Het Beest
Hier is de Wijsheid: wie
verstand heeft, berekene het getal van het beest, want het is een getal van een
mens, en zijn getal is zeshonderd zesenzestig. Openb. 13:18
Dit is misschien een van de meest onbegrepen en verkeerd
geinterpreteerde verzen uit de bijbel. De meeste geleerden en commentatoren
hebben het Beest en het getal 666 gezien als betrekking hebbend op 1 persoon,
de Antichrist. Er zijn de afgelopen twintig jaar veel films geweest die dit
idee weergeven. Dit is echter een al te eenvoudig voorstellen en verkeerd
begrijpen van de werkelijke betekenis. Het laatste vers van Openbaring hoofdstuk
13 moet gezien worden in de context van de voorafgaande zeventien verzen om een
duidelijk beeld te krijgen van het beest en zijn ware identiteit.
En ik zag uit de zee een beest
opkomen met tien horens en zeven koppen; en op zijn horens tien kronen en op
zijn koppen namen van godslastering. Openb. 13:1
In het eerste deel van dit vers ziet Johannes het beest
oprijzen uit de zee, en uit zijn beschrijving blijkt dat Johannes aangeeft dat
het beest een land is dat oprijst uit de zee. Maar hoe zit het met de zeven
koppen en de tien horens? In Openbaring hoofdstuk 17 ziet Johannes het beest
opnieuw in een visioen.
En hij voerde mij in de geest
weg naar een woestijn. En ik zag een vrouw zitten op een scharlakenrood Beest,
dat vol was van godslasterlijke namen, en het had zeven koppen en tien horens.
Openb. 17:3
Johannes zelf verbaast zich over dit visioen, en dan krijgt
hij de vertaling van het visioen verderop in hetzelfde hoofdstuk.
Hier is het verstand, dat
wijsheid heeft: de zeven koppen zijn zeven bergen waarop de vrouw gezeten is.
Openb. 17:9
En de tien horens, die gij
zaagt, zijn tien koningen die nog geen koningschap hebben ontvangen, maar een
uur ontvangen zij macht als koningen, met het beest. Openb. 17:12
Wat Johannes gezien heeft, is een land met in het midden
zeven bergen en in dit land tien koningen of koninkrijken die samenspannen met
het beest, of het land. Er volgt een verdere beschrijving:
En het beest, dat ik zag, was
een luipaard gelijk, en zijn poten als van een beer en zijn muil als de muil
van een leeuw. En de draak gaf hem zijn kracht en zijn troon en grote macht.
Openb. 13:2
Hier toont Johannes ons, op een ongelooflijk beknopte en
beeldende manier, de vorm en de aard van dit land dat hij ziet oprijzen uit de
zee, en hij gebruikt zelfs een terminologie die de beschrijving in de 20e
eeuw plaatst. De laatste aanwijzing verschijnt in het volgende vers.
En ik zag een van zijn koppen
als ten dode gewond, en zijn dodelijke wond genas; en de gehele aarde ging het
Beest met verbazing achterna. Openb. 13:3
Hiermee slaat Johannes beschrijving duidelijk op de
laatste helft van de 20e eeuw. In vers 2 van Openbaring 13
beschrijft Johannes het land van Groot-Europa. De luipaard is altijd het dier
geweest dat in verband werd gebracht met Groot-Duitsland, en hier vertelt
Johannes ons dat het beest, dit grote land, als een luipaard is, maar de poten
van een beer heeft. De beer is altijd Rusland geweest, en als men een kaart van
Groot-Europa neemt, is te zien dat het lichaam van Europa, de luipaard,
Groot-Duitsland is, de poten zijn Rusland en kijkend naar de kop van het beest
beschrijft Johannes zijn muil als de muil van een leeuw. De leeuw is natuurlijk
het symbool van Groot-Brittannie. Het lijkt bijna alsof Johannes een kaart
heeft gezien van Groot-Europa, en toen in bewoordingen van de 20e
eeuw de omtrekken van deze enorme landmassa heeft beschreven.
Er komen meer aanwijzingen tevoorschijn bij de beschrijving
van de zeven koppen. Er wordt Johannes verteld dat die zeven koppen zeven
bergen zijn waarop een vrouw zit, maar wie of wat is die vrouw? Het antwoord
wordt gegeven in Openbaring hoofdstuk 17.
