Een
zwangere vrouw, een draak en twee beesten (Openbaring 12-13)
In Openbaring 12-13 lezen we over de handelingen van een
vrouw, een draak en twee beesten. Johannes spreekt in metaforen: de vrouw is
een groot volk, de draak is de aartsvijand van de rechtvaardigen en de twee
beesten staan voor een groot rijk. Als deze figuren met elkaar in botsing
komen, ziet het er niet zo fraai uit.
De geboorte van een ster: de komst van de
Messias
Johannes heeft een visioen van een zwangere vrouw. Ze is
gehuld in de zon, staat op de maan en draagt een kroon van twaalf sterren. Dit
lijkt een zinspeling op de droom van Jozef in Genesis 37, waarin Jozefs vader
(Jakob) en moeder worden vergeleken met de zon en maan en hij en zijn elf
broers met twaalf sterren. Dat wil zeggen dat deze vrouw Israel symboliseert en
een zeer bijzondere persoon (de Messias) gaat baren. (noot Claudia : Het is ook
de H. Maagd Maria, zoals Jezus zegt)
In het visioen heeft de vrouw een zeer pijnlijke bevalling,
maar schenkt tenslotte het leven aan een zoon (Jezus, de Messias). Plotseling
verschijnt een grote rode draak (Satan of de duivel) met zeven koppen
(misschien de zeven heuvels van Rome) en tien hoorns (zeer waarschijnlijk de
tien Romeinse keizers van Augustus tot Domitianus) en zeven diademen (of
kronen) op de koppen (wellicht de zeven provincies van het Romeinse Rijk).
Rome wordt in de oudheid vaak omschreven als de stad op de
zeven heuvels. Mensen die in Johannes tijd dus Openbaring lezen, zullen
direct aan Rome denken bij de beschrijving van de draak met zeven koppen of de
vrouw die op zeven heuvels zit (zie Openbaring 17:9). Verder weten mensen die
bekend zijn met de voorspellingen van Daniel uit het Oude Testament dat hoorns
staan voor heersers. De tiende hoorn of heerser van het Romeinse Rijk is
Domitianus die zeer waarschijnlijk aan de macht is op het moment dat Openbaring
geschreven wordt. De draak benadert de vrouw om haar kind te doden, maar God
neemt het kind mee naar zijn troon (een symbool van Jezus hemelvaart) en de
vrouw vlucht naar de woestijn, waar God voor haar zorgt.
De opmerking dat God voor de vrouw zorgt (symbool voor
Israel) lijkt te verwijzen naar de joodse vrijstelling voor deelname aan de
keizerlijke cultus (het aanbidden van de Romeinse keizer als godheid). Deze
vrijstelling hebben ze verkregen op grond van de ouderdom van het joodse
geloof. Op dat moment wordt het christendom niet langer gezien als onderdeel
van het jodendom, maar als een opkomende religie. Om die reden moeten christenen
de keizer wel vereren en vinden velen de dood omdat zij dat weigeren.
Oorlog tussen de andere werelden: Michael
strijdt tegen de beesten en de draak
De komst van de draak op aarde leidt tot een kosmische
oorlog tussen de goede en kwade machten. Michael (strijder van God en
beschermer van Israel) en zijn strijdkrachten gaan een pittige strijd aan met
Satan en zijn hemelse domeinen. Maar Satan is machteloos tegen het goede.
Michael en zijn engelen verslaan daarom de grote draak en werpen hem neer op de
aarde.
Eenmaal op aarde probeert de draak tevergeefs de vrouw
(Israel) te doden en wil dan een gevecht aangaan met haar kinderen die trouw
blijven aan de getuigenis van Jezus (christenen). Twee andere beesten schieten
de draak te hulp: het Beest van de zee en het Beest van de aarde. Het Beest van
de zee krijgt macht van de draak, terwijl het Beest van de aarde spreekt voor
en autoriteit uitoefent uit naam van het Beest van de zee. Het Beest van de
aarde dwingt anderen om het Beest van de zee te aanbidden. Tenslotte geeft het
Beest van de aarde iedereen een merkteken op de rechterhand of het voorhoofd,
dat hen het recht geeft te kopen en verkopen.
In de tijd van Johannes vertegenwoordigt het Beest van de
zee zeer waarschijnlijk het keizerlijke Rome en in het bijzonder de Romeinse
keizer, die eist dat zijn onderdanen hem als een god aanbidden. De uitspraak
dat de draak het Beest van de zee macht geeft, betekent dat Johannes gelooft
dat Rome in handen is van Satan (zoals bewezen wordt door de
christenvervolgingen). Het Beest van de aarde vertegenwoordigt waarschijnlijk
de Romeinse provincies. De gouverneurs van de provincies moeten de keizer
aanbidden omdat hen anders de doodstraf wacht. Verder hebben zij de controle
over wie wel en niet mag deelnemen aan de Romeinse handel.
