Inhoud van de boeken Daniel en Ezechiel
Daniel
Eerste deel
- Hoofdstuk 1 De aankomst in de
ballingschap in Babel, en de lotgevallen van Daniël en zijn drie vrienden Sadrach,
Mesach en Abednego. Zij krijgen toestemming de Joodse spijswetten te
handhaven en stellen het ondanks alles toch goed.
·
Hoofdstuk 2 Nebukadnezars
droom en uitlegging door Daniël. Het beeld van Nebukadnezar :
Het hoofd van goud
Babylon.
De armen en borst van zilver Medo-Perzie.
De dijen van brons Griekenland.
De benen van ijzer de Romeinen.
De tenen van ijzer en leem Verdeeld Rome.
De rots uit de hemel Christus.
- Hoofdstuk 3 De drie vrienden van Daniël
in de vurige oven. Dat is hun straf, omdat ze weigeren het afgodsbeeld van
Nebukadnezar te aanbidden. Maar God stuurt een engel en beschermt ze tegen
het vuur. In dit hoofdstuk komt Daniël niet voor.
- Hoofdstuk 4 Nebukadnezars tweede droom:
zijn hoogmoed wordt gestraft met een tijdelijke geestesziekte, tijdens
welke hij gras eet als het rund.
- Hoofdstuk 5 Gods oordeel over Belsazar.
Deze laat het uit Jeruzalem geroofde tempelgerei ophalen tijdens een
feest. Een hand schrijft op de muur; Daniël verklaart het schrift: die
nacht valt het Babylonische rijk.
- Hoofdstuk 6 Daniël in de leeuwenkuil. Koning
Darius laat zich verleiden gebed te verbieden. Daniël trekt zich hier
niets van aan en wordt in de leeuwenkuil gegooid. De leeuwen doen Daniël
echter niets, omdat God een engel stuurt die hem beschermt. Dit hoofdstuk
lijkt een beetje op hoofdstuk 3, maar een groot verschil is dat de koning
in dit geval de veroordeling niet gewild heeft.
- De Oud-Griekse vertaling, de
Septuagint, bevat nog enkele apocriefe aanvullingen, die in de
Hebreeuws/Aramese versie (en dus in de protestantse canon) niet voorkomen
- zie onder in dit artikel:
- A Het gebed van Azarja in de
vurige oven en een lied toen ze uit de vurige oven verlost waren.
- B Daniël en Susanna. De
wijze Daniël weet de valse beschuldigingen tegen Susanna te weerleggen.
- C De priesters van Bel en
Bel en de draak. De wijze Daniël toont aan dat afgodendienst op bedrog
berust.
Tweede deel
- Hoofdstuk 7 Het gezicht van de vier
dieren: vier wereldrijken, culminerend in de beschrijving van het oordeel
door de Mensenzoon, een figuur die Jezus noemt in de evangeliën van het
Nieuwe Testament.
Eerste beest : de leeuw
Het eerste was als een leeuw, met
vleugels van een arend. Ik keek toe totdat zijn vleugels uitgerukt werden. Het
werd van de aarde opgeheven, het werd als een mens op zijn voeten gezet en het
werd een mensenhart gegeven. (dan 7:4)
Het eerste dier was een leeuw met
vleugels. Deze Leeuw loopt parallel met het goud uit de droom van Nebukadnezar.
De leeuw was vroeger ook het symbool voor Babel. Als je nu naar museas gaat
zul je leeuwen als symbool aantreffen voor Babel. De leeuw is de koning van de
wilde dieren, zoals de arend de koning van de vogels is. In Jeremia word Babel
ook gesymboliseerd met een leeuw. (Jer 4:7), (Jer 50:17,18).
Vleugels kunnen meerdere betekenissen
hebben. Zo kan het bescherming betekenen, vrijheid maar ook snelheid. (Hab
1:6,8)
Hij reed op een cherub en vloog, ja,
Hij zweefde snel op de vleugels van de wind. (Ps 18:11)
Deze vleugels staan symbool voor de
snelheid. Vrijheid en bescherming kan natuurlijk niet. Omdat Babel niet alleen
de Israeliers als slaven afvoerde maar ook werden ze vervolgd. Deze vleugels
symboliseren de snelheid waarmee Babel van een kleine staat uitgroeide tot de
meest invloedrijke in de regio. Binnen 21 jaar hadden ze grote delen van de
regio onder controle en maakte ze de dienst uit. Daarna werd hun expansie van
verovering gestopt hier gesymboliseerd met de vleugels die worden uitgerukt.
