|
DE WAARDE VAN LIJDEN EN GEBED ALS WAPENS TOT
BEVRIJDING VAN DE WERELD UIT DE ZONDE
Gods
Schepping is voortdurend verwikkeld in een strijd tussen goed en kwaad. Het
kwaad is afkomstig van de gevallen engelen (engelen die in opstand zijn gekomen
tegen God, en daarom uit de Hemel verstoten zijn. Vanaf dat ogenblik zijn zij
"duivels" genoemd). God heeft de mens heilig geschapen.
Heiligheid betekent: leven in volkomen overeenstemming met de Wet van God
(totale Liefde tot God en tot de naaste, en betrachting van zuiverheid in
geest, hart en lichaam).
Een
heilig mens geeft de absolute voorrang aan de behoeften van de ziel
boven de behoeften van het lichaam. De behoeften van de ziel (spirituele
behoeften) zijn uitsluitend gericht op het voldoen aan de Wet van God. Daarom
verlangt de ziel naar heiligheid, het beleven en uiten van ware Liefde (dit wil
zeggen: Liefde van ziel tot ziel), gebed, boetedoening uit Liefde tot de naaste
enz.).
De behoeften
van het lichaam (materiële behoeften) zijn gericht op stoffelijke belangen:
voeding, kleding, woning enz. In onze maatschappij kan praktisch alleen aan
deze behoeften worden voldaan door het uitwisselen van geld (kopen en
verkopen). Daarom staat de mens zo gemakkelijk onder de verleiding van het
geld. Het voldoen aan onze materiële behoeften is nodig voor zover ons
lichaam moet kunnen leven: het lichaam is de drager van de ziel.
Onze ziel
(de ware kern van ons wezen) kan op deze wereld slechts leven indien ons
lichaam middelen heeft om te leven. MAAR... God verwacht van de mens dat hij
heilig leeft, DUS dat hij de behoeften van het lichaam slechts voldoet om in
leven te blijven, en voor het overige al zijn inspanningen richt op de
behoeften van de ziel. Hier ligt de oorzaak van alle zondigheid.
Zonde is
elke afwijking of tekortkoming tegenover de Wet van God. De mens laat zich heel
gemakkelijk verleiden tot zonde omdat hij zich laat meeslepen in de vermeende
noodzaak om steeds méér lichamelijke behoeften te voldoen: allerlei invloeden
(vooral reclame, maar ook het verlangen naar erkenning vanwege de medemens)
zetten de mens ertoe aan, steeds méér geld en goederen te willen.
De mens
is zo geschapen dat hij alleen maar de wereld rondom zich ziet, en niet de
bovennatuurlijke dingen, die voor ons onzichtbaar blijven. Daardoor is hij
eerder geneigd, te voldoen aan de lichamelijke behoeften (die te maken hebben
met wat waarneembaar is) dan aan de behoeften van de ziel (die te maken hebben
met het niet-waarneembare). De krachten van het kwaad maken van deze neiging
misbruik, en verleiden talloze mensen tot het najagen van materiële
behoeften en het verwaarlozen van de ziel.
De
behoeften van de ziel (en ook God, de engelen en heiligen) zijn niet met onze
zintuigen waarneembaar. Daarom geloven zeer vele mensen zelfs niet in het
bestaan ervan. Hierin ligt de grootste oorzaak van het zeer snel toenemend
ongeloof en zondigheid in onze wereld. Zoals hierboven gezegd, verlangt God dat
de mens heilig is, opdat Zijn Schepping zuiver en heilig zou blijven. De
Schepping blijft slechts gezond wanneer zij volkomen leeft volgens de Wet van
God. Alles wat hiervan afwijkt of deze Wet overtreedt (de zonde!) verstoort de
Schepping. God is almachtig.
Hij zou
Zijn Schepping op elk ogenblik weer gezond kunnen maken, maar Hij doet dit niet
ongevraagd. Waarom? God heeft de mens geschapen met een vrije wil. Dit betekent
dat God de mens vrij zijn leven laat leiden en de organisatie van de wereld
vrij aan de mensheid overlaat. Aangezien de meerderheid van de mensen een leven
leidt dat in belangrijke mate, op vele punten en op vele ogenblikken afwijkt
van Gods Wet, zakt de wereld steeds verder weg van het ideaal van de heiligheid
dat door God wordt verlangd.
De
verslechtering van de wereld komt dus NIET doordat God onverschillig zou zijn,
en NOG MINDER doordat God niet zou bestaan! De krachten van het kwaad doen hun
best om ons dit te doen geloven. DIT IS SLECHTS SCHIJN! Het klinkt ondenkbaar,
maar de verslechtering van de wereld komt juist door Gods Liefde voor de mens,
want Hij respecteert onze vrije wil en bemoeit zich niet met de wijze waarop de
mens de wereld bestuurt.
