Santissima
Bambina feestdag 8 september

Hoe moet men deze aanroeping vertalen en vooral wat moet
men eronder verstaan? Het is doodeenvoudig de herdenking van de Geboorte van de
H. Maagd. Niettegenstaande dat de verering van de Maria als kindje, dateert
vanaf de 2de helft van de 19de eeuw, is ze gebouwd op
vrome gebruiken die dateren vanaf de eerste oorsprong van het christendom.
Gedurende eeuwen zijn de banden rond de verering van de Geboorte van de H.
Maagd gegaan van Italie langs Frankrijk en van Frankrijk over Italie. Ze hebben
niet opgehouden zich nauwer te verbinden om in de 19de eeuw tot een
nieuwe ongehoorde bloei te komen.
In de Middeleeuwen komt in de iconografie de geboorte van
Maria nooit afzonderlijk voor, maar altijd met haar moeder, de H. Anna. De
eerste vastgestelde vorm nopens Maria is ongetwijfeld de verschijning van haar
feest in het Oosten op 8 september. Zij is verschenen in Frankrijk, in Anjou.
Dit tot herinnering aan de verschijning van de Maagd Maria in 430, dicht bij
Saint-Florent (Maine-et-Loire) aan de heilige bisschop Mauville dAngers
(geboren in Milaan) om hem de instelling van het feest van haar Geboorte te
vragen. Deze devotie verspreidde zich zo wat overal in het Westen en in het
jaar 1007 in Milaan. Geleidelijk aan werd de Maagd Maria als een beeld dat zich
identificeerde met de stad en dit zodanig dat in het jaar 1007, Milaan de Stad
van Maria genoemd is. Boven de inkom van de kathedraal, ingewijd door bisschop
Carolus Borromeus in 1572 is de inscriptie gegraveerd: Maria nascenti wat
symboliseert Maria als Kind.
De afbeelding van de Maagd in de wieg, komt voor vanaf het
Concilie van Trente (1518-1563). Zij begint vooral in een interessante
aanduiding die zich bevindt in de pictura sacra van de kardinaal en
aartsbisschop van Milaan, Mgr Borromeus.
In Frankrijk had Pater Olier, de ontwerper van
Saint-Sulpice, een nauwkeuriger gedacht, in verband met de voorstelling van de
Geboorte. In 1653 gaf hij aan 1 van zijn penitenten de opdracht deze op papier
vast te leggen. Het idee van Pater Olier verspreidde zich tot in de stad Todi
(Italie) waar Isabella Chiara Fornari, een Franciscaanse zuster en overste van
een klooster in deze stad zich gespecialiseerd had in de kunst figuren te
boetseren in was. Deze stelden de Maagd voor en ook het kindje Jezus van Praag.
Deze kleine beeldjes van de Kindsheid van Maria werden weldra: Maria Bambina
genoemd of onder andere benamingen Santa Bambina of Santissima Bambina.
In 1842 werd een beeld geschonken aan de Zusters van Liefde
die de zieken verzorgden in het nieuwe hospitaal van Ciceri in Milaan. De 9de
september 1884 werd een zieke religieuze volledig genezen nadat ze het beeld in
haar armen had genomen. De 16de januari 1885 kreeg het beeld, dat
geel en ontkleurd was plots een licht roze kleur en werd als een heel nieuw
beeld. Dit buitengewone feit en nieuwe genezingen en miraculeuze genaden
droegen ertoe bij om de verering tot de Santissima Bambina, te doen toenemen.
De 8ste decemger 1888 werd het beeld overgedragen naar de nieuwe
kapel, behorend bij het klooster, die tot Haar eer gebouwd werd. De verering
werd erkend de 4de december 1903, de dag waarop het beeld plechtig
door de H. paus Pius X was gekroond.