Het mensen hart verwijst na de leiders
die kwamen na de dood van Nebukadnezar. Nebukadnezar was bekeert tot de God van
de hemel. Dat kan je lezen in hoofdstuk vier. Na zijn dood kwamen er koningen
die de wetten van God negeerde. Het rijk werd op zijn voetstuk gezet en verloor
zijn leeuwenstatus en veranderde in een mens. Het rijk had bij God afgedaan. En
23 jaar na de dood van Nebukadnezar viel het rijk.
Tweede beest
: de beer
En zie, een ander dier, het tweede,
leek op een beer. Het richtte zich op naar één kant. Het had drie ribben in
zijn muil, tussen zijn tanden. Men zei het volgende tegen het dier: Sta op, eet
veel vlees.(Dan 7:5)
Het tweede dier loopt parallel met de
borst en armen van zilver uit hoofdstuk twee, en is geïdentificeerd als
Medo-Perzie. Deze beer richtte zich op aan een kant, wat het machtsverschil in
het rijk voorstelt. De Perzen waren machtiger en invloedrijker dan de Meden.
Uiteindelijk wisten ze zelfs volledige macht te krijgen. In het beeld wordt het
daarom afgebeeld met twee armen die vervolgens een borst worden. Hier zien we
dus het machtsverschil tussen beide volkeren.
De tanden stellen een leger voor (Jl
1:6)
De rib staat symbool voor stammen of
volkeren. Eva werd geschapen uit de rib van de man (Gen 2:21,22). En zei werd
Eva genoemd omdat ze de moeder van alle levenden is. (Gen 3:20) Eet veel vlees
verwijst naar stammen of volkeren. Het vlees komt ook terug in Genesis. God
liet Adam in een diepe slaap vallen, vervolgens nam hij een rib en vulde de
rest met vlees.
De drie ribben zijn de drie oorlogen
die Medo-Perzie heeft gevoerd tegen de volkeren. respectievelijk Lydie, Babel
en Egypte. Op het hoogtepunt van hun macht hadden ze zes keer zoveel land veroverd
als hun voorganger Babel. Daarom at dit beest veel vlees.
Derde beest : de luipaard
Daarna keek ik, en zie, er was nog
een ander dier, als een luipaard. Het had vier vogelvleugels op zijn rug en het
dier had vier koppen. En het werd heerschappij gegeven. (Dan 7:6)
Dit dier loopt parallel met het brons
van het beeld van Nebukadnezar. Dat dier symboliseert Griekenland. De vleugels
symboliseren opnieuw snelheid zoals de vleugels van de leeuw. Medo-Perzie werd
verslagen door de Grieken onder leiding van Alexander de Grote. Binnen drie
jaar viel het rijk en hadden de Grieken het Medo-Perzische rijk veroverd. Toen
Alexander de Grote in 334 voor Christus aan zijn veldtochten begon, tot aan
zijn dood in 323 voor Christus had hij grote delen van de toenmalige wereld
veroverd.
Hij begon deze veldtocht overigens om
wraak te nemen op een mislukte veldtocht van de Perzen omstreeks 480 voor
Christus, waarin koning Xerxes, die Ashaveros wordt genoemd in de Bijbel, en de
man van Esther was. Had ondernomen en die uiteindelijk mislukt was. Alexander
de Grote viel daarom het rijk 150 jaar later aan als vergelding.
Nadat Alexander de Grote stierf kwamen
er vier generaals aan de macht en het rijk werd opgedeeld in vier divisies.
Hier afgebeeld als de vier koppen. Deze generaals waren Kassander, Lysimachus,
Ptolemaeus en Seleucus.
Vierde beest
Daarna keek ik toe in de
nachtvisioenen, en zie, het vierde dier was schrikwekkend, gruwelijk, en
uitzonderlijk sterk. Het had grote ijzeren tanden. Het at en verbrijzelde, en
de rest vertrapte het met zijn poten. Het verschilde van al de dieren die
ervóór geweest waren. En het had tien horens (Dan 7:7)
Dit beest is zo afschrikwekkend dat
Daniel het niet eens kan beschrijven wat voor s soort
beest het eigenlijk is. Dit beest is verschrikkelijk. Terwijl die andere dieren
nog identificeerbaar waren voor Daniel kan hij dit nauwelijks omvatten. Daniel
vraagt dan ook om uitleg van dat vierde beest.