En de vrouw, die gij zaagt, is
de grote stad, die het koningschap heeft over de koningen der aarde. Openb.
17:18
We zien dus nu dat er in het centrum van dit grote beest
een stad ligt die op zeven bergen staat. Dit kan slechts een stad op de wereld
zijn. Zoals ieder kind al op school leert, is Rome, de Eeuwige Stad, gebouwd op
zeven heuvels.
We hebben nu niet alleen het beest geidentificeerd als
Groot-Europa, maar we hebben ook vastgesteld dat Rome de kop, het centrum, de
machtsbasis is. En hoe zit het met de horens van het beest? In Openbaring 17
vers 12 wordt ons verteld dat die horens tien koningen zijn en dat die tien
koningen 1 uur macht als koningen, met het beest zullen ontvangen. Wat
Johannes hier beschrijft is een confederatie van tien landen, die macht zullen
ontvangen onder het gezag van Rome. Dit plaatst de hele beschrijving van
Groot-Europa in de huidige eeuw. Op 3 mei 1948 werd de Raad van Europa
opgericht in Londen. De conferentie werd bijgewoond door de tien landen van
Europa. Op 1 januari 1958, tien jaar later, werd de Europese Economische
Gemeenschap of Gemeenschappelijke Markt van kracht. Deze Europese confederatie
werd opgericht onder het Verdrag van Rome.
De laatste aanwijzing wordt gegeven in vers 3 van Openbaring
13, waar Johannes 1 van de koppen of landen van het beest beschrijft als ten
dode gewond, en zijn dodelijke wond genas. Hier brengt Johannes ons naar 1989
en wat 1 van de gewichtigste gebeurtenissen van deze eeuw moet zijn geweest. Na
de nederlaag aan het eind van de Tweede Wereldoorlog, kreeg Duitsland, dat al
economisch, structureel en moreel verlamd was, nog een dodelijke wond
toegebracht toen Duitsland verdeeld werd in Oost en West. Sinds 13 augustus
1961 was de Berlijnse Muur een symbool van de Koude Oorlog, communisme versus
kapitalisme, christendom versus atheisme, goed versus kwaad, Oost versus West.
De verdeling van Duitslands hoofdstad symboliseerde de verdeling van Europa.
De dramatische en weergaloze gebeurtenissen van 1989 zouden
echter deze dodelijke wond genezen toen, op 9 november, Oost-Duitsland al zijn
grenzen naar het Westen openstelde. Binnen 24 uur werd de Berlijnse Muur
gesloopt. De wereld keek met verwondering en verbazing toe.
Nu we vastgesteld hebben dat Johannes verwijst naar Groot
Europa, kijken we naar de paar volgende verzen en zien dat hij hierin de macht
en overheersing in Europa over de afgelopen 2000 jaar beschrijft.
En zij aanbaden de draak,
omdat hij aan het beest de macht gegeven had, en zij aanbaden het beest,
zeggende: Wie is aan het beest gelijk? En: Wie kan er oorlog tegen voeren?
En hem werd een mond gegeven,
die grote woorden en godslasteringen spreekt; en hem werd macht gegeven dit
tweeenveertig maanden lang te doen. Openb. 13:4-5
Hier beschrijft Johannes het samenspannen tussen de draak,
de Duivel en het beest, Groot Europa; de opkomst van zijn macht in het begin
van de 8e eeuw n. Chr., het begin van het Heilig Roomse Rijk, via de
Kruistochten en de Middeleeuwen, de Renaissance en de Reformatie tot de opkomst
van het Britse Rijk, de Franse Revolutie, culminerend in de rivaliserende
wereldmachten, en de twee grote oorlogen van de 20e eeuw. Opnieuw
wordt de enorme macht van Groot-Europa en zijn overheersing over de mensheid
een tijdschaal gegeven van 42 maanden die, overeenkomt met de 1260 jaar van het
uiteenvallen van Israel tussen 688 n. Chr. En 1948.