Rond de maand juni 1890, in Frankrijk, kwam een kleine
gravure van de Bambina terecht in de handen van de Ongeschoeide Carmelitessen
in Laval. De overste wilde de verering verspreiden, een idee ondersteund door
Mgr Jules Cleret, verantwoordelijke geestelijke van de Carmel. De 22ste
mei 1891, kende hij een aflaat toe aan 1 van de Italiaanse gebedenprenten; zo
werd hij de eerste Franse prelaat om de devotie in Frankrijk aan te moedigen.
De 17de februari 1898 werd de eerste publieke bidplaats ter ere van
de Santissima Bambina ingehuldigd in de Carmel door paus Leo XIII.
Vanaf 1894 vroegen de Ongeschoeide Carmelitessen van Laval
de toelating om de Santissima Bambina van Italie te mogen kopieren om ze te
doen vereren in heel de wereld.
Het Maison Raffia de Paris, fabrikant van religieuze
beelden, maakte door fac similes deze beelden die soms trones-berceaux
genoemd zijn, de versiering van de wieg van de Maagd doet immers denken aan de
barokstijl van de keizerlijke zetels gedurende het Premier Empire. Nu zijn ze
niet meer uit was gemaakt, maar rijkelijk gegoten in plaaster. Het beeld van de
Maagd als Kind ligt op een wieg waarvan de boorden zeer bewerkt zijn. De voeten
zijn in krullen, het middelste deel, dat eruit steekt is versierd met een engel
met open vleugels. Op de sokkel kan men lezen: Maria Santissima Bambina, wat
betekent Maria zeer heilig Kind.
Het beeld werd aangenomen in de Mariale heiligdommen, in
kerken, in pensionaten, in prive kapellen en zelfs in particuliere huizen. De
religieuze congregaties die erg verbonden waren met de geest van liefde werden
eveneens verzocht de verering te verspreiden. Een honderdtal beelden werden zo geadopteerd
in de meeste kloosters, conventen en abdijen
Bij zoveel ijver, spoorde Paus Leo XIII de priesters meer
en meer aan opdat ook zij de verering van de Bambina in hun parochies zouden
invoren. In het bisdom van Laval, waar de devotie begon heeft de Normandische
kanunnik, zich om deze verering beijverd. Als directeur van het diocesane broederschap
van de Santissima Bambina, hield hij nauw contact met de H. Stoel. Hij
verspreidde de verering bij de clerus van mayennais en werd plaatser van enkele
beelden, geintroniseerd in de parochies van zijn diocees. Zo is het te
verklaren dat we ze terugvinden in Pontmain, Beaumont-Pied-de-Boeuf,
Fougerolles-du-Plessis, in het Benedictinessenklooster van Craon, van de
Zusters van Liefde en de Refuge in Evron, de Urselinnen van Chateau-Gontier en
tenslotte bij de Visitandinen van Mayenne. Heden zijn er in Frankrijk meer dan
een zestigtal reproducties in plaaster en soms in was die in verschillende
religieuze congregaties bewaard worden, maar ook in enkele parochie kerken en
kapellen.
Er werd ook een broederschap de Santissima Bambina
opgericht en het beeld werd vlug een symbool voor de kinderen. De Maagd als
Kind werd niet alleen in processies gedragen, waarvan de symbolische betekenis
zo belangrijk was als het Kruis, maar ze was ook zeer belangrijk voor de
landelijke gemeenschap. De onvruchtbaarheid was er een ware straf, de devotie
tot het beeld was er zeer nuttig om zich te beschermen tegen de hekserijen, het
slechte oog die een bevruchting zouden kunnen verhinderen.

Gebed
tot de Zeer Heilige Bambina
O lief Kind Maria, Die sinds alle eeuwigheid voorbestemd
waart om Moeder van God te worden, en Die, door wonderen vol van genade en
andere mirakels ons begunstigd hebt, onze hoogverheven Vorstin en beminnelijke
Moeder geworden zijt, aanhoor vol barmhartigheid ons ootmoedig smeekgebed.
In de zorgen die ons van alle kanten omringen, en nu heel
speciaal in de beproeving die ons bedrukt (noem ze op), is geheel onze hoop op
U gericht.