Toen wilde ik de ware betekenis weten
van het vierde dier, dat verschilde van al de andere uitzonderlijk
schrikwekkend, zijn tanden waren van ijzer, zijn klauwen van brons, het at,
verbrijzelde en de rest vertrapte het met zijn poten en van de tien horens
die op zijn kop zaten en van die andere, die oprees en waarvoor er drie
afgevallen waren, namelijk die horen die ogen had en een mond vol grootspraak
en waarvan de verschijning groter was dan die van zijn metgezellen. (Dan
7:19,20)
Dit dier zijn de Romeinen, die de
wereld domineerde met hun legioenen. De tanden van ijzer zijn niet alleen een
rechtstreekse verwijzing naar het ijzer uit het beeld van Nebukadnezar. Maar
hun legers waren ook bekleed met ijzer. Ze hadden ijzeren borstharnassen,
ijzeren schouder beschermingen, ijzeren schilden en hun zwaarden waren van
ijzer.
Zelfs het brons van de Grieken is in
dit visioen terugvinden. De klauwen van brons. En ook dat is historisch waar.
We zien dat ook in Daniel 4. De band van ijzer en brons die in aarde moest
blijven staan. Dat symboliseerde Griekenland en de Romeinen. De Romeinen
vertoonde karakteristieken met de Grieken. Zo hebben ze Griekse filosofie
overgenomen, Cultuur en ook de taal. Ze hadden de zelfde goden. En zelfs de
spirituele kerk was gedeeltelijk Grieks en gedeeltelijk Rooms. In het jaar 1054
kwam er zelfs een scheuring tussen de Rooms Katholieke kerk en de Grieks
Orthodoxe kerk. In de eindtijd zal het hoogstwaarschijnlijk weer tot een
eenheid gevormd worden.
Als we kijken naar onze huidige
maatschappij dan hebben wij ook veel overgenomen van zowel de Romeinen als de Grieken. Onze hele maatschappij, cultuur,
architectuur, en filosofie hebben we overgenomen van de Romeinen en de Grieken.
Het waren de Romeinen die heerste over
de gehele regio in de tijd van Christus, en het was Pilatus die Christus
uiteindelijk heeft laten kruisigen. De tien horens van het beest laten wederom
een versnippering zien van het rijk, zoals ook bij de luipaard met de vier
koppen. Alleen uit dit rijk zullen tien koningen opstaan.
Een hoorn wordt gesymboliseerd met een
koning. (Dan 8:21)
En de tien horens duiden aan dat uit
dat koninkrijk tien koningen zullen opstaan, en na hen zal een ander opstaan.
Die zal verschillen van die er eerder geweest waren. Drie koningen zal hij
vernederen. (Dan 7:24)
Hier staat het duidelijk bevestigd:
En de tien horens duiden aan dat uit dat koninkrijk tien koningen zullen
opstaan. Uit het Romeinse rijk zullen tien koningen opstaan. Die tien koningen
of tien horens lopen parallel met de tien tenen van ijzer en leem uit de droom
van Nebukadnezar, Wat een verdeeld koninkrijk voorsteld. (Dan 2:41) Deze
tien rijken waren de Visigoten, De Franken, Sueven, De Allemannen,
Anglo-Saksen, Lombarden, De Bourgondiers, de Herulen, Vandalen en de Ostrogoten
Het oordeel en het beeld
Ik keek toe in de nachtvisioenen, en
zie, er kwam met de wolken van de hemel Iemand als een Mensenzoon. Hij kwam tot
de Oude van dagen en men deed Hem voor Zijn aangezicht naderbij komen. Hem werd
gegeven heerschappij, eer en koningschap, en alle volken, natiën en talen
moesten Hem vereren. Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die Hem
niet ontnomen zal worden, en Zijn koningschap zal niet te gronde gaan. (Dan
7:13,14)
Dit visioen loopt parallel met de rots
uit de hemel uit hoofdstuk twee. Die rots stelt Christus voor. Hier wordt hij
gewoon de mensenzoon genoemd. En zo hebben we alles op zijn plaats staan en
zijn de parallellen duidelijk zichtbaar.
