zaterdag 22 oktober 2016
§22. Is de protestantse
godsdienst een heilige godsdienst?
Dat er
onder de Protestanten brave en godsdienstige mensen zijn, zal niemand aan
twijfelen. Ik ken er zelf verschillenden, die ik om hun oprechtheid en andere
goede eigenschappen echt respecteer.
Maar
daaruit volgt nog niet dat het Protestantisme een heilige godsdienst is. Er
zijn misschien ook wel Joden en Islamieten, op wiens gedrag niet veel valt aan
te merken; maar hieruit zal toch niemand concluderen dat de godsdienst van de
Joden, die onze goddelijke Heiland als een bedrieger beschouwen, een heilige
godsdienst is; zo ook de Islamitische niet, waarin o.a. de zinnelijke wellust
wordt voorgesteld als het hoogste geluk van de mens.
De vraag
dus, die wij hier moeten beantwoorden, is niet of er onder de Protestanten ook
oprechte mensen te vinden zijn, maar of het Protestantisme als godsdienst,
m.a.w. of het Protestantse kerkgenootschap, een heilige kerk is zoals de ware
Kerk van Christus heilig moet zijn? En op die vraag luidt het antwoord heel
zeker: nee. Zie hier waarom.
In de
eerste plaats zet de protestantse leer, d.i. de leer van de Hervormers van de
16e eeuw, in haar kenmerkende hoofdpunten, de deur open voor alle
ondeugden en zonden.
We geven
hier een paar voorbeelden. Luther leerde dat, ook voor een volwassen, het
geloof alleen genoeg is om zalig te worden.
Nu ziet
u schreef Luther Hoe rijk de Christen of gedoopte is, want zelfs, wanneer hij
zou willen, kan hij zijn heiligheid niet verliezen, hoe groot zijn zonden ook
zouden zijn, behalve wanneer hij niet wil geloven. Geen zonde kan hem verloren
doen gaan dan alleen het ongeloof.
Maar
lezer, wat komt daar van terecht?
Men kan
zich namelijk op de meest beschamende manier zondigen, zonder zijn geloof te
verliezen. Gelooft men dus dat het geloof alleen genoeg is om zalig te worden,
dan zet men de deur wagenwijd open voor de grootste losbandigheid. En toch
deinsde Luther daar niet voor terug. Hij durfde zelfs de raad te geven, er maar
flink op los te zondigen, als men er maar voor zorgde nog sterker te geloven.
In 1521 schreef hij van de Wartburg aan zijn vriend Melanchton de bekende
woorden: wees zondaar en zondig krachtig, maar geloof nog krachtiger.
Wat denkt
u lezer, is dat een heilige leer?
Kan dat
de leer zijn die Christus op de wereld heeft gebracht om de mens terug te
houden van de zonde en hem de weg te banen naar de hemel?
Hoe Luther
dacht over de heiligheid van het huwelijk, blijkt uit het volgende voorbeeld. De
landgraaf Philips van Hessen had zin, om naast zijn eerste vrouw, nog een
tweede te huwen. De raad van Luther en van zijn vriend en mede-apostel
Melanchton werd ingeroepen. Allebei waren ze van mening dat het niet raadzaam
zou zijn zulke praktijken algemeen bij het volk in te voeren, maar voor de
Landgraaf die voor het zuivere Evangelie zoveel had betekend en bleef
volhouden dat hij niet genoeg had aan één vrouw, kon het verzoek worden
ingewilligd. Melanchton was zelfs zo godsdienstig dat hij het sluiten van dat
eerloos huwelijk met zijn persoonlijke aanwezigheid opluisterde. Maar als nu
die apostelen van de Hervorming in de door hen gepredikte leer geen bezwaar
zagen om aan één man twee vrouwen tegelijk toe te staan, dan kon die leer echt
geen heilige leer zijn.
Wat de
Sacramenten, gebruiken en instellingen betreft, het weinige dat de Protestanten
daarvan hebben over gehouden komt nog uit de Katholieke Kerk zoals het Doopsel,
de prediking, pleegzusters, zendingsgenootschappen enz., maar zij hebben de
beoefening van de deugd en van de Christelijke volmaaktheid in ieder geval niet
bevorderd door die vele genademiddelen en heilige instellingen zoals de Biecht,
het heilig Misoffer, de ongehuwde staat van de geestelijken en kloostergeloften
gewoon maar af te schaffen.
Op
wonderen maakt het Protestantisme zelfs geen aanspraak. Alhoewel wij graag de
deugd erkennen, waar dit daadwerkelijk deugd genoemd kan worden, kan het
Protestantisme geen van haar leden aanwijzen, wiens heiligheid door een wonder
zou bezegeld zijn, of die ter bevestiging van de protestantse leer ooit één
wonder zou hebben verricht.
Bekijken
we zo meteen de heiligheid van de vader van de Hervorming van dichterbij. Het
is toch een feit, dat God, om de geloofsijver in Zijn Kerk te doen ontvlammen
en de zuiverheid en heiligheid van de zeden te herstellen, daarvoor personen
kiest, die door hun deugdzame levenswandel en hun voorbeeldig gedrag tonen,
werkelijk door God gezonden en met Gods geest bezield te zijn, zoals bijv.
Bernardus, Dominicus, Franciscus van Assisi en Ignatius van Loyola, die in het
hart van duizenden geloof en godsdienst deden herleven, maar zelf ook mannen
waren, wiens stichtend en heilig leven door vriend en vijand werd bewonderd.
Hoorde Luther ook tot het geslacht van heiligen?
Uit het
boek: Waar is de Kerk van Christus van pastoor M. van der Hagen
|