9 dingen die we verloren
zijn in de liturgie (naast het Latijn)...
Bayside
: Ik zend Mijn geestelijkheid die Ik de genade gegeven heb om de Hemel te
vertegenwoordigen op aarde, deze waarschuwing : jullie moeten nu terugkeren
naar de traditionele ritus! Jullie moeten Mijn Huis restaureren van zijn
afbrokkelende buitenkant en rottende binnenkant. Jullie moeten heropbouwen wat
jullie willen vernietigennu! Velen die zich Mijn uitverkorenen noemen hebben
zich voorgenomen de Kerk van binnenuit te vernietigen. Jullie daden zijn niet
onopgemerkt door de Eeuwige Vader. Dwaling, bedrog onder het mom van heiligheid
en vroomheid! Jullie zijn ongemaskerd voor de Eeuwige Vader. Jullie zullen
beetje bij beetje beginnen met het fundament herop te bouwen, of jullie zullen
van binnenuit alles vernietigen. Ik kijk naar alle gruwelen die gepleegd worden
in Mijn Huis. Denken jullie dat dat nog lang zal duren zonder kastijding? Word
wakker uit jullie slaap, Mijn geestelijkheid! Jullie bedriegen Mij niet. - Jezus,
22 november 1975
Dit kwaad
is binnengedrongen in het hart van Mijn Huis. Jullie moeten terugkeren en Mijn
Huis herop bouwen. Ik, jullie God, geef jullie dit bevel voor de redding van
jullie eigen ziel. - Jezus, 21 augustus 1976
OnePeterFive.com - 23 mei 2017 door Eric
Sammons
Na het
Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965), werden enorme veranderingen gedaan aan
de liturgie die vele traditionele praktijken lieten vallen. Geen enkele was
meer indringend voor de gemiddelde Katholiek (en zelfs de niet-Katholiek) dan
het opgeven van het Latijn ten gunste van de eigen taal. Toch zijn er nog vele
andere veranderingen gedaan, en hoewel ze niet zo merkbaar zijn voor de gewone waarnemer
dan het verlies van het Latijn, zijn ze spijtig genoeg zeer belangrijk.
Nu kan
men denken dat iemand die erover klaagt eenvoudigweg een nostalgisch kind is
van de jaren 50, treffend voor de Kerk van zijn jeugd. Hoewel, ik geboren werd
nadat Vaticaan II eindigde, en zelfs geen Katholiek was tot de jaren 90, had
ik nooit de traditionele Mis bijgewoond tot ongeveer 10 jaar geleden. Ik kwam
zelfs in de Kerk door de charismatische vernieuwing, die niet gekend is voor de
traditionele liturgie. En als ik eerlijk ben, heb ik de voorkeur voor de
liturgie in het Engels. Maar over de jaren is de schat die we hebben verloren
meer evident geworden, en pijnlijker voor mij.
9 verloren aspecten in de liturgie
Hier zijn
sommige van die verloren aspecten van de Romeinse liturgie van de voorbije 50
jaar:
1) Ad Orientem
We
celebreren de Mis niet langer met de priester die ons tot de Vader leidt. In de
plaats kijken we naar elkaar terwijl we verkondigen Hoe Goed We Zijn. Ik kan me
niet inbeelden van een meer dramatische symbolische verandering dan de priester
wegtrekken van God en hem naar de mensen keren die hij geacht wordt te leiden.
Het is zoals Mozes die probeert de Israelieten naar het Beloofde Land te leiden
zonder zelfs naar Zion te kijken.
2) Communiebanken
De
communiebanken waren een belangrijk gegeven in de Katholieke kerken voor
generaties. Dan werd het weggenomen. Dit verlies heeft geleid tot andere
veranderingen. De
praktijk van de communie te ontvangen al knielend en de duidelijke scheiding
tussen het heilige en het kerkschip. (De meeste mensen weten eigenlijk niet wat
een kerkschip is en noemen de hele kerk een heiligdom).
3) Communie op de tong
Hoewel
communie op de tong nog altijd toegestaan is ontvangt het merendeel van de
mensen de communie in de hand. Ik woonde eens een Eerste Communie bezinning bij
voor een van mijn dochters waarin de presentator de kinderen vertelde dat de
Eerste Communie betekende dat ze nu oud genoeg waren en dat enkel babies
moesten gevoed worden in de mond. Nadien vertelde ik mijn dochter dat we in de
ogen van God we allen kleine kinderen waren, en dat het ontvangen op de tong
betekent dat we volledig afhankelijk zijn van God, zoals kleine vogeltjes het
voedsel ontvangen van hun moeder.
4) Het hoofd buigen in de naam van de Drie
Goddelijke Personen, of Jezus, of Maria
De eerste
keer dat ik ooit een Latijnse Mis bijwoonde was het een uitgebreide Hoogmis met
dozijnen seminaristen en priesters die de Mis opdroegen. Bij elke vermelding
van de naam Jezus of Maria of de Drie Goddelijke Personen, boog elk hun hoofd.
Ik was geraakt door dit respect en dacht bij mezelf: Wat hebben deze mensen
respect voor het Geloof.
5) Heilige Muziek
Het mooie
muzikale patrimonium van de Kerk is verloren gegaan. De muziek van tegenwoordig
is zeemzoet en laat je leeg achter. Terwijl muziek dat de ziel raakt en het
hart hemelwaarts verheft is vergeten.