Hoofd van goud Leeuw Babel
Armen en Borst van zilver Beer Medo-Perzie
Dijen van brons Luipaard Griekenland
Benen van ijzer Vierde beest Romeinen.
Tenen van ijzer en leem Tien horens Verdeeld Rome.
Rots- Mensenzoon Oordeel.
Alleen Daniel krijgt meer informatie.
Daniel krijgt niet alleen de hemelse rechtszitting te zien. (Dan 7:9,10) maar
ook een elfde horen waarvoor de rechtszitting gehouden dient te worden. Deze
horen die uit het vierde beest komt zal uiteindelijk uitgroeien tot de
antichrist en zal veroordeeld worden.

De kleine horen
Terwijl ik op de horens bleef letten,
zie, een andere, kleine, horen rees daartussen op. Drie van de eerdere horens
werden voor hem uitgerukt. En zie, in die horen waren ogen als mensenogen en
een mond vol grootspraak. (Dan 7:8)
Deze horen zou zich uiteindelijk
verheffen boven God. Er zullen drie horens uitgerukt worden. De geschiedenis
verteld ons dat uit de tien rijken na het verdeelde Rome er drie zijn
vernietigd. Dat waren de Herulen, Vandalen en de Ostrogoten. Deze kleine horen
heeft veertien karakteristieken.
Het komt voort uit het vierde beest.
(Dan 7:8)
Het komt op tussen de tien horens. Dan (7:8)
Het komt op na de tien horens. (Dan 7:8)
Er worden drie horens voor hem uitgerukt. (Dan 7:8)
Hij heeft ogen als en mens en een mond vol grootspraak. (Dan 7:8)
Hij wordt groter dan alle horens. (Dan 7:20)
Hij voert oorlog tegen de heiligen. (Dan 7:21)
Het zal heel de aarde verslinden (Dan 7:23)
Hij zou anders zijn als de overige horens. (Dan 7:24)
Woorden tegen God zal hij spreken (Dan 7:25)
Hij wil tijden en wetten veranderen. (Dan 7:25)
Hij heeft macht voor een tijd, tijden en een halve tijd (Dan 7:25)
Hij zal gebroken worden zonder mensenhanden (Dan 7:25)
Hij zal tot het eind der tijd blijven (Dan 7:26,27)
De kleine horen is het Vaticaan te
Rome.
Uit : bijbelenzo.wordpress.com
- Hoofdstuk 8 Het gezicht van de ram en
de bok: Perzië en Griekenland.
- Hoofdstuk 9 Daniëls gebed en het
gezicht van de 70 (jaar)weken; Daniël krijgt inzicht hoe de tijd zal
verlopen. Er is sprake van een gezalfde, een messias, die zal
worden omgebracht; volgens sommigen de hogepriester tijdens de Makkabeese
opstand, volgens anderen Jezus, misschien wel allebei.
- Hoofdstuk 10-12 Gezicht bij de rivier
Tigris. (Een minutieuze beschrijving van de internationale politieke
toestand aan de vooravond van de opstand van de Makkabeeen.)
Ezechiel
- Het roepingsvisioen van
Ezechiël, bij de rivier Chebar (hoofdstuk 1-3)
- Waarschuwing tegen valse
profeten, voor de ophanden zijnde val van Jeruzalem (hoofdstuk 4-5). Een
aantal gebruikte handelingen toont zijn grote bekendheid met de Levitische
wetten. (Zie Exodus 22:30; Deuteronomium 14:21; Leviticus 5:2; 7:18,24;
17:15; 19:7; 22:8 etc.)
- Profetieën tegen
verschillende omliggende landen: Ammonieten (25:1-7), Moabieten (8-11), Edomieten
(12-14), Filistijnen (15-17), Tyrus en Sidon (26-28) en Egypte (29-32).
- Troostwoorden na de
verwoesting van Jeruzalem door Nebukadnezar: de overwinning van Israël en
van het koninkrijk van God op aarde, het rijk van de Messias (hoofdstuk
33-39); en het nieuwe Jeruzalem (40-48).
|