De volgende drie verzen van Openbaring 13 beschrijven ook
de kracht, de macht en de verschrikkelijke verwoesting die Groot-Europa gedurende
deze periode over de mensheid heeft gebracht, in het bijzonder de vervolging
van gelovigen, priesters, clericalen, rabbijnen en andere religieuze mensen,
evenals de enorme macht die Groot-Europa zal hebben over alle volken van de
wereld.
En (het beest) opende zijn
mond tot lasteringen tegen God, om zijn naam te lasteren en zijn tent en hen,
die in de hemel wonen.
En hem werd gegeven om tegen
de heiligen oorlog te voeren en hen te overwinnen; en hem werd macht gegeven
over elke stam en natie en taal en volk.
En allen, die op de aarde wonen, zullen het (beest) aanbidden,
ieder, wiens naam niet geschreven is in het boek des levens van het Lam, dat
geslacht is, sedert de grondlegging der wereld. Openb. 13:6,7,8
Als hij ons van 688 n. Chr. Naar 1948 gebracht heeft, ziet
Johannes dan in zijn visioen de toekomst van Groot-Europa van 1948 tot nu en
later.
En ik zag een ander beest
opkomen uit de aarde en het had twee horens als die van het Lam, en het sprak
als de draak. Openb. 13:11
Hier ziet Johannes een andere landmassa uit de aarde komen,
maar in de beschrijving van het beest met twee horens als die van het Lam
vertelt hij ons dat deze landmassa of dit land jong is als een lam, een nieuw
land. Johannes bedoelt de Verenigde Staten van Amerika. Amerikas enorme invloed
op Europa en de rest van de wereld wordt gedetailleerd beschreven in het
volgende vers:
En het oefent al de macht van
het eerste beest voor diens ogen uit. En het bewerkt, dat de aarde en zij, die
daarop wonen, het eerste beest zullen aanbidden, welks dodelijke wond genezen
was. Openb. 13:12
De enorme kracht en macht van Amerika, zoals tentoon
gespreid in de Tweede Wereldoorlog en recenter in de Golfoorlog, wordt hier
beschreven, samen met de enorme steun die Amerika aan Europa heeft gegeven
sinds de nederlaag van Duitsland in 1945. Het volgende vers heeft betrekking op
de enorme kracht van Amerikas wapenarsenaal en zijn vermogen om almachtig te
zijn met zijn kern- en technologische wapens.
En het doet grote tekenen,
zodat het zelfs vuur uit de hemel doet nederdalen op de aarde ten aanschouwen
van de mensen. Openb. 13:13
Dit vers in het bijzonder heeft niet alleen betrekking op
de atoomaanvallen op Hiroshima en Nagasaki, maar op het immense arsenaal aan
kernwapens en vuurkracht dat Amerika ter beschikking staat; en laten we niet
vergeten dat tot nu toe alleen Amerika in woede een kernwapen gebruikt heeft.
Het volgende vers beschrijft Amerikas enorme invloed op
Europa, zowel financieel als militair, en het grondvesten van zijn
kapitalistische ideologie, de consumentenmaatschappij en de marktkrachten die
nu het doel van de westerse beschaving zijn.
En het verleidt hen, die op de
aarde wonen, wegens de tekenen, die hem gegeven zijn te doen voor de ogen van
het beest. En het zegt tot hen, die op de aarde wonen, dat zij een beeld moeten
maken voor het beest, dat de wond van het zwaard had en (weer) levend geworden
is. Openb. 13:14
In het laatste deel van dit vers krijgen we een duidelijke
verwijzing naar gebeurtenissen die al op gang gebracht zijn en vrucht droegen
in 1999: de oprichting van 1 gezamenlijke Europese munteenheid. Het beeld
waarnaar verwezen wordt, is het oude bijbelse eufemisme voor geld, en het
volgende vers noemt zelfs de munteenheid die het nauwst verbonden is met wat
een gezamenlijke Europese monetaire unie zal zijn.
En het maakt, dat aan allen,
de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een
merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd. Openb. 13:16
Hier wordt niet alleen de Mark, de munteenheid van
Duitsland genoemd, maar een opmerkelijke beschrijving gegeven van geld dat
ontvangen wordt in hun rechterhand en de beschrijving op hun voorhoofd. Dit
is een verwijzing naar het reeds voorgestelde systeem van 1 enkele munteenheid,
creditcard en persoonlijke PIN-code. Verdere bevestiging van de totale
financiele controle die dit, als we naar het einde van het millenium gaan, over
de bevolking zal hebben, wordt dan in het volgende vers gegeven.
