepriester de
allerheiligste plaats in de tempel te Jeruzalem betrad. Het feest wordt
beschreven in Tenach en dus de Bijbel, in het boek Numeri (Bamidbar) 29:7.
De dag valt op de 10e van de maand Tishri uit de joodse kalender. Doordat dit
een maankalender is, vallen joodse feestdagen zoals Yom Kippur steeds op
verschillende data van de Gregoriaanse kalender. Het joodse etmaal en dus
iedere feest- en gedenkdag loopt van zonsondergang tot zonsondergang, dus heeft
de dag achtereenvolgens een avond, nacht, morgen, middag en namiddag. Men houdt
zich aan beperkingen zoals vasten en niet-werken van begin zonsondergang tot
einde zonsondergang - drie sterren in de hemel - op de volgende dag.
Op de avond van Yom Kippur is er de Kol Nidree-dienst waarop het Kol
Nidree-gebed wordt uitgesproken. In het gebed wordt spijt betuigd over de
verkeerde daden die mensen in het voorgaande jaar hebben gedaan, de zonden ten
aanzien van de Schepper. Het Aramese Kol Nidree betekent letterlijk: alle eden:
men bezint zich ook over alle eden en beloftes waaraan men tekortgeschoten is,
en spreekt de wens uit in het gebed dat waar dit het geval is, dit tenietgedaan
mag worden. Dit betreft nooit geloften die tussen mensen gedaan zijn, zoals
zaken die contractueel zijn vastgelegd, enkel zaken tussen de mens en de
Schepper. Het besef en bekennen van het eigen falen staat tijdens Yom Kippur
centraal.
In de Tenach staat beschreven, dat de hogepriester op deze dag een geitje
offerde, en dat het lot een geitje koos om (symbolisch) de zonden te dragen van
het volk, dat vervolgens de stad uit werd geleid en daar in de woestijn
vrijgelaten werd.
Diensten of onderdelen van de dienst op de dag zelf zijn de Sjachariet, de
Moesaf, de Mincha en de slotdienst, de Ne'ila. Onderdeel van de dienst is de
lezing van het boek Jona: de profeet Jona probeerde onder zijn verplichtingen
ten aanzien van God uit te komen, wat hem niet lukte.
Op Yom Kippur wordt niet gewerkt. Verder wordt er gedurende meer dan een etmaal
gevast, zowel wat eten als wat drinken betreft, en sober geleefd, men onthoudt
zich ook van seksuele omgang. Het is gebruikelijk op de dag naar de synagoge te
gaan, waar een lange dienst wordt gehouden die een groot deel van de dag duurt.
Verder wordt veel witte kleding gedragen als symbool voor onschuld of
zuiverheid. Ergens aan het einde van de dag is er een dodenherdenking. Vaak
worden hierbij ook de slachtoffers van de sho'ah herdacht.
Aan het eind van de dienst in de synagoge bij zonsondergang, de Ne'ila, wordt
na het ne'ilagebed de lang aangehouden tekia op de sjofar geblazen. Hiermee
wordt het feest besloten, en een soort nieuw begin ingeluid.
Het teken van Openbaring 12 valt juist tijdens de 2
heiligste dagen van het Hebreeuwse jaar. Yom Kippur en Rosh Hashanah zijn
gekend als de Hoge heilige dagen van het Jodendom.
3 De
komst van een asteroïde :
13 dagen na de Heiligste dag Yom Kippur, nadert een Asteroïde
2012 TC4 dicht tegen de aarde. Deze asteroïde komt een dag na het Feest van
Tabernakels. Na het Feest van Tabernakels komt de volgende dag Shemini Atzeret,
en dan komt deze asteroïde voorbij.