6)
Heilige Architectuur
Eeuwenlang
bouwden gemeenschappen samen kerken voor de Almachtige God. Ten koste van veel
inspanningen en kosten. Maar als je de voorsteden van Amerika ziet dan zie je
Pizza Hut parochies en wat verlaten vliegtuighangars lijken die moeten
Katholieke Kerken voorstellen. Het feest voor de ogen die oude Katholieke
Kerken zijn werd vervangen door nietszeggende plaatsen. Je wandelt niet langer
in een Katholieke kerk. Je weet niet direct dat je in een heilige plaats bent
waar de Heer wordt aanbeden. Als je niet beter zou weten zou je denken dat het
een bureau is waar je rijbewijs komt afhalen.
7) Het gebruik van de pateen wanneer de communie
wordt ontvangen
Eens de
communie in de hand een gewoonte werd, werd de pateen die een misdienaar onder
je kin plaatste om ervoor te zorgen dat de kostbare Hostie niet op de grond zou
vallen afgeschaft. Toch vertegenwoordigde het pateen een gedachte nl. dat we
werkelijk en oprecht geloven dat we geen stukje brood ontvangen maar het
Lichaam, Bloed, Ziel en Godheid van de Heer Jezus Christus.
8) Misdienaars
In onze
cultuur om het feminisme te stimuleren heeft de Kerk het nodig gevonden om die
cultuur zoveel mogelijk na te volgen. Specifieke taken die moeten uitgevoerd
worden door mannen werden afgeschaft. Als ze konden zouden ze de door god
bekrachtigde taak van priester ook aan vrouwen geven. De trainingsplaats voor
toekomstige priesters werd iets dat we wilden dat kleine Sarah ook zou doen,
omdat ze het juist even goed deed als Johnny. Het ging natuurlijk nooit over de
bekwaamheid, maar het weerspiegelt de afbeelding van de Godmens Jezus Christus
en de essentiele verschillen in het rolpatroon tussen mannen en vrouwen.
9) Knielen tijdens de Zegen en Gedurende de Geloofsbelijdenis
Protestanten maken er grapjes over dat er veel
rechtstaan en knielen gebeurt tijdens een Katholieke Mis. En vergeleken met een
typisch Protestantse dienst, hebben ze gelijk. Toch moest zelfs dat eraan
geloven in onze inspanning om de liturgie te vereenvoudigen. Zo werden oude
gebruiken van knielen voor zegeningen en terwijl het verkondigen van de
Vleeswording gedurende de Geloofsbelijdenis weggelaten. Knielen is nog een gebaar
van eerbied om ons eraan te herinneren aan de grote mysteries die we vieren.
Exponentiel verlies
Elk verlies lijkt een kleine zaak te zijn. Geen van
deze verloren aspecten hebben een impact op de geldigheid van de Mis. De
Eucharistie is nog altijd de Eucharistie in de Mis van tegenwoordig. Maar elk
verlies- vooral in combinatie met al de andere- heeft een substantieel impact op
onze eerbied wanneer de heilige mysteries worden gevierd. Ze hebben een impact
op ons persoonlijk verkrijgen en deelname in de genaden die we ontvangen in de
Mis.
Bovendien
is geen enkele van deze zaken gerelateerd aan het Latijn in de Mis. Bijna elk
van deze aspecten van de liturgie die we verloren zijn, werden behouden in de
Oosterse liturgie, die gewoonlijk gevierd wordt in de landstaal en nooit in het
Latijn.
De
redenen die werden gegeven om de traditionele liturgische praktijken af te
schaffen was dat het de mensen in staat zou stellen om ten volle aan de Mis te
kunnen deelnemen. En dat het de Mis aangenamer zou maken voor de gewone man. Maar
het tegendeel is waar. De liturgie vereenvoudigen heeft het minder bijzonder gemaakt
en minder aantrekkelijk om bij te wonen. Op een zondagmorgen wanneer men de
keuze heeft om relax thuis te zitten of een imitatie van een onaantrekkelijke
musical, wat zal de gewone man dan kiezen? Als we de keuze zouden hebben deel
te nemen aan hemelse mysteries die iemand buiten ruimte en tijd brengen zou het
veel aantrekkelijker zijn dan te kijken naar het zondagsnieuws.
Ik kijk
naar de meeste dingen in de Kerk door een evangelisatie lens sedert ik
betrokken ben in Katholieke evangelisatie. Ik heb reeds eerder geschreven dat
het doel van de Mis geen evangelisatie is maar de verheerlijking van God. Toch
zijn er gevolgen voor de evangelisatie als er hedendaagse liturgieen worden
gevolgd (en dan bedoel ik het in twee betekenissen: gewoon slecht uitgevoerd en
met een tekort aan eerbied). Het geeft het signaal dat we deze Goddelijke Zaken
niet heel ernstig nemen, en het is begrijpelijk. Is dit de boodschap die we
willen uitzenden naar de wereld?
Katholieken
zouden moeten treuren voor hetgeen verloren is gegaan in de liturgie in de
voorbije generaties. Dit verlies heeft ertoe bijgedragen dat de Kerk veel van
haar ziel is verloren en in het proces veel van haar leden is kwijtgeraakt.
|