Dr Peter Kreeft - 7 redenen waarom iedereen Katholiek zou moeten zijn
Dr Peter Kreeft 7 redenen waarom iedereen
Katholiek zou moeten zijn
De 7 redenen: Het katholiek geloof : Het is waar, het is
goed, het is schoonheid, de feiten van de geschiedenis bewijzen het, het brengt
heiligen voort, het zorgt dat je naar de Hemel kunt en dat je daar Jezus
ontmoet.
Waarheid, goedheid en schoonheid zijn de drie dingen die
iedereen wil. Dit zijn de drie waarheden waar de ziel oneindig naar verlangt.
We zijn pas tevreden als we deze drie zaken in overvloed hebben. En de drie
theologische deugden: geloof, hoop en naastenliefde die de lijm zijn die ons
aan God kleven zijn het antwoord van de Kerk op de 3 aangeboren verlangens. Hoe
weten we de waarheid? Door geloof. Door het woord van geloof zelf. Hoe weten we
het goede? Door liefde en naastenliefde, dat de essentie van het goede is. Je
kunt het enkel bereiken door het toe te passen. Hoe bereiken we schoonheid? Wat
is het mooiste in de wereld? Onze hoop op oneindige schoonheid in de Hemel. Is
het niet interessant als we een lang verhaal hebben, een novelle of een film
dat we drie figuren hebben, 3 protagonisten, 3 helden en 1 ervan is altijd een
leider.
Een koning of een kapitein. Een andere is altijd een
intellectueel, een wetenschapper of een filosoof. En de derde doet altijd
nederig werk zoals een priester. Een profeet, een priester en een koning. De
drie ambten die God zelf toewees in zijn uitverkoren mensen en in onze zielen.
In het Evangelie : Petrus, Jacobus Johannes. Jezus koos zijn dichtst nabije
band. Johannes is de profeet, de intellectuele, de geest. Petrus is de rots, de
leider, de koning. Jacobus is een praktische moralist. Ze weerspiegelen de
menselijke ziel. En God die de menselijke ziel schiep en die de brandstof nodig
heeft nl. God zelf. Geen andere brandstof volstaat. Daarom zijn de harten
rusteloos zonder dat ze in God rusten. God wil zich storten in deze drie
krachten van de ziel. Hij stort zich uit in onze geest door geloof en onze wil
door naastenliefde en in onze hart of spirituele emoties doet hij door hoop.
Geloof is onze relatie tot waarheid. En goedheid is de
vrucht van geloof. En vreugde is de vrucht tussen de geestelijke gemeenschap
tussen geloof en hoop, tussen waarheid en goedheid, tussen het intellect en de
wil. En de twee grootste schoonheden in de wereld zijn waarheid en goedheid.
Zijn bovenaards. De opperste schoonheid is het gelukzalig visioen van God. De
contemplatie van eeuwige waarheid. En de opperste goedheid op aarde is, het
mooiste dat we ooit hebben gezien is de goedheid van een Heilige. Niets dat we
ooit met onze ogen gezien hebben kan vergeleken worden met de schoonheid van
Kalvarie 2000 jaar geleden. De bloederigste film en tegelijkertijd de mooiste
film is de Passion of Christ.
Waarheid : Waarom moet dat eerst komen? Omdat dat het
absolute is. Zelfs goedheid en schoonheid moet ware goedheid en ware schoonheid
zijn. Veronderstel dat je deze twee andere dingen kunt krijgen nl. goedheid en
schoonheid, ware vreugde en geluk. Stel dat je ze kunt krijgen zonder waarheid
en veronderstel dat je wat van je goedheid en schoonheid moet laten vallen
althans tijdelijk om de waarheid te hebben. Wat zou je kiezen? Stel iemand
vindt een machine uit, het wordt een geluk-machine genoemd en wanneer je in
deze machine loopt, je volledig gelukkig bent, en er zou geen zonde, geen
schuld, geen straf, geen pijn, geen lijden en geen vrees zijn. Je zou alles
hebben, maar geen waarheid. Dan zou het een illusie zijn, een droom. Maar de
illusie zou perfect zijn. En eens je in deze machine bent zou je er niet meer
willen uitkomen. Zou je dan in deze machine binnen gaan? Ik hoop van niet. We willen
er iedere dag een vinden.