Asteroïde 2012 TC4 is een Apollo near-Earth asteroïde dat
de aarde dicht zal naderen op 12 oktober 2017. De minimale afstand van 2012 TC4
is ongeveer 4246 mijl van de aarde. Onze Geostationaire satellieten bevinden
zich ongeveer 22300 mijl boven de aarde zodat deze asteroïde beneden deze
satellieten zit. Geostationaire satellieten worden gewoonlijk gebruikt voor
Communicatie zoals radio, tv netwerken, navigatie, een aantal weersatellieten
en verschillende militaire satellieten zoals PAN.
geostationaire satellieten
Er is een hoge mate van onzekerheid over deze asteroïde
omdat ze deze enkel 7 dagen hebben geobserveerd in 2012, tussen 4 oktober 2012
en 11 oktober 2012 en kunnen ze niet zien tot begin september. De exacte
afstand van de dichtste nabijheid is 2017 is moeilijk in te schatten.

Niettegenstaande 2012 TC4 op de Sentry Risk Table staat is
er geen kans op een inslag op aarde voor 11 oktober 2020. De asteroïde wordt
verwacht niet helder genoeg te zijn tot begin september.
Op 11 oktober zullen we net uit Sukkot (Feest van
Tabernakels) zijn dat van de 4de tot de 11de oktober is
en op middernacht zijn we Shemini Atzeret. Op 12 oktober is het Shemini Atzeret
en dat is een Joodse feestdag dat onmiddellijk volgt op het Joodse festival van
Sukkot (Feest van Tabernakels) en dat gevierd wordt voor 7 dagen, en Shemini
Atzeret is letterlijk de 8ste dag. Het is een afzonderlijke Heilige
dag die toch in verbinding staat met de geestelijke aspecten van het festival
van Sukkot (Feest van
Tabernakels). Op 13 oktober valt dan Simchat Thora.
Sukkot
Sukkot, Loofhuttenfeest of feest van tabernakels is een
joods feest dat zeven dagen duurt, en waarbij herdacht wordt, dat de joden
veertig jaren lang in hutten in de woestijn omzwierven.
Veel van de joodse gedenkdagen herinneren aan de gebeurtenissen die in het oude
testament staan. Met Sukkot wordt
herdacht dat het joodse volk 40 jaar door de woestijn moest zwerven. Zij
leefden toen in hutten gemaakt van palmbladeren.
Het loofhuttenfeest is het begin van een 7 dagen durende periode, waarin bij
veel Joodse gezinnen in hun tuin of in hun woning een hut wordt nagebouwd.
Gedurende deze dagen wonen zij hierin, gebruiken er de maaltijden en luisteren
naar de verhalen over de tocht van de joden door de woestijn.
Het feest wordt beschreven in Tenach en dus de Bijbel, in het boek Leviticus 23:33-44.
Het feest begint op de 15e van de maand Tishri uit de joodse kalender. Doordat
dit een maankalender is, vallen feestdagen zoals sukkot niet steeds op dezelfde
data van de Gregoriaanse kalender. De twee dagen die volgen op sukkot zijn ook
feestdagen, namelijk Shemini Atzeret (Slotfeest) en Simchat Torah (Vreugde der
Wet).
Shemini Atzeret
Vaak rekenen mensen deze dagen ook tot het sukkotfeest.
Sukkot is een vreugdevol feest. De periode in de woestijn lag tussen de
uittocht uit Egypte, die met pesach wordt gevierd, en de intocht in het
beloofde land.
Op de twee eerste dagen van sukkot wordt er niet gewerkt. Volgens het gebod
dient men in hutten te verblijven, hiervoor wordt vaak een hut (Hebreeuws: suka,
meervoud: sukkot) in de tuin gemaakt, en het eten van een maaltijd in een
dergelijke hut geldt al als vervulling van het gebod, hoewel het er meer mee
overeenkomt als men, indien mogelijk, erin overnacht, wat ook wel wordt gedaan.
Het dak van de hut moet van takken en gebladerte van bomen en andere
plantaardig materiaal zijn gemaakt, niet van ander materiaal, zoals kunststof.
Verder zijn er nog andere eisen die aan het opzetten van de hut worden gesteld.
