H. THERESIA VAN LISIEUX
Paus Benedictus XVI 6/4/2011
Dierbare broeders en
zusters,
Ik zou u
vandaag willen spreken over de heilige Theresia van Lisieux, Theresia van het
Kind Jezus en het Heilig Aanschijn, die slechts 24 jaar op deze wereld leefde,
op het einde van de XIXe eeuw en een heel simpel en verborgen leven leidde,
maar na haar dood en de publicatie van haar geschriften, één van de meest
gekende en geliefde heiligen geworden is. De kleine Theresia heeft nooit
opgehouden de simpelste zielen te helpen, kleinen, armen, lijdende mensen die
tot haar baden, maar zij heeft eveneens met haar diepe spirituele leer heel de
Kerk verlicht, zodanig dat de eerbiedwaardige Paus Johannes Paulus II haar in
1997 de titel van Kerklerares heeft
willen verlenen , bij die van Patrones van de Missies, die Pius XI haar
in 1939 had verleend.
Mijn
veelgeliefde voorganger noemde haar specialiste in de scientia amoris. Deze wetenschap, die heel de waarheid van het
geloof ziet schitteren in de liefde, verwoordt Theresia hoofdzakelijk in haar levensverhaal, een jaar na
haar dood gepubliceerd onder de titel Histoire
d'une âme (Geschiedenis van een ziel). Het is een boek dat onmiddellijk
enorm succes kende, in vele talen vertaald en over de wereld verspreid werd. Ik
zou u willen uitnodigen deze kleine en grote schat te herontdekken, deze
lichtende commentaar op het Evangelie die zij ten volle beleefde!
De Geschiedenis van een ziel is
inderdaad een heerlijke Liefdesgeschiedenis,
zo authentiek, simpel en fris verteld dat de lezer niet anders kan dan
gefascineerd zijn! Maar wat is die Liefde die heel het leven van Theresia
vulde, van haar kindertijd tot haar dood? Dierbare vrienden, deze Liefde heeft
een gelaat, draagt een naam, het is Jezus! De heilige spreekt voortdurend over
Jezus. Laten wij dan de grote fases van haar leven doorlopen, om door te
dringen tot de kern van haar leer.
Theresia
wordt geboren op 2 januari 1873 in Alençon, een stad in Normandië, Frankrijk.
Zij is de laatste dochter van Louis en Zélie Martin, voorbeeldige echtgenoten
en ouders, samen zalig verklaard op 19 oktober 2008. Zij hadden negen kinderen;
vier van hen stierven jong. De vijf meisjes bleven in leven en werden allen
kloosterlinge. Op de leeftijd van 4 jaar, werd Theresia diep getroffen door de
dood van haar moeder. Haar vader vestigde zich toen met zijn dochters in de
stad Lisieux, waar heel het leven van de heilige zich zal afspelen. Later werd
Theresia, die getroffen werd door een ernstige zenuwziekte, genezen door een
genade, die zijzelf omschrijft als de glimlach van de Maagd. Zij ontving
daarna de Eerste Communie, die ze intens beleefde en plaatste Jezus Eucharistie
in het centrum van haar leven.
De genade van Kerstmis 1886
tekent een belangrijke wending die zij haar volledige bekering noemt. Zij
genas namelijk helemaal van haar kinderlijke overgevoeligheid en begint een
reuzenwedloop. Op de leeftijd van 14, nadert Theresia met een groot geloof
steeds dichter tot de gekruisigde Jezus en neemt het schijnbaar hopeloze geval
ter harte van een ter dood veroordeelde misdadiger zonder berouw. Ik wou tot
elke prijs verhinderen dat hij in de hel terechtkwam, schrijft de heilige, in
de zekerheid dat haar gebed hem in contact zou brengen met het verlossende Bloed
van Jezus. Het is haar eerste fundamentele ervaring van geestelijk moederschap: ik had zoveel vertrouwen in de
oneindige Barmhartigheid van Jezus, schrijft zij. Met de allerheiligste Maagd
Maria, bemint, gelooft en hoopt de jonge Theresia met een moederhart.