En dat niemand kan kopen of
verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn
naam heeft. Openb. 13:17
Dit is een nogal opmerkelijk vers dat eerst betekenis kreeg
aan het eind van de 20e eeuw. De idee achter de gezamenlijke
Europese munt, en inderdaad 1 wereldwijde munteenheid, is controle. Het feit
dat niemand kan kopen of verkopen is een aanwijzing voor de controle en macht
over individuen die een en dezelfde munt kan uitoefenen. We zouden allemaal een
persoonlijk nummer krijgen, terwijl cash geld niet langer nodig was, zelfs geen
creditcard, omdat het mogelijk is een kleine microchip in te brengen in de
handpalm. Deze microchip kan al onze prive-gegevens bevatten en zou op dezelfde
wijze afgelezen kunnen worden als de streepjescode in de supermarkt. Mensen
zonder persoonlijke microchip en nummer zouden geen aankopen kunnen doen,
goederen of diensten kunnen verkopen of deel kunnen hebben aan de economie. Het
is evenzeer van belang op te merken dat de streepjes- of barcode zelf, zonder
welke de gedigitaliseerde westerse wereld niet in staat zou zijn te kopen of te
verkopen, is samengesteld uit drie sets getallen, allemaal gerangschikt rondom
het getal zes.
Wat Johannes met deze beschrijving tracht over te brengen,
is de macht, de kracht en de controle die Groot-Europa, en de laatste tijd de
Verenigde Staten van Amerika, de afgelopen eeuwen heeft gehad over de gehele
wereldbevolking, haar wrede en onmenselijke daden en haar komende overheersing
van de wereld.
Er moet echter met nog 1 aanwijzing rekening worden
gehouden bij het zoeken naar de ware identiteit van het beest, en die staat in
het laatste vers van Openbaring 13.
Hier is de wijsheid: wie
verstand heeft, berekene het getal van het beest, want het is het getal van een
mens, en zijn getal is zeshonderd zesenzestig. Openb. 13:18
Zoals ik aan het begin van dit hoofdstuk zei, zijn er vele
interpretaties gegeven voor het getal 666. Sommigen hebben het toegeschreven
aan de Antichrist zelf, vele anderen hebben numerologie, codes en cryptische
anagrammen gebruikt om het mysterie op te lossen. De theologie vergeet echter
soms dat de Openbaring een eenvoudige, ongecompliceerde boodschap was,
doorgegeven aan een eenvoudige, ongecompliceerde man uit de eerste eeuw van
onze jaartelling. Hoewel Johannes ongetwijfeld intelligent en diep gelovig was,
was hij geen gecompliceerde man, en dus moeten de vele gecompliceerde theorieen
rond het getal van de hand gewezen worden. Er is een veel eenvoudiger
oplossing, die onmiddellijk zou zijn begrepen door Johannes, een devoot man die
goed onderlegd was in de religieuze leringen van zijn tijd, zowel christelijke
als joodse.
Het getal zes is inderdaad het getal van een man, maar niet
van 1 man.
En God schiep de mens naar
zijn beeld. Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de zesde dag.
Gen. 1:27/31
Op de zesde dag schiep God de mens en blies hem zijn adem
in. Het getal zes is het getal van de mensheid, het menselijk ras, en drie maal
het getal zes is een mens die probeert God te imiteren, de drie in 1, de Vader,
de Zoon en de Heilige Geest, de Heilige Drie-eenheid. Het getal 666 is een
omschrijving van de onheilige drie-eenheid, de mens die zich afwendt van God en
zichzelf ziet als almachtig, met geld en hebzucht als zijn goden en macht en
overheersing als zijn doel.
De mensheid heeft een kruispunt bereikt. We hebben ons niet
bekommerd om wat ons geschapen heeft maar in plaats daarvan hebben we onszelf
als scheppers beschouwd, hierin ligt onze fout. Eeuwenlang hebben mensen
geprobeerd de betekenis van het beest te begrijpen zonder tot 1 simpele
conclusie te komen wij zijn het beest!
Uit: De Cassandra voorspelling Ian Gurney
|