Driekoningenwater
Oorsprong:
Driekoningen was vroeger net zoals Pasen traditioneel een doopdag. Ter
herinnering aan de doop vindt met Driekoningen de wijding van het water plaats.
Het voordeel is dat waar het water besprenkeld wordt, het gebed van Leo XIII
tegen de omzetenheid (sterke merkbare invloed van de duivel) wordt toegepast
op de personen of zaken die de besprenkeling ontvangen. Zo moet niet telkens de
priester komen vaak van ver - om het gebed te doen. Deo gratias.
Heilige Drie Koningen bidt voor ons! God zegene u en de uwen door Jezus en
Maria !
In het Romeins Rituaal wordt het wijdingsritueel beschreven dat alleen op op de
vigilie van Driekoningen (5 januari) door een priester uitgevoerd kan worden.
De wijding geeft vier groepen van genaden:
verjaagt de duivel en zijn invloeden,
roept de hulp van de hemel, de heiligen en engelen af,
geeft genezing naar ziel en lichaam,
biedt genezing voor mensen en dieren.
Driekoningen was vroeger net zoals Pasen traditioneel een doopdag. Ter
herinnering aan de doop vond met Driekoningen de wijding van het water plaats.
De veronderstelde werking is zo sterk dat vele gelovigen in Midden- en
Oost-Europa het water nog steeds gebruiken om alle ziekten en duivelse invloeden
te weren bij mens en dier. In vele parochies wordt daar ongeveer 1000 liter van
de driekoningenwater gewijd.
Het is wijwater waarover ongeveer 45 minuten gebeden wordt en is dus het
sterkste wijwater. De sacramentaliën ontvangen immers de kracht die de gebeden
uitdrukken bij de zegening ervan, en hier zijn dat alle bovenstaande gebeden,
nl.:
- -
Gezongen litanie van alle heiligen: dat is de aanroeping van degenen die
definitief de overwinning over alle kwaad hebben behaald:
de zegevierende Kerk
- -
Twee overwinningshymnen uit de H Schrift:
a) het Benedictus van Zakarias (over de komst van de voorloper van de
Messias en verlosser)
b) het Magnificat van Onze Lieve Vrouw (over de komst van de Messias en
verlosser zelf)
- Drie psalmen over de overwinning van Israël tegen de vijanden in het
Oude Testament, voorteken van overwinning over geestelijke vijanden in het
nieuwe testament.
- Het gewone wijwater gebed met exorcismen over zout en water.
- Het kleine exorcisme van Leo XIII (of van de H Michael) tegen de
omzetenheid, waarin beroep wordt gedaan op alle sterke geloofsgeheimen.
- Het gezongen Te Deum: loflied van de overwinnende kerk (heiligen in de
hemel).
Dit alles staat in het romeins rituaal op 5 januari en kan alleen die dag van
het jaar gewijd worden door de priester: op de vigilie van Driekoningen.
|