In november 1887, gaat Theresia
met haar vader en zus Céline op bedevaart naar Rome. Voor haar is het
hoogtepunt de audiëntie bij Paus Leo XIII, aan wie zij de toelating vraagt in
te treden in de karmel van Lisieux; zij was amper 15 jaar. Een jaar later wordt
haar verlangen werkelijkheid: zij wordt karmelietes om de zielen te redden en
voor de priesters te bidden. Tegelijk begint ook de pijnlijke en vernederende
geestesziekte van haar vader. Het is een groot verdriet dat Theresia brengt tot
de contemplatie van het Aanschijn van Jezus in Zijn lijden. Zo drukt de naam
van de kloosterlinge zuster Theresia
van het Kind Jezus en het Heilig Aanschijn het programma uit van heel
haar leven, in de gemeenschap met de centrale mysteries van de Menswording en
Verlossing.
Haar religieuze professie op het
feest van de Geboorte van Maria, op 8 september 1890, is voor haar een waar
geestelijk huwelijk in evangelische kleinheid, gekenmerkt door het symbool
van de bloem: Welk een mooi feest, de Geboorte van Maria, om Jezus bruid te
worden! schrijft zij zij was de kleine heilige maagd van toen die haar kleine bloem aan de kleine Jezus geeft. Voor Theresia
betekent kloosterlinge zijn, bruid van
Jezus zijn en moeder van de zielen. Dezelfde dag schrijft de heilige een
gebed dat naar heel haar levensoriëntatie verwijst: zij vraagt Jezus de gave
van de oneindige Liefde, de kleinste te zijn, en zij vraagt vooral het heil van
alle mensen: Moge geen enkele ziel vandaag vervloekt zijn. Haar Offerande aan de Barmhartige Liefde,
op het feest van de Allerheiligste Drie-eenheid, 1895, is van groot belang : een
offerande die Theresia onmiddellijk met haar medezusters deelde, zij was reeds
assistente novicemeesteres.
Tien jaar na de genade van
Kerstmis, in 1896, komt de genade van Pasen die de laatste periode in het
leven van Theresia inzet met de aanvang van haar lijden in diepe vereniging met
het lijden van Jezus. Het is lichamelijk lijden, met de ziekte die doorheen
veel lijden naar haar dood zal voeren, maar het is vooral zielenlijden, met een
heel pijnlijke beproeving van het
geloof. Met Maria naast Jezus Kruis, beleeft Theresia dan het meest
heldhaftige geloof als een licht in de duisternis dat haar ziel overstroomt. De
karmelietes is zich ervan bewust deze grote beproeving door te maken voor het
heil van alle atheïsten in de moderne wereld, die zij broeders noemt.
Zij beleeft de broederliefde dan
nog intenser: voor de zusters van haar gemeenschap, voor haar twee geestelijke
broeders missionarissen, voor de priesters en alle mensen, in het bijzonder die
het meest veraf zijn. Zij wordt werkelijk een universele zuster! Haar
innemende en glimlachende liefde is de uitdrukking van haar diepe vreugde
waarvan zij ons het geheim onthult: Jezus, het is mijn vreugde U te beminnen.
In deze lijdenscontext, door de kleine dingen van het dagelijks leven met een
grote liefde te beleven, brengt de heilige haar roeping - in het hart van de
Kerk de liefde te zijn - tot voltooiing.
Theresia sterft op de avond van
30 september 1897 terwijl zij de simpele woorden zegt, Mijn God, ik bemin U!,
en zij naar het kruisbeeld kijkt dat ze in de handen houdt. Deze laatste
woorden van de heilige zijn de sleutel van heel haar leer, van haar
interpretatie van het Evangelie. De daad van liefde die zij in haar laatste
adem verwoordt, was als de onophoudelijke ademhaling van haar ziel, als haar
hartslag. De simpele woorden Jezus,
ik bemin U staan in het centrum van al haar geschriften. De daad van
liefde voor Jezus dompelt haar onder in de Allerheiligste Drie-eenheid. Zij
schrijft:
Oh, Gij weet het, Goddelijke Jezus, ik bemin U,
de Geest van Liefde ontvlamt mij met Zijn vuur,
door U te beminnen trek ik de Vader aan.