De hut wordt versierd met vruchten en groenten. Er wordt een bundeling gemaakt
van een palmtak (loelav) twee wilgentakken (arava) en drie mirretakken (hadas).
Deze gehele bundel wordt ook loelav genoemd. Hierbij wordt een citrusvrucht
(etrog) gevoegd. De loelav vormt een symbool voor vreugde.
Ook tijdens processies worden de etrog en loelav meegedragen. Het is een oude
gewoonte om speciaal op Toe Bisjwat te bidden voor een goede en mooie etrog.
Leviticus 23 : "Op de vijftiende dag van de zevende maand begint ter ere
van de HEER het Loofhuttenfeest, dat zeven dagen duurt. De eerste dag moet je
als heilige dag samen vieren; je mag dan niet werken. Elk van de zeven dagen
moeten jullie de HEER een offergave aanbieden. De achtste dag moet je opnieuw
als heilige dag samen vieren, en ook dan moeten jullie een offergave aanbieden
aan de HEER. Er zal dan een feestelijke samenkomst zijn en er mag niet gewerkt
worden. Neem dit in acht: Op de vijftiende dag van de zevende maand, wanneer je
de oogst van het land hebt gehaald, begint het feest van de HEER, dat zeven
dagen duurt. De eerste dag en de achtste dag moeten voor jullie rustdagen zijn.
De eerste dag moeten jullie mooie vruchten plukken en takken afsnijden van
dadelpalmen, loofbomen en beekwilgen. Zeven dagen lang moeten jullie
feestvieren ten overstaan van de HEER, jullie God. Elk jaar moet dit feest ter
ere van de HEER zeven dagen lang gevierd worden. Dit voorschrift geldt voor
altijd, generatie na generatie. Vier dit feest in de zevende maand. Zeven dagen
lang moeten jullie in hutten wonen, elke geboren Israëliet moet in een loofhut
wonen, om jullie kinderen eraan te herinneren dat ik de Israëlieten in hutten
liet wonen toen ik hen uit Egypte wegleidde."
Op 13 oktober 2017 vieren de Joden de Simchat Thora. In Fatima is dan de 100ste
verjaardag van de laatste verschijning van Maria.
Simchat Thora
Simchat Thora is een vrolijke viering waarbij gedankt wordt
voor de Thora (de Wetten), de eerste vijf boeken van de joodse bijbel. In de
synagoge leest men eerst het laatste hoofdstuk van de Thora en daarna gaat men
meteen verder met het eerste hoofdstuk. Dit geeft aan dat het lezen uit de
Thora nooit stopt. Degene die het laatste hoofdstuk leest, wordt Bruidegom van
de Wet (Chatan Torah) genoemd en degene die het eerste hoofdstuk leest, heet
Bruidegom van het Begin, Chatan Bereesjiet.
Tijdens de dienst worden ommegangen, hakafot, met de Thora-rollen
gemaakt. Met de Thora op de arm gaat men dan al dansend door de synagoge. Ook
kinderen doen hieraan mee. De allerkleinsten worden door hun vader op de
schouders gedragen.
De negende en laatste dag van Soekot is het Simchat Thora. Belijdende joodse
mensen lezen elke week een flink stuk uit de Thora ('de wet', deze bevat de
eerste vijf boeken uit de bijbel). Op deze dag is de hele Thora
(neergeschreven op boekrollen) doorgelezen en doorgeleerd en begint men in de
synagoge weer opnieuw. Of beter gezegd: de Thora wordt verder gelezen, want
elke keer kom je weer nieuwe dingen tegen.
Dit gaat gepaard met een uitbundig feest waarbij de Thora, gehuld in een
feestelijk kleed en versierd met zilver en juwelen, dansend wordt rondgedragen
in de synagoge.
Alle kinderen (ook jonger dan 13) zijn dan welkom, zij zwaaien met vlaggetjes
en over hun hoofden worden (als onder een huwelijksbaldakijn) gebedsmantels
uitgestrekt. Na afloop worden bruidssuikertjes uitgedeeld.
|