Dat is het probleem met onze wereld. Ze gelooft niet in
waarheid. Als je eerlijk bent ga je waarheid eerst plaatsen. Je zult diep in je
binnenste akkoord gaan dat de reden waarom je iets zou geloven de waarheid is. Waarheid
is absoluut. Het is niet het enige, het is de wortel, niet de vrucht.
Naastenliefde en andere dingen zijn de vrucht. Maar zonder de wortel krijg je
de vruchten niet. Maak geen compromissen met de waarheid. Als ik naar de hemel
zou kunnen gaan door 1 enkele leugen, zou ik het niet doen. Want de Hemel
gebaseerd op 1 enkele leugen is de Hel. Het oprechte motief om een katholiek te
worden en dat iedereen Katholiek zou moeten worden is omdat het waar is. En
iedereen heeft waarheid nodig. Maar de waarheid heeft vruchten en 1 van de
vruchten is goedheid. En de essentie van goedheid is naastenliefde. En waarom
waarheid de enige oprechte reden is om het katholieke geloof aan te nemen.
Naastenliefde is de enige ontegensprekelijke reden om
katholiek te zijn. We zijn geroepen om Heiligen te zijn. Het is de betekenis
van leven. Als je dit niet wilt bereiken ben je een mislukkeling in je leven.
Geloof en naastenliefde gaan altijd gepaard. Geloof en de werken van geloof,
die de werken zijn van liefde. De grootste tragedie in de geschiedenis van de
zichtbare kerk is de protestantse reformatie die het radicaal opsplitste dan de
splitsing tussen oost en west in 1054. Want de Oosterse kerk behield alle dogmas
en sacramenten intact. Het protestantisme heeft geleid tot een waaier van
ketterijen en verschillende denominaties. Als je aan een bijbelse protestant
vraagt die het geloof nog niet afgezworen heeft: Wat was de belangrijkste zaak
om Luther te rechtvaardigen om de kerk te splitsen in de protestantse
reformatie? Dan zeggen ze dat Katholieken niet weten hoe naar de hemel te gaan.
Ze geloofden dat ze goede werken moesten doen om naar de hemel te gaan. En
Luther kwam met de rechtvaardiging door geloof.
Zolang je niet zegt geloof alleen is dat in essentie waar.
Maar door geloof alleen is een ketterij door Jacobus weerlegt. Er is geloof en
goede werken nodig. De katholieke kerk excommuniceerde Luther. Maar God deed
een mirakel. De katholieken en de Lutheranen zeiden we geloven allebei in de
Bijbel. We zouden moeten overeen komen. We spreken allebei verschillende talen.
Toen Luther zei een man wordt enkel gerechtvaardigd door geloof alleen,
bedoelde hij alleen naar de hemel gaan. En als je geen tijd hebt voor goede
werken zoals de dief aan het Kruis,kun
je nog altijd naar de hemel. En wat Luther geloofde door geloof was geen
intellectueel geloof, maar wat Katholieken geloven onder geloof, hoop en
naastenliefde. Het leven van God in je ziel.
De Katholieken waren ermee eens. En als Katholieken zeggen
dat je niet gerechtvaardigd bent door geloof alleen. Maar ook goede werken
nodig hebt geloven ze in rechtvaardiging niet alleen naar de Hemel gaan maar
ook een heilige worden. En natuurlijk heb je daar goede werken voor nodig. En
wat katholieken bedoelen met geloof is 1 van de drie theologische deugden, niet
alle drie. Geloof is een daad van de geest, het intellect, opgewekt door de wil
waardoor we alles geloven dat God heeft geopenbaard door de autoriteit van degene
die het geopenbaard heeft. Toen we zagen dat we hetzelfde geloofden door andere
woorden. Er zijn natuurlijke andere dingen waarover niets werd gezegd vb. de
relatie tussen de kerk en de bijbel, en de sacramenten. Er kan geen
contradictie zijn tussen geloof, liefde en goede werken. Dit zijn fundamenten
van het menselijk hart.