Dierbare vrienden, ook wij zouden
met de heilige Theresia van het Kind Jezus elke dag tot de Heer moeten herhalen
dat wij willen leven uit liefde voor Hem en voor de anderen, dat wij in de
leerschool van de heiligen willen leren liefhebben op een authentieke en totale
manier. Theresia is één van de kleinen uit het Evangelie die zich door God
laten binnenleiden in de diepte van Zijn mysterie. Een gids voor allen, vooral
voor hen die in het volk Gods het ambt beoefenen van theoloog. Met nederigheid
en liefde, geloof en hoop, gaat Theresia voortdurend tot in het hart van de
Heilige Schrift die het Mysterie van Christus omsluit. En deze lezing van de
Bijbel, gevoed door de kennis van de liefde, is niet tegengesteld aan
academische kennis.
De wetenschap van de heiligen, waarover zij zelf spreekt op de
laatste bladzijde van de Geschiedenis
van een ziel is inderdaad de hoogste kennis. Alle heiligen hebben het
begrepen en vooral misschien degenen die het heelal vullen met de verlichting
van de Evangelische leer. Is het niet uit het gebed dat heiligen als Paulus,
Augustinus, Johannes van het Kruis, Thomas van Aquino, Franciscus, Dominicus en
zo vele andere beroemde Vrienden van God, deze Goddelijke kennis geput hebben die de grootste genieën in
vervoering brengt?. Onafscheidelijk van het Evangelie, is voor Theresia de
Eucharistie het Sacrament van de Goddelijke Liefde die zich tot het uiterste
verlaagt om ons tot Hem te verheffen. In haar laatste Brief, op een prentje dat het Kind Jezus in de geconsacreerde
Hostie voorstelt, schrijft de heilige deze simpele woorden: Ik kan geen angst
hebben van een God die zich voor mij zo klein gemaakt heeft! (...) Ik bemin Hem
want Hij is slechts Liefde en Barmhartigheid!.
In het
Evangelie ontdekt Theresia vooral de barmhartigheid van Jezus, zodat zij
beweert: Mij heeft Hij Zijn oneindige barmhartigheid gegeven en daar doorheen
schouw en aanbid ik de andere Goddelijke volmaaktheden! (...). Dan lijkt alles
mij stralend van liefde, zelfs de Gerechtigheid (en misschien nog meer dan al
de andere) lijkt mij met liefde bekleed. Zo schrijft zij op de laatste lijnen
van de Geschiedenis van een ziel:
Ik moet slechts de ogen op het Heilig Evangelie werpen en dadelijk adem ik de
geuren in van Jezus leven en weet ik naar waar ik lopen moet ... het is niet
naar de eerste, doch naar de laatste plaats dat ik mij begeef ... Ja ik voel
het, zelfs al had ik alle zonden op mijn geweten die men kan begaan, ik zou mij
met een gebroken hart van berouw in Jezus armen werpen, omdat ik weet hoezeer
Hij van de verloren zoon houdt die naar Hem terugkeert.
Vertrouwen
en liefde zijn dus het eindpunt van haar levensverhaal, twee woorden die heel
haar weg van heiligheid verlicht hebben als lichtbakens, om anderen te kunnen
leiden op haar eigen kleine weg van vertrouwen en liefde, van het geestelijk
kindschap. Vertrouwen als dat van een kind dat zich overgeeft aan Gods handen,
en onafscheidelijk is van een sterk engagement, radicaal door ware liefde die
totale zelfgave is, voor altijd, zoals de heilige zegt wanneer ze Maria
schouwt: Beminnen is alles geven en zichzelf geven. Zo wijst Theresia
iedereen erop dat het christenleven erin bestaat de doopgenade ten volle te
beleven in volledige zelfgave aan de liefde van de Vader, om in Christus, in
het vuur van de Heilige Geest, zijn liefde voor de anderen te beleven.
Uit :
www.rkdocumenten.nl
|