Betekent
dit dat de minderheid van de mensen die wél een heilig leven betrachten, de
wereld moeten laten kapotmaken? INTEGENDEEL. HET IS HUN PLICHT, DE WERELD EN
ALLE AFGEDWAALDE ZIELEN OPNIEUW NAAR GOD TE BRENGEN. God heeft de mens een
krachtig wapen gegeven, dat echter te weinig, en vooral dikwijls verkeerd
gebruikt wordt: het gebed. Gebed is spreken met God. Door het gebed
zeggen wij aan God dat wij Hem uit onze vrije wil vragen om zich tóch "met
onze wereld te bemoeien".
Alle
gebeden die op deze wereld met Liefde worden uitgesproken, voeden samen de
enorme stroom van genaden die reeds werd gevormd door het Lijden van Jezus en
ook dat van mensen (denk aan de heilige martelaren!). Uit die Bron van Genaden
wordt geput om de zielen te zuiveren en de wereld te redden. Daarbij geldt nog,
dat hoe heiliger de ziel die een gebed verricht, hoe meer kracht dit gebed
heeft (het is dan zuiverder, een mooiere bloem). Zorg ook dààrom dat U steeds
in staat van genade verkeert (door regelmatige, diepgaande biecht met oprecht
berouw, en door een heilig leven).
Uw
zuiverheid en liefdevol gebed kan een verschil maken voor vele zielen! Bedenk
heel goed dat het aan het gebed van vrome zielen doorheen alle tijden te danken
is dat onze wereld niet reeds eeuwen geleden helemaal verloren is gegaan!
Zonder hen zou God ervan uit gegaan zijn dat de mensheid Zijn tussenkomst niet
wenste.
Naast
gebed bestaat nog een tweede middel om het evenwicht in Gods Schepping te
helpen herstellen: het lijden. Lijden is een uitboeting van zonden door
het vrijwillig dragen van ongemak in ons lichaam (ziekte, pijn, vermoeidheid)
en/of in onze gevoelens (verdriet, "hartenpijn", zorgen, kwellingen,
onmacht om een onaangename situatie te veranderen, enz.). Let op de uitdrukking
"het vrijwillig dragen": lijden heeft alleen waarde voor de
uitboeting van zonde indien het met dat doel aan God geofferd wordt. Wij
moeten tot God zeggen "ik draag dit leed voor U, ten bate van de zuivering
van de wereld/de zielen/de bekering van mijn naaste, enz.".
Door deze
opoffering zeggen wij tot God dat wij akkoord gaan om dit lijden te dragen. Wij
verzetten er ons niet tegen. Lijden heeft een enorme waarde voor de bevrediging
van de behoeften van onze eigen ziel en van de ziel van onze naaste, en dus
voor de heiliging van Gods Schepping. Het ongeloof en de zondigheid onder de
mensheid waren tweeduizend jaar geleden zo erg geworden dat God besloot, Zijn
eigen Zoon Jezus CHRISTUS naar de wereld te sturen om door Zijn Lijden de
wereld te bevrijden van de vernietigende macht van de zonde. De wereld was
zodanig ver van Gods Wet afgeweken dat God zich niet meer met de mensheid kon
verzoenen en het vooruitzicht op de Hemel na dit aardse leven had weggenomen.
Alleen het opgeofferd lijden van Zijn eigen Zoon in naam van de hele mensheid
kon God opnieuw met de zondige mensheid verzoenen.
Daarom
kwam Jezus op de wereld als mens: alleen ALS MENS kon Hij waarlijk
lijden in lichaam en gevoelens. Hij heeft dit in een onvergelijkbare mate
gedaan door een leven vol ongemakken, kwellingen, droefheden, en als bekroning
het verschrikkelijk Lijden vanaf de Hof van Olijven tot aan het Kruis van
Calvarie. Door Zijn Lijden en lichamelijke Dood heeft Jezus de zonden der
wereld uitgeboet en de mensheid opnieuw geheiligd in Gods ogen. Dat is de
betekenis van de uitdrukking "Jezus heeft de mensheid verlost": de
Hemel is niet langer ontoegankelijk voor de mens na afloop van zijn leven op
aarde. Het Lijden van Jezus heeft ervoor gezorgd dat de zondigheid van de
wereld in die mate gecompenseerd is dat de wereld niet is afgezakt tot een peil
waarop zijn heiligheid volledig verwoest zou zijn geweest.
Mocht het
Lijden van Jezus niet zijn volbracht, dan zou de wereld totaal en
onherroepelijk in handen van de krachten van het kwaad zijn gevallen. Dat
risico loopt onze wereld ook in onze tijd opnieuw, omdat de zonde na Christus
nog heviger heeft gewoed, en de mensheid daardoor heeft toegelaten dat de
gunstige effecten van het Lijden van Jezus in grote mate besmeurd geworden
zijn. Daarom: God kan niet dulden dat de mens alle verantwoordelijkheid voor
het herstel van de heiligheid van de Schepping afschuift op Jezus, de
Verlosser.