We moeten de wereld verenigd hebben in geloof. Je kunt
argumenteren met de bekendste theoloog die ooit heeft geleeft : Thomas van
Aquino. Maar niemand kon argumenteren met Moeder Theresa. Onmogelijk. Zelfs
pro-choice mensen. Moeder Theresa : Jullie rechtvaardigen abortus omdat er
teveel kinderen zijn? Het is als zeggen dat er teveel bloemen zijn. Hoe kun je
zoiets weerleggen? Een van de meest briljante intellectuelen van de 20ste
eeuw Malcolm Muggeridge die een atheist was voor het grootste deel van zijn
leven. Hij was de redacteur van Punch, het humormagazine. Hij werd vrienden met
Moeder Theresa. Er was een mirakel dat hem overtuigde dat ze een heilige was.
Maar hij werd nog geen katholiek, maar Anglicaan. Op een dag was hij rond
Moeder Theresas hospitaal en Moeder Theresa zei: Malcolm, je bent een goed man,
waarom word je geen katholiek?
Malcolm zei: God ziet me hier goed werk doen en je beroemd
maken. God heeft ook goede mensen nodig buiten de Katholieke kerk als in de
katholieke Kerk. En Moeder Theresa maakte een Katholiek van mij door te zeggen.
Moeder Theresa: Dat heeft Hij niet nodig. Dat is de wijsheid van een heilige.
Je kunt niet argumenteren met een heilige.
Wil je de wereld overtuigen? Er is maar 1 manier: door een
heilige te zijn. Zoniet ben je een mislukkeling. De 19e eeuwse
Franse Katholieke schrijver Leon Bloys. Hij zegt: Er bestaat slechts 1 grond
tot droefheid dat we geen heiligen zijn. De hoogste autoriteit in de wereld sprak
in de Bergrede over niets minder. Het bekendste sermoen dat ooit gepredikt
werd. Nochtans is hetgeen Jezus van je verwacht en jezelf immens groot. Je moet
perfect zijn zoals je Vader in de hemel perfect is. Ik weet niet hoe
protestanten ermee omgaan, maar wij geloven in het Vagevuur. Om perfecter eruit
te komen. God is een perfectionist. Hij is oneindig barmhartig en bied je
vergeving aan voor alle zonden in een zondaars leven, maar tegelijkertijd
vraagt Hij perfectie.
Hij is zoals een goede Vader. Hij is streng en goed.
Goedheid en waarheid brengen de grootste schoonheid voort. En dat is onze
opperste vreugde. En we zijn voorbestemd voor niets minder dan vreugde. Geluk
is een tijdelijk gevoel en we moeten iets groters hebben. We moeten iets hebben
dat ons verbaast. Want geluk is de bevrediging van de verlangens die we reeds
hebben. Maar God wil onze verlangens die we niet hebben ook bevredigen. De
hemel wordt niet saai, geluk wel. Jezus in het Evangelie is nooit saai. Hij is
de enige in de geschiedenis die niemand verveelde. Hij verbaast je elke keer.
Hij is nooit exact zoals we zouden verwachten. En zo is de Hemel. God is
telkens iets nieuws voor eeuwig en altijd. We moeten naar dat streven.