O zeer Heilige Bambina, omwille van de voorrechten waarmee
U alleen begunstigd werd en door uw verworven verdiensten, betuig ons een keer
te meer uw barmhartigheid.
Toon ons dat de bron van de geestelijke schatten en
weldaden die U ons verleent, onuitputbaar is, omdat de macht die U op het
vaderlijk Hart van God bezit, geen grenzen kent.
Door de overvloed van genaden waarmee de Allerhoogste U
begunstigd heeft vanaf het eerste ogenblik van uw Onbevlekte Ontvangenis,
verhoor, O hemelse Bambina, ons ootmoedig gebed, en eeuwig zullen wij de
goedheid van uw Hart loven. Amen.

Noveen
Bambina
(van 9 tot 17 september)
1 Heilige Bambina, uit het koninklijk nageslacht van David,
Koningin der Engelen, Moeder van de goddelijke genade en van de schone Liefde,
ik groet U uit geheel mijn hart. Bekom voor mij bij de Heer, Hem trouw en
edelmoedig te beminnen, alle dagen van mijn leven en U, die de eerstgeborene
van de goddelijke Liefde zijt, te vereren met een tedere godsvrucht.
Wees gegroet, Maria
2 O hemels Kind, gelijk een blanke duif gekomen op de
wereld, geheel schoon en onbevlekt, mijn ziel jubelt in U, meesterwerk van de
goddelijke Wijsheid en Goedheid. Geheel zuiver en zonder smet, help mij de
engelachtige deugd van zuiverheid te beminnen en te bewaren, tot elke prijs.
Wees gegroet, Maria
3 Ik groet U, heilige Bambina, geheel bevallig, geestelijk
paradijs, vol van zaligheden, waarin op de dag van de Menswording de echte
Levensboom geplant werd, de Redder van de wereld. Omdat Gij veel van mij houdt,
help mij het vergiftigde fruit van de wereldse ijdelheid en glorie te vluchten
en te verafschuwen.
Wees gegroet, Maria
4 Ik groet U, bewonderenswaardig Kindje, gesloten tuin voor
de schepselen, enkel open voor de hemelse Bruidegom, Die er zijn welbehagen in
vindt temidden van de bloemen van uw verheven deugden. O lelie van het
paradijs, verwonderlijk voorbeeld van nederig en verborgen leven: maak dat de
hemelse Bruidegom de deur van mijn hart altijd open vindt, voor zijn
liefdevolle komst, vol van genade en ingevingen.
Wees gegroet, Maria
5 O heilige Bambina, mystieke Dageraad en zalige
hemelpoort, mijn ziel hoopt op U en vertrouwt zich aan U toe. Ik ben nog zo
lauw in de dienst van God. Het gevaar mij van God voor eeuwig te verwijderen is
groot. O onze machtige Voorspreekster, reik mij uw welwillende hand vanuit uw
wieg bevrijd mij van die geestesverdoving, moedig mij aan op de weg naar het
eeuwig leven. Maak dat ik mij volledig toewijd aan de dienst van de Heer, vol
vurigheid en standvastig, tot in het uur van de dood, en dat ik zo de eeuwige
kroon verdien.
Wees gegroet, Maria
Eindgebed : O Maria, Onbevlekte Maagd, door uw Geboorte,
hebt Gij vrede en vreugde gebracht aan de wereld. Schenk mij de ware vrede voor
het hart en de echte vreugde voor de geest. Ik vereer uw ledematen, voorbestemd
om het tabernakel van de Zoon van de Allerhoogste God te worden. Maak dat mijn
lichaam altijd de levende tempel van de H. Geest weze. Vanaf het eerste moment
van uw Ontvangenis en geboorte, hebt Gij over Satan en over de hel de zegepraal
behaald. Ik smeek U mij bij te staan bij het bedrog van de duivel, opdat ik
altijd overwinnaar weze. Amen.
|