De innerlijke burcht van Teresa van Avila
In de Innerlijke Burcht, of je eigen geest, beschrijft
Teresa zeven verblijven, die elk een fase van je spirituele ontwikkeling
aangeven. In het laatste, zevende verblijf, wacht Zijne Majesteit, de
Allerhoogste, waarmee het Heilig Huwelijk wordt aangegaan.
Het 1ste
verblijf
Dit is het verblijf van binnenkomst. Het is de eerste stap
die gezet wordt op het spirituele pad. De toegangspoort tot dit verblijf is het
gebed. De zielen die binnenkomen zijn van een waardigheid en schoonheid die
oogverblindend is. Samen met de zielen, komen ook de adders en slangen binnen.
Dit zijn de wereldse zaken die de ziel beletten het licht van Zijne Majesteit te
zien. In dit verblijf dient men zich los te maken van zaken die er niet toe
doen, die de ziel beletten om naar het 2de verblijf te gaan. Wij zouden dit
tegenwoordig zien als het onderscheid wat gemaakt dient te worden tussen materiële
en geestelijke waarden.
Het 2de
verblijf
Weet men in het 1ste verblijf nog niet van het bestaan van
Zijne Majesteit, in het 2de verblijf wel. Maar toch kan men hem niet bereiken
en dat is uiterst pijnlijk voor de ziel. De ziel levert hier een hevig gevecht
met de duivel (dat wat belemmert) en moet blijven volharden. Het is goed om
anderen op te zoeken die ook in de Bucht verblijven. Zij bieden steun en
moedigen aan. Ook ontstaat hier een keuze; zal men gaan, of zal men blijven? De
keuze ontstaat uit de verwarring van de ziel, die niet weet wat te doen. Wees
niet ontmoedigd wanneer ge valt; God zal de val ten goede leiden.
Het 3de
verblijf
Na het gevecht volgt er nu zekerheid over het gekozen pad.
De zielen zijn in dit verblijf bezig met het verkrijgen van zelfkennis door
uren van inkeer. Zij gebruiken hun tijd goed en zijn toegelegd op
naastenliefde. In dit verblijf is er dorheid waardoor de ziel ongeduldig wordt.
Toch moet men hier nederigheid betrachten, volharden in onthechting en zich
volledig overgeven aan God. Zolang men aan zichzelf gehecht is, en niet aan
God, voltrekken zich zware beproevingen. Die beproeving bestaat uit vrede
bewaren in de ziel.
Het 4de
verblijf
Hier roept Teresa de hulp in van God omdat zij zichzelf
niet in staat acht deze fase op eigen kracht goed te verwoorden. Vanaf nu gaat
het om bovennatuurlijke ervaringen die niet met het verstand te begrijpen zijn.
Het beminnen van God staat hier centraal. De ziel treedt in zichzelf of stijgt
boven zichzelf uit. Hier dient men te luisteren, en niet te denken. Het gebed
geeft verruiming van de ziel en bereidt voor op grote ontvankelijkheid voor het
goddelijke. De ziel heeft de status van een zuigende kindje, dus blijf bidden!.
Wanneer men dronken is van het gebed is voorzichtigheid
geboden. Men dient ook te eten, slapen en werken. Omdat de ziel hier zo
opgetild wordt ontstaat het risico tot waanbeelden of andere irreële
ervaringen. Teresa waarschuwt daartegen, en gebiedt om zich in die gevallen
meer te richten op profane zaken.
Het 5de
verblijf
In het 4de verblijf is er het gebed van rust. In dit 5de
verblijf is er het gebed van vereniging. Tijdens dit gebed zijn alle vermogens
met betrekking tot dingen van de wereld en onszelf in een vaste slaap. De ziel
lijkt zich van het lichaam te scheiden om meer in God te zijn. Omdat hier de
vereniging met God plaatsvindt, kan de duivel hier niet komen. Deze vreugde
overtreft alle vreugdes en genoegens.
Hoe weet je nu dat je in dit verblijf bent aangekomen?
Teresa stelt dat God hier de ziel helemaal dom maakt, ze hoort en begrijpt
niets meer. Dan vestigt God zich voor korte tijd in de ziel. Pas daarna wordt
duidelijk dat er een vereniging was. Men voelt een zekerheid die niet bewezen
of begrepen kan worden. Kenmerk van deze vereniging is dat er een grote liefde
wordt ervaren. Zo maar terugkeren naar deze mystieke genade kan niet meer, en
dat veroorzaakt een verscheurende pijn. Wanneer men zo hoog is gekomen, is het
onmogelijk op te houden met groeien.
Het 6de verblijf
Dit verblijf gaat over beproevingen en gunsten. De ziel is
reeds geraakt door de Bruidegom en zoekt eenzaamheid op, waarin zij niets
anders zoekt dan een ontmoeting met Zijne Majesteit. Een ernstige ziekte is de
beproeving die hier plaats kan vinden. God geeft geduld om deze te ondergaan.
De innerlijke pijn is groter dan de lichamelijke pijn. De onuitspreekbare
geestelijke pijnen zijn enigszins te verdragen met uitwendige werken van
naastenliefde.
De ziel bevindt zich weer in grote rust. Gesproken woorden
blijven heel lang en diep in het geheugen geprent. Het verstand kan eraan
twijfelen, maar de ziel voelt grote zekerheid. Deze woorden gaan in vervulling
en dat geeft een Grote Inwendige Vreugde!
Het woord van God vernieuwt als Phoenix de ziel. De deuren
van alle andere verblijven sluiten en alleen het 7de verblijf gaat open. De
geest vlucht, alsof hij het lichaam verlaat. Hij ziet een niet-aards licht,
ziet met de ziel en verstaat de zielentaal. De ziel laat iets verhevens boven
zich uitstijgen. Hier geeft de Bruidegom juwelen aan zijn bruid. Het vuur
ontvlamt in de wil en men ervaart de tegenwoordigheid van God.
Het 7de
verblijf
Hier voltrekt de Vereniging zich. De intuïtie van de ziel
begrijpt de waarheid. Men ziet hier de Heilige Drie-eenheid in een gloed. Deze
3 personen zijn 1 substantie, 1 macht, 1 wetenschap en 1 enkele God.
De Heilige Majesteit gaat vanaf nu nooit meer weg, al ziet
men hem niet. Het verschil tussen de geestelijke vereniging en het geestelijk
huwelijk is als volgt; bij het Huwelijk openbaart Hij zich aan het innerlijke
van de ziel. Dit geeft een diep gevoel van genot en heerlijkheid. Bij de
vereniging kan er altijd nog gescheiden worden, wat bij het Huwelijk
uitgesloten is.
Bij het binnentreden van dit verblijf valt alle beweging
stil. Er is een droefheid omdat de ziel zo weinig kan betekenen voor Hem.
Niets van de andere verblijven dringt hier door. De ziel is
in rust en er is geen sprake van een dor of droog gevoel. Dit geestelijk
Huwelijk dient om daden te doen die Zijne Majesteit behagen.
|