De vrijmetselarij
Vrijmetselaars hebben er
niets op tegen dat katholieken lid worden van de vrijmetselaars. Er is enkel de
verplichting dat een lid gelooft in een Opperste Wezen. Er zijn veel loges die
katholieken in hun ledenbestand hebben. In landen waar de katholieken in de
meerderheid zijn hebben de loges bijbels op hun altaren. Samen met een passer
en winkelhaak.
logo
Leerlingen krijgen te horen
dat G voor God of de Grote Geometer (Opperbouwmeester van het Heelal) staat. De
Vrijmetselaars zeggen dat het een God van je keuze kan zijn omdat
vrijmetselarij een universele organisatie of broederschap is van alle
geloofsovertuigingen. De vrijmetselaars gebruiken in hun rituelen de naam
JAHBULON voor hun God. Jah staat voor Jahweh, Bul staat voor Baal en On is de
term die gebruikt wordt in Babylonische mysteries om de godheid Osiris op te
roepen. Het is dus God met een mengeling van heidense goden of demonen.
Katholieken mogen dus niet meedoen met dit occulte genootschap.

De Vrijmetselarij heeft ook
een pluralistische houding ten opzichte van Jezus Christus aangenomen. In het
algemeen zegt de Vrijmetselarij: "Jezus was slechts een mens. Hij was een
van de grote voorbeelden, een van de grote mannen uit het verleden, maar niet
goddelijk en zeker niet de enige weg naar verlossing voor de verloren mensheid.
Hij stond op hetzelfde niveau als andere grootheden in het verleden, zoals
Aristoteles, Plato, Pythagoras en Mohammed. Zijn leven en legende waren niet
anders dan die van Krishna, de Hindoegod. Hij is de zoon van Jozef, niet de
Zoon van God."
In de Vrijmetselarij wordt Jezus Christus niet gezien als de Redder of als God
die in menselijke gedaante naar de aarde kwam. Hij wordt op hetzelfde niveau
geplaatst als alle andere grote profeten, geestelijke leiders en goeroes. De Loge staat niet toe dat de naam Jezus
Christus gebruikt wordt in hun gebeden of rituelen. Wanneer de Bijbel in
ceremonies wordt gebruikt, dan worden alle Schriftteksten die naar Jezus
verwijzen hieruit verwijderd. "Alle gebeden in vrijmetselaarsloges moeten
gericht zijn aan de ene godheid die door alle vrijmetselaars de
Opperbouwmeester des Heelals wordt genoemd."
Bovendien wordt in de hoge
graden van de vrijmetselaars duidelijk dat de ware god van de vrijmetselarij
Lucifer is.
Pike
Albert Pike, een autoriteit
in de vrijmetselarij zegt het volgende: "Wat wij tegen de massa moeten
zeggen is: Wij aanbidden een god, maar het is de god die men vereert zonder
bijgeloof.
Tot u, soevereine groot - instructeur - generaal, zeggen wij dit, opdat u het
moge herhalen tegen de broeders van de 32ste, 31ste en 30ste graden: de
maconische godsdienst moet door ons allen, ingewijden van de hoge graden,
worden gehandhaafd in de zuiverheid van de Luciferiaanse leer.
Als Lucifer niet god was, zou dan Adonai (de christelijke God), wiens daden een
bewijs vormen van zijn wreedheid, verdorvenheid en haat jegens de mens,
barbaarsheid en weerzin tegenover de wetenschap, zouden dan Adonai en zijn
priesters hem belasteren?
Ja, Lucifer is god, en ongelukkig genoeg is Adonai ook god. Want het is de
eeuwige wet dat er geen licht is zonder schaduw, geen schoonheid zonder
lelijkheid, geen wit zonder zwart. Want het absolute kan alleen maar bestaan
als twee goden: duisternis die noodzakelijk is voor het licht om te dienen als
zijn tegenstelling, zoals de sokkel nodig is voor het standbeeld en de rem voor
de lokomotief....
De leer van het Satanisme is een ketterij; en de ware en filosofische
godsdienst is het geloof in Lucifer, de gelijke van Adonai; maar Lucifer, god
van licht en god van het goede, vecht voor de mensheid tegen Adonai, de god van
duisternis en kwaad"
Albert Pike zegt dat de
vrijmetselarij is toegewijd aan Lucifer. De christenen kennen hem als Satan. En
het doel van de vrijmetselarij is de doctrine van Lucifer verspreiden. Zij
beweren dat Lucifer de goede kant is en Adonai, de God uit de Bijbel, kwaad en
duivels.
Hall
Een andere autoriteit is
Manly P. Hall : Wanneer
de Vrijmetselarij leert dat de sleutel voor de strijder op het blok de juiste
toepassing is en de dynamo
van levende kracht, dan heeft hij het mysterie van zijn ambacht
geleerd. De ziedende
energie van Lucifer is in zijn handen en voordat hij stappen
voorwaarts en opwaarts kan nemen, moet hij het vermogen bewijzen om de energie
goed te behandelen.
Een van de geheimen van de vrijmetselarij is dat elke
vooruitgang van graad besloten wordt met een bloedeed. Dat begint met het zweren van trouw aan de
organisatie en de belofte om de geheimen van de orde en die van de
mede-broeders te zullen beschermen tegen de buitenwereld (de belofte om te
liegen) op straffe van dood. Bij het bereiken van een hogere graad wordt een
nieuwe bloedeed afgelegd, die naarmate de broeder in graad stijgt
veelomvattender wordt.
graden van vrijmetselarij
Zo verplichten vrijmetselaars zich om mede-broeders te
zullen
voortrekken bij functieaanstellingen tijdens/na verkiezingen en ingeval van
projectaanbestedingen (corruptie). Met slechts een paar vrijmetselaars aan de
top van vooral de overheid kan het beleid volledig door de vrijmetselaarsorde
gedirigeerd worden. Vanaf al de 8e graad houd deze bloedeed ook in de belofte
dat de vrijmetselaar tot het plegen van moord of hoogverraad bereid is in de
belangen van al zijn broeders gezamenlijk.