Het merkteken van het beest : 666
In een van de beroemdste mysteries van Openbaring zegt
Johannes dat het Beest van de aarde iedereen op zijn rechterhand of voorhoofd
merkt met het getal 666. Degenen die het merkteken niet krijgen, kunnen geen
voedsel of andere benodigdheden kopen of verkopen (Openbaring 13:16-18). Omdat
zeven het getal van perfectie is in de bijbel, symboliseert de drievoudige
herhaling van het cijfer zes de totale imperfectie of het kwaad. Wie is nou dat
beest en wat is dat merkteken? De antwoorden op deze vragen hangen ervan af of
je denkt dat Openbaring verwijst naar de toekomst of naar het verleden of
beide.
Het merkteken is geidentificeerd met alles van monetaire
systemen of tattoeages tot hedendaagse credit cards en internet. (N.B.: de
Hebreeuwse letter die grofweg overeenkomt met de Nederlandse w is de zesde
letter van het Hebreeuwse alfabet, waardoor www dus gelijkstaat aan 666!).
Harmagedon
en de dag des oordeels (Openbaring 14-20)
Harmagedon is de Griekse uitspraak van het Hebreeuwse woord
har megiddo, of berg van Megiddo, een locatie in de Jizreel-vallei in
Noord-Israel. In de oudheid kwamen alle wegen die Afrika en Azie met Europa
verbonden langs Megiddo. Door zijn strategische ligging werden vele belangrijke
oorlogen hier uitgevochten, waaronder volgens Openbaring 16 ook de laatste
oorlog tussen goed en kwaad.
De vruchten plukken: Gods laatste oogst
Voor de laatste oorlog tussen goed en kwaad zal een mens
op aarde komen oogsten. Vervolgens zal een engel komen die wijn maakt van de
druiven (Openbaring 14:14-20). Deze activiteiten zijn geen voorbereidingen voor
een feestje, maar metaforen voor de voorbereidingen voor Gods laatste oordeel.
·
De mens is Jezus die de rechtvaardige mensen op
aarde oogst om hen te beschermen tegen het onheil dat over de aarde zal
komen.
·
De oogst van druiven die worden vertrapt en tot
wijn worden geperst, symboliseren Gods wraak die hij spoedig over de aarde zal uitschenken
God dient zeven schalen met zijn woede op
Nu de druiven van de wraak helemaal vertrapt zijn, laat God
zijn woede los in de vorm van zeven met plagen uitgeruste engelen die hun
schalen uitschenken over de aarde:
·
De eerste
schaal zorgt voor zweren bij de mensen die het merkteken van het beest
dragen en diens voorstelling aanbidden.
·
De tweede
schaal wordt uitgeschonken in de zee, waardoor deze in bloed verandert en alle
zeewezens doodt.
·
De derde
schaal verandert alle rivieren van de aarde in bloed.
·
De vierde
schaal wordt over de zon uitgeschonken, waardoor het vreselijk heet wordt en de
mensen verschroeien.
·
De vijfde
schaal wordt uitgeschonken over het Beest dat staat voor Rome en verduistert
zijn koninkrijk.
·
De zesde
schaal wordt in de Eufraat gegooid, waardoor de rivier opdroogt. Hierdoor
kunnen koningen uit het oosten met hun legers de natuurlijke grens
overschrijden. Drie demonische geesten komen vervolgens uit de draak, het beest
van de zee en de valse profeet (het Beest van de aarde) en zij brengen een
groot leger bij elkaar om te strijden bij Harmagedon.
De draak, het Beest van de zee en het
Beest van de aarde vertegenwoordigen een valse of kwade Drie-eenheid tegenover de
rechtvaardige Drie-eenheid van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.
·
De zevende
schaal wordt in de lucht uitgeschonken waardoor bliksem en aardbevingen
ontstaan en Rome totaal verwoest wordt, hier gesymboliseerd als Babylonie.
De verwoesting van de grote
hoer
In Openbaring 17 ziet Johannes
een grote hoer die overspel heeft gepleegd met alle koningen op aarde. Ze
rijdt op een zevenkoppig beest, is weelderig gekleed en dronken van het bloed
van de rechtvaardigen. Wie is deze hoer? Johannes vertelt ons dat zij de
grote stad is die macht uitoefent over de koningen der aarde (Openbaring
17:18). In de tijd van Johannes kan dit geen andere stad zijn dan Rome, wat nog
wordt bevestigd door de engel die zegt dat de zeven koppen van het beest de
zeven heuvels symboliseren, een gebruikelijke manier om naar Rome te verwijzen.
De zeven koppen
vertegenwoordigen echter ook zeven koningen: vijf van hen zijn gevallen, de
zesde is nog aan de macht, de zevende moet nog komen (Openbaring 17:10). In
Johannes tijd zouden de vijf koningen kunnen verwijzen naar de vijf keizers
voor Nero die zelf de zesde is (als we Julius Caesar meerekenen) of de vijf
keizers sinds het leven van Jezus, waarbij Domitianus degene is die aan de
macht is. Hoe het ook zij, de grote hoer of Rome (ook het grote Babylon
genoemd), die dronken is van het bloed van de rechtvaardigen, zal spoedig aan
haar einde komen als God de stad verwoest tijdens zijn veroordeling.
Uit : De Bijbel voor dummies
|