Welke waarheden? De fundamentele waarheid waarom ik
katholiek ben geworden was het historisch feit dat Jezus de katholieke Kerk
heeft opgericht. Een christen zijn is God accepteren als je Heer. En als Jezus
zegt: dit is de kerk die Ik gemaakt heb voor jullie, dan neem je het aan. Als
je gelooft de Jezus, de vleesgeworden God is, - zoniet, ben je geen christen
dan geloof je dat Hij de Heer is. Als Christus goddelijk is en Hij 1 zichtbare
kerk heeft opgericht en het de autoriteit gaf te onderwijzen in Zijn naam, zijn
de apostelen de opvolgers van de kerk. En alle christenen geloofden dat voor
1500 jaar. Hoe kan ik er dan buiten staan? Hoe corrupt de pausen ook waren, ze
veranderden de doctrines niet. Dat op zich is een mirakel. Het volgende wat mij
tot katholiek-zijn heeft geleid is het lezen van de heiligenlevens. We zouden
meer tijd moeten doorbrengen met de heiligenlevens omdat ze een
onderwijs-waarde hebben. Vooral voor jonge mensen. Zij hebben voorbeelden
nodig. Heiligen zijn die voorbeelden. Er zijn veel mensen met hun eigenschappen,
zwakheden en problemen die heilig geworden zijn.
Hoop voor de hemel : Dat is de manier om naar de hemel te
gaan. Daar is de kerk voor. De Kerk gaat naar de hemel toe. Het bestemt je voor
een andere wereld. En de hemel is zoveel beter dan hetgeen we kunnen van
dromen. We zouden gepassioneerd moeten zijn voor de oneindigheid. Als dit niet
waar zou zijn, zou dit de grootste illusie zijn. Het kan geen mooi ideaal zijn.
Het kan niet alleen maar een mythe zijn. Het is ofwel waar of niet. En dit
brengt mij tot mijn 7de reden. En dit is de meest logische. Als God
niet bestaat dan zou 95% van alle mensen die in de geschiedenis leefden uit
alle culturen, hebben ze voor de grootste leugen geleefd. Sigmund Freud zei dat
godsdienst krankzinnigheid was, omdat een krankzinnige niet weet dat hij
krankzinnig is. Zij denken dat anderen krankzinnig zijn. Dan heb je Jezus die
zegt dat hij de vleesgeworden God is. Dit is waar of niet waar. Maar als het
waar is dan moet je Hem aanbidden. En is het niet waar dan moet je een goede
Jood zijn en Hem kruisigen. Als dit niet zo zou zijn zou Hij de grootste
godslasteraar zijn en een leugenaar. Dan zou Hij het verdiend hebben om
gekruisigd te zijn.
De Joden verstonden Jezus heel duidelijk en ze pasten de Mozaïsche
wet toe. Dat was vervolging voor godslastering. Als Jezus geen Heer is, dan is
hij een leugenaar of een dwaas. Hetzelfde met de kerk. De kerk beweert de ene onfeilbare
goddelijke zichtbare kerk op aarde te zijn. Geen andere kerk beweert dat. Als
dat waar is moet elkeen toetreden, anders is ze arrogant en godslasterend. De
kerk geeft je waarheid, goedheid, de Heiligen, maar ook schoonheid. Vooral in
de liturgie, de Mis, in de sacramenten, de werkelijke aanwezigheid van
Christus. Niemand in de 1500 jaar voor de reformatie beweerde dat Christus niet
aanwezig is in de Eucharistie. Zelfs de vijanden van de kerk gaven toe dat
Christus werkelijk aanwezig is in de Eucharistie. Je kunt de geïncarneerde
Christus zelf ontmoeten. Lichaam en bloed, ziel en goddelijkheid in de
Eucharistie.
Het ziet eruit als brood en wijn, maar het is geen brood en
wijn. Het is Christus lichaam en Christus bloed na de consecratie, na de
transsubstantiatie. Als Jezus volledig aanwezig is in de Eucharistie dan is dat
de meest perfecte vereniging met Christus als je de eucharistie neemt. Dat is
het dichtste bij de hemel terwijl je nog op aarde bent. De kerk is de haard en
Jezus is het vuur. Katholieken komen thuis in de H. Mis. Je moet vragen aan God
dat hij je leidt, en zo wordt je katholiek. Want Jezus zegt, wie zoekt zal
vinden.