Hoe brengen we aan het verstand van nog zovele onwetenden,
dat deze vrijmetselaars dus rechtspraak, politiek, wetenschap en niet te
vergeten pers in de zak hebben?
De vrijmetselarij zegt dat het perfectioneren van het karakter
van het lid bereikt wordt door het stijgen in graden. Als je vooruitgang boekt
in de graden van de vrijmetselarij en de leerstellingen en geheimen van de
vrijmetselarij leert en toepast. Vrijmetselarij leert licht, leven en waarheid
en geeft de nieuwelingen een nieuwe geboorte.
Mackey
Albert Mackey, een gerespecteerd vrijmetselaar, had het
over de initiatie: Daar staat hij zonder onze portalen, op de drempel van zij
nieuw Vrijmetselaarsleven. In duisternis, hulpeloosheid en onwetendheid,
verkeert in dwalingen en bedekt met de smet van de wereldse buitenwereld. Hij
komt vragend aan onze deur en zoekt de nieuwe geboorte, en vraagt om de
ontsluiering die de goddelijke waarheid bedekt voor zijn ogen. De
vrijmetselaar kan een sterfelijk leven leiden door leerstellingen en rituelen.
De vrijmetselarij hoopt door eigen opgedane kennis en de zegening van God tot
de hemelse loge te geraken. Dat is hun versie van de hemel. In de hogere graden
hopen ze op de verlichting van Lucifer. En Lucifer zegt : jullie kunnen als
goden zijn.
De initiatie van de vrijmetselaar : "Initiëren", "Inwijden" heeft
natuurlijk verschillende betekenissen, die trouwens complementair zijn. Het
betekent in de eerste plaats "op de weg zetten", naar een nieuw
vertrek leiden. Initium novae vitae, "het begin van een nieuw leven".
We hebben reeds gezien dat de maçonnieke initiatie niet zozeer een overdracht
van kennis is. Het gaat er eerder om, diegene die in de orde wordt opgenomen,
aan te zetten tot zelfarbeid. De initiatieke ritus van de vrijmetselarij, zoals
trouwens die van talrijke traditionele culturen waar de maçonnieke een variante
van is, stelt zich tot doel de ingewijde "in zichzelf te doen
sterven" om zo een nieuw leven te beginnen. Op deze wijze zet de ritus de
kandidaat ertoe aan om zich te bevrijden van psychologische, ideologische of
andere belemmeringen. Zo kan de weg naar de spirituele verwezenlijking worden
opengesteld.
Het is
uiteraard een spiritualistische daad om via ritualen en symbolen de latente
krachten in de mens op te wekken. Vanuit dit standpunt betekent initiëren de
mens tot een spiritueel avontuur toegang verlenen, hem ertoe aanzetten om zijn
innerlijke krachten te ontdekken en te gebruiken via de lange weg van de arbeid
aan zichzelf die met de hulp van de maçonnieke ritus voor het eerst wordt
betreden. Het ligt voor de hand dat de geïnitieerde een lange weg af te leggen
heeft : voor de vrijmetselaar is het duidelijk dat de initiatieke ritus
geen tovermiddel is en dat, niettegenstaande zijn symbolische en psychische
rijkdom, de mens die hem ondergaat er niet op staande voet nieuwe krachten en
eigenschappen door verkrijgt. De initiatie overbrugt een mensenleven. Rituaal
en symboliek blijven de geïnitieerde inspireren zolang hij zichzelf wenst te
overtreffen. Ritualen verbinden de gemeenschap die ze uitvoeren maar bovenal
stimuleren ze in elk individu een dergelijke affectieve drang dat de krachten
van het onderbewustzijn vrijkomen.
Anderzijds
speelt ook de symboliek een belangrijke rol in het initiatiek proces : de
maçonnieke symboliek is veelzijdig (de bouwsymboliek ontstaan uit de traditie
van de operatieve vrijmetselaren, de symboliek van de verlossing, van het
zoeken naar het sacrale, van de ethische vooruitgang) maar is niet als leerstof
bedoeld doch eerder als een aansporing tot meditatie, tot het formuleren van
een persoonlijke interpretatie van de symbolen. De symboliek is echter noch
willekeurig noch chaotisch.
symboliek
Het
langzame ontcijferingproces leert de vrijmetselaar de mens en de wereld
ontdekken zoals hij zelf is. De weg naar het Licht, de bouw aan de Tempel :
ondefinieerbare begrippen die echter alle in dezelfde richting leiden en
waaraan de vrijmetselaar, in de beslotenheid van zijn meditatie, de betekenis
zal geven die zijn diepste binnenste het dichtst benadert.
De
maçonnieke symboliek nodigt uit om de mens die men in zich draagt op te bouwen
eerder dan hem te negeren, de weg naar het Licht te bewandelen eerder dan in
het niets te stappen, en steeds als scheppend, eerlijk en volhardend
ambachtsman te handelen. Deze symboliek zegt gewoon, en daar ligt de spirituele
optie die hij biedt, dat het Licht IS en dat de mens geen grotere inspanning
moet leveren dan er naartoe te gaan langs de initiatieke weg. Hieruit blijkt
duidelijk dat de initiatieke vrijmetselarij, met dergelijk verheven doel voor,
onmogelijk culturele, politieke of sociale doelstellingen kan nastreven.
|