Om
waarlijk de vrucht van het verlossende Lijden van Jezus te dragen, moet
ieder mens afzonderlijk "zijn eigen kruis opnemen": dit betekent,
bereid zijn om zijn eigen lijden in dit leven op te offeren (vrijwillig te dragen).
Tot op zekere hoogte is het opdragen van lijden nodig voor de heiliging van
onze eigen ziel (dit wil zeggen: onze ziel klaar te maken voor het eeuwig leven
in de Hemel waartoe alleen heilige zielen toegang hebben, want in de Hemel kan
alleen datgene komen wat in overeenstemming is met God). Alles wat méér
opgeofferd wordt dan nodig voor de heiliging van onze eigen ziel, wordt
gebruikt voor de heiliging van andere zielen, die niet of te weinig offeren en
bidden.
Om onze
wereld te zuiveren en te redden, moeten wij dus bidden en ons lijden aanvaarden. Soms worden gebeden niet
verhoord. In bepaalde gevallen is dat goed: wij mensen weten niet wat de
toekomst voor ons brengt, wij hebben geen overzicht over alles wat in onze
situatie een rol speelt, enz. God weet dat wèl. Bovendien moeten wij met het
volgende rekening houden: de verandering van een situatie heeft een bepaalde
hoeveelheid gebed nodig. Voor sommige dingen is zeer veel gebed nodig,
omdat soms zeer veel dingen beïnvloed moeten worden om een situatie volledig te
veranderen.
U kunt
zich het volgende beeld voor ogen houden: Een gebed dat op de juiste wijze
gebeden wordt (met aandacht, eerbied en Liefde) is als een bloem, en de
situatie die veranderd moet worden, is als een lege korf. Pas zodra de korf
volledig gevuld is met gebedsbloemen, zal de intentie verhoord worden, op
voorwaarde dat God met de intentie akkoord gaat (dus op voorwaarde dat de
intentie past binnen Gods Wet). Daarom: geef niet op, te bidden voor zaken
waarin U echt gelooft, want geen gebed gaat verloren.
Laat U
niet ontmoedigen door de slechtheid van de wereld. Laat U door niemand
overtuigen dat gebed zinloos zou zijn, want het is slechts de duivel die ons
dit wil influisteren! De grootste waarde tot bevrijding van de wereld uit de
zonde krijgen Uw gebeden en Uw lijden wanneer U zich toewijdt aan Maria,
de Moeder van Jezus, onze Medeverlosseres onder het Kruis, Middelares van alle
Genaden en Voorspreekster bij God.
Maria
leidt de zielen die zich totaal aan Haar geven, naar de heiligheid. Een aantal van de grootste
heiligen uit de geschiedenis waren aan Maria toegewijd. Door toewijding geeft
men de eigen vrije wil op. Door totale toewijding maakt men zijn hele leven tot
één volledig offer. Maria gebruikt dit offer van Haar toegewijden voor de
heiliging van de wereld, want Zij heeft de leiding gekregen over het Plan
van God tot Verlossing van de zielen uit het kwaad.
Daarom
wordt gezegd dat de Allerheiligste Maagd Maria, de Onbevlekte Ontvangenis, de
kop van de slang onder Haar voeten zal verpletteren: Zij zal de duivel voorgoed
overwinnen. In Maria's macht over de duivel wil God aantonen hoe sterk een
heilige ziel is. Maar omdat God de vrije wil van de mensen eerbiedigt, vraagt
Maria om Uw toewijding aan Haar, opdat Zij vrij over Uw gebeden, Uw offers, Uw
boetedoening enz. kan beschikken tot redding van de wereld. Daarom:
- wijd U aan
Maria toe
(geef U volkomen aan Haar, beschouw Uzelf als Haar eigendom), en betracht
een heilig leven.
- laat het Kruis van Jezus
Christus in Uw hart en ziel stralen. Verraad Jezus nooit.
- wees op Uw hoede voor alle
verleiding door geld en materiële dingen.
- laat U door niets of niemand
ontmoedigen, want de stank van alle kwaad kan vernietigd worden in het
parfum van de bloemen van Uw gebeden en offers.
LOF ZIJ JEZUS
CHRISTUS, de
Verlosser
VERHEERLIJKT
ZIJ MARIA, de Schrik
der duivelen,
want het
KRUIS VAN JEZUS en de VOET VAN MARIA zullen de wereld redden met Uw gebed
en opgeofferd lijden als losgeld
Myriam
van Nazareth
Zie :
www.maria-domina-animarum.net
|